Урок №7 ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ. ОКЛИЧНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ РЕЧЕННЯ


Скачати 54.48 Kb.
НазваУрок №7 ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ. ОКЛИЧНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ РЕЧЕННЯ
Дата16.03.2013
Розмір54.48 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Історія > Урок
Урок № 7

ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ.

ОКЛИЧНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ РЕЧЕННЯ

Мета: повторити й узагальнити поняття про види речень за метою

висловлювання, про окличні речення; розвивати організацій­но-контрольні вміння організовувати спеціальні спостереження над мовним матеріалом; розвивати загальнопізнавальні вміння розрізняти види речень за метою висловлювання та окличні ре­чення, правильно їх інтонувати, розставляти розділові знаки в кінці речень; розвивати творчі вміння побудови речень, різних за метою висловлювання, й окличних речень відповідно до кому­нікативного завдання та на основі схем-моделей; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до народних звичаїв і традицій.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою і завданнями уроку

III. Актуалізація опорних знань восьмикласників

Творче спостереження над мовним матеріалом

Прочитати текст. Визначити тему й основну думку. Переказати текст,
дотримуючись авторських інтонаційних особливостей та використовуючи
різні [за. метою висловлювання речення.

ВЕЛИКДЕНЬ

Чи є щось гарніше на світі за великодній світанок? З діда-прадіда цілюща й незрадлива сила вступає в кожного, хто зустріне його. Дзвони над селом не дзвонять — а виспівують на весь світ велику радість: Христос воскрес! Село не спить — воно ж бо чекало цієї радості й іде назустріч їй до церкви. З уст в уста передається щаслива звістка: «Христос воскрес! — Воістину во­скрес!» І чує земля цю християнську радість та й тішиться у весняному розвої разом з людьми.

Яка це добра і світла година, коли село йде на Великдень до церкви! А церква і довкола церкви — мов великий живий квітник. Люди прийшли посвятили паски. Село стоїть у всій одвічній красі, душевній просвітленості. Рід коло роду, як з давніх-давен часів — усе тут, на одному місці.

Ми — християни! Один у нас Бог, і однією, неподільною любов'ю славімо Його, бо він благословляє нас на взаємну християнську любов і милосер­дя, одна Україна в нас, яка нині воскресає, і для якої на світі живемо, бо ми — її діти (Я. Гоян).

  • Як можна схарактеризувати вашу місцевість на великоднє свято. Поді­литися враженнями та особистими спостереженнями.

  • Пригадати із вивченого матеріалу на уроках української мови, які бувають речення за метою висловлювання. Які розділові знаки ставляться наприкінці таких речень? Навести приклади з тексту.

  • Поміркувати, які особливості мають окличні й спонукальні речення. Свої припущення зіставити з теоретичним матеріалом підручника.

IV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи,
удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми


Дослідження-характеристика

► Прочитати, правильно інтонуючи речення. Схарактеризувати їх за метою висловлювання. Визначити окличні речення. Яка їх роль у висловлюван­нях? Аргументувати свій вибір.

1. Звичайна вода перетворилася в чарівні сніжинки! (/. Цюпа). 2. А навко­ло далі, а навколо спокій... Скільки того щастя на землі моїй!.. (В. Сосюра).

3. Як хороше, як весело на білім світі жить! (Л. Глібов). 4. Пахне хлібом зем­ля, що дала мені сонце і крила ІД. Павличко). 5. Яким дивом іскрилися бе­рези! (/. Цюпа). 6. Я хочу правді бути вічним другом і ворогом одвічним злу. (Б. Симоненко). 7. Хіба є хто на землі крилатіший за людину? (О. Гончар).

  • Записати речення. Підкреслити головні й другорядні члени.

  • У виділених словах з'ясувати орфограми.

Лінгвістичне дослідження

► Прочитати. Визначити види речень за метою висловлювання. Записати, розставляючи розділові знаки замість крапок у кінці речень. 1. Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь... (Т. Шев­ченко). 2. Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця... (В. Сосюра). 3. Веснянійте, далі сині, наливайтесь сонцем, дні... (В. Сосюра).

4. Як світ новий з старого збудувати... Як научить байдужих почувати... (Леся Українка). 5. Рідна наша, наша мати, з чим, священна, порівняти широчінь твою ясну... (М. Нагнибіда). 6. Як надолужити години прогаяні... (О.Підсуха). 7. Треба слову ніжності додати, щоб уміло друзів пригортати... (М. Сингаївськиїї).

► Схарактеризувати речення, розкриваючи їх зміст і авторський задум.

Творча робота

Подані розповідні речення реконструювати на питальні і спонукальні, до­повнюючи їх другорядними членами речення.

1. Учні подякували за увагу. 2. Восьмикласники готуються до тематич­ного оцінювання. 3. Усі були задоволені Євробаченням і пишалися своєю країною. 4. Хлопці принесли найбільше макулатури. 5. Дівчата змагаються в навчанні. 6. Протягом уроків історії ми спостерігали за розвитком укра­їнської держави. 7. Чорноморське узбережжя — одне з кращих в Україні. 8. Ви записалися для придбання путівки в табір.

Робота в парах

  • Скласти діалог з товаришем по парті на тему «Звичаї в моїй родині».
    З'ясувати, яке ставлення членів родини до народних свят, яких традицій
    дотримуються, які звичаї пам'ятають із попередніх поколінь тощо.

  • У репліках використати різні за метою висловлювання речення.

  • Розіграти діалоги й визначити найкращий і найзмістовніший (урахувати
    емоційний настрій співрозмовників та культуру спілкування).

V. Систематизація й узагальнення знань

VI. Домашнє завдання

Виписати з творів художньої літератури по три різні за метою висловлю­вання речення.

Схожі:

Тема: Правопис
Навчальна – поглиблювати засвоєнні в початкових класах знання про основні ознаки речення (за метою висловлювання та інтонаційним...
Урок №4 Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень
Дидактичний матеріал до теми «Речення зі звертаннями»
Спишіть речення, розставляючи розділові знаки при звертаннях. Назвіть звертання, визначте, які з них поширені
«Розділові знаки між частинами складносурядного речення»
Навчальна – ознайомити учнів з особливостями інтонації та правилами розстановки розділових знаків між простими реченнями у складі...
Тема. Синонімія односкладних (неозначено-особових та безособових) речень
Визначити головні члени речення, з’ясувати, чи є обидва головні члени речення, якщо ні, то чи можна його підставити: чи є речення...
Завдання для міської, районної олімпіади з української мови та літератури
Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Побудуйте його структурну схему. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть...
Узагальнення і систематизація вивченого про відокремлені члени речення
Мета: узагальнити і систематизувати знання про відокремлені члени речення; формувати вміння визначати їх у реченнях, розставляти...
Тема. Розділові знаки у складнопідрядному реченні. Мета
Мета. Узагальнити вивчене про складнопідрядне речення, удосконалювати вміння й навички учнів розпізнавати складнопідрядне речення...
Кома між частинами складного речення. Синоніміка складних речень, складних і простих речень
Урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань з української мови у 5 класі на тему:...
Конспект уроку української мови 9 клас Тема: Основні види складнопідрядних...
Мета: навчити учнів розпізнавати різновиди складнопідрядних речень, удосконалювати вміння складати схеми складнопідрядних речень...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка