РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ


Скачати 160.14 Kb.
Назва РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
Дата 15.12.2013
Розмір 160.14 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ ДЗЕРЖИНСЬКОЇ

РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ

Конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури у 5 класі на тему:

«Дивосвіт сучасної казки

Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка. Дівчача повістина»

учителя української мови

та літератури

Криворізької загальноосвітньої

школи – інтернату І – ІІ ступенів № 1

Петрової О. Ю.

м. Кривий Ріг

2012 рік

Тема: Дивосвіт сучасної казки Івана Андрусяка

«Стефа та її Чакалка. Дівчача повістина»

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю сучасного українського письменника І. Андрусяка, проаналізувати зміст його казки «Стефа та її Чакалка», ідейно-тематичне спрямування, образи, побудову твору;

розвивати культуру зв’язного мовлення, пізнавальну активність, увагу, спостережливість, самостійність, артистизм, творчу уяву, креативність учнів;

виховувати почуття поваги до творчості І. Андрусяка, справжніх шанувальників сучасної української дитячої літератури; підвищувати культурний рівень учнів.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, невеличкі аркуші паперу для написання учнями очікувань від уроку, плакат «Біографічний план», тісто, кольорові олівці, елементи костюмів для інсценівок.

Підготовчий етап. Заздалегідь діти одержали завдання: підготувати повідомлення про життя і творчість Івана Михайловича Андрусяка, прочитати повість І. Андрусяка «Стефа і її Чакалка», намалювати малюнків за її змістом (за бажанням); індивідуальні завдання: вивчити напам’ять вірш І.Андрусяка «Чакалка», скласти асоціативний кущ «І.Андрусяк».

Епіграф: Вчіться, діти! Сучасна книжка

Скаже вам порад багато

З того, що митцем було

І посіяно, й пожато.

Хід уроку

І. Формування емпатійної здатності (емоційного настрою) учнів Учитель: Радо вітаю вас на уроці позакласного читання! Починаємо урок, але спершу посміхнімося один одному, щоб вам було приємно співпрацювати. Доторкніться долоньками один до одного, обміняйтеся привітаннями та компліментами. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Слайд 1(презентація до уроку). Робота в групах.

На мультимедійній дошці з’являється епіграф до уроку та головоломка. Слайд 2 (епіграф), Слайд 3 (головоломка).

Завдання для учнів:

1група - пояснити зміст епіграфу до уроку.

2 група - прочитати крилатий вислів Д. Павличка за допомогою ходу шахового коня та пояснити його зміст. 2. Метод «Мозковий штурм» (за підсумками роботи в групах).

  • У чому ж полягає значення літератури у житті людини?Які книжки ви любите читати?

  • Які книжки є у вас вдома? Чого вони вас навчають?

  • Які книжки сучасних українських авторів вам відомі?

  • Який ваш улюблений казковий герой?

  • Чи траплялися з вами пригоди, про які можна було б написати твір? Чи складаєте ви цікаві казки самостійно?

  • Що характерно для казки як літературного жанру?

  • Які види казок ви знаєте? Наведіть приклади.

  • Що таке літературна казка?

  • Назвіть відомі вам літературні казки. Чим вони відрізняються від народних?

  • Чому добро у казках завжди перемагає зло?

  • З якою метою у казках поруч з реальними подіями значна увага приділяється фантастиці?

  • Назвіть відомі вам українські народні казки, персонажі яких можна об’єднати однією назвою «нечиста сила»: Баба-Яга, Чахлик Невмирущий , відьми, домовики, чорти та ін.?

  • Назвіть автора вивчених нами казок про міфічних істот, що перевернув наше уявлення про «нечисту силу», зображуючи представників українського фольклору носіями добра. ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. 1. Слово вчителя.

Упродовж всього життя людина постійно звертається до книг. З них ми черпаємо знання, шукаємо поради, втіхи, розкриваємо таємниці природи, людських стосунків. З книгою наше життя цікавіше і змістовніше. Людина, яка багато читає, стає цікавою і бажаною у спілкуванні для інших людей.

Сучасна дитяча проза кличе нас з вами сьогодні у мандри та велить бути сміливими й мудрими, вчить робити добро і зневажати зло, ушляхетнює наші душі, розважає, допомагає пізнати світ, робить нас вихованими, справедливими, розумними.

Слайд 4 (тема уроку), Слайд 5 (мета уроку). Сьогодні ми більш докладно поговоримо про творчість сучасного українського письменника Івана Андрусяка і його казку-повість «Стефа і її Чакалка».

А ще вам треба буде подумати над проблемним запитанням: «Що таке чемність?». Слайд 6 (проблемне питання).

У кінці уроку обговоримо ваші міркування.

2. Очікування від уроку. (Діти пишуть на листочках свої очікування від уроку, вчитель збирає та вивішує на магнітній дошці). IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу. 1. Повідомлення заздалегідь підготовленої групи учнів-біографів «Постать І. Андрусяка у літературі». Учні-біографи розповідають про письменника, вчитель паралельно демонструє мультимедійну презентацію презентацію (слайди) зі світлинами письменника.

Під час повідомлень інші учні класу записують у зошит головні відомості про письменника за планом (на дошці вчитель заздалегідь вивішує плакат з біографічним планом).

Біографічний план

  1. Народився в………………році на……………….. .

  2. Навчався……………………………………………. .

  3. Писати для дітей почав з ……… року.

  4. Видав……………………………………………… .

  5. Мешкає в …………………………………………… .

  6. Працює …………………… у ………………….. .

Повідомлення 1: Іван Михайлович Андрусяк народився 28 грудня 1968 року в селі Вербовець на Гуцульщині (Косівський район Івано-Франківської області). Слайд 7 (портрет письменника), Слайд 8 (краєвиди Гуцульщини). Вищу філологічну освіту отримав в Івано-Франківському державному педагогічному інституті ім. В.С. Стефаника (1992р.) , а управлінську – в Українській академії державного управління при Президентові України (1997р.). Слайд 9 (вищі навчальні заклади, в яких навчався І.Андрусяк).

Повідомлення 2: У літературу прийшов 1992 року як учасник літературного гурту «Нова деґенерація». Відтоді видав півтора десятка книжок різних жанрів: збірник прози «Вургун» (2006); поетична збірка «Писати мисліте» (2008); книжка критики «Латання німбів» (2008); повісті для дітей «Стефа і її Чакалка» (2007) і «Дядько Барбатко сміється» (2008); поетичні книжки для дітей «Зайчикова книжечка» і «Звіряча абетка» (2008). Слайд 10 (творчий доробок письменника). « Відколи себе пам’ятаю, я мріяв стати письменником, бо навіть найперші свої вірші створив тоді, коли ще не вмів їх записати. Тож як би банально це не звучало, а література і є моїм життям», - згадує письменник. Повідомлення 3: Писати для дітей Іван Михайлович почав з 2005 року, після того, як народилася його найменша донечка Стефа. «То були такі собі домашні приколи – жартівливий поетичний «супровід» її перших слів, перших кроків, потім я побачив, що мої старші діти і їхні друзі дуже прихильно на це реагують, тож вирішив дещо оприлюднити. І якраз тоді Леся Воронина запропонувала мені дати кілька текстів для дитячого журналу «Соняшник» … Ну, я і «втягнувся», і писання для дітей мене все дужче почало захоплювати… » , - пише автор. Слайд 11 (Родина Івана Андрусяка). Дружина письменника Катерина Борисенко - харків’янка, рід якої походить із мальовничих країв неподалік від Охтирки, літературознавець, поет, перекладач. Має трьох дітей: сина Івана та дочок Єлизавету й Стефанію. Повідомлення 4: Перекладає з російської, польської, англійської; у його перекладах вийшло понад два десятки книжок, зокрема поезії Едварда Естліна Каммінґса, Анджея Бурси, Міхаїла Яснова, Томаса Стернза Еліота. Іван Андрусяк - лауреат першої премії видавництва «Смолоскип», премій «Благовіст» ім. Бориса Нечерди і журналу «Кур’єр Кривбасу». Окремі його твори перекладалися шістьма європейськими мовами. Нині мешкає в Києві. Працює літературним редактором видавництва дитячої літератури «Грані-Т». Веде авторські рубрики в часописах «Народне слово» та «Нація і держава». Слайд 12 (Іван Андрусяк – літературний редактор). Повідомлення 5: Вже стали традиційними зустрічі письменників із читачами, які проходять у містах України за ініціативою видавництва «Грані-Т». Тож до нашого міста 17 березня 2011 р. завітав відомий український письменник, літературний критик, перекладач Іван Андрусяк. Дуже символічно, що така зустріч відбулася під час проведення Всеукраїнської акції «Україна читає дітям». Адже він багато творів написав дітям і про дітей. Поспілкуватися з письменником мали можливість книголюби, які завітали до дитячої бібліотеки №15, що у Саксаганському районі, та до Центральної бібліотеки для дітей. ». Слайд 13 (Іван Андрусяк у Кривому Розі). Разом із письменником була ще одна працівниця названого видавництва: Наталя Майданська. Саме вона й представляла автора та розповідала про видавництво, а вже Іван Андрусяк читав свої вірші, розповідав про прозові твори. Чимало цікавого дізналися юні читачі про захоплення письменника футболом та кулінарією, про його дітей, які надихають на творчість. Маленькі учні почули вірші з уст автора, дізналися про його дитинство і творчий шлях, навчилися робити зайчика (героя майже всіх творів письменника для дітей) із рукавичок, а також мали змогу отримати автограф на улюбленій книжці. Юні криворіжці підготували письменникові сюрпризи: вони виразно читали його вірші, демонструючи акторські здібності, а ще - продемонстрували виставку малюнків за його творами.

Повідомлення 6: Також Іван Андрусяк відвідав криворізьку книжкову крамницю «Буквиця», де відбулась творча зустріч з відомим українським письменником. Слайд 14 (Іван Андрусяк у Кривому Розі на зустрічі у книжковому магазині «Буквиця»). Іван Андрусяк познайомив криворізьких митців зі своїми творами для дітей та презентував свою книжку з серії видавництва «Грані-Т» «Дуби і леви».  До речі, він майже десять років співпрацює з криворізьким періодичним виданням «Кур’єр Кривбасу» і 2007 року навіть був лауреатом премії цього журналу. А розпочалося знайомство з поетом, прозаїком, літературним критиком та перекладачем із запрошення до співпраці засновником і редактором журналу Григорієм Гусейновим.

Наприкінці зустрічі всі охочі мали змогу отримати автограф улюбленого автора на щойно куплених книжках та сфотографуватися з ним. Сьогодні Іван Андрусяк - один із провідних авторів сучасної української дитячої прози, який створив оригінальну індивідуальну поетичну манеру, базовану на метафоризмі, особистість, громадянин, письменник, дослідник, критик, перекладач. Учень презентує решті класу самостійно складений вдома асоціативний кущ «Іван Андрусяк». Слайд 15 ( Асоціативний кущ «І. Андрусяк - особистість, громадянин, письменник, дослідник, критик, перекладач»). 2. Перегляд виставки дитячих творів І.Андрусяка. Слайд 16 (книжкова вітальня І.Андрусяка для дітей).

3. Слово вчителя: Сюди ввійшов і твір «Стефа і її Чакалка», який вийшов друком 2007 року. Слайд 17 (Іван Андрусяк розказує про свою книгу «Стефа і її Чакалка»).

У ній автор використовує фольклорний образ Ча́калки — казкової істоти, якою на Слобожанщині й Полтавщині в давнину батьки лякали своїх неслухняних дітей: мовляв, та прийде вночі, забере таку дитину в мішок і понесе в темний ліс. Саме так і стається з героями повісті, які втрапляють у казкову «школу чакалок і бабаїв», де їм дозволено робити все, що заманеться.

Письменник описує ці сцени з гумором, проте головну увагу концентрує на дитячій психології, наголошуючи на тому, що добро й любов перемагають неодмінно, й завдяки їм дитина може навіть «перевиховати» казкове страшидло.

Ким вас лякають батьки, коли ви їх не слухаєтеся чи, скажімо, хочете ще побалуватись – а вже давно час вкладатися в ліжечко? Бабаєм? Бабою Ягою? Страшним Дідом? А ось на Слобожанщині такий персонаж – Чакалка! 4. Поетична хвилинка. Виразне читання напамять заздалегідь підготовленим учнем вірша І.Андрусяка «Чакалка». Слайд 18 (ілюстрації з твору «Стефа і її Чакалка»).

ЧАКАЛКА
Хтось на кухні чавкає,
чавкає –
то, напевно, Чакалка,
Чакалка.
Баняком і чайником,
тарілками й чарками –
дзень!
трісь!
То напевно Чакалка,
голоднезна Чакалка
ВСЕ
їсть!

Що не здужає поїсти –
понесе в мішку до міста,
але й того, хто не спить,
може також прихопить.
Там, у темному мішку,
буде каша у горшку,
і повидло, і млинці,
і куліш на молоці,
і перепічка духмяна,
і дитина неслухняна…

Буде довго чапати,
чапати
десь по місту Чакалка,
Чакалка.
Зголодніє – і в мішку
знайде кашу у горшку,
і шматочок калача,
і принишкле дитинча.
Буде все це Чакалка,
Чакалка
поїдати-чавкати,
чавкати…
– Татку, а у тім мішку
буде хрумиків дещиця?
Бо насправді там, на кухні,
порядкує наша киця. 5. Виставка учнівських малюнків до казки «Художній вернісаж». Демонстрація учнями намальованих вдома малюнків до казки І.Андрусяка «Стефа і її Чакалка» з коментарями до них. 6. Взаємоперевірка правильності самостійно записаних відомостей про письменника учнями за планом. Слайд 19 (правильні відповіді). 7. Опрацювання змісту казки І.Андрусяка «Стефа та її Чакалка». а). Метод «Мозковий штурм» (Відстеження розвитку подій у казці в логічній послідовності). Діти називають основні події казки, вчитель записує на дошці, дотримуючись причинно-наслідкового зв'язку). б). Обговорення змісту твору за питаннями:

- Про що розповідається у книзі І. Андрусяка? (визначте тему казки) - Хто казкар у цій казці? - Чим схожа, а чим не схожа ця казка на класичні казкові твори?
- Назвіть головних героїв твору. - Як ви думаєте у які часи відбуваються події покладені в сюжет твору? - Чи подобається вам поведінка дітей? - Хто така Чакалка? Зачитайте цитати, які характеризують її. - Якими методами вона виховує дітей? Як себе називала Чакалка? (не яка- небудь костромська Баба Яга, а справжня дипломована Чакалка, кандидат педагогічних наук).
- Який був мішок у Чакалки? (звуконепроникний)
- Вам подобається школа Чакалки? Хотіли би ви опинитися там? Чому? - Що нового ви дізналися з уроків цієї вчительки? - Чому дівчатка вирішили залишитися у Чакалячій школі?
- Чому залишився Сіяр разом із Стефою?

- Що відповів Сіяр Стефі про те, що їй треба витесати, щоб знищити Чакалку?
- Кому належить фраза: «Проблеми вирішуються з усмішкою, а з плачем лише нагромаджуються»? (таткові Стефи)
- Про кого думала Стефа, коли була у Чакалчиному мішку? (про свого татуся, як він її врятує). - Яким обідом пригощала Чакалка дітей? Чи корисні ці страви для здоров’я? Чому?
- Що ще дозволяла Чакалка дітям не робити?
- Чому Чакалка повернула Стефу і її друзів додому?
- Чи розчарувалася Чакалка своїм педагогічним методам? Чому? - Що робив тато, коли Стефа прокинулась? (сидів за комп’ютером і клацав).
- Що робила матуся в цей час? ( була на кухні, готувала смачну їжу).
- Кого побачила Стефа на своїй футболці? (того самого хруща).
- Як вміла вирішувати свої проблеми Стефа, коли страшно?
- Дайте поради героям твору. - Які пригоди вам найбільше сподобалися? Чому?
в). Міні – характеристика головних героїв казки. Складання інформативного ґрона головних героїв казки. Робота у малих групах.




кмітливий

чемний

розсудливий

Тато люблячий

гарний

розумний

маленька

гарна

весела

Стефа смілива

добра

допитлива

нечемна

мрійлива


уявна

страшна

Чакалка хитра

весела

грайлива
ґ). Рубрика «Скринька додаткового матеріалу».

Гра «Розумний кубик»

На сторонах «розумного кубика» написані народні прислів’я. Він допоможе нам визначити основну думку казки І.Андрусяка «Стефа та її Чакалка». Зразок прислів’їв, розташованих на сторонах «розумного кубика»: 1. Щира правда всюди куток знайде. 2. Совість гризе без зубів. 3. Добре діло роби сміло. 4. Хто не чинить лихого, тому нічого не страшно. 5. Не одежа прикрашає, а добрі діла. 6. Шануйся сам, шануватимуть тебе люди. д). Розподіл учнів на групи (за бажанням). Вчитель роздає кожній групі картки для оцінювання скульптур, інсценівок, відгуків (картки з оцінками від 1 до 12 балів). е). Робота в групах Слайд 20 (завдання групам). «Скульптори» Виліпити Чакалку з тіста та розфарбувати її, відтворивши своє ставлення до неї. «Актори» Підготувати інсценізацію окремих цікавих епізодів з казки; «Літературні критики» Написати відгук на казку І.Андрусяка «Стефа та її Чакалка».

е). Презентація результатів роботи учнів у групах. є). Підсумки - аналіз скульптур, інсценівок, відгуків (оцінювання – аналіз виступів): глядачі на картках виставляють бали (від 1 до 12). VІ. Закріплення вивченого. 1. Складання асоціативного ряду «Чого вчить і що виховує казка І. Андрусяка «Стефа та її Чакалка». Слайд 21. (Доброти, чемності, відвертості, щирості, поваги до інших…) 2. Колективне складання асоціативних кущів за варіантами. І варіант - «Чемність», ІІ варіант - «Добро», ІІІ варіант - «Зло». 3. Перевірка складених асоціативних кущів. 4. Відповіді на проблемне питання, поставлене на початку уроку. - Що значить для кожного з вас поняття «чемність», «слухняність»? VIІ. Підбиття підсумків уроку. 1. Метод «Прес». Слайд 22. Прочитайте ще раз епіграф нашого уроку. Чи погоджуєтесь ви з цим твердженням? Висловлювання побудуйте за схемою: Я погоджуюся (не погоджуюся) з думкою, що ..., тому що сучасна книжка ... . Наприклад… . Отже… . 2. Інтерактивна вправа Рефлексія . Слайд 23 (рефлексія). - Чи сподобалась вам казка? Чим саме? - Хто з дійових осіб найбільше запам'ятався? - Чи справдилися ваші очікування від уроку? - Якими новими знаннями ви збагатились? 3. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів. 4. Гра «Клубок життя». Слайд 24. Вчитель дає учню, що сидить на першій парті, клубок ниток, який втілює в собі майбутнє життя дитини. Школярі по черзі говорять про свої добрі справи та водночас розмотують клубок і передають його один одному. Кожен тримається за нитку, коли вона проходить через його руки. Наприкінці гри клас буде зв’язаний нитками. 5. Заключне слово вчителя. - Пам'ятайте: вам обирати, якими бути і як поводитись, але не забувайте, що як ви будете ставитися до людей, так і вони будуть ставитися до вас. Друзі! Я сподіваюсь, що наша сьогоднішня розмова про вихованість, людяність та чемність залишиться у вашій пам’яті. Хочеться думати, що сьогодні отримали для себе чудовий урок. Як прокинувся - вставай!
Ліні волі не давай.
Нагадування не чекай,
В школу вчасно вирушай.
В школі, в класі – не сміти,
Сміття бачиш – прибери.
Перш ніж закрити двері,
Перевір, чи все в портфелі?
Вдома близьким не груби,
Малюків жалій, люби.
Якщо не будеш лінуватись,
Тобою будемо ми пишатись. VIІI. Домашнє завдання (диференційоване) Слайд 25 (домашнє завдання). 1.Завдання для всіх: створити рекламу до казки Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка». 2. Завдання на вибір: - написати продовження казки. - скласти власні ребуси, кросворди за твором Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка»; 3. Підготуватися до наступного уроку позакласного читання.

Схожі:

Відділ освіти виконкому Довгинцівської в місті ради
Схвалено методичною радою районного методичного кабінету відділу освіти виконкому Довгинцівської районної у місті ради (Протокол...
Відділ освіти виконкому Довгинцівської в місті ради
Схвалено методичною радою районного методичного кабінету відділу освіти виконкому Довгинцівської районної у місті ради
До окремого доручення МНС
Рішення виконавчого комітету районної, міської, районної в місті Ради народних депутатів щодо надання житловому приміщенню статусу...
Про основні тижневі заходи Новоушицької районної ради
Проведення дня депутата на базі Бучайської сільської ради за участю голови районної ради В. Барчишина
Про основні тижневі заходи Новоушицької районної ради
Проведення дня депутата на базі Браїлівської сільської ради за участю голови і спеціалістів виконавчого апарату районної ради
Про основні тижневі заходи Новоушицької районної ради та райдержадміністрації...
Проведення дня депутата на базі Березівської сільської ради за участю голови районної ради В. Барчишина
ЗВІТ постійної комісії районної ради з питань охорони здоров’я, праці...
Положенням про постійні комісії районної ради, попередньо розглядає і, за дорученням ради, її голови та за власною ініціативою готує...
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Відповідно до рішення Новомиргородської районної ради від 12 вересня 2003 року №267 “Про затвердження Положення про Почесну грамоту...
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ ТЕРНІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ УЗАГАЛЬНЕННЯ...
Мета: узагальнити і систематизувати знання про початкові хімічні поняття; стимулювати пізнавальну діяльність учнів; розвивати інтерес...
Цей Статут прийнято у новій редакції зі змінами та доповненнями до...
КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ КОЛОМИЙСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ «ТУРКІВСЬКА ДИТЯЧА МУЗИЧНА ШКОЛА»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка