Тема : «СЕКРЕТИ БАБУСИНОЇ СКРИНІ»


Скачати 108.43 Kb.
НазваТема : «СЕКРЕТИ БАБУСИНОЇ СКРИНІ»
Дата05.11.2013
Розмір108.43 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Історія > Документи
ПОКАЗОВА КЛАСНА ГОДИНА 5 КЛАС КЛАСНИЙ КЕРІВНИК ДРОЗД НАТАЛІЯ ВІТАЛІЇВНА

Тема: «СЕКРЕТИ БАБУСИНОЇ СКРИНІ»

Мета:

Обладнання:

1) закріпляти знання дітей про українські народні обряди і традиції;

2) розвивати мовлення учнів, спостережливість, пізнавальну активність;

3) виховувати любов до рідного краю, цікавість до народних традицій, звичаїв та історії України.
1) скриня;

2) українські вишиті рушники, серветки;

3) сорочка-вишиванка;

4) український віночок;

5) набір квітів для вправи «Віночок»;

6) сухі духмяні трави і квіти;

7) сопілки.

8) хустки.

9) свічки та ікона святого Миколая.

Одяг: вчитель і діти одягнуті у вишиванки.

Форма проведення: етнографічна експедиція

Тип : родинне свято

ПЕРЕБІГ КЛАСНОЇ ГОДИНИ

І. Організаційний момент. Створення емоційного настрою.

- Любі діти! Шановні гості! Сьогодні ми помандруємо з вами по сторінках історії нашої країни.

Із знання родоводу, історії рідного краю починається людина. Мамина пісня, батьківська хата, дідусева казка, бабусина вишиванка, добре слово сусіда – все це родовідна пам’ять, наші символи, історія.

Сьогодні ми ближче торкнемося цієї історії, бо в ній корінь роду українського. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної України, хвилюємося аж до сліз, коли почуємо рідну мову, рідну пісню.

Учениця: Україно! Україно! Краю милий!

Краю золотавий,

Поля твої широкополі,

Пісні дзвінкоголосі,

Міста наші рідні,

Сади пишноцвітні,

Пшениці ряснії,

Городи багатії.

Учень: Українська земле!

Де є краща? Де миліша?

Як не на Вкраїні?

Тут городи і сади,

Тут яблука й гарбузи.

Тут олія, буряки,

Тут ягоди червонії,

Тут пшениці золотії,

Річки молочні,

Кавуни червоносочні,

Худоба та птиця,

Усяка пашниця.

Учень: Струмок серед гаю, як річечка.

На квітці метелик, мов стрічечка.

Хвилюють, маюють, квітують поля.

Добридень тобі, Україно моя!

Учні виконують пісню «Розкажу про Україну»

ІІ. Повідомлення теми і мети класної години, знайомство із гостею – бабусею. Актуалізація.

Виходить бабуся-гостя в українському костюмі, у неї – корзина з гостинцями.Її запрошують до столу.

Вчитель:

- Щоб ближче познайомитися з історією України, традиціями нашого народу, ми зазирнемо у куточок бабусиної скрині.

1. Розповідь вчителя.

- Бабусина скриня! Скільки цікавих речей ми знайдемо в ній. Протягом століть скриня на Україні була у великій пошані. Сюди складали одяг, рушники, полотно, прикраси. Скриню ставили господарі на видному місці. Скринником довіряли бути самим шановним в родині. Майже завжди була скринником бабуся. Робили скрині з липи, тополі, берези, вільхи, верби. Хто найголовніший в сім’ї, хто є зачинателем роду ?

Читці:

  1. Ба-ба-ба ! Та це ж бабуся !

Я до неї притулюся.

Все бабуся зрозуміє,

Приголубить, пожаліє.

Бо бабуся – охорона,

Від всіх недуг оборона.

Я до бабусі з любов'ю звертаюсь:


Бабусю, бабусенько, бабцю моя.

І до бабусиних рук пригортаюсь.

І відчуваю и них лагідність я .

  1. Ой бабусенько рідненька,

Чарівниченько любенька !

Твої руки золоті

В невсипущому труді.

Я з бабусею своєю

Дружу давно-давно.

І ми,- скажу вам, - з нею

В усьому заодно.

Така моя бабуся –

Найкраща у житті.

А руки ж у бабусі –

Ну просто золоті!

Вони що хочеш вміють,

Скрізь роблять чудеса:

То місять щось, то миють,

Подивишся – краса!

Так товсто мажуть пінку.

Так щедро сиплять мак.

Працюють без спочинку,

А пестять ніжно так.

І в хаті, і на дворі

Пороблять все як слід.

То чистять щось в коморі,

То варять нам обід.

Як смеркне – тіні дивні

Сплітають на стіні:

Казки такі чарівні

Розказують мені.

А там нічник засвітять,

Щоб спав міцніш онук.

Мабуть, немає в світі

Таких хороших рук!

3. Твою працю я шаную,

Твоє серце добре чую.

І нехай тебе, благаю,

Матір Божа зберігає.

  1. Рідні бабусі! Ми – ваші внучата,
    Радісно з вами нам свято стрічати!

Добрі бабусі! Вас люблять всі діти,
Рідним бабусям шлемо ми привіти!

  1. Моя бабуся люба, гарна, мила,
    Вона найкраща від усіх людей!
    І хоч вона вже трохи посивіла,
    Але так щиро любить нас, дітей.

  2. Побажаємо вам сто років жити
    Без горя, сліз і без журби.
    Хай з вами буде щастя і здоров’я
    На многії літа, назавжди!

  3. Я своїй бабусі пісню заспіваю,
    Вона для мене сонечко й краса,-
    Побідної до неї я не знайду,
    Хоч обшукала б землю й небеса!

Вчитель:

Пісню заспіваємо для бабусь рідненьких,
Хай із вами поряд йде пісня веселенька!

Діти виконують пісню «ПРО БАБУСЮ»

ІІІ. Знайомство з речами із бабусиної скрині.

Вчитель:

- Зараз ми відкриємо нашу скриню. Погляньте, що я знайшла! (Достаю із скрині український вишитий рушник)

- Рушник на стіні… Давній наш звичай. Не було жодної на Україні оселі, котрої не прикрашали б рушники. «Хата без рушників, - казали в народі, - що родина без дітей».

Від сивої давнини і до наших днів у радості і в горі рушник був неодмінною часткою нашого побуту.

- А які події не обходилися без рушників? (Весілля, опускали труну, народження дитини, зустрічали гостей, випроводжали у далеку дорогу).

- Простий, скромно оздобленій рушник висить на кілочку біля порога у кожній сільській хаті. Ним витирають руки, з ним доять корову, пораються біля печі.

- Кожна дівчина готувала собі весільні рушники, вишивкою прикрашала одяг. Вишивати мати навчала дочок ще змалку. Багато вишивали дівчата на вечорницях довгими зимовими вечорами.

(Дві дівчинки в українському вбранні виходять, сідають на лаву, імітують вишивання на вечорницях).

1 дівчина: Іде, іде, іде дощ

На білу березу,

А я свому миленькому

Сорочку мережу.

Сестра дала ниточок,

Мати полотенця.

А я сіла й вишиваю

Від чистого серця.

(Виходить хлопчик у національному вбранні).

Хлопець: Ой чия ти, дівчина, чия ти?

Чи не вийдеш на вулицю гуляти?

2 дівчина: Цілий вечір, аж до ранку, я пряду,

Бо сорочки я не маю до ладу.

З вечора тривожного аж до ранку

Вишивала дівчина вишиванку.

Що тоненька голочка для сорочок,

А ще тонше дівчини голосочок.

Вчитель: - А ще в скрині зберігали дівочі та жіночі прикраси. Яка ж дівчина без віночка! (Виймаю із скрині віночок). Віночки плели з різних квітів і кожна квітка мала своє значення. Зараз ми з вами пограємо в гру «Віночок» і дізнаємося, що означають квіти у вінку.

Вправа «Вінок». Учні по черзі вибирають картинку із квіткою, що впліталася у вінок і зачитавши на зворотньому боці що вона символізує, чіпляють картинки на дошку.

1 учень: - Деревій. Він посідає у вінках найпочесніше місце. Ці дрібненькі біленькі квіточки здалеку нагадують велику квітку, яку називають деревцем. Люди вплели її до віночка як символ нескореності.

2 учень: - Ромашка. За віком вона наймолодша у вінку і дає людям не тільки здоров’я, а й доброту та ніжність.

3 учень: - Гроно калини – символ краси та дівочої вроди, символ України.

4 учень: - Барвінок. Це дивна квітка, вона зберігає свій колір навіть під снігом. Цілий рік люди шанують барвінок, вважають його символом життя.

5 учень: : - Волошка. Про неї існує багато легенд. Одна з них: колись кохали одне одного селянський син Василь і русалка. І все було в них добре, але не дійшли згоди, де жити. Василь умовляв русалку залишитися на землі, а вона кликала його на дно озера. А коли зрозуміла, що не зможе вмовити, перетворила Василя на скромну квітку, що кольором нагадує голубе плесо воді. Волошка – символ кохання.

6 учень - Мак. Він дає дитині сон. А ще кажуть, що мак – символ крові невинно вбитої людини. Тим-то вплітають у вінки мак ті, в кого хтось з рідних загинув на війні.

Танець з вінками

Вчитель: Ось ми і зрозуміли які квіти відбирали дівчата до своїх вінків. (Вказівкою вчитель показує потрібну картинку)

Але всі вони є лікарськими . Деревій лікує гастрит, виразкову хворобу шлунка й дванадцятипалої кишки, ентероколіт, виразковий неспецифічний коліт, тамують спазматичний біль в шлунку та кишках, їх застосовують при зниженні апетиту. Цю рослину здавна використовували як лікувальний засіб у народній медицині.

Настій волошки застосовують як жарознижувальний засіб при лихоманках, гострих респіраторних захворюваннях і головного болю. Волошкою лікують хворобу очей, нервове виснаження.

Дитинство - часто пора травм. І щоб вони гоїлися швидше, в організму не повинно бути нестачі в мікроелементах і в кальції зокрема. Те й інше в надлишку є в пророщенном маці. Їжте мак як окремо - не менше 1 ст.л. тричі на день, так і в різних салатах.

Настоями ромашки полощуть горло при ангінах, хронічних тонзилітах, стоматитах і захворюваннях зубів.

Міцний відвар барвінку у вигляді примочок, а також товчену свіжу траву застосовують для зупинки кровотеч та лікування ран.А от обізнані люди з давнини і донині лікують барвінком серцеві недуги, бо люблячим серцем народжена ця ніколи не в'януча рослина.

У народі кажуть, що калина лікує від 99-ти хвороб. Калинові ягоди – справжнє джерело вітамінів А, В, С, Е, К. А вітаміну С у них більше, ніж у лимонах. Тож калина особливо актуальна сьогодні, у період епідемії грипу, як ефективний засіб для підвищення імунітету.

Отже, у вінок впліталися лікарські квіти. (Записати над картинками «Лікарські квіти»)

Лікарські квіти і трави не тільки прикрашали вінки, а й сушилися, щоб пахло ними.

Із скрині дістаємо мішечки із духмяними травами.

  • Тож завжди в скрині були духмяні трави. (Роздаємо присутнім)

Із скрині дістається хустка.

ВЧИТЕЛЬ: ХУСТКА З ДАВНІХ ДАВЕН БУЛА УЛЮБЛЕНИМ ГОЛОВНИМ УБОРОМ УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. ВОНА ПРОХОДИТЬ ЧЕРЕЗ УСЮ ІСТОРІЮ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО ВБРАННЯ. І, МАЙЖЕ НЕ ЗМІНИВШИСЬ, ЗАЛИШАЄТЬСЯ У ВЖИТКУ ДО НАШИХ ДНІВ. ХУСТКА ВИКОРИСТОВУЄТЬСЯ ЯК ХУСТИНА – ВУЗЛИК ІЗ ВЕЧЕРЕЮ ДЛЯ ХРЕЩЕНИХ НА РІЗДВО, НА ХЛІБІ, ЩОБ НЕ ЗАЧЕРСТВІВ, НА ДИТЯЧІЙ КОЛИСЦІ – ВІД ВІТРУ І ЗЛОГО ОКА.

Майстер – клас із зав’язування хусток. (Лунає пісня «Мамина хустка»)

- І остання річ, яку ми дістанемо з бабусиної скрині – це музичний інструмент. Діти, що це? (Сопілка)

Вчитель: - Народ України – співочий народ. І в радість, і в смуток людині допомагає пісня. Давайте і ми послухаємо пісню у супроводі наших хлопців.

(Діти виконують гру на сопілках під пісню «Падає сніжок»).

IV. Рефлексія. Підведення підсумку класної години.

- Ось і підійшла до кінця наша подорож. Ми лише трішки дізналися про історію нашої країни.

Красивий, щедрий, рідний край,

І мова наша – солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься … (Україна).

Вчитель: А тепер відгадайте загадки:

- Хто зранку встає до сніданку?

- Хто сам не доїдає, а тобі ласий шматок підкладає?

- Кого треба поважати, шанувати, обіймати, ніжити, голубити?

- Хто на заводі добре працює, і на городі днює - ночує?

- Хто поряд приляже і казку тобі розкаже?

- Хто ночей не досипає і хвороби проганяє?

( Відповідь – «Бабуся» )

Гостя – бабуся пригощає присутніх пиріжками.

Відгадайте загадки про речі, які ми побачили у бабусиній скрині

1) Мочили, колотили, 2) Квіти навесні зростають,

Рвали, крутили, Їх дівчаточка збирають.

Узор вишивали, Мають вроду, ще й яку

На свято одягали. Квіти будуть у …

(Сорочка-вишиванка) (вінку)

5) Говорить доріжка –

Два вишитих кінця:

Помийся хоч трішки,

Бруд вимий з лиця.

(Рушник)

Як правда на усіх єдина

І рідний батьківський поріг,

Соборна мати-Україна

Одна на всіх, як оберіг !

  • Чи сподобалась вам наша уявна етнографічна подорож?

  • Що ви дізналися?

- А які трави ви знаєте? Для чого вони? Від яких хвороб лікують? (Діти відповідають).

Виходять учні зі свічками в руках та іконою Святого Миколая.

Вчитель: Сьогодні велике народне свято – День Святого Миколая. Здавна цей святий виконував бажання слухняних дітей. Тож давайте і ми висловимо свої прохання.

1-й учень. Святий Миколаю, дякую тобі за моїх ма­му й тата.

2-й учень. Та за все те добро, що ти передав мені через них.

3-й учень. Вони виховують нас.

4-й учень. Вчать цінувати твої святі заповіді, не грі­шити.

5-й учень. Ми любимо своїх батьків. І хочемо завжди шанувати і слухати їх.

6-й учень. А ти, Миколаю, допоможи нам у цьому.

7-й учень. Твоєю ласкою благослови їх, Миколаю.

8-й учень. Дай їм добро і здоров'я, довге й щасливе життя.

9-й учень. Хорони їх від злого, дай їм сили пере­могти всі труднощі, діждатися потіхи і вдячності від своїх дітей.

Ведуча: Завершилося наше свято. Хочемо побажати, щоб у вашому домі завжди панували радість, добро, мир та злагода. Дякуємо всім, хто завітав до нашої класної оселі, розділив з нами радість свята. Хай усі наші бажання здійснить Святий Миколай.! Вітаємо вас наступаючим з Новим роком! До нових зустрічей у колі шкільної родини.

Бабуся пригощає всіх гостинцями (пиріжками, рогаликами тощо)

Схожі:

Тема: Секрети води
«Секрети води», комп’ютер, телевізор, молекулярна структура води, властивості води записані на хмаринках, значення — на краплях,...
Кулінарні секрети сестри Ольги

ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку
Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.»
УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації
ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації....
Опорні поняття Концептуальний рівень художнього твору (Тематика,...
Співзвучна Чи тема основних питань свого часу? Чи пов'язано з темою назву? Кожне явище життя це окрема тема; сукупність тем тематика...
Тема Вступ до економічної теорії Тема Економічні цілі і проблеми...
Зародження економіко-теоретичних знань. Економіка як об'єкт вивчення економічної теорії. Загальні засади економічного розвитку. Мікроекономіка....
Тема Проект і програма соціологічного дослідження
Тема Якісні методи в соціології
Урок №60 Тема. Круговий сектор
Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема
Урок №62 Тема. Стовпчасті діаграми
Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема
Урок №61 Тема. Кругові діаграми
Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка