Управління підвищенням професійної компетентності вчителів освітнього округу


Скачати 0.83 Mb.
Назва Управління підвищенням професійної компетентності вчителів освітнього округу
Сторінка 1/5
Дата 13.03.2013
Розмір 0.83 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
  1   2   3   4   5
Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Шепетівський районний методичний кабінет


Управління

підвищенням професійної

компетентності вчителів

освітнього округу


2011

Упорядник: Крупник Валентина Олександрівна, директор Городнявського навчально-виховного комплексу «Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, колегіум», голова ради Городнявського освітнього округу Шепетівського району
Рецензент: Караван Зоя Андріївна, завідуюча Шепетівським районним методичним кабінетом

На прикладі діяльності Городнявського освітнього округу розкрито шляхи підвищення педагогічної майстерності вчителів в умовах сільського регіону

Схвалено і рекомендовано до друку радою Шепетівського районного методичного кабінету (протокол №1 від 26.01.2011 р.)
Зміст

Вступ...........................................................................................................................4

Розділ 1. Професійні здібності вчителя...................................................................6

Розділ 2. Удосконалення педагогічної майстерності вчителів Городнявського освітнього округу...........................................................................12

Розділ 3. Особливості професійного і соціального становлення молодих вчителів округу..............................................................................................20

Розділ 4. Самоаналіз діяльності вчителя...............................................................23

Розділ 5. Високий професіоналізм учителів-показник культури закладу освіти................................................................................................27

Додаток.....................................................................................................................29

Використана література..........................................................................................39

Вступ

Формування інформаційно – технологічного суспільства, зміни в соціально – економічному розвитку країни потребують вчителя нової генерації, який повинен постійно вдосконалюватись.

В давнину кожен, хто хотів стати майстром і здобути визнання професійної спільноти, повинен був створити шедевр. Для вчителя - це кожний вдало проведений урок, яскраве шкільне свято. Це кожний його учень, який завдяки йому і разом з ним здобуває перемоги. Для цього вчителю потрібно постійно долати все нові і нові вершини професіоналізму і творчості.

Як сприяти підвищенню фахової майстерності педагога, його ділового тонусу, відкрити шлях до пошуку, ініціативи й творчості у сільській малочисельній школі, коли кожен другий читає кілька предметів, для викладання яких у нього, подекуди, немає освіти, а в закладі ще й відсутній заступник директора?

І в такі школи також приходять працювати унікальні своєю неповторністю, фаховою освітою вчителі. Щоб не тільки не втратити здібності таких педагогів, а й сприяти професійному зростанню, становленню кожного як соціально – культурної особистості, необхідні певні умови. Для цього в освітньому окрузі вся науково-методична робота спрямовується не тільки на підвищення професійної компетентності кожного вчителя, а й на розвиток творчого потенціалу педагогічних закладів в цілому. Створено інформаційно – методичний центр, який сприяє вдосконаленню майстерності педагогічних працівників шкіл північної частини Шепетівського району. Створено нове інформаційно – освітнє середовище, в якому задіяний науково – методичний, матеріально – технічний, кадровий потенціал суб’єктів округу та відділу освіти Шепетівської райдержадміністрації.

Пріоритетними завданнями підвищення фахової майстерності вчителів в межах освітнього округу є:

  1. використання надбань педагогічної науки у практичній діяльності;

  2. впровадження в освітній процес сучасних методів і форм навчання;

  3. вивчення і поширення передового педагогічного досвіду;

  4. створення системи науково – методичного інформаційного забезпечення.

Даний посібник адресований тим, хто працює над підвищенням кваліфікації вчителів в умовах сільського регіону. На прикладі роботи Городнявського освітнього округу розкрито деякі практичні шляхи розв’язання цього завдання.

У роботі використано прийоми, які допомагають швидше опрацювати текст:

1) перед кожним розділом вказується його мета;

2) кожний розділ завершується визначенням його провідних ідей.






РОЗДІЛ 1

ПРОФЕСІЙНІ ЗДІБНОСТІ ВЧИТЕЛЯ
МЕТА. 1) Визначити професійні здібності, притаманні вчителю.

2) Ознайомити з рівнями

професійної компетентності.

Держава завжди робить ставку на молодь, а особливо в період нових витків історії, тому що виховати підростаюче покоління – це значить покласти початок змінам на краще.

Діти кожного періоду розвитку суспільства можуть бути різними: кмітливими і тугодумами, дисциплінованими і важковиховуваними. Вчителі ж повинні бути тільки ерудованими, доброзичливими, з високо розвиненим почуттям відповідальності, педагогічним хистом, тобто найкращими.

Видатний педагог А.С.Макаренко професійно – педагогічну майстерність пов’язував з високим рівнем вихованості вчителя, його авторитетністю і моральними якостями, наявністю чіткої спрямованості, особистого кредо, глибоких професійних знань і умінь, а також з сильним характером, твердою волею, моральним ставленням до дітей у поєднанні з вимогливістю і повагою до них. Він заперечував думку про вирішальне значення таланту у педагогічній професії і вважав, що майстерність вихователя – це спеціальність, якої треба навчатися. І це повинні усвідомлювати вчителі.

Але ж відбувається падіння престижу вчительської професії. З освіти ідуть найкращі вчителі.

В.Олійник зазначає, що недостатня академічна і професійна компетентність вчителів зумовлена також тим, що:

- вчитель перебуває під тиском зразків посередності;

- не має мотивації до дальшого професійного зростання;

- важко сприймає оцінку своїх недоліків;

- вважає, що він досяг власної біологічної компетентності.

Вчені також констатують кризу професійної компетентності у сфері освіти. Зокрема, на дуже високому та високому рівнях працюють близько 10-15% вчителів, середньому – 55-60%, а близько 25% – на низькому і дуже низькому.

Соціальний статус вчителя, важке економічне становище, незадовільне матеріально-технічне забезпечення шкіл, відсутність і неможливість придбати методичну, наукову, психолого – педагогічну літературу, погане інформаційне забезпечення спричинило зниження кваліфікаційного рівня більшості педагогів. І все ж значна частина вчителів працює добросовісно, відповідно до своєї кваліфікації.

Є багато визначень рівнів професійної компетентності вчителя.

Наприклад, В.В Олійника
Рівні професійної компетентності вчителя

Рівень професійної компетентності

Критерії результативності педагогічної діяльності педагога

Дуже низький (репродуктивний)

Здатний розповідати учням те, що знає сам. Мета занять визначена стихійно, без урахування рівня навчальних досягнень учнів. Методичну літературу використовує рідко. Зміст навчального матеріалу вибирає стихійно, в зв'язку з цим він є простою концентрацією інформації. Мають перевагу традиційні методи пояснення, коли учні пасивно сприймають інформацію. Елементи інформаційної структури занять не обґрунтовані, не чіткі. Спроектована модель занять має декларативний характер

Низький (адаптивний)

Вміє пристосовувати свою розповідь до ознак певної аудиторії. Мету і структуру занять визначає адекватно рівню розвитку учнів, але не має навичок варіювати методами та засобами навчально-пізнавальної діяльності. Методи активізації застосовує рідко

Середній (локально-моделюючий)

Володіє стратегією навчання учнів, знаннями, вміннями та навичками з окремих розділів курсу (дисципліни). Мета та завдання діяльності обумовлені, але не визначені рівні засвоєння учнями бази знань та відповідних їм форм і методів роботи. Переважають традиційні методи і прийоми навчально-пізнавальної діяльності учнів і контролю знань. Активізація діяльності учнів здійснюється без глибинного дидактичного обґрунтування

Високий (системно-моделюючий)

Володіє стратегією навчання учнів, знаннями, уміннями і навичками стосовно курсу і педагогічного процесу в цілому. Мету, завдання та структуру занять обирає відповідно до особливостей учнів, ролі навчального матеріалу в курсі і в зв'язку з іншими предметами. Моделює рівень засвоєння з теми і відповідні форми і методи навчально-пізнавальної діяльності і контролю. Переважають проблемні методи навчання (частково пошуковий, проблемного викладання, дослідницький), що відповідає потребам активізації діяльності учнів, їх мотивам та інтересам

Дуже високий (творчий)

Використовує стратегії перетворення свого предмета як засобу формування особистості учня. Мета, завдання і структура занять відповідають потребам формування технологічного мислення та поведінки учнів. Розроблені системи завдань, використовується диференційований підхід. Форми та методи навчально-пізнавальної діяльності учнів підпорядковані меті реалізації алгоритмічно дійсного і творчого рівнів засвоєння знань. Проектує діяльність та поведінку учнів у конкретних ситуаціях


Г.Воробйов розробив кваліфіційну шкалу, за якою також можна визначити кваліфіційний рівень педагога.

РІВНІ:

0,1 – учитель керується тільки власним досвідом та досвідом працюючих поряд;

0,2 – цікавиться роботою, яка проводиться в інших школах, час від часу їздить у відрядження і заглядає у книги з спеціальності;

0,3 – постійно бере участь у заходах щодо обміну досвідом, виписує один – два професійні журнали, цікавиться матеріалами, розміщеними в Інтернеті;

0,4 – намагається слідкувати за змістом професійних видань, бере участь у роботі міжвідомчого постійно діючого семінару;

0,5 – старанно слідкує за змістом професійних видань, бере участь у роботі міжвідомчого постійно діючого семінару;

0,6 – відвідує міжнародні спеціальні виставки, читає реферативні видання, постійно їздить на міжгалузеві семінари, конференції;

0,7 – користується перекладеними міжнародними матеріалами, є учасником наукової школи чи міжнародних конференцій;

0,8 – читає літературу на іноземних мовах;

0,9 – обмінюється досвідом з колегами в тому числі з інших країн;

1,0 – одержує книги і пріоритети з міжнародного обліку.

Пріоритет особистості має стати основою філософії та ідеології навчання, центральною ціннісною орієнтацією як учителя, так і обдарованого учня. В кожному колективі повинні бути створені оптимальні умови для формування активної позиції педагога, його творчих здібностей, відповідного рівня фахової підготовки. Дуже важливо, щоб на всіх етапах своєї професійної діяльності він міг самореалізуватись.

Яким бачать учні, педагоги Городнявського освітнього округу успішного вчителя? В результаті проведення анкет створено модель його професійних здібностей. Вона відображена у таблиці.
МОДЕЛЬ ПРОФЕСІЙНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ВЧИТЕЛЯ

Соціальна культура

Професійна культура

Моральна культура

Національна культура

-усвідомлення громадянства;

-високо розвинене

почуття відповідальності;

-усвідомлення соціальної поведінки в різних соціальних групах;

-додержання правових норм.

-знання свого предмета, компетентність;

-ерудиція;

-інтуіція, викладацький хист, педагогічний такт;

-володіння педагогічними технологіями;

-креативність;

-вимогливість до себе і своїх колег;

-організаторські здібності;

- захоплення роботою та предметом


-наявність моральних ідеалів:

-чесність, доброта,

милосердя,

-доброзичливість;

-уважність до учнів;

- толерантність;

-цілеспрямованість.

-глибокі знання мови, традицій народу,

його культури, історії та сучасності;

-національний

патріотизм;

- любов до своєї Батьківщини, до свого народу.


Учні, вчителі хочуть бачити професійного, високо компетентного педагога, тому шлях підвищення його кваліфікації повинен бути неперервним. Реалізація цього важливого завдання можлива за умови застосування нових підходів.
РЕЗЮМЕ:

Суспільство може довірити турботу про своє майбутнє тільки найкращим вчителям, а значна частина їх має недостатній рівень професійної компетентності. Потрібно організувати роботу по самовдосконаленню вчителів




РОЗДІЛ 2

УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

ВЧИТЕЛІВ ГОРОДНЯВСЬКОГО ОСВІТНЬОГО ОКРУГУ.
МЕТА. 1) Висвітлити колективні та індивідуальні форми роботи з удосконалення педагогічної кваліфікації вчителів. 2) Розкрити систему роботи вчителя над методичною темою.

Людину не можна навчити на все життя,

її треба навчити вчитися все життя.
Суб’єкти Городнявського освітнього округу працюють над проблемою «Підвищення ефективності та якості освіти сільських школярів шляхом створення єдиного освітнього середовища».

Структурна модель освітнього округу


Важливим є формування педагогічних працівників, здатних здійснювати професійну діяльність, реалізувати освітню політику, яка спрямовується на розвиток особистості, задоволення її освітніх і духовно-культурних потреб. Успіх цієї справи у великій мірі зумовлюється системою управління освітнім округом.
В основу управлінської діяльності покладено принципи гуманізації, співпраці, співтворчості. Вони допомагають кожному педагогічному працівникові утвердитися як учителеві, глибоко усвідомити, що лише спільними зусиллями можна подолати негативні прояви у діяльності вчителів. Голова ради освітнього округу, головний «диригент» діяльності всіх органів управління об’єднання спирається на громадські організації, колективну думку, заохочує і стимулює творчість, ініціативу кожного члена колективу, знаходить і підтримує нове. Переміщено акцент з контролюючої функції на методичну допомогу вчителям, формування в кожного з них бажання постійно поповнювати свої знання з педагогіки, психології, філософії, права, народознавства тощо.

В окрузі проводяться конференції, засідання ради округу, піклувальної, педагогічної рад, методичної колегії. Прийнято декларацію співпраці усіх суб’єктів округу, укладено відповідні угоди.
  1   2   3   4   5

Схожі:

МОДЕЛЮВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ СТВОРЕННЯ ОСВІТНЬОГО...
Алізовано проблеми та перспективи створення освітніх округів в Україні. Подано структурно-функціональну модель освітнього округу,...
Особистісне зростання вчителя – золотий ключик успіху освітнього округу
Методична робота в Городнявському освітньому окрузі спрямована не тільки на підвищення професійної майстерності кожного вчителя,...
РОЛЬ МАГІСТРАТУРИ У РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
З’ясовано причини незатребуваності серед вчителів магістерської освіти як другої та як підвищення кваліфікації. Зроблено висновок...
НАКА З
Про фінансування витрат на проведення Всеукраїнського конкурсу “Учитель року” в області” та з метою виявлення і підтримки творчої...
РОЗВИТОК ТА МОДЕРНІЗАЦІЯ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ ТА ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ...
ТА ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ЗАПОРУКА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ
НАКА З
Хмельницької обласної державної адміністрації від 1 лютого 1996 року №249-р “Про фінансування витрат на проведення Всеукраїнського...
ПРАКТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЗАКРІЙНИКІВ
Державні стандарти освіти встановлюють вимоги до змісту, обсягу і рівня освітньої та фахової підготовки в Україні. Вони є основою...
«Модернізація професійно-педагогічної освіти в Україні в умовах інтеграції...
Них культурних факторів та національної самосвідомості, у зв’язку з чим підвищуються вимоги до професійної компетентності фахівців,...
ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. №777 ПОЛОЖЕННЯ
Це Положення визначає правовий статус, порядок утворення та основні засади діяльності освітнього округу (далі – округ)
План конспект відкритого уроку з української мови у 3 класі (розвиток...
Обладнання : медіапроектор, мультимедіапрезентації, словники, листочки для визначення настрою, оповідання В. О. Сухомлинського «Чому...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка