Кавабата Ясунарі. Відображення національної етики та естетики в романі «Тисяча журавлів»


Скачати 147.95 Kb.
Назва Кавабата Ясунарі. Відображення національної етики та естетики в романі «Тисяча журавлів»
Дата 03.11.2013
Розмір 147.95 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Міністерство освіти , науки, молоді та спорту України

Полтавська обласна державна адміністрація

Головне управління освіти і науки України

Кременчуцький професійний ліцей сфери послуг


Викладач загальноосвітніх дисциплін Федорович Жанна

Володимирівна
Предмет Світова література
Педагогічний стаж 25 роки

Назва роботи:
«Методика проведення уроку засвоєння нових знань»

Методична тема: самостійна творча робота учнів при проведенні уроку засвоєння нових знань.


Коротка анотація: дана розробка вміщує досвід викладача по проведенню уроку засвоєння нових знань шляхом випереджального навчання із використанням інформаційно-комунікативних технологій, різних форм і прийомів навчання.
м. Кременчук

2012 рік

«Затверджено»

На засіданні методичної комісії

викладачів загальноосвітніх дисциплін

Протокол № 9 від 20.04.2012

Голова методичної комісії

(Федорович Ж.В)


Методична розробка

«Методика проведення уроку засвоєння нових знань на уроці світової літератури по темі «Відображення етики та естетики в романі Ясунарі Кавабата «Тисяча журавлів»
Викладач: Федорович Ж.В.


м. Кременчук

2012 рік

План
Дата: 20.04.2012р.

Група: СПД-4

Фах: продавець продовольчих товарів
Тема: Кавабата Ясунарі. Відображення національної етики та естетики в романі «Тисяча журавлів».
Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методичні прийоми: рольова гра «Інтерв’ю з автором», історико-культурологічна довідка, інформаційний пакет, прийом «Еврика», слайд-шоу, презентація, «Вільне письмо», «Сенкан», інтерактивна вправа «Обери позицію», «Я на уроці» (самоекспертиза).
Мета уроку:

Навчальна – ознайомити учнів із представником японської літератури, виразником чутливої краси, «жіночого стилю» Кавабата Ясунарі;

  • вказати на особливості творчої манери письменника;

  • з’ясувати композицію повісті;

  • працювати над розвитком навичок аналізу твору;

Розвиваюча – розвивати вміння сприймати специфіку японської культури;

  • вдосконалювати здатність розуміти мотиви вчинків героїв;

  • розвивати пізнавальний інтерес;

  • привчати учнів до виразного емоційного читання окремих уривків повісті.

Виховна – виховувати естетичне сприйняття художнього слова та стосунків людей;

  • виховувати повагу до культури і традицій народу Японії.

Оснащення уроку: мультимедійна дошка, комп’ютер, карта Японії, опорна схема, таблиця рис. японської й української ментальності, понятійний апарат до уроку, рефлексійна анкета.

Міжпредметні зв’язки: соціальна і економічна географія світу, всесвітня історія, естетика, літературознавство.
Епіграф:

Краса мусить спрямувати людей на шлях істини.

Ф.Шиллер.

І. Мета методичної розробки

Вивчення світової літератури спрямоване на виховання людини з творчими життєвими орієнтаціями, наділеної розвиненим смаком і широкими культурно-пізнавальними інтересами. Сучасний підхід до викладання світової літератури вимагає ґрунтовних змін у методиці. Варто замислитися над урізноманітненням організації навчальної роботи та крім урочної форми, широко застосовувати самостійну роботу.

Самостійна робота має на меті допомогти осмислити мотиви навчання, формувати вміння самостійної навчальної роботи.

Сучасний урок світової літератури, побудований з урахуванням особистісно орієнтованого навчання з діалогом як домінуючою формою спілкування на уроці, вимагає переосмислення пріоритетів певних методів, прийомів та видів навчальної діяльності. Тому закономірно, що перевага останнім часом надається розвитку творчих здібностей на уроці та таким формам роботи, як різноманітні рольові ігри, пошукові види роботи.

Творчий учень – це особистість, яка вміє асоціювати, висувати нові ідеї, зосереджувати думки на одних моментах, ігноруючи інші, щоб звести розумовий процес до взаємозв’язку найпростіших його частин.

Урок засвоєння нових знань шляхом випереджального навчання – один із важливих засобів розумового, морального виховання учнів. Головна мета моєї діяльності на цьому уроці – створити ситуацію успіху для розвитку особистості учня, дати можливість кожному відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили. Для мене важливо так побудувати урок щоб група увесь час щось обдумувала, аналізувала.

Працюючи над структурою цього уроку слід передбачити учнів, яких треба залучити до виконання того чи іншого завдання, створити в групі відповідну атмосферу пошуку. Не забувати про те, що викладач повинен випромінювати позитивну енергетику. Тільки в такому разі його чикає успіх. А педагогічні інновації допоможуть зробити урок більш насиченим і цікавим. Завдання учнів – проникнути в зміст твору, зрозуміти авторську ідею, з’ясувати своє над завдання і передати його відповідною інтонацією.

В цій методичній розробці: пропонується методика та план проведення уроку засвоєння нових знань шляхом випереджального навчання. На тему згідно програми відводиться 2 години. Тема передбачає вивчення особистості творчості японського письменника, лауреата Нобелівської премії Кавабата Ясунарі і відображення національної етики та естетики в романі «Тисяча журавлів».

Важливо допомогти учням усвідомити своєрідність японської культури й менталітету, ознайомити із життєвим і творчим шляхом письменника, з’ясувати композиційні особливості його повісті, розвивати навички роботи з додатковою літературою, естетичні смаки, виховувати любов і повагу до прекрасного.

На перший план діяльності викладача використовується уточнення і визначення цілей уроку, форми, методи викладання на уроці, яким шляхом буде викладач досягати активності учнів, яким шляхом підключити до даної теми компоненти виховання та естетичного порядку. Всі ці питання можуть знайти своє місце в розгорнутому плані уроку.
ІІ. Методика проведення уроку засвоєння нових знань шляхом випереджального навчання.

Структура уроку:

  1. Організаційний момент.

При цьому викладач перевіряє підготовку аудиторії та учбової групи до

уроку, відмічає відсутніх на уроці, відповідає на запитання учнів стосовно підготовки до уроку.

  1. Мотивація пізнавальної діяльності.

Вступне слово викладача:

Сьогодні ми з Вами вирушаємо у Японію, у «Країну, де сходить Сонце», як часто її називають.

Японія - цікава самобутня країна. Протягом своєї тривалої історії вона створила унікальну національну культуру. Це країна мистецтва чайної церемонії, архітектури, декоративних садів, мистецтва вирощування карликових дерев – бансай і орна жування букетів – ікебана, мистецтва каліграфії і театру – кабукі. Почуття краси є невід’ємною характерною рисою японської культури.

Європа відкрила для себе Японію в епоху середньовіччя, коли почула дивовижні розповіді мореплавців, купців про далеку, багату, казкову країну, де живуть незвичайні та дуже чемні люди.

Сьогодні на уроці я поставила перед собою і Вами більш складну задачу: не просто познайомитися з творчою біографією Кавабата Ясунарі, не тільки розглянути художню своєрідність повісті «Тисяча журавлів», а ще й познайомитися з традиціями японської національної етики та естетики, зрозуміти «суть душі японця».

Наш урок – творчий відпочинок, «бесіда душею».
ІІІ. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

Успіх уроку, його результати залежать на тільки від підготовки

викладача, але й від підготовки учнів. Для того, щоб перейти до розгляду нового матеріалу необхідно підготувати учнів до вивчення та засвоєння нових знань. Викладач створює умови, враховуючи індивідуальні особливості учнів і поетапно переходить до творчих завдань. Серед організаційних форм навчання перевага надається індивідуальним завданням. Тільки особиснісно орієнтоване навчання дає можливість кожному учню реалізувати індивідуальні особливості, розвивати свою пошукову діяльність. На уроці використовую творчу групову роботу, випереджальне навчання, педагогічну технологію «створення ситуації успіху».


  1. Сприймання навчального матеріалу.

Викладач приступає до другого етапу уроку, а саме знайомство учнів з

темою уроку, його задачами, мотивує необхідність знання учнів з даної теми.

Учням пропонується записати тему та план викладання нового матеріалу для самореалізації, вибираючи завдання різного рівня складності, зокрема, такі як:ослідження, презентація, слайд-шоу, аналіз, творчі завдання.

  1. понятійний апарат : ікебана, танка, хоку, бансай, сабі, вабі, сибуй, юген.

  2. словник символів:

Весна – сакура, верба;

Літо – зозуля;

Осінь – хризантема, дикі гуси;

Зима – сосна, слива, бамбук;

Спогади – Місяць;

Удача – каштан;

Печаль – клен;

Символ жалоби – білий колір;

Дівчина – квітка;

Юнак – метелик.

  1. робота в зошиті:

змалювати опорно-логіну схему, словникова робота на мультимедійній дошці.
Заздалегідь учні мали випереджальне творче завдання до уроку. На уроці

будуть працювати три творчі групи. Прагнення викладача активізувати учнів на власне відкриття відомих фактів, що спонукає їх мислити, відкривати для себе нове і розкривати красу процесу пізнання.

Робота в групах:

  1. повідомлення експерта-«географа» про Японію у супроводі слайдів презентації.

Японія – держава в західній частині Тихого океану. Розташована на островах, що знаходяться на східному узбережжі материкової частини Азії від якої відділені Японським і Східно-китайським морями, на півночі омивається Охотським морем. До складу Японії сходять чотири великі острови: Хоккайдо, Хонсю, Кюсю, Сікоко. Це країна вулканів – їх там 150, і 40 із них діючі. Найвища точка Японії – гора Фудзіяма, яка є символом. Висота гори – 3776 м. Фудзіяма розташована на найбільшому острові – Хонсю.

У цій державі постійно відбуваються землетруси, 10-15 разів на рік бувають цунамі – великі хвилі (до 10 м. заввишки), що накочуються на берег і знищують усе на своєму шляху.

На більшій частині території Японії розташовано гори. Улітку у них жарко, а взимку – холодно. Столиця Японії – Токіо, у ньому проживає 30 млн. мешканців. Править країною імператор.

Японія – економічно-високорозвинена країна, посідає чи не перше місце у світі за рівнем розвитку новітніх технологій та винаходів. Японці шанують культуру і традиції свого народу. Їх традиційне національне вбрання – кімоно. Тільки в Японії можна бути присутнім на таких святах, як День милування квітучою сакурую, Свято споглядання великого Місяця, першого снігу, хризантем.

Японська релігія називається – «синто» - «шлях до богів». Головна сільськогосподарська культура – рис. В економіці панують фінансово-промислові групи «Міцубісі», «Санва», «Фудзі», «Сумітомо».

Викладач: З хризантемою пов’язана легенда про походження японського народу. У сиву давнину в Китаї жив жадібний і жорстокий цар. Якось він дізнався, що в країні, яка розташована на океанському острові, є чарівна золота квітка, що приносить щастя. Цар захотів мати квітку і наказав дістати квітку щастя стам юнакам і дівчатам. Молодь вирушила в далеку путь і дісталася острова та дізналася, що ця квітка – хризантема. Нова країна сподобалась молодим і вони вирішили не повертатися до злого царя. Зажили вони щасливо, а хризантему, яка принесла їм щастя шанують і досі.

  1. Повідомлення експерта-«історика».

Найдавніші населення людини на території Японії належать до доби палеоліту. У другій половині ІІІ століття виник племінний союз Ямато на базі якого у 8 столітті склалася ранньофеодальна централізована японська держава на чолі з імператором. З 1190 року владу в країні здійснювали сьогуни, спочатку з феодального дому мінамото, потім асікага. Влада імператора стала формальною, а правив сьогунат спираючись на самураїв. Нині ця держава конституційна монархія на чолі зі спадковим імператором.


  1. Повідомлення експерта-«мистецтвознавця»

Японське середньовічне мистецтво виросло під потужнім впливом

китайської культури. Японія з давніх-давен привчала себе до простоти, особливо в побуті. Традиційне житло зберегло свої ознаки й донині: легкий дерев’яний каркас, заґратовані розсувні стіни й перегородки, обклеєні папером; підлога, вкрита циновками, солом’яна покрівля, меблі відсутні, як і опалення. Усі речі зберігаються у стінних шафах. Великою майстерністю відзначаються вироби японського ужиткового мистецтва (ткацтво, вишивка, в’язання). До особливостей японської культури відносяться також: бансай, ікебана.

Викладач доповнює та звертає увагу учнів на любов японців до прекрасного, яка корениться в їх любові до природи. Прагнення до гармонії з природою – головна його риса. Красу слід знаходити в природі. Мірилом краси у японців слугують чотири поняття, три з яких – сабі, вабі, сибуй, а четверте – юген. Японія – це країна яскравих свят.

Викладач переходить до реалізації особистісно орієнтовано навчання. Диференціація зовнішніх домашніх творчих завдань стимулює активну пізнавальну діяльність, зумовлює розвиток творчих здібностей, формує уміння самоаналізу. При цьому викладач використовує прийом «сходинки до успіху» - це крок за кроком що означає підніматися сходинками знань.

Пошукова робота:

Викладач наголошує : Щоб зрозуміти загадкову японську душу, треба осягнути давній звичай доведений до високого мистецтва – чайна церемонія.

Учень зачитує історико-культурологічну довідку «чайна церемонія»

Ще в 15 сторіччі в Японії склався цілий ритуал чаювання, перейнятий з Китаю. Саме в Японії чайний ритуал набув своєї найвищої форми.

Сутність чайного обряду – дати можливість людині поміркувати над своїм життям, очистити душу від повсякденних турбот і суєти, нагадати про гармонійну єдність людини з природою та іншими людьми. Наслідуючи красу, людина вдосконалює себе та свої стосунки зі світом. Гармонія передбачає щирі стосунки між людьми, співзвуччя сердець.

Чайний дім – це обитель миру та спокою, сюди не має доступу людям з поганими думками. Головне у чайному домі – тиша і спокій, які необхідна для бесіди серцями.

4. Повідомлення експерта-«літературознавця» про мистецтво ікебани.

Слово «ікебана» в перекладі як «життя квітів» і як «живі квіти». Мистецтво розстановки квітів у вазах бере свій початок у стародавньому звичаї покладання на олтар божества, який поширився у Японії у 4 столітті. Композиції відзначалися особливою красою і вишуканістю, їх встановлювали біля домашніх олтарів, підносили як подарунок.

Викладач підкреслює, що ікебана – породження японського способу життя. Цей вид мистецтва створений нацією, яка століттями виховувала в собі вміння звертатися до природи як до невичерпної скарбниці прекрасного.

Викладач переходить до творчої групи, яка виконувала випереджальне завдання по біографії Кавабата Ясунарі і його повісті «Тисяча журавлів».

5. Повідомлення експерта-«біографа» про Кавабата Ясунарі.

Японський письменник народився в місті Осака в освідченій і заможній родині. Хлопчик рано осиротів. У 12 років вирішує стати письменником.

У 16 років Кавабата Ясунарі опублікував свій перший твір «Щоденник 16-річного юнака». Великий вплив на становлення письменника справили твори японської класики. Він із захопленням читає твори світової літератури, російський класиків Толстого, Достоєвського, Тургенєва, Чехова. Згодом вступає до Токійського університету, де займається літературою і шедеврами світового мистецтва. У ці роки засновує журнал «Сучасна література». Методом «потоку свідомості» написав повість «Танцюристка з Ідзу», новелу «Кристалічна решітка». Його творчість пов’язана з традиціями багатовікової японської культури, у ній відображена неповторна своєрідність національного бачення світу.

Заслужене визнання прийшли до письменника після появи повісті «Снігова країна». Кавабата Ясунарі заявив про себе як талановитий майстер ліричної прози, у якій знайшов відбиток, духовний стан сучасного японця. Основні твори: романи «Тисяча журавлів», «Стогін гори».

Викладач доповнює: творчість Кавабата Ясунарі є продовженням давніх традицій національної культури. У його творах є захоплення світом, відчуття неповторності кожної миті, краса відкривається в усьому. Усі його твори пронизані почуттям прекрасного. Письменник вірив, що закон Краси є законом Життя, і що в урочистості прекрасного полягає спасіння людства від загибелі.

«Інтерв’ю з письменником»:

  • Ясунарі-сан, Ви прожили довге життя. Які моменти життя тримає Ваша пам'ять?

  • У чому полягає Ваша естетична концепція?

  • Твердять, щоб читати Ваша повісті треба бути естетом. То ми не спроможні зрозуміти Вас?

Слідуючий етап уроку – це ідейно-художній аналіз повісті «Тисяча журавлів».

Евристична бесіда:

  • Коли була написана повість?

  • Про що йдеться в повісті?

  • Як побудована повість?

  • З якою метою використана чайна церемонія у композиційній побудові твору?

Викладач заохочує учнів працювати над розвитком аналізу повісті «Тисяча

журавлів», самостійно аналізувати, знаходити головну думку. Головну в роботі – особисте спілкування з учнями, висловлювання ними свого ставлення до прочитаного.

Учні відповідають на поставленні викладачем питання.

Індивідуальне повідомлення учня про сюжет повісті: Із Тікако Курімото, яка «здобула собі славу вчительки чайної церемонії» пов’язані всі життєві труднощі головних герої повісті. Колись Тікако була коханкою батька Кікудзі, котрий вже по дорослому осмислює свої дитячі спогади про неї. Пізніше ця жінка змогла увійти в довіру до його матері, допомагаючи влаштовувати чайні церемонії. Тікако опікає вже дорослого Кікудзі, котрий втратив батьків. Вона впливає на розвиток його стосунків з нареченою Юкіко і чинить перешкоди його контактам з пані Оота та її дочкою Фуміко. Тікако пересуває людей та їхні долі як чашки.

Чайний посуд живе немовби власним особливим життям, що пов’язане з минулим. Старовинні речі втілюють віковічну мудрість, нагадують про неминущі цінності.

Викладач звертається до учасників творчої групи літературознавців, які мали випереджальне завдання охарактеризувати образи повісті, вивчити манеру їх мислення і роль символіки і природи у повісті.

Учень: Романтичним є образ Юкіко, котра тримає в руках крепдешинову хустку із зображенням літаючих журавлів. Кікудзі закохується в Юкіко, шукаючи в ній втілення своїх мрій.

Досить складні любовні стосунки Кікудзі з пані Оота та її дочкою Фуміко. Із пані Оота його пов’язують спогади про батька. Оота-сан шукає у синові риси батька, люблячи його і шануючи пам'ять про нього. Кікудзі відкриває в Оото привабливі риси і краще розуміє почуття свого батька. Співчуття Кікудзі до Фуміко і зближення з нею після раптової смерті її матері, а також наполеглива турбота Такако про Кікудзі роблять дівчину з літаючими журавлями на фуросікі недосяжною мрією для хлопця.

Символіка у повісті. У японській символіці журавлі – символ надії, благополуччя і щастя. Героїня повісті повинна мати щасливу долю. Мрія про щастя є провідною ідеєю твору, але вона лишається недосяжною. Природа у зображення Кавабата прекрасна і велична, через показ змін у ній автор відтворює порухи людської душі.

Життя природи і людини поєднанні невидимими ланцюгами. Кавабата закликає вчитися у природи, проникати у її нерозгадані таємниці, він бачить у спілкуванні з природою шлях до морального вдосконалення людини. У повісті природа співчуває героям.

Учні доповнюють вислови експертів про символіку в повісті про роль природи.

Викладач наголошує, що в естетиці японського мистецтва уявлення про речі відіграє велике значення. Дерева, квіти, каміння, кераміка сприймаються японцями як одухотворені образи просякнуті настроями туги, співчуття, світлої печалі. Кавабата через сумну принадність речей передає свої симпатії і співчуття, милосердя і ніжність, гіркоту і біль до героїв повісті.

Письменник закликає пам’ятати про красу, яка поряд з вами у вас самих, любіть квіти, дерева, небо, любіть красу у великому і малому – і ви навчитеся любити життя, берегти людину.

З метою поглиблення знань учнів викладач використовує інтерактивну вправу «займи позицію» - цей метод допомагає вести обговорення дискусійного питання в групі. Учні висловлюють свої думки, почуття щодо питання «які типи краси існують в японській естетиці», а також пропонує скласти сенкан до слова «краса».
5. Підсумки роботи на уроці.

По закінченню викладання та закріплення всіх питань, передбачених планом уроку, треба підвести підсумки, короткі висновки про те, що нового вивчили учні на уроці.

Наступний етап уроку оцінювання учнів кожної творчої групи. При цьому використовую прийом «я на уроці».

Я – А, Б, В, Г, Д – учень вибирає сам, тому що…

А – абсолютний нуль (0-3 бали);

Б – більш-менш почувався (4 бали);

В – заглибився (6-7 балів);

Г – гідно почувався (8 балів);

Д – досяг (9-10 балів).

Після підведення підсумків роботи на уроці пропоную записати домашнє завдання: написати твір-роздум на тему: «Журавлі, яких людина шукає все життя».

VI.Рекомендації щодо подальшого використання даної методичної

розробки.

Дана методика проведення уроку засвоєння нових знань, використання методів і прийомів педагогічної технології «створення ситуації успіху», «критичного мислення» можна використовувати на уроках загальноосвітніх предметів і спец дисциплін.
Використана література:

  1. Л.І.Нечволд «Зарубіжна література. Інноваційні технології», Харків, 2004;

  2. Журнал «Зарубіжна література в навчальних закладах», В.Рогозинський, №3, 2000р.;

  3. Журнал «Всесвітня література», В.Черниш, 2007р.

Схожі:

Питання для підсумкового контролю з Етики та естетики
Художні особливості мистецтва Північного Відродження (Нідерланди, Німеччина, Франція)
Міністерство освіти і науки України
Магеря О. П., кандидат філософських наук, доцент кафедри етики та естетики НПУ імені М. П. Драгоманова
«Інтеграція змісту уроків етики та української літератури як дієвий...
Практика показує, що оптимальне поєднання змісту предмета етики та української літератури сприяє встановленню ієрархії людських цінностей,...
Кодекс службової етики офіцера Інтерполу 25
Шандула Олександр Олексійович, кандидат юридичних наук, доцент кафедри «Організації судових та правоохоронних органів» Національної...
«Кодекс етики та Стандарти практики для члена АФНУ»
Участь в розробці проектів Кодекса етики та Стандартів практики ріелтерської діяльності
Курс етики, 6 клас, урок 31 Галина Вікторівна Бєлоногіна, вчитель історії, етики, правознавства
Конституції України (ст. 10, 11, 12) та Закону України «Про національні меншини в Україні» (ст. 1, 2, 3, 6, 15)
1. Поняття етики. Основні етапи становлення етики. Етика в системі знання про мораль
Основні поняття професійної моральності. Характеристика понять моральної свідомості
Цілком особливе значення в романі набувають числа. Найчастіше Булгаков...
Цілком особливе значення в романі набувають числа. Найчастіше Булгаков згадує число  Перш за все, це Воланд зі своїм оточенням і...
«Українська федерація вчених» КОДЕКС НАУКОВОЇ ЕТИКИ (Проект) Київ 2005 Вступ
В узагальненому та систематизованому вигляді принципи поведінки науковця з точки зору морально-етичних цінностей становлять своєрідний...
УКРАЇНА Д Н І ПРОПЕТРОВСЬКАОБЛАСТ Ь СИНЕЛЬНИКІВСЬКА МІСЬКА РАДА ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ Р І ШЕНН Я
Затвердити проектно-кошторисну документацію на об’єкт «Реконструкція проїжджої частини вулиці Чехова м. Синельникове» у сумі 5721,451...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка