Тема: Урок-асоціація «Зоряне сузір’я «срібного століття» російської поезії»


Скачати 40.81 Kb.
НазваТема: Урок-асоціація «Зоряне сузір’я «срібного століття» російської поезії»
Дата25.12.2013
Розмір40.81 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Тема: Урок-асоціація «Зоряне сузір’я «срібного століття» російської поезії»


Мета: узагальнити набуті знання з теми «Поезія срібного століття», поглибити уявлення учнів про літературні напрямки; формувати навички виразного читання поетичних творів та їх аналізу, розвивати асоціативне мислення школярів, їх творчі здібності та вміння презентувати власні роботи;
прищеплювати учням любов до художнього слова, сприяти вихованню естетичних почуттів.
Епіграф:
Бо пам’ятайте,
Що на цій планеті,
Відколи сотворив її пан Бог,
Ще не було епохи для поетів,
Але були поети для епох.
Ліна Костенко

Висловлювання про поезію на мультимедійній дошці:
Поезія – музика душі
Вольтер
Поезія – це все, що є щирого і задушевного в усьому
Гюго
Поезія – це завжди неповторність…
Л. Костенко

Хід уроку
І. Вступне слово вчителя, оголошення теми, мети, мотивація навчальної діяльності учнів.
Залишилися у минулому уроки, присвячені російській поезії «срібного століття». І сьогодні ми проведемо підсумковий урок-асоціацію, на якому пригадаємо поетичні перлини тієї епохи. А епіграфом уроку будуть слова Л.Костенко:
«… ХІХ століття називають «золотою добою» російської літератури, а початок ХХ – «срібною». «Золоте століття» - це епоха Пушкіна, Лермонтова, Гоголя, Толстого, Достоєвського, Чехова, які здивували увесь світ силою художнього зображення, а також співчуттям і людяністю. Але творчість Блока, Ахматової, Маяковського, Пастернака має не менше прихильників. Вона не затуляє, а відтінює світло «золотого століття».
Надто яскраві зірки засяяли тоді одночасно на поетичному небосхилі, надто вже досконала була їхня мова, надто вишукана поетична культура. Але, на жаль, вік «срібного століття» був дуже коротким. 1917 рік когось відправив в еміграцію, когось на страту, когось прирік на багаторічне мовчання.
«Срібному століттю» було відмірено близько 20 років. Але повага до цього, на перший погляд, короткого періоду розвитку російського мистецтва є такою великою, що його називають не 20-річчям, а століттям, на тлі якого можна побачити трагічний профіль Ахматової, сумний погляд М.Цвєтаєвої, величні постаті Блока, Маяковського, Пастернака... Це люди найвищої культури, це свічадо думки, без якого неможлива людська цивілізація. Це вони створили диво – подарували світу «срібне століття» російської поезії. Самі вони рано згасли, але запалили для нас яскраві поетичні зірки, створили чудове сузір’я, яке і донині освітлює нам життєвий шлях. Як тут не згадати вірш В.Маяковського «Послушайте...»? (Звучить поезія)
І якщо зорі на нічному небі освітлюють дорогу закоханих, то зірки на поетичному небосхилі палають для тих, хто небайдужий до слова, хто вбачає в поезії «музику душі», як сказав Вольтер. (Звертаю увагу на вислови про поезію на мультимедійній дошці)
ІІ. Комп’ютерні технології
Презентація «срібної доби» російської поезії

ІІІ. Складання асоціативного куща (на фоні музики)
Отже, поезія «срібного століття». Закрийте, будь ласка, на мить очі і уявіть собі ті асоціації, які виникають у вас, коли я промовляю слова «срібне століття» російської поезії.
( Внутрішнє збентеження, революційні перетворення, відчай, песимізм, розчарування, напруга пошуків, схвильована свідомість, потрясіння, безумство, сердечний біль, сльози, надії і розчарування, злети і падіння, здобутки і втрати, тривога, духовні пошуки, блиск, сяйво... )
- А які звукові асоціації виникли у вас?
(Дзвін срібних дзвіночків, солов’їний спів, пориви вітру, плескіт хвиль, хор голосів, мелодії Скрябіна, Рахманінова...)
- З якими літературними напрямами у вас асоціюється «срібна доба»?
ІV. В залежності від вибору модерністського напряму ви самі до сьогоднішнього уроку сформували групи і виконували певні завдання. Зараз ми заслухаємо звіт груп: «Символізм», «Акмеїзм», «Футуризм», «Новоселянська поезія», «Незалежні поети».
Завдання для груп:
1) підготувати повідомлення про літ. напрямок;
2) продекламувати поезії (за власним вибором);
3) презентувати творчі роботи-асоціації;
4) створити сенкани по темі.
Роботи офомити на листі формату А4, оскільки результатом співпраці буде поетична збірка «Этот мир очарова нный,
Этот мир из серебра…» (В. Брюсов «Первый снег»)
Переможець конкурсу на кращу титульну сторінку поетичної збірки демонструє свою роботу і коментує художнє оформлення.
Збірка буде зберігатись у кабінеті зарубіжної літератури, і наступні покоління учнів будуть мати змогу долучитись до неї.
V. Поезії «срібної доби» вражають своїм розмаїттям. Інколи дивуєшся, наскільки вони різні, і мимоволі згадуєш слова Л.Костенко:
Є вірші – квіти.
Вірші – дуби.
Є іграшки – вірші.
Є рани.
Є повелителі і раби
І вірші є – каторжани.
Так свої асоціації щодо поезії висловила українська поетеса. А ще поезія для неї – «це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі». А що поезія для вас? Поділіться своїми асоціаціями.
( Поезія – це розкішний квітучий сад, це джерельце води, до якого можна припасти спраглими губами, острів, на якому можна відпочити від цивілізації, маяк, який не дасть збитись зі стежини у бурхливому житейському морі.)
VI. Судячи з ваших висловлювань, поезія – це скарбниця духовності. До духовної скарбниці також можна віднести інші види мистецтва, зокрема живопис і музику. До речі, ніколи ще в російській культурі слово не було так тісно пов’язано з живописом і музикою, як у «срібну добу». Про це вам розповість...
Повідомлення учня про живопис і музику «срібної доби».
(Розповідь супроводжується демонстрацією репродукцій картин на мультимедійній дошці).
Звучить романс «Мне нравится, что вы больны не мной…».
VIІ. Підсумок.
Ви мали змогу пересвідчитися, що поезія «срібної доби» донині бентежить людські душі. Цій поезії сто і більше років. Вона народжувалась на рубежі віків. Ми з вами також зараз живемо на рубежі століть – ХХ і ХХІ. Чи є щось спільне між нашим часом і рубежем ХІХ і ХХ століть? Що саме? (Відповідь учнів)
Саме зараз мистецтво «срібного століття» стає ще більш актуальним. Якщо ми зрозуміємо, що відбувалося в душах людей тоді, можливо, ми зможемо зрозуміти, що відбувається зараз.
Мистецтво «срібного століття» випромінює своє світло, свою енергію і донині. І ми, ті, що народилися у ХХ і живемо у ХХІ ст., відкриваємо його для себе, дивуємося, захоплюємося, починаємо розуміти і любити. То ж я вам бажаю щастя відкриття і пізнання поезії, музики і живопису «срібного століття».
VIІІ. Домашнє завдання: створити рекламу поезії «срібного століття».

Схожі:

Урок зарубіжної літератури в 11 класі «Вибрані сторінки російської поезії «Срібного століття»

Творчість Анни Ахматової – яскраве явище жіночої поезії ХХ століття
Ліни Костенко як яскравою зіркою української поезії ХХ ст., виховувати почуття опори злу, несправедливості, а також відчуття прекрасного...
СТАТУТ «Туристичної Асоціації Канівщини» м. Канів, червень 2010 р. Загальні положення
Асоціація „Туристична Асоціація Канівщини (далі за текстом – Асоціація) є господарською асоціацією
Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Хмельницького обласного iнституту пiслядипломної педагогічної освiти в листопадi-груднi 2009 року відбулася обласна заочна олімпіада...
Голодомору в українській поезії і прозі. – Львів, 2000
Сторія української літератури XX століття: кн / За ред. В. Г. Дончика. – К., 1993, 1998
Урок зі світової літератури і математики
Тема: Омар Хайям – корифей персько-таджицької поезії. Розв’язування раціональних рівнянь
Урок. Тематичне оцінювання з теми «Оновлення європейського театру на межі XIX XX століття»
Тема: Підсумковий урок. Тематичне оцінювання з теми «Оновлення європейського театру на межі XIX XX століття»
Урок №82 Тема уроку : Проблема прекрасного в поезії Максима Рильського...
Тема уроку: Проблема прекрасного в поезії Максима Рильського періоду «третього цвітіння»
Сучасний урок: основні вимоги щодо підготовки та проведення
Вони стверджували: «Урок як форму організації навчання придумав Я. А. Коменський ще чотири століття тому. Отже, урок – це архаїка....
Уроку: урок – диспут. Обладнання
Тема: Вплив літератури на духовність та світобачення людини (На основі вивчених творів українських письменників ХІХ століття)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка