Як ми дізнаємося про стародавню та середньовічну історію Запорізького краю


Скачати 115.12 Kb.
Назва Як ми дізнаємося про стародавню та середньовічну історію Запорізького краю
Дата 24.11.2013
Розмір 115.12 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Історія > Урок


за підручником Г.М. Тощев, С.І. Андрух, .В. Дровосєкова Історія рідного краю ( з найдавніших часів до VІІ ст..); Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Запоріжжя: Прем’єр.

З досвіду роботи вчителя історії
КУ "Пологівський НВК"
Гуглі Ірини Василівни


ВСТУП

Урок № 1 ТЕМА: Як ми дізнаємося про стародавню та середньовічну історію Запорізького краю.

Завдання: працюючи над матеріалом підручника, дайте відповіді на питання

1. Як сучасні люди дізнаються про минуле? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.Заповніть таблицю: Періодизація дописемної історії нашого краю:

Назва періоду









Хронологічні рамки










Характеристика періоду










3. Коли розпочалося вивчення археологічних знахідок в нашому краї, хто його здійснював? ____________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Хто має право робити розкопки?____________________________________________________________________________________________________________________________

5. Як і де зберігаються знахідки з розкопок?____________________________________________________________________________________________________________________________

РОЗДІЛ І Наш край у добу каменю.

Урок 2 ТЕМА: Палеоліт і мезоліт

Завдання: працюючи над матеріалом підручника доповніть речення -

1. Епоха раннього палеоліту тривала____________________________________

2.Найвідоміша стоянка цього часу -_____________________________________

3. Епоха середнього палеоліту тривала -_________________________________

4. Люди, що проживали в цей час дістали назву -__________________________

5.Епоха пізнього палеоліту тривала -___________________________________

6.Люди, що проживали в цей час дістали назву -__________________________

7. Заняття людей епохи палеоліту -____________________________________

винаходи цього часу - _________________________________________________

суспільний устрій - ___________________________________________________

8. Епоха мезоліту тривала -____________________________________, основні способи господарювання в цей час - _________________________________________________________________

9.Суспільний устрій мезолітичної епохи -_________________________________________________________________

10. Форми релігії мезолітичної людини: -__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

11. Дайте визначення поняттям

Вохра - це_______________________________________________________________

Матріархат – це _______________________________________________________

Урок № 3 ТЕМА: Період неоліту

1. Працюючи над матеріалом підручника заповніть таблицю вказавши види господарства

Привласнюючі види господарства

Неолітична революція

Відтворюючі види господарства
















2. Доповніть речення:

Сутність неолітичної революції полягає - ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

До племен енеолітичної епохи належать_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Основні заняття населення енеолітичної епохи______________________________________________________________

Самостійна робота для перевірки знань учнів за матеріалом уроків 1-3

І варіант Доповніть речення

1. Про історичне минуле людства ми дізнаємось за допомогою - ____________________________(писемних, __________, усних)

2.Матеріали з розкопок зберігаються в - ______________________________

3.Найвідоміші історичні заповідники нашого краю - _________________________________________________________________

4.Суспільний устрій, при якому чільне місце в родині належало жінці - ____________________

5. Поставте періоди дописемної історії в хронологічній послідовності: мезоліт, палеоліт, неоліт - _________________________________________

6. Дайте визначення поняття: Вохра – це ______________________________________________________________

7. Назвіть відтворюючі види господарювання - ______________________________________________________________

ІІ варіант Доповніть речення

1.Наука, що вивчає речові історичні джерела - __________________________

2.Робити розкопки мають право - _____________________________________

3.Наука, що вивчає рідний край - ____________________________________

4. Суть неолітичної революції полягає у___________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Дайте визначення поняття: Фетишизм - _________________________________________________________________

6. Назвіть привласнюючі види господарювання - _________________________________________________________________

7.Поставте періоди дописемної історії в хронологічній послідовності: залізний вік, бронзовий вік, мідно-кам’яний, кам’яний - _________________________________________________________________

РОЗДІЛ ІІ Наш край в епоху енеоліту – бронзи

Урок № 4 ТЕМА: Запорізькі землі в мідному віці (енеоліті).

Працюючи над матеріалом підручника , продовжте речення:

Перший метал, з яким познайомилася людина - _________________________ Період ___________ тис. до н.е. прийнято називати_____________________

Відкриття металу привело до значних змін -________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Узагальніть відомості про племена мідного віку в таблицю:

Назва племен

Дата існування

Спосіб життя

Господарство

Винаходи










































































































Яким був суспільний устрій населення мідного віку___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Якими були вірування племен енеолітичної епохи ? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Урок № 5 ТЕМА: Запорізький край за часів бронзового віку

1 Дайте визначення поняття:

Бронза - __________________________________________________________

2. Узагальніть відомості про племена бронзового віку в таблицю:

Назва племен

Дата існування

Від чого залежить назва

Господарство

Головні досягнення


















































































































































































































































Розділ ІІІ. Епоха раннього заліза.

Урок № 7 ТЕМА: Кіммерійці

Самостійна робота для перевірки знань за темою «Кіммерійці»

1 варіант Доповніть речення

1.Кіммерійці проживали в______________________ст. до н.е.

2.Вони займали територію___________________________________________________________________

3.Найперші відомості про кіммерійців зустрічаються в писемних джерелах – а саме:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.З появою кіммерійців пов’язані зміни в господарстві та культурі людей - __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5 .Хліб та продукти землеробства вони отримували__________________________________________________________________

6.Кіммерійці були озброєні: _____________________________________________________________________________

7. Найбільшу роль у господарстві кіммерійців відігравало -__________________________.

8.У побуті кіммерійцями використовувався _____________ посуд, рідше ______________

9. Важливе місце в житті кіммерійців займала - __________________________________

10. Напрямки військових походів кіммерійців -____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

11.Кіммерійців витіснили племена - _________________________________

2 варіант Доповніть речення

1. Кіммерійці проживали в _______________ ст. до н.е.

2. Важливі речові історичні джерела кіммерійців – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.Своїх померлих кіммерійці ховали в _________________________________________

4.Основне заняття кіммерійців:______________________________________________

5. Кіммерійці відомі як чудові майстри- __________ , особливу увагу приділяли виготовленню ______________________________________ , широкого поширення набув _______________________________________________________________________________________________________________________________

6.Соціальний устрій кіммерійців - ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7.Озброєння кіммерійця - _________________________________________________________________________

8. Причини розпаду родового ладу - _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9. Верстви населення кіммерійців - ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

10. Напрямки військових походів кіммерійців -______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

11. Очолювали кіммерійців - __________________________________________.

Урок № 8 ТЕМА: Становлення Великої скіфії

Працюючи з підручником, дайте відповіді на питання:

1.Які історичні джерела залишили скіфи?___________________________________________________________

2. Вкажіть етапи в історії скіфів._____________________________________

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

3. Як вчені вирішили проблему походження скіфів?______________________________________________________________________________________________________________________________

4.Який час скіфи перебували в Передній Азії?_____________________________________________________________

5.Коли скіфи розселилися в Північному Причорномор’ї ?_________________

6.Розкажіть про скіфо-перську війну за планом: а) хронологічні рамки; б)Причина війни; в)Яку тактику застосували скіфи в цій війні?; г)Хто переміг?_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Вкажіть напрямки військової діяльності скіфів._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8.Які групи пам’яток залишили скіфи? З чого складалося поховання жінки, чоловіка, царя?____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9. Перерахуйте складові скіфської тріади.____________________________________________________________

Урок № 9 ТЕМА:Розквіт і загибель Великої Скіфії

Самостійна робота для перевірки знань

І варіант

1.Дайте відповідь на питання: Яке значення в історії скіфів мав Дніпро?________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Продовжіть речення:

Основу господарства скіфів складало -________________________, вони розводили - __________________________; напр.У-на поч.. ІУ ст. до н.е. скіфи починають займатися - _____________________________ і переходять від __________ способу життя до ________________________.

3. Назвіть відомі вам грецькі колонії на узбережжі Чорного моря - ____________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Яким був соціальний устрій Скіфії? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Доповніть речення: Найвищого розквіту Скіфія досягла в _______________ під час правління ____________________. Скіфія була поділена на _________________________, на чолі яких стояли___________________________________________________________

ІІ варіант

1.Перелічіть найважливіші археологічні пам’ятки скіфів у Запорізькій області ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Продовжіть речення: За всю історію існування скіфів їхнє господарство зазнало істотних змін: спочатку це було______________________________, потім ______________________ і нарешті _____________________________

3. Продовжіть речення: Великого значення у своєму житті скіфи надавали_________________________________________________________

4.Охарактеризуйте релігійні вірування скіфів ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5.Вкажіть причини загибелі Великої Скіфії?______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Урок 10. ТЕМА: Наш край у сарматські часи

Працюючи з підручником доповніть записи:

Сармати перебували в нашому краї з _______ст. до н.е. по_______ст н.е.

Найбільший сарматський могильник знайдено __________________________________________________________________

Суспільний лад сарматів ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Головне заняття сарматів _____________________________________, а також було розвинене _____________________________________________

Якими були стосунки сарматів з сусідами _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Яким було населення Сарматії? __________________________________________________________________Важливе місце в житті сарматів займала - ___________________, військо складалося з __________________________________________________________________

Катафрактарії - це________________________________________________________________

Релігійні вірування сарматів ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

РОЗДІЛ ІV Наш край в епоху раннього середньовіччя

Урок № 11 ТЕМА: Германські племена готів на території нашого краю. Велике переселення народів. Гуни. Авари.

Тестові завдання для перевірки знань учнів

1. Племена, що взяли участь в утворенні слов’янської народності називають

А) праслов’янськими б) проскіфськими в) просарматськими

2. Головні товари, якими торгували сармати були:

А) дзеркала, прикраси, посуд; в) худоба, продукти тварин6ництва, раби;

Б) одяг, вино, зброя

3.Важливе місце в житті сарматського суспільства займала:
а) війна, б) торгівля, в) рибалка

4. Сармати мали релігійні вірування:
а) монотеїстичні, б) політеїстичні

5. Сармати торгували з греками
а) так б) ні

6. Сарматські важко озброєні вершники називались:
а) катафрактарії, б) фалари в) савромати

7. За легендами сарматські жінки теж брали участь у війнах, як чоловіки
а) так б) ні

8. У ІІІ ст.. до н.е. на землях скіфів з’являються
а) кіммерійці б) сармати в) готи

9. Сармати залишили після себе поховання у вигляді
а) курганів б) печер в) пам’ятників

10. Сарматська історія закінчується після вторгнення в Причорноморські степи:
а) скіфів б) готів в) гунів

11. Суспільний лад сарматів:
а) монархія б) військова демократія в) республіка

12 Головне заняття сарматів
а) кочове скотарство б) орне землеробство в) полювання

Урок 12 ТЕМА: Ранні слов’яни в Запорізькому краї

Працюючи з підручником доповніть речення

1. У ІІ-V ст. до н.е. між Дніпром та Дністром жили праслов’янські племена __________________________________________________________________

2. Основою господарства черняхівців було - ____________________________. Вони сіяли - ____________________________________. Розводили - __________________________________________________________________

3.Існували у них такі види ремесел - _________________________________________________________________

4.Черняхівці торгували з - ___________________________________________. Вони продавали - __________________________________________________, а купували - _______________________________________________________

5.Суспільний устрій черняхівців - _________________________________________________________________

6. Перші відомості про антів датовані - ______________________________

7. Більшість антських памяток у Запорізькому краї знайдені - __________________________________________________________________

8.Анти займалися - ___________________ , ____________________________, мали промисли - __________________________________________________, ремесла - _________________________________________________________

9. Суспільний устрій антів - _________________________________________________________________

10. Анти втратили свою могутність - ______________________ , на їх основі утворилась - ________________________________________________

Схожі:

Вклонімося і мертвим, і живим. Мета
Виховний захід, присвячений Дню визволення Запорізького краю від німецько-фашистських загарбників!
Урок №6 ТЕМА: «Первісні племена на території Запорізького краю»
Племена, що ховали своїх небіжчиків у спеціальних підземних спорудах – катакомбах, носили назву
Урок з основ здоров ’ я
Перш ніж приступимо до нового матеріалу відгадаємо кросворд і зашифроване слово і дізнаємося про що будемо говорити на уроці
"ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ І СТАНОВЛЕННЯ ПИСЬМА"
Мета: поглибити знання учнів про історію виникнення і ста­новлення письма, його типи і особливості, про україн­ський алфавіт, історію...
Конспект практичного заняття №3 з вступу до історії України для 5 класу на тему
Мета : на основі зібраних в музеї історії села Михля матеріалів, показати ба- гату та різнобарвну історію нашого краю; виховувати...
ТАК ЛІКУЄ МОЯ БАБУСЯ
ВЧИТЕЛЬ. Сьогодні ми знову зустрілися у фіто вітальні «Материнка», де відпочинемо,зцілимося, дізнаємося багато цікавого про цілющі...
Урок 3 Тема. Свійські тварини рідного краю
Сьогодні ми поговоримо про свійських тварин рідного краю. Згадаємо, чим вони корисні людині і як людина повинна піклуватися про свійських...
«Видатні постаті краю» Дослідник природи рідного краю (до 100- річчя...
Чижов Макар Панасович директор Заліщицької середньої школи, вчитель, дослідник природи рідного краю
Урок літературний портрет
Тема. Література рідного краю. М. Луків – поет-пісняр із чарівного подільського краю
Тема : народні символи та обереги рідного краю
Україна. Рідний край!Золота чарівна сторона. Скільки ніжних слів придумали люди,щоб висловити свою гарячу любов до землі, де народились...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка