Викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження в оповіданні А. П. Чехова «Товстий і тонкий»


Скачати 118.03 Kb.
Назва Викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження в оповіданні А. П. Чехова «Товстий і тонкий»
Дата 10.12.2013
Розмір 118.03 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
ТЕМА: Викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження в оповіданні А.П.Чехова «Товстий і тонкий»

МЕТА:

  • зацікавити творчістю А.П.Чехова;

  • удосконалювати вміння працювати з текстом;

  • ознайомити з новими літературними термінами: оповідання, художня деталь, антитеза;

  • розвивати вміння давати оцінку літературним героям;

  • розвивати уяву, творчі здібності;

  • прищеплювати інтерес до класичної літератури, музики, живопису;

  • виховувати почуття власної гідності

ОБЛАДНАННЯ: презентація до уроку, підручники із зарубіжної літератури для 6 класу, мікрофон, комп’ютер.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань.

ЕПІГРАФ: Серед людей потрібно усвідомлювати свою гідність.

А.П.Чехов
ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. (Сл. №1)

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. НАСТРІЙ. (Сл. №2)

Кожному з вас я хочу побажати, щоб на уроці ви були:

У – усміхненими,

С – спокійними,

П – прогресивними,

І – ініціативними,

Х – хоробрими.

Тобто, я бажаю вам успіху, а ще гарного настрою!    

(Сл. №3)   Я запрошую усіх вас стати учасниками надзвичайно цікавої події. Сьогодні у Сумах відбувається відкриття Міжнародного театрального фестивалю «Чеховфест». Протягом 10 днів будуть відбуватися конференції і театральні прем’єри. У рамках цього фестивалю, я запрошую вас до книжкової крамниці, де сьогодні відбувається презентація книги А.П.Чехова «Товстий і тонкий». Вперше оповідання було надруковане у 1883 році у журналі «Осколки». У цьому році воно святкує свій ювілей - 130 років. (Сл. №4)

Вже 130 років книголюби багатьох країн читають і перечитують це цікаве оповідання. А зараз уявіть собі, що усі ви журналісти різних газет і журналів і ви отримали цікаве і відповідальне завдання - як справжні професіонали ви повинні усе з’ясувати, про усе дізнатися і дати відповідь на проблемне запитання.

(Сл. №5) Проблемне запитання: Чи будуть читати цей твір через 100 років?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

Швидше розкривайте свої зошити і занотовуйте дату презентації та основні тези.

Тема нашого уроку: «Викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження в оповіданні А.П.Чехова «Товстий і тонкий».

Ще змалку А.П.Чехов виховував у собі почуття власної гідності.

(Сл. №6) Чехов у своєму листі до молодшого брата Михайла писав: «Серед людей потрібно усвідомлювати свою гідність, …поважай у собі чесність і знай, що чесна людина не може бути незначною». Саме ці слова письменника ми й візьмемо за моральну настанову для нас і запишемо як епіграф до уроку слова: « Серед людей потрібно усвідомлювати свою гідність» А.П.Чехов

(Сл. №7) Словникова робота.

Гідність – самоповага та повага до інших людей.

IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя.

А.П.Чехов завжди ненавидів брехню і насильство над особистістю, самоприниження і чиношанування. Віднайти в людині людину, зрозуміти, що таке почуття власної гідності, нам допоможе невеличкий твір А.П.Чехова «Товстий і Тонкий».

Вдома ви вже самостійно прочитали оповідання. Чи сподобався вам цей твір?

Чи уважно ви читали,

чи усе запам’ятали?

Зараз це з’ясуємо-

трошки помудруємо.

2. План оповідання. (Сл. №8) Тема, ідея твору.

Завдання №1

Пункти плану переплуталися. Відредагуйте план.

1. Зустріч двох приятелів на вокзалі.

2. Спогади про дитинство давніх гімназійних друзів.

3. Розповідь «тонкого» про себе.

4. Несподівана новина.

5. Уже не приятелі, а чиновники.

6. Прощання.
(Сл. №9) Тема оповідання – зустріч двох друзів.

Ідея оповідання – викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження.

3. Теорія літератури. (Сл. №10)

Як вже вам відомо А.П.Чехов був неперевершеним майстром короткого оповідання.

Оповідання – невеликий прозовий твір, в якому йдеться про один чи кілька епізодів життя персонажа (рідше кількох).

Характерні риси оповідання:

- обмежена кількість дійових осіб;

- невеликий проміжок часу;

- стислі описи;

- чіткий сюжет;

- художня деталь.

Доведіть, що «Товстий і тонкий» це дійсно оповідання. «Коло ідей».

Я вважаю, що це дійсно оповідання, бо…

4. Творче завдання. Проба пера. (Сл. №11)

Чехов вважав, що за силою впливу на читача маленьке оповідання не поступається великим творам.

Завданням №2.

У поданому реченні є зайві означення до іменників та дієслів. Знайдіть їх. Закресліть усі зайві, на ваш погляд, слова. Утворіть чеховський варіант оформлення мови.

Високий, вузькогрудий, середнього зросту чоловік, з рудою борідкою сів на зелену, уже прим’яту пішоходами, траву, сів безшумно, боязко і злякано озираючись.

Не забуваємо про те, що казав Чехов: «Стислість – сестра таланту», а «Мистецтво писати – мистецтво скорочувати».

Як би це речення написав Чехов? (Чоловік сів на траву).

5. Слово вчителя.

Над думку Чехова треба писати так, щоб словам було тісно, а думкам – просторо.

А. П. Чехова вирізняла винятко­ва спостережливість. Ця риса характерно відобразилася і в літера­турній творчості. Письменник за допомогою одного-двох штрихів міг створити характер персонажа.

У літературі ці штрихи називаються «художня деталь».

Саме художня деталь допомагає нам уявити героїв оповідання.

6. Робота з теорії літератури. (Сл. №12)

Художня деталь —це виразна подробиця або штрих, що несе значне змістовне навантаження, збуджує думку, викликає в уяві читача цілісну картину і пробуджує низку асоціацій.

Це один із засобів створення художнього образу, який допомагає письменникові змалювати картину, предмет чи характер. Художня деталь може відтворювати риси зовніш­ності, одягу, обстановки, переживання героя.

7. Дослідницька робота. Діаграма Венна. (Сл. №13)

Завдання: знайдіть у тексті і зачитайте художні деталі, які допомагають уявити героїв. На які характерні деталі вказує автор?

Образ товстого. («Масні губи виблискували, як спілі вишні. Пахло хересом і флердоранжем». «Такий самий красень, як і був»…)

Словникова робота.

Херес-дороге виноградне вино

Флердоранж - дорогі парфуми (настойка з квітів апельсинового дерева)

— Як можна охарактеризувати героя за цими деталями? Що можна сказати про цю людину? (Створюючи портрет Товстого, автор виокремлює портретну деталь - «губи…мов стиглі вишні» і запах дорогого вина і модного одеколону. Тож ми розуміємо, що це людина забезпечена, всім задоволена. Людина заможна, яка любить смачно поїсти, вживає хорошу їжу, п'є дорогі напої, користується до­рогими модними парфумами. Усі ці деталі свідчать про соціальний стан героя, його високе положення у суспільстві.)

Образ тонкого. («А тонкий щойно зійшов з вагона і був нав’ючений чемоданами, клунками та коробками. Пахло від нього шинкою і кофейною гущею»)

В описі зовнішності Тонкого автор підкреслює такі яскраві деталі: «був нав’ючений», «пахло шинкою і кавовою гущею». Це свідчить про те, що тонкий не може дозволити собі зайві витрати на носія, тому несе речі сам, а також змушений вживати домашню дешеву їжу. Тож він людина небагата.

Так автор дав характеристику соціального стану героїв.

.А чи мають головні герої твору імена? Як їх звати? (Міша, Порфирій)

А.П.Чехов дуже ретельно підбирав імена своїм персонажам, відповідно до їх характеру. Він користується технікою - «імена, що говорять». («говорящего имени»).

Кожен із вас має власне ім’я і напевно ви знаєте, що усі вони мають свої значення. З давніх-давен існує думка про те, що ім’я впливає на характер людини.

Міша – «рівний, подібний до Бога», «хто як Бог».

Порфирій – у святцях – мученик.

- Я знаю, що у школі діти часто дають один одному не завжди гарні прізвиська. Буває? Були вони і у наших гімназійних друзів. Як їх називали?

( Герострат, Ефіальт)

Словникова робота.

Герострат – руйнівник, що хотів прославитись і увічнити своє ім’я, спалив храм Артеміди в Ефесі у 356 р. до н.е. ав Давній Греції. Слава Герострата – ганебна слава.

Міша – «казенну книжку цигаркою пропалив»

Ефіальт – один із двох синів Посейдона, яких називали алодами. Вони були сильними і великими на зріст. Ефіальт під час греко-перської війни 449-55рр. до н.е. показав персам стежку, якою вони змогли обійти Фермопільський прохід і знищити спартанців, що його захищали. Тому це імя стало загальним для означення зрадництва.

Порфирій – «ябедничати любив»

Можливо імена героїв - це натяк на ідеали, їхні потаємні мрії. Але, перебуваючи в гімназії, вони заробили не добру славу.


  • А чи вдалося нашим героям у дорослому житті увічнити свої імена? Яких вершин досяг кожен із них?

Словникова робота

Тонкий - колезький асесор, чиновник 8 класу, невисокого цивільного рангу в царській Росії. «Станіслава маю» - орден низького класу (найнижчий)

Товстийтаємний радник, один із вищих цивільних чинів (сучасний міністр).

ІСТОРИЧНА ДОВІДКА

- У царській Росії існувало 14 чиновницьких класів ( розрядів); перші п'ять класів були вищими, 14-й – найнижчим.

- Ми знаємо, що тонкий був не один на вокзалі, де зустрілися наші герої. Яка деталь на це вказує? («нав’ючений речами»)

- Як змальовані дружина і син тонкого? (Дружина дуже худорлява, син — високий гімназист).

Вони ще більше підкреслю­ють образ тонкого. Він тонкий не тільки за своєю статурою, а й за положенням у суспільстві.

ЦІКАВО ЗНАТИ

Певна будова тіла людини – це предмет вивчення для психологів і медиків. У науці це оформилося у теорію конституції тіла. Вже в кінці ХІХ століття були висунуті рядом дослідників припущення щодо зв’язку конституції тіла людини з характером.

Отже, відповідно до цієї теорії, огрядні люди частіше бувають спокійними, добрими, поміркованими, а худі відповідно – рвучкими, нестриманими, метушними. А.Чехов навчався на медичному факультеті Московського університету, то можна зробити припущення, що він як старанний студент не міг не знати про новітні дослідження медиків і психологів свого часу.

Акцентування на конституції тіла персонажів (товстий і тонкий) поглиблює авторський задум щодо розкриття будови чиновницької сходинки, закладеної у фундамент державного устрою у ті часи.

Що спільного у цих героїв? (Гімназійні друзі, чиновники, прізвиська)

8. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА. (Сл. №14)

Бачу трохи вже втомились

і на парти похилились.

Значить, час вже нам вставати

і зарядку починати.

Руки вгору - потяглись,

На носочки піднялись.

Руки опустили вниз

і подув в обличчя бриз.

Як дерева покачало:

Вліво - вправо, вліво-вправо.

Раз присіли, два присіли.

І за парти тихо сіли.

Бо вже зараз час настав

повернутися до справ.

9. Слово вчителя.

В оповіданні А. П. Чехова, для створення повноти зображення героя, автор досить вдало використовує не лише художню деталь, а ще й прийом антитези.

- Як на уроках української мови ви називаєте слова, протилежні за значенням? (Антоніми)

У мистецтві протиставлення називається антитезою.

10. Робота з теорії літератури. (Сл. №15)

Антитеза (від грец. — суперечність) - протиставлення явищ, понять, почуттів, думок, характерів.

11. Презентація «Антитеза у різних видах мистецтва» (Сл. № 16)

Антитеза застосовується: і в літературі, і в музиці, і в живописі, і в скульптурі.

Музика, як і інші види мистецтва, невіддільна від життя людини і є його важливою складовою. В музиці знаходить відображення все, чим живе людина, зокрема й контрастні думки, почуття, події, вчинки.

Словесне малювання.

Прослухайте два музичні уривки. Уявіть, що ви йдете осіннім парком. «Намалюйте», що ви бачите? (Звучать твори «Місячна соната» Л.Бетховена і «Танець із шаблями» з балету «Гаяне» А.Хачатуряна.

Широке застосування знайшла антитеза і в живописі. Що вам нагадують такі з них, як жовтий, червоний, жовтогарячий? (сонце, літо, спекотний день)

Ці кольори називають «теплими».

  • А з чим асоціюються у вас синій, фіолетовий, зелений? (ніч, темрява, холодна вода)

Ці тони мають назву «холодних».

Часто художники користуються або тільки «теплими» або тільки «холодними» тонами. Це означає – виконати роботу в одній кольоровій гамі. (Сл. №17) (Демонстрація репродукцій картин К.Моне)

Крім того, контрастними можуть бути і розміри робіт. (Сл. №18) Художню цінність мають скульптурні шедеври як надзвичайно малих розмірів (найменший у світі портрет Т.Г.Шевченка прикрашає книжку «Кобзар», виконану Миколою Сядристим. Ця книга вдвічі менша за макове зернятко). (Сл. №19) Так і надзвичайно великих. Особливо це видно в скульптурі.

Ми з вами переконалися, що такий художній прийом, як антитеза, часто використовується в літературі, музиці, живописі, скульптурі. (Сл. №20)

А в творі А.П.Чехова антитеза присутня у самій назві твору. В оповіданні протиставляється різне соціальне становище двох ко­лишніх друзів. Уся характеристика побудована на протиставленні. А ще за допомогою прийому антитези автор відображає зміни у поведінці тонкого.

12. Кульмінація твору (найвища точка напруження) – епізод, коли сім'я тонкого дізналася, що товстий має високий чин. Як змінився їх зовнішній вигляд? («Тонкий зіщулився, згорбився, зву­зився», «довге підборіддя дружини стало ще довшим», «Нафанаїл виструнчився у фрунт і застебнув усі ґудзики».)

— Подумайте, з якою метою автор так детально описує по­ведінку сім'ї тонкого?

(У їхніх рухах відчувається внутрішнє тремтіння перед високим чином. Забувається відразу усе: і те, що разом вчилися, і що товаришували, і що хвилину тому радо зустрілися. Найголовніше — це чин.)

  • А чи помітили ви як змінилася мова героя?

До багатьох слів тонкий почав додавати –с (приємно-с). Цим він хотів підкреслити своє особливе шанування високого чину товариша.

–С означає російською мовою СУДАРЬ. Надмірне вживання –с – свідоме підлабузництво та чиношанування. Поведінка тонкого та його сімї принизлива.

  • Як це сприйняв товстий? Чи вимагав Товстий такого чиношанування від свого шкільного товариша? Знайдіть і зачитайте слова в тексті, які доводять, що Товстий цього не хотів. ( «Навіщо цей тон? Ми з тобою друзі дитинства – і до чого тут це чинопочитання!» «…таємного радника занудило»).

Ми бачимо, що Товстий був щиро радий зустрічі, його не засмутило те, що шкільний товариш має невисокий цивільний ранг. Він хоче продовжити розмову, щось заперечити, але настрій зіпсовано поведінкою Тонкого. І Товстий поспішає попрощатися з ним! У його жестах, поглядах відчу­вається зневага, навіть презирство до колишнього товариша.

13. ДЕМОНСТРАЦІЯ ТА ОБГОВОРЕННЯ ЕПІЗОДУ КІНОФІЛЬМУ (5хв.) (Сл. №21)

За творами Чехова знято багато художніх кінофільмів. Одні з них – точна копія чехівських творів, деякі – творча робота режисера. Зараз ми переглянемо уривок із кінофільму «Смішні люди». А чим відрізняється цей епізод від твору, який ми вивчаємо, з’ясуємо після перегляду.

  • Відсутня сім’я тонкого.

  • Імена змінені (Вася, Міша)

  • Які епізоди виділяє режисер?( Зустріч, новина, прощання героїв).

ЦІКАВО ЗНАТИ

  1. Що змінилося у стосунках, чому зустрілися потрійним поцілунком, а попрощалися потиском руки? (У православній традиції тричі цілуються рівні люди, засвідчуючи один одному братню людську любов до ближнього. Руку подають у світі ділових стосунків).

  2. Чому автор порівнює тонкого з китайцем, а не, наприклад, з німцем або з англійцем? (Саме в китайській культурі уклін всім тілом вважається виявом найбільшої шани, якої варті лише найвищі чиновники)

V. ПІДСУМОК УРОКУ. ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА «МІКРОФОН». РЕФЛЕКСІЯ.

Чехов навчився вкладати важливий зміст у коротенькі оповідання. Своїм твором він із сумом нагадав про забуту людську гідність. Письменник поставив цікаве питання – якою є людина і якою вона має бути? А відповідь, яку дає він сам, у епіграфі нашого уроку - «…потрібно усвідомлювати свою гідність».

- Що автор висміює у цьому творі? (Підлабузництво, чинопочитання).

- Чи актуальна ця проблема сьогодні?

- Ось і завершилася презентація книги. І вам, як справжнім журналістам, необхідно висвітлити все, про що ви дізналися сьогодні. Користуючись «МІКРОФОНОМ», продовжте речення: «А.П.ЧЕХОВ ДОПОМІГ МЕНІ ЗРОЗУМІТИ, ЩО…» (Сл. №22)

- Яку ж відповідь ми дамо на проблемне запитання? Чи будуть читати цей твір через 100 років?

- Скажіть, а чи хотіли б ви придбати собі книжку, яку презентували у крамниці? (Так. Значить презентація пройшла вдало.)

  • Книжкова крамничка сьогодні зачиняється і ми повертаємося до класу. А знайомство з творами Чехова ви продовжите на наступному уроці.

VІ. ОЦІНЮВАННЯ.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Сл. №23)

- прочитати оповідання « Хамелеон» стор.60-61,

- підготувати повідомлення про тваринку хамелеона (за бажанням),

- прочитати ст. підручника стор.58-59.

(Сл. №24-25)

Схожі:

А. П. Чехов. Оповідання «Хамелеон». Висміювання підлабузництва, самоприниження,...

А. Чехов. «Хамелеон», «Товстий і тонкий»
Національна бібліотека України для дітей з віртуальною бібліографічною довідкою
Уроку. А. П. Чехова «Скрипка Ротшильда»
З творчістю А. П. Чехова ми знайомимося з дитячих років. Його творіння викликають посмішку, змушують задуматися і назавжди залишаються...
Урок вивчення нового матеріалу
Тема. «Народні оповідання» Марка Вовчка – «нехудожнє» зображення нетипових епізодів із кріпацького життя чи художнє викриття
Творчість М. В. Гоголя та Панаса Мирного. Високий гуманізм письменників...
Тема. Творчість М. В. Гоголя та Панаса Мирного. Високий гуманізм письменників у зображення трагічної долі «маленької людини» в повісті...
Урок зарубіжної літератури в 10 класі Вчитель І категорії
Обладнання: портрет Чехова, ілюстрації до твору, картки для індивідуального опитування, словник літературних термінів
Урок із світової літератури у 6-А класі «А. П. Чехов «Хамелеон»
...
Початковий рівень
Портретна характеристика: «Веселі сині, як небо, очі світились привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері иа голові, тонкий...
§ Поняття, завдання та види досудового розслідування
По порушеним, у зв'язку із вчиненням злочинів, кримінальним справам з метою швидкого і повного їх розкриття, викриття винних осіб...
Яготинська районна державна адміністрація Відділ освіти Районний...
Тонкий листовий деревний матеріал, який виготовляють із кряжів або брусів струганням чи лущенням колоди?
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка