Хмарні освітні технології – інструмент створення інформаційного середовища взаємодії учасників освітнього процесу


Скачати 120.04 Kb.
НазваХмарні освітні технології – інструмент створення інформаційного середовища взаємодії учасників освітнього процесу
Дата03.11.2013
Розмір120.04 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Хмарні освітні технології – інструмент створення інформаційного середовища взаємодії учасників освітнього процесу.
Білл Гейтс бачить в цьому майбутнє, а ви, швидше за все, цим користуєтеся. Приготуйтеся до миттєвого доступу до всього звідусіль.

директор макрорегіону «Волга Microsoft»

КирилоСеменіхін
Сьогодні важко уявити собі процес навчання без використання сучасних технологій. І перш за все мова йде про застосування в навчальному процесі інформаційно-комп'ютерних технологій.

У багатьох школах України на сьогодні розроблена і успішно втілюється «Програма інформатизації та комп'ютеризації навчального процесу». Цілком природно, що така програма передбачає оснащеність навчального закладу сучасним апаратним обладнанням (комп'ютерною та цифровою технікою) і програмним забезпеченням. Які обчислювальні характеристики у сучасного апаратного забезпечення? Ці характеристики змінюються і удосконалюються практично щодня, і не для кого не секрет, що ніяка українська школа не в змозі оновлювати свою технічну базу з такою швидкістю, щоб забезпечити навчальний процес останніми новинками комп'ютерної техніки.

Така ж, якщо не гірша ситуація і з програмним забезпеченням. Оснащення шкіл ліцензійним ПЗ вимагає чималих матеріальних витрат.

І на мій погляд саме впровадження технологій «хмарних обчислень» в освітній процес може стати відмінним рішенням вищезазначених проблем. Цю ж думку підтверджує досвід розвинених зарубіжних країн [1], [2], [3].

Тому метою своєї професійної діяльності, вважаю створення технічних, педагогічних та організаційних умов формування єдиного інформаційного середовища Макіївського ліцею №1 використовуючи в якості інструментарію хмарні технології обчислень та формування мотиваційних потреб використання цього середовища усіма учасниками освітнього процесу. d:\учитель года 2013\уроки\опис досвіду\облоко.gif

Мета реалізується через наступні завдання:

  • забезпечення вільного і відкритого доступу до освіти протягом всього життя, з урахуванням інтересів, здібностей та особистих потреб;

  • формування інформаційно-комунікативних компетентностей створюючи умови для ознайомлення з новим програмним забезпеченням типу SaaS (програмне забезпечення як сервіс);

  • створення умови для формування в учнів стійких навичок самоосвітньої діяльності використовуючи для цього хмарні технології типа PaaS (платформа як сервіс);

  • формування навичок самостійної, дослідно-пошукової діяльності, використовуючи хмарні технології.

Так що ж таке «хмарні технології»?

Термін «хмарні обчислення» (англ. - сloud сomputing) може бути застосовано до будь-яких сервісів, які надаються через мережу Інтернет.

Концепція хмарних обчислень з'явилася ще в 1960 році, коли американський учений, фахівець з теорії EOM Джон МакКарті висловив припущення, що коли-небудь комп'ютерні обчислення стануть надаватися подібно комунальним послугам (publicutility) [4]. Розповсюдження мереж з високою потужністю, низька вартість комп'ютерів і пристроїв зберігання даних, а також широке впровадження віртуалізації, сервіс-орієнтованої архітектури привели до величезного зростання хмарних обчислень.

Майже всі сучасні характеристики хмарних обчислень, порівняння їх з електроенергетикою та використання приватних, публічних та громадських моделей були представлені Дугласом Паркхілом (DouglasParkhill) в книзі «The Challengeof the Computer Utility», ще в 1966 році [5].

Популярний зараз термін «cloud computing»(«хмарні обчислення») став вживатися в світі комп'ютингу з 2008 року. В освітніх установах України хмарні сервіси спочатку з'явилися в основному як безкоштовні хостинги поштових служб для студентів і викладачів. Інші численні інструменти хмарних обчислень для освіти практично не використовувалися в силу недостатності інформації про них та відсутності практичних навичок їх використання для навчальних цілей. І тільки порівняно недавно спочатку студентське співтовариство, викладачі, а за ними і школярі високо оцінили інноваційні IT-додатки, наприклад, Google Groups, Microsoft Office Web Apps, Amazon EC2 [6], [7]. І на сьогодні є впевненість, що найкращий спосіб підготовки учнів до роботи з новітніми IT-технологіями - це впровадження цих самих технологій в освітній процес.

Мережевим технологіям і використанню соціальних сервісів мережі Інтернет в освіті присвячені багато робіт вітчизняних, російських та зарубіжних авторів. Наприклад, основні соціальні сервіси мережі Інтернет описані в роботі російських авторів К.Г. Кречетнікова та І.В. Кречетнікова [8]. Питань Інтернет-навчання та організації єдиного міжнародного віртуального середовища для реалізації освітніх послуг різними навчальними закладами світу присвячений російський портал E-education.ru [9]. Можливості використання веб-технологій в освітньому процесі вищих навчальних закладів України розглянуті в дослідженнях Сейдаметовою З.С. та Сейтвелієвой С.М. [6], [7]. Грендон Джил у своїй роботі [10] описує особливості використання Інтернет в якості освітньої технології в системі вищої освіти, та дав рекомендації до їх застосування.

На відміну від розглянутих у вищеперерахованих роботах мережевих сервісах, хмарні обчислення дозволяють використовувати як сервіс і програмне забезпечення, і дані, і навіть комп'ютери. У роботах [10] - [13] описано яким чином можна ефективно використовувати cloud computing в процесі навчання і підготовки студентів.

Однак аналіз педагогічних праць і літератури виявив наскільки на сьогодні мало вивчене питання використання хмарних сервісів в шкільному освітньому процесі.

І саме мої міркування з питання «Хмарні освітні технології – інструмент створення інформаційного середовища взаємодії учасників освітнього процесу» пропонується вашій увазі.

Завдяки хмарним технологіям у галузі освіти сьогодні твориться справжня революція. Тепер, щоб вчитися, зовсім не потрібен вчитель, що стоїть біля дошки. Вчитися можна скрізь: в приміщенні та на відкритому повітрі, під деревом та на борту морського чи повітряного судна. Для цього всього лише потрібне один з мобільних пристроїв, що дає вільний доступ до глобальної мережі Інтернет. Як я це собі уявляю? Все через ті ж «хмарні обчислення»…


схема 1
Технологія використання хмарних сервісів пропонує новаторську альтернативу традиційному шкільному навчанню, створюючи можливості для персонального навчання, інтерактивних занять і колективного викладання. Крім того, мережева хмара дозволяє тим, хто навчається взаємодіяти і вести спільну роботу з надзвичайно широким колом однолітків, не залежно від їх місцезнаходження. І як один з прикладів такої роботи можна навести віртуальні Online екскурсії, що застосовуються мною на уроках інформатики при вивченні тем «Інформаційні технології у навчанні» та «Інформаційні технології персональної та колективної комунікації». Більш детальні мої рекомендації що до можливостей використання віртуальних Online екскурсій представлені у вигляді схеми 1.


мал. 1
Величезна сила хмари полягає ще й в Online контенті і відкритих ресурсах редагування, більшість з яких надається безкоштовно, що є теж немало важливим. І як приклад можна навести бібліотеку Академії Хана (www.khanacademy.org), де містяться більше 2.400 безкоштовних відеолекцій з усіх предметів - від арифметики до фізики, фінансів та історії. Безкоштовне Online відео відкриває небачені можливості для будь-якого фахівця в галузі освіти(мал. 1).

Що стосується інформатики, то проведений мною аналіз показав стовідсоткову відповідність існуючих на сьогодні хмарних Online-сервісів потребам навчально-виховного процесу загальноосвітніх навчальних закладів в програмному забезпеченні.

Більшість з цих інструментів та Інтернет-сервісів не створювалися спеціально для освітнього процесу, а тому вони можуть використовуватися вибірково в залежності від спеціалізації та переконань того чи іншого педагога. Як приклад такого використання можна розглядати позакласний online-турнір «По дороге с облаками».

На мій погляд саме хмарні обчислення міняють методи персонального, інтерактивного та колективного навчання в середній та старшій школі, роблячи процес навчання більш мобільним. На сьогодні щоб навчатися потрібне бажання та будь який мобільний пристрій з можливістю виходу до Інтернету. Але позбавлення учнів та вчителів жорсткої прив'язки до класів і парт - це ще не все. Нова технологія дає можливість набагато краще зберігати і поширювати знання. Уявіть собі Ісака Ньютона, який викладає відео про свої відкриття ну наприклад у YouTube. Погодьтеся, цікаве було б видовище! А найголовніше, що за кілька годин всі його відкриття стали б надбанням широкого загалу. І нам, на уроках інформатики YouTube стає до нагоди. Чому б не використовувати для мотивації освітньої діяльності, при поясненні нового матеріалу чи при виконанні домашнього завдання онлайновий видеоконтент, що в великій кількості вже наявне у мережі? Приклад такого застосування представлено у розробці уроку для 9 класу «Джерела й параметри растрових зображень. Поняття про роздільну здатність, глибину кольору та їх зв'язок з якістю растрових зображень».

Якщо розглядати більш широке коло дисциплін, не обмежуючись лише тими, що передбачають вивчення існуючих галузевих програм (наприклад, інформаційні технології, інші технічні спеціальності), можна виділити два класи рішень - імітаційне моделювання та дистанційний доступ до лабораторної бази.

Для їх реалізації потрібне єдине середовище, що дозволяє і розробляти необхідні сервіси, і управляти їх виконанням з використанням розподілених обчислювальних ресурсів. Наявність такого середовища, що має дружній користувачеві і інтуїтивно зрозумілий інтерфейс, дозволить швидко створювати, освоювати і використовувати засоби моделювання за різними напрямками - від технічних до соціальних. І як приклад такого, хоч і не у всіх питаннях досконалого середовища, можна навести online-сховище SkyDrive, що надається користувачеві як частина спектру Online послуг Windows Live.

Якщо говорити про лабораторні бази, то не завжди можливо забезпечити доступ учнів до сучасного наукового обладнання, на якому проводяться реальні експерименти з досліджуваної дисципліни та проблематики. І використання хмарних сервісів дозволить учням якщо не брати участь у проведенні експериментів, то, хоча б спостерігати їх, а також дасть можливість викладачам брати участь в "реальному" науковому житті у "своїх" дисциплінах.

На сьогоднішній день багато наших шкіл зіткнулися з необхідністю освоєння зовсім нового класу програмного забезпечення - Linux-подібних ОС та відповідного офісного пакету. Але цей перехід виявився дуже скрутним. Причин тому кілька - низька комп'ютерна освіченість вчителів, відсутність у школах кваліфікованих адміністраторів, складності з підключенням периферійних пристроїв (принтерів, сканерів, проекторів, інтерактивних дошок, і т . п.), низька якість ПЗ під Linux.

Хмарні технології можуть і в цьому питанні прийти нам на допомогу, адже вони знімають обмеження на використання операційних систем. По суті, при встановленому Linux користувачі можуть працювати з будь-якими додатками і прикладними програмами, маючи всього лише вихід в Інтернет. Це допоможе заощадити матеріальні та робочі ресурси.

Проникненню хмарних обчислень у навчання сприяє і той факт, що значний обсяг необхідних для роботи знань учень отримує в процесі так званого неформального навчання-спілкування з однолітками, які вважаються експертами з певних питань, і пошуку в різних інформаційних ресурсах.

Інтернет мережа надає як інформаційні, так і комунікаційні послуги користувачам. Завдяки соціалізації з’явились віртуальні співтовариства – соціальні мережі, які дозволяють створювати власні профілі й спілкуватися з іншими учасниками віртуально. Соціальні мережі дуже часто інтегруються з багатьма зовнішніми сайтами, сервісами та мобільними пристроями. З'явилися принципово нові можливості передачі знань, відбувається трансформація методів навчання із розвитком IT.


схема 2
Які ж прикладні сервіси в хмарному обчислювальному середовищі можуть бути застосовні в складі курсів навчання? Хто з учасників навчально-виховного процесу може користуватися цими сервісами? Відповідь на це питання представлено на схемі 2

«Хмарні обчислення» принесуть відчутну користь освіті; вже планується розробляти цифрові навчальні програми з використанням усіх доступних цифрових ресурсів. Особливу користь, на мій погляд принесуть два типи хмарних обчислень: SaaS (software-as-a-service - програмне забезпечення як послуга, тобто доставка хмарного програмного забезпечення в реальному часі) і IaaS (infrastructure-as-a-service - інфраструктура як послуга, тобто безкоштовне надання ресурсів зберігання даних, функцій електронної пошти та систем спільної роботи). Як би там не було, враховуючи стрімке поширення нових пристроїв (на кшталт планшетних комп'ютерів) і нових тенденцій (від перетворення освіти в загальнодоступну послугу до поширення мережних ігор і управління комп'ютерами за допомогою жестів), вже сьогодні можна констатувати, що мережева хмара відкриває небачені можливості як для учнів, так і для викладачів.

Результативність досвіду підтверджується педагогічними дослідженнями. Результати моніторингу якості освіти учнів з інформатики, анкетування з питання виявлення зацікавленості всіх учасників освітнього процесу в створенні єдиного інформаційного процесу та готовності до його використання свідчать, що використання хмарних технологій в навчальному процесі поступово впливає на підвищення якісних показників рівнів навчальних досягнень учнів із предметів, рівень сформованості ЗУН, пошукових умінь та навичок.

У ІІ семестрі 2011-2012 н.р. та у І семестрі 2012-2013 н.р. у у класі А одному з класів паралелі вивчення курсу інформатики велось з використанням хмарних сервісів. На початок дослідження класи показували достатньо однорідний рівень мотивації вивчення інформатики. При підведенні підсумків І семестру учні класу А показують значне зростання. Що і демонструють діаграма 1 та діаграма 2.


діаграма 1

діаграма 2
Також простежується зростанням рівня сформованості інформаціно-комунікативних компетентностей в учнів. Це наглядно демонструють результати участі наших ліцеїстів в олімпіадах, конкурсах, МАН, творчих ініціативах: всеукраїнського рівня – 2 перемоги та 4 лауреатства, обласного рівня – 2 переможця, міського рівня – 15 переможців.

Ми провели тестування і вивчили зацікавленість всіх учасників освітнього процесу (учнів, батьків і вчителів) в створенні єдиного інформаційного простору навчального закладу (частково реалізувавши таким чином принцип хмарних технологій) і готовності до його використання. У рамках дослідження 39 учнів, 25 батьків, 7 вчителів пройшли анкетування. Питання анкети для всіх опитуваних були однаковими: «Як Ви вважаєте, що було б актуальним та найбільш затребуваним в нашому віртуальному середовищі? З якими новими програмними засовами ви познайомились останнім часом?». Результати анкетування наведені на діаграмі.

З діаграми видно, що зацікавленість в деяких послугах особливо висока. А наявність цих послуг у інформаційному середовищі нашого ліцею дозволяють забезпечити саме хмарні обчислювальні технології.

Проаналізувавши накопичені мною матеріали можна зробити висновки що якість навчання при використанні хмарних технологій підвищується за рахунок:

  • більшої адаптації учнів до навчального матеріалу з урахуванням власних можливостей і здібностей;

  • можливості вибору більш відповідного для учня методу засвоєння предмета;

  • регулювання інтенсивності навчання на різних етапах навчального процесу;

  • самоконтролю;

  • підтримці активних методів навчання;

  • образної наочної форми подання матеріалу, що вивчається;

  • модульного принципу побудови, що дозволяє використовувати окремі складові частини хмарних технологій;

  • розвитку самостійного навчання.

Крім того зацікавленість учасників освітнього процесу в створенні єдиного інформаційного середовища Макіївського ліцею №1 досить висока, от же, доцільно і в подальшому вести роботу по впровадженню хмарних технологій в процес освіти.

Хмарні освітні технології є потужним засобом підвищення ефективності навчання шляхом вирішення ряду завдань:

  • збільшення навчального часу без внесення змін у навчальний плани;

  • якісної зміни контролю над діяльністю учнів;

  • інтенсивного залучення батьків у навчально-виховний процес;

  • підвищення інформаційно-комунікаційної компетентності всіх учасників освітнього процесу;

  • підвищення мотивації учнів до навчання;

  • забезпечення гнучкості управління навчальним процесом.

Впровадження хмарних технологій різного виду сьогодні активно відбувається в багатьох сферах життя: у медицині, бізнесі, науці, сфері розваг. Однак однією з найважливіших сфер застосування може і має стати освіта. Саме хмарні технології дозволять знанням подолати існуючі бар'єри: географічні, технологічні, соціальні.

ХМАРНІ ТЕХНОЛОІГІЇ - ВИБІР, ЩО ІСНУЄ


без имени-1

без имени-1


Схожі:

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
«Про заходи щодо впровадження електронного навчального контенту» та з метою подальшого розвитку інформаційного освітнього простору,...
МЕТОДИКА СТВОРЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НАЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ Постановка проблеми
Постановка проблеми. У ХХІ сторіччя людство ввійшло у стадію розвитку, яке одержало назву постіндустріального або інформаційного...
ВИКОРИСТАННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ІНФОРМАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ...
Розвиток інформаційного суспільства є характерною рисою XXI століття. Саме в інформаційному суспільстві набувають активного розвитку...
«Створення шкільної системи медіаосвіти як складової сучасного освітнього середовища»
Досвід роботи педагогічного колективу щодо створення шкільної системи медіаосвіти як складової сучасного освітнього середовища
Г. Б. Гордійчук, Д. В. Зінченко
Використання інформаційного освітнього середовища навчального закладу для підготовки педагогів
НАКА З
Міністерстві юстиції України 10. 04. 2012 за №517/20830, з метою формування інформаційного освітнього середовища професійно-технічних...
ВПРОВАДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕС ОСВІТИ
КТ в освіту та проблеми, які виникають при цьому. Більш конкретно розглядається підвищення рівня кваліфікації викладачів, як безпосередніх...
Досвід і напрями діяльності інформаційної освітянської мережі ЮНЕСКО...
Досвід і напрями діяльності інформаційної освітянської мережі ЮНЕСКО для розвитку освітніх процесів України // Засоби і технології...
І НФОРМАЦ І ЙНИЙБЮЛЕТЕН Ь
Створення інформаційного освітнього простору пов’язане з постійним оновленням ресурсів та мереж інформацією та можливостями для учнів,...
МОДЕЛЮВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ СТВОРЕННЯ ОСВІТНЬОГО...
Алізовано проблеми та перспективи створення освітніх округів в Україні. Подано структурно-функціональну модель освітнього округу,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка