Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників


Скачати 96.36 Kb.
Назва Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Дата 26.03.2013
Розмір 96.36 Kb.
Тип Диплом
bibl.com.ua > Культура > Диплом
С.В.Гловацький, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
АНАЛІЗ СТАНУ ХУДОЖНЬОЇ САМОДІЯЛЬНОСТІ У 2010 РОЦІ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ НА 2010-2011 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

(за матеріалами участі колективів та окремих вихованців загальноосвітніх шкіл та позашкільних установ області у Х обласному огляді-конкурсі «Грайлива веселка»)
У лютому-квітні 2010 року Головним управлінням освіти і науки Черкаської облдержадміністрації та обласним інститутом післядипломної освіти педагогічних працівників проведено Х обласний огляд-конкурс дитячої художньої творчості «Грайлива веселка», в якому взяли участь учні загальноосвітніх шкіл, шкіл нового типу, вихованці позашкільних установ.

Мета огляду-конкурсу - виховання підростаючого покоління засобами мистецтва, основаного на національній культурі, виявлення обдарованих дітей, піднесення рівня виконавської майстерності колективів художньої самодіяльності та окремих виконавців.

Х обласний огляд-конкурс «Грайлива веселка», в якому взяли участь більше трьох тисяч учнів, проводився у чотири тури:

І тур – огляд-конкурс у школах та позашкільних закладах;

ІІ тур – районні/міські огляди-конкурси;

ІІІ тур – творчі звіти переможців районних / міських оглядів-конкурсів;

ІV тур – творчі зустрічі окремих колективів та виконавців (за рекомендацією журі) по регіонах (міста Звенигородка, Золотоноша, Сміла, Умань, Черкаси).

У переважній більшості районів та міст області зроблено помітний крок вперед щодо підвищення рівня виконавської майстерності (Золотоніський, Драбівський, Канівський, Лисянський, Смілянський, Тальнівський, Христинівський, Черкаський, Чигиринський райони, місто Золотоноша). Це свідчить про те, що:

  • адміністрація рай/міськ во загальноосвітніх шкіл та позашкільних установ приділяють постійну увагу художній самодіяльності, вихованню підростаючого покоління засобами мистецтва;

  • художні керівники – професіонали проводять копітку і систематичну роботу з дітьми;

  • художні керівники визначили напрямок роботи колективу і бачать перспективи його розвитку.

Непоганий рівень професійної та виконавської майстерності показали окремі колективи та виконавці Городищенського, Жашківського, Золотоніського, Корсунь-Шевченківського, Катеринопільського, Уманського, Чорнобаївського, Чигиринського, районів, міст Сміла, Канів, Ватутіне, зокрема у різних жанрах - колективи Звенигородського, Маньківського, Монастирищенського районів, міста Черкаси. Найвищий рівень виконавської майстерності демонстрували художні колективи та окремі виконавці загальноосвітніх шкіл та позашкільних установ м.Умані.

Слід відмітити належний організаційний рівень проведення Х обласного огляду-конкурсу «Грайлива веселка» у переважній більшості районів та міст області. Організатори огляду-конкурсу уважно поставились до комплектації кваліфікованих членів журі, потурбувались про створення належних умов для їхньої роботи. Хід обласного огляду-конкурсу художньої творчості «Грайлива веселка» висвітлювався у районній, міській пресі (Маньківський район, міста Сміла, Умань), у більшості районів і міст області були присутні представники райдержадміністрацій, міськвиконкомів. Високу професійність та принциповість виявили журі Звенигородського, Маньківського, Монастирищенського, Канівського, Катеринопільського, Лисянського, Уманського, Черкаського районів, міст Сміли, Умані, Черкас.

При належному рівні організаційної роботи у виступах учасників огляду-конкурсу у багатьох районах та містах звертає на себе увагу режисура як окремого номеру, так і виступу в цілому, де конкурсна програма складалася із трьох частин:

  • вступ (пролог);

  • основна частина;

  • фінал, в якому беруть участь практично всі учасники огляду-конкурсу.

Виступи такого типу створюють у конкурсантів, глядачів, слухачів хороший настрій, сприяють виявленню прихованих можливостей вихованців, розкріпачують юних артистів і збагачують концертну аудиторію безпосередністю спілкування з дитячим мистецтвом.

Багато районів/міст влаштовують вітання учасників огляду-конкурсу, турбуються про оформлення сцени, художнє вирішення якої тематично пов’язується зі змістом конкурсної програми.

У ході підготовки до огляду-конкурсу керівники гуртків художньої самодіяльності активізують пошук нових засобів вияву дитячої художньої самодіяльної творчості. У багатьох районах, містах залучається до виступу хлопчачо-юнацький контингент, створюються художні колективи із даного складу. Практикується створення дитячо-дорослих художніх колективів.

Стабілізувалась робота з естетичного виховання підростаючого покоління засобами художньої самодіяльності у загальноосвітніх школах, Будинках (Центрах) дитячої та юнацької творчості, які протягом багатьох років беруть активну участь і є переможцями в обласних, Всеукраїнських, Міжнародних конкурсах - фестивалях.

Розвиток вокально-хорового жанру

У ІІІ турі обласного огляду-конкурсу взяли участь 19 хорових колективів, 115 вокальних ансамблів великого складу, 82 вокальні ансамблі малого складу, 18 сімейних ансамблів, 79 солістів-вокалістів (6-10 років), 76 солістів-вокалістів (10-14 років), 142 солісти-вокалісти (14-17 років).

Серед сільських шкіл кращими визначені хорові колективи Канівського районного Будинку школярів та юнацтва на базі Литвинецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Канівської районної ради, художній керівник Мельчаков В.В.; Шевченківської спеціалізованої школи-інтернату з поглибленим вивченням предметів гуманітарно-естетичного профілю Черкаської обласної ради та Деренківецького НВК Корсунь-Шевченківської районної ради.

Приємно здивували своєю виконавчою майстерністю хорові колективи Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №11 Смілянської міської ради, Чорнобаївської гімназії Чорнобаївської районної ради, Уманської міської гімназії Уманської міської ради, Монастирищенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Монастирищенської районної ради.

Серед чисельних вокальних ансамблів необхідно відмітити непогану вокальну роботу, належний рівень вокальної культури та високої майстерності. Це – «Зразковий художній колектив» вокальний ансамбль «Нотка» Центру дитячої та юнацької творчості Маньківської районної ради, «Зразковий художній колектив» вокальна студія «Беліссімо» Черкаської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №29 Черкаської міської ради, ансамбль вокальної студії «Дивограй» Золотоніського Будинку дитячої та юнацької творчості Золотоніської міської ради, вокальний ансамбль «Калиночка» Геронимівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради, вокальний ансамбль Уманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Уманської міської ради.

Кожен район, місто представили достатню кількість окремих виконавців у вокальному жанрі (солісти-вокалісти). Журі обласного огляду-конкурсу визначили найкращих виконавців (див. наказ «Про підсумки Х обласного огляду-конкурсу «Грайлива веселка»). Огляд-конкурс показав, що у загальноосвітніх школах, школах нового типу, позашкільних установах проводиться належна робота щодо розвитку даного жанру.

Художнім керівникам необхідно звернути увагу на такі питання:

  1. Професійна, систематична, методично-грамотна робота з кожним виконавцем (вокальна постава, культура, позиція, звукоутворення, дихання, атака звуку, дикція, артикуляція).

  2. Сценічна культура, артистизм виконання.

Аналіз репертуару вокально-хорового жанру показує, що керівники серйозно поставились до справи формування пісенного базису своїх колективів та окремих виконавців, основу якого склали народні, національні твори професійних композиторів, авторські твори вчителів.

Формування навчально-виховного репертуару проводиться, в основному, відповідно до вікових особливостей дітей.

Репертуар повинен бути педагогічно-цінним, доступним, зрозумілим дітям і нести певне навчально-виховне значення.

Художнім керівникам необхідно спрямувати творчість дітей не на копіювання непрофесійного виконання багатьох сучасних виконавців, репертуар яких досить часто пропагують засоби масової інформації (радіо, телебачення), а старанно формувати і розвивати свою манеру виконання.

Фольклор

Огляд-конкурс виявив недостатньо розвинений фольклорний жанр у загальноосвітніх навчальних закладах області.

Не кожен район/місто представили колективи цього спрямування. Але все ж таки приємно відмітити колективи, які працюють професійно. Це:

  • «Зразковий художній колектив» фольклорний гурт «Веснянка» Тальнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Тальнівської районної ради.

  • «Зразковий художній колектив» фольклорно-етнографічний ансамбль
    «Родослав» БДЮТ Монастирищенської районної ради.

  • «Зразковий художній колектив» фольклорний гурт «Світлячок» Скориківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Золотоніської районної ради.

Варто відмітити фольклорний колектив загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Трушівці Чигиринського району, до складу якого входять директори школи, учні, їхні бабусі і мами. Професійність, артистизм, змістовність композиції – ось характеристика на виступ цього колективу.

Під час репетиційно-концертної діяльності кожному художньому керівникові фольклорного колективу необхідно звернути увагу на вокальну сторону і пам’ятати про вимоги щодо охорони дитячого голосу, природних змін в організмі кожної дитини (емоційний, мутаційний періоди), формування голосового апарату, гортані в цілому.

Тому під час занять, коли відпрацьовується вокальна культура, звуковидобування, ансамбль, стрій, зайве навантаження надмірного силового звуку досить шкідливо впливає на правильність, рівномірність і безболісність проходження цих змін в організмі дитини.

Аналіз стану хореографічної роботи

У ІІІ турі обласного огляду-конкурсу «Грайлива веселка» було представлено народних танців – 64; бально-класичних – 20; естрадно-спортивних – 108. Ряд танцювальних номерів має форму композиційно-сюжетної побудови і створені на окрему тематику.

Найкращі колективи відзначені наказом Головного управління освіти і науки Черкаської облдержадміністрації «Про підсумки Х обласного огляду-конкурсу «Грайлива веселка».

Переглянувши виступи танцювальних колективів, слід відмітити певні зрушення в кращу сторону виступів багатьох колективів. Із року в рік удосконалюється виконавська майстерність колективів, репертуар поповнюється новими і цікавими постановками.

Але, на жаль, є колективи, які ще не повністю виконують завдання естетичного виховання. Через інертність творчих задумів, низький рівень професійної підготовки окремих керівників з’являються на сцені колективи з низькою культурою виконання. Інколи художні керівники забувають про те, що дитячий танець має свої специфічні особливості, певний рівень фізичного і емоційного навантаження, свої відповідні характеристики. Незнання предмета приносить велику шкоду цьому прекрасному виду мистецтва. Воно призводить до електичного набору танцювального тексту, що створює різнохарактерний каламбур із рухів народних танців різних національностей та примітивну хореографічну лексику, відбувається порушення форми глядацького сприймання.

Керівники недостатньо працюють над виконавчою культурою. Це свідчить про те, що навчально-репетиційна робота проводиться несистематично, у більшості випадків з порушенням методики хореографічної школи.

Нерідко можна побачити, що діти не вміють правильно поводитись на сцені, погано володіють акторською майстерністю, не вміють носити костюми, з неповагою ставляться до партнера по танцю.

Коли звернути увагу на вказані недоліки, лише тоді можна підняти загальну хореографічну культуру шкільної художньої самодіяльності.

Розвиток інструментально-оркестрового жанру

У ІІІ турі обласного огляду-конкурсу «Грайлива веселка» взяли участь 18 духових оркестрів, 16 солістів-інструменталістів.

Високий рівень виконавської майстерності продемонстрували:

  • «Зразковий художній колектив» духовий оркестр районного Будинку дитячої та юнацької творчості Канівської районної ради. Художній керівник Солдатов О.В.

  • «Зразковий художній колектив» духовий оркестр Уманського Будинку дитячої та юнацької творчості Уманської міської ради. Художні керівники Белінський С.П., Саранчу С.Н.

  • Духовий оркестр Канівської гімназії ім. І.Франка Канівської міської ради.

Серед оркестрів та ансамблів народних інструментів на належному рівні виступили:

  • Ансамбль народних інструментів Уманської міської гімназії Уманської міської ради.

  • Квартет трубачів Бузівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Жашківської районної ради.

  • Ансамбль металофонистів Стецівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чигиринської районної ради.

  • Ансамбль ксилофоністів Моринської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Звенигородської районної ради.

Аналіз виступів оркестрів та ансамблів народних інструментів показав, що основу навчально-виховної роботи колективів складають українські народні пісні, твори сучасних композиторів, композиторів-класиків, танцювальні твори і марші.

Завдання для керівників гуртків учнівської самодіяльності:

  1. При кожній загальноосвітній школі та позашкільній установі організувати роботу хорових колективів, вокальних ансамблів різних форм і вікових категорій.

  2. Створити хорові колективи, вокальні ансамблі хлопчиків, старшокласників із школярів цих категорій в оптимальній відповідності до потреб розвитку всіх жанрів.

  3. Культивувати академічну манеру співу, створити академічні хорові колективи, не підпадати під згубний вплив стихії неокультуриної манери звуковидобування, домагатися якісного звучання.

  4. Розвивати навички багатоголосного співу.

  5. Не допускати зневажливого ставлення до обдарованих дітей, професійно розвивати їх здібності і дотримуватися вимог «Закону про охорону дитячого голосу».

  6. Під час формування репертуару хорових колективів орієнтуватися на народну, національну професійну і зарубіжну класику, акапельний спів, дотримуватись відповідності репертуару віковим особливостям виконавців.

  7. Звернути увагу на створення у загальноосвітніх школах та позашкільних установах оркестрів, ансамблів духових та народних інструментів, ансамблів бандуристів, баяністів та виконавців на інших інструментах.

  8. До репертуару духових, інструментальних колективів, сміливіше вводити народні, класичні, сучасні твори.

  9. При підборі репертуару для хореографічних колективів необхідно дотримуватися принципу доступності розвиваючого навчання, відповідно до вікових особливостей учнів. Уникати механічного перенесення репертуару дорослих танцювальних колективів у школу.

  10. Постійно працювати над високим рівнем виконавської культури, систематично проводити навчально-репетиційну роботу.

  11. Організувати пошук, фіксацію, вивчення і відтворення на сцені фольклорних номерів місцевого побутування.

  12. Розвивати мережу гуртків художньої самодіяльності, забезпечити їх різножанровий характер.

Схожі:

Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
В. С. Кудін, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
...
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
...
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
В. С. Кудін, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
В. С. Кудін, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
В. С. Кудін, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Міністерство освіти і науки України
Кудін В. С., методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Ю. В. Лєснікова
...
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського...
...
Завідувач лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського...
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка