Рекомендації до планування роботи шкільних бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів на 2015/2016 н р. А. В. Кочурко


Скачати 354.41 Kb.
Назва Рекомендації до планування роботи шкільних бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів на 2015/2016 н р. А. В. Кочурко
Сторінка 1/4
Дата 23.02.2016
Розмір 354.41 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
  1   2   3   4


Рекомендації до планування роботи шкільних бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів на 2015/2016 н. р.

А.В.Кочурко ,

методист НМЦ безперервної педагогічної освіти,

атестації педкадрів та освітніх закладів

Шкільна бібліотека – найдоступніше джерело отримання інформації для школярів, педагогів, важливий елемент навчальної діяльності, спрямований на розвиток освіченості особистості та інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу; середовище інформації, що оточує учнів як у культурному, так і в освітньому просторі навчального закладу. Адже шкільна бібліотека – не тільки зібрання цікавих книг, а й середовище соціальної комунікації, де зустрічаються діти різного віку, їх батьки та вчителі, тому вона повинна бути привабливою і бібліотекар може наповнити її комфортом, затишком. Термін «шкільна бібліотека» включає в себе бібліотеки всіх загальноосвітніх навчальних закладів.

Основні завдання шкільних бібліотек на сучасному етапі:

  • виховання інформаційної культури школярів, постійного їх прагнення до пошуку інформації, осмисленого добору інформаційних джерел, формування навичок систематизації та особистісної оцінки інформації;

  • інформаційне забезпечення всіх аспектів навчально-виховного процесу освітнього закладу у засвоєнні програмних та факультативних знань, самоосвіті учнів;

  • всебічне сприяння підвищенню фахової майстерності педагогів, озброєння їх знаннями сутності сучасних освітніх та виховних технологій, частково завдяки дистанційним формам навчання;

  • інформаційне забезпечення особистісних потреб користувачів у дозвіллєвій діяльності;

  • створення комфортного бібліотечного середовища;

  • комп’ютеризація бібліотек, створення локальної загальношкільної мережі, підключення до Інтернету;

  • формування електронних каталогів друкованих видань, статей, публікацій, що зберігаються у фонді бібліотеки.

Згідно з «Положенням про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу» бібліотека є його обов’язковим структурним підрозділом, який здійснює бібліотечно-інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення навчально-виховного процесу як в урочний, так і в позаурочний час.

Роль шкільної бібліотеки визначається трьома факторами:

  • її сутністю як закладу, призначеного для збору, зберігання і розповсюдження інформації;

  • метою функціонування освітнього закладу як системи більш високого рівня;

  • інтересами і потребами учасників освітнього процесу.

Планування роботи – творчий процес, що відображає роль і місце бібліотеки як соціального середовища в житті навчального закладу, а також реалізацію основних функцій бібліотеки – інформаційної, освітньої, культурної, дозвіллєвої. Складається з урахуванням аналізу діяльності шкільних бібліотек минулого навчального року та визначення пріоритетів у роботі на наступний навчальний рік (наказ Департаменту освіти і науки від 29.05.2015 № 282 «Про робочі навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2015/2016 навчального року»). До планів роботи методичного об'єднання доцільно включати обговорення дискусійних питань, проводити анкетування шкільних бібліотекарів з метою удосконалення їх діяльності, обмін досвідом роботи щодо інформаційної та позашкільної роботи з учнями різних вікових груп.

Постійна увага в роботі методоб'єднання шкільних бібліотекарів приділяється питанням удосконалення комплектування і використання книжкових фондів, покращення якості обслуговування читачів, підвищення іміджу шкільного бібліотекаря.

Для всіх бібліотек обов’язковий річний план роботи. Відповідно до «Положення про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу» річний план шкільної бібліотеки є складовою частиною плану роботи школи на навчальний рік. Характерна особливість плану – залежність його від проблем, завдань, профілю школи. Поточне планування відображає конкретні цілі і задачі даного навчального року.

Основні вимоги до складання річного плану:

  • складається на один навчальний рік;

  • має бути складений у травні-червні; узгоджений із директором школи, заступником директора школи – куратором шкільної бібліотеки;

  • необхідно передбачити резерв часу на виконання непередбачених робіт (наприклад, підготовка районних заходів; незаплановані звіти, довідки, хвороба, сесія бібліотекаря та ін.);

  • проект обговорюється з керівником районного методичного об’єднання шкільних бібліотекарів;

  • враховує заходи, які планує районна дитяча бібліотека;

  • вивчаються методичні рекомендації до складання плану;

  • - обов’язково включає звіт за минулий рік (показники: кількість читачів, фонд бібліотеки – підручники, книги, кількість відвідувань, книговидача). Підстава: щоденник роботи шкільної бібліотеки, книга сумарного обліку фонду підручників, книга сумарного обліку основного бібліотечного фонду;

- при складанні плану повинен бути творчий підхід (необхідно планувати інвентаризацію підручників (травень), інвентаризацію основного бібліотечного фонду (1 раз на 5 років), редагування каталогів, картотек (технічне, методичне); створення нових тематичних картотек, тематичних папок;

  • плани роботи шкільних бібліотек повинні бути різними (рівень бібліотеки на даному етапі; рівень професійної майстерності та рівень досвіду бібліотекарів);

  • розділи складаються у текстових та таблично-цифрових формах;

  • показники з основних напрямків діяльності бібліотеки доповнюють загальні завдання;

  • планові завдання повинні бути пов’язані зі штатним розкладом, річними нормами робочого часу;

  • шкільна бібліотека не планує кількість читачів, відвідувань, книговидачу; не треба планувати кількість книжкових виставок, бесід, оглядів літератури;

  • план розвитку матеріальної бази повністю залежить від реальних можливостей школи.

Орієнтовна структура річного плану роботи шкільної бібліотеки:

  • основні завдання шкільної бібліотеки на навчальний рік;

  • основні напрямки роботи шкільної бібліотеки;

  • показники роботи за минулий навчальний рік;

  • оформлення і обладнання шкільної бібліотеки;

  • формування та організація книжкового фонду, фонду підручників, фонду періодики. Зберігання бібліотечного фонду;

- довідково-біографічна та інформаційна робота. Організація каталогів і картотек;

  • обслуговування вчителів; методична робота;

  • обслуговування учнів і популяризація літератури;

  • масова робота;

  • робота з батьками.

Рекомендуємо звернути увагу на найбільш актуальні напрямки бібліотечної діяльності: виконання основних контрольних показників і залучення нових користувачів; зміцнення і поповнення матеріально-технічної бази бібліотек; обслуговування користувачів із використанням нових інформаційних технологій; роботу з фондом бібліотеки; підвищення престижу читання, створення умов для підтримки і розвитку читання; нові підходи до організації краєзнавчої діяльності, наповнення її новим змістом; активізацію програмної і проектної діяльності бібліотеки; активне надання послуг в електронному вигляді; ширше представлення бібліотеки і бібліотечної діяльності в засобах масової інформації, Інтернеті; стимулювання та підтримку інтересу до бібліотеки.

Інформуємо, що на державному рівні у 2015 р. відзначаються: рік єдності поколінь в Україні; рік України в Білорусі; 170 років з дня народження Івана Карповича Карпенка-Карого (Тобілевича) (29 вересня);

160 років з дні народження Дмитра Івановича Яворницького (6 листопада).

Орієнтири діяльності шкільних бібліотек на 2015/2016 н.р.

2005 – 2015 роки – оголошення Генеральною Асамблеєю ООН (2003) Міжнародним десятиріччям дій «Вода для життя»;

2008 – 2017 роки – Друге десятиліття ООН по боротьбі з ліквідацією злиднів;

2010 – 2020 роки - Десятиліття ООН, присвячене пустелям та боротьбі з опустеленням;

2011 – 2020 роки - Десятиліття біорізноманіття ООН;

2011 – 2020 роки – оголошення Генеральною асамблеєю ООН Десятиріччям Дій із забезпечення безпеки дорожнього руху;

2013 – 2022 роки – Десятиліття зближення культур;

2014 – 2023 роки - Десятиліття стійкої енергетики для всіх;

2015 рік – Міжнародний рік світла та світлових технологій;

2015 рік – Міжнародний рік грунтів;

2015 рік – у Європейському Союзі оголошений «Європейським роком розвитку». З цієї нагоди Європейський вибір розпочав формування АЛЬЯНСУ 2015, метою якого є проведення в Україні року Європи.

Основні напрямки роботи шкільних бібліотек

У 2015/2016 н.р. бібліотекам потрібно працювати над реалізацією Законів України, Указів Президента, постанов та розпоряджень Кабінету Міністрів України, Міністерства культури України, державних та обласних програм, зокрема:

  • Загальнодержавної програми «Національний план дій щодо реалізації «Конвенції ООН про права дитини на період до 2016 року»;

  • Концепції Державної цільової програми підтримки та розвитку читання на період до 2015 року;

  • Всеукраїнської молодіжної акції «Пам’ятати. Відродити. Зберегти».

Радимо звернути увагу на те, що:

25 років тому (1990) Верховна Рада УРСР ухвалила Декларацію про державний суверенітет України, що сприяло національному відродженню державності, культури і освіти.

20 років тому (1995) Верховна рада ухвалила Закон України «Про бібліотеки і бібліотечну справу».

З метою формування громадянськості, ідентичності, розуміння єдності і цілісності України, виховання шанобливого ставлення до героїв Небесної Сотні, воїнів, загиблих у боротьбі за свободу та цілісність України, пропонуємо ряд форм бібліотечної роботи:

  • цикли бесід, книжкові виставки літератури патріотичної тематики (твори письменників: І.Білика “Дикі білі коні”, “Не дратуйте грифонів”; В.Босовича “Володимир, син Святослава”; Б.Лепкого“Крутіж”, “Мотря”; В.Кулановського “Іван Сірко”, “Максим Кривоніс”; М. Старицького “Останні орли”; М.Рябого “Ще не вмерла Україна”; Г.Гордасевича “Степан Бандера: людина і міф”; Ю.Киричука “Історія УПА”; В.Паливоди “Спогади українського повстанця”; Ф.Кондрата “Ми стали волі на сторожі”; М.Андрусяка “Брати вогню”, “Брати грому”, “Брати просторів”; Р.Іваничука “Вогненні стовпи” тощо);

  • тематичні виставки («Майдан… хто, якщо не я?», «Героям слава», «Живі у пам’яті народній»);

  • уроки мужності, патріотичні години («Україна – єдина країна» тощо);

  • огляди періодичних видань, інформаційних повідомлень;

  • годину-реквієм, приурочену пам’яті героїв Небесної Сотні, на яку запросити учасників АТО («У нашій пам’яті вони завжди залишились», «Небесна Сотня»);

  • стіну пам’яті (список прізвищ героїв з фото) («Герої не вмирають», «Сам не знаю, де погину»);

  • перегляд (документальних) фільмів про героїв Небесної Сотні;

  • фотовиставку-реквієм («Ми завжди будемо пам’ятати» (виставка світлин, присвячена пам’яті земляків, які загинули під час антитерористичної операції на Сході України));

  • зустрічі з воїнами АТО, волонтерами, участь у різноманітних акціях.

Патріотичне виховання — один із пріоритетних напрямків діяльності бібліотек, тому пропонуємо проведення масових заходів, мета яких популяризація літератури, що сприяє вихованню патріотизму, причетності до історичної долі України, висвітленню подій, які відбуваються в зоні АТО, вшануванню героїв Небесної Сотні. Актуальною також буде створення зони героїко-патріотичної тематики “Вшануймо героїв Небесної Сотні”. Сюди можуть бути включені тематичні полиці: “Пам’яті Небесної Сотні”, “Небесна Сотня — то в серцях вогонь”, “Найкраща Сотня в небо йде”; викладки літератури: “Реквієм Небесній Сотні”, “Загинули не марно”; книжкові виставки з портретами героїв: “За чисті душі, що злетіли в небо”, “Небесна Сотня! Вічна слава героям!”; викладка газетно-ілюстративних матеріалів “Герої Небесної Сотні” з матеріалами місцевої періодики про героїв Небесної Сотні — наших земляків. Доповнити матеріали виставок можуть рекомендаційні списки літератури “Подвиг Небесної Сотні — приклад для нащадків”, “Герої не вмирають”. До зони героїко-патріотичної тематики можна прилучити флеш-моб “Згадаймо поіменно героїв Небесної Сотні”.

Серед форм популяризації літератури може бути пошукова робота краєзнавчого характеру. Зокрема, знаходити відомості про учасників визвольної боротьби, проводити зустрічі з ними, їхніми родинами.

Пріоритетним напрямком діяльності бібліотек, як і раніше, має залишитись робота з просування книги та читання. У план заходів можна включити:

- акції: «Передай книгу другу», «Книжкова алея», «Краща книга» (протягом певного періоду читачі голосують за кращу книгу та отримують призи), «Виставка руками читачів» (за бажанням читачі беруть участь у оформленні книжкової виставки), «Подаруй бібліотеці книгу, «Зустрічаємо День міста у бібліотеці» (до Дня міста);

- конкурси: «Лідер читання» (у номінаціях «Кращий читач року», «Читаюча родина» та ін.);

- літературний брейн-ринг «У колі улюблених книг»;

- фотоконкурс «Мій портрет з улюбленою книгою»;

- флеш-моби: «Як пройти в бібліотеку?», «Час читати!», «Улюблена книга» (із залученням користувачів);

- віртуальні дошки (Pinterest): інтерактивний сервіс з обкладинками рекомендованих книг, книжковими виставками, інсталяціями тощо;

- бліц-опитування «Яку роль відіграє читання у Вашому житті?», а також поетичні ринги, Дні нової книги, Дні книг-іменинників, літературні салони, поетичні гойдалки та ін.

Під час планування слід враховувати, що діють:

  • Концепція Державної цільової національно-культурної програми популяризації вітчизняної видавничої продукції та читання на 2014-2018 рр. (Розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2013 р. № 257-р);

-Державна цільова соціальна програма підтримки сім’ї до 2016 року (Постанова Кабінету міністрів України від 15 травня 2013 р. №341).

Щодо останнього, то це можуть бути:

- акції: «Читаємо всією родиною», «Читаюча родина»;

- книжкові виставки: «Книжкові новини для всієї родини», «Час читати усією родиною», «Візьміть книгу у коло сім’ї»;

- конкурс «Тато, мама, книга, я: разом – книжкова сім’я»;

- фотоконкурс (виставка світлин домашніх улюбленців).

Пропонуємо запланувати заходи з формування здорового способу життя:

- книжкові виставки, тематичні полиці: «Шкідливі звички: міраж і дійсність», «Шкідливі звички», «Планета здоров’я»;

- тренінги: «Ваше здоров’я у ваших руках», «Бути здоровим - модно»;

-Дні здоров’я: «До здоров’я через книгу», «Здоров’я народу – здоров’я нації», «Твори своє здоров’я сам» , «Спорт – це здоров’я»;

- огляди літератури: «Секрети здоров’я», «Здоров’я і здоровий спосіб життя», «Бережи здоров’я змолоду»;

- цикл бесід: «Здорова людина – здорове суспільство», «Ми - за здоровий спосіб життя», «Навчись бути здоровим»;

- інформаційні години: «На краю прірви», «Моє здоров’я у моїх руках»; години здоров’я: «Шкідливі звички – вороги молодості і краси», «І довгим хай буде твій життєвий шлях»;

- уроки здоров’я: «Дорога в безодню», «Право на життя»;

- бесіди-застереження: «Як вберегтися від туберкульозу», «Право на життя»; - діалоги «Якби я знав…», «Культура здорового способу життя»;

- диспути «Більше знаєш – менше ризикуєш», «Ваше здоров’я у ваших руках»;

- екскурсії у світ лікарських рослин «Ми даємо хворобам бій», «Лікар Айболить радить», «Де знайти вітамін життя».
  1   2   3   4

Схожі:

Методичні рекомендації щодо викладання економіки у 2015/2016 навчальному році
України від 11. 06. 2014 №1/9-253 «Про структуру 2015/2016 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів;...
Методичні рекомендації щодо вивчення астрономії у 2015/2016 навчальному році
Департаменту освіти і науки Чернівецької ОДА №282 від 29. 05. 2015 «Про робочі навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів...
Методичні рекомендації щодо викладання фізичної культури в 2015/2016...
...
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін...
«Збірник програм з профільного навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика та астрономія» (видавнича група «Основа»,...
ВСТУП
КОНЦЕПЦІЯ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ МЕРЕЖІ БІБЛІОТЕК ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ УКРАЇНИ
РОБОЧІ ТАБЛИЦІ ББК ДЛЯ ШКІЛЬНИХ БІБЛІОТЕК
На жаль, до шкільних бібліотек України вони практично не потрапили. Крім того, розроблені в Росії, ці таблиці не завжди відповідають...
Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2015/2016 навчальному році
Міністерства освіти і науки України «Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах», якщо від дати надання грифа...
Методичні рекомендації щодо викладання біології у 2015/2016 навчальному році П. С. Чухненко
Міністерства освіти і науки України «Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах», якщо від дати надання грифу...
ПРОГРАМА І НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ для загальноосвітніх навчальних...
Програма призначена для 10-11 класів історичного профілю загальноосвітніх навчальних закладів В її основу покладено вимоги Закону...
Л И С Т
України надсилає для практичного використання інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка