Хімічна компонента є обов’язковою складовою системи загальної природничо наукової освіти, а навчальний предмет «Хімія» належить до інваріантної частини


Скачати 105.21 Kb.
Назва Хімічна компонента є обов’язковою складовою системи загальної природничо наукової освіти, а навчальний предмет «Хімія» належить до інваріантної частини
Дата 22.06.2013
Розмір 105.21 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи



Хімія

Хімічна компонента є обов’язковою складовою системи загальної природничо - наукової освіти, а навчальний предмет «Хімія» належить до інваріантної частини навчального плану основної і старшої школи. Разом з іншими предметами хімія покликана реалізувати мету загальної середньої освіти, розв’язувати завдання розвитку особистості, формування наукового світогляду, життєвої і соціальної компетентностей учня, відповідно до обраних напрямків і профілів навчання.

Згідно із Законом «Про загальну середню освіту» Базовий навчальний план загальноосвітніх навчальних закладів визначає структуру та зміст загальної середньої освіти через інваріантну і варіативну складові, які встановлюють погодинне та змістове співвідношення між освітніми галузями (циклами навчальних предметів), гранично допустиме навчальне навантаження на учнів та загальнорічну кількість навчальних годин. Інваріантна складова змісту загальної середньої освіти формується на державному рівні, є єдиною для всіх закладів загальної середньої освіти, визначається через освітні галузі Базового навчального плану.

Інваріантна складова забезпечує єдність навчального процесу, визначаючи зміст загальнокультурної, загальнонаукової і технологічної (трудової) підготовки учнів, прилучення їх до загальнолюдських і національних цінностей.

Варіативна складова змісту загальної середньої освіти формується загальноосвітнім навчальним закладом з урахуванням особливостей регіону та індивідуальних освітніх запитів учнів (вихованців). Варіативна складова створює передумови для відображення у змісті природних, соціокультурних особливостей регіону, а головне — для диференціації, індивідуалізації, а в старшій школі — профільності навчання, задоволення освітніх потреб груп і окремих учнів з урахуванням умов роботи конкретної школи. Значення варіативного компонента в змісті шкільної освіти поступово підвищується. У початковій школі на нього відводиться 8—10 відсотків навчального часу, в основній — 15—20, у старшій — до 35. Профільність навчання в старшій школі може реалізовуватися за суспільно-гуманітарним, філологічним, художньо-естетичним, природничо-математичним, технологічним і спортивним напрямами. Напрями конкретизуються в окремі профілі навчання.

У старшій школі, незалежно від профілю, реалізується інваріантна частина Базового навчального плану, яка становить не менше 65% загальнорічного навантаження. Це потребує зменшення кількості обов'язкових предметів. Через варіативну частину і поглиблене вивчення відповідних предметів в інваріантній частині досягається профільність навчання. Такий підхід створює умови для збереження обов'язкового загальноосвітнього ядра шкільної освіти. Профільне вивчення багатьох предметів забезпечує належний рівень підготовки випускників школи до вступу у вищі навчальні заклади, але, як правило, не дає професії.

За неможливості профільного навчання в старшій школі (відсутність відповідного навчально-методичного, матеріально-технічного, кадрового забезпечення) доцільно використовувати варіант навчального плану універсального профілю, складений відповідно до академічного рівня змісту освіти. Цей варіант навчального плану є універсальним, години варіативного компонента пропорційно розподіляють між освітніми галузями інваріантної частини, використовують для вивчення курсів за вибором, факультативів.

У робочих навчальних планах для класів із поглибленим вивченням окремих (профільних) предметів, в т. ч. хімії, слід передбачити курси за вибором, факультативи, які поглиблюють і доповнюють зміст предметів, що вивчаються за поглибленою програмою.

Курси за вибором (елективні курси) – обов`язкові для вивчення навчальні предмети за вибором учнів, що реалізуються за рахунок шкільного компонента навчального плану. Основна особливість курсів за вибором полягає у необхідності їх вибору самими учнями, що ставить школяра в ситуацію самостійної побудови індивідуальної освітньої траєкторії, професійного самовизначення. Для профільного навчання основні функції курсів за вибором :

  • поглиблення і розширення змісту профільних предметів;

  • забезпечення профільної прикладної і початкової професійної спеціалізації навчання.

Факультатив – це навчальний курс, що факультативно (додатково) вивчається протягом певного періоду. На відміну від спеціального курсу, зміст факультативу безпосередньо не пов`язаний із загальнообов`язковим змістом та обирається учнем для розширення світогляду, ознайомлення з новими сферами знань і людської діяльності.

Відповідно до Додатку до листа Міністерства освіти науки, молоді та спорту України від 29. 04. 2011 № 1/9-324 за рішенням навчального закладу облік занять з курсів за вибором може здійснюватися на окремих сторінках класного журналу або у окремому журналі. Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів також приймається навчальним закладом.

Факультативи, групові та індивідуальні заняття проводяться для окремих учнів, чи груп учнів. При цьому слід зазначати з яких навчальних предметів інваріантної складової вони проводяться. В окремому журналі зазначається склад групи, яка відвідує факультативні заняття з предметів та ведеться облік відвідування. Оцінювання навчальних досягнень учнів може здійснюватися за рішенням педагогічної ради.

У поданих нижче таблицях наведено кількість додаткових годин за Типовими навчальними планами для загальноосвітніх навчальних закладів (лист МОНмолодьспорт від 29. 04. 2011 № 1/9-324).

Основна школа

Додатковий час на навчальні предмети, факультативи, індивідуальні заняття та консультації

Кількість годин на тиждень у класах

5

6

7

8

9

5 – 9

2,5

2,5

1,5

5,5

3,5

15,5


Старша профільна школа (природничо-математичний напрям)

Додатковий час на навчальні предмети, факультативи, індивідуальні заняття та консультації

Кількість годин на тиждень у класах

Екологічний профіль

Біолого-хімічний профіль

Біолого-фізичний профіль

Географічний профіль

Біотехнологічний профіль

Хіміко-технологічний та агрохімічний профіль

Фізико-хімічний профіль

10

11

10

11

10

11

10

11

10

11

10

11

10

11

7

6

7

4,5

6

4,5

8

5,5

7

4

7,5

3,5

6,5

3


Міністерство освіти науки, молоді та спорту України рекомендує для практичного використання «Навчальні програми курсів за вибором та факультативів з хімії: Варіативна складова Типових навчальних планів. 5 – 12 класи/ Упор.: О. А. Дубовик, С. С. Фіцайло» (Тернопіль:»Мандрівець», 2010. – 272 с.), який включає 18 програм.

Курси за вибором, факультативи дають можливість учням випробувати власні сили в різних навчальних предметах, а тому вони можуть бути короткими (14 – 17 год), їх кількість має забезпечити можливість індивідуального вибору школяра.

Зміст включених до збірника програм курсів за вибором, факультативів, як і кількість зазначених в них годин, є орієнтовними. Вчителю надано право творчо підходити до реалізації змісту програм, враховуючи інтереси і здібності учнів, можливості навчально-матеріальної бази навчального закладу.


Рекомендований перелік

окремих програм курсів за вибором та факультативів

за посібником «Навчальні програми курсів за вибором та факультативів

з хімії: Варіативна складова Типових навчальних планів. 5 – 12 класи/ Упор.: О. А. Дубовик, С. С. Фіцайло» (Тернопіль:»Мандрівець», 2010)

з/п

Навчальна програма

Автор

Мета навчання

Місце диференціації

1

2

3

4

5

6



Основи хімічних знань

Факультатив-ний курс

Г. Кушнір,

І. Сірко

формування природничо-наукового світоглдяу

Пропедевтичне навчання

(5 -6 кл.)



Цікава хімія

Факультатив-ний курс

О. За мулко,

Ю. Смаглюк

Допрофільне навчання

(7 кл.)



Зв`язок між історичним розвитком та сучасною хімією

Факультатив-ний курс

І. Стеценко

Допрофільне навчання

(7 кл.)



Кроки до хімії

Факультатив-ний курс

В. Бондар,

І. Максимов

Допрофільне навчання

(9 кл.)



Хімія в побуті

Факультатив-ний курс

О. Замулко


розвиток інтересу до природничого профілю; орієнтація на вибір профілю у старшій школі

Допрофільне навчання

(8 кл.)



Хімія і довкілля

Факультатив-ний курс

Т. Вороненко

Допрофільне навчання

(7 – 9 кл.)



Безпека харчування

Факультатив-ний курс

Г. Гупаленко

Профільне навчання

(10 (11) кл.)



Хімія живих організмів

Факультатив-ний курс

І. Стеценко

Допрофільне навчання

(9 кл.)



Розрахунки з розчинами

Факультатив-ний курс

І. Стеценко

Допрофільне навчання

(9 кл.)



У світі окисно-відновних реакцій

Факультатив-ний курс

І. Стеценко

Допрофільне навчання

(9 кл.)




Розв`язування задач з хімії

Факультатив-ний курс

І. Овчаренко

внутрішньопрофільна спеціалізація

Профільне навчання

(10 кл.)



Розв`язування задач з хімії

Факультатив-ний курс

С. Дехтяренко

Профільне навчання

(10 – 11 кл.)



Розв`язування та складання завдань з хімії

Факультатив-ний курс

В. Староста К., Староста К.

Допрофільне і профільне навчання

(7 – 11 кл.)



Метали і неметали навколо нас

Курс за вибором

І. Стеценко

Профільне навчання

(10 кл.)



Дослідження органічних речовин методами оптичної спектроскопії

Факультатив-ний курс

Л. Перешивана

Профільне навчання

(11 кл.)



Вибрані питання загальної та органічної хімії

Курс за вибором

І. Стеценко

Профільне навчання

(11 кл.)



Основи біохімії

Курс за вибором

О. Бабенко

Профільне навчання

(11 кл.)



Біохімія нітрогеновмісних органічних сполук

Курс за вибором

Л. Короп,

О. Замулко,

Ю. Смаглюк

Профільне навчання

(11 кл.)



Схожі:

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів Фізика
Завдяки цьому в структурi освiтньої галузi вiн вiдiграє роль базового компонента природничо-наукової освiти i належить до iнварiантної...
Хімічна освіта: особливості викладання в умовах профілізації школи
Разом з іншими предметами хімія покликана реалізувати мету загальної середньої освіти, розв’язувати завдання розвитку особистості,...
Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів...
Міністерству освіти і науки Автоном­ної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних. Київської і Се­вастопольської міських...
ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ
Навчальний план, загальну характеристику інваріантної і варіативної складових змісту базової та повної середньої освіти, державні...
Законодавча влада в Українi
У системі розподілу влади обов‘язковою складовою є законодавчий орган, який з додержанням спеціальної процедури приймає найважливіші...
1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів Пояснювальна записка
Навчальний предмет «Я у світі» реалізує галузь «Суспільствознавство» Державного стандарту початкової загальної освіти і спрямовується...
О. М. Науменко. Хімічна освіта в школі: екскурс в історію // К.:...
О. М. Науменко. Хімічна освіта в школі: екскурс в історію // К.: Шкільний світ. – Хімія. Біологія. – 2003. – №63, 65 (315, 317)
2. 1 Загальна характеристика теми і цільові установки
Тригонометричні функції мають важливе значення як у математиці, так і в її застосуваннях. Знайомство з цим класом функцій є складовою...
Святослава Вакарчука «Люди Майбутнього»
Проект проводиться з метою розробки та впровадження механізму мобільності навчання студентів, як невід’ємної частини Болонської системи...
Методичні рекомендації щодо типових інструкцій з охорони праці в...
«Правил безпеки під час занять у навчальних і навчально-виробничих майстернях навчальних закладів системи загальної середньої освіти»...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка