Досвіду


Скачати 184.6 Kb.
Назва Досвіду
Дата 02.11.2013
Розмір 184.6 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Новоолександрівська загальноосвітня школа I-III ступенів

Запорізького району Запорізької області
Адреса: 70433, Запорізька область, Запорізький район, с.Новоолександрівка, вул. Радянська, 14
Телефон : 287 -91- 83
Електронна адреса: [email protected]

Автор досвіду Шляхова Вікторія Володимирівна, вчитель І кваліфікаційної категорії, заступник директора з навчально-виховної роботи Новоолександрівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Запорізького району Запорізької області
Тема досвіду: «Модель сучасного вчителя як конкурентоспроможного фахівця».
Базова модель досвіду

Актуальність і перспективність досвіду проблема підготовки конкурентоспроможних фахівців (майбутніх учителів) в останні роки активно досліджується вченими різних наукових напрямків. Актуальність наукових робіт з цієї проблеми визначається соціально-економічними змінами в Україні, входженням України в єдиний освітній простір та стратегічними завданнями вищої освіти.

Так, одним із них у Програмі розвитку освіти в Україні на XXI ст. визначено досягнення якісно нового рівня мобільності та професійно-практичної підготовки фахівців

Теоретичною базою досвіду є роботи таких сучасних вітчизняних науковців, як О. Виноград, Л. Настенко, О. Чемерис, І. Бойчук, А. Зубко та ін. у своїх роботах вони досліджували педагогічні умови професійної підготовки майбутніх спеціалістів. Проблему саморозвитку розглядали у своїх працях Т. Тихонова, Е. Коваленко, О. Слободян. Професійну діяльність досліджували С. Кубіцкий, А. Машталір, В. Калінін. Упровадженню інформаційних та інтеракційних технологій присвячено наукові розробки

О. Єльникової, О. Кареліна, В. Імбер та ін. Отже, забезпечення якості професійної підготовки майбутніх учителів представлено широкою низкою наукових досліджень. «Міркування педагога, виражені в його ідеях, судженнях, умовиводах, є фундаментом, основою, на якій він будує свою професійну діяльність»

Досвід за інноваційним потенціалом є модифікованим, тому що він пов'язаний з удосконаленням і раціоналізацією відомих у педагогічній науці ідей, методик і технологій.

Інформаційно-педагогічна модель досвіду «Від творчо працюючого вчителя - до творчого колективу» - одна з тез, яка є домінуючою в діяльності педагогів гімназії. Відтак вчителі ведуть пошук інтерактивних технологій навчання, активно втілюють їх на уроках, в позаурочний час, в гуртковій та індивідуальній роботі.

Результати запровадження досвіду . Конструктивне поєднання традиційних та інноваційних форм ї роботи забезпечує зростання професійної майстерності вчителів, створення творчих груп педагогів, розробка власних методик вивчення окремих предметів, підвищення якості навчально-виховного процесу.

07042009(003)




Прізвище, ім’я, по батькові

Шляхова Вікторія Володимирівна

Рік народження: 1977

Освіта (назва навчального закладу, час його закінчення): вища, Запорізький національний університет, 2011

Посада: вчитель біології та хімії

Педагогічний стаж: 9років

З якого року працюю в даній школі: 2003рік

Нагороди: грамоти відділу освіти-2011р., грамота Запорізької райдержадміністрації-2010р.

Проблема над якою працюю: «Розвиток життєвих компетентностей на уроках біології на основі використання дослідницьких технологій».

Друковані роботи : Вісник ЗНУ»Оцінка алелопатичних властивостей однорічних квітково-декоративних рослин при їх спільному вирощуванні»№1 2011р.

Курси підвищення кваліфікації : c:\users\123\desktop\cassettino.png

2007р. ЗОІППО екологія рідного краю

Конкурентоспроможний вчитель – це людина,

здатна творчо мислити й втілювати свої творчі ідеї.

«Продуктом» конкурентоспроможного

вчителя є конкурентоспроможний учень.



ВСТУП
У школі все починається з учителя. І хоча результати навчання і виховання учнів залежать від трьох чинників - хто навчає, кого навчають,як навчають, - важко сказати, що важливіше. Безумовно, величезною у справі виховання є роль учителя, його особистості.Чого чекає суспільство від учителя? Воно може існувати, якщо його громадяни розподілять між собою сфери застосування своїх сил, кооперування яких дає змогу людству розвиватися. Головні сфери - виробництво, наука, мистецтво. Виробництво - основа життя суспільства, воно забезпечує людей необхідними засобами існування. Наука дає нові знання, технології, що допомагають розвивати виробництво, сприяють усвідомленню сутності буття. Та не лише інтелектуальною діяльністю і виробництвом живе людина. Велику роль відіграє духовна царина, яку живить мистецтво через відображення дійсності в художніх образах. Наука і мистецтво впливають на виробництво, удосконалюючи його. Проте для цього потрібні люди, які ввібрали б у себе досвід, набутий попередніми поколіннями, і були готові розвивати і виробництво, і науку, і мистецтво далі. Педагогічна діяльність як форма вияву активного ставлення людини до навколишньої дійсності сконцентрована у галузі залучення молодого покоління до накопичення суспільного.

  За словами видатного педагога К.Д.Ушинського вчитель відіграє у навчанні і вихованні вирішальну роль, що його (вчителя) особистість впливає на дитячу свідомість набагато більше, ніж це можна досягнути іншими методами. До цієї теми зверталося чимало вчених, педагогів. Всі вони по своєму бачили ці риси, але в цілому їхні погляди мали один характер, ніби доповнювали один одного. Школі сьогодення потрібні вчителі-педагоги, вихователі, майстри своєї справи.В світі інформаційних технологій, де відбувається постійна трансформація цінностей, зміна мети та завдань навчання і виховання, виникає потреба у переосмисленні вимог до вчителя. Сучасна школа потребує кваліфікованого педагога відповідного рівня та профілю, конкурентоспроможного, компетентного, який вільно володіє своїми знаннями і орієнтується в суміжних галузях діяльності, готового до постійного професійного зростання, соціальної та професійної мобільності, здатного до критичного мислення та рефлексії, який бачить альтернативні шляхи вирішення педагогічних завдань і вміє боротися зі стереотипами.

           Українська освіта перебуває в стані змін та впровадження інновацій, тому не зайвим буде знайомство з досвід зарубіжних країн в питанні бачення особистості сучасного вчителя.

        В Сполучених Штатах Америки проблемі підготовки кваліфікованих вчителів завжди приділялась особлива увага. У Доповіді Національної комісії «Навчання для майбутньої Америки» наголошується, що лише вчитель з високим рівнем професійної підготовки та особистісного розвитку здатний навчати і виховувати учнів так, щоб в майбутньому вони стали професіоналами, яких потребує плюралістичне, високотехнологічне суспільство [3].

        В сучасній американській педагогіці існує спеціальний термін «ефективні вчителі». Їх відрізняє унікальна комбінація особистих якостей (за А. Комбасом), які становлять професіоналізм педагога:

• для таких вчителів внутрішня, психологічна сторона справи важливіша зовнішньої;

• спочатку він прагне зрозуміти точку зору іншої людини, а потім вже діяти на базі цього розуміння;

• люди і їх реакції являються для нього більш значущими, ніж речі і формальні ситуації;

• він довіряє людям і вважає їх здатними вирішувати, причому зовсім адекватно, свої життєві проблеми, чекає від них прояву дружелюбства, а не ворожості;

• людина для нього - завжди особистість, наділена гідністю [1].

         Р. Рейгер та Дж. Стенг вважають, що вчитель-професіонал повинен бути креативним, цікавим, допитливим, чуйним, дружелюбним та тяжко працювати, щоб бути ефективним на уроці; створювати таке навчальне середовище, яке б збільшувало та підсилювало бажання учнів учитися. В цьому ж контексті Г. Гайгет та Е. Стоунз стверджують, що хороший учитель – це людина з винятково широкою та сповненою життям інтелектуальною допитливістю. Якісний учитель, зазначає П. Мак Кормік – це той, хто надихає учня «змагатися» сам із собою, виконувати завдання, які, здавалося б, перевищують його можливості, відкривати й розвивати в собі мислителя. Разом з тим, найкращими вчителями можуть бути лише ті, хто ніколи не припиняє самоосвіту. Г. Остін, Б. Дваєр та П. Фрібоді наголошують на важливості підвищення кваліфікації педагогічного персоналу [5].

        Одним із основних завдань підготовки вчителів в системі освіти Франції є не тільки формування професійних умінь та навичок, але, перш за все, виховання творчої особистості, яка здатна використовувати найновіші досягнення педагогічної науки і практики, вільно орієнтуватися у стрімкому потоці наукової інформації, розуміти, використовувати і створювати інноваційні педагогічні технології. Французький науковець Ф. Ваніскотт говорить про те, що вчитель-професіонал має відповідати за свій професійний розвиток, поєднувати теоретичні знання з творчою практичною діяльністю, отримувати належну професійну підготовку та неперервну освіту [2]. Сучасний фахівець – це людина, яка володіє системним мисленням, здатна своїми діями не тільки досягти визначених, але і створити безпечні умови життєдіяльності; враховувати інтереси суспільства, окремих груп і особистісні; вміє створювати комфортні умови для спілкування, життєдіяльності, підтримувати працездатність і стійкість у роботі різних систем. Такий погляд на особистість сучасного фахівця обумовлює відповідні професійні й особистісно значущі якості: інтерес до професійної діяльності, уміння і навички рефлексії, сформованість духовних цінностей, здатність працювати за різними технологіями і методичними системами, спостережливість тощо. Аналіз світових тенденцій у галузі освітньої діяльності засвідчує зростання вимог до професіоналізму й особистих якостей учителя. І це не випадково: адже ключова роль у вирішенні пріоритетних завдань державної політики в галузі освіти належить саме вчителю, який спроможний вибудовувати індивідуальну модель роботи з кожною дитиною, розвивати її здібності й одночасно самовдосконалюватися й само розвиватися, бути здатним пристосовуватися до динамічних умов соціального і професійного життя. Сьогодні велика увага приділяється системі перепідготовки педагогічних кадрів та підвищення їхньої кваліфікації за умов створення та дії ринку освітніх послуг. Важливо, щоб учитель, готуючись до високопрофесійної дільності за умов ринку, не перетворився на банківського чи торгового працівника. В основу формування особистості вчителя, як вихователя і наставника зростаючого покоління, необхідно покласти ідеї гуманістичної парадигми особистісно орієнтованої освіти та виховання. І це не випадково. Адже мета особистісно орієнтованої гуманної освіти – знайти, підтримати людину в людині, закласти в ній механізм самореалізації. Такий підхід потребує формування нового типу особистості, спеціаліста, який органічно впишеться у зміни в суспільстві, впливатиме на їх прогресивний розвиток. Специфіка педагогічної діяльності ставить перед учителем ряд вимог, які можна визначити як професійно вагомі особистісні якості, що характеризують інтелектуальний та емоційно-вольовий рівень розвитку особистості вчителя. З іншого боку, професія вчителя вимагає максимальної віддачі, а тому особливо цінності набувають особистісно вагомі якості фахівця, необхідні для надання кваліфікованої освітньої послуги.

        Модель особистості британського вчителя - це системна інтегральна характеристика особистості, що представляє сукупність педагогічної компетентності, майстерності, професійно та соціально значущих якостей, індивідуального стилю діяльності вчителя, що забезпечує ефективність і якість освітнього процесу. Такі складові як ерудиція, професійна етика, креативність, співробітництво, активність, педагогічна позиція і професійний ідеал, професійна рефлексія, орієнтують вчителя на формування позитивної «Я-концепції», вивчення нових педагогічних теорій, дослідницьку діяльність, осмислення свого досвіду і професійне самовдосконалення [4].

          Діяльність вчителя нового покоління повинна бути спрямована не тільки на викладання окремої навчальної дисципліни, а й на здійснення міжпредметних зв'язків. Слід розглядати навчальний процес, як педагогічну взаємодію спрямовану на розвиток особистості та її підготовку до вирішення завдань життєвотворчості.

        Отже, суспільство чекає від учителя не тільки надання міцних знань своїм учням, а й вимагає від нього виконання різних функцій: вивчення індивідуальних особливостей й умов життя учнів, піклування про їхнє здоров’я, підтримка зв’язку з батьками й громадськістю. Такий стан речей вимагає від учителя постійного поповнення знань загальнокультурного і професійного характеру, усвідомлення важливості своїх дій і високої за них відповідальності.

Сучасний учитель школи нового типу – це людина з високим ступенем соціальної активності та громадянської відповідальності за якість і результативність власної роботи. Йому притаманний високий професіоналізм, фундаментальна науково-теоретична, психолого-педагогічна і методична підготовленість. Грамотний аналітик і оптиміст, з великим запасом ідей, планів, енергії, духовних і фізичних сил, він може оперативно приймати відповідальні і компетентні рішення, спираючись на прогресивні ідеї психолого-педагогічної науки і творчі можливості свого учнівського коллективу.

Основні компетенції сучасного вчителя:

    Вміти вчитися разом зі своїми учнями, самостійно закриваючи свої «освітні дірки».

    Вміти планувати і організовувати самостійну діяльність учнів (допомагати що вчиться визначати цілі і освітні результати на мові умінь (компетенцій);

    Вміти мотивувати учнів, включаючи їх в різноманітні види діяльності, що дозволяють  напрацювати їм необхідні компетенції;

    Вміти інсценувати навчальний процес, використовуючи різноманітні форми організації діяльності і включаючи різних учнів в різні види роботи і діяльності, враховуючи їх схильності, індивідуальні особливості і інтереси;

    Вміти займати експертну позицію щодо демонстрованих учням компетенцій в різних видах діяльності і оцінювати їх за допомогою відповідних критеріїв

    Вміти помічати схильності учня і відповідно до них визначати найбільш відповідний для нього навчальний матеріал або діяльність.

    Володіти проектним мисленням і вміти організувати і керувати груповою проектною діяльністю учнів.

    Володіти дослідницьким мисленням, уміючи організувати дослідницьку роботу учнів і керувати нею.

    Використовувати систему оцінювання, що дозволяє учням адекватно оцінювати свої досягнення і удосконалювати їх.

    Вміти здійснювати рефлексію своєї діяльності і своєї поведінки  і вміти організувати її в учнів в процесі навчальних занять.

    Вміти організувати понятійну роботу учнів

    Вміти вести заняття в режимі діалогу і дискусії, створюючи атмосферу, в якій учні хотіли б висловлювати свої сумніви, думки і точки зору на обговорюваний предмет, дискутуючи не тільки між собою, але і з вчителем, приймаючи, що своя власна точка зору може бути також взята під  сумнів і бути розкритикована.

    Володіти комп'ютерними технологіями і використовувати їх в навчальному процесі.



Модель сучасного вчителя
Критерії створення портрета педагога

у світлі нової парадигми освіти:

Приклади створених моделей















Педагог-майстер володіє такими рисами:


  • знання предмета;

  • прагнення до самоосвіти;

  • любов до дітей;

  • розумна вимогливість;

  • почуття міри;

  • педагогічний такт;

  • особистий приклад;

• уміння контролювати свою діяльність і поведінку;

  • спостережливість;

  • винахідливість;

• уміння користуватися голосом, дикцією, мімікою, тоном, жестом;

• педагогічна прозорливість.

Підвищення педагогічної майстерності — неперервний гнучкий процес, що потребує наполегливої роботи, здібностей, самоосвіти, самовиховання, самовдосконалення й рефлексії.



Умови підвищення педагогічної майстерності:

1. Наполеглива й старанна педагогічна робота вчителя, старанне планування кожного уроку.

2.Самоосвіта. Василь Сухомлинський писав: «Учителю потрібен вільний час, щоб обміркувати нові досягнення науки, поповнювати свої знання, узагальнюва ти набутий досвід, і, звичайно ж, читання».

  1. Самовиховання. «Пізнай себеі ти пізнаєш увесь світ» (давня мудрість).

  2. Самовдосконалення. Його девіз: «Сьогодні краще, ніж учора, а завтра краще, ніж сьогодні».

Самоосвіта сприяє формуванню індивідуального стилю педагогічної діяльності, допомагає в осмисленні педагогічного досвіду і власної самостійної праці, є засобом самопізнання і самовдосконалення, шляхом педагогічного розвитку


c:\users\123\desktop\cassettino.png

Модель учителя-новатора
1244296133_52_bulkish.ru.jpg

1. Натхненний: надихає учнів на успішну діяльність; учні відчувають його захоплення своєю роботою та предметом.

2. Професійно підготовлений: добре знає свій предмет; щоденно планує й готує свої уроки.

3. Підтримує учнів: розвиває й підтримує творчість і допитливість учнів;

дружній і доброзичливий; підтримує й заохочує; усміхнений, уважний і люблячий.

4. Послідовний, принциповий і вимогливий у викладанні та в оцінюванні:

доброзичливо принциповий; цілеспрямований, толерантний і терплячий.

5. Забезпечує ефективне навчання й виховання: дає зрозумілі пояснення;

навчає цікаво й весело; не принижує особисту гідність учня.

6. Завжди дає відповідь на несподівані запитання, а якщо не знає відповіді, визнає це, зауваживши, що знає, як і де знайти відповідь.

7. Визнає й практикує різноманіття у викладанні: урізноманітнює навчальний процес; використовує та запроваджує новітні навчальні методи.

8. Гнучкий - позитивно ставиться до змін.

9. Проводить уроки не тільки сидячи.

10. Залишає негативний емоційний вантаж поза дверима класу.
Висновки

Отже, можна сказати, що школі на сучасному етапі потрібен вчитель:

  • який бачить у кожному своємуучневі не „об'єкт педагогічного впливу", а самостійну особистість, яка знаходиться в постійному розвитку, має право на самоствердження;

  • вміє жити в реальному світі, об'єктивно сприймати факти і працювати з ними, долаючи прагнення заховатись за систему власних психологічних захистів;

  • · навчився орієнтуватися у будь-якій ситуації, визначати її психологічні основи, передбачати прямі й опосередковані наслідки кожного свого рішення і вчинку, об'єднувати окремі події в насичені єдиним смислом системи;

  • може долати деструктивний вплив зовнішніх побічних (організаційних, бюрократичних, формальних) факторів на розвиток власної особистості і стосунки з учнями;

  • бере на себе відповідальність за розвиток ситуацій, бо усвідомлює, що саме викладач має розуміти, що відбувається із студентом і як йому допомогти;

  • уміє дозувати міру свого втручання в особисте життя студента, розділяти проблеми на ті, які повинен вирішувати сам студент, і ті, де необхідний його вплив;

  • здатен дозувати ступінь своєї активності, розподіляти увагу між усіма дітьми найоптимальнішим чином;

  • може змінюватися у мінливому світі й змінювати світ на краще.



c:\users\123\desktop\pedrada2.png


Список використаної літератури

1 . Андрійяко Т. Конкурентоспроможність як прояв акмеологічної культури особистості / Т. Андрійяко // Рідна школа. – 2011. – № 10. – С. 64-67.

2. Баєва О. В. Державне регулювання вищої освіти України в умовах інтеграції в Європейський освітній простір /О. В. Баєва // Економіка та держава. – 2010. - № 4. – С. 114-116.

3. Бакал Л. Формування конкурентоспроможної особистості в умовах особистісно зорієнтованого навчання / Л. Бакал // Школа. – 2011. – № 9. – С. 9-11.

4. Бігдан І. К. Інтелектуальний капітал студентів як запорука конкурентоспроможності випускників / І. К. Бігдан // Нова педагогічна думка. – 2011. – № 1. – С. 131-135.

5. Богосвятская А.-М. Одухотворять все, с чем имеешь дело: [размышления об учителе нового времени] / А.- М. Богосвятская // Завуч. – 2011. – № 28. – С. 19-22.

6. Бойко А. Проблеми розвитку української освіти в умовах євроінтеграції / А. Бойко // Вища освіта України. – 2008. – № 2. – С. 34-39.

7. Вища освіта України – європейський вимір: стан, проблеми, перспективи // Вища школа. – 2008. - № 7. – С. 78-125.

8. Гавлітіна Т. Теоретико-методологічна підготовка конкурентоспроможного педагога в системі післядипломної освіти в Україні / Т. Гавлітіна // Нова педагогічна думка. –2008. – № 4. – С. 4-8.

9. Гладушина Р. Психолого-педагогічні умови підвищення конкурентоспроможності випускиків / Р. Гладушина // Нова педагогічна думка. – 2011. – № 1. – С. 42-46.

10. Голубенко О. Національна структура кваліфікацій вищої освіти: проблема переформатування / О. Голубенко, Т. Морозова // Вища школа. – 2009. – № 11. – С. 50-60.

12. Дем'янюк Т. Д. Використання інтерактивних технологій підготовки вчителя як конкурентоспроможного фахівця / Т. Д. Дем'янюк, Ю. І. Завалевський, Л. С. Мельничук. –К.-Рівне : РДГУ, 2008. – 178 с.

13. Дем'янюк Т. Д. Готовність до інноваційної діяльності як важлива професійна якість конкурентоспроможного педагога / Т. Д. Дем'янюк // Збірник наукових праць. – Рівне : РДГУ, 2009. – Вип. 1. – С. 5-8.

14. Дем'янюк Т. Д. Інноваційні технології підготовки конкурентоспроможного вчителя : [моногр.] / Т. Д. Дем'янюк, Н. С. Савінова, Г. П. Кособуцька ; М-во освіти і науки України, РДГУ. – Рівне : [РДГУ], 2009. – 382 с.

15. Дем'янюк Т. Д. Освітня програма підготовки конкурентоспроможного вчителя : навч. прогр. / Т. Д. Дем'янюк, С. О. Шидловька. – Рівне : РДГУ, 2008. – 13 с.

16. Дем'янюк Т. Д. Сучасні організаційні форми розвитку конкурентоспроможного вчителя : навч.-метод. посіб. / Т. Д. Дем'янюк, Ю. І. Завалевський, С. О. Шидловська. – Рівне : РДГУ, НДЛ інноваційних виховних технологій, 2008. – 119 с.

17. Дем'янюк Т. Д. Сучасні організаційні форми формування конкурентноспроможного вчителя / Т. Д. Дем'янюк, Г. Т. Горецька // Науковий вісник НДЛ інноваційних виховних7 технологій / упоряд. Т. Д. Дем'янюк. – Рівне : РДГУ, 2007. –Вип. 3. – С. 88-95.






Схожі:

Центральна районна бібліотека Методично-бібліографічний відділ З...
Бібліотека – моя доля: з досвіду роботи / Долинська ЦРБ, метод бібліогр від.; уклад. З. В. Тарантюк, Н. П. Кушнірчук, відп за вип....
Досвіду: «Навчально-дослідницька робота учнів на уроках біології...
Громова Тетяна Василівна, вчитель біології Черкаської спеціалізованої школи №33 ім. Василя Симоненка Черкаської міської ради
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО...
Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу
Досвіду роботи

Розвиток навички читання як умови формування освітньої компетенції...
Опис досвіду роботи вчителя початкових класів Запорізького навчально-виховного комплексу №109 Дидики Людмили Іванівни
ВСТУП 7
Порівняльний аналіз вітчизняного та зарубіжного досвіду управління фінансовим лізингом
Алгоритм узагальнення прогресивного педагогічного досвіду у навчальному...

Досвіду
Центру методичного забезпечення загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти Житомирського ОІППО
ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Канева щодо вивчення, узагальнення та впровадження передового педагогічного досвіду
ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДОСВІДУ РОБОТИ
«ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ УСНОГО ТА ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ, ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ОРФОГРАФІЧНОЇ ГРАМОТНОСТІ»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка