Свідчення Давиденко Анастасії Іванівни, 1919 року народження, жительки села Новий Стародуб


Скачати 77.69 Kb.
Назва Свідчення Давиденко Анастасії Іванівни, 1919 року народження, жительки села Новий Стародуб
Дата 13.03.2013
Розмір 77.69 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Історія > Документи
Свідчення Давиденко Анастасії Іванівни, 1919 року народження, жительки села Новий Стародуб

Тяжко згадувати ту страшну подію, яка вхопила була Україну. Я весь свій вік з тяжким болем згадую той голодомор, про який не писали ні в якій історії, ні в газетах, до того часу, поки Україна стала незалежною. Тепер розкривається все те, про що мовчали раніше. Я особисто, не можу спокійно читати в газеті „Біль людської душі”, бо там, ніби в дзеркалі бачу своє горе, горе нашого села, мого куточка, де пройшло моє дитинство.

В 1932 році люди працювали по совісті, старалися. За їхню працю не одержали нічого, а ще з городу збирали, треба віддати за різні податки. Вже починаючи з нового року не було ніяких продуктів. Живилися хто чим міг.

Коротко про свою сім`ю. Нас було 8 (вісім). Чим можна прогодувати всіх, якщо немає нічого? Коли вступали до СОЗу, то все віддали: пару коней, корову і всякий сільськогосподарський реманент...

Люди через деякий час свої корівки забрали назад (додому), бо не було чим у СОЗі їх годувать, а нашу – забрали на м`ясозаготівлю (і в багатьох так сталося).

Батько із старшим моїм братом кинулися підзаробить у якомусь радгоспі. Їм обіцяли дати зерно пшениці, а дали зерно з мишію. Привезли той мишій і почали його товкти в ступі. Від нього лишалася зелена полова, з якої ми варили куліш (суп). Я його як зараз бачу й пам`ятаю його гіркоту. Про хліб ніхто не згадував, бо його ні в кого не було. Полову яшну товкли й пекли ліпники. Вони теж були гіркі й розсипалися.

Вже взимку почали вмирати. Першою померла бабуся, за нею незабаром помер дідусь. Я і зараз згадую, які були дужі і дід, і батько, а голод звалив...

Ранньою весною помер батько. Я бачу його благаючі очі перед смертю, він сказав: „Ой, як хотілося ще хоч годочків п`ять пожить...” Помер.

Йшов уже травень 33-го. Я йду зі школи, плутаю пухлими ногами. А мені гукнули сусіди, що мама померла. Горе за горем. А сили не було оплакати матусю. Немічні падали біля неї, бо знали, що й нам судилася така доля.

На городі був клапоть посіяного жита, яке красувалося і стало наливатися. Тоді колоски підсмажували і висмоктували зачатки зерна. Та це було пізніше. А чим живилися до цього? Обривали листя з берестка, сушили, терли і місили на коржики. Вони теж гіркі, і їсти їх - якби ніхто не діждав їх їсти. А їли, бо нічого більше не було. Від цього бур`яну почали викидати пекучі нариви і старший брат помер від ран.

Залишилося нас троє. Я до школи не могла вже ходити, така пухла була, що вже мені важко було ноги тягти...

Вчителька (Олена Михайлівна), переказала, щоб я якось добралась до школи. Кожного ранку мене зустрічала й вела поснідати. А вчителька, Любов Корніївна, нав`язала мені вузол борошна (хоч і яшного, але це було великою допомогою, бо вдома лежали нерухомі старші мене брат і сестра.) Дякуючи цим добрим людям нас троє залишилось в живих.

Та це я тільки про себе, а що коїлося навколо! Кожен день і підводою везли і возиком, як хто міг вирядити своїх до кладовища. Люди пишуть про це до редакції, а мені просто страшно згадувати.

Я тих людей майже всіх знаю. Наш невеликий куточок відправив на той світ Голодомор 33-го, що залишилося зовсім кілька сімей, що їх не захопив.

А найстрашніше сталося через три хати від нашої. У Яструбів мати пішла десь просити що-небудь, та по дорозі під тином померла. Менші діти померли вдома. А найстарша, Машою звали, залишилася з батьком ще живі. Батько ще ворушився. Позачиняв вікна, зарізав дівчину і варив у казані м`ясо. Хтось зайшов і побачили, що робиться. Його забрала міліція.

Письмове свідчення своєї матері надала Зозуля Юлія Миколаївна, вчитель-пенсіонер Новостародубської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Свідчення зібрала Фурманова Марина, учениця Новостародубської ЗОШ І –ІІІ ступенів
Свідчення Вижгородько Марії Іванівни, 1924 року народження, жительки с. Червонокостянтинівка.

Народилася я в 1924 році на Чернігівщині. Там і проживала, аж поки не забрала мене дочка у Червонокостянтинівку. Живу тут давно, село подобається, прижилась. Мені було вісім років, коли почався голод. Я відчула його на собі, а ще пам`ятаю розповіді рідних про ті страшні дні. Влада забирала все, що можливо: одяг, їжу, худобу, навіть реманент. Все переписували, обліковували. Великі податки ми платили. Я мала улюблений єдиний кожушок і той забрали, пізніше виселили з хати. Ми мали якось виживати, тому їли гнилу картоплю, клівер (трава), собак, котів, бо за 5 колосків люди зникали і по цей час невідомо, де вони. У моїй родині було 9 осіб: 7 дітей та 2 батьків. Троє померло. Але навіть у страшні роки голоду люди не стали звірами. Вони допомагали один одному, завжди співчували. Дуже тяжко згадувати все те, що відбувалося. У моєму серці голодомор завжди є і буде найстрашнішим і найболючішим жахом. Ви, молоді, не забувайте про це і розкажіть своїм нащадкам.
Свідчення Майстренко Тетяни Степанівни, 1918 року народження, жительки с. Баштиного.

То були страшні часи, люди голодували і вмирали. Тут в нас у Баштині було тоді три колгоспи: „Зірка”, „Промінь” і „Комуна”. Так мій батько зразу вступив до „Комуни”, другі люди вступили і до цього і до других колгоспів. Ну потім всіх перевели до „Комуни”.

Нас було семеро в сім`ї. Петро був самим старшим (1914р.н.), Андрій (1921р.н.), Маруся і Володя (1922р.н.) – вони були близнюками, Льоня (1925р.н.) і Михайло (1927р.н.), ще мама й батько.

Я з Маруською бігали на поле збирати колоски – надворі вже темно, ніхто не бачить. Ми тоді нарвем швиденько і тікаємо. Тоді за колоски сильно наказували. Брати ходили на толоки, шукали ховрашків, мишачі нори, з них витягували зерно, що миші наносили собі. Було даже таке, що ми знаходили дохлих коней і їли, бо сім`я була велика. Випадків людоїдства у нас в селі не було. Було таке, що батьки завозили дітей кудись. Оно, Євгушка Кравчиха, був у неї син Сеня, так вона його кудись завезла. Ніхто і не знає де він подівся...

Так і в мого покійного чоловіка Майстренка Григорія Євгеновича тоже з сім`єю вигнали з хати. В них була сім`я велика: мати, батько, три брати і шість сестер, він був найменшим. Мати хотіла Грицька у полі оставить, він був найменшим. Весь час задержував у дорозі і був для них зайвим тягарем. А старші сестри почали плакать, просить маму, щоб не оставляла. Ліза – сама старша дочка сказала, що буде нести його цілу дорогу на руках.

Ми тоді були в полі. Були жнива. Коні йшли попереду – тягли косарку, батько правив кіньми, а ми йшли ззаду і підбирали пшеницю. Коні остановились і все, не йдуть далі. Батько з матір`ю пішли наперед подивитися, що случилося і знайшли там маленького хлопчика. Назвали його Степаном – бо знайшли в степу. Дали фамілію Комунар, бо був колгосп „Комуна”, а по батькові Опанасович – так звали голову колгоспу.

Інтерв`ю проводила Лазько Ольга, учениця Червонокостянтинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Свідчення Комунар Наталії Семенівни, 1931 року народження, жительки с. Баштиного

Комунара Степана Опанасовича знайшли в полі, коли жали. Тоді його хотіли забрати в притулок, та знайшлася одна жіночка, яка пожаліла дитя і вирішила його залишити у себе. Назаренко Марія на той час уже мала одну дитину – хлопчика Петра. І коли вона, тримаючи Степана, загорнутого в тоненьке біле полотно, почула, що голова сказав: „Треба здати дитину в приют”. Їй стало жаль того немовляти і вона рішила оставить його собі на виховання. Ото з тих пір і появився в нас у селі такий житель. Жінка жила без чоловіка, і уже з двома дітьми – Петром і Степаном. Всі люди села допомагали їй, хто чим міг. Отак і виростили того Степана. Ходив він у дитсадочок, потім у школу, закінчив сім класів, пізніше вивчився на шофера, отримав спеціальність механізатора широко профілю... Тут, у Баштиному, ми з ним і зустрілися, покохали один одного, одружилися. Все життя ми прожили в селі Баштиному. Степан був кращим шофером колгоспу, старалась не відставати від нього і я – стала передовою дояркою, маю нагороди за свою працю. Разом виростили трьох чудових дітей: Катерину, Володимира та Олега. В селі поважали і любили Степана Опанасовича, ніхто не міг сказати про нього жодного поганого слова. Так і дожив віку тут, в селі, отримавши титул кращого із кращих і просто хорошої людини.

Інтерв`ю проводила Лазько Ольга, учениця Червонокостянтинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Свідчення Перехреста Олексія Силовича, 1924 року народження, жителя с.Петрівське.

У 1932-1933 роках (тоді ми ще жили у с. Ірдинь на Черкащині) врожай гарний уродив. Але що було – вибрали. У нас родина велика була, то всі пішли на той світ. У колгоспі люди, як мухи мерли - узяв наряд, поїхав у поле, там і кінчився. Стоять воли, а він мертвий. Василь Іванович Дементієнко, він завфермою був, узяв у радгосп фураж підвозити. То хоч і воші годував, але пухлий не був – пайок давали. Прибігав я в неділю додому – верст 4 з радгоспу було. Іду степом – валяються люди, то тут, то там. А дома брати лободу варять. Бувало бурячок украду – принесу додому. І цілують мене, і плачуть. Потім приходжу – вже немає когось із хлопчиків чи дівчаток. Тоді не стало нікого...

Інтерв`ю проводила Мороз Тетяна Валеріївна, учениця Петрівської ЗОШ І-ІІІ ступенів.
Свідчення Москвич Василіси Василівни, 1922 року народження, жительки с. Олександро-Мар`ївки

В 1933 році жила в Межиріччі. У батька й матері було четверо дітей. У цьому році зібрали врожай непоганий, але все забрали. Розповідали люди, що пшеницю погрузили на баржі і потопили в Дніпрі, а потім бачили пророщу пшеницю, яка пливла до Черкас.

А в Межиріччі пшеницю ховали у висохлі криниці. Комуністи засипали зерном криниці у Сіленка, Дудченка, Марченка. В той час говорити не можна було, хоча ми все бачили.

Крім того ходили попід хатами і все забирали. У нас забрали бичка, корову. Днів через скільки прийшли з сокирами – розібрали клуню. Батька в колгосп не прийняли, бо він нічого не здав, тому що все господарство було дідове. Ходили не тільки по дворах, а і по хатах. Забирали все, що їм подобалось. У нас забрали скатертину зі столу, рядно з лежанки – це на рядна в комору і на мішки. У скрині лежало материне намисто, їй його подарував хрещений – поляк. Поляк був бездітний, і тому намисто, за яке можна було купити корову, подарував хрещениці. Намисто забрали, бо „ви ще винні гроші в сільську раду”. Мати заховали в піч квасолю, а горшки – жито. Все знайшли. Остались голі й босі. Батько поїхав на заробітки на Донбас.

Сидимо з матір`ю, голодуємо. У Мошнах тітка Марія (наша сусідка), записалася в комуну. Мати пішла, щоб і собі щось заробити поїсти. На роботу її не взяли, то тітка Марія дала три картоплини і вона повернулася назад. За цей час менша сестричка померла. Я поклала її на піч, а матері немає. Сусід дядько Петро зробив труну для свого дядька, то сестру похоронили разом з ним. А матері – немає.

Мишко (брат) каже: „Я не вмру, бо вже сніг розтає”. Та коли мати знов пішла в пошуках їжі, Мишко помер. Я обмила його й поклала на столі. Повернулась мати, знайшла на горищі дошки, збили труну. Сусід запряг корову, одвезли Мишка на кладовище.

Коли мати ходить по заробітках, ми сидимо в хаті, ждемо, на вулицю не виходимо, бо немає в чому.

У сусіда була одна дитина, їм було трохи легше.

Інтерв`ю проводила Дев`ятко Дар`я, учениця Петрівської ЗОШ І-ІІІ ступенів.
Свідчення Пастернак Віри Михайлівни, 1914 року народження, жительки с. Ганнівка

В 1933 році мені виповнилося 14 років. Тож, ця історія - моє бачення людяності в той, дійсно, нелюдяний час.

Багато людей на момент піку голодомору втратили все людське, з`явились і страшні факти канібалізму. Недарма ж у народі кажуть, що голод не тітка. Допомогти кому-небудь було практично неможливо, як і що-небудь приховати. Люди, яким було доручено владою вилучати продукти харчування, регулярно проходили домівками, вишукуючи і вилучаючи останнє. Забирали, навіть, квасолю, висипаючи її з глечиків, шукали в печі та найдальших куточках домівки.

Я ходила в школу повз хату стареньких дідуся й бабусі Стригів. Змалечку я ходила до них, бо були вони добрими і до мене і до людей. Вже зовсім знесилені, пухлі від голоду, радісно зустрічали вони мене в своїй домівці щодня. Я знала, що у мами є трохи сушеної кукурудзи для каші. Прорізавши дірку в кишені курточки, я насипала туди зернят і віднесла стареньким. А потім ще забрала з дому маленький мішечок із сушеним гарбузом , який приготували для каші. Вертаючись зі школи, зайшла до Стригів і застала таку картину: мені залишили декілька кусочків розпареного гарбуза, щоб я пообідала, поділились тими грамами дорогоцінної їжі. Цей спогад залишився на все життя. Через деякий час стареньких не стало обох, не було кому їх і поховати, бо були безрідними.

Інтерв`ю проводив Хомяков Віталій, учень Ганнівської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

Схожі:

ОБРАЗЕЦ ЗАЯВЛЕНИЯ СПОНСОРА
Республіки Італія, та перебуванням в зазначеній країні моєї доньки – громадянки України Івановой Олени Іванівни, 14. 12. 1988 року...
1. 1 Установлення радянської влади в 1919 р. На початку 1919 р радянські...
УРСР). До травня 1919 р. Червона армія встановила контроль майже над усією територію України, що входила до складу Російської імперії....
1 грудня за старим, а 14 грудня за новим стилем 1893 року в селі...
Поїдка до села, аби «вивчати новий кардинальний процес соціалістичного будівництва – голод!» 
Розвиток навички читання як умови формування освітньої компетенції...
Опис досвіду роботи вчителя початкових класів Запорізького навчально-виховного комплексу №109 Дидики Людмили Іванівни
Спостерігайте природу і прямуйте дорогою, яку вона вам вказує
Діти під музику читають вірші про різні пори року, а в цей час через проектор показуємо фотографії села в різні пори року
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ НІКОПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Призов і відправлення на строкову військову службу громадян 1988-1995 року народження, що втратили право на відстрочку від призову,...
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ НІКОПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Призов і відправлення на строкову військову службу громадян 1988-1995 року народження, які втратили право на відстрочку від призову,...
Календарний графік заходів виконавчого комітету Синельниківської...
Проведення Всеукраїнського турніру з футболу серед дітей 2001-2002 року народження, присвяченого «Євро-2012»
Новий рік в країнах світу
Я згодна! Шановні друзі! Пропонуємо до вашої уваги невеличкі інтермедії про те, як святкують Новий рік у різних країнах
Д.І. Давиденко, В. П. Муляр МННІ ОНУ ім. І.І. Мечникова, м. Миколаїв
Вони одразу стали широко застосовуватися для обслуговування та прискорення процесу реалізації продукції, а також для пришвидшення...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка