ОНОВЛЕННЯ ЗМІСТУ Й ФОРМ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ В ІННОВАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ ОСВІТНЬОГО ОКРУГУ


Скачати 219.81 Kb.
Назва ОНОВЛЕННЯ ЗМІСТУ Й ФОРМ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ В ІННОВАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ ОСВІТНЬОГО ОКРУГУ
Дата 20.03.2013
Розмір 219.81 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
ОНОВЛЕННЯ ЗМІСТУ Й ФОРМ
МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ В ІННОВАЦІЙНОМУ
ПРОСТОРІ ОСВІТНЬОГО ОКРУГУ



Інновації, якими визначено сучасний стан розбудови освітянського простору, призвели до виникнення територіальних структурних утворень — освітніх окру­гів як добровільних об'єднань загаль­ноосвітніх навчальних закладів різних типів і форм власності з дошкільними, позашкільними та іншими навчальним закладами, установами та організаціями сприяння освітній діяльності з метою оптимального задоволення культурно-освітніх потреб громадян, які прожи­вають у межах відповідних адміністра­тивних територій.

Означене структурне нововведення, що інтегрувало позитивні надбання процесу оптимізації освітніх територій, отрима­ло нормативно-правове обґрунтування в Примірному положенні про освітній округ, затвердженому наказом МОН України від 05.04.2006 р.№ 267.

Проте як інноваційна соціально-педаго­гічна система, в основу якої покладено принцип інтегративної взаємодії суб'єк­тів округу, освітній округ потребує методологічного підґрунтя, розробки та реалізації на міському територіальному рівні нової (окружної) моделі методичної роботи з учасниками освітньо-виховного процесу. Пріоритетної ваги набуває потреба формування цільово­го комплексу науково-методичних дій в межах освітніх округів, зміст яких визначається як загальними завданнями і проблемами розбудови національної школи, так і конкретикою професійної діяльності педагогів у певному терито­ріальному освітньому просторі.

Методична служба округу, від якої осві­тянське сьогодення вимагає глобальних змін якості науково-методичного про­стору, має оптимально забезпечувати на територіальному рівні:
процес професійного становлення, вдосконалення та розвитку суб'єктів освітньої діяльності;
формування професійної готовнос­ті освітян до партнерської діяльно­сті з представниками державних та приватних установ, що опікуються проблемами освітньої галузі, гро­мадськістю щодо вирішення акту­альних питань освіти та виховання молоді;
досконало знати реальний стан фа­хового зростання педагогічних пра­цівників в аспекті професійних по­треб, утруднень, проблемних зон та перспективних підходів;
сприймати методичну роботу з фор­мування професійної компетентності учасників освітнього процесу в су­купності взаємопов'язаних та вза­ємодіючих компонентів.
Як цілісна система дій та заходів щодо підвищення та збагачення професійного потенціалу суб'єктів освітньої діяльно­сті в межах округів науково-методич­на робота повинна бути інноваційно гнучкою та відповідною реформеним процесам в освіті.
Вищезазначене дає підстави актуалі­зувати проблему модернізації науково-методичного супроводу безперервного професійного зростання суб'єктів відкри­того інноваційного освітнього простору, пошуку та вибору ефективних форм і методів методичного просвітництва, навчання та консалтингу як вагомих структурних компонентів оновлювальної на територіальних засадах методичної системи.
Форми і методи методичної роботи з пе­дагогічними кадрами в межах освіт­нього округу
Форми методичної роботи з педагогічним кадрами — це зовнішні прояви узгодже­ної кооперативної, групової, парної та індивідуальної діяльності в освітньому процесі, що здійснюється згідно з ви­значеним порядком та режимом.
Процес організаційно-методичного мо­делювання інноваційної системи ме­тодичного супроводу функціонування освітнього простору повинен здійснюва­тись за умов оптимального дотримання співвідношення загальних, групових, індивідуальних, формальних та нефор­мальних, обов'язкових та добровільних різновидів методичної роботи та само­освіти, спрямованих на формування професійної компетентності освітян та працівників державно-громадських установ щодо продуктивної діяльності в межах освітніх територій.

Специфіка означеного аспекту діяльності методичної служби полягає в тому, що суб'єкт-суб'єктні відносини учасників методичного окружного полілогу мають відбуватися за умов включення до нього не лише освітян — фахівців з проблем педагогіки, а й представників державно-громадських установ, що працюють на умовах партнерства. Означений факт потребує при розробці окружної моделі методичної роботи врахування різногалузевої фахової спрямованості учасників методичного процесу, різного ступеня наближення до освітніх проблем та нео­днакових можливостей щодо їх опти­мального вирішення. Актуальною стає проблема педагогічного просвітництва І громади округу і, зокрема, її активу, залученого до управління функціону­ванням округу.

Масові форми методичної роботи

Масові форми методичної роботи на окрузі можуть бути представлені пре­зентаціями освітніх округів, окружними науково-практичними конференціями, семінарами.
У напрямку реалізації представницької функції управління функціонуванням освітнього округу вважається доцільним проведення Радами освітніх округів презентаційних заходів, зорієнтованих на поширення в межах міста інформації про специфіку освітнього середовища кожного закладу та установи системи дошкільної, загальної середньої, по­зашкільної, професійної та спеціаль­ної освіти, що виступають суб'єктами освітньої діяльності округу. «Візитна картка», презентована учасниками за­ходу, має відображати спектр та якість пропонованих освітніх послуг, рівень їх відповідності сформованому ринку пра­ці, освітнім, культурним, особистісним та професійним запитам населення, що проживає у межах округу, привабливість отримання загальної середньої та про­фільної освіти саме в даному закладі. Проведення означених заходів сприяє формуванню позитивного іміджу суб'єк­тів освітньої діяльності, підвищенню їх рейтингу серед установ та організацій системи освіти, усвідомленню системо­утворюючих зв'язків між суб'єктами освітньої діяльності в межах округу.

Науково-практична конференція в ме­жах освітнього округу розглядається як своєрідне підбиття підсумків роботи педагогічних та професійних колекти­вів округу над актуальною освітньою проблемою. Вона є однією з форм ви­явлення та узагальнення найкращого практичного освітянського досвіду.


Ґрунтуючись на системній самоосвітній роботі педагогічних кадрів у напрямку розробки актуальних проблем функці­онування освітньої галузі, конференції являють собою активну форму науково-методичної роботи. Досвід проведення окружних науково-практичних конфе­ренцій «Профілізація та індивідуаліза­ція освіти: базові уявлення та артефак­ти» (вересень 2006 року), «Формування духовного світу особистості засобами української мови» (грудень 2007 року) засвідчив:

конференції дають змогу за відносно короткий термін ознайомити учас­ників заходу з результатами педаго­гічних досліджень щодо проблеми обговорення;
оперативна передача отриманої на­укової інформації та методичних ре­комендацій стосовно запровадження наукових ідей у практичну діяль­ність забезпечується шляхом пу­блікації матеріалів конференції та їх широкого обговорення у колекти­вах, що делегували представників на участь у заході;

залучення до участі в роботі конфе­ренції провідних фахівців системи освіти округу, представників орга­нізацій та установ сприяння освіт­ній діяльності, працівників систе­ми вищої освіти, що співпрацюють з суб'єктами округу на підставі укла­дених угод, керівників управління освітою, представників громадськос­ті підвищують авторитет конферен­ції, вагомість та актуальність для всіх учасників освітнього процесу прийнятих рішень, напрацьованих рекомендацій, формують позитивне ставлення до досліджень у галузі освіти;

критичні зауваження і пропозиції, що висловлені у ході роботи конфе­ренції, сприяють вдосконаленню та координації педагогічних досліджень у межах округу, здійсненню ефек­тивного управлінського моніторингу освітніх інновацій.

Окружні семінари проводяться з ура­хуванням потреб учасників освітнього процесу щодо осягнення перспективного педагогічного досвіду, освітніх іннова­цій, підвищення професійної компе­тентності. У ході проведення семіна­рів відбувається опрацювання комп­лексу важливих та актуальних для Ґрунтуючись на системній самоосвітній роботі педагогічних кадрів у напрямку розробки актуальних проблем функці­онування освітньої галузі, конференції являють собою активну форму науково-методичної роботи. Досвід проведення окружних науково-практичних конфе­ренцій «Профілізація та індивідуаліза­ція освіти: базові уявлення та артефак­ти» (вересень 2006 року), «Формування духовного світу особистості засобами української мови» (грудень 2007 року) засвідчив:
конференції дають змогу за відносно короткий термін ознайомити учас­ників заходу з результатами педаго­гічних досліджень щодо проблеми обговорення;
оперативна передача отриманої на­укової інформації та методичних ре­комендацій стосовно запровадження наукових ідей у практичну діяль­ність забезпечується шляхом пу­блікації матеріалів конференції та їх широкого обговорення у колекти­вах, що делегували представників на участь у заході;

залучення до участі в роботі конфе­ренції провідних фахівців системи освіти округу, представників орга­нізацій та установ сприяння освіт­ній діяльності, працівників систе­ми вищої освіти, що співпрацюють з суб'єктами округу на підставі укла­дених угод, керівників управління освітою, представників громадськос­ті підвищують авторитет конферен­ції, вагомість та актуальність для всіх учасників освітнього процесу прийнятих рішень, напрацьованих рекомендацій, формують позитивне ставлення до досліджень у галузі освіти;

]критичні зауваження і пропозиції, що висловлені у ході роботи конфе­ренції, сприяють вдосконаленню та координації педагогічних досліджень у межах округу, здійсненню ефек­тивного управлінського моніторингу освітніх інновацій.
Окружні семінари проводяться з ура­хуванням потреб учасників освітнього процесу щодо осягнення перспективного педагогічного досвіду, освітніх іннова­цій, підвищення професійної компе­тентності. У ході проведення семіна­рів відбувається опрацювання комп­лексу важливих та актуальних для всіх учасників семінару (з урахуван­ням їх різної фахової спрямованості та попередньої теоретико-практичної підготовки до осягнення визначених І для обговорення на семінарі проблем) питань педагогіки та психології, розбудови культурно-просвітницького про­стору міста та збагачення духовності! суб'єктів освітньої діяльності в межах округу. Обов'язковим є дотримання! принципу органічного взаємозв'язку) теорії та практики. Згідно з наміченою Радою округу тематикою розробляють­ся плани проведення семінарських за­нять, визначається коло питань для розгляду, література, рекомендована для опрацювання учасниками семінару. У практичному турі семінарського заняття доцільно організувати розв'язання І ситуативних завдань стосовно актуальних питань виховання, дидактики, | психології. Ефективними в практиці) методичної роботи на окрузі виступають семінари з елементами методичного тренінгу, семінари-презентації, семінари з використанням методів ігрового мо­делювання. Доцільним є пропонування учасникам семінарів-практикумів твор­чих домашніх завдань.
Ефективною формою організації на­уково-методичної роботи з учасниками освітнього процесу в межах округу є про­ведення огляду-конкурсу на кращий навчальний кабінет, що регламентуєть­ся Положенням про проведення озна­ченого конкурсу. Наводимо фрагменти Положення:
Загальні положення

Кабінетом вважається класна кімната закладу освіти зі створеним навчаль­ним середовищем, оснащеним сучас­ними засобами навчання та шкільним обладнанням.
Міський огляд-конкурс визначає рівень матеріально-технічного оснащення ка­бінетів згідно із санітарно-гігієнічними (правилами і нормами та їх функціональну спроможність:
для реалізації практично дійової! і творчої складових змісту навчання;
забезпечення в старшій школі профільного та поглибленого навчання (з урахуванням залучення для комплектування навчально-матеріальної бази опорного окружного кабінету дидактичних фондів кабінетів закладів професійної та позашкіль­ної освіти);
• індивідуальної підготовки вчителя до занять та підвищення його науково-методичного рівня.
2. Мета та завдання огляду-конкурсу

Основна мета конкурсу — визначен­ня кращих предметних кабінетів, які забезпечують оптимальні умови для організації навчально-виховного проце­су та реалізації завдань відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти.
Завдання конкурсу:

поширення ідей продуктивного досві­ду роботи освітян міста, завідувачів предметних кабінетів, результатів роботи творчих груп із залученням працівників організацій та установ, які виступають суб'єктами освітньої діяльності в межах округу щодо формування навчально-матеріальної бази для реалізації профільного на­вчання та здійснення профорієнта­ційної роботи з учнівською молоддю в межах округу;
стимулювання їх до подальшої твор­чої діяльності.
Участь у конкурсі засвідчується подан­ням адміністрацією навчального закладу заявки до міського відділу освіти.

Переможці конкурсу нагороджуються цінними подарунками.

Нових акцентів організації методичної роботи з суб'єктами окружної освітньої діяльності надає широке впровадження профільного навчання, що в цілому за­безпечить можливості щодо поглибле­ного опрацювання окремих предметів, створить умови для рівневої диференці­ації навчання та подальшої індивідуа­лізації освітнього процесу, вибору або самостійного моделювання учнями за умов педагогічного супроводу, власних освітніх траєкторій, розширить мож­ливості соціалізації старшокласників та зміцнить зв'язки між середньою та вищою школою, усунувши розбіжності у вимогах, що ставляться до випускни­ків у школі та абітурієнтів у ВНЗ.

Впровадження профільного навчання вимагає сьогодні від школи глобальних змін якості педагогічного середовища: воно має регулюватися й налаштовува­тися на персональний талант дитини.
Йдеться не просто про його розши­рення в тих чи інших обумовлених межах. Процес профілізації потребує створення абсолютного нового педаго­гічного продукту, спроможного надати шкільному навчальному середовищу потрібної гнучкості та властивості до саморозширення та самовдосконалення відповідно до можливостей та особистісних запитів учнів.

Виходячи із розуміння необхідності здій­снення змістооновлювальних та методико інноваційних зрушень з метою досяг­нення бажаного якісного стану процесу профілізації старшої шкільної ланки, неможливо одночасно не опікуватися проблемою зумовлених профілізацією структурних новоутворень, покликаних сприяти ефективному функціонуванню системи профільної підготовки випу­скників закладів освіти.
З огляду на вищезазначене пропону­ється створення у межах освітнього округу тимчасових неюридичних між­відомчих утворень, що опікуватимуться проблемами ефективності функціону­вання округу та забезпечення опти­мальної взаємодії всіх зацікавлених у реалізації освітньо-виховної політи­ки установ. До складу таких утворень можуть входити представники засобів масової інформації, працівники юсти­ції, служб охорони здоров'я та справ сім'ї та молоді тощо.

Зважаючи на надані раді освітнього округу права щодо перерозподілу між закладами освіти годин варіативної скла­дової навчальних планів, вважається за доцільне експериментальне створення осередків додаткових освітніх послуг профільного спрямування, які б за­безпечували надання спеціалізованих освітніх послуг відповідно до запитів батьків та учнів, наприклад, Центру становлення особистості, Школи ми­стецтв, Центру дозвілля тощо.

Важливим є інформаційна підтримка профілювання. В межах округу має працювати кабінет профорієнтації, який координуватиме проведення ма­сових профорієнтаційних заходів, здій­снюватиме методичну допомогу у їх проведенні, надаватиме психологічні й освітні консультації, виконуватиме інформаційну й профорієнтаційну робо­ту, що передбачає організацію навчаль­них семінарів, діагностування, тесту­вання, анкетування, відстеження змін в освітніх запитах, вивчення мотивів вибору того чи іншого профілю, майбут­ньої професії, коригування роботи з про­філювання і профілізації, розроблення елективних курсів і створення баз да­них про тематику курсів за вибором та їх розробників, ознайомлення з усім спектром освітніх послуг, проведення моніторингу вибору елективних курсів учнями, влаштування дня відкритих дверей у різних навчальних закладах, організація екскурсій на підприємства, проведення ярмарок навчальних місць, моніторингу освітніх інтересів старшо­класників.

Групові форми методичної роботи

Пріоритетної ваги у вирішенні проблеми пошуку оптимальних форм методичного супроводу суб'єктів окружної освітньої діяльності набуває впровадження інтер­активних форм групової роботи учас­ників освітньо-виховного процесу, яке має відбуватися за умов безпосереднього глибинного занурення партнерів у кон­кретику освітнього простору, подолання штучності проблемних ситуацій, що потребують безпосереднього вирішення освітянами та представниками громад­ськості заради досягнення визначеної спільної мети.
З огляду на окреслене, в аспекті за­доволення методичною службою про­фесійних запитів працівників галузі та державних і громадських установ сприяння здійсненню освітньої діяль­ності вважається доцільним застосу­вання таких форм взаємодії учасників професійного проблемного діалогу, які передбачають активне включення в об­говорення актуальних питань, рефле­ксію власної діяльності і як кінцевий результат — вихід на прийняття по­зиції, що відповідає новим освітнім та культурно-духовним цінностям.
Такими формами методичної роботи в межах округу можуть виступати по­стійно діючий управлінський прак­тикум, методичний тренінг, салон управлінських ідей, майстер-клас, пе­дагогічна студія.

У системі окружної методичної робо­ти в межах територіальних освітніх об'єднань міста Димитрова визначився ефективний спосіб організації мето­дичного процесу в формі педагогічної студії. У процесі професійного вдоско­налення суб'єктів освітньої діяльності вона набула статусу школи освітнього менеджменту.

Уході роботи студії, яка реалізовува­лась як методичний проект, учасники освітнього процесу різних категорій визначили для себе місію компетентнісного підходу до формування змісту освіти на першому ступені середньої шкільної ланки та шляхи її реалізації, набули досвіду управлінського проектування та експертизи освітнього середовища школи. Відбулося збагачення досвіду управлінських кадрів шкіл щодо технологій проведення психолого-педагогічного консиліуму з проблем адаптації та соціалізації учнів, здійснення класно-1 узагальнюючого контролю, проведення малої педради та наради при директорові з основних питань організації навчально-виховного процесу в 5-х класах на засадах наступності.

Зокрема студійці опікувались проблемою реалізації компетентнісно спрямовано­го підходу до навчання, дотримання принципів наступності в організації освітнього процесу при переході з по­чаткової до середньої шкільної ланки, управлінського супроводу інноваційних процесів у сучасній школі.
Особливу зацікавленість слухачів сту­дії викликали проблеми подолання дез­адаптації до змінених умов навчання учнів 5-х класів, специфіка організації освітнього процесу у середній шкільній ланці за новими програмами, інтегра­ція особистісно орієнтованого, діяльнісного та компетентнісного підходів до навчання, за умов впровадження яких досягається формування життєвої компетентності особистості на підґрунті знаннєвого компоненту освіти.

Запроваджена форма роботи з педаго­гічними та управлінськими кадрами загальноосвітніх навчальних закладів освітніх округів забезпечила можливість отримання учасниками освітнього про­цесу об'єктивної, достовірної інформації (за умов системного моніторингового су­проводу) та застосування педагогічного аналізу як основи прийняття ефектив­ного управлінського рішення.

У процесі реалізації проекту «Педа­гогічна студія» методичною службою міста віднайдено дієву форму підвищення професійної компетентності учасників освітньо-виховного процесу, що оптимально задовольняє особистісні та фахові потреби суб'єктів освітньої ді­яльності і є відповідною вимогам часу, суспільним запитам на освітні та про­фесійні послуги.
Відзначено високий рейтинг запрова­дженої форми методичної роботи, зу­мовлений її практичним спрямуван­ням, активною формою проведення, відкритістю до творчого осягнення та збагачення.

Перспектива діяльності в майбутньому бачиться у забезпеченні оптимальних умов реалізації особистісних якостей учнів, всебічно досліджуваних протягом адаптаційного періоду навчання у 5-му класі. Планується проведення базово­го моніторингу якості освіти в 6-7-х класах з метою зіставлення показників освітнього рівня учнів та визначення вагомих впливових чинників щодо ре­зультативності освітнього процесу.
Досвід реалізації проекту «Педагогічна студія» визначив чільне місце проек­тування в практиці методичної роботи в межах освітніх округів. Адже саме проект виступає як спосіб організації інтегративної діяльності, узгодження поглядів, ідей, методів та засобів до­сягнення загальної мети суб'єктами освітнього округу.
Основними вимогами до використання проектної технології в системі окружної методичної роботи виступають:

наявність суспільно значущої про­блеми, вирішення якої вимагає інте­грованого знання та певних навичок дослідницької діяльності;

практична, теоретична, пізнавальна, особистісна цінність передбачуваних результатів діяльності;
самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність виконавців про­екту, якими виступають суб'єкти освітньої діяльності в межах окру­гу;
визначення та структурування зміс­тової частини проекту;
подальше використання результатів дослідницької роботи у практичній діяльності колективу, що працює над реалізацією проекту.
Протягом 2007-2008 років у межах першого територіального округу міста Димитрова успішно реалізується про­ект «Школа життєвого менеджменту»,
впровадження якого розглядається як засіб забезпечення високого інструмен­тального рівня знань випускників си­стеми загальної середньої освіти, уміння самостійно отримувати нові знання та застосовувати їх на практиці, здійсню­вати ефективну комунікацію та бути адаптованим та успішним в осягненні оточення. До реалізації проекту залуче­но учнів, вчителів, психологів, батьків, працівників міських бібліотек, орга­нізацій культури, громадськість. Се­ред основних заходів проекту — День відкритих дверей у ліцеї «Запрошуємо до нашої ліцейської спільноти», конкурс-захист творчих робіт «Шлях до зірок», проведення окружної науково-практичної конференції, організація занять у лекторії «Конвенція про права людини», туристичний похід «Моя мала батьківщина». У процесі проектної ді­яльності відбувається апробація моделі менеджера власного життя, розробленої учасниками проекту. В основу моде­лі покладено життєвий успіх дитини, складовими якого виступають:

пізнання свого «я»;

пізнання «я» інших;

знання нових інформаційних тех­нологій;

знання іноземних мов;

самонавчання, самовиховання, само­розвиток;

критичне ставлення до себе;

сприйняття тебе оточуючими;

батьківське виховання.

З урахуванням зростання громадської активності закладів освіти, поширення зовнішньої взаємодії освітніх установ з оточенням у межах другого освітнього округу міста у 2005 році запроваджено проект «Система формування успішної особистості учня на загальногромадських засадах». Мета проекту полягає у забезпеченні концентрації та оптимальності використання інтелектуального, кадрового та навчально-матеріального потенціалу суб'єктів округу щодо реа­лізації компетентністно спрямованого безперервного навчання. Проект забез­печено фінансовою підтримкою спон­сорів, батьківської громади. Укладено угоди про сумісну науково-методич­ну діяльність та співпрацю з вищими навчальними закладами. Встановлено контакти та забезпечено безпосередню участь у реалізації проекту волонтеру Корпусу Миру США в Україні. Очі­куваний результат проектної діяльно­сті — виховання особистості із яскра­во вираженими діловими якостями та духовно-моральними ціннісними жит­тєвими орієнтирами.
З метою активізації та розширення знань з теоретичних основ освітньої діяльності, обміну творчими ідеями, пропаганди продуктивного досвіду роботи освітян та працівників установ та організацій сприяння здійсненню освітньої діяль­ності для освітян міста у 2007-2008 на­вчальному році було запроваджено таку форму методичної роботи в межах окру­гу, як салон інновацій.

Творчі зібрання салону, що проходи­ли двічі на рік, відбувалися у формі презентації перспективного досвіду роботи, інноваційних ідей, методич­них знахідок, творчих надбань з про­блем навчання та виховання молоді. Салон інновацій для вчителів вищої кваліфікаційної категорії та вчителів з педагогічним званням окружних за­кладів освіти було присвячено про­блемі розробки навчально-методичного забезпечення викладання базових та профільних предметів. До програми проведення методичних заходів у меж­ах салону включено презентацію про­екту розробки навчально-методичного забезпечення (дидактичний матеріал на магнітних носіях для використання в умовах роботи з мультимедійним об­ладнанням та інтерактивною дошкою) викладання курсів історії України та географії в 6-7-х класах, обмін досвідом роботи щодо засобів формування пози­тивної мотивації пізнавальної діяльності учнів, презентацію результатів роботи міських творчих груп з проблеми впро­вадження тестових технологій як ви­мірників компетентнісного рівня учнів в освітній процес (тестовий зошит для проведення тематичних контрольних ро­біт з історії України в 10-11-х класах, методичну добірку комплексних тестів для виміру загального рівня розвитку учнів початкової школи), презентацію електронного методичного посібника з історії української вишивки, розроб­леного вчителем обслуговуючої праці за участю фахівців системи позашкільної освіти.
У напрямку вдосконалення роботи з творчо та інтелектуально обдарова­ною учнівською молоддю, що на даному етапі формування інноваційного досвіду функціонування освітніх округів висту­пає пріоритетною складовою окружної методичної роботи, перспективною вва­жається така форма методичної робо­ти в межах округу, як започаткування Творчої педагогічної лабораторії (ТПЛ). Як інноваційний структурний підрозділ науково-методичної роботи лабораторія має бути орієнтована на на­працювання практичного досвіду роботи з обдарованою учнівською молоддю щодо підготовки до участі у Всеукраїнських предметних олімпіадах з базових дис­циплін, інтернет-олімпіадах, інтелекту­альних та творчих конкурсах, науково-практичних конференціях тощо.
Пропонуємо Примірне положення про Творчу педагогічну лабораторію.
1. Загальні положення

1.1. Творча педагогічна лабораторія ство­рюється за наказом начальника від­ділу освіти міста як структурний підрозділ науково-методичної робо­ти.
1.2.Функціонування ТПЛ забезпечу­ється за рахунок годин варіативної частини робочих навчальних планів закладів освіти округу шляхом пере­розподілу та концентрації навчаль­них годин на базі ТПЛ відповідно до п. 4.7 Положення про освітній округ.
І.З.До складу учасників ТПЛ зарахову­ються вчителі, що мають власні про­грами роботи з обдарованими учнями та забезпечують високий рейтинг успішності участі учнів в предмет­них олімпіадах та інтелектуальних конкурсах; працівники системи по­зашкільної освіти з досвідом роботи з розвитку природних нахилів та здібностей учнів, психологи.
1.4.Кількість членів ТПЛ визначає керівник-координатор (методист МК).
1.5.Мета діяльності ТПЛ — пошук ефек­тивних форм та методів роботи з об­дарованою учнівською молоддю за умов залучення кадрового та на­вчально-матеріального потенціалу суб'єктів окружної діяльності.

1.6.Пріоритетні напрямки діяльності ТПЛ:

• створення, апробація та впрова­дження педагогічних систем ро­боти з обдарованою учнівською молоддю удосконалення змісту й форм гру­пової та індивідуальної роботи з обдарованими учнями;

створення та запровадження нових технологій навчання та вихован­ня.
2. Зміст і форми діяльності творчої педагогічної лабораторії
2.1.Зміст і форми діяльності ТПЛ ви­значаються рівнем потреби вирішен­ня проблем педагогічного супроводу розвитку та збагачення інтелектуального та творчого потенціалу обдарованої учнівської молоді.

І 2.2.Змістом діяльності ТПЛ виступа­ють:

аналіз педагогічного досвіду з озна­ченої проблеми;
створення та апробація педаго­гічних технологій роботи з обда­рованою учнівською молоддю;
поширення перспективного до­свіду роботи членів лабораторії серед педпрацівників міста.
2.3.Форми діяльності ТПЛ: координа­ційні ради, практичні групові та індивідуальні заняття з учнями, мо-ніторинги експериментальної роботи та якості надання освітніх послуг, майстер-класи, практикуми, семінари.

2.4.Результати роботи ТПЛ заслухову­ються на засіданнях методичної ради округу, ради міськво, висвітлюються в пресі.

Проблемні аспекти модернізації системи методичної роботи
Модернізація системи методичної роботи на державно-громадських засадах, моде­лювання методичного супроводу функ­ціонування освітніх округів на даному етапі осягнення освітнього округу як структурної інновації відзначено пев­ними позитивними надбаннями щодо визначення оптимальних форм мето­дичного полілогу учасників освітнього процесу .Проте визначено і певні проблемні аспекти. Потребує методичного поглиблення та вдосконалення робота з вчителями початкової ланки в напрямку формування їх професійної готовності до побудови освітнього процесу, який має інтегра­тивне та діяльнісне спрямування та забезпечує цілісний вплив на особи­стість дитини.
Проблемним полем для методичної служ­би залишається дослідження перехідних періодів у навчанні учнів на різних сту­пенях шкільної освіти (початкова — се­редня шкільна ланка, школа другого ступеня та старша профільна школа).
Гострою є проблема формування про­фесійної готовності вчителя до забез­печення якісної безперервної освіти на засадах наступності, компетентності та духовності шляхом надання методични­ми службами консалтингових, предмет­но-методичних та експертних послуг.
Особливого значення набуває потреба оновлення діяльності міських та фор­мування мережі окружних методичних об'єднань, які безпосередньо працюють з учителем в напрямку формування його професійної та творчої індивідуально­сті, створенням умов для безперервного фахового вдосконалення.

У нинішній складний період розвитку та розбудови системи національної освіти сучасність вимагає реорганізації управ­лінської діяльності, професійної готов­ності педпрацівників до впровадження інновацій, пошуку нових науково-ме­тодичних підходів до технологічного забезпечення освітнього процесу, що протікає за умов відкритості школи, залучення громадськості до вирішення нагальних освітніх проблем. Інформатизований, інноваційний освітній простір спонукає методичні служби до збага­чення та оновлення форм методичної роботи, створення варіативного, поліфункціональногр науково-методично­го середовища, що забезпечить умови розкриття творчого потенціалу суб'єк­тів освітнього процесу, збагачення їх-професійного досвіду, вдосконалення компетентісного рівня.

Структура методичної роботи в межах освітнього округу

Методична рада округу

• Соціальні дослідження

• Освітній моніторинг

• Консалтинг

• Координація діяльності методичних об'єднань закладів освіти округу

• Науково-практичні конференції

• Презентації округу

• Методичне забезпечення психологічної служби


Окружний методичний кабінет

Методичні тренінги, семінари, практикуми

Творча педагогічна лабораторія з проблеми розвитку обдарованої особистості
• Майстер-класи

• Методичні практикуми

• Відкриті заняття

• Консультації

• Методичні рекомендації Окружний кабінет профорієнтаційної роботи

• Соціальні дослідження

• Діагностика професій­ної спрямованості

• Моніторинг ринку праці

• Ярмарки професій

• Зустрічі з цікавими

людьми
• Профорієнтаційна робота Варіативні методчні об'єднання (творчі, проблемні,
динамічні групи)

• Методичні рекомендації

• Творчі проекти

• Презентації творчих портфоліо

• Розробка кейс-технологій

• Видавнича діяльність Методичний консультпункт

• Індивідуальні консуль­тації

• Тематичне консульту­вання

• Адресна методчна допомога

• Підготовка методичних вісників та журналів

Схожі:

Кроки до управлінської діяльності
Робота з кадровим резервом – один із основних напрямків управлінської діяльності в ДЗШ №80. Від її якості залежить оновлення змісту,...
МОДЕЛЮВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ СТВОРЕННЯ ОСВІТНЬОГО...
Алізовано проблеми та перспективи створення освітніх округів в Україні. Подано структурно-функціональну модель освітнього округу,...
Управління підвищенням професійної компетентності вчителів освітнього округу
Упорядник: Крупник Валентина Олександрівна, директор Городнявського навчально-виховного комплексу «Середня загальноосвітня школа...
УКРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ВІДДІЛ ОСВІТИ
Відповідно до наказу департаменту освіти і науки, сім’ї, молоді та спорту від 30. 04. 2013 року №67 «Про організацію літнього оздоровлення...
У КРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ...
Відповідно до наказу головного управління освіти і науки облдержадміністрації від 08. 05. 2012 р. №349 «Про обласний огляд-конкурс...
План конспект відкритого уроку з української мови у 3 класі (розвиток...
Обладнання : медіапроектор, мультимедіапрезентації, словники, листочки для визначення настрою, оповідання В. О. Сухомлинського «Чому...
Про наукову та методичну роботу підрозділів Інституту з проблеми...
Ні характеризується пошуком шляхів випереджувального реагування на зміни в освітянському просторі держави. Післядипломна педагогічна...
Тематика засідань методичної ради
Аналіз методичної роботи за минулий навчальний рік. Завдання методичної служби школи на новий навчальний рік. Затвердження планів...
За вибором „лідера” ( капітана, командира, організатора)
ХХІ столітті чітко визначено мету і пріоритетні напрямки державної політики щодо розвитку освіти. Одним із напрямків є постійне підвищення...
ПРОФЕСІЙНИЙ КОНКУРС-ШЛЯХ ДО РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ІНІЦІАТИВИ ПЕДАГОГА
Відмінною рисою сучасного позашкільного закладу є впровадження інновацій в педагогічний процес, різномаїття педагогічної діяльності,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка