Уроку


Скачати 114.33 Kb.
НазваУроку
Дата20.03.2013
Розмір114.33 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Журналістика > Урок
Тема уроку. Доба європейського Відродження. Франческо Петрарка- видатний італійський поет-гуманіст.

Мета уроку: - розкрити сутність доби європейського Відродження;

  • поглибити сутність поняття «гуманізм»;

  • ознайомити учнів з видатними мислителями та митцями доби Відродження;

  • розкрити роль і місце Франческо Петрарки як мислителя і митця в Італійському Ренесансі;

  • ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Петрарки, з особливостями створення «Книги пісень»;

  • на основі аналітичного дослідження віршів Петрарки розкрити художню та психологічну своєрідність лірики Петрарки;

  • розкрити багатство почуттів ліричного героя Петрарки;

  • сприяти вихованню поваги до внутрішнього світу людини, формуванню духовно багатої особистості.

Обладнання: портрет Ф. Петрарки, тексти сонетів, відео презентації,

музика Ф. Ліста «Сонети Петрарки».
Хід уроку

1.Організаційний момент.

2.Актуалізація опорних знань школярів.

Слово вчителя.

Послухаємо притчу і подумаємо, що символізує собою Фенікс і чому ми говоримо про нього на уроці, присвяченому епосі Відродження? (Фенікс- це казковий ореол, птах, який кожні 500 років приносить себе у жертву вогню, щоб потім відродитись з попелу).

Пролітаючи високо над пустелею, Фенікс помітив далеко вогнищем .Він зрозумів,що настав час великих життєвих випробувань і йому належить підкоритись долі. Фенікс був найбільшим і найпрекраснішим із земних орлів. Він велично ширяв у нічному небі на могутніх крилах, а потім широкими колами опускався на землю. Над самим вогнищем птах відчув, як полум’я жадібно ухопилося за його пір я й опалило лапи. Перемагаючи біль і залишаючись вірним своєму обов’язку, Фенікс безстрашно кинувся у вогонь. Вогнище згасло, Та з попелу став пробиватись язичок блакитного пломеню, що трвпотів і впевнено підіймався вгору, наче у нього були крила. Це з попелу відроджувався Фенікс, щоб знову прожити 500 років.

Ця притча належить перу творця епохи Відродження, вченому, художнику, інженеру,архітектору, скульптору, художнику, поету Леонардо да Вінчі, який, як і його сучасники, мріяв про відродження.

Розпочалося наше знайомство з Добою Ренесансу у Західній Європі.

Епохою розквіту країн Європи стала доба Відродження або Ренесансу, яка охоплює XIV-XVI століття і є переходом від середньовіччя до нового часу. Що ж мала відродити доба Відродження? Культуру. Доба Відродження – це доба бурхливого розквіту міст і торгівлі, доба великих географічних відкриттів, доба послаблення впливу церкви на життя суспільства, доба звільнення людей від феодально-кріпосницької залежності.

Робота в групах. Перевірка домашнього завдання.

I група представляє таблицю « Хронологічно-просторові межі доби Європейського Відродження» (Додаток 1 )

ІІ група представляє провідні світоглядні ідеї Ренесансу.

1.Людина- гармонійна особистість, здатна творити і самостійно змінювати своє життя.

2. Гуманізм – філософське розуміння сутності і призначення людини.

3. Земне життя – прекрасна дійсність, у якій кожен має право розкрити свої можливості, таланти і неповторність.

Ш група. Естетика доби Відродження.

1. Гуманізм як любов і повага до людини.

2. Право людини на земне щастя.

3. Право людини на особистісне розуміння Божественної сутності та спілкування з Богом без посередників (представників церкви).

Гуманізм ( від лат. homo – людина, humanus – людяний) – світогляд, що визначає центром світобудови людину як частину природи, найдосконаліше її створіння.
Аналіз таблиці « Погляд на людину за доби Середньовіччя та в епоху Відродження» ( Додаток 2 ).
Висновок: за доби Відродження людина отримала право на вільний розвиток особистості.

Розповідь учня про добу Відродження з використанням опорної схеми.

Людина – центр Всесвіту

Із Відродженням почалася епоха становлення сучасної науки, а з нею пов язані важливі наукові відкриття. Великі географічні відкриття розширили земний простір, змінили уявлення про земний світ. Гуманісти доби Відродження були наділені багатьма талантами, таких творців ми називаємо універсальними творцями. Особливе місце займають художники та письменники доби Відродження. Визначних діячів доби Відродження називають титанами.

Мореплавці: Христофор Колумб, Васко де Гама, Фернандо Магеллан.

Вчені: Міколай Копернік, Галілео Галілей, Джордано Бруно.

Художники: Рафаель Санті, Тіціан, Боттіччеллі.

Універсальні творці: Леонардо да Вінчі, Мікеланжело.

Письменники: Франческо Петрарка, Мігель Сервантес, Віл’ям Шекспір
Слово вчителя. Отже, головне надбання ренесансної епохи – це піднесення цінності і гідності людини на небувалу до того висоту. Гуманістичні ідеали Відродження знову перевернули світоглядну модель. Естетичними домінантами стали – гуманізм, інтелектуальний ідеалізм, піднесення людини до рівня Бога, проголошення права людини на земне гармонійне життя і щастя.
3. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Сьогодні ми розпочнемо поглиблене ознайомлення з кращими надбаннями доби Європейського Відродження. Першим у книзі видатних митців-гуманістів буде Франческо Петрарка. Уважно прочитайте слова О Веселовського, взяті епіграфом до уроку. Знайдіть у цьому висловлюванні ключові оцінки геніальності поета, його ролі для світової філософської думки. Ми повинні зрозуміти, чому саме Італія стала простором Раннього Відродження, чому саме Петрарку вважають першим гуманістом Європи, у чому його сонети актуальні і у наш час.
4.Вивчення нового матеріалу.

Щоб ліпше зрозуміти світ Франческо Петрарки, маємо детально усвідомити особливості доби, у яку довелось жити і творити поету-мислителю. Тож розглянемо, яким було Раннє Відродження.

Аналіз таблиці «Три періоди Італійського Відродження» ( Додаток 2)

В Італії раніше, ніж в інших європейських країнах почався процес розкладання феодальних і зародження нових буржуазних відносин. Для Італії характерний ранній і дуже швидкий розвиток міст( вигідне географічне розташування), що зробило її головною торгівельною посередницею між Сходом і Європою. Розквіт нових багатіїв обумовлювало попит на архітекторів, художників, поетів.

В італійському мистецтві епохи Відродження прийнято виділяти такі періоди:

XIV- Перевідродження ( Проторенесанс );

XV – раннє Відродження;

кінець XV – XVI ст. – високий Ренесанс;

кінець XVI ст. – початок XVII ст. – пізнє Відродження.

Аналіз таблиці « Три періоди італійського Відродження» ( Додаток 3 ).

Першими в повному розумінні гуманістичними в італійській культурі були Франческо Петрарка І Джованні Боккаччо, які разом з Данте є творцями італійської літературної мови.

Слово вчителя.

Уявіть себе журналістами. До нас завітав Франческо Петрарка. У вас є унікальна можливість взяти у нього інтерв’ю.

Журналіст

-Добрий день, вельмишановний Франческо! Я прошу Вас дати інтерв’ю. Франческо, поділіться, будь ласка, своїми спогадами щодо власного дитинства.

Петрарка

=Народився я 20 липня 1304 року, у невеличкому італійському місті Ареццо, у сім’ї, вигнаного з Флоренції нотаріуса. Мій батько Петракко не мав прізвища, оскільки не був шляхетного походження. В одному з документів його назвали Петраркою, звідси і пішло моє прізвище. Спочатку мій батько був успішною людиною. Справи його процвітали, він дружив з Данте. Але не відомо за яку провину суд Флоренції засудив батька до великого штрафу, відрубання руки і вигнання з міста.

Дитинство я провів в домі мого прадіда,який був глибоко релігійною і високоосвіченою людиною. Мою маму звали донна Елетта. Вона була найкраща з матерів і тому я присвятив їй свої перші вірші.

Журналіст

-А яку освіту Ви отримали?

Петрарка

Моїм першим вчителем був учитель латини. Батько хотів,щоб я здобув юридичну освіту, тому з 12-ти років я навчався в університетах Монпельє та Болонії. Навчався добре, але не хотів бути юристом, бо полюбив поезію. Тому у 1326 році, коли померли мої батьки, я залишив навчання та прийняв духовний сан в Авіньйоні – столиці папського престолу, що був перенесений з Риму. Але я любив поезію, зміст якої був далекий від релігії. Моя поезія мала успіх.

Журналіст

-Наші сучасники стверджують, що протягом усього життя Ви кохали одну єдину жінку. Розкажіть про своє кохання.

Петрарка

-6 квітня 1327 р. в церкві святої Клари в Авіньйоні я побачив молоду жінку і закохався в неї на все життя. 21 р. освідчувався я в коханні своїй донні. 21 р. надихала вона мене на творчість. У 1348 р. моєї Лаури не стало. Вона померла від чуми. Але вона продовжувала жити в моїй душі, я продовжував обожнювати її

Читання сонета « Благословенні будьте, день і рік».

Журналіст

-Цей 61-ий сонет входить до збірки « Канцоньєре». Розкажіть про цю збірку.

Петрарка

-Так, цю збірку я творив усе життя. Писав італійською, а не традиційною латинською мовою. До збірки увійшло 366 віршів, вона поділяється на 2 частини: « На життя донни Лаури», « На смерть донни Лаури».

Журналіст

-Розкажіть про церемонію нагородження Вас лавровим вінком.

Петрарка

-1-го вересня 1340 р. мене запросили на церемонію увінчання лавровим вінком у Париж і Рим. Традиція увінчання вінком пов’язана з образом давньогрецького бога Аполлона до німфи Дафни. Якось Аполлон намагався наздогнати свою кохану, зрозумівши, що не зможе втекти від переслідувача,німфа попросила допомоги у свого батька, річкового бога. Щоб врятувати дочку річковий бог перетворив її у лаврове дерево. З того часу Аполлон почав носити на голові лавровий вінок і наказав увінчувати цим вінком поетів, музикантів, які оспівували кохання.

Для коронації я обрав Рим. 8 квітня 1341 р. в парадній залі давньоримського сенату мене було нагороджено лавровим вінком, надано римське громадянство, привілеї, пов’язані з ним та право увінчувати інших.

Журналіст

-Чи пошкодувала Флоренція, що так жорстоко обійшлася з Вашою родиною?

Петрарка

-У 1351 р. уряд Флоренції прислав до мене Джованні Боккаччо з листом, у якому мені пропонували університетську кафедру,повернення конфіскованого майна. Але я відмовився.

Журналіст

-Дякуємо за інтерв’ю.
Представлення учнями презентації про життя і творчість Петрарки( Додаток 4)

Запис у зошит композиційної формули « Книги пісень»

Слово вчителя

У творчості Франческо Петрарки знайшла своє відображення гуманістична ідеологія Європейського Ренесансу, яка, спираючись на кращі світоглядні надбання античності, була зорієнтована на людину, а не на релігію. Поет-мислитель вчив людей радіти земному життю, бачити його багатогранність у повсякденному предметному світлі.

Найпрекраснішою для Петрарки стала земна, реальна, внутрішньо вільна людина, здатна на глибокі почуття. Новий погляд на людину видбися у збірці «Книга пісень», яка стала новаторською не лише за змістом, а й за формою. Як ми вже зазначили у композиційні формулі, Петрарка віддає перевагу віршованій формі сонета. Щоб краще зрозуміти смисли віршів Петрарки, звернімося спочатку до усвідомлення специфіки жанру сонета.

Сонет – (від італ. Sonetto-звучати) – жанр лірики, який складається з 14 рядків: двох чотиривіршів (катренів) та двох тривіршів (терцетів).

Сонет з’явився у XVIII ст. в Італії. Започаткований Якопо де Лентіні, італійським адвокатом, сонет розвинувся у творчості Данте та Петрарки. Майстрами сонету були П’єр Роксар, Вільям Шекспір, Шарль Леконт де Ліль, Адам Міцкевич, Генріх Гейне, Олександр Пушкін та інші. Український сонет з’явився у XIX ст., його перші спроби пов’язують з творчістю О.Шпигоцького та Ф.Метлинського. Вагомий внесок у розвиток українського сонета зробили І.Франко, Леся Українка, Максим Рильський, Ліна Костенко, Дмитро Павличко.

Сонет має чітку художню структуру: перший вірш містить у собі тезу, другий – антитезу, а тривірші – синтез (розв’язку теми).

Жанрова форма сонету виявилася надзвичайною гнучкою і придатною для зображення бурхливих пристрастей та філософських роздумів, краси природи й найменших порухів душі.

За змістом сонети поділяються на інтелектуальні, інтимні, пейзажні, філософські тощо.

У « Книзі пісень» Ф. Петрарки зустрічаємо, крім жанру сонету, ще й канцони, секстини, мадригали.

Канцона – жанр ліричного вірша про піднесене кохання, вишуканого і оригінального за будовою.

Секстина – віршова форма, що складається з шести шестирядкових строф.

Мадригал – невеликий за обсягом вірш-комплімент про кохання.

Слово вчителя

Про геніальність митця, звісно, свідчать його творіння. Так ми переходимо до етапу дослідження художньої і психологічної своєрідності лірики Ф. Петрарка ( сонет 162 та сонет 132 )

  • Яким постає перед читачем ліричний герой? ( Замріяним, заглибленим у себе. Але це не аскет, він любить життя)

  • Яким він бячить навколишній світ? (світ реальний і сповнений краси)

  • Опишіть ставлення героя до цього світу.( Він обожнює світ, адже в ньому живе кохана Лаура. Кохання відкриває душу героя назустріч красі)

  • Якою зображена Лаура? ( Ми бачимо її очима закоханого поета. Вона реальна і нереальна водночас. Це прекрасний ідеал )

  • Що ви можете сказати про любов описану в сонеті Ф. Петрарка.( Вона не є гріховною, це благо, що посилається людині. Любов очищує душу. Облагороджує її, допомагає відчути красу реального світу.)

  • Яка мова сонета? ( Жива, образна, пристрасна. Відомо, що сонети Петрарка писав живою італійською мовою, а не латиною)

  • Які засоби художньої виразності використовує поет? ( Епітети: щасливі квіти, ріки голубі, благовісні трави; порівняння: віти, наче пави, метафори: о, ріки голубі, ви омиваєте Лаурі очі, їх блиск перебираючи собі )

  • Який настрій сонета? ( Це сонет-роздум, в якому природу, враження ліричного героя, його щастя і легкий смуток. Сонет чистий, прозорий, пройнятий високим почуттям )

Виразне читання сонета 132 « Як не любов, то що це бути може

  • Які питання хвилюють ліричного героя? ( Героя турбує, чи достатньо благочестиве його кохання до Лаури. Його непокоїть те, що його душею оволоділо земне кохання. Але він кохає Лауру як ідеал жінки, тобто це кохання романтичне)

  • З ким сперечається герой? ( Із самим собою)

  • Які проблеми його хвилюють? ( Що таке любов? Це зло чи добро? Якщо любов благо, то чому воно несе журбу? А якщо зло, то чому кохання таке солодке? Героя хвилюють проблеми розуму і пристрасті)

  • Як автор виражає свої суперечливі погляди? ( За допомогою низки образів-протиставлень ( антитез ): любов – це «живлюща смерть» і « втіха навісна».

  • Яким постає внутрішній світ героя? ( Він також суперечливий і для його зображення автор використовує прийом антитези: « палаю в стужу», « в стужу весь горю» )

  • Який образ використовує Петрарка для зображення суперечливості кохання? ( Образ хиткого човна в безкрайому морі. Ще з асів античності, наприклад, у Горація, цей образ виражає долю людини, яка втратила опору в житті )

  • Назвіть прийом, що підсилює цей образ. ( порівняння: « неначе в просторінь морську безкраю, в човні хиткому рушив без керма )

  • Яким чином у вірші виразились погляди Петрарки як людини епохи відродження? ( Людині середньовіччя віра в Бога допомагала приборкати земні пристрасті. Але Петрарка як представник іншої епохи не звертається до Бога і свідомо вибирає земне, залишаючись наодинці зі своєю пристрастю )

  • Як ви думаєте, про що мріє ліричний герой? ( Він прагне, щоб його кохання було високим. Лише таке почуття є найбільшим щастям )

Прослуховування фонозапису музики Ф. Ліста « Сонети Петрарки»

Визначте характер прослуханої музики.

Чи є, на вашу думку, який-небудь зв’зок між віршами Петрарки і музикою Ф. Ліста?

Закріплення вивченого матеріалу

Завдання

Дайте пояснення до понять і власних назв, пов’язаних з життєвим і творчим шляхом Петрарки.

  • Флоренція ( місто, в якому народився Петрарка )

  • 1304 р. ( рік народження )

  • Петракко ( прізвище батька )

  • Авіньйон ( місто на півдні Франції, де минуло майже усе життя Ф. Петрарки )

  • Данте Аліг’єрі ( кумир Ф. Петрарка )

  • « Африка» ( історична поема Петрарки про Сціпіона-Африканського – переможця Ганнібала під час Північний війн, написана латиною )

  • 1341 р., Капіталійський пагорб у Римі ( Петрарку увінчано лавровим вінком; зберігся переказ про те , що Боккаччо сказав пророчі слова: « настав час відродження» величних традицій минулого )

  • « Canzoniere» ( « Книга пісень» )

  • Лаура ( кохана Петрарки )

  • 1370 р. ( рік смерті Франческо Петрарки )

« Я хочу, щоб смерть прийшла до мене в той час, коли я буду читати чи писати». Поховали письменника в Аркуа.

Слово вчителя

Як ви вже зрозуміли, головною темою « Книги пісень» було кохання ліричного героя. Кохання таємне, гріховне з точки зору християнської моралі, болюче, але таке бажане.

Автор досліджує глибину душі героя, гостроту переживань, сповідуючи повагу до людини,її почуттів, внутрішнього світу.

Звичайно ж стражданнями закоханого героя коло тем збірки не обмежується. Є в ній роздуми про дружбу й природу; про багатства душі людини, філософські і естетичні міркування автора. Але для багатьох поколінь книга стала пам’ятником коханню – тій силі, що рухає сонцем і світлом.

Домашнє завдання

Вивчить один сонет напам’ять ( на вибір учнів )

Схожі:

Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання
Уроку виробничого навчання
Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується...
«загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
УРОКУ Тема уроку
Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання  
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка