Українська держава Павла Скоропадського


Скачати 104.52 Kb.
Назва Українська держава Павла Скоропадського
Дата 10.02.2014
Розмір 104.52 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи


Тема: Українська держава Павла Скоропадського

Мета:

Навчальна: Розкрити обставини приходу до влади Павла Скоропадського, ознайомити учнів з гетьманською державою, його реформами у внутрішній та зовнішній політиці; показати роль П.Скоропадського в будівництві української державності; відмітить сильні і слабкі сторони політики П.Скоропадського.

Розвиваюча: продовжувати розвивати творче мислення, навички роботи з історичними документами, вміння працювати в групах та індивідуально; вчитись робити аргументовані висновки;продовжувати роботу по удосконаленню навичок у складанні презентацій. підбору інформації для висвітлення заданої теми.

Виховна: виховувати в учнів активну громадянську позицію, критичне та шанобливе ставлення до діячів минулого, їх прорахунків та помилок.

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: ілюстровані портрети М. Грушевського, П.Скоропадського, підручники «Новітня історія України» Ф.Г. Турченка, С.Кульчицький, Ю.Лебедєва, карта України, схеми, мультимедійні засоби для демонстрації презентацій, документи «Спомини П. Скоропадського»

Очікувані результати.

В результаті уроку учні повинні вміти:

  • називати суть зовнішньої та внутрішньої політики П. Скоропадського;

  • відрізняти сильні та слабкі сторони його внутрішньої політики;

  • скласти історичний портрет , оцінювати діяльність П.Скоропадського;

  • узагальнювати отримані знання, робити висновки.

Епіграф: Народ, який не знає своєї історії є народ сліпець.

О.Довженко

Хід уроку

Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя .



І. Організаційний момент.( 3 хв)

Діти, який термін відповідає такому визначенню: (Хто перший дасть відповідь отримає цікаве завдання на комп’ютері)

Переворот в житті суспільства , що веде до зміни одного ладу іншим називається ( революція).

Завдання на комп’ютері: Розшифрувати абревіатуру:

УЦР; РНК; ТУ; ГС; КВО; ТУП; УСС; НС; УСДРП; УНР; ЦК КП(б)У; УПСР.

Ми з вами вивчали яку тему? ( Українська революція).

Отже, на вас чекає історична розминка.

Кожен по черзі швидко дає відповідь на запитання вчителя. Хто не знає, відповідає слідуючий.

1. Коли розпочалася революція в Російській імперії? ( 27.02.17)

2. Коли утворилася УЦР( 3-4(17) березня 1917р.)

3. Хто став головою ЦР? ( Грушевський)

4.Коли до влади в Росії прийшли більшовики ( 25 жовтня(07.11.1917р.)

5.Як називалися закони. що видавала ЦР? ( універсали)

6.Який з універсалів проголосив створення УНР? ( ІІІу,) коли це сталося( 7 листопада(20)1917р.

7. Назвіть основні положення цього універсалу.

8.Як називався уряд в УНР? (Генеральний секретаріат)

9. Хто очолив ГС? ( В.Винниченко)

10.Коли розпочалася війна УНР з більшовиками? ( в грудні 1917р)

11. Коли був прийнятий четвертий універсал ЦР. що він проголошував? ( 09(22).01.1918 незалежність)

12.Коли відбулося підписання Брест-Литовського миру.( 09.02.1918 або 27 січня).

II. Актуалізація опорних знань.

Давайте проведемо гру , яка називається «Герой, дата , подія», і таким чином повторимо вивчений матеріал.(3хв)

Умови гри: учні звичайно сидять за партами, один . за вибором вчителя називає «героя»- прізвище діяча, другий – дату пов’язану з цим героєм. третій – відповідну подію.

Сьогодні ми познайомимося ще з одним героєм історії України, Павлом Петровичем Скоропадським, нащадком гетьмана Івана Скоропадського. Він 29 квітня 1918 р.він здійснив гетьманський переворот. Українська народна республіка пала. Члени гетьманського керівництва були впевнені, що переворот відкриває можливості побудови нової за формою Української держави. Яка ж це буде держава ми дізнаємося трішки пізніше.

Повідомлення теми і завдання уроку. (2 хв)

Сьогодні на уроці ми спробуємо вияснити, яким він був, цей український гетьман? Що зробив Скоропадський для будівництва української державності.

Вивчення нового матеріалу.

План.

1.Вступ німецько-австрійських військ в Україну.

2.Гетьманський переворот .

3. Політичний портрет гетьмана Павла Скоропадського.

4.Державотворча діяльність гетьманського уряду.

5. Досягнення П.Скоропадського в галузі культури.

Поняття і терміни: сепаратний мирний договір, окупаційний режим, Конституція УНР, хліборобський конгрес, державний переворот, Українська держава.

Головні дати та події:

- 27 січня (9 лютого) 1918 р. - підписано мирний договір між УНР і країнами Четверного союзу (Німеччиною, Австро-Угорщиною, Болгарією, Туреччиною).

- 30 січня 1918р.- звернення уряду УНР до Німеччини та Австро-Угорщини про військову допомогу у визволенні УНР від більшовиків;

- 18 лютого 1918 р. – початок наступу військ Німеччини, Австро-Угорщини та УНР на більшовиків;

- 3 березня 1918р. –у Брест-Литовську радянська сторона підписала мирний договір, за яким визнавала Україну самостійною державою і зобов’язувалася розпочати мирні переговори з нею;

- з 2 березня 1918р. відновлення влади ЦР в умовах німецької окупації;

- 29 квітня 1918 р. Ухвалення ЦР Конституції УНР;

- 29 квітня 1918р. – обрання Президентом УНР М.С. Грушевського;

- 29 квітня 1918р. – Хліборобський конгрес.

- 29 квітня 1918р. – гетьманський державний переворот.

Запитання для учнів: Нагадайте умови Брест-Литовського мирного договору ( учні називають).

1. Вступ німецько-австрійських військ в Україну ( 3 хв.)

Слово вчителя : 18 лютого 1918р. Австро-Угорщина розпочинає широкомасштабний наступ на Східному фронті від Балтійського до Чорного моря. Сили УНР разом зі союзниками становили – 450 тис. Отже, Брест-Литовський мир вирішив долю радянської влади в Україні. 15 (2) березня 1918р. в Київ Увійшли підрозділи армії УНР , 22 березня до Києва повернувся уряд УНР. Таким чином. щоб врятувати завоювання революції, УНР під тиском військового наступу з боку більшовицької Росії підписала Брест-Литовський мирний договір з Німеччиною та її союзниками, які скористалися тяжким становищем УНР і фактично встановили окупаційний режим на території України.

До кінця березня 1918р. німецьке командування пересвідчилося у безсиллі ЦР, безперспективності співробітництва з нею. Побачили, що ЦР не може гарантувати стабільних поставок продовольства і йдуть на зближення з колишнім царським генералом П. Скоропадським.

2.Гетьманський переворот та утворення гетьманського уряду.

29 квітня 1918р. – ліквідовано республіканський режим УНР. Німецькі солдати зайняли приміщення, де засідала ЦР. ЇЇ останніми рішеннями було прийняття демократичної Конституції УНР і обрання Малою радою ( 40 чол.) Президентом УНР М.С. Грушевського.

Стаття №1 Конституції УНР проголошувала Україну « державою суверенною, самостійною, ні від кого не залежною!» УНР мала стати парламентською республікою.

Того ж дня у приміщені цирку, (найбільшому приміщенні Києва) по вул. Миколаївській зібрався Всеукраїнський Хліборобський конгрес . На ньому зібрались представники Української демократично-хліборобської партії ( заможні селяни-землевласники) заснованої в травні 1917р. на Полтавщині., та представники Спілки земельних власників. Всього було присутніх 8 тис. учасників

Вчитель роздає учням документ « Спомини. П. Скоропадський.» ( 2 хв.)

«Ми увійшли через бічні двері до коридору. Всюди були розставлені наші караули. Стоячи в коридорі, я чув, як якийсь промовець казав: «Нам потрібна для порятунку краю сильна влада, нам потрібний диктатор, нам потрібний по старому звичаю гетьман!» Я увійшов до залу і сів у бічну ложу. Наступний промовець назвав мене на посаду гетьмана, вся людська маса підвелася і голосним криком почала виявляти своє співчуття…Ця зустріч мене глибоко зворушила…Коли зібрання трохи заспокоїлось і настала тиша, я піднявся на якесь вище місце і сказав кілька слів…Я говорив, що за владу беруся для того, щоб допомогти змученому народу. На закінчення підкреслив, що в хліборобах бачу головну силу України, і що у них шукатиму опертя у всіх потрібних випадках. Після того я поїхав на Софіївський майдан…Тут одправили урочистий молебен… Хор співав: «Многія літа гетьману всієї України!»Дзвони Святої Софії відгукувались голосно на це торжество.

Тим часом наші війська відділи виступили і почали займати інституції, згідно виробленому плану. Вони мали відзнаку: біла перев’язь на лівій руці і малинова на правій…Великого опору не було зроблено. Німці, очевидно, готові б були вмішатися, коли б на вулицях виникли більші розрухи…Це, мабуть, також до певної міри паралізувало прихильників старого уряду…

Вранці я не вірив своїм очам. За ніч все було приведено до повного порядку. У великій прийомній залі гетьманського будинку було вже повно всяких депутацій. Духовенство, селяни-хлібороби, громадські діячі, генерали, офіцери та інші чекали на прийом. Так почався перший день мого гетьманування»…

Отже, на конгресі було вирішено встановити монархічну форму державного правління і проголосити гетьманат.

Підтримку перевороту надали і Центральні держави. які розраховували і надалі отримувати з України сировинні та продовольчі ресурси, необхідні для продовження війни з країнами Антанти. Тому вони були зацікавлені в утвердженні влади , здатної покінчити з революційною анархією. Кайзерівський уряд серед інших претендентів на гетьманство свій вибір зупинив на постаті генерала П. Скоропадського.

Завдання для учнів: скласти з прослуханого та опрацьованого тезовий конспект.( 3 хв)

Пропонований варіант.

1.29 .04.18. в Україні відбувся державний переворот.

2. До влади прийшов генерал П. Скоропадський.

3.Рушійними силами перевороту були буржуазія та заможне селянство.

4. Політичними силами, що організували переворот і привели Скоропадського до влади були УДХП та Спілка земельних власників.

5. Військову підтримку перевороту забезпечила німецька військова адміністрація.

2.Політичний портрет гетьмана Павла Скоропадського ( 5 хв)

Реферативне повідомлення учнів, презентація.

Вчитель. У день перевороту гетьман звернувся до українського народу з «Грамотою до всього українського народу», а також видав Закони «Про тимчасовий державний устрій України». Ці два документи стали правовою базою для створення української держави.

Із «Грамоти до всього українського народу» П.Скоропадського 29.04.18

« …То сею грамотою я оголошую себе Гетьманом всієї України….Створити здібний до державної праці сильний уряд; відбудувати армію та адміністративний апарат, яких у той час фактично не існувало, і за їх поміччю відбудувати порядок, опертий на право; провести необхідні політичні й соціальні реформи. Політичну реформу я уявляю собі так:ні диктатура вищого класу, ні диктатура пролетаріату, а рівномірна участь усіх класів суспільства в політичному житті краю. Соціальні реформи я хотів провести в напрямі збільшення числа самостійних господарств коштом зменшення обширу найбільших маєтків».

Завдання.

  • На яких засадах гетьман обіцяв побудувати Українську державу?

Відповідно до цієї грамоти Центральна Рада, уряд УНР та їхнє законодавство скасовувалися. Проте всі урядовці мали продовжувати роботу. Гетьман брав на себе зобов’язання «забезпечити населенню спокій, закон і можливість творчої праці». У Законах «Про тимчасовий державний устрій» є розділ «Про Гетьманську владу», де визначаються повноваження Скоропадського.

Повноваження гетьмана (2хв)

(учні отримують документ, аналізують. роблять висновки)







1. Влада управління в межах всієї Української держави належить виключно Гетьману.

2. Гетьман стверджує закони, і без його санкції жоден закон не може мати сили.

3. До прав Гетьмана належать:

- призначення голови уряду;

- затвердження за поданням голови Ради Міністрів та членів її Кабінету;

- скасування Кабінету Міністрів у повному його складі;

- призначення на посаді і звільнення інших урядових осіб у разі, коли для останніх не встановлено законом іншого порядку;

- право вважатися верховним воєводою армії і флоту;

- оголошення окремих районів на військовому, осадному або виключному становищі.

4. Усі накази і розпорядження гетьмана повинні були закріплюватися головою уряду або відповідним міністром.

Вчитель.( презентує відзнаки і символи гетьманату) ( 2 хв.)

Символом гетьманської влади став старовинний козацький герб «козак з мушкетом». 17 травня гетьман затвердив тризуб атрибутом військового одягу. Державна печатка була виконана Г. Нарбутом і поєднувала «козака з мушкетом» і тризуб. Було затверджено і новий опис прапора Української держави. Ним стало полотнище з синьої та жовтої горизонтальних смуг. проте було змінено порядок розташування смуг ( до Скоропадського синя смуга містилась внизу, жовта – угорі).

Завдання.

Про що свідчила символіка Української держави П.Скоропадського?

Робота з історичними текстами

Учні діляться на групи, опрацьовують історичні тексти і виконують завдання. ( 5 хв), захист по 3хв)

1 група – Формування органів влади.

2 група – Економічні перетворення. Військова реформа.

3 група - Національно-культурна політика.

4 група – Зовнішня політика

Слово вчителя: 11 листопада 1918р.німеччина підписала Компєнське перемир’я, що означало закічення війни та її програш. Скоропадський терміново починає шукати контакти з Англією і Францією. Але країни Антанти намагались відродити «єдину і наподільну Росію». Тож 14 листопада гетьман видав грамоту про федерацію України з білогвардійською Росією. Це було вимушеним кроком . Оприлюднення грамоти налаштувало суспільство проти гетьмана. адже цілковито змінювалася зовнішня політика Української Держави.14 грудня 1918р. П.Скоропадський зрікся влади.

Підсумки уроку:(3 хв)

-Я сьогодні дізнався ….

- Було цікаво….

-Я зміг…..

- Тепер я можу….

- Я набув …

- Я спробував…

- Я зрозумів, що …

- У мене вийшло…

Якщо є час, скласти сенкан про Скоропадського

Скоропадський

військовий,

воював, реформував, дбав,

гетьман Української Держави.

Домашнє завдання: Опрацювати параграф 18, скласти й записати історичний портрет П. Скоропадського. Підготувати реферативне повідомлення про В. Винниченка. Зробити презентацію.

Схожі:

Здобутки дипломатії гетьманату Павла Скоропадського
У статті аналізуються окремі аспекти зовнішньополітичної діяльності уряду Павла Скоропадського. Висвітлюється історія встановлення...
Навколо його імені тривалий час точаться дискусії в українській історіографії...
Сьогодні постала потреба об’єктивного висвітлення життя і діяльності Павла Скоропадського як у контексті загальноукраїнської історії,...
Дипломатії
Українська Держава і державні утворення, що виникли на теренах постімперської Росії
Організаційний комітет Міжнародного хорового конкурсу-фестивалю імені Павла Муравського
...
Павла Табакова «Мій світ»
Весна. Кохання. Париж… На концерті Павла Табакова у підтримку щойно виданого альбому «Мій світ» пануватиме вишуканий настрій. Це...
Тема: Основи теорії держави
Терміни: суспільство, суспільно-економічна формація, політика, влада, держава, суверенітет, функції держави, механізм держави, державний...
Програма Першого Міжнародного хорового конкурсу-фестивалю імені Павла Муравського
Міжнародному хоровому конкурсу-фестивалю імені Павла Муравського (природний амфітеатр; окрема програма)
36. Активізація наступу російського царизму на автономні права України....
Активізація наступу російського царизму на автономні права України. Гетьманування І. Скоропадського та П. Полуботка. Малоросійська...
Н73 Новий довідник: Українська мова. Українська література. — К.: ТОВ «КАЗКА», 2008. т— 864 с
М. Радишевсъка — старший учитель, учитель-методист, відмінник народної освіти (автор розділу «Українська мова»)
Творча робота у номінації
Народ, держава, мова це поняття нероздільні. Без мови немає народу, а без народу не існує мови. Наша рідна українська мова то мова...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка