Алгоритмізація


Скачати 293.09 Kb.
Назва Алгоритмізація
Дата 17.06.2013
Розмір 293.09 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи

Фонд Освітніх та Інформаційних Технологій

Інформаційна модель


Побудувати інформаційну модель

  1. Інспектор Петренко старший, нещодавно попросив програміста Петренка молодшого написати програму яка б визначала суму штрафу за номером статті під яку потрапляє виявлене порушення правил дорожнього руху. Відомо, що для визначення величини стягнення з водія – порушника, слід: номер порушеної статті помножити на дату скоєння і поділити на кількість дітей в сім’ї інспектора.

  2. Бухгалтер малого підприємства має потребу в програмі, яка б перераховувала заробітну плату робітників, що мали на протязі місяця невиходи на роботу підтверджені лікарняними листами. Відомо, що в разі хвороби, робітнику нараховують лише 70 відсотків заробітної плати на час непрацездатності.

  3. Балерина “Погорілого театру” проїжджаючи в гастрольному турне через Миропіль замовила в місцевих хакерів програму обрахунку добових у відрядженні. Програма має працювати наступним чином: якщо до комп’ютера ввести кількість діб перебування в гастрольному відрядженні та кількість проїханих за час гастролей кілометрів на екрані повинна з’явитися сума обчислена за принципом 18гр.56 коп. за кожну добу, та 6гр.70 коп. за кожних 10 кілометрів дороги. З усієї суми вираховується 20% різного роду податків та виплат.

  4. Комірник колективного господарства “Руїни комунізму” хоче знати скільки зерна є на току якщо все воно знаходиться в конусоподібних кагатах відомої висот і радіусу. Йому потрібна програма яка за кількістю та розмірами кагатів визначатиме масу зерна в них. Об’єм конуса обчислюється за формулою: V = H S / 3, де H – висота кагату а S – площа його основи. Густина зерна (маса одного кубічного метра) 732 кг/м3.

  5. Дядько Миша та тітка Клава організували фірму зі складання комп’ютерів. Їм потрібна програма обрахунку довжини з’єднувальних провідників. Ця програма повинна за введеними характеристиками комп’ютера обчислювати загальну довжину потрібного дроту. Відомо, що на будь-який комп’ютер потрібно 3м дроту плюс ще по метру на кожен периферійний пристрій.

  6. В період енергетичної кризи наше селище може залишитись без електроенергії. Забезпечувати постійне освітлення кімнати доведеться свічками. Одна свічка масою 50 грам горить 20 хвилин, наступну свічку потрібно запалювати до того часу поки не згоріла перша. На розпалювання свічки потрібно 3 хвилини. Потрібна комп’ютерна програма обрахунку маси воску необхідної на виготовлення свічок які б світили вказаний проміжок часу.

  7. Забіяка з 10-б Василь Перебийштани вибиває шибку в вікні школи саме підчас тих футбольний, коли на полі збираються всі його найзапекліші футбольні супротивники: Іван Голкіперенко, Степан Голзабійчук, Петро Зловим’яч. Іван виходить на поле один раз на кожні 3 дні, Степан раз в 5 днів, Петро грає кожну середу. Як повинна працювати програма обчислення через скільки днів наступний раз в школі знову вилетить шибка.

Алгоритмізація


Вправи та задачі

  1. Наведіть приклади допустимих та недопустимих команд для виконавців: а) людина; б) робот на деякому виробництві; в) пристрій дистанційного керуван­ня телевізором чи деякий механічний пристрій на свій вибір.

  2. Наведіть приклади недопустимих вхідних даних для команд: а) ділення двох чисел; б) обчислення квадратного кореня числа.

  3. Складіть алгоритм переходу вулиці на регульованому світлофором перехрестку.

  4. Запишіть алгоритм обчислення шляху, який долає автомобіль зі швидкістю v за час f.

  5. Запишіть алгоритм обчислення площі і периметра прямокутника за двома відомими сторонами а і b.

  6. Складіть алгоритм приготування улюбленої страви (наведіть кулінарний рецепт) і проаналізуйте його властивості.

  7. На інший берег річки треба перевезти човном вовка, козу та капусту. Складіть алгоритм розв'язування задачі, якщо не можна залишати разом у човні чи на березі вовка і козу, або козу і капусту (за один раз можна перевозити не більше одного об'єкта).

  8. Складіть алгоритм переїзду залізничної колії без шлагбаума.

  9. Складіть алгоритм проведення вихідного дня.

  10. Складіть алгоритм визначення типу хімічного розчину за реакцією лакмусового папірця.

  11. Розгляньте алгоритм наповнення водою 20-літрової діжки за допомогою посуду такої місткості: а) 2 л; б) 3 л. Скільки разів треба виконати команди в циклі? Скільки літрів води буде переливатися через край діжки у кожному випадку?

  12. Є 10-20 деяких предметів (ручок, олівців тощо). Два гравці по черзі беруть предмети, але не більше половини за один раз. Складіть алгоритм, який описує стратегію виграшу у грі для таких випадків:

а) програє той, хто візьме останній предмет ;

б) виграє той, хто візьме останній предмет . Пограйте в цю гру дома і на уроці.

  1. .ГраБаше.Є a)9; 6)11; в)12; r)13; д)14предметів(ручок,олівців тощо). Два гравці по черзі беруть один, два або три предмети. Програє той, хто візьме останній предмет. Складіть алгоритм, який описує стратегію виграшу першого чи другого гравця. Запишіть виграшну послідовність чисел.

  2. Розв'яжіть задачу 6 з умовою: виграє той, хто візьме останній предмет.

  3. Складіть алгоритм розв'язування квадратного рівняння ax*+bx+c=Q.

  4. Складіть алгоритм, який описує стратегію виграшу (чи не програшу) у грі хрестики-нулики чи іншій грі на свій вибір.

  5. Гра. Один учень загадує число в діапазоні від 1 до 100. Інший учень намагається відгадати це число, називаючи деяке число і отримуючи відповідь: "Менше" чи "Більше". Виграє той учень, який відгадає число за найменшу кількість спроб. Пограйте у цю rpy. Хто виграв?


Основи мови програмування

Вправи та завдання


1 Вкажіть вірні імена змінних серед нижче приведених:

а) proba; б) _fire_; в) 5_step;

г) BoX; д) fi_re; е) step_5;

є) 5BoX; ж) maMa; з) _step_5;

2 Які з приведених нижче послідовностей символів є операторами присвоювання:

а) a := b; б) a = a+1; в) a:b–sqr(2);

г) a * x + b := 0; д) z := 0; е) z := z+1;

є) z := z + 1,2; ж) y := y; з) –y := y?

3 Вкажіть серед нижче написаної програми рядки з помилками:

{програма знаходить суму двох чисел,

введених з клавіатури }

program summa 2;

begin

a b S : integer;

a := 5;

b := a–2;

S = a + b;

writeln(' Сума = ' S);

end.

4 Які з наступних послідовностей символів є операторами вводу:

а) read(x, y, z); б) read x, y, z; в) read(x);

г) x := read(x); д) read(a; b); е) read(a, b+c);

5 Задати у вигляді оператора присвоювання наступні дії:

а) змінній х присвоїти значення, що дорівнює півсумі значень змінних х та у;

б) подвоїти значення змінної а;

в) значення змінної х збільшити на 0,1;

г) змінити знак значення змінної t.

6 Які з наступних послідовностей символів є операторами виведення:

а) write(x, y); б) write x, y, z; в) print x;

г) write(100); д) read(a; b); е) write(x, x+10,2);

Стандартні операції, процедури та функції

Вправи та завдання


7 Місто А знаходиться в х милях від Нью-Йорку. Напишіть програму, яка обчислює цю відстань в кілометрах.

8 Петрик запропонував своє тлумачення “щасливого” квитка. Для нього він “щасливий” тільки тоді, коли сума його цифр ділиться на 5. Перевірити, чи куплений Петриком квиток є щасливим.

9 Складіть програму розв'язування рівняння виду ax+b=0.

10 Визначити площу прямокутника, якщо відомо, що одна сторона більша за другу на х см, а периметр дорівнює р см. Вказівка: після спрощення формула для визначення площі прийме вигляд S=(p2-x2)/16.

11 Знайти суму перших n членів арифметичної прогресії {An}, якщо відомі А1 і D.

12 Хлопчик, що торгує на базарі газетами, заробляє а грн. від продажу перших 100 газет. На кожній з інших проданих газет він заробляє по х коп. Напишіть програму, яка визначає заробіток за день хлопчика, якщо він продасть у газет (у>100).

13 Реактивний літак перевозить групу футбольних болільників на чемпіонат світу з Києва до Парижу. Три чверті пасажирів мають білет другого класу вартістю х доларів кожен. Всі інші пасажири мають квитки першого класу, які вдвічі дорожчі від білетів другого класі. Напишіть програму, яка виводить суму (в гривнях), що отримує авіакомпанія від продажу квитків на цей рейс.

14 На протязі місяця продавець доставляв додому 4 л молока в день. В березні молоко коштувало х коп. за літр. З першого квітня ціна підвищилась до (х+а) коп. за літр. Скільки потрібно заплатити продавцю за все доставлене молоко в кінці квітня? Кількість молока, що купується щоденно, залишилась тією ж.

15 Хлопчик може бігати в три рази швидше, ніж ходити. Швидкість його ходьби становить 4 км/год. Він прийняв участь в марафонському забігу, але зійшов з дистанції, пробігши тільки х км. Який час він затратив на подолання цієї відстані?

16 Робітник заробляє х грн. за кожні 38 годин своєї роботи. Йому платять в 1,5 рази більше за кожну годину понад 38 годин. Яку суму він отримає, якщо пропрацює а годин (а>38)?

17 Людині потрібно з'їздити з Лондону в розміщений в 390 милях Едінбург. Вона може їхати на автомобілі марки “Роллс-Ройс” або на автомобілі марки “Форд Ескорт”. “Роллс-Ройс” витрачає 1 галон пального на кожні 15 миль шляху. “Форд Ескорт” витрачає 1 галон пального на кожні 36 миль шляху. Скільки буде коштувати поїздка до Единбургу на “Роллс-Ройсі”, якщо вартість 1 галону бензину становить х фунтів? Скільки грошей він зекономить, якщо замість цього поїде на автомобілі марки “Форд Ескорт”?

18 Магазин продає b автомобілів по ціні 5627 грн. за кожен. Знайти загальну виручку від продажу автомобілів.

19 Щоденно на молочній фермі надоюють по 1842 л молока. Знайдіть кількість молока, отриманого за довільний місяць (вводиться число днів в місяці).

20 Заробіток працівників на підприємстві склав х грн. Його потрібно поділити порівну між а працівниками. Виведіть заробіток кожного працівника.

21 В магазині продається тканина для костюму. Її ціна b грн. за кв. метр. Напишіть програму, яка підраховує і виводить на екран вартість куска цієї тканини довжиною х м і шириною 80 см.

22 Людина бажає обклеїти шпалерами довгу стінку в своїй квартирі. Довжина стінки а м, а висота b м. Рулон шпалер має довжину 12 м і ширину 80 см. Скільки будуть коштувати шпалери для всієї стінки, якщо ціна одного рулону k грн.?

23 Обчисліть заробітну плату працівника при погодинній системі оплати, якщо відомі тарифна ставка за 1 годину і кількість відпрацьованих годин за місяць.

24 Складіть програму знаходження площі трикутника за його основою та висотою.

25 Складіть програму знаходження площі ромба за його стороною і гострим кутом (кут попередньо переведіть в радіани). S=a2Sinf, де a – сторона, f – кут.

26 Складіть програму знаходження суми всіх натуральних чисел від 1 до n (використайте формулу суми членів арифметичної прогресії). , де а1 – перший член послідовності, а d – різниця.

27 Знайдіть площу круга, якщо відомо радіус кола.

28 В прямокутному трикутнику відомі катет і гіпотенуза. Знайдіть інший катет.

29 В арифметичній прогресії відомі 1-й член послідовності і різниця. Знайдіть 30-й член послідовності і суму перших 40 членів.

30 Знайдіть координати кінців відрізку, заданого координатами його кінців.

31 За двома сторонами і кутом між ними в трикутнику АВС знайдіть два інших кути і третю сторону. , де а, b – відомі сторони, а f – кут між ними.

32 Складіть програму обчислення рівнодійної сил F, що діють на тіло масою m, яке рухається з прискоренням а. F = ma.

33 Складіть програму обчислення швидкості тіла в момент часу t при рівноприскореному русі. Відомі початкова швидкість V0 і прискорення а, при умові, що тіло рухається прямолінійно. Vt=V0+at.

34 Складіть програму обчислення опору R в колі електричного струму за даними значеннями струму І та напруги U. .

35 Складіть програму визначення висоти h, на підніметься тіло, що має масу m, кинуте вертикально вгору з початковою швидкістю V0. .

36 Складіть програму обчислення об'єму прямокутного паралелепіпеда за його сторонами.

37 Складіть програму для обчислення значення виразу: . Відомо, що z ¹ 0 i y ¹ 0.

38 Складіть програму запиту даних та друку результатів для визначення середньої економії пального та мастил в автобусному парку за місяць, якщо відома середня економія за день по бензину, дизельному паливу та мастилам.

39 Для відливки циліндричної деталі з чавуну необхідно визначити її об'єм. Складіть програму для розв'язання цієї задачі.

40 Четверо друзів повечеряли в ресторані. Офіціант подав їм рахунок на х грн. кожному. Друзі вирішили залишити офіціанту чайові в розмірі 15% від рахунку. Складіть програму, яка виводить на екран суму чайових, яку отримав офіціант.

41 Кожен тиждень Юрко отримує гроші на дрібні витрати. З них він витрачає х коп. на солодощі, що становить одну чверть того, що він отримує щоденно. Юрко вирішив зберігати одну третину того, що залишається після придбання солодощів. Складіть програму, що яка підраховує суму, накопичену Юрком за рік.

Поняття розгалуження і вибору

Вправи та завдання


42 Скласти програму знаходження більшого серед: а) двох чисел; б) трьох чисел; в) чотирьох чисел.

43 На площині задано трикутник координатами своїх вершин. Знайти найменшу сторону трикутника.

44 Точку А задано на площині своїми координатами (X,Y). Знайти номер координатної чверті, якій належить дана точка.

45 Дві точки на площині А (X1 ,Y1 ) і В (X2 ,Y2 ) задано своїми координатами. Перевірити, чи лежать ці точки в одній координатній чверті.

46 Дано дійсні додатні числа X, Y, Z. Чи існує трикутник з довжинами сторін X, Y, Z.

47 Три точки на площині задано своїми координатами (X1,Y1), (X2,Y2), (X3,Y3). Знайти радіус найменшого кола (з центром в початку координат), якому належать данні точки.

48 Дано коло радіусом R і прямокутник зі сторонами A, B. Визначити, чи поміститься коло в прямокутнику.

49 Дано натуральне число N (N < 100), що визначає вік людини в роках. Після цього числа потрібно дописати одне з слів: "рік", "роки" або "років". Наприклад: 1 рік, 23 роки, 97 років.

50 Три точки на площині задано координатами A(X1,Y1), B(X2,Y2), C(X3,Y3). Чи належить початок координат трикутнику ABC.

51 Задано розміри прямокутних дверей А, B та розміри шафи, що має форму прямокутного паралелепіпеда X,Y,Z. Перевірити, чи можна шафу пронести через двері. а) Проносити шафу через двері дозволяється лише так, щоб кожне з її ребер було паралельно або перпендикулярно кожній з сторін дверей. б) Проносити шафу крізь двері можна під кутом.

52 На площині в прямокутній системі координат задано три точки Вважаючи, що вони є вершинами деякого прямокутника, знайти координати четвертої вершини.

53 На координатній площині задано два прямокутника, сторони яких паралельні координатним вісям. (X1,Y1), (X2,Y2) координати діагоналей першого, а (X3,Y3), (X4,Y4) другого прямокутника. У випадку, якщо прямокутники мають спільну частину, визначити її площу або вивести повідомлення про те, що прямокутники не перетинаються.

54 Чотири точки S, A, B, C на площині, довільні три з яких не лежать на одній прямій, задані своїми координатами (X1,Y1), (X2,Y2), (X3,Y3), (X4,Y4). Розглядаючи фігуру SABC як зображення трикутної піраміди на площині, визначити, які з точок потрібно з’єднати пунктирною лінією.

Організація циклів

Вправи та завдання


55 Натуральне число N (1 £ N £ 9999) вводиться з клавіатури. Підрахувати кількість дільників числа N.

56 В інтервалі [A, B] знайти число, що має найбільшу кількість дільників. (10 £ A,B £ 10000). А та В вводяться з клавіатури.

57 Скласти програму розкладу числа на прості множники.

58 Визначити, чи є дане число N, що вводиться з клавіатури, простим.

59 Перевірити, чи можна задане число N записати у вигляді добутку двох простих чисел.

60 Перевірити, чи можна задане число N записати у вигляді добутку трьох простих чисел.

61 Перевірити, чи можна задане число N записати у вигляді квадрату простого числа.

62 Перевірити, чи можна задане число N записати у вигляді кубу простого числа.

63 Знайти всі прості числа в заданому діапазоні.

64 Знайти перші 5 простих чисел, більших від деякого числа N.

65 Дано просте число N. Знайти наступне просте число.

66 Задано деяке число N. Знайти найближче до нього просте число.

67 Знайти три попередніх до числа N простих числа.

68 Прості числа А та В називаються “близнятами”, якщо |А–В|=2. На заданому проміжку [A, B] знайти всіх “близнят”.

69 Задано деяке парне число N. Визначити, чи є сусідні з ним числа “близнятами”.

70 Задано деяке число N. Скласти програму пошуку простих чисел менших N при допомозі “решета Ератосфена”.

71 Знайти суму дільників натурального числа N.

72 Задано натуральне N. Знайти 3 “досконалих”1 числа, більших за задане.

73 Знайти всі “досконалі” числа на заданому проміжку.

74 Задано натуральне N. Знайти три найближчі до нього “досконалих” числа.

75 Знайти всі “дружні” числа на заданому діапазоні.

76 Визначити кількість розрядів2 заданого натурального числа.

77 Знайти суму цифр заданого дійсного числа.

78 Знайти число М, яке утворене з даного числа записом цифр в зворотному порядку.

79 Перевірити чи є задане число “поліндромом”3.

80 Знайти всі менші заданого числа N числа, які при піднесенні до квадрату утворюють число, що є “поліндромом”.

81 Визначити на заданому проміжку всі прості числа, які є “поліндромами”.

82 Знайти на заданому проміжку всі числа, що є одночасно і парними і “поліндромами” .

83 Знайти всі N–значні симетричні числа.

84 Знайти на заданому інтервалі всі симетричні числа.

85 Знайти на заданому інтервалі всі симетричні числа, які одночасно є “поліндромами”.

86 Задано N–значне натуральне число. Зробити з нього (N–2)–значне, відкинувши першу і останню цифри.

87 Задано натуральні числа N i M. Отримати число К, яке утворюється з числа N викреслювання цифри розряду М.

88 Дано N–значне число. Замінити в ньому першу цифру на різницю першої і останньої цифр, якщо різниця додатна або різницею останньої і першої цифр в протилежному випадку.

89 З заданого натурального числа М утворити найменше число К, яке складається з тих же цифр, що і число М.

90 Знайти всі N–значні натуральні числа Армстронга (N<10).

91 Знайти всі натуральні числа менші заданого, сума квадратів цифр яких ділиться на К.

92 На заданому проміжку знайти всі натуральні числа, рівні сумі кубів своїх цифр.

93 На заданому проміжку знайти всі натуральні числа, рівні кубу суми своїх цифр.

94 В десятковому запису числа 52*6* дві цифри пропущено. Встановити, що це за число, якщо відомо, що воно ділиться на К (К – парне і не більше 100).

95 Знайти номер автомобіля, що порушив правила вуличного руху, якщо відомо, що номер N–значний (3 £ N £ 5), кратний 2, 5 і 7, а сума його цифр становить К (N £ К £ N*9).

96 Знайти кількість “щасливих” автобусних квитків в рулоні.

97 Якщо сума цифр тролейбусного квитка ділиться на 7, то такий квиток назвемо “везучим”. Чи можуть два підряд квитки бути “везучими”?

98 З цілого числа М утворити число К, замінивши в ньому всі “двійки” на “трійки”. Знайти всі спільні дільники обох чисел.

99 Задано натуральне число М. Утворити з нього число К, “викресливши” всі цифри 3 і 7, залишивши незмінним порядок інших цифр.

100 На заданому проміжку [A, B] надрукувати всі числа, в запису яких немає двох заданих цифр.

101 Підрахувати кількість N–значних натуральних чисел (N £ 10), в запису яких всі цифри різні.

102 Вивести на екран всі натуральні числа з заданого інтервалу, якщо відомо, що ці числа повинні бути кратними М, а сума цифр кратна К.

103 Знайти і вивести на екран всі N–значні натуральні числа, сума цифр яких не змінюється при множенні на К (1 £ N £ 100000, 2 £ K £ 9).

104 Знайти всі натуральні числа з заданого інтервалу, які кратні свому цифровому кореню.

105 З заданого інтервалу знайти всі натуральні числа, цифровий корінь яких кратний 3 або 5.

106 З заданого інтервалу знайти всі натуральні числа, цифровий корінь яких є простим числом.

107 Скласти програму добування кореня квадратного з натурального числа N. Користуватись операцією sqrt заборонено.

108 Обчислити всі корені простих чисел з заданого діапазону з заданою точністю. Користуватись операцією sqrt заборонено.

109 Вважаючи три заданих числа А, В, С знаменниками трьох звичайних дробів, знайти спільний знаменник цих дробів.

110 Написати програму додавання двох звичайних дробів. Результат додавання записати у вигляді звичайного дробу.

111 Задано два числа А і В. Число С є найбільшим спільним дільником цих чисел, а число М – найменше спільне кратне А і С. Знайти корінь квадратний з М.

112 Написати програму скорочення звичайного дробу.

113 Перевірити, чи є три задані числа взаємно простими.

114 Знайти всі дільники числа М, які є взаємно простими з числом К.

115 На заданому інтервалі знайти всі числа Фібоначчі. Порахувати їх кількість.

116 На заданому інтервалі знайти всі число Фібоначчі, які є простими числами.

117 Знайти всі дільники числа М, які є числами Фібоначчі.

118 На заданому проміжку знайти різницю між кількістю чисел, що на є числами Фібоначчі і кількістю чисел Фібоначчі.

119 У заданому діапазоні знайти всі Піфагорові трійки і їх кількість.

120 Знайти найменше число менше М, яке при діленні на 2 дає в остачі 1, при діленні на 3 дає в остачі 2, при діленні на 4 дає в остачі 3, при діленні на 5 дає в остачі 4, при діленні на 6 дає в остачі 5 і саме число М кратне 7.

Поняття про процедури та функції

Вправи та завдання



При написанні програм до приведених нижче завдань обов’язково використовуйте процедури та функції.
121 Знаючи координати вершин чотирикутника знайти його периметр.

122 Знайти найдовшу сторону чотирикутника. Координати вершин відомі.

123 Знайти меншу з діагоналей паралелограма ABCD, якщо відомо координати його вершин. Виконати перевірку, чи є даний чотирикутник паралелограмом.

124 Знайти найбільшу висоту трикутника, якщо відомо координати його вершин.

125 Знайти найбільшу з висот N трикутників, якщо відомо координати їх вершин.

126 Знайти суму бісектрис трикутника, знаючи координати його вершин.

127 Який з трьох трикутників, заданих координатами своїх вершин, має більший периметр?

128 Який з N трикутників, заданих координатами своїх вершин, має більший периметр?

129 Знайти найбільший кут (в градусах) трикутника АВС, заданого координатами своїх вершин.

130 Знайти найбільший кут (в градусах) N–кутника, заданого координатами своїх вершин.

131 Знайти радіус більшого з кіл описаних навколо двох трикутників АВС та МРК, якщо відомі координати їх вершин.

132 Піраміду SABC задано координатами своїх вершин. Знайти повну поверхню4 піраміди.

133 Яке з двох введених чисел А та В має меншу суму цифр?

134 В якому з трьох чисел сума непарних цифр найменша?

135 Задано два числа M i N. Яке з двох чисел буде більшим, якщо в обох числах переставити крайні цифри?

136 Брауну, Джонсу і Сміту пред’явлено звинувачення в співучасті в пограбуванні банку. Відомо, що грабіжники зникли з місця злочину на автомобілі, що їх очікував. На слідстві Браун засвідчив, що злочинці зникли на синьому “Бьюїку”, Джонс стверджував, що це був чорний “Крейслер”, а Сміт запевняв, що це був “Форд Мустанг” і ні в якому випадку не синій. Стало відомо, що бажаючи заплутати слідство, кожен з них вказав вірно або лише марку автомобіля, або лише її колір. Якого кольору і якої марки був автомобіль?

137 Марія Василівна повернулась до школи з міської олімпіади з математики і на питання учнів, хто з їх однокласників зайняв яке місце, відповіла:

– Я втомилась під час перевірки робіт, але знаю, що Наталка, Оля, Ірина і Тетяна зайняли перші чотири місця. Якщо ви бажаєте взнати, хто яке місце зайняв, я вам повідомлю три факти, з яких кожен є вірним лише наполовину:

­­– Тетяна – перша, Оля – друга;

– Тетяна – друга, Наталка – третя;

– Ірина – друга, Наталка – четверта.

А тепер ви мені повідомите, хто яке місце посів.

138 По звинуваченню в крадіжці до суду було притягнуто Іванова, Петрова і Сидорова. Слідством встановлено, що:

  1. Якщо Іванов не винний або Петров винний, то Сидоров винний.

  2. Якщо Іванов не винний, то Сидоров не винний.

Чи приймав участь в крадіжці Іванов?

Масиви

Вправи та завдання


139 Знайти різницю в рості між найвищим і найнижчим футболістом команди, якщо в складі команди 20 чоловік.

140 В складі баскетбольної команди 12 гравців. Скільки гравців в команді мають зріст, менший за середній зріст команди?

141 В зв’язку з економічною кризою в країні і скороченням коштів на потреби освіти в школі два 10 класи по 18 учнів у кожному було об’єднано в один. Вважаючи, що в класах навчались одні хлопці, об’єднати дані про зріст хлопців з двох масивів в один, але зберегти порядок шикування по зросту на уроці фізкультури (від вищих до нижчих). Вхідні масиви вважати відсортованими і заданими у вигляді констант.

142 В кондитерський відділ магазину поступило 15 видів цукерок по різній ціні і в різній кількості. Знаючи дані про ціни і кількості товарів, знайти, яких цукерок було завезено в магазин за найбільші кошти.

143 Описати числові масиви з цілих чисел X, Y, Z і виконати наступні перетворення:

а) переписати елементи масиву Х в масив Y в зворотному порядку;

б) сформувати масив Y таким чином: Y[1] := X[1] + X[N]; Y[2] := X[2] + X[N–1], ..., Y[N] := X[N] + X[1].

в) в масив Y занести лише ті елементи масиву Х, що знаходяться в заданому діапазоні [A, B].

г) в масив Y занести 10 найменших додатних елементів, а в масив Z – 15 найбільших за модулем.

д) записати в масив Y лише парні елементи, а в масив Z – лише ті, що діляться на 3.

е) в масив Y занести лише ті елементи масиву Х, що є числами Фіббоначі, а в масив Z – лише ті, квадратні корені яких є цілими числами.

144 Шкільній футбольній команді з 15 чоловік потрібно закупити форму для участі у змаганнях. Підприємці пропонують М видів форми ( 10 £ М £ 15). Скільки найбільше футбольних м’ячів вартістю Р зможе купити команда, якщо вибере не найкращу форму? Яку форму при цьому буде закуплено для команди?

145 У змаганнях з стрибків у довжину кожен спортсмен має право на 5 спроб. До підсумкового результату зараховується найкраща. Скласти програму, яка визначає учасників, що зайняли перші три призові місця і виводить на екран прізвища переможців з вказівкою місця, що посів спортсмен і його результат. Кількість спортсменів не перевищує 20.

146 При складанні бухгалтерського звіту за рік від бухгалтера кооперативу “Колобок”, що займається виготовленням і продажем хлібопекарних виробів забажали отримати відомості про кількість виробів, що продаються за найвищою ціною. Виготовлялось протягом року М виробів (10 £ М £ 20). Дані про ціни на вироби знаходяться в масиві Х. Скласти програму для полегшення роботи бухгалтера.

147 Розв’язати попередню задачу у випадку, коли вимагається подати дані про найбільшу кількість виробів, що продаються за однаковою ціною.

148 В заданому цілочисельному масиві знайти елементи, сума яких дорівнює заданому числу.

149 Задано масив натуральних чисел. Знайти мінімальне натуральне число, яке не можна представити сумою ніяких елементів цього масиву.

150 У відсортованому масиві з 1000 чисел знайти номер елемента, значення якого рівне K.

Робота з літерними та символьними величинами

Вправи та завдання


151 Дано два слова. Скільки разів в другому слові зустрічається літера, яка в першому слові зустрічається найбільшу кількість разів. Якщо декілька літер зустрічаються однакову кількість разів, то за літеру, що зустрічається найбільшу кількість разів прийняти першу літеру.

152 Підрахувати кількість різних цифр у введеному рядку.

153 Знайти, в якому місці введеного речення вперше зустрілась літера “я”.

154 У заданому рядку поміняти всі коми на крапки, а крапки на знаки оклику.

155 У введеному рядку видалити всі розділові знаки (крапки, коми, знаки оклику і знаки питання).

156 Підрахувати кількість слів у реченні.

157 У введеному тексті знайти довжину найкоротшого та найдовшого слова.

158 У введеному тексті знайти найдовше слово–поліндром.

159 У введеному тексті замінити всі маленькі літери на великі.

160 Замініть у введеному тексті всі групи літер “абв” на “абвг”.

161 Підрахуйте, яка з голосних літер зустрічається у тексті найбільшу кількість разів.

162 Знайдіть, одно–, дво– чи трискладних слів у введеному реченні більше.

163 Знайдіть у введеному реченні найдовше слово і підрахуйте, скільки у ньому різних літер.

164 Ввести речення і перевірити, чи є в ньому задане слово.

165 З даного тексту видалити всі фрагменти, що знаходяться у фігурних дужках.

166 Підрахувати, скільки у введеному реченні слів–поліндромів.

167 Підрахувати, який процент слів у реченні починається на задану літеру.

168 У реченні всі фрагменти “і так далі” замінити на “і т. д.”.

169 Складіть програму “Словарний диктант”. Програма повинна перевіряти правильність написання відомих слів. Невідомих для програми слів у тексті диктанту використовувати не слід.

170 Скласти гру “Відгадай столицю”. Назви країн та їх столиць занесіть у відповідні символьні масиви. Програма повинна зменшувати оцінку на 1 за кожну помилку і після трьох помилок припиняти роботу, видаючи відповідне повідомлення.

171 Дано рядок, що складається зі слів і пропусків. Перевернути кожне слово, зберігши незмінним їх порядок в рядку.

172 В символьному рядку є круглі дужки. Перевірити, чи вірно вони розташовані.

173 В арифметичному виразі, записану в один рядок, є круглі, квадратні та фігурні дужки. Чи вірно записано вираз?

Двомірні масиви

Вправи та завдання



174 Складіть програму, яка повертає квадратний масив розмірністю n на 90, 180 і 270 градусів за годинниковою стрілкою або проти годинникової стрілки, в залежності від вказівки.

175 У масиві розмірністю n х 12 у кожному рядку міститься заробітна плата за відповідний місяць. Складіть програму, яка:

а) підраховує сумарний заробіток кожного робітника на протязі року;

б) знаходить найменшу і найбільшу місячну заробітну плату.

176 Виясніть, скільки в двомірному масиві “різних чисел”. Додатковий масив не заводьте.

177 В заданому масиві розмірністю m на n:

а) поміняти місцями рядки з номерами k i p;

а) поміняти місцями стовпчики з номерами k i p.

178 В заданій квадратній матриці розміром n знайти найменший елемент, що знаходиться у відповідній заштрихованій області:



179 Слідом квадратної матриці називається сума елементів, розміщених на головній діагоналі. Задано квадратну матрицю порядку M і натуральне число N. Визначити сліди матриць А, А2, ..., Аn.

180 В заданому двомірному масиві замінити нулями елементи, що стоять в рядках або стовпчиках, де є нулі. Додаткового двомірного масиву не використовувати.

181 Таблиця MxN заповнена числами 0 і 1 і в таблиці контур, заповнений тільки одиницями. Всередині контуру задано клітину з нульовим значенням. Складіть програму, яка заповнює контур одиницями.

182 Двомірний масив заповнено невід’ємними цілими числами. Над масивом можна виконувати наступні дії: подвоєння всіх елементів в довільному стовпцю або віднімання 1 з кожного елемента довільного стовпця. Обнулити масив.

183 Для розв’язування систем лінійних рівнянь використовують також алгоритм Жордана, який полягає в тому, що при допомогою і–го рівняння невідоме хі вилучається не тільки з рівнянь і + 1, і + 2, ..., n, але й з рівнянь 1, 2, ..., і–1. В результаті цього прямий хід приводить до системи виду

х1 = с1

х2 = с2

...

xn = cn

і зворотний хід, який є обов’язковим в алгоритмі Гауса, виявляється не потрібним. Напишіть програму, що реалізує алгоритм Жордана.

184 Напишіть програму, яка виводить на екран таблицю множення у вигляді таблиці, яку іноді зображають на останній сторінці обкладинки учнівського зошита.

185 Для масиву розмірністю M на N, елементами якого є цілі числа у одномірний масив А вивести середнє арифметичне:

а) стовпців заданого масиву;

б) рядків заданого масиву.

186 Розмістити на шаховій дошці 8 ферзів так, щоб вони не загрожували один одному. Знайти всі можливі розміщення.

187 Розв’язати попередню задачу для випадку, коли замість ферзів у нашому розпорядженні тури.

188 Дано шахову дошку розміром М на N. Шахова фігура “міні–тура” може переміщуватись лише на одну клітину вліво, вправо, вверх та вниз. Двічі стати на одну й ту ж клітину фігурі заборонено. У клітинах шахової дошки розміщено деякі числа. Знайти такий шлях з клітини (1,1) в клітину (А,В), щоб сума чисел, що знаходяться у клітинах, якими пройшла фігура, дорівнювала заданому числу К, а кількість пройдених клітин – мінімальною.

189 Складіть програму обходу шаховим конем шахової дошки по всім клітинам, не побувавши на кожній клітині двічі.

190 Складіть програму, яка у прямокутному лабіринті шукає найкоротший шлях з заданої точки до виходу.

191 Є N населених пунктів і відома вартість проїзду між ними, якщо між ними є дорога, у противному випадку у таблиці стоїть 0. Знайти найдешевший замкнутий маршрут, що проходить через всі населені пункти.

192 Дано матрицю, що складається з нулів і одиниць. Знайти найбільший за площею прямокутник, що складається з одних одиниць.

193 Є N предметів з відомою вагою і вартістю. Знайти такий набір предметів, щоб їх сумарна вага не перевищувала вантажність автомобіля М, а вартість, була найбільшою.

Множини, записи, файли

Вправи та завдання


194 Дано файл f, компоненти якого є цілими числами. Знайти:

а) найбільше число, записане у файлі;

б) найменше число, записане у файлі;

в) суму найбільшого і найменшого чисел файлу;

г) кількість чисел у файлі;

д) кількість парних чисел у файлі;

е) кількість чисел у файлі, що діляться на 3;

є) кількість квадратів непарних чисел.

195 Дано два текстових файли f і g. Поміняти місцями вміст файлів.

196 Дано файл f, компоненти якого є символами. Отримати файл g, утворений з файлу f заміною всіх малих літер на великі (прописні).

197 У файлі f записано деякі цілі числа. Впорядкувати у даному файлі всі числа за неспаданням.

198 Дано текстовий файл f, у якому окремі слова відокремлено пропуском або символом переведення рядка. Підготувати файл g для друку слів у дві колонки по N рядків на сторінці. Слова повинні бути розміщені у файлі для друку таким чином:

1–е слово N+1 – е слово

2–е слово N+2 – е слово

3–е слово N+3 – е слово

... ...

N–1–е слово N+N–1 – е слово

N–е слово 2N – е слово

а потім повинна йти наступна сторінка і т.д.

199 У текстовому файлі записано деякий текст з розділовими знаками. Замінити у ньому всі слова “книга” на “підручник”. Врахувати можливість написання літер у слові великими літерами.

200 У текстовому файлі замінити всі групи пропусків, більші за 1 на 1 пропуск.

201 У файлі, що складається з дійсних чисел, знайти розмір самої довгої неспадаючої послідовності.

202 У файлі зберігається деякий текст на українській мові. Складіть програму, яка під час роботи при кожному звертанні до файлу повертала б чергове слово тексту.

203 Складіть програму кодування та розкодування текстового файлу з використанням пароля.

1 Число називається “досконалим”, якщо воно дорівнює сумі всіх своїх дільників, за винятком самого себе.

2 У всіх задачах даного розділу при розв’язуванні забороняється використовувати операції з літерними величинами.

3 “Поліндромом” називають число або слово, яке в прямому і зворотньому порядку читаються однаково.

4 Повною поверхнею піраміди називається сума площ всіх її граней.

Інформатика для учня та вчителя

Схожі:

Алгоритмізація та програмування”: диференційований підхід до підбору задач, їх змісту та рівню
Орієнтація на розв’язування цікавих задач і розвиток алгоритмічного мислення – ось основне завдання розділу “Алгоритмізація та програмування”....
23 Алгоритмізація
Алгоритмізація. Поняття алгоритму. Властивості алгоритму. Способи опису алгоритмів. Навчальна алгоритмічна мова. Базові структури...
Лекція Р Тема: Формалізація та алгоритмізація обчислювальних процесів
Мета: Ознайомити учнів з поняттям обчислювального процесу, розглянути основні етапи розв’язування задачі. Розглянути основні схеми...
25. Методика навчання алгоритмізації. Алгоритмізація
Мета навчання алг сформувати знання та вміння щодо основних способів організації операцій і даних, а також застосування базових алгорит-мічних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка