Уроку: Історія хліба. 9 клас виступає у 2 класі


Скачати 90.45 Kb.
Назва Уроку: Історія хліба. 9 клас виступає у 2 класі
Дата 08.02.2014
Розмір 90.45 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Історія > Урок
Тема уроку: Історія хліба. 9 клас виступає у 2 класі

Мета:

  • навчати учнів складати порівняльну характеристику історичних процесів;

  • розвивати вміння самостійно опрацювати наукове-популярну і довідкову літературу;

  • виховувати повагу до людей, які вирощують хліб.

Обладнання: глобус, зернотерка, малюнки, ілюстації, мультимедійний проектор, картини та книги про хліб.


Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Діти! Сьогодні до вас завітали учні 9 класу, розповісти історію хліба. Вони дуже ретельно готувались, намалювали багато малюнків, распівають пісню і будуть розповідати цікаві історії про хліб. Отож слухайте уважно, але спочатку давайте з вами познайомимось. Мене звуть Наталя Михайлівна, я навчаю дітей дуже цікавому предмету- історії.
Діти представляються: спочатку 9 клас.
1. Мене звуть Тетяна, я буду ведучою.
2. Мене звуть Ірина, я загадаю вам загадки.
3. Мене звуть Мишко, я розповім вам для чого потрібен хліб.
4. Мене звуть Надія, я розповім вам легенду про Прометея, який подарував людям вогонь.
5. Мене звуть Оля, я розповім вам казку як раб винайшов дріжжі.
6. Мене звуть Наталка, я приготувала вам прислів’я про хліб.
ІV. Вивчення нового матеріалу.

Ведуча: Хліб! Як часто всі ми думаємо, говоримо і чуємо про нього! Діти! Коли вранці ви прокидаєтесь що ви їсте на сніданок?

1 учень: дівчина в українському вбранні, з короваєм в руках, який лежить на вишитому рушнику.

Ось погляньте, що я вам принесла.
Кругле мов сонечко,
На черень посунеться.
-і стоїть красується.
З печі та на блюдо.

Їжте мене люди,
На здоров’ячко! Що це?

(Коровай)

  1. Постановка проблемного завдання.

2 учень: Хліб ми їмо щодня. Хліб на сніданок, но обід та вечерю. Хліб з м’ясом, і з борщем, з молоком та кашею. І хто лишень його вигадав? Яка користь від того людині? Хіба не можна обійтися без хліба? А чи скрізь на світі їдять хліб? От сьогодні ми з вами про це і поговоримо.
3 учень: Деякі ласуни напевно гадають: давали б мені щодня крем, морозиво чи цукерки, то нічого іншого і не треба. Мабуть багато з вас думає також. Але якщо вас щодня готувати м’ясом, воно швидко набридне; риба, молоко, овочі- також. А ось хліб ніколи не набридає, хоч доросла людина за добу з’їдає його аж 500 г. Бо у хлібі знаходяться усі речовини потрібні організму. Тому він поживний, ситний і ніколи не набридає.

Ведуча: Люди освоїли багато рослин, але з поміж них не було жодної, важливішої за хлібні культури. Діти! А ви знаєте, ща це у мене?(Діти відповідають). Правильно, це глобус, це наша планета Земля. А ну підійдіть усі до мене, я вам щось цікаве покажу (Діти стають навколо глобуса. Ведуча показує водночас рослини, які намальовані на таблиці і де вони з’явилися уперше- на глобусі). Подивіться, батьківщина пшениці й жита - Європа, ячменю - Північна Африка, кукурудзи - Америка, а рису - Азія. Але ми з вами детальніше поговоримо про пшеницю.(Таблиця №1 злакові, демонструється через мультимедійний проектор).

4 учень: Багато тисячоліть тому з’явилося прародителька дикої пшениці. Люди навчалися збирати її насіння та сіяти їх біля своїх домівок. Поступово дика пшениця з допомогою людини перетворилася на культурну рослину, яку вирощують зараз на наших полях. Мабуть літом прогулюючись зі своїми батьками ви бачили ось цю культурну рослину- пшеницю.(Показ колосків). Стебельця у неї не такі ламкі, як у дикої, і зернята стали більші й важчі.
(Таблиця №2- збирання врожаю пшениці у стародавні часи, у давнину та сучасне збирання, демонструється через мультимедійний проектор). Діти! Подивіться як засівали поля люди, які жили ще у стародавні часи. Мотигою рихлили землю, засівали руками. А на цьому малюнку показано як збирали врожай люди, які жили ще при царі. Техніки ще не було. Збирали врожай серпом, в’язали снопи. А ось тут намальовані сучасні поля, де врожай збирають люди за допомогою комбайнів.

5 учень: Поступово пшеницею почали засівати цілі поля в багатьох країнах. З цих зернин люди почали робити крупу і варити смачну поживну кашу. Зараз я покажу вам як вони із зерна робили муку. Археологи робили в нашій місцевості розкопки і знайшли ось цю зернотерку. Якщо ми насипемо сюди трохи зерна і почнемо його терти, то в нас буде мука. Давайте спробуємо.(Діти труть зерно).

6 учень: Діти, а щоб зварити кашу, що потрібно? (Діти відповідають). Правильно, вогонь. Зараз я розповім вам про Прометея (показ малюнка з Прометеєм. Таблиця №3 демонствується через мультимедійний проектор), який подарував людям вогонь. Отож сідайте на місця і слухайте уважно. Сталося це в прадавні часи. Безпорадні були тоді люди перед природою: нічим було їм лякати кровожадного звіра, нічим зігрітися, бідна і одноманітна була їхня їжа, не вміли захищатися від хвороб. Знали боги, що жили на горі Олімп, про страждання людей, знали, та нічого не робили, щоб допомогти людям. Пожалів людей титан Прометей і вирішив викрасти для них вогонь у богів. Перед людиною з вогнем у руках розтупалися лісові дерева і тікали дикі звірі, холоднеча вже була не страшна. Та сувора кара спіткала Прометея. Коли боли дізналися про це, вони прикували Прометея до дикої скелі на краю землі. Міцними ланцюгами обплутали його тіло. Величезний орел щосвітанку прилітав на скелю і шматував печінку Прометея, яка за ніч знову виростала. І знову прилітав орел на кривавий банкет. Віками тривали Прометеєві муки, не боги визволили його, а людина незвичайної сили й хоробрості- Геракл. Влучною стрілою вразив орла, ударами важкої палиці розбив ланцюги, що тримали Прометея. Так скінчилися муки титана, що подарував людям вогонь.
7 учень:Отримавши вогонь, людина зварила зерна у воді. З’їла- сподобалося. Так навчилися наші предки варити кашу, юшку. Діти! А яку кашу варять вам мами та бабусі? Подивіться на малюнок (Таблиця №4 демонструється через мультимедійний проектор- зображення злакових та круп, яку з них виготовляють) (Діти відповідають які каші вони їдять удома). Так зараз ми вами їмо кашу з гречки, пшона, кукурудзи. А рисова каша (Таблиця №5 демонсрується через мультимедійний проектор- вирощування риса) і досі замінює хліб китайцям, японцям та індійцям. На полях засіяних пшеницею та ячменем, неодмінно виростав бур’ян. Згодом він перетворився на культурну рослину і люди почали вирощувати жито. Крім того, виявилось, що жито значно витріваліше за пшеницю- воно менше боїться великих морозів та посухи. З жита випікають чорний хліб. Запевняю, що ніде в світі не випікають так багато житнього хліба і такого смачного, як у нашій країні.
8 учень: Для бідноти хліб випікався з грубого борошна, для багатіїв з чистого пшеничного борошна із здобою- з молоком та яйцями. Погляньте, на малюнку показано який хліб їли царі, бояри, дворяни, воїни та чернь.

(Таблиця №6 демонструється через мультимедійний проектор - схема відпуску хліба різним слоям населення у давнину та зображення молодят).
9 учень: Хлібний коровай на весіллях правив за символ шлюбу, хлібина це міцність майбутньої сім’ї молодят. Обидва в день весілля клали руку на одну хлібину. А під час заручин сват, з’єднавши руки батька нареченої та батька жениха, тричі передавав їм хлібний каравай, потім розламував його навпіл, щоб одну частину дати батькові жениха, а другу- батькові нареченої.
Ведуча: Діти! А чи знаєте ви “Пісню про хліб”? Нуж-бо разом заспіваємо.

1.Навесні посію

Зерна в полі чистім,

Хай над ними світить (2р.)

Сонце променисте.

Діти імітують.

Рухи посівача.

Руки догори піднімають.

Дивляться вгору.




2.На веселім вітрі

Зашумить колосся,

Стане золотою (2р.)

Урожайна осінь.

Колихають руками, як вітер.

Роблять руками ліхтарики

Імітують - кидають

Лопатою зерно до круга.




3.І зерно в комору

Річкою поллється

А коли помелюсь (2р.)

Борошном назветься.

Мелють правою рукою

Поверх лівої.
Плескають у долоні.

Печуть хліб.




4.На заводі пекар
Хліб спече з любов’ю

Скаже: “Любі, діти, (2р.)

Їжте на здоров’я”

Поклон у круг.

(Сідають на місця).



10 учень: Мало не кожен крок у житті семен пов’язаний з хлібом, отже у такий спосіб зичать молодому подружжю рясних врожаїв, які так потрібні для їхнього сімейного добробуту. Не лише на весіллях, але й на іменинах- хліб завжди ознака багатства сім’ї.

11 учень: Так само і тепер хлібом і сіллю зустрічають бажаних гостей, вітають молодят, відзначають завершення польвих робіт. Ця повага до хліба та до людей, котрі вирощують його для всієї країни, збереглася з далеких часів до наших днів.

12 учень: Діти! А може хлібом нехтують у вашому класі чи в сім’ї, чи пурляють нодоїдки у відро та на підлогу. А чи знаєте ви, що з черствого хліба можна приготувати дуже смачні страви. Наші дівчата приготували смачні грінки з черствого батону і зараз наша ведуча розповість як це можна зробити.
Ведуча: Візміть батон і наріжте скибочками. В миску налийте пів літра, розколотити з двома сирими яйцями, додайте ч.л. цукру і трохи солі. Покладіть сюди скибочки і підсмажте їх з обох боків на маслі. З грінками можна їсти варення, пити чай або молоко. Вони смачні і з супом, але тоді в молоко не треба сипати цукор. Покуштуйте, це дуже смачно, а коли прийде додому приготуйте грінки разом з мамою. (Пригощає дітей та гостей грінками).
13 учень: Діти! А чи знаєте ви, щоб приготувати хліб, батон чи булочку, потрібні дріжжі, щоб тісто було пухке. Хочете дізнатися як люди винайшли дріжжі? Отож слухайте казку. Було це в Стародавньому Єгипті. Раб заходився готувати їжу і залив розтерте зерно водою, а тут хазяїн наказав виконувати йому іншу роботу. Залите водою зерно лишилося в посудині. День був жаркий, розчин прокис і забродив. Слизьким їсти його було бридко, тому раб вирішив змішати прокисле із свіжим і спекти коржики.Яке ж було його здивування, коли він помітив, що тісто в посудині неначе росте. Сталося чудо! Раб набирав і набирав руками тісто з посудини, а його все не меншало. Коржики вийшли такі м’які й пишні. Тісто і на вугіллі продовжувало рости. Раб упав навколішки. Він розумів: боги піднесли йому свій дарунок і вигукнув: “Хліб- це дар божий”. З того часу люди завжди приносили хліб у жертву богам. Замість покарання він від свого хозяїна отримав подяку, тому що хліб вийшов смачніше ніж завжди.

14 учень: Діти, а чи знаєте ви загадки про хліб. Загадайте ви нам, а ми вам.

1.Ходить полем з краю в край,
Ріже чорний коровай (Трактор).
2.Зуби має, а їсти не просить. (Борона)
3.Сто братів в одну хатку зібралися. (Колос)
4.Маю жовтий вусок, запашний колосок,
Буде з мене мука й паляниця м’яка. (Пшениця)
5.Одно кинув- цілу цілу жменю взяв. (Зерно)
6.По полю бродить, зерно молотить,
Жне, косить- хліба не просить. (Комбайн)
7.Він і чорний, він і білий
І завжди він загорілий.
Як до столу ми йдемо,
То без нього не їмо. (Хліб)

15 учень: Хліб! Яке тепле і щире почуття поваги викликає це слово в серці кожної людини. Скільки про нього сказано добрих слів, складено прислів’їв, загадок, пісень. Землю годувальницю, славну працю хліборобів оспівано в багатьох казках й легендах. І це не дивно, бо хліб є найбільшим багатством країни, всього народу. Історія свідчить, що хоч і не хлібом єдиним живе людина, але саме хлібом насамперед визначається міра людського благополуччя.
16 учень: Ось подивіться які прислів’я про хліб ми для вас підготували:
1. Який твій хліб- такий і ти сам;
2. Багато снігу- багато хліба;
3. Земля- трудівниця аж парує та людям хліб готує;
4. Посієш вчасно- збереш рясно;
5. Хліб- усьому голова;
6. Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі;
7. Як є хліба край, то життя як рай;
8. На чорній земля- білий хліб родить;
9. Яка пшениця, така й паляниця.
А які ви знаєте прислів’я? (Відповіді дітей)
Ведуча: На останнє я зачитаю вам пам’ятку про хліб, щоб ви завжди пам’ятали як до нього відноситись.
1. Куди б не закинуло тебе життя- пам’ятай про хліб, яким тебе годували.
2. Пам’ятай чесному хлібові- всюди честь.
3. Твій батько й мати дали тобі твій перший хліб. Твій обов’язок- дати їм останній.
4. Старі люди вміють шанувати хліб- шануй і ти їх за це.
5. Не відрізай собі шматка більшого, аніж опроможний з’їсти. Пам’ятай про тих, кому через це може не дістатись ні крихти.
6. Якщо людина попросила в тебе хліба- переламай свій шматок надвоє, навіть якщо це в тебе останній.
7. Коли ти нарізаєш хліб, по старшинству наділи всіх, хто сидить за столом. Собі ж залиш останній шматок.
8. Не вередуй з хлібом, не гнівись, якщо хліб зачерствів. Подумай: чи не від твоєї неуваги і черствості він засох?
9. Будь непримиренний, якщо бачиш грубе ставлення до хліба.
10. Головним твоїм годувальником завжди був твій народ. Намагайся віддячити йому за хліб усім добром, на яке ти тільки здатен.
11. Шануй у хлібові свою й чужу працю. Поважай у хлібові людську мудрість.

V.Закріплення отриманих знань.
Вчитель: Діти! Чи сподобалася вам наша розповідь про хліб? Що нового ви дізналися? Можливо хтосьіз вас пригадав віршика ча загадку?
VІ. Підсумок.
Хліб священий лежить на столі,
Запашний і рум’яний, високий.

Знають добре старі і малі,

Що то рук хліборобських неспокій.

А зараз усіх запрошую покуштувати каравай.


Додатки















Схожі:

Уроку
О хліба, вшановувати працю хліборобів, повагу до працівників хлібопекарської сфери, сформувати думку про хліб як про одну з найбільших...
Уроку І. Організаційний момент
Мета. Виявити рівень знань учнів за 5 клас. Проаналізувати та порівняти отримані оцінки учнів з оцінками за підсумкову контрольну...
Хліб – усьому голова Золотими хлібами цвіте українська земля
Мета: через бесіду, виразне читання, музику розкрити учням значення хліба у народних обрядах та звичаях,повір’ях, поговорити про...
Тема: Повторення. Основні орфограми та пунктограми української мови....
Тип уроку: бінарний комбінований урок майстер-клас з української мови та технологій в 11 класі
КОНТРОЛЬНА РОБОТА 8 клас Відокремлені члени речення
Кара-даг, оповитий у сизі тумани, улігся на сірі піски б А за вікном сніги летять лапаті, і, не торкнувшись хліба і вина, сидить...
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
Урок-подорож. 6 клас «Лондон. Визначні місця.»
Розробка уроку, 8 клас «Famous People of the World. William Shakespeare». Презентація
Аналіз уроку I.  Загальні відомості про урок
Вчителем була Заводнюк Віта Леонідівна. За списком усі учні були присутніми. Обстановка в класі відповідала санітарно-гігієнічним...
КРЕМЕНЧУЦЬКИЙ ЛЬОТНИЙ КОЛЕДЖ
Політична сфера життєдіяльності суспільства відрізняється від інших складових тим, що її основою є влада. Влада є умовою організації...
План-конспект проведення занять з оперативно-тактичного вивчення...
Навчальна мета: Ознайомити начальницький склад 3-ЗДПО, що виступає в ролі КГП з будовою, обладнанням і пожежною небезпекою реакторного...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка