Микола Гоголь «Тарас Бульба»


Скачати 54.87 Kb.
Назва Микола Гоголь «Тарас Бульба»
Дата 01.11.2013
Розмір 54.87 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи

Тема: Микола Гоголь «Тарас Бульба». Гоголь і Україна

Завдання уроку: ознайомити учнів з відомостями про життя та творчість М. В. Гоголя, показати його зв’язок з Україною, вплив української культури та фольклору на творчість письменника, розкрити історію створення повісті «Тарас Бульба»; розвивати усне мовлення учнів, уміння висловлювати власну точку зору; виховувати любов до історії рідного краю, його культури; сприяти формуванню патріотичної позиції школярів

Обладнання: портрет М. В. Гоголя, виставка його книг, реферати учнів, ілюстрації до повісті «Тарас Бульба», малюнки дітей, «Дім у Василівці», репродукція картини С. Васильківського «Козаки в степу».

Тип уроку: засвоєння нових знань

Очікувані результати. Учні розповідають біографію письменника, переказують близько до тексту ключові епізоди повісті, порівнює відомості про козацьку добу, отримані на уроках історії та зарубіжної літератури, дають визначення поняття повість, патріотичний колорит, ідейний зміст повісті «Тарас Бульба».


Гоголь увійшов у російську літературу як глибоко самобутній письменник, творчість якого мала значний вплив на розвиток реалістичного мистецтва.

І. Організаційний момент. Діти об’єднані у три групи, в кожній з яких є спікер, історик, літературознавець, доповідач, секретар(доповідає про результати роботи в групі, фіксує правильні відповіді).

І група: Біличенко, Вечеря, Скляров, Волошин, Явтуховська.

ІІ група: Щербина, Нестеренко, Журбенко, Іваненко, Каракай.

ІІІ група: Шушпанова, Куляєв, Костенко, Скубченко, Фоменко, Єсипенко.

Секретарі кожної групи одержують таблички для фіксації перебігу уроку.

Склад

І група

ІІ група

ІІІ група

Історик










Літературознавець










Спікер










Відповіді дітей










Підсумки










ІІ. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

Вступне слово вчителя.

Серед відомих імен в українській культурі особливе місце належить Миколі Васильовичу Гоголю. Відомий класик російської літератури, творчість якого, на думку російського літературознавця Храпченка, «мала значний вплив на розвиток реалістичного мистецтва», своїм корінням, душею був тісно пов’язаний з Україною. Він тут народився, провів дитячі роки. Український фольклор, легенди, пісні увійшли до ранніх творів, принісши славу молодому письменникові, вирізнивши його серед інших.

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдання уроку. Вчитель оголошує тему, мету, очікувані результати уроку.

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Учитель. Зараз ми вирушаємо в заочну екскурсію гоголівськими місцями. А допоможуть нам наші літературознавці-біографи:

  • Народився М. В. Гоголь 1 квітня 1809 року в селі Великі Сорочинці – одному з найчарівніших куточків Полтавщини, був українським письменником, організатором домашнього театру. Микола був старшим сином. Після нього народилися брат Іван (помер у 9 років) та сестри Марія, Ганна, Тетяна, Єлизавета, Ольга. Дитинство пройшло в с. Василівці поблизу Миргорода.

  • Початкову освіту здобув удома. Потім його віддали до Полтавського повітового училища. 1821 року 11-річного хлопця прийняли до одного з найпрестижніших навчальних закладів у Малоросії – Ніжинської гімназії, яка готувала дворянських дітей до державної служби. У червні 1828 року майбутній письменник закінчив навчання в гімназії. В атестаті були оцінки: 1 – «дуже добре», 3 – «добре», 1 – «задовільно», 2 – «чудово».

  • Початок 30-х р.р. – період творчого піднесення Гоголя. Він знайомиться з

О. Пушкіним, В. Жуковським, Плетньовим, Погодіним. Виходять друком збірки «Вечори на хуторі поблизу Диканьки». 1835 року вийшла збірка «Миргород», в якій була вміщена повість «Тарас Бульба», де письменник звернувся до яскравих сторінок української історії – епохи козацтва.

2.Фронтальна бесіда.

  • Ми говоримо, що прозовий твір «Тарас Бульба» - це повість. Поясніть, чому? Що таке повість? (Повість – це епічний художній твір з однолінійним сюжетом, менший, ніж роман, але більший, ніж оповідання)

  • Чому твір «Тарас Бульба» можна назвати історичною повістю? (Перед нами, читачами, постає яскрава, жива історія українського народу, його боротьба за національну незалежність)

  • Чи вказує Гоголь точні дати подій у повісті? Про які століття згадується у творі? (Точної дати немає. Автор згадує 15 століття (с. 120 підручника)»…Тяжке 15 століття в напівкочовому кутку Європи, коли вся південна первобутна Росія, покинута своїми князями, була спустошена, випалена дощенту невпинними наскоками монгольських хижаків; коли, втративши хату й притулок, стала тут відважною людина…»

  • Від чийого імені ведеться розповідь у повісті? (Від імені автора)

  • Яким він зображений у творі? (Автор виступає непоганим знавцем історії України, зокрема козацьких часів, багато знає про звичаї, побут козаків, загалом життя на Запорозькій Січі)

  • А що ви можете розповісти про козаків?

3. Працюють історики. Повідомляють про виникнення українського козацтва.

  • Важко жилося українському народові під пануванням чужих володарів і під гнітом ненависної панщини. Деякі селяни не витримували такої неволі й тікали в степи за Дніпрові пороги.

  • Прозивалися ці люди «козаки» - від татарського «хайзан», що значить «вільний», «неусташимый волк». А оскільки вони жили за порогами Дніпра, то їх названо також запорожцями. Гуртувалися у великі військові загони, вибирали собі отаманів і жили разом на великих островах серед ріки Дніпро. Те місце називалося Січ.

  • Одягалися козаки дуже просто: у грубу сорочку, кирею (довгий плащ без рукавів). За широким поясом носили пістолі, люльку, через плече – торбинку з харчами та кулями. Їли сушену рибу та печене м’ясо, риб’ячу юшку, пекли сухарі з пшеничної муки. Жінок на Січі не було і ніхто не смів мати там жінки, навіть сам отаман. За це карали на смерть.

  • Ось якою була Запорізька Січ у XV столітті. А якою вона зображена у І розділі повісті? (Вільною козацькою республікою, «розгульним Запорожжям»)

  • Чому Тарас так поспішає відправити своїх синів на Січ? (Тільки на Січі з них вийдуть справжні козаки. Це суто чоловіче заняття.)

  • І Тарас Бульба разом зі своїми синами вирушив у дорогу. «Сонце виглянуло давно на небі і живущим, теплонадійним світлом своїм облило степ». (Учениця читає уривок з твору «Степ»)

  • Уже тиждень Тарас Бульба із синами на Січі. (Учень зачитує уривок з розділу 3, с. 126, 1 абзац)

4. Увертюра до опери М. Лисенка «Тарас Бульба».

5. Висновки учнів про прослухане.

1. На початку чути грізний гуркіт. Це плескіт народного гніву.

2. 2 тема – наспівна, широка мелодія. Образ неозорих українських степів.

3. У пісні «Засвіт встали козаченьки» заклик до боротьби за рідну землю, за батьківщину.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Робота в групах: скласти короткі влучні висловлювання для характеристики Запорозької Січі. (Результати роботи оголошує спікер)

VІ. Підсумки уроку. «Вільний мікрофон»

  • Яким чином життя Гоголя пов’язане з Україною?

  • Як називалася його перша збірка?

  • Що нового ви дізналися про козаків?

  • До якої збірки входить повість «Тарас Бульба»?

/Оцінювання дітей, подяка за виступи та відповіді/

VІІ. Домашнє завдання. Перечитати повість «Тарас Бульба»; дібрати приклади ратної звитяги українців у боротьбі за рідну

Схожі:

Повість Гоголя «Тарас Бульба»
«Тарас Бульба», таблиці: «Жанри епосу», «Тарас Бульба», репродукції картин: «Козак в степу» – С. Васильківського; «Дума про козака...
Уроки за творчістю М. В. Гоголя
М. В. Гоголь. «Тарас Бульба». Гоголь і Україна. Зображення в повісті любові до України, героїзму, мужності й козацької звитяги в...
“М. В. Гоголь. «Тарас Бульба». Гоголь і Україна. Зображення в повісті...
М. В. Гоголь. «Тарас Бульба». Гоголь і Україна. Зображення в повісті любові до України, героїзму, мужності й козацької звитяги в...
Урок № Тема уроку
...
Україна очима М. Гоголя і Р. М. Рільке (за повістю «Тарас Бульба»...
Тема: Україна очима М. Гоголя і Р. М. Рільке (за повістю «Тарас Бульба» та оповіданням «Пісня про правду») 7 клас
Урок-дослідження
М. В. Гоголя “Тарас Бульба”, прослідкувати зображення історичних подій в Україні, побуту та звичаїв Запорізької Січі
Ігрова форма роботи «Лови помилку» на уроках узагальнення та повторення...
Термін історична пісня вперше увів в українську фольклористику Микола Костомаров. ( М. Гоголь )
Уроку української мови в 11 класі на тему: «Л ітературне краєзнавство....
М. Гоголя. Вироблення навичок самостійної роботи з додатковою літературою, виразного читання. Збагачення активного словника учнів...
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ «В МОЇЙ ДУШІ СПІВАЄ СОЛОВЕЙ…»
Важко назвати куточок землі, подібний до Полтавщини, на літературному небосхилі якого сяяло б стільки зірок різної величини: Маруся...
Тема. Микола Гоголь. Життя і літературна діяльність. Романтична умовність...
Позиційними особливостями; формувати розуміння місця митця на порубіжжі двох культур – української та російської, розвивати вміння...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка