Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій – шлях підвищення результативності освітнього процесу


Скачати 126.99 Kb.
Назва Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій – шлях підвищення результативності освітнього процесу
Дата 27.12.2013
Розмір 126.99 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій – шлях підвищення результативності освітнього процесу

У житті досягає успіху той,

хто користується кращою інформацією.

Б. Дізраелі

Проблемі інформаційної компетентності учня (та й суспільства в цілому) у всьому світі приділяється велика увага. На це, звичайно, витрачається багато коштів, зокрема на створення інформаційних та телекомунікаційних технологій, засобів зв’язку; для формування інформаційних ресурсів, ураховуючи те, що інформація у ХХІ ст. стає основним джерелом розвитку цивілізації.

Інформаційна освіта за кордоном (США, Великобританія, Канада, Австралія, Німеччина та ін.) вводиться до державних освітніх стандартів. В Україні інформація стає важливим ресурсом у розвитку демократичного суспільства.

Таким чином, завдання сучасної школи полягає в тому, щоб виховати в учня високу інформаційну культуру, підняти на значно вищий рівень роль інформації в освітньому просторі навчального закладу (науково-пошуковий, навчальний, творчий, рекреативний). Навчити гімназистів технологіям пошуку, особливостям аналітичної обробки інформації, формування інформаційної компетентності загалом.

Сучасний учень потрапляє у вир нової інформації, реклами. Комп'ютерні технології на телебаченні, ігрові приставки, електронні іграшки і комп'ютери частіше й частіше заміняють таке важливе джерело інформації, як книжка, підручник, періодичне видання. Навіть спілкування з друзями тепер стає віртуальним. Усе це приводить до швидких змін у світогляді учнівської молоді, яка налаштована на сприйняття інформації за допомогою медіазасобів. Наше завдання навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезну кількість інформації. Дуже важливо організувати освітній процес так, щоб кожен учень активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив результати своєї праці і міг їх самостійно оцінити. Для цього потрібно поєднати традиційні методи навчання та сучасні інформаційні технології, у тому числі й комп'ютерні.

Головною метою діяльності гімназії є підготовка молоді до життя в інформаційному соціумі, підвищення якості, доступності та результативності освіти. Реалізація цієї мети в закладі передбачає розв’язання таких завдань:

  • формування інформаційної культури учнів;

  • виявлення і розвиток індивідуальних здібностей гімназистів, задоволення їх запитів і потреб для розвитку їхнього творчого потенціалу.

Формування інформаційної культури учнів починається з вивчення інформатики. Як навчальний предмет вона вивчається гімназистами з І курсу (5 класу). Саме на цих уроках учні набувають первинних знань роботи з комп’ютером, формують навички роботи з операційною системою Windows та пакетом програм Microsoft Office, здобувають знання алгоритмізації й основ програмування, вчаться працювати в мережі Інтернет і доцільно використовувати ІКТ. Використання ІКТ допомагає учневі водночас розглядати об’єкт у кількох аспектах. Аналіз і синтез, абстракція і узагальнення виступають у наочно-діяльнісному і словесно-логічному плані та їх різноманітних співвідношеннях. Завдяки цій властивості, ІКТ дають змогу не тільки стежити за перебігом мислення учня, а й формувати його розумові операції.

Вивчення інформатики не обмежується курсом самого предмету. Для учнів за рахунок гурткових, факультативних годин і годин спецкурсів організовані заняття з

  • web-дизайну;

  • програмування;

  • комп’ютерної анімації;

  • комп’ютерної графіки.

Усі набуті знання в роботі з комп’ютером гімназисти застосовують при створенні різноманітних проектів (проектна діяльність). Щоб виконати таку роботу, учень збирає інформацію з різних джерел: пошукові системи Інтернет, електронні бібліотеки, різноманітні друковані видання аналізує ї, синтезує нові знання, ефективно співпрацює з іншими учасниками освітнього простору і представляє результати своєї діяльності у вигляді презентації-захисту. Кожен учнівський проект (індивідуальний або груповий) є унікальним, оскільки творча ідея проекту оригінальна і самостійна.

Навчаючись у сучасному інноваційному закладі, учні мають можливість реалізувати більшість своїх творчих ідей і проектів, завдяки потужній матеріально-технічній базі. Загальна кількість комп’ютерної техніки в гімназії нараховує 68 одиниць: це 2 сучасні комп’ютерні класи (30 комп’ютерів), 6 мультимедійних комплексів, обладнаних сенсорними дошками. Для успішної роботи з інформаційними технологіями було придбано гімназією активатор інтерактивної поверхні.

А починали ми, як і більшість навчальних закладів, з 2 комп'ютерних класів, які мали підключення до мережі Інтернет через телефонну лінію (технологія dial-up). Обслуговуванням і підтримкою роботи техніки займались учителі інформатики. А далі, чим більше в гімназії з'являлось комп'ютерного обладнання, тим гостріше поставало питання його ефективного використання для забезпечення якості навчання. Найболючішими були проблеми:

  • обслуговування техніки;

  • оновлення програмового забезпечення;

  • навчання вчителів комп'ютерної грамотності.

Успішне розв'язання цих завдань стало можливим тільки завдяки:

  • чіткій організації праці;

  • підвищенню інформаційної культури учасників освітнього процесу;

  • вивченню і впровадженню в навчання сучасних інформаційних технологій;

  • самоосвіті і учня, і вчителя.

І, звичайно ж, дякуючи досвідченим спеціалістам, які становлять високопрофесійний і творчий педагогічний колектив.



Так з'явилась у гімназії служба інформаційного забезпечення та технічної підтримки навчально-виховного процесу, яка складається з чотирьох секторів. Кожен її сектор забезпечує функціонування і розвиток певних напрямків:

Сектор

Напрямки роботи

Інформаційно-видавничого забезпечення

  • пошук, обробка і накопичення довідкової та тематичної інформації;

  • друк документації;

  • робота з базами даних (БД).

Технологічного супроводу

  • мультимедійний супровід навчально- виховного процесу (уроки, проекти, семінари тощо);

  • розширення відео- і медіотек;

  • створення БД уроків з використанням мультимедійних технологій;

  • розробка презентацій.

Технічного обслуговування і програмового забезпечення

  • обслуговування і ремонт техніки;

  • програмове забезпечення;

  • підтримка сайта гімназії;

  • розвиток та обслуговування локальної мережі

  • розробка програми єдиної БД.

Навчання ІКТ

  • організація і проведення навчальних занять для молодих і нових учителів.



На сьогодні в гімназії функціонує розвинута локальна мережа з постійним необмеженим доступом до Інтернет. Крім 2 сучасних комп'ютерних класів, використовуються понад 30 автоматизованих робочих місць (АРМ). Працює сайт, який постійно оновлюється відповідно до подій, які відбуваються в гімназії.



Перспективами розвитку інформаційної системи гімназії є:

  • розширення, організація і підключення до системи АРМ «Куратор (21)» і АРМ «Учитель (17)»;

  • створення єдиної БД;

  • організація авторизованого доступу до БД через Інтернет-сторінку гімназії;

  • створення системи розмежування прав доступу до інформації;

  • створення мобільного комп'ютерного класу.

ІКТ використовуються в системі роботи гімназії:

  • для проведення уроків;

  • у проектній діяльності;

  • у науково-пошуковій роботі;

  • виховній роботі;

  • для підвищення рівня комп'ютерної грамотності учнів;

  • для формування звітів, документації тощо;

  • в аналітичній діяльності вчителів і учнів;

  • у спілкування в соціальних мережах;

  • для супроводу виступів на педрадах, семінарах, конференціях тощо;

  • для участі у web-конференціях;

  • в експериментальній діяльності;

  • в апробації електронних засобів навчання:

  • предметні програмні засоби (підручники, віртуальні лабораторії, тощо);

  • електронного підручника;

  • електронної системи ВСТУП.

Сучасний випускник навчального закладу для отримання відповідного рейтингу повинен не тільки опанувати базові науки на високому рівні, досконало володіти як мінімум двома іноземними мовами, а й уміти представити свої досягнення і досвід на міжнародному рівні. Такий випускник є перспективним і конкурентоспроможним. Саме тому ми приділяємо велику увагу інтенсивному вивченню іноземних мов і впровадженню ІКТ в освітній процес гімназії.

Велика увага приділяється й навчанню вчителів комп’ютерної грамотності. Перші курси проектної діяльності INTEL були проведені на базі нашої гімназії ще в 2001 році. Це був перший крок до нового творчого супроводу уроків. Сьогодні переважно всі вчителі гімназії володіють комп’ютером і приблизно 30% володіють усіма необхідними мультимедійними та інтерактивними технологіями, успішно застосовують свої вміння при розробці уроків. Результати анкетування вчителів, щодо володіння ІКТ, представлені на діаграмі нижче. Цікаво, що 68% учителів переконані в необхідності використання ІКТ на своїх уроках, а 32% використанні ІКТ доцільними, але не обов’язковими, оскільки живе слово вчителя не може замінити ніяка техніка.



ІКТ дають можливість заощадити час і активізувати діяльність при поясненні нового матеріалу, перевірці знань учнів (контрольні й тестові програми). Сприяє підвищенню ефективності засвоєння матеріалу при комплексному сприйнятті інформації як зорової, так і слухової до 65%. Адже відомо, що при слуховому сприйнятті засвоюється 15% інформації, а при зоровому – 25%.

Учителі гімназії використовують у своїй роботі такі форми організації мультимедійних уроків:

  • використання одного комп'ютера, мультимедійного проектора

(для пояснення нового матеріалу, демонстрації дослідів віртуальної лабораторії, показу карт, моделей з електронних підручників);

  • використання комп'ютерного класу

(для перевірки й контролю знань учнів за допомогою тестових програм).
Постійно поповнюється база авторських уроків, медіа- й аудіотеки. На базі комп’ютерного та мультимедійного класів проводиться апробація електронних засобів освітнього призначення в процесі вивчення навчальних дисциплін і розробки методичних рекомендацій щодо їх ефективного використання.
Широкі можливості для обміну педагогічним досвідом щодо використання ІКТ в освітньому процесі дає організація та проведення наукових конференцій, майстер-класів та методичних семінарів, участь в освітянських виставках тощо...

Без ІКТ не обійтись і в управлінській діяльності:

  • Уся шкільна документація міститься в пам’яті комп’ютера.

  • Створення бази даних учнів і вчителів.

  • Для складання розкладу навчальних занять частково використовується програма Ректор-3.

Отже, використання комп’ютерних технологій забезпечує оперативне вирішення управлінських питань і представлення достовірної інформації щодо діяльності навчального закладу відповідним органам управління освіти.

Проведення педрад, атестації вчителів, батьківських всеобучів тощо на сьогодні не можливо уявити без мультимедійних презентацій, у яких представлені аналітичні дослідження, результати психологічних тестувань і тренінгів, індивідуальний досвід учителів.

І все ж таки комп'ютер ніколи не замінить учителя, живого спілкування з учнем, але може суттєво допомогти в роботі. При цьому

у функції вчителя комп'ютер являє собою:

  • джерело навчальної інформації;

  • наочний посібник;

  • тренажер;

  • засіб діагностики і контролю;

у функції робочого інструменту:

  • засіб підготовки текстів, їх зберігання;

  • графічний редактор;

  • засіб підготовки виступів;

  • обчислювальна машина великих можливостей.

Переваги використання ІКТ:

  • індивідуалізація навчання;

  • інтенсифікація самостійної роботи учнів;

  • зростання обсягу виконаних на уроках завдань;

  • розширення інформаційних потоків при використанні Інтернет;

  • підвищення мотивації до навчання та пізнавальної активності за рахунок різноманітних форм роботи, можливості включення ігрового моменту;

  • надання можливості вчителю перекласти частину своєї роботи на комп’ютер, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним;

  • застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволить учителю за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається всіма учнями, і своєчасно його скорегувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для кожного окремого учня.

Поряд із позитивними результатами в роботі з ІКТ, виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення. Деякі з них:

  • завантаженість комп’ютерного класу;

  • недостатня якість або кількість педагогічного програмового забезпечення;

  • обмежене бачення технічних можливостей комп’ютерної техніки.

Технологізація діяльності учасників освітнього процесу сприяє кращій організації та мотивації навчально-виховної, наукової, самоосвітньої роботи учнів; доцільному структуруванню самого процесу учіння, посиленню його особистісно-діяльнісного , творчого характеру.

Організація освітнього процесу у гімназії з використанням інформаційно-комунікаційних технологій сприяє успішній адаптації учнів до життя в інформаційному суспільстві. Простір для діяльності надзвичайно широкий і вимагає від нас цілеспрямованої творчої праці і самовдосконалення. А це під силу тільки потужному, творчому, небайдужому, професійному педагогічному колективу.

Іти вперед – означає втратити душевний спокій.

Залишитися на місці – означає втратити себе.

У найвищому розумінні рух уперед означає пізнання.

Н.О Слюсарчук,

заступник директора

з навчально-виховної роботи


Схожі:

ВПРОВАДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕС ОСВІТИ
КТ в освіту та проблеми, які виникають при цьому. Більш конкретно розглядається підвищення рівня кваліфікації викладачів, як безпосередніх...
Н. В. Скалій Роль інформаційно-комунікаційних технологій  у навчально-виховному процесі школярів
Х компетентностей учнів, визначених як орієнтири для виявлення результативності освіти України. Серед ключових компетентностей визначаються:...
: 004. 9 Дунаєвська Н. В. Використання інформаційно-комунікаційних...
Постановка проблеми. Характерним для майбутнього суспільства є широке використання інформаційних і комунікаційних технологій (ІКТ),...
ФУНКЦІОНАЛЬНІ ОБОВ'ЯЗКИ ВЧИТЕЛЯ(ВИКЛАДАЧА) ІНФОРМАТИКИ Й ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Вчитель (викладач) і завідувач кабінету відповідають за організацію і проведення занять і ро­біт відповідно до вимог охорони праці...
Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства...
Упровадження інформаційно комунікаційних технологій у навчально-виховний процес в ЗНЗ
НАКА З
Міністерстві юстиції України 10. 04. 2012 за №517/20830, з метою формування інформаційного освітнього середовища професійно-технічних...
Інформаційна політика навчального закладу, як відображення сучасного освітнього середовища
Пріоритетом в розвитку освіти, поряд з традиційним, є впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес та...
«Використання інформаційно-комунікаційних технологій в освіті»
Використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій в освіті
«Використання інформаційно-комунікаційних технологій в освіті»
Використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій в освіті
Звіт про виконання у 2012 – 2013 н р. плану розвитку Гадяцької гімназії...
Упровадження інформаційно – комунікаційних технологій у навчально – виховний процес Гадяцької гімназії імені Олени Пчілки
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка