Equation Chapter 1 Section 1


Скачати 0.76 Mb.
Назва Equation Chapter 1 Section 1
Сторінка 1/6
Дата 14.04.2013
Розмір 0.76 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
  1   2   3   4   5   6
Equation Chapter 1 Section 1Зміст


  1. Передмова. 2

  2. Загальні поняття й означення. 3

  3. Лінійні нерівності. 3

  4. Квадратні нерівності. 9

  5. Дробово-раціональні нерівності. 22

  6. Ірраціональні нерівності. 30

  7. Використана література 45


І. ПЕРЕДМОВА
Запропонований матеріал є навчальним посібником, в якому розглянуто аналітичні методи розв’язання лінійних, квадратних, дробово-раціональних та ірраціональних нерівностей з параметрами.

На початку кожного розділу наведено короткі теоретичні відомості, потім на прикладах ілюстровано різні методи розв’язування задач із детальним поясненням. Для більш повного та глибокого засвоєння задачі розташовані у порядку зростання складності.

Специфіка задач із параметрами полягає в тому, що вони охоплюють усі теми алгебри, тому є унікальним засобом для систематизації й узагальнення навчальних досягнень учнів. Високий рівень абстрагування та алгоритмізації, що містять задачі з параметрами, розвиває навички застосування евристичних, дослідницьких прийомів роботи, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, культуру мислення, ініціативу, творчість, а також забезпечити інтелектуальний розвиток особистості.

Навчальний посібник може бути використаний учителями та учнями у школах (класах) із поглибленим вивченням математики, так і у звичайних загальноосвітніх навчальних закладах (класах). Цей збірник, доповнюючи підручники з алгебри 8-10, допоможе вчителям сформувати в учнів міцні навички розв’язування задач з параметрами різної складності. Опрацьовуючи матеріал посібника, учні зможуть ліквідувати прогалини в знаннях і вміннях, розширити та поглибити знання, підвищити рівень власної підготовки.

ІІ. У задачах, що описують реальні фізичні процеси, досить часто крім невідомих зустрічаються величини, які називаються параметрами. Їх, як правило, позначають літерами a, b, c, m, k, і т. д., а невідомі - x, y, z, і т. д. В основу розв’язання задач із параметрами покладено такий принцип: значення параметра (або параметрів) вважається довільно фіксованим і розв’язок задачі знаходитися традиційними методами. Проте наявність параметрів у задачі передбачає обов’язкове дослідження існування розв’язку залежно від конкретних числових значень параметрів із області їх допустимих значень, а також знаходження всіх таких розв’язків. Задачі з параметрами, таким чином, розглядаються як ціла множина рівнянь, нерівностей або їх систем, які отримуються, коли параметри набувають конкретних значень. Форма запису відповіді у задачах з параметрами має спеціальний вигляд: значення невідомих вказуються для кожного допустимого значення параметрів.

Для розв’язання задач з параметрами необхідні ґрунтовні знання властивостей елементарних функцій, рівносильних перетворень рівнянь та нерівностей.

Нерівності, які крім букв, що позначають невідомі, містять інші букви, які називаються параметрами. Фактично ми маємо справу не з однією нерівністю, а з нескінченною множиною нерівностей.

Значення параметрів, при яких вирази в лівій та правій частинах нерівності мають зміст, називаються допустимими.

Розв’язати нерівність з параметрами означає знайти всі її розв’язки для кожної системи допустимих значень параметрів. Значення параметрів, при переході через які відбуваються якісні зміни нерівності, називаються контрольними значеннями параметрів.

ІІІ. Нерівності виду ax >< b ,де a i b – дійсні числа, x - змінна, називаються лінійними нерівностями з однією змінною. Розв’язки нерівності суттєво змінюються в залежності від числа a; від умов

a = 0 або a < 0 або a > 0.
Приклад 1.

При будь-якому значенні m розв’язати нерівність

(m - 1) x < 5m
Розв’язання.

  1. Якщо m = 1, то 0x < 5, x R,

  2. Якщо m > 1, то x <,

  3. Якщо m < 1, то x >.

Відповідь: якщо m < 1, то x (; + ∞);

якщо m = 1, то x R;

якщо m > 1, то x (- ∞ ; ).
Приклад 2

При будь-якому значенні параметра а розв’язати нерівність:

х –< 2x – 1

Розв’язання

Якщо .

Якщо , то(-2)х <-х <-

х <-х>.

1)= 0a = 4, маємо 0x >х.

2) > 0a (- ∞ ; 1) (4 ; + ∞), маємо x >.

3) < 0a (1 ; 4), маємо x < .
Відповідь: якщо a = 1 або a = 4, то x ;

якщо а (- ∞ ; 1) (4 ; + ∞), то х (; + ∞ ) ;

якщо а (1 ; 4), то х ( - ∞;).

Приклад 3

При будь-якому значенні а розв’язати нерівність.

-<

Розв’язання

-<3(а2х+1) – 2(a2 x + 3) < a + 9x

3a2x - 2 a2x – 9x < 6 – 3 + a(a2– 9)x < 3 + a.

1) a2– 9 = 0a = 3 aбо a = -3.

Якщо a = 3,то 0x < 6x R.

Якщо a = -3, то 0x < 0х;

2) a2– 9 > 0(a - 3)(a + 3) > 0a (- ∞; -3) (3 ;+ ∞),

маємо x <x <;

3) a2– 9 < 0(a - 3)(a + 3) < 0a (-3;3), маємо x >.

Відповідь : якщо a (- ∞; -3) (3 ;+ ∞), то x ( - ∞;);

якщо а (-3; 3), то х (; + ∞) ;

якщо a = -3, то х ;

якщо a = 3, то х R .

Приклад 4

При будь-якому значенні параметра а розв’язати нерівність
+ a2 – 2 > + .

Розв’язання

+ a2 – 2 > + ax + 2a2 – 4 > a3 –1+2a3 + x–4

(a - 1)x > 3a3 - 2a2 – 1.

Розкладемо 3a3 - 2a2 – 1 на множники:

3a3 - 2a2 – 1 = 2a3 - 2a2 + a3 – 1 = 2a2 (a – 1) + (a – 1)( a2 + a + 1) =

=(a - 1)(2a2 + a2+ a + 1) = (a - 1)( 3a2 + a + 1).

Нерівність приймає вигляд:

(a - 1)x > (a - 1)( 3a2 + a + 1).

  1. Якщо а = 1, то 0x > 0x .

  2. Якщо а > 1, то x > 3a2 + a + 1.

  3. Якщо а < 1, то x < 3a2 + a + 1.


Відповідь : якщо а (- ∞;1), то х (- ∞; 3a2 + a + 1);

якщо а = 1 , то х ;

якщо а (1; + ∞), то х (3a2 + a + 1; + ∞).

Приклад 5

При будь-якому значенні параметра m розв’язати нерівність.

->.

Розв’язання

Якщо .

Якщо , то

->>

>

.

1) =0 m=-9

маємо ох<-х.

2) >0 (m+9)(m-1)(m+1)>0



m(-9; -1) (1; + ∞) .

При таких значеннях m розв’язуємо дану нерівність:

x <x <.

3) <0 (m+9)(m-1)(m+1)<0

m(- ∞ ; -9) (-1; 1).

При таких m розв'язуємо дану нерівність.

x >x >.

Відповідь: якщо m(- ∞ ;-9)(-1; 1), то х(;+∞);

якщо m(-9;-1)(1;+∞),то х(-∞;);

якщоm=-9;1;-1,тох. Приклад 6

При будь-якому значенні параметра а розв’язати нерівність

.

Розв’язання

.

Якщо .

Якщо , то.

1) а=-10; 0х<хR.

2) >0(a + 10) . (a - 2) > 0 a (- ∞; - 10) (2; + ∞)

маємо x < .

3) < 0 (a + 10) . (a - 2) < 0a (- 10; 2)

маємо x > .

Відповідь: якщо a є (- ∞; - 10) (2; + ∞), то х (- ∞ ; );

якщо a є (- 10; 2) , то х (; + ∞);

якщо а = - 10, то х R;

якщо а = 2, то х .</0>
  1   2   3   4   5   6

Схожі:

As it has been pointed out in chapter I, the process of written or...
Великої Британії, haggis зварений у жирі овечий кендюх, начинений вівсяною кашею впереміш із посіченими потрохами; кутя cooked peeled...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка