Тема: «Ґендерні стереотипи в вихованні хлопчиків і дівчаток та їх вплив на формування особистості»


Скачати 154.63 Kb.
Назва Тема: «Ґендерні стереотипи в вихованні хлопчиків і дівчаток та їх вплив на формування особистості»
Дата 15.12.2013
Розмір 154.63 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Семінар-практикум для батьків дітей дошкільного віку.

Тема: « Ґендерні стереотипи в вихованні хлопчиків і дівчаток та їх вплив на формування особистості»

Оксана Астраханцева,

практичний психолог ДНЗ № 59

м. Соледар, Артемівського району,

Донецької області

Епіграф до семінару:

«Кожна мати сподівається, що її дочка отримає кращого чоловіка, ніж вона, і переконана, що її син ніколи не отримає таку ж гарну дружину, як його батько»

Мета:

  1. формувати уявлення про існування різних стереотипів щодо поведінки хлопчиків та дівчат;

  2. допомогти батькам зрозуміти небезпеку існування стереотипів;

  3. сприяти подоланню стереотипів, щодо «чоловічих» і «жіночих» інтересів;

  4. формувати навички партнерського спілкування .

Основні поняття та терміни:

Стереотип – слово походить від об’єднання двох грецьких слів: «stereos» – «твердий» і «typos» – «відбиток» і означає спрощене, схематичне, часто викривлене уявлення про щось або про когось;

Ґендерний стереотип – набір загальноприйнятих норм і суджень, які стосуються статусу чоловіків і жінок та норм їхньої поведінки.

Вступ .

- Добрий день шановні батьки! Сьогодні ми з вами зустрілися, щоб поспілкуватися та поширити свої знання з гендерного виховання своїх дітей. Тема сьогоднішньої нашої зустрічі « Ґендерні стереотипи в вихованні хлопчиків і дівчаток та їх вплив на формування особистості»

- Ми всі дуже різні. У нас різні зачіски, ми носимо різний одяг, ми різного зросту, у нас несхожі обличчя, але ми всі – люди. І не просто люди, а чоловіки і жінки, або ж хлопчики і дівчата. Іноді саме це і визначає нашу долю. Якщо ти хлопчик, ти маєш бути, наприклад, захисником. А якщо – дівчинка, то, наприклад, хорошою господинею. А добре це чи погано ми з вами сьогодні і зясуємо. Спробуємо встановити, як все ж таки треба виховувати хлопчиків та дівчаток.

- А зараз, для створення позитивного настрою на роботу пропоную виконати вправу « Почесний ряд»(5 хв)

Мета: створення позитивного настрою на роботу

Учасники діляться на 2 підгрупи і становляться обличчям один до одного. Треба привітати члена групи різними способами ( за руку, вклонитися, сказати привітання, похлопати).

Починає першим гравець, який стоїть крайнім, коли він дійде до середини, починає рухатися гравець з іншої сторони. Проходячи скрізь почесну колону гравці стають на протилежну сторону.

- Молодці, дуже добре привіталися!Отримали заряд позитивних емоцій. Пропоную пройти на свої місця.

- Існує гіпотеза, що гендерна поведінка, способи й форми спілкування і взаємодії не є вродженими, а відповідно, можливий їх цілеспрямований розвиток. Дошкільний та молодший шкільний вік є надзвичайно чутливий до зовнішніх подразників, податливий до емоційного впливу. А допомагають дитині розібратися у тому „що добре, а що погано”, тобто як годиться, а як не варто поводитися хлопчикові чи дівчинці, казки, оповідання, вірші, які, певним чином, програмують певний стиль поведінки майбутніх чоловіка і жінки. У світ маленької дитини входить зміст художнього твору, його звуковий склад, яскравий, образний малюнок і, звичайно, музика маминого голосу. Рима віршів, їх мелодійність збуджують емоції малюка, роблять його сприйнятливішим до закладеного в цих творах змісту. Слово – один з найсильніших подразників психіки.

- Тому зараз пропоную вам стати експертами дитячих творів, тих які ви можливо читаєте своїм дітям. Для цього розділимося на 2 групи за допомогою малюнків на яких зображені хлопчакові та дівчачі малюнки.

Вправа « По сторінках художніх творів» ( 10 хв)

Мета: проведення гендерного аналізу на основі художніх творів.

Кожна група отримує своє завдання.

1.Віршик В. Лучука з книжки „Неслухняна киця”:

„Мокру моркву заєць ніс

Чемному хлопчині,

А мені він не приніс,

Бо я плакав нині”

2. Казочка М. Коцюбинського „Про двох цапків” та „Дві кізочки”

„Не схотів білий цапок зачекати, коли перейде через кладку чорний, а чорний не хотів заждати, щоб перейшов білий. Ступили обидва на кладку, зійшлися посередині та й ну один одному лобами й рогами бити! Бились, бились та скінчилось на тому, що обидва у воду попадали і потопилися”.

„Постояли вони, постояли, подумали, а тоді одна кізочка стала на коліна, перевернулася на бік, лягла на стежці й притиснулася спиною до гори. Тоді друга обережно переступила через неї, а та що лежала, встала й пішла собі”.

3.Вірш В. Бондаренко „Бобри”:

Прочитайте дитячи твори, дайте відповіді на питання:

„Каже тато:

– Синку й синку,

Ми йдемо пилять осику,

А дівчатко

І дівчатко

Приберуть

І двір, і хатку

А матуся під мостом

Буде ляскати хвостом,

Щоб лунало навкруги, Щоб боялись вороги”

- Які стереотипи в вихованні можна прослідити?

- Назвіть позитивні та негативні риси?

- В яких рідках вірша йдеться про повноцінну родину, та розподіл статевих ролей.





С. Михалков. «Папа к зеркалу садится»

Папа к зеркалу садится:

– Мне подстричься и побриться! —

Старый мастер все умеет:

Сорок лет стрижет и бреет.

Он из маленького шкапа

Быстро ножницы достал,

Простыней укутал папу,

Гребень взял, за кресло встал.

Щелкнул ножницами звонко,

Раз–другой взмахнул гребенкой,

От затылка до висков

Выстриг много волосков.

Расчесал прямой пробор,

Вынул бритвенный прибор.

Зашипело в чашке мыло,

Чтобы бритва чище брила.

Фыркнул весело флакон

С надписью «Одеколон».

Рядом девочку стригут,

Два ручья из глаз бегут.

Плачет глупая девчонка,

Слезы виснут на носу —

Парикмахер под гребенку

Режет рыжую косу.

Если стричься решено,

Плакать глупо и смешно!



2 Э. Успенский. «Если был бы я девчонкой…»

Если был бы я девчонкой, —

Я бы время не терял!

Я б на улице не прыгал,

Я б рубашки постирал.

Я бы вымыл в кухне пол,

Я бы в комнате подмел,

Перемыл бы чашки, ложки,

Сам начистил бы картошки,

Все свои игрушки сам

Я б расставил по местам!


3 А. С. Пушкин. «Сказка о царе Салтане…»

Три девицы под окном

Пряли поздно вечерком.

«Кабы я была царица, —

Говорит одна девица, —

То на весь крещеный мир

Приготовила б я пир».

«Кабы я была царица, —

Говорит ее сестрица, —

То на весь бы мир одна

Наткала я полотна».

«Кабы я была царица, —

Третья молвила сестрица, —

Я б для батюшки–царя Родила богатыря».

Только вымолвить успела,

Дверь тихонько заскрипела,

И в светлицу входит царь,

Стороны той государь.

Во все время разговора

Он стоял позадь забора;

Речь последней по всему

Полюбилася ему.

«Здравствуй, красная девица, —

Говорит он, – будь царица

И роди богатыря

Мнекисходусентября

Треба прочитати вірші та зробити гендерний аналіз.

Дати відповіді на питання: Які норми та правила засвоює дитина після читання такого вірша? Які гендерні стереотипи розглядаються? Як буде сприйматися вірш хлопчиками та дівчатками? Яку інформацію вони отримують для себе?

Вывод к стихотворению С. Михалков. «Папа к зеркалу садится»

Стихотворение демонстрирует, что мальчики должны равняться на папу (не плакать, не бояться). Папа (мужчина) совершенно спокоен (как и подобает мужчине), а в противовес ему девочка плачет, «девчонка глупая», следовательно, папа–мужчина – умный. Дети еще раз получают информацию о том, что мужчины умнее женщин и что взрослые умнее детей. Мальчики будут идентифицировать себя с папой (идентификация – механизм социализации), а девочки – с глупой девчонкой. Мальчики усвоят, что им ни в коем случае нельзя плакать, а девочки, напротив, понимают, что им плакать можно. Но в этом стихотворении есть и положительные моменты. Профессия парикмахера сейчас относится к традиционно женским профессиям. А здесь мы видим парикмахера–мужчину. Если родители будут внимательны, если они обсудят с детьми вопрос о том, что плакать могут как девочки, так и мальчики, что мама тоже не боится стричься, что есть парикмахеры–мужчины и парикмахеры–женщины (так же как и в других профессиях), то дети в процессе гендерной социализации усвоят различные модели.

Висновок:

Родинні читання дають малюкові змогу поки що подумки брати участь у житті казкових персонажів, ставати на бік добрих і мужніх, жаліти скривджених. Важливо, щоб син чи донька не просто "проковтнули" прочитане, а й пропустили його крізь себе. А для цього ми, дорослі, допомагаємо їм краще усвідомити поведінку героїв, переглянути й прокоментувати малюнки, загострити увагу на моральних якостях дійових осіб.

Проаналізувавши літературу для дітей, і виявивши стереотипні риси, можна зробити висновок, який підкреслить нерівномірний розподіл ролей у суспільстві. Розподіл, який відносить жінку до слабшої і залежної від чоловіка особи.

- Скажіть мені, будь-ласка, чи ви знаєте стереотипи щодо дитячих ігор?

- Як ви вважаєте, чого навчиться дівчинка, граючись з ляльками? А хіба хлопчику не треба бути турботливим батьком? Хіба він не повинен доглядати дитину?

- Сьогодні до нас завітав листоноша, Кожна група батьків отримує листа. Цікаво, що ж в них написано?

Вправа « До редакції прийшов лист»

Шановна редакція, дуже прошу допоможіть мені у складній для мене ситуації.

Я хлопчик, мені 5 років в магазині іграшок я дуже просив маму купити мені ляльку, але вона тільки гримала на мене кажучи, що в мене багато іграшок і тільки дівчата грають в ляльки. А мені ж так хотілося.

Задача: розглянути ситуацію, дати обґрунтовану відповідь.

Ситуация: мальчик просит купить ему куклу
Вариант разыгранной ситуации в традиционно–патриархальной семье

– Мама, купи мне, пожалуйста, куклу!

– Куклу? Зачем тебе кукла? У тебя уже много игрушек («мама» говорит недовольным голосом, она явно раздражена, ей неприятно желание мальчика)

– Я хочу играть «в дом», а ребенка–то нет.

– Ты же мальчик, будущий мужчина, только девочки в куклы играют. Давай–ка, лучше купим робота («мама» говорит назидательно, не оставляя для ребенка возможности изменить ситуацию, она считает свою позицию единственно верной)

Вывод: Анализ ситуации : Ребенка укоряют в нетипичном поведении, предлагают ему модель, которая, по мнению родителей, соответствует его полу. Таким образом, ребенку дают понять, что он поступает плохо, прося игрушку, которая не соответствует его полу. Ему объясняют, что есть игрушки для мальчиков, а есть для девочек, т. е. что есть мир мужчин и мир женщин. Такое отношение родителей мешает свободному развитию ребенка, навешивает на него ярлык пола.

Вариант разыгранной ситуации в эгалитарной семье

– Мама, мне бы хотелось, чтобы ты мне куклу подарила!

– Ну, хорошо, как только зарплату получу, сразу куплю («мама» не выражает неудовольствия, ее голос ровный).

Родители откликаются на просьбу ребенка, не заостряют внимания на том, что есть игрушки, в которые играть «можно», и есть игрушки, в которые играть мальчику «стыдно». Если родители не заостряют внимания на проблеме полов, не противопоставляют мальчика и девочку друг другу, они тем самым оставляют за ребенком свободу выбора поведения.

Висновок: Кожний хлопчик стане дорослим чоловіком, а дівчинка – дорослою жінкою. Чи зможе чоловік бути гарним батьком для своїх дітей, турбуватися про них, якщо в дитинстві він ніколи не грався з ляльками? А чи помічали ви, що чоловіки, які водять машини, не люблять жінок за кермом? Бо ігри з машинками – чоловіча справа! Тому треба дозволяти грати дітям тими іграшками, які їм цікаві, щоб в майбутньому діти були справжніми чоловіками та жінками.

- Для того, щоб зрозуміти своїх дітей , знайти з ними спільну мову ми повинні стати на одну сходинку з ними. І для того, щоб визначитись в якій позиції по відношенню кожен з вас знаходиться пропоную тест який називається « Три стани особистості»

Тест для визначення трьох станів особистості

Інструкція: оцініть наведені нижче вис­ловлювання в балах від 0 до 10.

  1. Мені часом не вистачає витримки.

  2. Якщо мої бажання заважають мені, я вмію їх стримувати.

  3. Батьки, які зрілі люди, повинні влаш­товувати сімейне життя своїх дітей.

  4. Я часом перебільшую свою роль у дея­ких подіях.

  5. Міні ошукати нелегко.

  6. Мене сподобалось б бути вихователем.

  7. Буває, мені хочеться подуріти, як ма­ленькому.

  8. Гадаю, я правильно розумію всі події.

  9. Кожен мусить виконувати свій обов'я­зок.

  10. Нерідко я чиню не так, як треба, а так, як хочеться.

  11. Приймаючи рішення, я намагаюся продумати його наслідки.

  12. Молодше покоління повинно вчи­тись у старшого, як йому слід жити.

  13. Я, як і багато хто, часом ображаюсь.

  14. Мені вдається побачити в людях більше, аніж вони говорять про себе.

  15. Діти повинні обов'язково дотримува­тися вказівок батьків

  16. Я—людина, яка легко захоплюєть­ся.

  17. Мій основний критерій оцінки лю­дини —об'єктивність.

  18. Мої погляди непохитні.

  19. Буває, я не поступаюся в суперечці лише тому, що я не хочу поступатись.

  20. Правила доцільні тільки доти, доки вони корисні.

  21. Люди повинні дотримуватись усіх правил, незважаючи на обставини.

Опрацювання результатів: підрахуйте окремо суму балів за рядками таблиці:

1,4,7,10,13,16,19 — «дитячий» стан особистості;

2,5,8, 11,14, 17,20—«дорослий» стан;

3,6,9,12,15.18,21 — «батьківський» стан

Відношення суми балів по кожній позиції до максимальних значень харак­теризуватиме ступіні вираженості зазна­чених станів у загальній психологічній структурі особистості.

1 модель— «батьківський» стан — у станах особистості пере­важає батьківський компонент. Завдяки йому людина може ефективно відігравати роль батька (матері) своїх дітей. Багато на­ших реакцій завдяки цьому компоненту стали автоматичними, і це допомагає збе­рігати час і енергію. І людина може присвятити себе розв'язанню важливих жит­тєвих проблем.

Одночасно, у випадку порушення рівно­ваги й кеадекватного збільшення впливу батьківського компонента, людина почи­нає повчати інших, вказувати їм на помил­ки, оцінювати чужі дії, намагається прихо­вати свої слабкі сторони* некритично ста­виться до власних дій.

2модель«дитячий» стан особистості;—у стані особистості переважає дитячий компонент. Багато в чому цей компонент — одна із самих коштовних складових частин особистості, що вносить у життя особистості радість, безпосе­редність, спонтанність. Дитина—це дже­рело інтуїції, творчості.

Але якщо дитячий компонент перева­жає над всіма іншими, то він може вияви­тися в не слухняності, хаотичності й неконтрольованій поведінці.

3модель дорослий» стан;—у станах особистості переважае дорослий компонент. У цьому випад­ку людина спрямована на раціональну об­робку інформації, адекватну оцінку будь- якої ситуації для того, щоб ефективно взає­модіяти з навколишнім світом. Але у випадку неадекватно великого впливу цьо­го стану особистості людина починає дія­ти як комп'ютер, позбавляє себе багатьох радостей життя, емоцій.

Висновок: можливо сама найліпша позиція батьків-це коли поєднані всі стани. І виховання дитини, будь то хлопчика чи дівчинки відбувається послідовно і залежно від конкретних ситуацій.

І як продовження теми порозуміння пропоную вправу з оцінки висловлювань.

Вправа « Згоден - не згоден»

-Я зачитую висловлювання, а ви хлопаєте в долоні якщо згодні , та піднімаєте руки вгору , якщо не згодні.

Хлопчики складно пристосовуються до оточення – (так)

Хлопчики чутливіші до дотику-(ні)

Дівчата більш уважні-(так)

Хлопці неспокійні, збудливі, агресивні-(так)

Дівчата ставлять дорослим запитання, щоб отримати конкретну інформацію-(ні)

Дівчата раніше починають говорити-(так)

Хлопці рано починають ходити-(ні)

Поведінка хлопців схильна до ризику –(так)

Хлопці не схильну до одноманітної роботи-(так).

У дівчат переважають інтелектуальні та практичні почуття-(ні).

Дівчата прагнуть порозумітися з дорослим, уникають непорозумінь –(так).

Таким чином можна зробити висновки: що хлопчики і дівчатка різні за природою і в вихованні потрібно враховувати всі їх відмінності.

Так заохочення для дівчаток – найважливіший елемент у системі стимулів.

Часті покарання як засіб впливу – шлях до неврозів.

Шукаймо сильні сторони дівчинки, підсилюймо їх, а не сварімо за невдачі чи неуспішність у навчанні, бо це шлях до відчуження.

Міф про природну хлопчачу грубість не є достовірним. Просто хлопчики не завжди вміють передати свій душевний стан. Модель чоловіка, нав’язана суспільною думкою, не завжди дає нам змогу адекватно сприймати почуття своїх синів, вихованців, а це спричиняє втрату душевних контактів із ними.
Підсумок семінару.

Завершуючи нашу зустріч, ми можемо чітко сказати, що стереотипи щодо хлопчиків і дівчат, або чоловіків і жінок у нашому суспільстві існують, вони підтримуються протягом життя вихованням, іграшками, ставленням дорослих. Ми також з вами з’ясували, що вони дуже небезпечні, тому що не дають можливості дитині реалізувати свої нахили, уподобання, таланти. Дитина, яка не виправдовує очікувань оточуючих, стає невпевненою в собі, роздратованою, незадоволеною життям. Така людина не може забезпечити гідне життя і своїм дітям. А що ж треба зробити, щоб такого не сталося? Давайте спробуємо розробити правила виховання дітей, щоб хлопчики і дівчатка були вільними від стереотипів и виросли щасливими, реалізованими людьми.

Памятки для батьків.

  • Дякуємо вам за активну участь. Гадаємо , що ви взяли для себе щось цікаве, корисне ,що допоможе вам у майбутньому при спілкування з вашими синами та доньками.

  • Будь ласка а зараз половинках сердечок напишіть свої враження від сьогоднішньої зустрічі. А потім знайдіть свої половинки та озвучте висловлювання.

Дякуємо всім за роботу! До нової зустрічі!.













Анализ мероприятия

Дата___________

Название________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Форма_______________ Контингнет_______________________


Структура семинара

Что делал психолог

Что делали участники

Выводы

Рекомендации













Анализ мероприятия

Дата___________

Название________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Форма_______________ Контингнет_______________________


Структура семинара

Что делал психолог

Что делали участники

Выводы

Рекомендации














Схожі:

Тема: «Гендерні стереотипи та їх вплив на формування особистості випускника школи»
Поняття для засвоєння підлітками: гендер, гендерна рівність, гендерні стереотипи, статтєва самосвідомість, психологічні конструкти...
Тема. Стосунки між людьми. Спілкування дівчаток і хлопчиків. Мета
Мета. Дати уявлення про вплив поведінки та відносини у сім’ї на власне здоров’я та здоров’я інших членів родини; виробляти вміння...
Урок гра з основ здоров`я у 1 класі на тему : «ХЛОПЧИКИ І ДІВЧАТКА....
«ХЛОПЧИКИ І ДІВЧАТКА. УМІННЯ ТОВАРИШУВАТИ. СПІЛЬНІ ІГРИ ДЛЯ ХЛОПЧИКІВ І ДІВЧАТОК»
Модуль з ґендерних досліджень
Заголовок: „Від ґендеру до нації”1: ґендерні стереотипи в пострадянській політиці національної розбудови в Україні
ВПЛИВ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ КЕРІВНИКА...
Ький писав: «…у вихованні все повинне ґрунтуватися на особистості вихователя, тому що виховна сила виливається тільки з живого джерела...
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Щороку у вересні тисячі дівчаток і хлопчиків шестирічного віку розпочинають свій шлях до школи. Шкільне дитинство від самого початку...
Робота з батьками
Родинні стосунки та вплив на соціальне формування особистості підлітка. Виховання підлітка як майбутнього батька або матері
Беспалова Алла Олексіївна, вчитель-методист Костянтинівської
Великий вплив на формування особистості, розвиток її навчальних уподобань мають індивідуальні комплексні домашні самостійні роботи...
Вплив педагогічної майстерності вихователя на формування особистості дитини
Ця надзвичайно благородна і важка професія вимагає від людини, яка присвятила їй життя, постійної творчості, невтомної роботи думки,...
Формування компетентностей особистості школяра на уроках української мови та літератури
Практичний аспект діяльності учителя щодо формування ключових компетентностей особистості школяра
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка