Тема. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору


Скачати 126.04 Kb.
НазваТема. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору
Дата01.04.2013
Розмір126.04 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
Світова література 7 клас
Тема. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.
Мета: охарактеризувати образи героїв художнього твору, визначити їх життєві орієнтири і моральні цінності; розкрити актуальність новели, її гуманізм; розвивати творчі здібності учнів, навички виразного читання, переказу тексту, дослідницької діяльності, вміння аргументовано висловлювати власні судження, аналізувати і порівнювати риси літературних персонажів, коментувати їх вчинки; виховувати почуття милосердя, готовності до самопожертви та любові до ближнього, найкращі моральні якості учнів.
Обладнання: ілюстрація скульптури Мікеланджело "Мойсей", словник літературознавчих термінів, програма "Кодекс гуманіста", презентація "Гуманізм у літературних творах", мультимедійний посібник (таблиці, схеми).
Тип уроку: застосування знань, формування вмінь та навичок; урок-дослідження.
Епіграф: Возлюби ближнього свого, як самого себе.

Євангеліє. Мт. 22:39

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Індивідуальне завдання.

Довести, що твір 0. Генрі "Останній листок" є новелою.

2. Перевірка диференційованого домашнього завдання.

  • Навіщо люди допомагають один одному?

  • Що повинна вміти людина, щоб досягти взаєморозуміння з іншими? — Прочитайте написану хвалебну оду доброті.

Зразок авторської лірики: Ода доброті

Тобі, о музо всіх сердець,

Я шлю хвалу безмежну.

Наділа ти святий вінець

На голову бентежну.

Добром уславила людей,

їх душі розбудила. І, як промінчик золотий,

Ти темряву розбила. Ти милосердя всім дала, Любов 'ю нас зігріла, Бо безкорисливість твоя — То іскри Божа сила. Тебе я славлю, доброта,

Бо всі твої чесноти Надія для людей свята, То серця наші ноти.

II. Мотивація навчальної діяльності Бесіда.

  • Які риси притаманні добрим людям? На що вони здатні? .

  • Доведіть, що своє щастя справжні люди знаходять у непоказній самопожертві та любові до ближнього.

  • Що спонукає людей допомагати один одному?

  • Поміркуйте, які риси формуються у вас, коли ви допомагаєте людям. Мовленнєво-філософський бліц-поєдинок "Оратор". Продемонструйте за 1 хвилину ораторське мистецтво, висловивши свою думку з приводу даної фрази.

  • Щоб повірити в добро, треба почати робити його (Л. Толстой).

  • Хто із героїв твору здатен жертвувати собою заради інших?

На сьогоднішньому уроці ми і з'ясуємо, яку роль відіграв Берман в житті молодих художниць, чи потрібні такі люди, чому вчинок художника можна назвати подвигом.

  1. Оголошення теми і мети уроку

  2. Застосування знань, формування вмінь і навичок

1. Проблемне питання.

— Яку роль відіграє мрія в житті людини?

2. Стислий переказ сюжету новели О. Генрі "Останній листок".

"Останній листок" О. Генрі — це зворушлива історія самовідданої дружби і самопожертви. Центральні персонажі твору — дві бідні дівчини-художниці Сью і Джонсі, які приїхали до Нью-Йорка з провінції. У листопаді одна з них, Джонсі, тяжко захворіла на пневмонію. Годинами вона дивилась у вікно на плющ, який ріс на стіні будинку у дворі, лічила листки, що опадали із плю­ща. Джонсі здавалося, що коли останній листок опаде, вона помре. Усі зусилля Сью збити Джонсі з цієї небезпечної думки зазнавали поразки. І ось на плющі залишився останній листок. Життя дівчини врятував старий художник на ім'я Берман, бідний невдаха, який жив на першому поверсі, під студією Сью і Джонсі. Він під льодяним дощем уночі намалював на стіні листок плюща замість того, якого зірвав вітер. Зображення листка, що не підкоряється холодним вітрам і залишається на плющі, збудило в Джонсі волю до життя, і вона одужала, щоб насолоджуватися буттям і реалізувати свою заповітну мрію — намалювати Неаполітанську затоку. А старий Берман захворів на пневмонію і помер, здійснивши безкорисливий подвиг в ім'я людини.

3. Виразне коментоване читання уривка з твору.

Прочитайте портретний опис Бермана. Зверніть увагу на поєднання зовнішніх деталей із психологічними характеристиками автора. Які риси характеру героя підкреслює письменник у цьому уривку? "Старий Берман був художником і жив на першому поверсі під ними. Йому вже перевалило за шістдесят, і борода в нього, яку скульптури Міке-ланджело "Мойсей", кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика. В мистецтві Берман був невдахою. Сорок років тримав він у руках пензель, але й на крок не наблизився до своєї Музи, щоб хоч торкнутися краю

її мантії. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи. Уже кілька років, як він не малював нічого, крім якоїсь мазанини вивісок та реклам. На шматок хліба він заробляв, позуючи тим молодим художникам з колонії, які не могли платити натурникові-професіоналу. Він занадто багато пив і ще не облишив балачок про свій майбутній шедевр. Що ж дб всього іншого, то це був буркітливий дідок, який нещадно знущався з усякої делікатності, в кому б вона не виявлялась, і дивився на себе як на сторожового пса, спеціально поставленого захищати двох молодих художниць у студії нагорі".

Риси характеру: добрий, мрійливий, розбещений алкоголем, нетерплячий, незадоволений життям, турботливий, невдаха, буркотун. Словникова робота.

Художня деталь — виразна подробиця, яка допомагає уявити зображені автором картину, предмет чи характер.

Сатир — божество давньогрецької міфології, наділене рисами розбещеності. Шедевр — зразковий витвір мистецтва.

4. Презентація ілюстрації скульптури Мікеланджело "Мойсей".
Порівняльна характеристика Бермана і Мойсея (християнські мотиви в
новелі О. Генрі "Останній листок").


Слово вчителя. Християнські мотиви органічно вплетені у структуру новели 0. Генрі "Останній листок" і виконують дві основні функції — ідейну і стилістичну. По-перше, вони відображають світогляд автора, акцентуючи увагу на морально-етичній проблематиці, яка розв'язується на основі християнських заповідей: творення добра заради щастя інших, християнської любові, християнської дружби й товаришування, готовності до самопожертви, виховання на основі Божих заповідей і слідування їм впродовж усього життя. По-друге, біблійні образи допомагають розкривати характер головних героїв, доповнюють образну систему, виконують роль сюжетоутворюючих деталей.

— Доведіть, що О. Генрі не випадково порівнює Бермана з "Мойсеєм" Мікеланджело.

О. Генрі порівнює художника Бермана з пророком Мойсеєм. Мойсей — біблійний персонаж, предтеча Христа, втілення високої людяності. Як пророк блукав зі своїм народом 40років пустелею, прямуючи до кращого життя, так і Берман мріяв створити шедевр — намалювати безсмертну картину. Ризикуючи життям, Мойсей і Берман виконали свою місію. Біблійний пророк привів свій народ у землю обітовану, а художник намалював свій шедевр — останній листок плюща на стіні сусіднього будинку.

Автор стверджує ідею, що мистецтво (Мікеланджело — символ найвищої мистецької досконалості) разом із людяністю здатне творити справжні дива. Берман врятував Джонсі ціною власного життя, виконавши місію людини на землі творити добро і прекрасне. Його твір справді залишиться безсмертним у пам 'яті вдячних людей.

5. Детальний переказ епізоду "Безкорисливий вчинок Бермана"

— Як би ви повелися на місці Бермана? Чому?

6. Групова дослідницька робота.

1 група. Дослідити життєву стратегію Джонсі.

(Джонсі — слабкодуха, зневірена, байдужа, нетерпляча, розчарована, мрійлива, потребує підтримки і допомоги.)

2 група. Дослідити життєву стратегію Сью.

(Сью — турботлива, добра, совісна, скромна, розумна, сильна духом, здатна до самопожертви, віддана.) •

3 група. Намалювати психологічний портрет Бермана. Психологічний портрет Бермана. Берман — художник-невдаха, п'яниця. Усе життя він мріяв створити шедевр, але пиячив, був лайливим і нещадно знущався з усякої делікатності, говорив грубо, з німецьким акцентом. Вважав, що має захищати двох молодих художниць. На перший погляд, він справляє враження пропащої нікчемної людини, яка за шістдесят років нічого не змогла створити. Проте він викликає симпатію, бо не втрачає людяності. Він мрійник, 25 років марить про шедевр. Берман — людина, яку життєві випробування не зробили жорстокою, бо вона має справжній скарб

  • здатність любити, готовність до самопожертви. Ціною власного життя він підтримує дух Джонсі і рятує її від смерті. Цей старий невдаха і пияк постає взірцем дієвої любові. Образ Бермана набуває справжньої духовної величі, а смерть його викликає в нас такий самий біль, якби із життя пішла близька для нас людина. Він просто намалював осінній листок

  • і врятував життя Джонсі. Мистецтво разом з людяністю може творити дива. Берман £ створив свій шедевр, бо справжній витвір митця — твір, потрібний людям.

Робота в парах. Дослідити життєву стратегію Бермана.

3 перелічених якостей підкреслити ті, що були притаманні герою: тактовність, готовність до самопожертви, дисциплінованість, мужність, скромність, терпимість, вірність, мудрість, співчутливість, витримка, цілеспрямованість, доброта, відповідальність, сміливість, чуйність, брехливість, ініціативність, турботливість, любов до ближнього, мрійливість.

Робота в групах

  1. група. Яку роль відіграв Берман у житті молодих художниць?

  2. група. Довести, що листок, намальований Берманом, можна вважати шедевром талановитого художника.

  3. група. Довести, що вчинок Бермана можна назвати подвигом.

7. Проблемно-психологічна ситуація.

— Як ви гадаєте, чому Джонсі, дізнавшись про намальований листок плюща, не запанікувала?

8. Монолог героя "Особисті емоційно-психологічні асоціації".

Проявіть фантазію й опишіть усно почуття, які охопили Джонсі, коли вона дізналась про непоказну любов Бермана.

(Почуття радості, вдячності, надії, спокою, любові, захоплення.)

9. Колективне складання програми "Кодекс гуманіста" (метод
"ланцюжок").


  • Поясніть, кого із героїв новели ми можемо з впевненістю назвати Людиною з великої літери.

  • Як ви гадаєте, чи співзвучні слова епіграфа уроку з вчинком Бермана?

— Дайте визначення поняття "гуманізм". У чому проявляється гуманізм твору "Останній листок"?

Гуманізм (латин, людяний) —моральний принцип, в основі якого лежить ставлення до людини як до найвищої цінності, захист права особистості на свободу, щастя, всебічний розвиток і прояв своїх здібностей. Основні принципи програми:

  • виявляти любов до людей;

  • творити добро;

  • виявляти терплячість, уважність;

  • діяти на благо людини;

  • прагнути взаєморозуміння;

  • боротися за справедливість;

  • здатність до самопожертви;

  • захищати права особистості;

  • бути щирим, співчутливим, милосердним.




  1. Перегляд учнівської презентації "Гуманізм у літературних творах".

  2. Творча робота "Проба пера" (випереджальне завдання).

Написати поетичну мініатюру на тему "Доброта". Доброта

Доброта — це надприродна сила, Це не річ, її не можна взяти. Лише добра й безкорислива людина Може допомогу всім надати.

Доброта — це світова опора, Доброта — промінчик сонця ніжний, Доброта

це злагода удома, Круг сердець турботливий, врочистий. Милосердям і любов'ю зігріває І веде у світлу далечінь. Жертви ради ближнього навчає, І людину цінить, а не тлінь. Всі повинні її в серці мати, Бо вона найкраща й найсвітліша, Лагідна й турботлива, як мати, Серця нашого безмежна ніша.

V. Підсумок уроку. /. Евристична бесіда.

  • Зачитайте епіграф уроку, прокоментуйте його зміст.

  • Поясніть назву новели 0. Генрі "Останній листок". (Останнійлисток —

символ останньої надії.)

  • Поясніть значення слова "останній". Яке символічне значення має слово "останній" у творі 0. Генрі? (Останній вирішальний, остаточний, най­важливіший. У творі О. Генрі слово "останній" означає не кінець, а початок нового життя, здійснення надій і мрій.)

  • Визначте ідею новели 0. Генрі "Останній листок". (Ідея — взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів.)

Прочитайте слова Матері Терези. Поміркуйте, чим вони близькі до християнських заповідей.

  • Люди бувають нерозумними, нелогічними й егоїстичними.

  • І все ж виявляйте доброту!

  • Якщо ти досягнув успіху, то в тебе може з'явитися багато фальшивих друзів і справжніх ворогів.

  • І все ж досягай успіху!

  • Якщо ти чесний і відвертий, то люди обманюватимуть тебе.

  • І все ж будь чесним і відвертим!

  • Те, що ти будував роками, може бути зруйнованим в одну мить.

  • І все ж будуй!

  • Люди потребують допомоги, але вони згодом тобі дорікатимуть за неї.

  • І все ж допомагай людям!

  • Якщо ти досягнув безмежного щастя, тобі заздритимуть!

  • І все ж будь щасливим!

  • Добро, яке ти зробив сьогодні, люди забудуть завтра.

  • І все ж твори добро!

  • Ділися з людьми кращим, що в тебе є, і цього ніколи не буде достатньо.

  • І все ж ділися найкращим!

2. Вирішення проблемного питання.

  • Яку ж роль відіграє мрія в житті людини?

  • У чому благородство думки автора твору, його моральний урок? (Сенс життя у самому житті: треба жити всупереч обставинам і негараздам. Треба пам'ятати, що життя дається тільки один раз, тому потрібно боротися за нього і витрачати на добрі справи, виховувати лю­дяність, готовність до непоказної самопожертви, доброту, милосердя, любов до ближнього.)

3. Заключне слово вчителя.

Швидко летять роки, століття, змінюються людські цивілізації, історичні події, філософські ідеї, але вічними і нетлінними залишаються моральні цінності, утверджені в християнстві. Саме безмежна любов до ближнього, доброта, милосердя, безкорисливість, самопожертва здатні змінити світ на краще, зробити людину духовно досконалою і наблизити її до Творця.

4. Рефлексія.
На уроці я:

  • дізнався...;

  • зрозумів...;

  • навчився...;

  • найбільший мій успіх — це...;

  • найбільші труднощі я відчув...;

  • я. не вмів, а тепер умію...;

  • я змінився...;

  • на наступному уроці я хочу....

5. Очікувані результати. Учень:

  • характеризує літературних героїв, визначає їх життєві орієнтири і моральні цінності;

  • висловлює судження про гуманізм твору;

  • висловлює особисте ставлення до проблем, порушених у творі, аргументуючи свою думку прикладами і цитатами з тексту.

VI. Домашнє завдання

Дати усну відповідь на запитання: "Як ви гадаєте, чи буде Джонсі пам'ятати доброту Бермана?".

Схожі:

Конспект уроку світової літератури в 7 класі на тему: „
Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказаної самопожертви та любові до близького”
Урок №5 Тема: Остап і Андрій
Створення 1-2 слайдів фрагменту презентації по темі: «Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорозького козака»
Втілення в образі Тара­са Бульби кращих рис запорозького козака
Мета: Проаналізувати образ Тараса Бульби, розкрити неоднозначність і типовість характеру героя; розвивати навички виразного читання,...
Тема. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном». Вічна тема «любовного...
Опрацювати з учнями текст новели, розкрити глибину і щирість почуттів вірності, сердечної ніжності, кохання і трагедії знедоленого...
Тема : Про звірів і не тільки… Основні персонажі казки
Тема: Про звірів і не тільки… Основні персонажі казки, втілення в них певних людських рис. Головні та другорядні персонажі
Урок милосердя
Мета. Виховувати почуття любові до ближнього. Формувати в учнів чуйність, доброту, милосердя. Переконати учнів в тому, що від того,...
Підготувала вчитель основ християнської етики
Мета: дізнатися про норми морального життя людини, розкрити зміст Божих Заповідей і їх дотримання в житті людини; пояснити слова...
Б ібліотечний урок: свято Покрови Пресвятої Богородиці Мета
Матері Божої до нас, Її дітей, як втілення материнської любові; сприяти розвитку естетичних почуттів через знайомство з церковними...
Опорні поняття Концептуальний рівень художнього твору (Тематика,...
Співзвучна Чи тема основних питань свого часу? Чи пов'язано з темою назву? Кожне явище життя це окрема тема; сукупність тем тематика...
Тема: Драматизм конфлікту, емоційну загостреність зображуваного у творі
України, увагу до художньої деталі; через осмислення твору поглиблювати в учнів почуття патріотизму, любові до України, її народу,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка