Проректор Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради


Скачати 152.34 Kb.
Назва Проректор Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
Дата 18.09.2013
Розмір 152.34 Kb.
Тип Диплом
bibl.com.ua > Інформатика > Диплом
Р.М.Дзюбак,

проректор Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради;

Н.М.Гладка,

завідувач лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій інституту

МЕТОДИЧНІ СЛУЖБИ ЧЕРКАЩИНИ: ПІДСУМКИ ТА ОРІЄНТИРИ НА МАЙБУТНЄ
 
Серед чинників,

які вагомо впливають на якість освіти є, безумовно, робота системи методичних служб. Сьогодні, це взагалі найпотужніший чинник якості освіти і управління (Жебровський Б. М.)
Методична служба в Україні розвивається в умовах формування інтенсивних ринкових відносин, постійно зростаючих професійних запитів педагогічних працівників на освітні послуги, що спонукає працівників районних (міських) методичних служб до посилення освітньої, інформаційної, консультативної функцій діяльності, які передбачені чинним Положенням про районний (міський) методичний кабінет (центр).

Разом з тим процеси глобальних змін, що відбуваються на сучасному етапі розвитку українського суспільства, освіти - зокрема, вимагають нових підходів до управління навчальними закладами, пріоритетними серед яких є впровадження новітніх інформаційно-комунікаційних технологій, що мають забезпечити доступність і ефективність освіти, удосконалення навчально-виховного процесу, організації ефективної методичної роботи з педагогічними працівниками. Модернізація діяльності методичних служб на основі чинного законодавства пов’язана із пошуком ефективних шляхів науково-методичного супроводу професійної діяльності педагогічних працівників і потребує структурних змін щодо змісту діяльності працівників методичної служби, посилення координаційної функції у методичному середовищі регіонів.

Основний напрям діяльності районних (міських) методкабінетів і центрів – науково-методичне забезпечення системи дошкільної та загальної середньої освіти і впровадження Державного стандарту загальної початкової освіти і підготовка педагогічних працівників до реалізації Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти, який у частині базової загальної освіти впроваджуватиметься, починаючи з 2013/14 навчального року.

Функції працівників методичної служби поступово трансформуються. Їм все частіше доводиться виконувати роль менеджера, тьютора, модератора, експериментатора, «віртуального методиста». Відтак, методичний кабінет (центр) набуває функцій сервісного центру надання освітніх послуг педагогічним працівникам.

Науково-методичний та інформаційно-аналітичний напрямок діяльності Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, лабораторії розвитку освіти та педагогічних інновацій, зокрема, стали основою тісної співпраці з районними, міськими методичними кабінетами щодо реалізації пріоритетних напрямків розвитку освіти Черкащини.

Методичні служби області разом з педагогічними колективами декілька років поспіль активно працюють над створенням системи аналізу та моніторингу з усіх напрямів діяльності закладів освіти; наповненням змісту варіативної частини навчальних планів; науково-методичним забезпеченням профільного навчання у старшій школі; організацією роботи з обдарованими дітьми; вивченням та поширенням перспективного досвіду роботи кращих педагогів та педагогічних колективів в цілому; інформатизацією методичної та навчально-виховної діяльності; удосконаленням форм неперервного підвищення кваліфікації та науково-методичної роботи з педагогічними кадрами тощо.

Організовуючи системну безперервну освіту, методичні працівники інституту постійно перебувають у пошуку нових оптимальних форм науково-методичної роботи. Метою науково-методичної роботи на сьогодні є формування здатності педагогів до швидкої адаптації в умовах, що постійно змінюються, вміння правильно прогнозувати їх як позитивні, так і негативні моменти на кожному етапі реформи, швидко вирівнювати ситуацію та досягти необхідних результатів у навчанні й вихованні.

Однією із інноваційних форм роботи із завідувачами районними, міськими методичними кабінетами стали методичні сесії, що проводяться три роки поспіль (двічі на рік). Ось і цього року 16 – 17 квітня у рамках XVІІІ обласної виставки педагогічних технологій «Освіта Черкащини» для завідувачів районними, міськими методичними кабінетами проведена методична сесія.

Окреслені основні завдання методичних служб області направлені на реалізацію нових соціальних ініціатив Президента України щодо якісної роботи з обдарованими дітьми, науково-методичного супроводу розвитку дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти, Державного стандарту початкової загальної освіти. Зосереджено увагу на більш широке використання он-лайнових форм роботи з педагогічними працівниками у міжкурсовий період, як наприклад інтернет-семінари, вебінари, чати тощо. Акцентовано увагу на забезпеченні психолого-педагогічного супроводу заходів, що проводяться.



Приділена значна увага організації роботи з учителями 1 та 2 класів та роботі з батьками щодо психологічної готовності дитини до школи.

Проаналізовано стан реалізації комплексного програмно-цільового проекту «Основні напрями моніторингових досліджень у системі загальної середньої освіти Черкаської області на 2011-2014 роки».

Обговорені завдання, які необхідно вирішити районним, міським методичним кабінетам у підготовці до нового навчального року за результатами моніторингових досліджень, впровадження регіонального проекту «Організаційний механізм упровадження інноваційних технологій та здійснення психолого-педагогічної підготовленості вчителів з освітніх вимірювань», спрямованих на орієнтацію освітньої системи на гнучкість, самостійність, ініціативність, інноваційність, готовність до продовження навчання її випускників у навчальних закладах системи професійно-технічної та вищої освіти.

На порядку денному - реалізація нових Державних стандартів (інформатика, іноземна мова) у початковій та середній ланці освіти та ефективне використання електронної продукції у навчально-виховному процесі, створення бібліотечно-ресурсних центрів. Наголос зроблено на основних напрямках роботи методичних служб щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників у міжкурсовий період, зокрема, проведення науково-дослідницької та експериментальної роботи у закладах освіти регіону; активного використання інформаційно-комунікаційних технологій у роботі з педагогічними працівниками.

Завідувачів методкабінетами ознайомлено з рейтингом участі педагогічних працівників Черкащини у конкурсі на кращу серію цифрових ресурсів та результативністю участі команд області у ІV етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів, здійснено порівняльний аналіз.



У рамках сесії презентована робота І.Ю. Коровченко, методиста Катеринопільського РМК, з питання «Організація науково-методичного супроводу профільного навчання у процесі створення освітніх округів». Заслуговує на увагу Програма підготовки вчителя до роботи у профільній школі, розроблена методистом, що має на меті формування обізнаності вчителів щодо особливостей викладання профільних предметів, сприяння професійному зростанню педагогічних кадрів.

Успішно пройшов захист домашніх завдань завідувачами методичними кабінетами, зокрема: використання ІК-простору у системі міжкурсового підвищення кваліфікації (Горленко О.Г., завідувач ММК м.Канева; Терещук Т.С., завідувач Христинівського РМК); використання інформаційно-комунікаційних технологій в управлінській діяльності, реалізація Програми інформатизації освіти (Косенкова І.А., завідувач ММК м.Черкас; Кракало О.П., завідувач Жашківського РМК; Лишенко Л.В., завідувач Чигиринським РМК).

Заслуговує на увагу досвід роботи Катеринопільського, Городищенського, Чорнобаївського, Маньківського районних методичних кабінетів, методичні працівники яких постійно у творчому інноваційному пошуку. Катеринопільським РМК (завідувач Череватюк В.М.). 26 квітня цього року проведено чергове засідання у рамках постійно діючого практичного семінару з питання «Діяльність школи в системі пошуку та підтримки обдарованих дітей». До Катеринопільського ліцею запрошені заступники директорів з навчально-виховної роботи району та координатори роботи з обдарованими дітьми. У межах теми «Участь у міжнародних навчальних телекомунікаційних проектах як ефективний засіб особистісного розвитку та соціалізації шкільної молоді» до уваги учасників було запропоновано розгляд актуальних для сьогодення питань, а саме:

  • можливості використання міжнародної програми Intel у системі післядипломної освіти педагогічних працівників (В.М.Череватюк, завідувач РМК);

  • навчальний телекомунікаційний проект як форма спільної діяльності учнів та вчителів (І.Ю. Коровченко, методист);

  • презентація досвіду співпраці загальноосвітніх навчальних закладів у проектах міжнародної програми АЙОРН (І.С.Гриценко, вчитель англійської мови Катеринопільського ліцею).

Мультимедійні презентації, цікаве спілкування між педагогічними працівниками поповнили арсенал професійних компетентностей учасників семінару, якими вони зможуть скористатися у роботі з обдарованими учнями та поділитися зі своїми колегами на місцях. Крім того, кожен із учасників семінару отримав електронну тематичну папку з проблеми, що вивчалася для використання у практичній роботі.

На виконання відповідних програм методистами Маньківського районного методичного кабінету (завідувач Л.В. Хльобас) розроблені та затверджені заходи щодо впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків на період до 2015 року». Активно впроваджується ІКТ у навчально-виховний процес, методичну та управлінську діяльність. Відповідно до наказу відділу освіти № 68 від 01.04.2011 «Про проведення тренінгів з інформатики за програмою «Цифрові технології» визначено 11 опорних шкіл для проведення тренінгових занять з педагогічними працівниками.

Підвищенню рівня ІКТ-компетентності педагогів сприяють заходи, проведені для педагогічних працівників району з авторами програм, підручників, спецкурсів та викладачами ВНЗ. З метою популяризації можливостей і розширення мережі інформаційних ресурсів для формування єдиного інформаційно-навчального середовища регіональної освітньої системи, створення позитивного іміджу закладу освіти проведено районний конкурс Web-сайтів навчальних закладів.

Проводиться робота щодо створення та впровадження наскрізної неперервної підготовки з ІКТ учителів початкової ланки. Крім того систематично проводяться семінари-практикуми щодо використання інформаційних технологій в управлінській діяльності. За період з 2008 по 2012 рік проведено 20 навчальних семінарів-практикумів для керівників закладів освіти.

Сайт відділу освіти та райметодкабінету дає можливість оперативно розміщувати різноманітну інформацію, надавати навчальним закладам постійний доступ до її отримання. Активно використовуються програмні педагогічні засоби, електронні посібники, в тому числі й авторські. З 2005 по 2012 роки придбано 314 найменувань педагогічного програмного забезпечення.

Слід відзначити активну видавничу діяльність педагогічних працівників району, їх участь у виставках, конкурсах та популяризацію матеріалів щодо впровадження ІК-технологій в управлінську діяльність та навчально-виховний процес серед освітян обласного та республіканського рівня.

Методична служба Чорнобаївського району (завідувач РМК Стилик В.Б.) забезпечує якість освіти району на належному рівні (78% методистів мають вищу категорію, 11% - першу, 11% - спеціалістів). Методисти стовідсотково володіють комп’ютером, основами інформаційно-комунікаційних технологій, працюють в програмах Microsoft Word, Internet Explorer, Microsoft PowerPoint, Microsoft Excel, Adobe Acrobat Reader, Windows Media Player, Microsoft Office Publisher та інших.

Матеріально-технічна база райметодкабінету - одна з найбільш технічно забезпечених в області, сприяє організації ефективної науково-методичної роботи з педагогічними працівниками (2 ноутбуки, 8 комп’ютерів, 8 принтерів, принтер лазерний (кольоровий), термобіндер, бендер, степлерне обладнання, ламінатор, різак, ксерокс, проектор, проекційний екран, 3 сканери, факс, 2 телефони, відеокамера). Бібліотечні ресурси налічують 1200 одиниць.

Нормативним забезпеченням науково-методичної роботи райметодкабінету є Положення (всього 17), затверджені на засіданні науково-методичної ради РМК (протокол № 4 від 22.11.2010), зокрема: «Положення про науково-методичну роботу РМК», «Положення про науково-методичну раду», «Положення про методичне об’єднання», «Положення про майстер – клас», «Положення про «Школу резерву керівних кадрів», «Положення про районну школу професійної майстерності», «Положення про творчу лабораторію», «Положення про конкурс навчальних програм для факультативних занять, гурткової роботи», «Положення про навчальний центр педагогічної майстерності завідуючих ДНЗ і соціальних педагогів» тощо.

Методична служба району надає послу­ги для здійснення інноваційного процесу в освітніх закладах (індивідуальне, групове консультування з актуальних проблем освітнього процесу; розробка критеріїв та проведення моніторингових досліджень; визначення ступеня забезпечен­ня освітніх запитів батьків, громадськості, прогнозування змін освітніх запитів; експер­тиза освітніх проектів, рецензування, редагування мето­дичних збірників, посібників; пошук, накопичення, системати­зація інноваційних технологій, надання консультативних послуг керівникам, педагогам).

На вирішення завдань освіти району спрямовано роботу науково-методичної ради методкабінету, шкільних методичних кабінетів, 14 методичних об’єднань, 3 районних методологічних семінарів з проблем управлінської діяльності, 5 постійно діючих семінарів, університету психолого-педагогічних знань (три відділення), навчального центру педагогічної майстерності (два відділення), інтервізійної групи, круглих столів керівників та педагогічних працівників ЗНЗ та ДНЗ, 14 районних творчих груп, динамічної групи, школи вищої педагогічної майстерності, школи педагогічної майстерності з постійно діючим консультпунктом для молодих вчителів, 13 методичних центрів. Здійснюється адресна методична допомога на виконання запитів педагогічних працівників району.

Районним методичним кабінетом методич­на робота здійснюється у різних формах: колективній, груповій на індивідуальній, передбаченій структурою методичної роботи, що затверджена на засіданні науково-методичної ради РМК (протокол № 3 від 15.09.2010). Щорічно видаються накази про підсумки методичної роботи та їх організацію в поточному навчальному році (№ 101 від 15.08.2008; №119 від 30.08.2010; №172-О від 30.08.2011; №185-О від 27.08.2012).

Створення ефективної системи науково-методичного супроводу та підвищення рівня науково-теоретичної, психолого-педагогічної компетентності, професійної майстер­ності педагогічних працівників у контексті сучасних вимог розвитку освіти – пріоритетний напрямок діяльності РМК. Ефективній роботі з педагогічними кадрами сприяє чітка циклограма, що враховує суміжність предметів та роботу методистів РМК за напрямками діяльності. Відповідно до структури та циклограми роботи складено методичну мережу на поточний навчальний рік, що забезпечує рівномірне навантаження методичних заходів на педагогічні колективи. Науково-методична робота районного методичного кабінету модернізована, спрямована на всебічний розвиток та самореалізацію педагогів.

Педагогічні працівники району працюють над науково-методичною проблемою «Підвищення ефективності та якості уроку, як основної форми організації навчально-виховного процесу, шляхом впровадження нових технологій навчання та виховання», яка реалізується шляхом впровадження 12 проектів, зокрема: «Науково-методичний супровід інноваційної діяльності РМК», «Інноваційна грамотність педагога як умова розвитку його професіоналізму», «Моніторинг якості освіти у загальноосвітніх навчальних закладах району», «Кроки до інформаційного суспільства», «Психолого-педагогічний супровід навчання, виховання і розвитку школярів», «Творча обдарованість».

Працівниками Городищенського РМК (завідувач Сокирко Т.Г.) створені належні умови для підвищення професійного росту педагогічних працівників. Основне завдання, яке стоїть перед методичною службою Городищини - побудова нової гнучкої моделі регіонального методичного сервісу, яка оперативно і своєчасно реагувала б на потреби суб’єктів педагогічної діяльності. Однією із структурних одиниць райметодкабінету є інформаційно – ресурсний центр, головна мета якого – інформаційне, методичне та довідково-бібліографічне забезпечення діяльності закладів освіти. Необхідність створення такого центру в структурі РМК зумовлена обмеженістю ресурсної бази сільських навчальних закладів, потребою підвищення якості освітніх послуг та у зв’язку з впровадженням у навчально-виховний процес інформаційних технологій. Працівники інформаційно-ресурсного центру здійснюють інформаційне забезпечення районних педагогічних конференцій, семінарів, «круглих столів», нарад учителів та керівників навчальних закладів району. Постійно проводиться підтримка та обслуговування комп’ютерної техніки навчальних закладів району, супровід відкритих уроків, виховних заходів, святкувань визначних дат. Постійно проводиться обслуговування, підтримка та наповнення сайту відділу освіти. Створено базу навчальних програм та посібників яка містить 24 найменуваня навчальних програм та мультимедійних дисків.

В області набули поширення міжрайонні семінари з обміну досвідом: Золотоніський, Чорнобаївський, Монастирищенський, Христинівський, Тальнівський, Корсунь-Шевченківський, Городищенський, м.Золотоноша.

Педагогічні працівники міста Умані, Уманського, Чорнобаївського районів проводять зустрічі з освітянами Полтавської і Кіровоградської областей.

Методичні служби Черкащини активно співпрацюють з Інститутом інноваційних технологій та змісту освіти, керуючись у своїй роботі останніми нормативно-правовими документами. Доводимо до відома, що 23-25 квітня 2013 року на базі Кіровоградського обласного інституту ППО імені Василя Сухомлинського відбувся Всеукраїнський науково-практичний семінар керівників структурних підрозділів закладів ППО з питань координації діяльності методичних служб «Роль методичного кабінету (центру) у формуванні науково-методичного освітнього середовища в регіоні: критерії ефективності». Увага учасників семінару була привернута до проблема якості підвищення кваліфікації працівників освіти, що зумовлена зростаючими вимогами до рівня їх професійної майстерності. Особливу роль у здійсненні реформ в освіті відіграє вдосконалення науково-методичної роботи в регіонах шляхом формування науково-методичного середовища, реалізації особистісно орієнтованого, індивідуального та диференційованого навчання педагогічних працівників з метою підвищення їхньої професійної компетентності, ефективного застосування інноваційних технологій, форм і методів навчання дорослих.

Діяльність районних (міських) методичних кабінетів, центрів і подальший їх розвиток тісно пов’язані з інноваційними процесами, що відбуваються в освітній галузі, та використанням у процесі науково-методичної роботи інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). Учасниками семінару розроблені рекомендації.

1. Учасники Всеукраїнського семінару звернулися до Міністерств освіти і науки, Інституту інноваційних технологій і змісту освіти з проханням:

1.1. Забезпечити районні (міські) методичні кабінети і центри належною нормативно-правовою базою, що стосується, зокрема, типових штатних нормативів, діяльності бібліотеки методкабінету, базового навчального закладу, школи педагогічної майстерності тощо.

1.2. Запровадити на основі розроблених Орієнтовних критеріїв оцінки діяльності районних (міських) методичних кабінетів (центрів) їх атестацію як науково-методичних установ.

1.3. З метою підтримки творчої ініціативи, стимулювання педагогічної творчості та поширенню педагогічного досвіду провести всеукраїнський фестиваль-конкурс районних (міських) методичних кабінетів (центрів).

1.4. Вживати заходи щодо збереження кількісного та якісного (за напрямками діяльності) складу методичних кабінетів (центрів).

2. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням (департаментам) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, відділам (управлінням) освіти органів виконавчої влади та місцевого самоврядування:

2.1. Вживати заходів щодо зміцнення кадрового складу, матеріально-технічної бази закладів ППО, методкабінетів (центрів), належного фінансування видавничої діяльності та забезпечення їх фаховими педагогічними виданнями.

2.2. Сприяти подальшому розвитку районних (міських) методичних кабінетів і центрів як науково-методичних установ.

2.3. Уникати перевантаження працівників системи ППО та методичної служби функціями і завданнями, не передбаченими чинним законодавством та їхніми посадовими інструкціями.

2.1. Уникати перевантаження працівників методичної служби не властивими їм функціями і завданнями.

3. Закладам післядипломної педагогічної освіти:

3.1. Забезпечити мобільну систему управління науково-методичною роботою з керівними і педагогічними кадрами з метою створення умов для вдосконалення базових та професійних компетенцій педагогічних працівників, модернізації навчального процесу з підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у єдності змістових, технологічних, особистісних, управлінських параметрів.

3.2. Спрямувати науково-методичну роботу в системі післядипломної педагогічної освіти на забезпечення ефективності процесів підвищення кваліфікації і професійної перепідготовки педагогічних кадрів, розвитку їх творчості та ініціативи; здійснювати науково-методичний супровід процесів розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної педагогічної освіти; працювати над розробленням сучасних моделей формування науково-методичного середовища в регіонах.

3.3. Сприяти участі працівників закладів післядипломної педагогічної освіти, методичних кабінетів і центрів у всеукраїнському методичному турнірі «Моє покликання – методист».

4. Районним (міським) методичним кабінетам і центрам:

4.1. Продовжити трансформацію районних (міських) методичних кабінетів у науково-методичні установи на принципах мережевої взаємодії у системі неперервної освіти педагогічних кадрів.

4.2. Забезпечити функціонування та динамічний розвиток науково-методичного середовища на регіональному рівні.

4.3. Активно впроваджувати в систему науково-методичної роботи інформаційно-комунікаційні технології, метод дослідницьких проектів, тренінги, майстер-класи тощо.

4.4. Надавати психолого-педагогічну підтримку педагогічним працівникам та залучати їх до системної науково-методичної роботи безпосередньо на робочих місцях, у тому числі в умовах функціонування освітніх округів.
У статті використані матеріали Всеукраїнських науково-практичних конференцій та семінарів: «Діяльність районних (міських) методичних кабінетів в умовах упровадження державних освітніх стандартів та інформаційно-комунікаційних технологій» (м. Рівне, 2 листопада 2012 року); «Роль методичного кабінету (центру) у формуванні науково-методичного освітнього середовища в регіоні: критерії ефективності». ( м. Кіровоград, 23-25 квітня 2013 року.

Схожі:

Методист предметів художньо естетичного циклу Черкаського обласного...
Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
БІБЛІОТЕКА ЧЕРКАСЬКОГО ОБЛАСНОГО ІНСТИТУТУ ПІСЛЯДИПЛОМ
Маяцька Л. Ф., провідний бібліотекар Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної...
Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
Методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Л.І. Даниленко, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників...
Ю. В. Лєснікова, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Н. М. Степанова
Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
Н. М. Степанова
Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
М. А. Новосельський, методист фізики Черкаського обласного інституту...

ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
Підоплічко М. Д., завідувач відділу інновацій та перспективного педагогічного досвіду Черкаського обласного інституту післядипломної...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка