«З’єднаймося серцями доброти…»


Скачати 95.05 Kb.
Назва «З’єднаймося серцями доброти…»
Дата 15.12.2013
Розмір 95.05 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Тема: «З’єднаймося серцями доброти…»

(Урок літератури рідного краю, зустріч з поетесою Любов’ю Боровою)
Мета: познайомити учнів з творчим доробком Любові Борової, розкрити перед учнями залюбленість поетеси в рідну землю. Виховувати інтерес до творчості письменників-земляків, кращі моральні якості, любов до рідного краю, до отчого дому, пам’яті родоводу.
Методи, прийоми, форми роботи: розповідь учителя, виступ учнів з повідомленнями, виразне читання поетичних творів, інтерв’ю в поетеси, пісні.

Унаочнення: збірки творів «У вирі буття» та «Через віки», ілюстративний матеріал, свічечка, мультимедійний екран, вислови з поезій.

Тип уроку – Література вітальня.

Хід уроку

Лунає «Гімн Хорола» (на слова Л.Борової)

  1. Організація класу

  2. На екрані краєвиди Хорола

У цей час за кадром слова:
Ведучий 1

Хорол… Мила серцю, рідна наша Хорольщина! Чи є ще десь на землі такий край, де тихі травневі ночі пливуть на крилах солов’їних пісень, де вранці на замріяній річці вмивається джерельною водою біле латаття, де в привільному степу п’янієш від дивних пахощів різнотрав’я, де потемнілий від зимових віхол і морозів раптом спалахує ліс пролісковим вогнем!



Ведучий 2

Чи є у світі земля, миліша від отчої, де білокрилими лелеками пролітає і відлітає дитинство, де синьоокими волошками розквітає і осипається юність, де життєві дороги сходяться до барвінкового небосхилу.


Ведучий 1

Тремтливо кружляє в повітрі павутина смутку за літом, а в ясному прозорому мареві далечі пустотливий вітер вальсує з пожовклим, оздобленим багрянцем листям.



Ведучий 2

Саме в цю пору приходить до нас свято. Саме тоді, коли погожа осінь зодягає свій золотий вінець, з’явилося на світ наше місто. 925 років тому у сиву давнину, що непідвладно іноді збагнути нашій пам’яті, з’явилося поселення, якому випала, на шляху не завжди світла, а часом крута, терниста доля.



Ведучий 1

Куди не глянь – крізь краса. Тут ранніми, сповитими в срібні тумани, світанками приходить сонце, щоб привітати людей.


Ведучий 2

Тут надихає на творіння добра кожне деревце, кожна квіточка, політ птаха, і погляд добрих очей.



Ось уже осінь поміняла зелені килими на жовтогарячі, багряні, золоті.
Ведучий 1

Ось тихе чарівне місце. Ростуть тут берези й дуби, клени й липи. Де – не –де теплою стіною здіймаються зарослі ліщини, а на ній плететься дикий виноград; хміль із золотими китичками розливає довкола п’яні пахощі.



Ведучий 2

За цим царством розляглися луки. Здається, мати-природа вислала скатертини на рівнині, обдаровуючи людей густим різнотрав’ям і квітками, від яких паморочиться голова.



Ведучий 1

Ген за містами, на розлогих просторах, хвилюють дозрілим колоссям вогнисті пшениці, піняться гречки, що пахнуть медами і життєдайними соками рідної землі.



Ведучий 2

Шумить старезний дуб. Вітер виграє різнобарвним листом, граючи з ними в жмурки. Стрібнострунним передзвоном шумить старий про долю краю. (Хорольский дуб)



Ведучий 1

Хорольщина… Чи є ще десь на землі край, де ніби сестри, обійнялися нерукотворна краса і сива пам'ять історії. Краса та історія, історія та краса стрічають Тебе на кожному кроці. Це край уславлений героїчними подвигами наших предків.


Ведучий 2

Благодатна наша земля. Красива земля Хорольська… Будь якої пори… Тож у народі кажуть: краса народжує таланти.
Ведучий 1

Наш стародавній Хорол багатий талановитими людьми. Ми радіємо і дивуємось самобутньому таланту Хорольський поетів Любові Борової, Галини Погромкової, Олександра Заїки, Оксани Левиної, Ніни Циби, Василя Симулика, Марії Ульянової та багато інших. Ми маємо щастя жити поруч з людьми, які здатні подивувати нас своїм талантом, поетичним, пісенним, небуденністю і витонченістю своєї душі.
Учитель

Їм доля подарувала талант і разом з тим поклала на їх плече нелегкий обов’язок зробити нас ще більш людяними, примусити співчувати, мислити. Вони виховують нас кожним своїм твором, кожною думкою, словом, виховують, передаючи частину свого натхнення, щоб і ми здатні були творити добрі діла, підказують правильний шлях у пошуках щастя. Саме на таких письменників багатий наш благословенний край.

На екрані фотографія Л.Борової (за сценою звучать слова)

Коли я піду в небуття,

Від плоті душа відлетить,

Єдине бажання – вернутись в життя,

Вернутись на землю на мить!

І знати б, що зла вже нема,

Добром лише розцвіло,

Любов і Надія, і правда жива…

Дай, Боже, щоб так і було!
Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі. Л.Костенко
Учитель

Епіграфом до уроку ми взяли слова Л.Костенко. Це не випадково, адже сьогодні героїнею нашої літературної вітальні є Хорольська поетеса яка була сповнена любові до рідного краю, родини, природи, сповнена бажанням добра і кращої долі для людей – Любов Дмитрівна Борова.
Сподіваємось, що після цієї зустрічі ви зможете, дорогі діти, пройнятись ще більшою симпатією до творчої особистості, краще зрозуміти світ, у якому жила і творила Любов Дмитрівна, щоб ті глибокі думки, пронизливі слова дійсно стали безсмертним дотиком до ваших душ.

(на екрані – нагороди, захоплення – вишивки, квіти)

Учениця читає вірш «Свічка» (із запаленою свічкою)

Маленький вогник – свічка воскова,

Проте, глибока суть того горіння,

В нім відбивається душа жива,

Життя людини божого творіння.

Коли спокійно свічечка згора,

Душа всміхається, радіє,

Не згасли, значить, іскорки добра,

Любов не згасла, Віра і Надія!

Як прикро, боляче стає

Коли тремтить той вогник, плаче,

Проміння долу достає,

І хоче згаснути неначе.

Чи прийде ж злості каяття,

Щоб всім свічкам добром горіти?

О Боже, дав мені життя,

Не дай без істини зотліти!

(ставить свічку на стіл)
Учитель

Дорогі друзі, ми запалили маленьку свічечку приязні, полум’я якої символізуватиме живий інтерес до того, що відбувається у вітальні. Нехай вогник зігріває нас, об’єднує, надихає всіх, чиї серця відкриті до прекрасного. Нехай ніколи не згаснуть іскорки добра в наших душах «Любов не згасне, Віра і Надія», «з’єднаймося серцями доброти»

Учень читає вірш «Молитва»

Боже мій, послав випробування,

Сили і снаги пошли мені,

Щоб збулися мрії, сподівання,

Щоб відчути радощі землі!

Поможи, о Господи Всесильний,

Відігнати від порога зло,

Доки зірка світить в небі синім,

Доки в тілі є Твоє тепло!

Хай зерно добра засіє Всесвіт,

У порожніх душах проросте,

Хай у кожнім серці відізветься

Ім’я Твоє праведне, святе!

Ороси свяченою водою,

Охрести Своїм Хрестом весь світ,

Хай добро не знається з бідою,

Хай розтане горя й злості лід!

Боже мій, спаси своє творіння,

Ангел-охоронець, захисти,

Дай нам, грішним, ласки і прозріння,

Господи, помилуй і прости!
Ведучий 1

Поезії Любові Дмитрівни багаті на життєві деталі, мудро помічені спостережливим зором та оформлені в поетичну думку.
Ведучий 2

А все починається з любові – із любові до життя, до людей, до України, до рідного міста, до рідної вулиці.

Вірш «Рідне місто»

(Фотографії міста)

Ведучий 1

Любов Дмитрівна Борова народилася 20 листопада 1940 року в с.Варв’янівське Решетилівського району – землі, яка дала їй снагу творчості, глибоку мудрість, благословила на велике працелюбство і незрадливість рідному краєві. Народилася в сім’ї селянина – бідняка Матюха Дмитра Васильовича, який загинув на фронті, захищаючи Батьківщину від німецько-фашистських загарбників, та Мотрони Никифорівни.
Ведучий 2

Мати зростила та виховала 3 дітей у гіркоті та самотності у тяжкий післявоєнний час.

Усе життя чекала на чудо, що ось з’явиться на порозі дорога людина. Довго виходила за ворота, вдивлялася в далечінь. Та так і не дочекалася.

Вірш «Пам’яті батька»

(Фотографія батька на екрані)
Ведучий 1

І тому в поезії Любові Дмитрівни – і вічне горе сивих вдів, і спогади солдатські, і роздуми біля застиглої постаті, висіченої з мармуру.

Вірш «Пам'ять»

(На екрані пам’ятник Невідомому солдату)


Ведучий 2

Стою перед відомими і невідомими, схиляю голову перед таємницею їхнього героїзму. А вони ніби промовляють до мене, наказуючи: «А ти зміг би? Ти зміг би вистояти? Не схитнутися? Ти зміг би?»
Ведучий 1

У наших серцях, у нашій пам’яті вічно лунатимуть ці голоси, як засторога, як наказ. Ми вдячні Тобі, солдате, ми пам’ятаємо Твій подвиг, ми обіцяємо…
Ведучий 2

Вшануємо ж і ми разом пам'ять тих, хто віддав життя в ім’я сьогоднішнього.

Хвилина мовчання. (Покладання квітів до могили Невідомого солдата).
Ведучий 1

Усього довелося пережити вдові з дітьми.

Вірш «Вдовина доля»
Ведучий 2

Велика, чарівна та раїна, з якої виходять усі люди. З неї виходять, а назад не повертаються. Називається вона країною дитинства.
Ведучий 1

Там починається людина, її почуття: Любов, Співчуття, Милосердя, Добро, Віра, Надія…
Ведучий 2

Материнська любов має початок, але не має кінця. Любіть, бережіть своїх найрідніших, не додавайте їм сивини, щоб потім не було боляче…

Вірші «Прости матусенько», «До тла згоріла свічечка життя».
Ведучий 2

Люба зростала розумною, допитливою. У перших віршах, написаних ще в п’ятирічному віці, таких по-дитячому щирих, простих, уже відчувається любов до природи, до землі, до матері. Слова лягали несміливими рядочками у блокнотах, зшитих ниточками із паперу.
Ведучий 1

Цікаво, що малюнок на титульній сторінці збірки «У вирі буття» ще з того далекого дитинства.
Ведучий 2

До школи пішла у 1947 році. Закінчила три класи на відмінно. До четвертого класу пішла в сусіднє село Геращенки, а потім у Хрещатівську семирічну школу. У 1955 році вступила до Полтавського технікуму м’ясної промисловості і закінчила в 1958 бухгалтерський факультет.
Ведучий 1

За призначення приїхала у місто Хорол, 19-ть років працювала на харчосмаковій фабриці. Тут зустріла свого судженого, народила дві доньки.

Вірш «Доля»
Ведучий 2

Чотирнадцять років працювала Любов Дмитрівна страховим агентом в органах державного страхування. І скрізь її поважали, любили за людяність, працьовитість, небайдужість до чужих проблем, чужого горя, щедрість душі. Такою її знають колеги, подруги, рідні.

Вірш «Я бажаю добра»


Ведучий 1

Доля дарувала Любові Дмитрівні і щасливі миті, але посилала їй і випробовування, Та любов до життя, до рідної землі, до родини допомогли вистояти у найтяжчі хвилини.

Вірш «Моєму роду»
Ведучий 2

Знають Любов Дмитрівну у Хоролі і як поетесу, і як акторку, і як співачку. Сім років пропрацювала вона в районному Будинку культури методистом. Має грамоти і дипломи за вагомий внесок у розвиток культури, за високу виконавську майстерність власних пісень і віршів в обласних оглядах народної творчості. Цінують її за велику роботу по розвитку аматорського мистецтва рідного краю, за значний внесок у скарбницю духовних цінностей нашого народу.
Ведучий 1

Любов Дмитрівна була активною учасницею самодіяльного народного хору «Надвечір’я» ветеранів війни і праці. Жила жаттям міста Хорола, яке стало для неї рідним, яке вона оспівувала у своїх піснях.

Пісня «В’ється річка»
Ведучий 2

Муза Любові Дмитрівни безпосередня, лірична, і …Хорольська, бо стільки віршів присвячено місту, оспівано його в піснях.

Пісня «Мій Хорол»
Ведучий 1

Любов Дмитрівна є членом літературного об’єднання «Хорол». 22 березня 2002 року здійснилася мрія-вийшла у світ збірка «У вирій буття» у 2005 році – друга збірка поезій «Через віки».

Ведучий 2

Яким буде шлях України? Що чекає на нас в майбутньому? Відповідь на ці питання залежить від нас, сучасників. Потрібно кожному задуматись, що Ти зробив у житті? Чого вартий? Кожен повинен вибудувати в собі Храм-Храм любові, милосердя, доброти-закликає нас Любов Дмитрівна.

Вірш «Збудуймо Храм»

Фото Храму.



Учитель

Щасливий той, хто знайде душу. Хто не буде в життя кидати каміння зневіри. Хто крізь негоди нестиме Віру, Надію, Любов. Знайомство з творчістю Любові Дмитрівни переконало нас у цьому. Адже поетичну стежку до сердець читачів Вона знайшла. А шанувальникам творчості Любові Борової побажаємо розуму відчути красу поетичного слова, а серцю зрозуміти його.

Звучить «Гімн гімназії» (слова Л.Борової)


Список використаних джерел

  1. Борова Л. У вирі буття: Поетична збірка – Хорол, 2002 – 64с.

  2. Борова Л. Через віки: Поетична збірка – Хорол, 2004

  3. Поети Хорольщини – дітям. Клубочок/Упорядник Сайно Л., Хорол; 2007 – с.45

  4. Поезія: Ліна Костенко. Олександр Олесь. Василь Симоненко. Василь Стус – 2-ге вид.доп. – К.: Наук.думка, 2000 – 272с.







Схожі:

План проведення «Тижня Доброти» в 3 класі Понеділок

Урок Доброти і Милосердя
Розливальна: 2 Навчити дітей творити Добро, радуватися за інших, сприймати чужий біль, як свій
Будемо не байдужі до чужого горя
Мета. Виховувати в учнів почуття чуйності, доброти, милосердя, поваги до людей з обмеженими вадами
Уроків доброти» на тему : «Дивіться на нас, як на рівних»
Відвідання територіального центру обслуговування інвалідів з метою вручення подарунків дітям з обмеженими можливостями
Нюкало Тетяна Григоріївна
Допомогти учням осягнути,що значить бути добрим,що лежить в основі доброти,доброго вчинку,славлячи добро в людині,її справах і ставленні...
Тема. Загальна характеристика частин мови
...
Поспішаймо творити добро”
Мета: виховати в учнів почуття чуйності, доброти, милосердя, поваги до своїх батьків, старших людей; викликати співчутливе ставлення...
Виховна година «Шлях до доброти»
Мета: формувати в учнів уміння і навички участі в інтерактивних формах роботи, сприяти вихованню доброзичливої, милосердної людини,...
Уроки. Художні особливості твору (2 слайд)
Навчати учнів через художнє слово осмислювати та сприймати морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних на прикладі...
Ο. Юліян Катрій, ЧСВВ ПІЗНАЙ СВІЙ ОБРЯД ЧАСТИНА І НАШ ЛІТУРГІЙНИЙ РІК
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка