Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська мова. 5-9 класи\ (укладачі Шелехова Г. Т., Пентилюк М.І Новосьолова В.І Гнаткович Т. Д., Коржова Н. Б., Таранік-Ткачук К. В.), «Освіта», 2013. Сл. 1


Скачати 104.98 Kb.
Назва Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська мова. 5-9 класи\ (укладачі Шелехова Г. Т., Пентилюк М.І Новосьолова В.І Гнаткович Т. Д., Коржова Н. Б., Таранік-Ткачук К. В.), «Освіта», 2013. Сл. 1
Дата 25.12.2013
Розмір 104.98 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Історія > Урок
Урок української мови 10 клас

Лексикологія

Примаченко Аліна Володимирівна

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська мова. 5-9 класи" (укладачі Шелехова Г.Т., Пентилюк М.І.,.Новосьолова В.І.,.Гнаткович Т.Д., Коржова Н.Б., Таранік-Ткачук К.В.), «Освіта», 2013.

Сл.1 Слово і його лексичне значення. Групи слів за значенням , походженням і використанням

Сл.2.Мета: повторити вивчене , узагальнити й систематизувати знання учнів з лексикології, пояснювати лексичні значення слів , їх використання та поєднання за змістом у словосполученні й реченні, удосконалювати вміння розрізняти групи слів за значенням, походженням і використанням, збагачувати словниковий запас слів учнів; розвивати вміння працювати з Інтернет ресурсами , розвивати навички правильного слововживання; виховувати повагу до рідної мови, любов до слова.

Обладнання : моделі- аплікації,комп”ютер,презентація

Тип уроку : узагальнення і систематизація знань і вмінь.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

З’ясування емоційної готовності учнів до уроку

« Словесний настрій»: назвітьприслівники, які налаштують вас на організовану, результативну роботу на уроці.

І І.Мотивація навчальної діяльності

Учитель .Сьогодні звичайний робочий день .Яким він буде? Я зранку прослухала астрологічний прогноз. Нині було обіцяно, що день буде насиченим і напруженим, усім доведеться розв’язати багато проблем. Проте не хапайтесь за все одразу, визначте, що головне, а що другорядне. Тоді вам пощастить. У цих прогнозах можна не сумніватися, адже до кінця добігає навчальний семестр.

-А ви вірите в астрологію ?

  • Чи задумувались над лексичним значенням цього слова ?

  • Звідки походить і що означає ? А з якого словника ми можемо дізнатись про значення та походження слова? ( З Тлумачного.

У вас нема словника , які джерела ви можете використати? Інтернет)

Знайдіть , що вивчає астрологія?

( Запозичено з давньогрецької мови, воно позначає науку, яка вивчає вплив зірок та інших небесних тіл на життя людини )

Отож, астро означає - зоря .

  • Які асоціації викликає у вас це слово ?

Тож сьогодні на уроці поговоримо про зорі , які , освітлюючи шлях до знань , допоможуть нам мандрувати розділом лексикологія. Оскільки маршрут довгий , визначимо , як і радять астрологи , що є головне, а що другорядне .

  • що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку ?

  • які завдання ставите перед собою ?

ІІ.Основна частина уроку

Починаємо нашу подорож із термінологічної хвилинки .

  1. « Лінгвістична розминка»

  • Сукупність слів нашої мови, її словниковий склад вивчає... (лексика)

  • Розділ науки про мову, що вивчає лексичне значення слів,їх походження та вживання називається... ( лексикологією)

  • Словник, який розкриває лексичне значення слова називається... ( тлумачним)

  • Розділ науки про мову, що вивчає стійкі сполучення слів називається....(фразеологією)

  • Слова, які звучать однаково, а лексичне значення має різне називається...(омонімами)

  • Близькі за значенням слова , але пишуться по -різному (синоніми)

  • Словник, що розкриває походження слів називається...(етимологічним)

  • Основною одиницею мови є... (слово) А чому не звук?

Тому що такі мовні одиниці, як морфеми, існують , але розрізняються тільки в слові, а словосполучення і речення, за допомогою яких оформляються людські думки, складаються зі слів.

З-поміж поданих сполучень звуків вказати лише ті, як є словами. Чи існують слова без звукової оболонки? (Усно).
Шаду, ушад, душа, налат, ланта, талан.
Всі слова мають значення, хоч й неоднакові. З цього погляду слова української мови об’єднуються в три групи: повнозначні, службові і вигуки.

Уже в глибоку давнину людей хвилювало питання, чи пов’язана назва предмета з його властивостями. Філософи стародавньої Греції, сперечаючись, навіть розділились на два табори. Одні казали: так, слово має не випадкову назву, воно відбиває властивості предмета. Це характерно навіть для звуків, з яких складається слово. Якщо в слові є звук “р”, казали вони, то це слово обов’язково називає щось тверде, грубе, жорстке, а якщо “л” – то м’яке, плавне, ніжне.

Інші вчені стародавньої Греції були переконані, що слова – це випадкові назви, закріплені за предметами і ніякого стосунку до властивостей предмета не мають.

То де ж істина?

Помилялися вчені як першої, так і другої групи. У слові слід розрізняти зовнішню (звукову) оболонку і зміст. Звукова оболонка властивостей предмета не передає. Це дійсно випадковий знак, прийнятий у певному колективі. Проте слово вважається значущою одиницею мови, тобто такою, яка крім звучання має ще й значення. У слові можуть бути значення двох типів – граматичні і лексичні, які розглядаються відповідними розділами мовознавства. Лексичне (внутрішнє) значення слова – те, що це слово означає.


Сл.3 Записати речення , визначити зовнішній і внутрішній аспект слова « зоря». Пояснити орфограми та пунктограми.

   Зійшов на небо місяць, а за ним тихесенько підкралася зірочка, щоб і собі подивитися на сонну землю . Я вірю у щасливу зірку     

Слово само по собі є складним явищем і змінним, воно може мати в собі окремі відтінки, які в процесі життя слова набувають здатності переростати у нові значення.
Слова виникають з одним лексичним  значенням, але поступово в ньому під впливом різних мовних ситуацій виникають мовні зміни, що ведуть до появи нових значень - похідних.




За кількістю значень

За характером значень

За співвідношенням змісту і форми



однозначні

із прямим значенням

синоніми





антоніми


багатозначні

із переносним значенням



омоніми


пароніми




Слова, що мають первинне і вторинне /похідне/ значення, називається БАГАТОЗНАЧНИМИ /полісемічним/. Первинне значення називають ПРЯМИМ, вторинні - ПЕРЕНОСНИМ.
Багатозначність виникає від того, що мовці помічають схожі риси предметів, подібність явищ у житті і тому переносять назву одних предметів на інші.
Слово « зірка» багатозначне? Знайдіть у тлумачному словнику.

Складіть речення з прямим і переносним значенням слова.

Що ми називаємо синонімами , антонімами , омонімами?

Сл.4 Наберіть в пошуку словник омонімів та визначте лексичне значення таких омонімів:

Захід( сонця), (дія для досягнення якоїсь мети);

Лава1 — розплавлена маса, що виливається при виверженні вулкана. Приклад: Застигла лава

Лава2 — вид шикування військових при атаці, в марші. Приклад: Лава за лавою йшли в атаку

Лава3 — вибій у шахті. Приклад: Пройти всю лаву

Лава4 — меблі для сидіння. Приклад: Учні розмістилися на лавах

Мандарин1 — вічнозелене цитрусове дерево, а також плоди цього дерева. Приклад: Стиглий мандарин

Мандарин 2 — чиновник у феодальному Китаї. Приклад: Багатий мандарин

Марка1 — поштовий знак. Приклад: Рідкісна марка

Марка2 — класифікація, розряд за якістю, позначка. Приклад: Найдорожча марка вина

Марка3 — грошова одиниця деяких країн Західної Європи. Приклад: Вартістю сто марок

Омоніми від багатозначних слів відрізняються тим, що означають предмети, ознаки, дії, що не мають між собою нічого спільного. Омоніми використовуються для збагачення художнього мовлення, для створення словесної гри та каламбурів, для досягнення комічного ефекту. Цьому сприяє невідповідність між спільним звучанням та абсолютно відмінним значенням слів.

Пароніми - це слова (пари слів), які мають подібність у морфологічній будові (близькі за фонетичним складом), але розрізняються за значенням. Вони переважно належать до однієї частини мови, мають однакові граматичні ознаки. На відміну від синонімів - слів, що позначають близькі поняття і тому можуть заміняти одне одного,для паронімів така взаємозамінність неможлива.

Сл. 5. Запишіть паронімічні пари. Поясніть значення записаних слів – паронімів.

Ефектний –

Ефективний –

Проблемний –

Проблематичний –

Ідеальний –

Ідеалістичний –

За ступенем уживаності лексика поділяється


пасивна




застарілі слова




активна


архаїзми




історизми



неологізми


Як ви прокоментуєте слова Фелікса Кривіна : « Архаїзми – це слова , які забули , що вони колись були неологізмами» гудець –пророк,словеса- слова.

З якою метою використовують застарілу лексику у художньому і публіцистичному стилях?( Щоб створити колорит минулих віків,передати своєрідність зображуваної епохи)

А у науковому стилі?(використовуються як терміни)

А офіційно- діловому з метою створення урочистості.

Сл.6 Дібрати до кожного архаїзму синонім з довідки.

Ланіти,перст,свічадо,вой,благий,ректи,блават,десниця,вакації,ратай,піїт.

Довідка.Промовляти,щоки,дзеркало,поет,палець,добрий,війна,канікули,рука, орач,шовк.

Які слова ми називаємо неологізмами?А чи можуть втрачати слова свою новизну?

Відкрийте підручник на ст.. Впр…

Знайдіть серед поданих слів ті, що втрачати слова свою новизну

Сл. Знайдіть у реченнях неологізми.Чим вони відрізняються?

Садами бродить брунькоцвіт , а в небі- злотозор( П.Тичина)

За межами нашої Галактики вже виявлено сотні мільйонів зоряних систем, які об’єднуються у скупчення, що чергуються з порожнинами, які отримали назву каверни.

( У першому реченні вжито авторські неологізми- брунькоцвіт ,злотозор. Свого часу до авторських неологізмів належало слово «мрія» (О. Пчілка або М.Старицький), утворено від слова «мріти», що означає виднітися, мерехтіти.

А в другому неологізми –терміни , у зв’язку з виникненням нових понять.)

Отже, каверна- порожнина в живому органі, що виникає внаслідок руйнування його тканини в процесі хвороби або порожнина в гірській породі Це слово іншомовного походження. Близько 90% української лексики – це успадковані слова, а решта – слова іншомовного походження. Значення таких слів ми шукаємо у тлумачному словнику або словнику іншомовних слів.

Сл. 5. З’ясуйте лексичне значення слів: абреже-

Абонемент- 1. Право користуватися, за плату або безплатно, чим-небудь (телефоном, місцем у театрі, книжками з бібліотеки і т. ін.) протягом певного часу; документ, що посвідчує це право. Коли приїхав народний театр до столиці, Дорко брав абонемент і щодня приходив на вистави театральні (Осип Маковей, Вибр., 1956, 29). 2. Реєстрова бібліотечна картка читача-абонента. На абонементі Кравченка записано понад п'ятдесят книг класиків російської і української літератури

АБРАЗІЯ, ї, жін., геол. Процес руйнування узбережжя морським прибоєм.

АЕРОГРАФ, а, чол. Пневматичний прилад, яким, розпилюючи фарбу, наносять її на папір, тканину та інші предмети. Аерограф — прилад для тонкого розпилювання фарби на поверхні виробів за допомогою стисненого повітря акванавтика-

БУКСА, и, жін., зал. Металева коробка, в якій обертається вісь колеса вагона. Край вагона ходить залізничник, Букси молотком перевіря

ГРАНД, а, ч Спадковий титул аристократа в Іспанії, а також особа, що мак цей титул.

ЕТЮДНИК, а, чол. 1. Папка або плоска скринька для зберігання етюдів (у 1 знач.)

Невелика дошка, на якій живописець розміщує напір, полотно, коли малює етюди.

Часто у своєму мовленні ми використовуємо кальковану лексику. На наше мовлення впливає російська мова. Спробуємо знайти українські відпоавдники.

Зайдемо в перекладач з російської на українськумову

Сл.6.На протяжении недели, в следующем году, лишний билет, понять задачу, относиться привітливо, принимать участие, принимать меры, оставить в покое.

(Протягом тижня, в наступному році, зайвий квиток, зрозуміти задачу, ставитись привітно, брати участь, вживати заходів, давати спокій).

Сл. 7. Відредагувати і записати відредаговані .

1. Весь день на протязі тижня йшов дощ.

(щодня протягом тижня йшов дощ).

2. Всякий учень повинен добре вчитися.

(кожен учень повинен добре вчитися)

3. У тебе яка година.

(котра година)

4. Котре місце ви зайняли в змаганні.

(яке місце ви зайняли на змаганнях)

5. Слідуюча остановка була моя.

(наступна зупинка моя)

6. На концерт відомого співака у мене був лишній білет.

(на концерт відомого співака у мене був зайвий квиток)

Вплив якої мови ми помітили в реченнях?

(російської на українську)

Таке мовлення ми називаємо суржик.

У якій сфері життя найчастіше вживається суржик.

(У побуті)

Скажіть , слово зірка ,зоря ,зіронька часто вживається у мовленні?Тож можна сказати , що ми активно користуємося цим словом?

Наша мандрівка розділом «Лексикологія» сьогодні підходить до кінця. Людину, яка досягла професійних висот у певній галузі, можна назвати зіркою, отож після виконання завдань ви всі маленькі зірочки.

ІІІ.Підсумок уроку

Що вивчає лексикологія?

Що є основною одиницею мови ?

Яку функцію виконує слово?

Які ви знаєте групи слів за значенням?

Які слова називаються однозначними,а які омонімами?

За ступенем уживаності лексика поділяється на…

ІV.Домашнє завдання :

Скласти текст 6-8речень , використовуючи неологізми та слова іншомовного походження


Схожі:

Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5 12 класи
Календарне планування для 8 класів складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5 –...
СЕРЕДНЯ ОСВІТА Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення...
Міністерством освіти і науки України (лист №1/11-6611 від 23. 12. 2004 року): Українська мова. 5-12 класи /Автори Г. Т. Шелехова,...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим...
України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,...
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія....
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6 9 класи
ПРОГРАМА ДЛЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ТА СПЕЦІАЛІЗОВАНИХ...

Програма для 8 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Людина і світ професій: Програма для 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів //І. Д. Бех (науковий консультант), О. В....
Програма: «Рідна мова. 5-11 класи» (Т. Г. Шелехова, В.І. Тихоша,...
В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф; за ред. Л. В. Скуратівського, К.: «Ірпінь»: Перун, 2005
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи
Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту...
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи
Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту...
Навчальна програма для учнів 6-9 класів загальноосвітніх навчальних...
Вступ. Навчальна програма з географії розроблена на основі положень Державного стандарту базової (основної) середньої освіти, згідно...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка