Лекція «Тиск вербальний і невербальний» 13. Вправа «Вампіри»


Скачати 351.05 Kb.
Назва Лекція «Тиск вербальний і невербальний» 13. Вправа «Вампіри»
Сторінка 1/3
Дата 13.03.2013
Розмір 351.05 Kb.
Тип Лекція
bibl.com.ua > Інформатика > Лекція
  1   2   3
«Критичне мислення, впевненість в собі і активна життєва позиція»
Мета: ознайомити учасників з поняттям «критичне мислення», його аспектами і нюансами, визначити критерії довіри-недовіри до одержуваної інформації; сформувати позитивне ставлення до прагнення бути індивідуальністю, навчити бачити ситуації маніпулювання, сформувати навички опору тиску; сформувати бажання розвивати свій характер, тренувати волю і працювати над собою; відпрацювати способи поведінки, які дозволяють розвивати свій характер і підвищують упевненість в собі.
Час проведення: 3 - 3,5 години.

План заняття:

1. Введення;

2. Очікування «Кораблики»

3. Правила групи (нагадування)

4. Вправа-привітання «Оплески»

5. Вправа «Критичне мислення. Аналіз реклами»

6. Вправа-розминка «Заборонені слова»

7. Вправа «Правда чи вигадка?»

8. Теорія «Які бувають запитання»

9. Рольова гра «Впевнена поведінка»

10. Вправа «Ситуації»

11. Вправа «На жаль-Ура»

12. Лекція «Тиск - вербальний і невербальний»

13. Вправа «Вампіри»

14. Як сказати "Ні"

15. Вправа «Прохання-відмова»

16. Вправа «Галерея достоїнств і недоліків»

17. Рефлексія всього заняття

18. Очікування «Кораблики»

19. Ритуал прощання - вправа «Клубочок»
1. Введення. (5 хв)

Знаєте, я тут знайшов (-ла) одну статтю і хотів (-ла) би з вами їй поділитися. Ось послухайте: Зачитати цей текст з аркуша.

На початку 90-их років один жахливий науковий і неймовірно популярний американський журнал опублікував ось таку статтю: «Останнім часом дослідники відкрили факт зараження наших водопровідних систем небезпечним хімікатом. Цей хімікат безбарвний, позбавлений смаку, не має запаху і повністю розчиняється у воді. Уряд не вжив ніяких спроб врегулювання цього небезпечного зараження. Даний хімікат називається дігідрогенмоноксід (Dihydrogenmonoxide).

Хімікат використовується для наступних цілей:

У виробництві як розчинник і охолоджувач;

В ядерних реакторах;

У виробництві пінопласту;

У вогнегасниках;

У багатьох хіміо-та біолабораторіях;

У виробництві пестицидів;

У добавках до більшості відомих продуктів.

Небезпеки, що подаються хімікатом:

Хімікат переважає в кислотних дощах;

Діє на ерозію ґрунту;

Прискорює корозію і шкодить більшості електроприладам;

Довгий людський контакт з твердою формою хімікату призводить до серйозних пошкоджень шкіри;

Контакт з газоподібної формою хімікату призводить до сильних опіків;

Вдихання, навіть невеликої кількості, загрожує смертельним результатом;

Хімікат виявлений в злоякісних пухлинах, наривах, виразках та інших хворобливих утвореннях;

Хімікат розвиває залежність, жертвам при утриманні від споживання хімікату загрожує смерть протягом 168 годин.

Жоден відомий очисник не здатний повністю очистити продукти харчування та напої від цього хімікату.

Незважаючи на ці небезпеки, хімікат активно і безкарно використовується індустріальними гігантами. Багато корпорацій щодня отримують хімікат тоннами через спеціально прокладені підземні трубопроводи. Люди, що працюють з хімікатом, як правило, не отримують спецодягу та інструктажу; відпрацьований хімікат тоннами виливається в річки і моря. Ми закликаємо населення проявити свідомість і протестувати проти подальшого використання цього небезпечного хімікату ».

Протягом тижня стаття викликала вибух обурення у населення. Тисячі демонстрантів вийшли з плакатами з вимогами негайно припинити використання дігідрогенмоноксіда, а один заповзятливий кандидат в мери міста Алісо Віеджо, штат Каліфорнія, навіть виступив з обіцянками (в разі його обрання) заборонити поширення хімікату.

Коли відкрилася правда, скандал був грандіозний. Автора статті звільнили з редакції, мер із тріском програв виборчу кампанію, а журнал навіть хотіли судити, але суддя відхилив скаргу, врахувавши аргумент захисту, що все написане в журналі - абсолютна правда.

Для тих, хто ще не здогадався: дігідрогенмоноксід = Dihydrogenmonoxide = H2O = звичайна ВОДА.

Коментар: Після прочитання статті можна розібрати її і разом переконатися, що все написане дійсно має відношення до води.

А потім поставити запитання: Чому так сталося? Чому люди почали мітингувати і вимагали заборонити використання цього «хімікату»?

Вислухайте відповіді учасників. Підведіть до відповіді, що всі повірили цьому «жахливо науковому і неймовірно популярному» журналу, так як звикли довіряти йому, і ні у кого не вистачило розуму перевірити цю інформацію і розібратися в ній.

Що б не потрапити в подібну ситуацію, ми з вами розберемося з поняттям «критичне мислення», його аспектами і нюансами, визначимо критерії довіри-недовіри до одержуваної інформації; навчимося бачити ситуації маніпулювання, сформуємо навички опору тиску, а також відпрацюємо способи поведінки, які дозволяють розвивати свій характер і підвищують упевненість в собі.
2. Очікування «Кораблики» (10 хв.)

Всім учасникам дають намальовані кораблики, завдання учасників написати на них свої очікування від майбутнього заняття і прикріпити на одному березі річки (яка намальована на ватмані), озвучуючи їх перед усією групою. В кінці заняття, якщо ваші очікування виправдаються ми «перепливемо» на інший берег річки.
3. Правила групи (повтор) (5 хв.):

1) Правило руки: хочеш щось запитати, підніми руку.

2) Говорити від свого імені: не узагальнюючи і не від імені всіх.

3) Тут і тепер: аналізувати і обговорювати те, що передбачається на даній зустрічі.

4) Три НЕ: не бурчати під ніс, не шепотіти на вухо, не говорити одночасно.

5) Активність: участь в роботі і обговореннях

6) Конфіденційність: вся інформація щодо конкретних учасників повинна зберігатися в групі - це умова психологічної безпеки і саморозкриття.

7) Щирість і відкритість: не лицемірити і не брехати, бути самим собою, отримати та надати чесний зворотний зв'язок.

8) Кожна думка має право на існування: обговорювати і критикувати висловлювання, думки, а не особистість.
4. Вправа-привітання «Оплески» (5 хв.)

Мета: Знайомство, підвищення самооцінки і групового статусу

Матеріали: Не потрібні

Зміст: Учасники по черзі представляють навик, яким вони оволоділи досконало (вміння вишивати, готувати, читати, дивитися на зірки і т.д.). Всі інші учасники їм аплодують
5. Критичне мислення. Аналіз реклами. (10 хв.)

Зараз ми з вами уважно подивимося рекламу сигарет. Вона взята з одного глянцевого журналу. На рекламі зображено юнак, протягує і показує нам пачку сигарет. Слоган - «Удача всередині!». Давайте розглянемо рекламу у всіх подробицях і постараємося не упустити жодної деталі:

Яке обличчя в юнака? (Радісне, веселе і т.д.)

Зуби? (Рівні, білосніжні).

Що він, як бачимо, говорить або викрикує? (Вау!)

Чому він одягнений саме в зелену майку і фон теж зелений з різними відтінками? (Зелений - колір природи, природності, здоров'я).

Як зображена пачка сигарет? (Вона неприродно велика, зображена на передньому плані, наближена до нас - «на, візьми!, Вона - твоя, вона тобі доступна!». У той же час, вона - щось дуже важливе і значуще).

Навіщо по всьому фону «як би ненароком» розкидані назви різних країн? (Як би говориться: молодь всього світу курить саме ці сигарети).

Який сенс несе слоган? (Перший сенс - йде акція, і всередині пачки є якийсь пароль, щоб отримати якийсь виграш. Другий - і головний! Сенс - якщо будеш курити ці сигарети, удача по життю тобі забезпечена).

А тепер давайте зберемо докупи всі приховані смисли цієї реклами:

Куріння цих сигарет (нібито) приносить щастя, захват, здоров'я, відмінний зовнішній вигляд і гарні зуби. Курячи ці сигарети, ти (нібито) станеш частиною крутоъ молоді всього світу, сексуальним, модним і щасливим. Тобі це доступно!

Наскільки ця інформація відповідає істині? Що ж таке куріння насправді? Рак легенів або гортані. Хронічний бронхіт. Хвороби серця і судин. Імпотенція. Сіра шкіра, жовті зуби. Запах з рота і т.д.

Реклама впливає на підсвідомість людини, і потрібно володіти гострим критичним оком і розумом, щоб не дати собою маніпулювати.

На сьогоднішньому занятті ми з вами будемо вчитися розбиратися в обставинах і формувати свою власну думку без оглядки на натовп або більшість. Сьогодні ми поговоримо з вами про критичне мислення.

6. Вправа-розминка «Заборонені слова» (15 хв.)

Пояснення: Ця вправа тренує мовну гнучкість, увагу та швидкість реакції. Вона вчить бути максимально сконцентрованим тоді, коли це необхідно, що дуже важливо для розвитку критичного мислення (потрібно не пропустити ні слова і правильно відреагувати, коли вам кажуть щось важливе для вас). Також ця вправа дозволяє навчитися не втрачати голову і зберігати бойовий дух, незважаючи на поточні невдачі.

Перед початком гри ведучий роздає всім учасникам по п'ять горошин або аналогічних предметів типу маленьких камінців.

Інструкція: У цій вправі не можна вимовляти слова «ТАК» і «НІ» при відповіді на питання, які вам будуть задавати. Зараз вам потрібно буде ходити по кімнаті і говорити з іншими учасниками. У кожного з вас буде по п'ять горошин. Ви повинні ставити питання будь-які для того, щоб «виманити» слова «ТАК» або «НІ». Якщо вам це вдасться, ви забираєте одну горошину у свого суперника, який забув, що в цій грі не можна говорити заборонені слова! Зберегти горошини може тільки той, хто не порушить правила. Коли хтось заговорює з вами і задає вам питання, ви повинні швидко на нього відповісти. Якщо ж ви не відповідаєте чи зволікайте з відповіддю більше п'яти секунд, тоді ви також повинні будете віддати одну зі своїх горошин. Якщо хтось із вас програв усі свої горошини, то він може продовжити вправу далі і спробувати змусити когось відповісти «ТАК» або «НІ», щоб таким чином повернути собі горошини. Ми будемо робити цю вправу 5 хвилин, а потім знову сядемо на свої місця і подивимося, у кого буде скільки горошин.

Приклад: «Ти ж завтра підеш до школи?», «У тебе вже був День народження?», «Тебе звуть Маша?» Або «Я тобі подобаюся?" Та інші. Інструкція зрозуміла? Пам’ятаєте, які слова можна вимовляти? … Тоді починаємо.

Аналіз вправи:

Скільки горошин залишилося у вас до кінця вправи?

Яку тактику ви обрали?

Ви частіше самі підходили і задавали питання або чекали, коли до вас підійдуть і запитають про що-небудь?

Чи було важко відповідати швидко, контролювати себе весь час, щоб не відповісти «так» чи «ні»?

Чи складно було шукати інші слова замість заборонених?

Чи задоволені ви собою?

У цій розминці ми говорили про те, як важливо бути максимально сконцентрованим, не пропустити жодного слова і правильно відреагувати, коли говорять щось дуже важливе для нас.
7 Вправа «Правда чи вигадка?» (20 хв.)

Пояснення: Для цієї вправи необхідно підготувати спеціальний реквізит-папірці з написаними на них плюсами чи мінусами. Кількість папірців з «+» і «-» має бути рівна, а сума відповідати кількості учасників в групі (якщо кількість учасників непарне, допустимо зробити на один папірець більше). Всі папірці потрібно загорнути і покласти в мішок. Учасники на початку вправи витягують з мішка листочки (тягнуть жереб): комусь дістається «плюсик», комусь «мінусики». Про своє жеребки всі повинні мовчати до кінця вправи.

Коментар: Не повідомляйте учасникам, скільки в мішку було папірців з «плюсами», а скільки - з «мінусами».

Інструкція: Зараз, витягнувши жереб, ви отримали «плюс» чи «мінус». Я попрошу вас не повідомляти нікому до кінця вправи, що вам випало. Якщо вам дістався «плюс», то ви повинні зараз згадати якусь правдиву історію зі свого життя і трохи пізніше розповісти її нам. Якщо вам дістався «мінус», то історія, яку ви розповісте, повинна бути вигадана чи сильно прикрашена, вона нібито з вами сталася, але насправді це не так. Але все-таки вона повинна бути схожа на правду, щоб вас відразу не розкусили.

Я дам вам трохи часу, щоб ви подумали над тим, що ви розповісте, а потім ми почнемо. Кожен по колу розповість свою історію. Прошу вас розповідати коротко (вам дається 40-60 сек.), а в кінці сказати заключну фразу: «От і все!» Або щось в цьому роді.

Наша з вами задача - після того як ми вислухаємо історію учасника, здогадатися, правдива вона чи ні.

Я нагадую тим, кому дістався «мінус», придумати історію, яка могла б з вами трапитися насправді, але не трапилася, щоб ми не відразу здогадалися про ваш «мінус».

Після кожного оповідання учасники можуть задавати питання оповідачеві на уточнення (але тільки після історії, а не під час неї). Всі по черзі дають оцінку історії - правдива вона була чи ні. Найголовніше, щоб кожен чітко для себе визначив, бреше людина чи говорить правду. Ні в якому разі після кожної історії автор не повинен говорити, правдива вона насправді чи ні.

Замотивуйте підлітків тим, що в кінці вправи буде визначений найкращий «детектив», пообіцяйте йому приз (якщо, дійсно, можете щось подарувати). Нехай діти заповнюють для себе бланк. Бланки для учасників краще підготувати заздалегідь




Ім’я автора

Плюс чи мінус

Насправді














































Наприкінці вправи попросіть більше нікого не робити ніяких виправлень (можна навіть зібрати ручки), заповніть з усіма останній стовпець «Насправді». Нехай кожен по черзі покаже свій листочок з «плюсом» або «мінусом». Заповніть останній стовпчик у виданому бланку. Підрахуйте, хто зробив найменше помилок. Поаплодуйте йому і приступіть до обговорення.

Аналіз вправи:

Скільки помилок ви зробили?

Чому ви повірили / не повірили комусь?

Коментар: Краще розібрати історію кожного учасника окремо.

Давайте подумаємо, за якими ознаками ви визначали, правду вам говорять або брехня?

Учасники кажуть про ознаки (критерії довіри-недовіри до одержуваної інформації), а ведучий записує їх на дошці у два стовпчики: Довіра і Недовіра.

Дуже часто зрозуміти, кому довіряти можна, а кому - ні, буває важко. Але це в наших силах. Ви не повинні приймати поспішне рішення, як би на вас не тиснули, якщо у вас мало інформації для цього. Ви повинні зібрати достовірну інформацію і тільки тоді зробити вибір або прийняти рішення. Якщо вас просять прийняти рішення, попросіть дати вам час подумати, навіть якщо ви вже схиляєтеся до якого-небудь відповіді. В цьому немає нічого поганого, так працюють в бізнесі багато партнерів. Скоріше, поганим тоном вважається просити когось прийняти рішення негайно. Щоб прийняти правильне рішення, вам необхідно зібрати якомога більше інформації, а для цього ви повинні вміти ставити питання. Здається, це дуже просто? Повірте, це тільки так здається! Зараз ми поговоримо про це детальніше.
  1   2   3

Схожі:

2. 1 вправа 6
ТЕМА: 1 вправа 6 Дії газодимозахисника при несправностях у протигазі. Надання першої долікарської допомоги газодимозахиснику під...
Лекція Фізична природа звуку і властивості людського слуху
Збудження звуку може викликати будь-який коливальний процес, що змінює тиск в пружному середовищі: це можуть бути механічні коливання,...
Лекція «Статут Храму Дитинства» Вправа «Квіти і бур’ян»
Мета: підкреслити значущість дитинства у становленні майбутньої людини; допомогти батькам усвідомити свою роль в особистісній педагогіці;...
План проведення Вступне слово. Оголошення теми, мети, завдань семінару....
«Індивідуальний стиль діяльності педагогічних працівників щодо організації виховного впливу на учнів»
Дихання І варіант І рівень
А якісний склад їжі Б артеріальний тиск В інтенсивність реабсорбції Г вміст СО2 у крові
ЛЕКЦІЯ 3
Лекція: Поняття предмета права промислової власності, коло та характеристика однорідних суспільних відносин
Лекція 7 8
Лекція 7 Українська революція і пошук її зовнішньополітичних орієнтацій. Початки дипломатичної діяльності УНР. (4 год.)
Лекція з курсу «Прикладні програми (Електронні таблиці Excel)»
Лекція Робота з фінансовими функціями. Створення, редагування і форматування графіків і діаграм (2 год.)
Лекція Державна мова мова професійного спілкування
Евфемізм і перифраз у професійному спілкуванні Лекція Риторика і мистецтво презентації
Легка атлетика
Відпрацьована (ні) вправа (и) Біг на різні дистанції (100м.,1000м.,3000м.,5000м.)
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка