Аналіз останніх досліджень і публікацій


Назва Аналіз останніх досліджень і публікацій
Дата 15.12.2013
Розмір 71 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Гордійчук Г.Б., Стратій Д.А.
ВИКОРИСТАННЯ ПРОЕКТНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ЯК ЗАСОБУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАКТИЧНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
Постановка проблеми. Важливою рисою навчального процесу в середній загальноосвітній школі (СЗШ) є практична спрямованість викладання навчальних предметів та їх тісний взаємозв’язок. Як свідчить досвід, учні не завжди вміють використовувати основні положення математики, фізики, хімії тощо для з’ясування і наукового обґрунтування будови, принципу дії обладнання, машин і механізмів. Внаслідок цього їхні знання набувають формального характеру.

На нашу думку, одним з найдійовіших способів практичного спрямування вивчення навчального матеріалу в СЗШ, зокрема з трудового навчання, є метод проектів.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Розробці проектної технології навчання значна увага приділяється в роботах І.Г. Захарової, М.Ю. Кадемії, Н.В. Морзе, Є.С. Полат, О.М. Пєхоти та ін.

Метою даної статті є з’ясування сутності, мети і принципів застосування проектної технології з метою забезпечення практичної спрямованості вивчення навчального матеріалу в СЗШ.

Виклад основного матеріалу дослідження. Основна теза сучасного розуміння методу проектів така: „Все, що я пізнаю, я знаю, для чого це мені потрібно, де і як я можу застосувати ці знання” [2, с. 66].

У наш час ідея методу проектів, що народилася з ідеї вільного виховання, є інтегрованим компонентом системи освіти. Проте суть її не змінюється – стимулювати інтерес учнів до проблем, які вимагають певних знань; розвиток навичок розв’язування цих проблем, вміння практично застосовувати отримані знання через проектну діяльність; розвиток рефлекторного (за термінологією Дж. Дьюї) або критичного мислення; оволодіння навичками роботи у співпраці, навичками пошуку й аналізу інформації, навичками прогнозування наслідків своєї діяльності тощо.

Суть методу проектів – його спрямування на кінцевий результат, який можна побачити, усвідомити, застосувати в реальній практичній діяльності. Як зазначає Є. С. Полат, „щоб досягнути такого результату, необхідно навчити дітей самостійно мислити, знаходити і розв’язувати проблеми, застосовуючи для цієї мети знання з різних галузей, здатність прогнозувати результати й можливі наслідки різних варіантів розв’язання, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Метод проектів завжди орієнтується на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують протягом певного часу. Цей метод органічно поєднується з груповим (cooperative learning) підходом до навчання” [2, с. 67].

Враховуючи все вище сказане, приходимо до висновку, що проектне навчання відрізняється від інших форм діяльності такими чинниками:

  • наявність ідеї, що передбачає нове розв’язання існуючої проблеми;

  • „відчутні” форми кінцевого результату: якщо це теоретична проблема, то конкретне її розв’язання, якщо практична – конкретний результат, готовий до впровадження;

  • інтеграція знань з різних галузей;

  • можливість масового використання результатів проектування.

Наше дослідження дає змогу констатувати, що в основу проектної технології навчання покладено такі принципи:

  • індивідуальна зацікавленість учнів;

  • значущість проекту в соціальному, науковому або практичному розумінні, що вимагає дослідницького пошуку для розв’язання проблеми;

  • творча самостійність;

  • матеріальність результатів проектування;

  • практична реалізація теоретичних знань.

Для правильної та раціональної організації проектної діяльності важливо чітко уявляти структуру проекту: суб’єкт, об’єкт, результат проектування.

Суб’єктом проекту може бути учень або група учнів. Об’єктом – навчальна проблема. Можливі різні підстави для вибору тематики проекту. Її можуть сформулювати фахівці, викладач (з урахуванням навчальної ситуації зі свого предмета, інтересів і здібностей учнів). Тематику проекту можуть запропонувати й самі учні [3, с. 152].

Тематика проектів може бути пов’язаною з будь-яким аспектом життя учня в СЗШ і за його межами: організація будь-яких заходів; дослідницька, виробнича, навчальна діяльність; організація зв’язків з іншими ПТНЗ, СЗШ, ВНЗ, з виробництвом; оформлення, обладнання кабінетів, коридорів, спортзалів тощо; розв’язування проблем працевлаштування тощо.

Зауважимо, що сформулювати тему й завдання проекту, шляхи їх вирішення, технологію здійснення, перспективи можливо, використовуючи технологію „мозковий штурм”.

На нашу думку, при виборі теми проектування потрібно врахувати такі чинники: індивідуальні особливості учнів, їх розумові та психологічні можливості; навчально-матеріальну та виробничу базу СЗШ; міжпредметні зв’язки, залучення знань із різних галузей; громадсько корисну або особисту значущість проекту; дотримання техніки безпеки; інтереси й можливості учнів і вчителів тощо.

Результати проектування, як зазначалося вище, повинні бути матеріальними, представленими у вигляді виробу, посібника, доповіді, альбому, макету, таблиці, відеофільму, комп’ютерної газети тощо.

У педагогічній літературі існують різні підходи до класифікації проектів, проте будь-який проект реалізується за певною схемою, послідовністю. Технологію здійснення проектної діяльності представлено на рис. 1.



Рис. 1. Схема технологічної моделі проектної діяльності

Важливими чинниками проектної діяльності, на нашу думку, є: підвищення мотивації під час вирішення навчальних завдань; стимулювання розвитку творчого й інтелектуального потенціалу учнів; розвиток дослідницьких здібностей; технологічний підхід до розв’язування задач; формування почуття відповідальності; створення умов співпраці між педагогом і учнем (багатомірність моделі спілкування); розвиток самостійності; цілісність загальноосвітньої та предметно-профільної підготовки учнів СЗШ, загальнокультурного розвитку учнів.

Ключовою ознакою проектної діяльності є самостійність вибору, завдяки чому відбувається підвищення мотивації й розвиток творчих здібностей учнів, якісніше засвоєння навчального матеріалу. Розвиток творчих здібностей і зміщення акценту з інструментального підходу на технологічний відбувається завдяки необхідності вдумливого вибору інструментарію й планування діяльності щодо досягнення найкращого результату.

Наведемо приклади тем проектів із трудового навчання:

  • навчальний проект «Умілі ручки» присвячений виготовленню пристрою для поливання вазонів й призначений для учнів 8-9-х класів СЗШ. Метою проектування є збір і обробка інформації про сполучені посудини, виконання й обробка результатів досліду з даної теми (навчальні дисципліни: інформатика, трудове навчання, математика, фізика);

  • навчальний проект «Мобільний телефон» передбачає одержання навиків здійснення зйомки, обробки та монтажу відеоінформації, відзнятої сучасним засобом зв’язку – камерофоном (навчальні дисципліни: інформатика, трудове навчання, математика, фізика, всесвітня історія);

  • навчальний проект «Нове життя в новому значенні» передбачає аналіз, дослідження та виготовлення виробів з непотрібних речей (навчальні дисципліни: інформатика, трудове навчання, образотворче мистецтво, українська мова і література, математика, історія України);

  • навчальний проект «Маленька неточність може збити зі шляху…» передбачає формування навичок створення географічних карт реально існуючих об’єктів та застосування моделей створених карт на уроках географії. Учні виконуватимуть вимірювання на місцевості, креслитимуть топографічні карти та будуть перетворювати їх в електронний вигляд за допомогою програми Microsoft Excel (навчальні дисципліни: інформатика, трудове навчання, математика, географія, історія України);

  • навчальний проект «Палітра відтінків природи» передбачає вивчення питання впливу навколишнього середовища на здоров’я людини. Досліджується вплив ландшафтного дизайну на людину в сучасному етапі та в етапі історії, розглядаються різні аспект цього питання, а також останні наукові дослідження в цій галузі. В роботі над проектом учні проведуть соціометричне опитування учнів школи. Участь у проекті допоможе учням дізнатись про позитивні і негативні моменти, які виникають після тривалого перебування на природі (навчальні дисципліни: інформатика, трудове навчання, біологія, історія).

Підсумовуючи, варто зауважити, що застосування проектної діяльності на уроках і в позаурочний час у СЗШ окрім демонстрації практичного застосування навчального матеріалу, дозволяє вирішити низку таких освітніх завдань: підсилення мотивації учнів; розвиток здібностей до активної практичної діяльності; розвиток творчого й самостійного підходу до розв’язання виникаючих проблем; здобуття навичок роботи з різною інформацією; розвиток дослідницької діяльності учнів; набуття учнями досвіду публічних виступів і роботи у співробітництві; розвиток в учнів відповідальності, обов’язковості, поважного ставлення до навчання; здобуття учнями навичок самоконтролю, самооцінки, рефлексії; стосунки учень–викладач у проектній діяльності базуються на принципах співробітництва тощо.

На нашу думку, необхідно зупинитися і на недоліках проектної діяльності:

  • на початковому етапі більшість учнів не розуміють сенсу проектної діяльності, її сутності;

  • проектна діяльність передбачає самостійність учнів. Але деякі учні, залишившись неконтрольованими з боку вчителя, не виконують одержані завдання. Це спричиняє відставання від програми. З такими учнями потрібно працювати індивідуально (з планування і представлення результатів їх діяльності);

  • нерівномірність навантаження на учнів й вчителя на різних етапах діяльності;

  • збільшення емоційного навантаження на вчителя та учнів;

  • вимагає значної кількості часу і подальшої корекції знань учнів тощо.

Таким чином, раціональне використання проектної технології та її розумне поєднання з традиційними формами навчання сприятиме, на нашу думку, розвитку творчих і практичних навичок учнів, забезпеченню цілісності загальноосвітньої підготовки учнів СЗШ

Список використаних джерел

  1. Захарова И.Г. Информационные технологии в образовании: учеб. пособие [для студ. высш. пед. учеб. заведений] / И.Г. Захарова. – М. : Издательский центр «Академия», 2003. – 192 с.

  2.  Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учеб. пособие [для студ. педвузов и системы повышения квалификации пед. кадров] / [Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров]; под ред. Е. С. Полат. – М. : Издательский центр «Академия», 2000. – 272 с.

  3. Освітні технології: навч.-метод. посібник / [О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.]; за ред. О. М. Пєхоти. – К. : А.С.К., 2003. – 255 с.

Гордійчук Г.Б., Стратій Д.А. Використання проектної технології навчання як засобу забезпечення практичної спрямованості навчального матеріалу з трудового навчання. У статті з’ясовується сутність, мета і принципи застосування проектної технології з метою забезпечення практичної спрямованості вивчення навчальних дисциплін у СЗШ.

Ключові слова: метод проектів, проект, дослідницька діяльність учнів, практична спрямованість навчального матеріалу.




Схожі:

Аналіз останніх досліджень і публікацій, в яких започатковано розв'язання даної проблеми
ФОРМУВАННЯ ПАТРІОТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ У ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗІЇ
О. Л. Бойчук СУТНІСТЬ ТА МЕТОДИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФІНАНСОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ Постановка проблеми
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Аналізуючі останні наукові дослідження та публікації можна відзначити зацікавленість вивчення...
О. Л. Бойчук СУТНІСТЬ ТА МЕТОДИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФІНАНСОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ Постановка проблеми
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Аналізуючі останні наукові дослідження та публікації можна відзначити зацікавленість вивчення...
Урок формування знань та вмінь учнів
Тема: Поняття комп’ютерної публікації. 3асоби створення публікацій. Види публікацій та їх шаблони
Публікація та види публікацій
...
Тема: Особливості роботи з графічними об’єктами під час створення...

Поняття, види та призначення референдумів
Аналіз саме останніх, підкріплений засадовими положеннями теорії конституціоналізму, об'єктивно спрощує завдання тих, хто шукає відповідь...
УРОКУ ІНФОРМАТИКИ НА ТЕМУ: “ ПОНЯТТЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ПУБЛІКАЦІЇ
Тема: Поняття комп’ютерної публікації. Засоби створення публікацій. Види публікацій та їх шаблони
Назва мовою оригіналу: Основи наукових досліджень: Підручник. Затверджено МОН
РОЗДІЛ Методика математичного планування багатофакторного експерименту й аналіз його результатів
2. Роль маркетингових досліджень в управлінні підприємством
Маркетингові дослідження – це системний збір і об’єктивний запис, класифікація, аналіз та представлення даних щодо поведінки, потреб,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка