На уроках природничих дисциплін


Скачати 376.03 Kb.
Назва На уроках природничих дисциплін
Сторінка 1/4
Дата 25.10.2013
Розмір 376.03 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
  1   2   3   4


Напрямки використання інформаційних технологій

на уроках природничих дисциплін

Місце роботи: Макіївська загальноосвітня

школа І-ІІІ ступенів № 99

Посада: учитель фізики

Кваліфікаційна категорія:

спеціаліст вищої категорії,

старший вчитель

Стаж роботи: 22роки

Зміст
Вступ……………………………………………………………………………3

I. Визначення векторів використання ІТ на уроках природничих дисциплін……………………………………………………………………....5

1.1. Дидактичні можливості мультімедійних уроків……………….............. 5

1.2. Використання на уроках електронних підручників……………..............7

1.3. Застосування пакету OFFIS при викладанні природничих дисциплін……………………………………………………………………...12

1.4. Організація самоосвіти за допомогою інформаційних технологій …..13

II. Розробка методики використання інформаційних технологій на

уроках природничих дисциплін……………………………………………14

2.1. Типи уроків з використанням комп’ютера……………………………..14

2.2. Методика впровадження комп’ютерних уроків………………………..16

Висновки……………………………………………………………………..18

Література…………………………………………………………………….20

Словник……………………………………………………………………….23

Додаток 1. Реєстр навчальних комп’ютерних програм з предметів при-

родничих дисциплін …………………………………………………...24

Вступ

Урок – це дзеркало

загальної і педагогічної

культури вчителя,

мірило його інтелектуального

багатства,

показник його світогляду

і ерудиції.

В. Сухомлинський
I.Актуальність проблеми

Освіта складає основу розвитку людства. Соціально-економічний прогрес залежить від здатності держави забезпечити освіту всіх членів суспільства, надати можливість кожній людині досягти успіху в сучасному світі.

Згідно із Законом України «Про освіту» метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення інтелектуального, творчого, культурного потенціалу народу, підвищення його освітнього рівня.

Тому, одне з головних завдань освіти сьогодні - навчати користуватися інформаційними технологіями та навчатися, використовуючи ці технології. Від того, наскільки успішно буде вирішене це завдання, визначальною мірою залежить розвиток країни, її місце у світі.

Впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у роботу загальноосвітніх навчальних закладів регіону регулюється законом України Про освіту, Про загальну середню освіту, Законом України «Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Украйні на 2007-2015 роки», Указом Президента України Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні, Концепцією профільного навчання в старшій школі. регіональною програмою "Освіта Донеччини. 2007-2011 роки тощо [5].

У сучасній школі вчитель повинен працювати одночасно з 25 учнями, які мають різні знання, уміння, темп навчання, та інші індивідуальні якості. Інформаційні технології дозволяють кожному учню працювати самостійно, збільшується якість наочності в учбовому процесі (презентації, виконання графіків, таблиць), реалізувати меж предметні зв’язки фізики, хімії, біології з іншими предметами.

Використовувати інформаційні технології можно на усіх етапах уроку: перевірка знань, пояснення нового матеріалу, закріплення знань. Використання мультимедіа (комп’ютер, проектор, звукові колонки, інтерактивна дошка) потребує об’єднання традиційних форм навчання з нетрадиційними, при цьому треба спланувати урок так, щоб оптимально розподілити час між спілкуванням, можливостями учнів та технологією навчання на різних етапах уроку.

Біологія, фізика, хімія – предмети при вивченні, яких необхідно проводити ек-сперементальні дослідження, що не завжди можливо у шкільних умовах. Тому велике значення надається комп’ютерному моделюванню процесів та явищ, проведенню фізичних та хімічних дослідів у режимі реального часу.

Таким чином, творчий підхід дозволяє педагогу максимально ефективно використовувати у своїй роботі багатий інструментарій, що представляється сучасними комп’ютерними освітніми технологіями.

Мета: визначити напрямки використання інформаційних технологій на уроках природничих дисциплін; розробити методичні рекомендації з використання комп’ютерів на уроках.

Завдання:

  1. вивчити науково-методичну літературу з проблеми;

  2. зібрати, проаналізувати, та узагальнити матеріал з проблеми;

  3. розробити методики використання інформаційних технологій на уроках природничих дисциплін.

Об’єкт дослідження: напрямки використання ІКТ.

Предмет дослідження: інформаційні технології.

Критерії очікуваних результатів:

  • підвищення інтересу до вивчення предметів природничих дисциплін;

  • формування інформаційної культури учителя та учня.


Практична значущість роботи :

Розроблені методичні рекомендації щодо використання ІКТ на уроках природничих дисциплін, можуть бути використані педагогами загальноосвітніх закладів для підвищення якості навчання і виховання.
I. Визначення векторів використання ІТ на уроках природничих дисциплін

1.1. Дидактичні можливості мультімедійних уроків

Сьогодні освітня система без мультімедійних уроків виглядає сіро. Учні прагнуть бачити динамічні плакати, анімаційні досліди, фрагменти фільмів тощо.

Звичайно, найефективніший вплив на людину здійснює та інформація, яка впливає на кілька органів чуття, і запам'ятовується вона тим краще й міцніше, чим більше каналів сприймання було активовано. Звідси й та роль, яку ми відводимо мультимедійним засобам навчання, що виникли з появою потужних багатофункціональних комп'ютерів, якісних навчальних програм, розвинутих комп'ютерних систем навчання. Ще Я.А.Коменський у своїй праці «Велика дидактика» писав: «...Усе, що тільки можна, давати для сприймання чуттям, а саме: видиме — для сприймання зором, чутне — слухом, запахи — нюхові — через дотик. Якщо будь-які предмети відразу можна сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями...» [9, с. 159].

Мультимедійні програми як своєрідний засіб навчання можуть забезпечити принципово нову якість: обмін Інформацією між учнем і технічною системою відбувається у діалоговій формі, за нерегламентованим сценарієм, який кожен раз будується учнем по-новому й на його розсуд, а сама комп’ютерна технологія навчання органічно вписується в класичну систему, розвиває і раціоналізує її, забезпечуючи нові можливості щодо організації паралельного навчання І контролю знань, надає реальну можливість практичного впровадження індивідуалізованого навчання.

На відміну вiд суто інформаційного викладу навчальної інформації — послідовного подання і пасивного сприймання «готових» систематизованих знань, що властиве більшості аудіовізуальних засобів і вимагає від учня лише репродуктивного мислення, особливість побудови мультимедійних програм та застосованих методичних варіантів передбачає особисте, розумово активне ставлення учнів до змісту програми, спонукає їх аналізувати зміст представленої інформації, активізувати процес пізнання та засвоєння знань шляхом самостійної побудови «дерева», отримання потрібної інформації і поступового занурення в банки даних та знань, які містяться у використовуваній програмі чи навчальному середовищі.

Мультимедіа — це сучасна комп'ютерна інформаційна технологія, що дає змогу об'єднувати в одній комп'ютерній програмно - технічній системі текст, звук, відео зображення, графічне зображення та анімацію (мультиплікацію). Кожен із застосовуваних інформаційних компонентів має власні виражальні засоби та дидактичні можливості, що спрямовані на забезпечення оптимізації процесу навчання.[ 20, с. 11]

Дидактичні можливості мультимедійних засобів навчання:

  • урізноманітнення форм подання інформації;

  • урізноманітнення типів навчальних завдань;

  • створення таких середовищ, які забезпечують уяву учня в певній соціальній та виробничій ситуаціях;

  • забезпечення негайного зворотного зв'язку;

  • широка індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів;

  • широке застосування ігрових прийомів;

  • широкі можливості відтворення фрагментів навчальної діяльності;

  • активізація навчальної роботи учнів, посилення
    мотивації навчання.

Ефективність мультимедійного засобу навчання залежить від кількох чинників:

  • якості самого засобу;

  • методики його використання;

  • конкретних об'єктивних умов (специфіка матеріалу, особливості технічної бази);

• суб'єктивних моментів (певна група учнів тощо).

У різних ситуаціях мультимедійні засоби навчання можуть мати різні дидактичні функціональні призначення: бути опорою (слуховою, зоровою та ін.) для подальшого засвоєння учнями знань, Ілюстрацією або засобом повторення та узагальнення навчального матеріалу. У будь-якому разі мультимедійний засіб навчання є основним або додатковим джерелом знань та уявлень.

Таким чином мультімедійні засоби значно збагачують викладання уроків.
1.2. Використання на уроках електронних підручників

Підручник — це книжковий педагогічний засіб, змістом якого є систематизований структурно-логічно викладений матеріал з навчального предмета або навчальної дисципліни. Це найважливіший організатор освітньої діяльності. Тому теорії підручникостворення присвячено багато наукових праць. Сталими є дефініції розробки традиційного підручника. Чітко визначені його дві функції: дидактична і організаційна. Перша визначає підручник як джерело навчальної інформації, що розкриває в до-ступній формі зміст, який регламентується державними стандартами. Друга підкреслює — як засіб навчання, за допомогою якого здійснюється організація освітнього процесу. I в цьому відношенні слід зробити наголос, що підручник виступає як засіб організації самоосвітнього процесу. Такий висновок важливий в плані обґрунтування наступності теорії традиційного підручнокостворення щодо теоретичних основ проектування електронного підручника. [5, с.86].

Практично всі автори, розглядаючи питання проектування

електронних підручників, відзначають необхідність інтерактивного режиму роботи з ним. Найефективнішим, вважає С. А. Христочив- ський, є те, що електронний підручник дає можливість організовувати «живі» лекції у поєднанні з наочністю, додатковими відео- і аудіо інформацією, анімаційним та голосовим супроводом. Тобто робиться наголос на доцільності в рамках електронного підручника використання усіх можливостей мультимедійних засобів з метою не тільки надання текстової та графічної інформації, а й можливості розповідати, демонструвати, моделювати. надавати миттєву допомогу у вигляді ілюстрацій і т. ін.

Електронний навчально-методичний комплекс розкри-ває зміст навчального предмета, пропонує комплекс тестів, практичних завдань, тренувальних вправ, лабораторних, контрольних, екзаменаційних і залікових робіт та методичних рекомендацій. Електронний навчально-методичний комплекс відповідає вимогам освітньо-кваліфікаційних стандартів, навчальним планам і програмам. Тому електронний навчально-методичний комплекс повинен бути адаптованим до запитів та індивідуальних здібностей того, хто навчається, інтегро-ваним - охоплювати як зміст декількох навчальних пред-метів з їх тестами, практичними завданнями, тренувальними вправами, лабораторними, контрольними, екзаменаційними І заліковими роботами та методичними рекомендаціями, так і увесь перелік навчальних предметів щодо змісту професії, 3 теоретичним викладанням змісту, практичним відпрацюванням тестових і практичних завдань, виконанням тренувальних вправ, лабораторних, контрольних, екзаменаційних і залікових робіт, дипломного проектування та методичними рекомендаціями. За характером організації взаємодії того, хто навчається, з тим, хто вчить, електронний навчально-ме-тодичний комплекс може бути інтерактивним або автоматизованим програмно-педагогічним засобом навчання. В режимі інтерактивної роботи з електронним навчально-методичним комплексом забезпечується дистанційно-консультаційна взаємодія викладача з тим, кого він навчає. В автоматизованому режимі електронний навчально-методичний комплекс моделює взаємодію викладача з тим, хто навчається, з використанням автоматизованої системи навчання.

- Електронні оціночно-контролюючі програми — це програмно-педагогічні засоби інтерактивної співпраці того, хто навчається, ії педагогом, який веде дистанційний курс. Ці засоби призначені для контрольного, залікового та екзаменаційного атестування Тих, хто навчається, за змістом орієнтується на один навчальний предмет, але можуть мати й інтегральну структуру та охоплювати декілька навчальних предметів.

Електронні програмно-педагогічні засоби повинні бути орієнтовані на компетентнісний підхід, тобто визначати, які фундаментальні знання, в якому обсязі і в яких розділах може набути той, хто навчається, які вміння і навички будуть розвинені в процесі навчальної роботи.

Для цього електронні програмно-педагогічні засоби повинні оптимально поєднувати наступні основні структурні компоненти:

  • основний текст, в якому розкривається головний зміст на-
    вчального матеріалу, як правило, з найскладніших питань;

  • додатковий текст як поглиблений варіант розкриття змісту
    навчального матеріалу;

  • допоміжний текст, в кому розкривається головний зміст на-
    вчального матеріалу, але у більш доступній формі;

  • пояснювальний текст, в якому розкриваються найбільш не-
    зрозумілі питання основного і допоміжного текстів;

  • ілюстративні матеріали у вигляді таблиць, діаграм, схем,
    рисунків тощо;

  • елементи акцентування уваги у вигляді виділення основних
    понять тексту, використання анімаційних ефектів та голо-
    сового супроводу;

• елементи організації інтерактивної взаємодії, тобто тестові завдання, вправи, контрольні завдання, ситуативні процедури тощо, як правило, в складному варіанті їх виконання;

• елементи адаптації тестових завдань, вправ, контрольних завдань, ситуативних процедур до здібностей того, хто навчається.

Класифікація ППЗ:

1. Інформаційні навчальні засоби — призначені для одностороннього зв'язку з учнем. До цього класу можна віднести сучасні засоби мультимедіа, в основу більшості з яких покладена технологія гіпертекстових документів. Під мультимедіа потрібно розуміти комп'ютерну інформаційну технологію, що дає змогу об'єднати в одній програмі текст, графіку, звук, відео зображення та анімацію. Якщо зображення з екрана мультимедІйного комп'ютера спроектувати на великий екран або на екран демонстраційного телевізора, а звук підсилити так, щоб чула вся аудиторія, то можна отримати чудовий універсальний засіб для ілюстрації (унаочнення) розповіді вчителя.

До цього класу програмних засобів можна віднести електронні:

• підручники,

  • посібники,

• енциклопедії,

  • словники,

• довідники.

Впорядковані матеріали, оснащені автоматизованою системою пошуку, Ілюстровані відео матеріалами — програми такого класу вже увійшли до практики використання в навчальних закладах. До інформаційних навчальних засобів можна віднести І так звані хелпери — оперативні засоби допомоги у вивченні того чи іншого предмета. До розряду хелперів відноситься і більшість довідкових систем сучасних програмних продуктів.
  1   2   3   4

Схожі:

ВІДДІЛ ОСВІТИ РОЖНЯТІВСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ...
«Впровадження нових педагогічних технологій в методику викладання суспільно-гуманітарних та природничих дисциплін. Робота над реалізацією...
На уроках географії
Мойсеєва С. Г., завідувач лабораторією природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
На уроках історії та суспільствознавчих дисциплін
Адже критичне мислення є не тільки наслідком демократії, а й важливим чинником її формування. На думку О. Тягла, здатність людини...
Впровадження інтерактивних методів навчання щодо розвитку комунікативних...
Викладач предметів людина і світ та художня культура, спеціаліст вищої категорії, старший викладач Державного навчального закладу...
РефератІВ 89 ТЕМАТИКА ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ 90
Курс "Фінанси" відноситься до фундаментальних дисциплін і передбачає послідовне та систематизоване вивчення положень програми, яка...
НАКАЗ
Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з природничих, технічних та гуманітарних наук у 2013/2014 навчальному році (далі...
Факультативний курс «Хімія в побуті» Автор: Замулко О.І., методист...
Факультативний курс «Хімія в побуті» призначений для допрофільної підготовки учнів 8 класу. Зміст програми розрахований на 34 години...
Уроках історії Педагогічна довідка
Тестові технології оцінювання рівня освітньої компетентності учнів на уроках історії
Уроках математики
Посібник містить методичні рекомендації щодо впровадження проектних технологій на уроках математики
ЗАТВЕРДЖУЮ
Вони відбуватимуться у формі тестування і містять запитання з навчальних дисциплін циклу фундаментальної підготовки та дисциплін...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка