Іван Франко «Іван Вишенський»


Назва Іван Франко «Іван Вишенський»
Дата 26.10.2013
Розмір 86 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Тема. Іван Франко «Іван Вишенський» (оглядово). Історична правда та художній вимисел.

Мета. Зацікавити восьмикласників особою письменника, його творчістю; формувати поняття про історичну правду і художній вимисел у творі; розвивати уміння планувати навчальну діяльність, самостійно опрацьовувати матеріал підручника, вибирати необхідну інформацію, узагальнювати, систематизувати прочитане, працювати з графічними організаторами; готувати повідомлення на запропоновані теми; працювати у парах; розвивати навики виразного читання; виховувати любов до літератури.

Цілі уроку:

Учні знатимуть: основні факти біографії Івана Франка; зміст виучуваного твору, його жанр

Учні вмітимуть:

  • розповідати про письменника, головні віхи його життя;

  • відтворювати сюжетну канву поеми «Іван Вишенський»;

  • розкривати зміст літературознавчого поняття історична поема.

Тип уроку: комбінований

Методи, прийоми, форми роботи: графік настрою та результатів діяльності, робота із запитаннями, бесіда, робота в парах, четвірках, віртуальна екскурсія «Незакінчене речення».

Випереджувальні завдання:

  1. Опрацювати «Маршрут вивчення теми «Світ української поезії. Творчість Івана Франка, Лесі Українки», визначити і записати власні цілі»

  2. Прочитати поему І.Франка «Іван Вишенський».

  3. Підготувати (за бажанням):

    • цікаві факти із життя І.Франка;

    • повідомлення про Івана Вишенського;

    • повідомлення про гору Афон.

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

Забезпечення емоційної готовності до уроку

  1. Створення графіка «настрою» та результатів діяльності.



  1. Актуалізація суб’єктивного досвіду

  • Поміркуйте з приводу думки, висловленої Лоренсом Пітером

Хто не знає, куди йде, ймовірно, прийде не туди (Лоренс Аітер)

ІІ. Цілевизначення і планування

  1. Представлення концептну тему (структура «маршруту вивчення теми»)

  2. Ознайомлення з планом опрацювання теми уроку

(учитель знайомить учнів із структурою «Путівника учня», планом та способами опрацювання навчального матеріалу, очікуваними результатами )



ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

  1. Вступне слово вчителя.

У галереї найвищих інтелектуальних досягнень народів світу почесне місце займає митець з Божої ласки, гордість української культури – Іван. Франко.

«Невеликий, хоч сильний мужчина. Високе чоло, сірі, трохи холодні очі, енергійно зачернена борода. Рудувате волосся непокірливо пнеться, вуси стирчать. Скромно одягнений, тихий і непомітний, поки мовчить.

А заговорить – і вас здивує, як ця невисока фігура росте й росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло й ясно од світла його очей, а його мова здається не словами, а сталлю, що б’є об кремінь і сипле іскри» - Таким побачив І.Франка Микола Коцюбинський

  1. Заслуховування учнівський повідомлень (рубрика «Це цікаво знати»)

  2. Створення психологічного портрета І.Франка:

  • Яким уявили письменника після прослуханих повідомлень;

  • Що можете сказати про характер людини, яка має такі різноманітні захоплення?

  1. Знайомство із світочем української історії і літератури І.Вишенським.

  1. Слово вчителя

  • Сьогодні, діти, ми маємо унікальну можливість познайомитися не лише із І.Франком, але і зустрітися із найпершою особистістю XVI ст.. в історії та літературі

«Була се натура проста і сильна, що не вміла кривити душею», - так писав І.Франко.

Ці слова стосуються саме тієї особистості, яка стала центром уваги, особистості, яку він досліджував, його життя і творчість, але найбільше його цікавила натура: сильна, чесна, смілива. Цією натурою, звичайно ж, був Іван Вишенський

  1. Учнівське повідомлення «Життя І.Вишенського»

- І.Вишенський – це людина, яка захоплювала, яка вміла сильно любити і сильно ненавидіти, людина рішуча в добрім чи лихім, людина гаряча, палка.

  1. Робота над темою «І.Вишенський»

«Скринька запитань»

а) бесіда за змістом поеми «Іван Вишенський»:

  • Яке враження справив на вас твір?

  • Які незрозумілі слова зустріли?

  • Чи виникли запитання у процесі читання?

б) робота в парах, четвірках над змістом твору:

  • Літературний бліц-диктант

  1. Скільки разів на день лунає дзвін по горах?

  2. Що несуть на чолі церковної ходи?

  3. Хрест з якого дерева у руках схимника?

  4. Де зупинився хід церковний?

  5. Що робили ченці після відправи?

  6. Хто звернувся першим до старця Івана?

  7. Який дар залишили ченці Іванові?

  8. Як спустився старець у печеру?

  9. Яку першу живу істоту побачив схимник?

  10. «… білі гості», «сиротята веснянії». Про що це сказано?

  11. Продовжити: «Лиш один тут шлях правдивий і спасенний шлях…»

  12. Велике останнє бажання ченця.

Відповіді. 1. Три рази. 2. Хрест із розп’яттям. 3. Березовий. 4. На кручі, урвищі. 5. Молилися. 6. Ігумен. 7. Хрест. 8. Опустили обв’язавши. 9. Павука. 10. Цвіт вишні. 11. Хреста. 12. Завернути барку з посланцями з України.

  • «Порушена послідовність» (для виконання іншій парі)

Методика проведення. Учням пропонується опис подій твору у хаотичному порядку. Їх завдання – систематизувати у тій послідовності, яку запропонував автор, використовуючи цифровий код.

  1. «… з монастирського подвір’я виступає хід церковний».

  2. «… зноситься, шумить, пишаєсь, спить Афонськая гора».

  3. «На Афоні дзвонять дзвони у неділю по вечірній».

  4. «Старче Йване, перед Богом… заклинаю тут тебе»

  5. «Серед них дідусь похилий… хрест березовий несе».

  6. «На незримій нитці понад вхід в печери зі скали спускавсь павук».

  7. «І перехрестився старець, над безодню вийшов сміло, сів і звільна став спускатись у страшенную глибінь».

  8. «Боже мій, вишневий цвіт».

  9. «… і пливе, мов лебідь, барка до Афонської гори».

  10. «Він нікого вже не бачив, тільки шлях той золотистий… і ступив, і тихо щез».

  11. «Стій!… Я живу ще! По-старому ще кохаю Україну».

  12. «Старче Йване!…» - довго кликав післанці…»

Цифровий код: 1-3; 2-1; 3-2; 4-5; 5-4; 6-7; 7-6; 8-9; 9-8; 10-12; 11-10; 12-11

  • самооцінка власної діяльності, відображення на графіку результатів діяльності.

в) віртуальна екскурсія на гору «Афон».

    • Діти, а що вас вразило найбільше під час читання твору? Чим захопилися? (Описом гори Афон)

    • Діти, де знаходиться ця гора? Що ви знаєте про неї? (повідомлення учня)

    • Давайте здійснимо віртуальну екскурсію в цю місцевість (демонстрація фільму).

    • Отже, ви заочно спробували побувати на горі Афон. Що відчували?

    • А що відчував І.Франко? Чи передає він це словесно? Спробуйте ви створити словесну картину гори Афон. Порівняйте з Франковим описом.

    • Для чого він змалював цю гору?

    • Отже, ця поема про що? (це художній життєпис письменника, що своїм життям і смертю доводив істини, над якими задумується кожна людина, в яку епоху вона не жила б)

  1. Літературознавче дослідження

    • Діти, якщо постать І.Вишенського є історичною особою, то в основу твору міг лягти історичний факт? Який саме?

    • А що таке художній вимисел?

    • З якою метою автор поєднує історичну правду і художній вимисел. Яка роль історичної правди? (показати правду), а художній вимисел (у зображенні авторського задуму – ідеї)

  2. «Незакінчене речення»:

Сформулюйте ідею твору продовживши речення

  • «Служіння Богу виявляється не через відірваність від світу, а……» (через любов до народу);

  • Чому І.Франко писав цю поему?

IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

  • Над якими із завдань вам сподобалося працювати найбільше?

  • Яке із завдань виявилося найскладнішим?

  • Над чим і ще потрібно працювати?

  • Проаналізуйте графік «настрою» та результатів діяльності.

  • Що ви зрозуміли про себе сьогодні.

Домашнє завдання:

Обов’язкове:

  1. Простежити за текстом риси характеру (усно)

  2. Виписати цитати для характеристики образів.

За бажанням: за допомогою кольору відтворити настрій у кожному розділі.

Літературний бліц-диктант

  1. Скільки разів на день лунає дзвін по горах?

  2. Що несуть на чолі церковної ходи?

  3. Хрест з якого дерева у руках схимника?

  4. Де зупинився хід церковний?

  5. Що робили ченці після відправи?

  6. Хто звернувся першим до старця Івана?

  7. Який дар залишили ченці Іванові?

  8. Як спустився старець у печеру?

  9. Яку першу живу істоту побачив схимник?

  10. «… білі гості», «сиротята веснянії». Про що це сказано?

  11. Продовжити: «Лиш один тут шлях правдивий і спасенний шлях…»

  12. Велике останнє бажання ченця.


Літературний бліц-диктант

  1. Скільки разів на день лунає дзвін по горах?

  2. Що несуть на чолі церковної ходи?

  3. Хрест з якого дерева у руках схимника?

  4. Де зупинився хід церковний?

  5. Що робили ченці після відправи?

  6. Хто звернувся першим до старця Івана?

  7. Який дар залишили ченці Іванові?

  8. Як спустився старець у печеру?

  9. Яку першу живу істоту побачив схимник?

  10. «… білі гості», «сиротята веснянії». Про що це сказано?

  11. Продовжити: «Лиш один тут шлях правдивий і спасенний шлях…»

  12. Велике останнє бажання ченця.

«Порушена послідовність»

  1. «… з монастирського подвір’я виступає хід церковний».

  2. «… зноситься, шумить, пишаєсь, спить Афонськая гора».

  3. «На Афоні дзвонять дзвони у неділю по вечірній».

  4. «Старче Йване, перед Богом… заклинаю тут тебе»

  5. «Серед них дідусь похилий… хрест березовий несе».

  6. «На незримій нитці понад вхід в печери зі скали спускавсь павук».

  7. «І перехрестився старець, над безодню вийшов сміло, сів і звільна став спускатись у страшенную глибінь».

  8. «Боже мій, вишневий цвіт».

  9. «… і пливе, мов лебідь, барка до Афонської гори».

  10. «Він нікого вже не бачив, тільки шлях той золотистий… і ступив, і тихо щез».

  11. «Стій!… Я живу ще! По-старому ще кохаю Україну».

  12. «Старче Йване!…» - довго кликав післанці…»



«Порушена послідовність»

  1. «… з монастирського подвір’я виступає хід церковний».

  2. «… зноситься, шумить, пишаєсь, спить Афонськая гора».

  3. «На Афоні дзвонять дзвони у неділю по вечірній».

  4. «Старче Йване, перед Богом… заклинаю тут тебе»

  5. «Серед них дідусь похилий… хрест березовий несе».

  6. «На незримій нитці понад вхід в печери зі скали спускавсь павук».

  7. «І перехрестився старець, над безодню вийшов сміло, сів і звільна став спускатись у страшенную глибінь».

  8. «Боже мій, вишневий цвіт».

  9. «… і пливе, мов лебідь, барка до Афонської гори».

  10. «Він нікого вже не бачив, тільки шлях той золотистий… і ступив, і тихо щез».

  11. «Стій!… Я живу ще! По-старому ще кохаю Україну».

  12. «Старче Йване!…» - довго кликав післанці…»

Відповіді. 1. Три рази. 2. Хрест із розп’яттям. 3. Березовий. 4. На кручі, урвищі. 5. Молилися. 6. Ігумен. 7. Хрест. 8. Опустили обв’язавши. 9. Павука. 10. Цвіт вишні. 11. Хреста. 12. Завернути барку з посланцями з України.
Відповіді. 1. Три рази. 2. Хрест із розп’яттям. 3. Березовий. 4. На кручі, урвищі. 5. Молилися. 6. Ігумен. 7. Хрест. 8. Опустили обв’язавши. 9. Павука. 10. Цвіт вишні. 11. Хреста. 12. Завернути барку з посланцями з України.
Відповіді. 1. Три рази. 2. Хрест із розп’яттям. 3. Березовий. 4. На кручі, урвищі. 5. Молилися. 6. Ігумен. 7. Хрест. 8. Опустили обв’язавши. 9. Павука. 10. Цвіт вишні. 11. Хреста. 12. Завернути барку з посланцями з України.
Відповіді. 1. Три рази. 2. Хрест із розп’яттям. 3. Березовий. 4. На кручі, урвищі. 5. Молилися. 6. Ігумен. 7. Хрест. 8. Опустили обв’язавши. 9. Павука. 10. Цвіт вишні. 11. Хреста. 12. Завернути барку з посланцями з України.
Відповіді. 1. Три рази. 2. Хрест із розп’яттям. 3. Березовий. 4. На кручі, урвищі. 5. Молилися. 6. Ігумен. 7. Хрест. 8. Опустили обв’язавши. 9. Павука. 10. Цвіт вишні. 11. Хреста. 12. Завернути барку з посланцями з України.

Цифровий код: 1-3; 2-1; 3-2; 4-5; 5-4; 6-7; 7-6; 8-9; 9-8; 10-12; 11-10; 12-11
Цифровий код: 1-3; 2-1; 3-2; 4-5; 5-4; 6-7; 7-6; 8-9; 9-8; 10-12; 11-10; 12-11
Цифровий код: 1-3; 2-1; 3-2; 4-5; 5-4; 6-7; 7-6; 8-9; 9-8; 10-12; 11-10; 12-11
Цифровий код: 1-3; 2-1; 3-2; 4-5; 5-4; 6-7; 7-6; 8-9; 9-8; 10-12; 11-10; 12-11
Цифровий код: 1-3; 2-1; 3-2; 4-5; 5-4; 6-7; 7-6; 8-9; 9-8; 10-12; 11-10; 12-11

Схожі:

Іван Франко Франко (псевдоніми Джеджалик, Живий, Кремінь, Мирон та ін.) Іван
Франко (псевдоніми Джеджалик, Живий, Кремінь, Мирон та ін.) Іван (27 серпня 1856 р.—28 травня 1916 р.), письменник, поруч Шевченка...
1. Розвиток літ жанрів на поч. 20 ст. Нові імена в укр літературному процесі
Продовжували писати Іван Франко, Михайло Старицький, Панас Мирний, Іван Нечуй-Левицький, Іван Карпенко-Карий і поруч з ними на сцену...
Франко Іван Біографія

Франко (псевдоніми Джеджалик, Живий, Кремінь, Мирон та ін.) Іван
Ван Франко народився в селищі Нагуєвичі (тепер селище Івана Франка) Дрогобицького повіту, в родині селянина-коваля. У 1875 році закінчив...
Реферат По темі: «Іван Котляревський» Підготувала Учениця 11 класу...
Полтаві, в родині дрібного чиновника. З 1780 року навчався в Полтавській духовній семінарії. У 1789 році, після смерті батька, двадцятирічним...
З давніх-давен популярністю у дітей користується казка. Казка це...
Наприклад, українські богатирі Котигорошко, Іван – мужичий син, Іван Побиван, Козак Мамарига дуже нагадують богатирів інших народів:...
Іван Франко   Семітизм і антисемітизм в Галичині
Та не менш цікаве також становище, яке супроти тих голосів заняла жидівська преса та часть преси польської. З польської преси, скільки...
© Іван Франко. Сотвореннє Cьвіта, 1905
Для зручності читання тексту в електронному вигляді, усі виноски (коментарі) Автора зроблено у верхньому індексі, взято у квадратні...
Літературні псевдоніми - Петро Шелест, Іван Степовик, 24 лютого 1865 -...
Липа Іван (літературні псевдоніми — Петро Шелест, Іван Степовик, 24 лютого 1865 — 13 листопада 1923) — громадський і політичний діяч,...
Тема. Ганна Чубач «Повернулися гусоньки рано…». Павло Грабовський...
Про народні звичаї та традиції українців. Спонукати до пошуково-дослідницької роботи по збору та обробці інформації. Розвивати пізнавальну...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка