Уроку


Скачати 100.9 Kb.
НазваУроку
Дата18.12.2013
Розмір100.9 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Тема уроку: «На шлях я вийшла ранньою весною і тихий спів несміливий заспівала». Життєвий і творчий шлях Лесі Українки

Мета уроку: розширити й поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки; визначити роль родини, культурного оточення й самоосвіти у формуванні світобачення письменниці; засвоїти основні мотиви ранньої лірики (цикл «Подорож до моря»); продовжити роботу з підготовки до ЗНО - дати учням поняття про неоромантизм як стильову течію літератури початку ХХ століття; розвивати вміння аналізувати й узагальнювати факти; розвивати естетичний смак; формувати в учнів загальнопізнавальні та життєві компетентності - соціальні (активна участь у суспільному житті, здатність розв’язувати проблеми); функціональні компетентності (естетичну, комунікативну (вміння оперувати набутими знаннями, сформованими навичками, використовувати їх у практичному житті); виховувати в учнів шану до життя-подвигу славетної українки, виховувати активну життєву позицію.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання уроку портрет Лесі Українки, виставка творів Лесі Українки, фотовиставка, виставка наукової, документальної, художньої та публіцистичної літератури про письменницю, портрети, фотографії Лесі Українки. На дошці епіграф «Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як з уст сеї слабосилої, хорої дівчини».

Перебіг уроку

І. Повідомлення теми, мети уроку

Дорогі діти! Тема нашого уроку «На шлях я вийшла ранньою весною і тихий спів несміливий заспівала». Життєвий і творчий шлях Лесі Українки.

П. Мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогодні ми поглибимо наші знання про життєвий і творчий шлях Лесі Українки, визначимо роль родини, культурного оточення й самоосвіти у формуванні світобачення письменниці, розглянемо основні мотиви ранньої лірики поетеси, будемо розвивати вміння аналізувати й узагальнювати факти. Продовжимо роботу з підготовки до ЗНО, розглянемо питання з теорії літератури, повторимо основні модерністські напрями та засвоїмо поняття про неоромантизм як стильову течію початку ХХ століття

Ш. Актуалізація навчальної діяльності учнів

1. Слово вчителя. Прочитайте епіграф до нашого уроку.

2. Проблемне питання: Як ви гадаєте, яке значення мали ці слова для молодої поетеси? Адже їй було всього 27 років, Леся перенесла операцію.

Приблизна відповідь: Я думаю, така висока оцінка заохотила поетесу до подальшої праці, вселила в неї впевненість, надала сили в боротьбі з недугою.

3. Слово вчителя: Леся Українка ввійшла в літературу як велика поетеса-лірик, геніальний драматург, талановитий прозаїк, перекладач, блискучий літературний критик, невтомний збирач і дбайливий цінитель фольклорних скарбів.

4. Проблемні питання:

Колись давно Л.Українка написала вірш « Contra spem spero» («Без надії сподіваюсь» ). Послухайте одну строфу і спробуйте тільки за цими рядками охарактеризувати людину, яка є їх автором. Яка вона?

Я на гору круту, крем’яную

Буду камінь важкий піднімать.

І, несучи вагу ту страшную,

Буду пісню веселу співать!

(Приблизні відповіді учнів): Метод «Мікрофон».

1 учень. В цих рядках я вбачаю образ жінки, яка важкій недузі протиставила свій незламний дух.

2 учень: Я думаю, людина, яка написала ці рядки, рішуча у змаганні з власними негараздами. Так могла написати тільки та людина, у якої сильна воля.

3. В цих рядках я вбачаю міфологічний образ праці Сізіфа. В образі ліричної героїні відчувається незламність духу людини, оптимізм.

Учитель. В тестових завданнях ЗНО є питання. Назва вірша Лесі Українки « Contra spem spero» означає:.

Сподіваюся, після сьогоднішнього уроку Ви скажете… «Без надії сподіваюсь!»

Ш. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

У звичайному житті вона – слабосила дівчина. У літературі – титан духу, «дочка Прометея», «співачка досвітніх огнів» Хто ж вона, Лариса Петрівна Косач, знана у всьому світі як Леся Українка? Чому всіх і досі хвилює її творчість, яка є актуальною в наші дні? Де черпала сили ця хвороблива, слабка фізично і незламна духом жінка? Яким було її життя?

2.Презентація

До Вашої уваги презентація «В її іменні барви України», яку підготувала учениця

Всім учням було випереджувальне завдання: підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях. Зараз ми уважно подивимося презентацію, дамо оцінку роботи, а потім доповнимо її матеріал вашими цікавими повідомленнями.

2. Виступи учнів:

Учениця:

Мені дуже сподобалася презентація, яку вона підготувала. Все, що тільки можна було відобразити в презентації, було зроблено.

Доповнити можу те, що народилася поетеса в дворянській родині, батько був юристом, головою з’їзду мирових посередників, Мама уродженка Полтавщини, мала хутір в Гадячі. Це була високоерудована особистість, людина принципова і здатна на самопожертву. Прибраним ім’ям (Олена Пчілка) підкреслила ще одну прикметну рису своєї вдачі – працьовитість Культивована в українській дворянській сім»ї, ця риса стала чеснотою усіх її шести дітей. Думаю, нам також треба виховувати для подальшого життя такі риси характеру як принциповість, наполегливість в досягненні своєї мети.

Псевдонім «Українка» підібрала для доньки мати Олена Пчілка.

В підручнику немає, але я знайшла, що крім Михайла, Ольги, Ізидори, у Лесі були ще брат Микола та сестра Ліля.

Леся ходила в українському вбранні. Я знайшла такий цікавий випадок з життя Лесі Українки:

«Одного разу, відпочиваючи на материному хуторі в Гадячі, одна пані запитала Лесю: Чому Ви ходите в мужичому вбранні? На що Леся з посмішкою відповіла: А чому Ви їсте мужичий хліб?

Улюблений брат Лесі Михайло став професором у Дерптському (нині Тартурському) університеті. Сестра Ольга закінчила Петербурзький жіночий інститут. Літературний псевдонім Михайла Обачний.

А ще із спогадів сестри Ізидори: Леся мала неабиякий хист до музики і малювання. Улюбленими композиторами були Чайковський, Шопен, Бетховен. Щира шанувальниця Миколи Лисенка, вона часто виконувала його етюди

Ще можу доповнити, що юна Леся у 1890 році ( в 19 років) написала «Стародавню історію східних народів). Призначена для молодших сестер, у 1918 році книжка була видана як підручник для національної школи.

Учениця:

Мені також сподобалася ця презентація. Повна, кольорова….

Доповнити хочу лише про громадянську діяльність Лесі. Великий вплив на формування громадянської активності поетеси мав її вчитель, дядько по матері Михайло Драгоманов. Вона виконала заповіт свого родича – не цуралася політики упродовж усього життя, незважаючи на несприятливі умови. Заангажована у громадсько-політичний рух кінця ХІХ – початку ХХ століть, письменниця стає лідером групи українських соціал-демократів, речником ідеї незалежності України.

1903 рік у житті Лесі Українки був знаменний участю у відкритті пам’ятника Іванові Котляревському в Полтаві, зустріччю з багатьма діячами української культури.

За власною ініціативою Леся організувала в Києві першу українську бібліотеку з читальнями на периферії. Захопившись громадською діяльністю, поліція зацікавилася нею, підозрюючи її у протидержавній діяльності. В січні 1907 року Лесю заарештували. Однак завести судову справу не вдалося. Леся, передбачаючи обшук, добре приховала папери, які свідчили проти неї. І її випустили.

А ще хочу доповнити: хоч Леся і була дворянською дочкою, в останні роки життя вона була змушена, крім хвороб, долати ще й матеріальну скруту, відмовляти собі в найнеобхіднішому. І все ж вона власним коштом посприяла появі праці Філарета Колеси «Мелодії українських народних дум», подбала про відзначення 40-річчя творчої діяльності Івана Франка.
3. Проблемне питання

Лесю Українку, використовуючи перефраз, називають дочкою Прометея. Як Ви думаєте, чому вона асоціюється саме з цим образом?

Я думаю,що вона, як і герой-титан Прометей віддала своє життя народу.

Учениця: Я хочу доповнити чудову презентацію відомостями про кохання Лесі Українки.

Сергій Костянтинович Мержинський був найкращим другом Лесі. Вона кохала його. Але Сергія спіткало велике горе. Він захворів на туберкульоз легенів. На початку січня 1901 року вона приїхала доглядати за ним. Два з половиною місяці вона відважно билася за життя друга, але 16 березня він помер у неї на руках. За одну ніч біля помираючого Сергія Мержинського Леся написала драматичну поему «Одержима». Написана вона на основі євангельського мотиву – вчення Ісуса Христа про любов до ближнього, незважаючи на те, чи він друг, чи ворог.

Вже через декілька років, подорожуючи по Буковині, Леся зустріла свого майбутнього чоловіка. Це був студент

Київського юридичного інституту Климент Квітка. В серпні 1907 року Леся вийшла заміж за свого друга. Маючи освіту юриста, Квітка свій вільний час присвячував народному музичному мистецтву. Він допомагав Лесі: переписував рукописи до друку, супроводжував дружину у подорожі до Криму, на Кавказ, у Єгипет.

У вересні 1907 року Леся разом з чоловіком поїхала в Крим. Квітка влаштувався там на службу. Згодом його перевели у Грузію, у місто Телаві. У вересні 1910 року Квітку перевели по службі в Кутаїсі Там Леся провела останні два найтяжчі роки .

11 липня 1913 року Квітка написав листа про стан здоров’я Лесі матері, Олені Пчілці. Залишивши редакторські та видавничі справи, Олена Пчілка разом із донькою Ізидорою приїхали до Лесі. 1 серпня Леся на руках у матері і чоловіка померла.

Вслід приїхали інші сестри - Дора і Ліля, але коханої сестри вже не було.

Климент Квітка став видатним ученим-музикознавцем. З 40 років і до кінця своїх днів жив у Москві і був професором Московської державної конвсерваторії ім.Чайковського

Учениця: Я хочу додати, що становлення творчої індивідуальності поетеси відбувалося інтенсивно. Уже оцінюючи першу книжку Лесі Українки «На крилах пісень» (1893 рік) Франко назвав її найважливішим здобутком нашої літератури за той рік. Друга збірка Лесі Українки - «Думи і мрії» (1899 рік)

В 1902 році вийшла збірка «Відгуки»

За прикладом Франка Леся Українка, упорядковуючи поетичні збірки, часто керувалася не хронологічним принципом розташування творів, а компонувала їх за жанрами в цикли. Весь цикл сприймається як завершений твір.

Вірші в циклі розташовані так, щоб зростала напруга головної думки.

Тематика циклу «Сім струн»( 1890) - подолання життєвих труднощів, упевненість в перемозі добра.

В циклах «Мелодії (1893-1894) та «Романси» (1893-1894) – найсокровенніші переживання Лесі Українки,глибина почуттів молодих людей.

В циклі «Невольничі пісні» (1895-1896) – роздуми про рідний край, думка про необхідність боротьби за кращу долю

В 1905 році вийшов цикл «Пісні про волю» - відгомін революційних подій початку ХХ століття, заклик до нової боротьби.

Найкращі драматичні твори «Лісова пісня», «Камінний господар», «Оргія» написані в Грузії.
Слово вчителя: А зараз давайте повторимо матеріал з теорії літератури, який необхідний на ЗНО.

Пригадайте основні модерністські напрями в літературі кінця ХІХ - початку ХХ століття.

3. Індивідуальна робота біля дошки . Скласти план Основні модерністські напрями. Поки учень складає план, ми послухаємо останнє доповнення до презентації про ранню творчість Лесі Українки ( за браком часу – тільки про збірку «Подорож до моря».

Учениця: У 1888 році Леся Українка вперше виїхала на лікування. Коли вона прощалася з Волинню і їхала до Одеси, спостерігала за рідною природою. Під враженням цього вийшов цикл «Подорож до моря», який складається з 9 віршів. Це пейзажна лірика. Читаючи поезію, ми уявляємо і ліси, і озера Волині, мальовниче Поділля, синій Дніпро, південні степи України, узбережжя Криму.

Третій вірш циклу «Подорож до моря» називається «Красо України, Подолля!.

У ньому вперше відчувається соціальна нота. У попередніх віршах Леся любувалася природою, відтепер вона почне пильніше придивлятися до дійсного життя, до реальних відносин в суспільстві, на яких виростає і щоденне горе, і великі, ідеальні змагання до свободи і рівності».

Послухайте цей вірш, і ви переконаєтеся в цьому (читання вірша).
Відповідь учня: Зачитування плану «Основні модерністські напрями».

А які ж ознаки характерні для модернізму? ( прагнення нової форми, перевага форми над змістом, ліризм?)

Слово вчителя: Діти, Леся Українка – яскрава представниця українського модернізму, який називається неоромантизмом.

Неоромантизм - стильова течія, що виникла в українській літературі й мистецтві на початку ХХ століття, прагнучи відродити деякі риси романтизму.

Якщо Ольга Кобилянська започаткувала в українській прозі стиль, що здобув назву неоромантизму, то Леся Українка вжила термін неоромантизм для позначення нової якості української літератури : зображення внутрішнього світу людини, емоційно-інтуїтивне пізнання світу.

Робота в зошитах: Головні ознаки неоромантизму: (с.290 підручника)

1.Прагнення поєднати ідеал з дійсністю

2.Привернути увагу до чуттєвої сфери людини, емоційно-інтуїтивного пізнання світу

3. Усвідомлення індивідуальної й суспільної свободи

4. Піднесення постаті визначного героя, який, зазвичай, є самотнім.(самотність у неоромантиків є виміром самоцінності й трактується як філософська категорія, що визначає високість душі).

ІУ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в групах:

1 група: на основі опрацьованих інформаційних джерел про життя Лесі Українки заповнити родовідне дерево;

2. З’ясуйте, в яких зв’язках перебувала Леся українка з такими людьми:

3. Асоціативний диктант «Життя і творчість Лесі Українки»;

4 група: Заповнити схему «Види лірики і пригадати визначення кожного з них.

2. Бліц опитування:

- Хто був зачинателем українського

модернізму?

-З якими напрямами модернізму ми познайомилися 10 класі (Імпресіонізм, експресіонізм, неоромантизм

- Назвіть ознаки імпресіонізму.

- Назвіть ознаки експресіонізму.

-Дайте поняття про неоромантизм

- Назвіть ознаки неоромантизму.

V. Рефлексійно-оцінювальний етап

Продовжіть речення: Я не знав, а тепер знаю…

-Леся Українка – відома як лірик, прозаїк, драматург, перекладач, літературний критик;

-Леся Українка – титан духу, дочка Прометея, співачка досвітніх огнів

-Леся Українка – була лідером групи українських соціал-демократів, речником ідеї незалежності України;

-Леся Українка – створила такі збірки поезій: «На крилах пісень», «Думи і мрії», «Відгуки», цикли «Подорож до моря», «Мелодії», «Пісні про волю»

-Леся Українка - написала драму-феєрію «Лісова пісня», в якій уславила перемогу кращих людських почуттів над буденщиною;

- Леся Українка - представник українського модернізму;

- Леся Українка – приймала активну участь в громадському житті (сприяла виданню праці Філарета Колеси «Мелодії українських народних дум»;

- Леся Українка писала і про природу, і про кохання. З-під її пера виходила громадянська, філософська лірика.

-Леся Українка об’єднувала вірші в цикли за мотивами та жанрами.

- Леся Українка мала такі риси характеру - оптимізм, мужність, незламний дух, силу волі,

- Леся Українка – приклад для формування найкращих моральних якостей;

VI. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника, відповідати на питання с. 282, створити ідейно-художній аналіз поезій циклу «Подорож до моря»

Схожі:

Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання
Уроку виробничого навчання
Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується...
«загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
УРОКУ Тема уроку
Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання  
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка