«Доба Відродження. Вільям Шекспір геній епохи Ренесансу»


Скачати 130.35 Kb.
Назва«Доба Відродження. Вільям Шекспір геній епохи Ренесансу»
Дата11.10.2013
Розмір130.35 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи


Розробка інтегрованого уроку зі світової літератури з теми

«Доба Відродження. Вільям Шекспір – геній епохи Ренесансу»

8 клас

Вчителі: Колеснікова А.В. – вчитель світової літератури,

Шебаан Л.А.- вчитель історії.

Тема: «Доба Відродження. Вільям Шекспір – геній епохи Ренесансу»

  • Мета: розкрити особливості епохи Відродження та її значення для європейської і світової культури; познайомити учнів із особливостями літератури, архітектури, живопису доби; підготувати учнів до сприйняття творів представників цієї епохи; дослідити життєвий шлях та творчу спадщину В.Шекспіра; розвивати навички узагальнення та систематизування вивченого матеріалу, сприймання на слух матеріалу; сприяти виявленню зацікавленості спадщиною Ренесансу; виховувати моральні якості особистості.

Обладнання: мультимедійна презентація, елементи костюмів театру Нового часу, репродукції картин майстрів Відродження, зошити, підручники, тестові завдання.

Тип уроку: інтегрований урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку:

  1. Актуалізація опорних знань учнів

(На фоні середньовічної епохи вчитель світової літератури оголошує епіграф до уроку, тему, мету і завдання уроку

(На фоні муз. «Із фільма – інструменталка)»)

СЛАЙД 1 Вчитель світ. літератури: В історії людської цивілізації є епохи, що спалахують, мов зорі, і вже ніколи не згасають, посилаючи нащадкам яскраве світло. Такою яскравою зіркою в історія світової літератури стала епоха Відродження. Це була доба сміливих мореплавців і шукачів пригод, які відкривали невідомі землі, час релігійних війн, епоха нового покоління вчених. Доба Відродження вражає нестримним злетом фантазії, величним піднесенням духу, вірою у творчі можливості людини. (муз стоп.)

Сьогодні ми з вами, як ви вже здогадалися, разом з Людмилою Анатоліївною, будемо вивчати нову літературну епоху, а саме - добу Відродження. Наш урок має інтегровану форму. Інтегрований урок означає об’єднаний з декількох тем, предметів або видів діяльності навколо однієї теми.



Вчитель (1 хв.)

(СЛАЙД ще висить) А тема нашого уроку –

«Доба Відродження. Вільям Шекспір – геній епохи Ренесансу» .

СЛАЙД 2- Запишіть у зошити число,

СЛАЙД 1тему уроку ( Запис у зошити (1 хв.))

(Учні записують)

СЛАЙД 3 Вчитель світ. літератури Сьогоднішній урок – це розмова про геніального англійського поета і драматурга доби Відродження - Вільяма Шекспіра.

СЛАЙД 4 Ми з вами узагальнимо знання про добу Відродження, розкривши її особливості та значення для європейської і світової культур;

  • познайомимося з особливостями літератури, архітектури, живопису доби Ренесансу;

  • дослідимо життєвий шлях та творчу спадщину В.Шекспіра.

СЛАЙД 5 Зверніть увагу на епіграф уроку прочитайте:

«Он был торжественным рассветом эры нового истинного искусства" (В.Белинский).

(учні читають).

- Щойно ви почули, як характеризує Шекспіра В.Бєлинський. Можливо, до кінця уроку ви зможете доповнити цей портрет і створити в своїй уяві власне бачення постаті великого митця – Вільяма Шекспіра.

СЛАЙД 6 (Англія) На наших уроках ми не тільки знайомимось із найкращими майстрами світової літератури та їх творами, а й подорожуємо різними країнами. Сьогодні ми відвідаємо Англію , яку ще називають Велика Британія або “країна туманного Альбіону” , де побуваємо у англійському театрі доби Шекспіра. А на наступних уроках ми дізнаємось багато цікавого про сучасну Англію та про творчість самого Шекспіра.

Правда, подорож буде віртуальною, а здійснити її нам допоможуть ваші однокласники, які заздалегідь отримали індивідуальні завдання та самостійно знайшли потрібний матеріал.

Отже, наш урок водночас урок-подорож . І машина часу переносить нас у добу Ренесансу – 16 століття. (2 хв)

ПРЕЗЕНТАЦІЯ вчителя історії

Вчитель історії узагальнює з учнями знання, набуті на уроках Всесвітньої історії з теми «Відродження». Учні ще раз повторюють хронологічні рамки епохи, здобутки видатних митців Ренесансу, їх вклад в розвиток світової історії. (всього 15 хв.)

А) Лекція вчителя

У 14-15 століттях почалася епоха повільного, але невпинного згасання Середньовіччя. Втрачала свою привабливість спосіб життя і культура лицарства. «Осінню Середньовіччя» назвав цей час один з істориків. Зароджувалася нова епоха, що отримала назву Відродження або Ренесансу.

Словникова робота

Відродження або Ренесанс – могутній ідеологічний та культурний рух, зумовлений переходом суспільства до нової соціально-економічної формації. (діти записують у зошит).

Б) Експерт з історії

Давайте з вами пригадаємо найважливіші історичні події із курсу історії 13-15 століть. (Початок 13 ст. означився розгромом Константинополя хрестоносцями, середина- відновленням Візантійскої імперії, а кінець – остаточною втратою хрестоносцями володінь на Сході; у 1265- в Англії вперше зібрався парламент ,який обмежував владу короля; 1337-1453-роки Столітньої війни; 1347-1351- час епідемії «Чорної смерті» (чуми); 1358- Жакерія; 1376-1417-роки великого розколу католицької церкви; 1453- відбулося падіння Константинополя, загибель Візантії; 1455-1485- роки війни Пурпурової і білою троянд.

В) Продовження лекції учителя

У середині 14 ст. епідемія чуми знищила майже третину населення Європи. «Чорна смерть» сіяла паніку в пустих селах, серед занедбаних ланів відчувалося лише очікування найгіршого. Одним із наслідків стала спроба повернутися до панщини, залежності від сеньйора. Королівські чиновники вимагали податків, забирали останні гроші. У 1337 році розпочалася тривала війна між Англією та Францією за французькі землі. Ця війна увійшла в історію під назвою «Столітня» бо йшла вона з короткими перервами понад сто років. У Франції та Англії розпочалися селянські повстання (Жакерія, повстання Вота Тайлера). На кінець 15 ст. Англія та Франція завершувала «збирання» земель,тобто здійснювала об’єднання та централізацію держав. Однак в Італії та Німеччині нічого подібного не відбувалося. В Німеччині імператор не мав реальної влади над численними князівствами та вільними містами. А італійські Генуя, Флоренція, Венеція були окремими містами-державами.

Г) Творче завдання. Робота в групах.

- За влучним висловом англійського філософа Френсіса Бекона, «вигляд і стан цілого світу» змінили три великих винаходи : компас, порох і друкарство. Спираючись на знання із загальної історії обґрунтуйте цю тезу.

Д) Експерт з культурології

Культура Відродження склалася в численних розвинутих місцях Італії – саме там античні традиції були найбільш міцними. Римська імперія зосередилася на кращому: свобода наукових диспутів, розмаїття філософських шкіл, чиста, неспотворена мова. Так утвердилася підходяща назва для часу їх життя – Відродження. Ренесанс охоплював різні галузі культури, але найяскравіше виявився в архітектурі, живописі, літературі та філософії.

В основі культури Відродження лежав гуманізм. У ті часи це значило все те, що допомагає вивчити людину. Потрібні нові науки, що змогли б виявити істину про людину, такими науками, на їхню думку, були ті, що пов’язані зі словом та мовою. Від гуманістів вимагали знання латини та грецької мова, літератури, поезії, античного ораторського мистецтва. Гуманізм переконує людину, що вона сама творить власну долю. Людина повинна наполегливо, цілеспрямовано йти до поставленої мети. І ця мета конкретна – особисте щастя, отримання нових знань, зростання по службі.

Центром раннього італійського Відродження була Флоренція – батьківщина великих поетів, письменників, скульпторів, архітекторів. Італійська література була створена генієм Данте Алігєрі, Франческо Петрарки, Джованіні Бокачо.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ СТАСА КУРИЛА

Учень - історик знайомить з історією Шекспірівського театру «Глобус» і завершує словами про Шекспіра. (3 хв.)

  1. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Відео «Шекспір»

1.Презентація 217 «Вільям Шекспір» (0.15-3.06 або до кінця -5)

2.(асоціативний кущ) (на 0.30 секунді - СТОП)

Вчитель : Діти, я прошу вас під час перегляду відео скласти асоціативний кущ за життєвим та творчим шляхом поета.

Вчитель: Переглянули відео. Отже, Вільям Шекспір – це…поет, драматург, геній, актор, власник театру, ……… ( 1хв.) = 19 хв.
СЛАЙД 7 Вчитель світової літератури : як ви вже почули, літературознавці творчість Шекспіра поділяють на 3 періоди:

1) 1590–1600 рр. — «оптимістичний».

Були написані комедії, основною темою яких була віра в життя та сили людини. «Приборкання норовливої», «Сон літньої ночі», «Багато галасу даремно», «Дванадцята ніч» та ін.
Історичні хроніки.
2) 1600–1608 рр. — «трагічний».
Створені шедеври в жанрі трагедії «Гамлет», «Король Лір», «Макбет».
3) 1609–1612 рр. — «романтичний».

Трагікомедії з щасливим фіналом «Зимова казка», «Буря». Усього написано 37 п’єс, 2 поеми та 154 сонети.

Вчитель світової літератури: Вже таке розподілення поезій доводить,що Шекспір зробив свій внесок у розвиток жанру сонета. Адже до нього сонети присвячувалися лише темі кохання, аж ніяк не дружбі.

СЛАЙД 8Пригадаймо, що таке сонет. (Сонет — форма віршування з 14 рядків. Сонет виник в Італії у XIII ст. і став особливо популярний в епоху Відродження. Рядки вірша згруповані особливим чином: чотири — чотири — чотири — два. Сонети надзвичайно мелодійні, багато з них покладені на музику. Останні рядки мають характер філософського узагальнення.)

СЛАЙД 9Вчитель світ.літ.: Особливістю італійського сонета є те, що він складається з двох чотиривіршів(катренів) та двох тривіршів (терцин).

Сонети ШЕКСПІРА (англійські мають інший розділ рядків: 3 чотиривірші та один двовірш. 1 хв.35 хв.

ВІДЕО (сонет 90)

Вчитель світ.літ. Пропоную Вам послухати один із сонетів Великого Майстра, а саме 90.

Сонет 90. (1 хв.)

  • Бесіда з учнями: Що є любов у розумінні ліричного героя? ( сенс усього життя).

  • Як ви вважаєте,якими рисами характеру він наділений? (впевненість, рішушість,романтизм, вірність у коханні)

  • Чому відмовляється від тієї, котру кохає?( Бо невпевнений у її коханні).

(0,5 хв.) = 23 хв.

(На фоні музики «Вивальди Орган»)

СЛАЙД 10 (англ.мова) З’являється Шекспір (Лемешко С.) (1 хв.)

На 2 куплеті – СЛАЙД 11

Сучасний Шекспір - Курило Ярослав (1 хв.) = 25

Вчитель світової літератури : Ви прослухали сонет 66 у виконанні Станіслава мовою оригіналу та Ярослава. Дякуємо, хлопці.

Бесіда з питань:

  • Які суспільні вади бентежать ліричного героя? (несправедливість влаштування світу, зло,жорстокість,нікчемність)

  • Чому тут з'являється образ смерті? (бо не може головний герой жити в такому несправедливому світі)

В яких рядках втілюється основна думка твору? В останніх (Всё мерзостно, что вижу я вокруг). - обурення існуючим устроєм.

  • Доведіть, що сонет № 66 виходить за межі суто любовної лірики (Це твір, в якому звучать думки про несправедливість влаштування світу, передані почуття обурення тогочасним устроєм життя. Ліричний герой оригіналу уявляється особистістю, яку не задовольняє існуючий правопорядок, яка в розпачі від того, що у світі панують несправедливість та жорстокість)- філософська лірика.

  • Що змушує героя жити?(Лише почуття до друга,який є радістю у житті героя і змушує його нести життєвий тягар)

СЛАЙД 12 - Які філософські проблеми тут порушуються? (добро і зло, несправедливість та правопорядок, жорстокість та милосердя.) ( 2 хв.)
(Сонет №66 - твір, в якому звучать думки про несправедливість влаштування світу, передані почуття обурення тогочасним устроєм життя. Ліричний герой оригіналу уявляється особистістю, яку не задовольняє існуючий правопорядок, яка в розпачі від того, що у світі панують несправедливість та жорстокість. В текстах обох перекладів використано такий художній прийом, як анафора.. Постійно повторюваний сполучник і відіграє тут особливу роль: підсилює головну думку твору — обурення існуючим устроєм. Безумовно, важливу роль відіграє і антитеза: протиставлення людських чеснот реаліям навколишнього світу, в якому панують зло, нікчемність, невігластво. Обидва тексти мають по 14 рядків, думка в них розвивається протягом трьох строф, а у двовірші вона набуває несподіваного повороту.

Запис у зошити:

  1. Тема—конфлікт особистості та суспільства.

  2. Ідея—протест проти пануючого устрою життя.

  3. Ліричний герой—особистість, яка болісно сприймає навколишній світ.

  4. Основні художні засоби—антитеза, анафора.

Структура сонета—14 рядків (три катрени, дистих), у 12 рядках думка розвивається, у двох останніх набуває несподіваного повороту.

СЛАЙД 13 (кохання) Вчитель світової літератури: Кохання, що розкривається в сонетах Шекспіра, має яскраво виражений ренесансний характер. Любов охоплює всього героя, вона стає його єдиним життєвим стремлінням та цінністю.

Шекспір та його сучасники розробили нове поняття кохання — любов як вірну опору, провідну зорю в бурхливому морі життєвих незгод. Лише вона може врятувати людину, вказати їй правильний шлях серед блукань та помилок.

Навіть у час бурхливих і несамовитих пристрастей, якими було позначено Відродження, кохання вважали найпотаємнішим із почуттів. Закохані ховали свою любов від сторонніх очей:

Вчитель світ.літ: (на фоні лютневая музика епохи Возрождения)

Зроста любов моя, всякчас нова,—

Люблю ніжніше, мовчки, до нестями.

Торгує той дрібними почуттям

Хто серце всім на показ відкрива. ( 1 хв.)

З нами погоджується і Філіп Кіркоров:
ВІДЕО - (час:5.29-8.28) – (3 хв.)

(Сонет 40 виконує Кіркоров «Бог с тобой»)

СЛАЙД 14 (завіса)

Вчитель світової літератури): Ми привідкрили завісу у світ Шекспірівських творів. Сподіваюсь, що цей урок збагатив вас новими знаннями, пробудив бажання детальніше ознайомитись із надбаннями талановитого драматурга, творіння якого до цього часу не сходять зі сцени театрів.

(вчитель історії)

СЛАЙД 15 Фаза рефлексії. Історична вправа (2 хв.)

СЛАЙД 16 Гра «Найуважніший» (вчитель світової літератури) (1 хв.)

СЛАЙД 17 Домашнє завдання:

  • Повторити записи у літературознавчому словнику.

  • Вивчити напам’ять сонет (за вибором). (1 хв.)

Вчитель: Я дякую учням , які виконали індивідуальне завдання. Сьогодні всі вони отримують 12 балів.

СЛАЙД 18 (Шекспір) Вчитель історії: Єдиний, хто не втомлюється, - час. Він стирає сліди історії і деякі питання залишає відкритими. Та однозначно, природа іноді балує людство такими геніями. Якщо є народи могутні, то вони мають таких титанів духу (слайд Шекспір)……..

Вчитель світ. літ: (на фоні Орган Вівальді)

СЛАЙД 19 ШЕКСПІР

Блукав я сам у браконьєрськім строї

В гаях зелених Англії старої,

А вколо, в затуманеній далі

Проходили і блазні, й королі.

Присівши на пеньку, серед поляни,

Я розглядав видовисько туманне,

І рисами тонкими рисував -

І людям вічне в ті хвилини дав. (М.Рильський)

Вчитель світової: Закінчилась наша розповідь про геніального Вільяма Шекспіра. Та не закінчилась зустріч зі світовою літературою. Протягом наступних уроків ви зможете дізнатись ще багато цікавих відомостей про класиків світової літератури. (1 хв.)

Схожі:

Вільям Шекспір — великий поет і драматург доби Відродження
На попередньому уроці ми доторкнулися до мистецтва епохи Відродження. Тож перевіримо ваші знання та увагу
Доба європейського Відродження(Ренесансу), її хронологічні межі....
Лями та митцями доби Відродження; сприяти формуванню цілісного сприйняття і розуміння історико-культурного розвитку людства;розвивати...
Вільям Шекспір Гамлет, принц датський

Вільям Шекспір — великий поет доби Відродження Сонети В. Шекспіра Мета
Шекспіра, розкрити ідейно-художній зміст його со­нетів, визначити місце письменника в історії англійської та світової літератури,...
Список літератури Античність
Вільям Шекспір «Ромео і Джульєта», «Дванадцята ніч, або Що завгодно?», «Багато галасу даремно», «Приборкання норовливої»
К ф. н., доц. Н. В. Шакун Питання до іспиту з філософії
Гуманізм епохи Ренесансу в Україні (Юрій Дрогобич, Ст Оріховський-Роксолан та ін.)
ПИТАННЯ
Політична думка Середньовіччя й епохи Відродження. Августин Блаженний. Тома Аквінський
Питання на іспит предмету Історія правових і політичних вчень
Загальна характеристика політико-правової ідеології епохи Відродження і Реформації
§ Доба Відродження і український культурний процес. Загальна характеристика
Українська державність XIII-ХІV ст забезпечувала загальнонаціональну консолідацію всіх частин українського народу, дальший розвиток...
№ Доба козаччини епоха національного і державного відродження українського народу
Лівобережну і Правобережну, боротьба старшинських угруповань за владу, суперництво промосковської та пропольської партій (а згодом...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка