УРОК 1 МЕТОДИ ТВОРЧОГО Й КРИТИЧНОГО І МИСЛЕННЯ В ПРОЕКТНІЙ ТЕХНОЛОГІЇ Мета : Навчальна ознайомити учнів зі змістом і завданнями курсу «Технології»


Скачати 112.83 Kb.
Назва УРОК 1 МЕТОДИ ТВОРЧОГО Й КРИТИЧНОГО І МИСЛЕННЯ В ПРОЕКТНІЙ ТЕХНОЛОГІЇ Мета : Навчальна ознайомити учнів зі змістом і завданнями курсу «Технології»
Дата 18.11.2013
Розмір 112.83 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Історія > Урок




УРОК 1 МЕТОДИ ТВОРЧОГО Й КРИТИЧНОГО І МИСЛЕННЯ В ПРОЕКТНІЙ ТЕХНОЛОГІЇ

Мета: Навчальна ознайомити учнів зі змістом і завданнями курсу «Технології»» на навчальний рік, . методами критичного мислення, галузями їх застосування;

розвивальна навчити використовувати метод синектики та інші методи творчого мислення для вирішення завдань проекту;

виховна вміння працювати в команді, культура праці

Тип уроку : комбінований

План уроку

І. Організаційний момент(1хв.) ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів(5 хв.)

III.Вивчення нового матеріалу (3о хв.)

  1. Метод мозкової атаки. г

  2. Метод синектики.

  3. Метод морфологічного аналізу

  4. Метод контрольних запитань.

  5. Метод фокальних об'єктів (МФО), або метод випадковостей.

6. Метод гірлянд випадковостей і асоціацій.

IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів(5 хв.)

V. Підсумки уроку(2хв.)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Розповідь учителя про завданням курсу «Технології» на навчальний рік:

  • ознайомитися з методами творчого й критичного мислення,
    навчитися використовувати метод синектики, метод морфо­
    логічного аналізу для вирішення завдань проекту;

  • використовувати в проектній діяльності інформаційно-
    комунікаційні технології для презентації теми або проблеми
    проекту;

  • ознайомитися з історією становлення ергономічної науки, ме­
    тодами ергономічних досліджень;

  • навчитися проводити ергономічний аналіз виробів, розробля­
    ти проект нескладного інструмента чи приладу ;

  • систематизувати знання про глобальні проблеми людства;

  • ознайомитися з поняттям екологічного моніторингу для ви­
    значення стану навколишнього середовища, методами еко-
    моніторингу, сучасними технологіями переробки побутових

відходів;

  • реалізувати отримані знання на практиці під час розробки
    власного проекту створення екологічно стійкої системи;

  • ознайомитися з основними функціями професійної діяльнос­
    ті людини» сутністю процесу професійного самовизначення
    й становлення;

  • ознайомитися з призначенням, завданнями й складовими час­
    тинами портфоліо;

• навчитися компонувати портфоліо з урахуванням особистих
досягнень і життєвих планів;

  • ознайомитися з поняттям професійної кар'єри, факторами,
    що впливають на професійну кар'єру;

  • навчитися складати план дій щодо особистої кар'єри.

Яка з названих проблем є для вас найцікавішою (акту­альною)?

III.Вивчення нового матеріалу

Численна кількість нестандартних проблем, що періодично постають перед суспільством, з одного боку, і вічне прагнення людини до інновацій, а іншого, пояснюють багато численні розробки методів творчого мислення

Методи творчого і критичного мислення ґрунтуються на двох основних механізмах творчості-асоціативному мисленні та заздалегідь прийнятому випадковому характеру пошуку.
1.Метод мозкової атаки ' ■

Мозковий штурм — груповий метод творчої діяльності за віді сутності будь-яких критеріїв оцінювання й напрямків пошуку ідей. Метод є практично універсальним, тому що дозволяє розглядати майже будь-яку проблему у сфері людської діяльності. Це можуть бути завдання з галузі організації виробництва, сфери обслугову­вання, бізнесу, економіки, соціології, карного розшуку, військових операцій тощо. Головна умова: завдання мають бути просто й зро­зуміло сформульовані.

Метод мозкового штурму.створив у ЗО-ті р. XX ст. Алекс Осборн, співробітник рекламного агентства ВВО&О. У наш час існує понад 50 модифікацій цього методу.

Для проведення мозкової атаки обирається ведучий мозкового штурму й створюються дві групи з початкової групи,що складається з 12-25 людей:

  • генератори ідей—учасники, які пропонують нові варіанти
    вирішення-завдання;

  • критики-аналітики — члени комісії, які обробляють запро­поновані варіанти.

У ці групи слід відбирати людей, які мають певні якості.

Правильно організований мозковий штурм складається з трьох обов'язкових етапів. Етапи відрізняються організацією й правилами їх проведення.

1. Попередній етап — постановка проблеми. На початку цьо­го етапу проблема має бути чітко сформульована. Учасникам розпо­відається про завдання генераторів ідей і аналітиків. Потім кожний пише, у якій групі він хотів би брати участь зі своїми товаришами. Відбувається відбір учасників штурму, обрання ведучого.

2. Основний етап — генерація ідей. Дуже важливо дотриму­вати правил цього етапу:

  • Головне — кількість ідей. Не робіть ніяких обмежень, радо
    приймаються як логічні, так і абсурдні ідеї.

  • Повна забор на на критику й кожну (у тому числі позитивну)оцінку висловлюваних ідей, тому що оцінювання відволікає від основного завдання і збиває творчий настрій.

  • Незвичайні й навіть абсурдні ідеї уважно вислуховуються.

  • Комбінуйте й поліпшуйте будь-які ідеї.

  • Усі ідеї фіксуються (записуються на дошці, на диктофон, маг­нітофон).

3. Заключний етап — групуванні, відбір і оцінювання ідей. Визначаються найцінніші ідеї та підбивається остаточний підсу­мок мозкового штурму. На цьому етапі, на відміну від другого, оцінювання не обмежується, а навпаки, вітається. Методи аналізу й оцінювання ідей можуть бути дуже різними. Успішність цього етапу прямо залежить від того, наскільки «однаково» учасники розуміють критерії відбору й оцінювання ідей.

Основний недолік методу — мала продуктивність при значних
витратах часу. • .

2. Синектика (із гр.— «сполучення різнорідних елементів») —

це вид мозкового штурму при допущенні обговорення й відсівання ідей на стадії їх висування й визначення прийомів генерування ідей-

Синектика— методика психологічної активізації творчості, запропонована В. Дж. Гордоном у 50-ті рр. XX а. .Дж. Гордон розробив цей метод розв'язання проблем,

коли керував групою дослідження винаходів для Артура Д. Літтла.

При організації пошуку нових рішень методом синектики дотримують тих самих правил, що й при використанні методу мозкового штурму. При цьому варто враховувати, що відмінність методу синектики полягає в тому, що на стадії висування ідей забхочуються їх критика й відсівання тих ідей, які не відповідають

поставленому завданню.А група складається з 5-7 різногалузевих фахівців

У процесі генерування ідей використовується прийом аналогій, розрізняють чотири види аналогій:

1.Пряма аналогія-об»єкт порівнюється з більш-менш схожим об»єктом в природі чи техніці.Наприклад в процесі фарбування тканини розглядають як забарвлені квіти,птахи,кіноплівки,картини

А) аналогія операцій(функцій, принципу дії)
Б)аналогія будови
В)аналогія форми
В)аналогія зв'язку.

2.Символічна аналогія вимагає в парадоксальній формі
сформулювати фразу, яка буквально двома словами відображає суть
явища. Наприклад, при розв'язанні завдання, пов'язаного з мармуром,
знайдено словосполучення «райдужна сталість», тому що
відшліфований мармур (крім білого)весь у яскравих візерунках,
що нагадують веселку, але всі ці візерунки постійні. "3. Фантастична аналогія» Щ

3.Фантастична аналогія потребує уявити фантастичні
засоби або персонажів, які виконують те, що потрібні) за умовами
завдання. Наприклад, хотілося б, щоб дорога існувала там, де її
торкаються колеса автомобіля. ^ 4. Особиста аналогія.

4.Особиста аналогія (емпатія) дозволяє уявити себе тим предметом або частиною предмета, про який ідеться в завданні. У прикладі з фарбуванням меблів можна уявити себе білою воро­ною, що хоче пофарбуватись. Або, якщо вдосконалюється зубчас­та передача, то уявити себе шестірнею, що обертається навколо своєї осі, підставляючи боки сусідній шестірні. Слід у буквальному значенні входити «в образ» цієї шестірні, щоб на собі відчути п&>, що дістається їй, і яких вона зазнає не зручностей або переванта­ження. Що дає таке перевтілення? Воно значт зменшує інерцію мислення й дозволяє розглянути завдання з нової точки зору.

3 Метод морфологічного аналізу.

Морфологія –наука про будову та форму речовини, організмів, предметів та інше.

Морфологічний аналіз - методика творчості у сфері винахідництва, яка допомагає розглядати різні можливі рішення проблеми розбиваючи її на окремі атрибути та комбінуючи можливі реалізації цих атрибутів. Метод був запропонований швейцарським астрофізиком Фріцем Цвікі (1898-1974), який використовував цю техніку в ракетобудуванні.

Техніка


Морфологічний аналіз полягає в розбитті досліджуваного об'єкта на характеристики та атрибути. При цьому характеристики повинні бути незалежними одна від одної. Після цього виписуються всі можливі реалізації атрибутів, наприклад, для атрибуту фарба реалізаціями є червона, жовта або синя. Таким чином утворюється багатовимірна таблиця з різних комбінацій окремих реалізацій розглянутих атрибутів. Кожна комбінація являє собою окремий розв’язок поставленої проблеми. Таким чином методика дозволяє помітити нові комбінації і може привести до оригінальних ідей

4.Метод контрольних запитань

Суть методу контрольних запитань полягав у використанні при пошуку розв'язань творчих завдань списку спеціально підготовленихих запитань. Цей метод можна застосовувати в комбінації з методом мозкового штурму для генерування ідей, формулюван­ня відповідей. У практиці набули поширення універсальні опитувальники, складені Л. Осборном, Д. Пірсоном, Д. Пойя та ін. їх

За кордоном широко використовується розробка А.Осборна із 9 груп запитань:
1. Яке нове застосування можна запропонувати для об'єкта?
2. Який інший об'єкт подібний до даного і що можна скопіювати?
3. Які модифікації можна отримати завдяки обертанню, вигину, скручуванню, повороту, зміні функцій, кольору, форми, контуру?
4. Що у технічному об'єкті можна збільшити (розміри, міцність, кількість елементів і т.п.)?
5. Що у технічному об'єкті можна зменшити (ущільнити, стиснути, прискорити, звузити, подрібнити)?
6. Що у технічному об'єкті можна замінити (елемент, матеріал, привід і т.п.)?
7. Що у об'єкті можна переробити (схему, компоновку, порядок роботи і т.п.)?
8. Що в об'єкті можна зробити навпаки?
9. Які нові комбінації елементів можливі?

5.Метод фокальних об'єктів (МФО) — це метод пошуку нових ідей шляхом приєднання до вихідного об'єкта властивостей ознак випадкових об'єктів. Застосовується при пошуку нових модифікацій відомих пристроїв і способів, розширенні асортименту товарів, створенні реклами товарів, сфер застосування відомих речовин, відходів виробництва, а також для тренування уяви.

Метою методу є вдосконалювання об'єкта за рахунок одержання великої кількості оригінальних модифікацій об'єкта з несподіваними властивостями.

Метод фокальних об'єктів (МФО) створив у 1923 р. Е. Кунце — професор Берлінського університету, в 1950-х рр. його удосконалив Ч. Вайтинг у США, Цей метод відзна-часгься простотою і значними, практично необмеженими можливостями пошуку нових точок зору щодо вирішуваної проблеми. У методі використовуються асоціативний пошук і евристичні властивості випадковості.

Ми його вчили в 7 класі,тому зупинятися на ньому не будемо.
6.Метод гірлянд асоціацій та випадковостей

Цей метод є розвитком методу фокальних об'єктів. Вій допомагає знайти велику кількість підказок для нових ідей шляхом створення асоціацій. Алгоритм цього методу визначає порядок дій,щ«о ефективніше пояснити на прикладі розв»язання конкретного

Приклад використання методу гірлянд випадків й асоціацій.

Завдання: необхідно запропонувати нові, оригінальні й корписні модифікації стільців для розширення асортименту меблевої

1. Визначення синонімів об'єкта.

Гірлянда синонімів для слова «стілець»; стілець - крісло --табурет - диван — лавка. ,

2 .Довільний вибір випадкових об'єктів.

Утворимо другу гірлянду зі слів, узятих навмання, напри-

клад: лампа — решітка — кишеня — кільце — квітка

3. Утворення комбінацій з елементів гірлянд синонімів і випадкових об'єктів, тобто кожний синонім поєднують із кожним

випадковим об'єктом. . . ' •"/■.. ,'■-, , .' •. , ., , .■'.:.'

Таким чином одержуємо; крісло з лампочкою, ґратчастий

стілець, диван з кишенями, табурет для квітів тощо.

4. Складання переліку ознак випадкових об'єктів.

Для зручності їх поєднують у таблицю

4. Складання переліку ознак випадкових об’єктів.

Для зручності їх поєднують у таблицю (таблицю можна на­креслити на дошці й графи «Ознаки» заповнювати разом з учнями).

НАЙМЕНУВАННЯ Й ОЗНАКИ ВИПАДКОВИХ ОБ’ЄКТІВ

Найменування

Ознаки

Лампочка

Скляна, електрична, колбоподібна, із цоколем, прозора, матова

Решітка

Металева, пластмасова, плетена, кована, гнучка, велика, дрібна

Кишеня

Передня, бічна, задня, зовнішня, внутрішня, накладна, із блискавкою, для зберігання документів, носових хусточок, грошей

Кільце

Металеве, дерев’яне, пластмасове, надувне, емальоване, з орнаментом, для спортивних вправ, кільце Сатурна

Квітка

Одноколірна, багатобарвна, запашна, чашоподібна, плямиста, зонтична, польова, гірська, осіння, водяна, садова, із шипами, симетрична, лікарська

5. Генерування ідей шляхом почергового приєднання до технічного об’єкта і його синонімів ознак випадково обраних об’єктів.

6. Генерування гірлянд асоціацій.

По черзі з ознак випадкових об’єктів, виявлених на четвер­тому кроці, генеруються гірлянди вільних асоціацій.

Генерування гірлянди асоціацій за першою ознакою випадко­вого об’єкта «лампочка».

Гірлянда асоціацій у цьому випадку може мати такий вигляд: скло — волокно — тканина — плаття — свято — сонце — південь — спека — планета — космонавт — літак — льотчик — аварія — ката­пульта — літальний апарат — повітря — військовий корабель — мо­ре — кордонтощо.

7. Генерування нових ідей.

До елементів гірлянди синонімів технічного об’єкта по черзі намагаються приєднати елементи гірлянди асоціацій.

8. Вибір альтернативи.

9. Оцінювання й вибір раціональних варіантів ідей.

10. Відбір оптимального варіанта.

Відбір оптимального варіанта з раціональних здійснюється різними прийомами оптимізації. Досить простим і ефективним є ме­тод експертного оцінювання.

IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

Вибираємо задачу,яка є актуальною для учнів –вони самі її підказують і вирішуємо її методом мозкового штурму та синектики

V. Підсумки уроку

Обговорюємо що саме ми вивчили на уроці ,основні поняття,методи ,їх плюси та мінуси.Що з цього треба запам»ятати



.

Схожі:

Урок з використанням технології критичного мислення «очікування»
...
Технології розвитку критичного мислення”
Актуальність. Застосування технологій критичного мислення є інструментом впливу на інтелектуальні здібності дитини – інтелектуальну...
Уроках математики в Украйнській гімназії з використанням технології...
Ами змістом навчальної дисципліни, зокрема математики, а й сформованість компетентності учня як загальної здатності особистості....
ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ за допомогою технології...
Відомості про автора: Дейнека Г. А. – вчитель української мови та літератури Божківського НВК
Уроку навчальні
Розробка уроку геометрії для учнів 9 класу з використанням моніторингових технологій та стратегій технології розвитку критичного...
Л. П. Унгурян Компетентнісний підхід до вивчення
Навчальний посібник містить методичний коментар щодо реалізації компетентнісного підходу до вивчення української літератури на основі...
Урок українського читання в 4 класі з використанням технології критичного...
Тема: Обжинкові пісні. «Кругом, женчики, кругом», «Ой я жала, жала», «Пісенька житнього віночка»
Закон України „Про аварійно-рятувальні служби”. Навчальна мета
...
Тема. Вимірювання кутів за допомогою транспортира Мета
Мета: ознайомити учнів з одиницею виміру кутів, із будовою транспортира і правилами користування ним; ознайомити учнів із змістом...
Тема урок у : Д и т ячий фольклор
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка