Методичні рекомендації щодо викладання хімії


Скачати 114.67 Kb.
Назва Методичні рекомендації щодо викладання хімії
Дата 30.03.2013
Розмір 114.67 Kb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Інформатика > Методичні рекомендації
Методичні рекомендації щодо викладання хімії

Освіта у сучасному світі є механізмом створення моделі стійкого розвитку суспільства. Головну роль в цьому відіграє інтелектуалізація, тобто розумова пізнавальна діяльність, формування інтелектуальних прийомів і творчих здібностей, загальних ключових компетентностей. Досягти поставленої мети можливо шляхом:

  • забезпечення цілісності уявлень школярів про світ шляхом інтеграції змісту освіти (інтеграція міждисциплінарна та в межах одного предмета).

  • гуманізації та гуманітаризації – відображення у змісті освіти на кожному етапі навчання різних аспектів людської культури;

  • екологізації освіти – розуміння процесів, що відбуваються в навколишньому середовищі та вплив на них діяльності людини;

  • фундаментальності освіти, що передбачає забезпечення універсальності отриманих знань, вивчення основних теорій, законів, закономірностей, культурно-історичних досягнень людства, можливість використання отриманих знань у життєвих ситуаціях;

  • забезпечення практичної спрямованості освіти шляхом раціонального поєднання продуктивної і репродуктивної навчальної діяльності учнів;

  • комп’ютеризації освіти – можливість використовувати інформаційні системи для навчання (отримання додаткової інформації про природні явища, практичне застосування знань у різних сферах нашого життя; моделювання складних установок, небезпечних експериментів; вдосконалення вміння роботи з інформацією);

  • особистісної орієнтації змісту освіти, яка передбачає розвиток творчих здібностей учнів, індивідуалізацію їх навчання з урахуванням інтересів і нахилів;

  • пріоритету збереження здоров’я учнів, приведення змісту освіти та форм навчання у відповідність до вікових особливостей школярів;

  • профілізації та диференціації змісту освіти як умову вибору учнями рівня та спрямованості навчальних програм;

  • наступності освітнього процесу та неперервності освіти протягом всього життя.

Світові тенденції інтеграції, тобто взаємопроникнення змісту і методів навчальних предметів для цілісного сприйняття навколишнього світу, явищ і процесів, спонукають до встановлення міжпредметних зв’язків, узагальнення, систематизації та синтезу знань, які використовуються для розв’язання практичних завдань. За програмою 12-річної школи вчитель хімії досить часто змушений при поясненні матеріалу випереджувати своїх колег з інших предметів. Наприклад на початку 8 класу при вивченні закону Авогадро учні повинні використовувати вміння працювати з десятковими дробами, але ця тема вивчається в курсі математики приблизно на місяць пізніше. Для досягнення кращих результатів бажано використовувати інтегровані уроки на яких вчитель математики (фізики, біології) активізує, пояснює знання з точки зору свого предмету, нагадує систему міркувань та записів, а вчитель хімії демонструє їх практичне застосування (або навпаки).

Сьогодні визначальною рисою є не лише «сума знань», якою володіє людина, а вміння використовувати набуті знання та бажання поповнювати їх самостійно, оскільки без цього людина не має шансів адаптуватись до динамічних умов навколишнього середовища. У суспільстві, яке не розуміє, не дооцінює сучасного значення хімії для всіх сфер життя людини розвивається хімофобія. Звідси безграмотна реклама в засобах масової інформації ліків, продуктів, товарів «без хімії». Тому при викладанні хімії в школі необхідно:

  • посилити практичну спрямованість змісту хімічної освіти, акцентуючи увагу на вивченні явищ, процесів, об’єктів, речовин, з якими стикаються учні у повсякденному житті;

  • більш широко використовувати методики навчання, спрямовані на інтелектуальний розвиток учнів; посилити увагу до формування загальнонавчальних і інтелектуальних умінь;

  • формувати уміння працювати з різними джерелами інформації;

  • удосконалювати систему контролю навчальних досягнень шляхом використання завдань, які перевіряють різні види діяльності;

  • збільшити частку завдань на застосування знань для пояснення явищ повсякденного життя; використовувати різноманітні за формою перевірні завдання, зокрема такі, що подають інформацію у вигляді рисунків, схем, таблиць, графіків і діаграм;

  • збільшити увагу до виявлення в учнів помилкових уявлень, установлення причин їхнього виникнення, ширше впроваджувати коригувальну методику навчання;

  • використовувати всі можливості для проведення хімічного експерименту;

  • формувати життєву позицію учнів, їхню ціннісну орієнтацію засобами хімії як навчального предмета шляхом розуміння користі та шкоди продуктів хімічного виробництва та промислових хімічних процесів, реальної, а не гіпертрофованої екологічної картини сучасного світу, доцільності застосування хімічних продуктів, можливості змінити життя на краще завдяки хімічним знанням.

Одним з пріоритетних завдань шкільної хімічної освіти залишається набуття учнями експериментальних умінь. Недостатнє забезпечення кабінетів хімії засобами навчання призвело до часткового скорочення хімічного експерименту. Це є однією з причин існування прогалин у хімічних знаннях школярів. Роль хімічного експерименту не повинна зводитись лише до ілюстрації теоретичних положень, властивостей речовин різних класів. Важливо, щоб хімічний експеримент використовувався для отримання нових знань, постановки перед учнями пізнавальних проблем. Їх розв’язання з використанням експерименту ставить учнів у положення дослідників, що, як свідчить практика, позитивно впливає на мотивацію вивчення хімії. Поряд із традиційними дослідами, що охоплюють зміст курсу хімії, доцільно проводити експерименти з використанням речовин і препаратів ужиткової хімії, лікарських препаратів, харчових продуктів, тобто звичайних речовин і матеріалів, що дозволить сформувати в учнів навички грамотного поводження з речовинами в повсякденному житті та сприятиме формуванню життєвих компетентностей. Доцільно використовувати технології хімічного експерименту з малими кількостями речовин та організувати спеціальну цілеспрямовану роботу з учнями щодо вивчення правил безпечного проведення хімічних досліджень.

Протягом 2008/2009 навчального року в області проводилася перевірка стану викладання профільних предметів у спеціалізованих та школах нового типу. Стан викладання хімії вивчався у 4 навчальних закладах: Кам’янському еколого-економічному ліцеї, Смілянському природничо-математичному ліцеї, Черкаській гімназії № 9 ім. О. М. Луценка, Черкаській спеціалізованій школі № 33 I-III ступенів ім. В. Симоненка. Контрольні роботи були складені у тестовій формі відповідно до діючих навчальних програм з предмету, а результати учні записували у картку-відповідей. В учнів робота із завданнями у тестовій формі та правильне заповнення бланку відповідей викликали труднощі. З огляду на запровадження у країні системи незалежного зовнішнього оцінювання, вчителям слід ширше на уроках хімії використовувати різні види завдань у тестовій формі: альтернативні; з вибором однієї правильної відповіді; з вибором декількох правильних відповідей; на встановлення відповідності; на визначення правильної послідовності; завдання відкритого типу з короткою стандартизованою відповіддю (написання числа, формули речовини, рівняння реакції, слова, формули для обчислення тощо). Робота з такими завданнями вимагає від учнів вільного орієнтування у варіантах відповідей, уміння їх аналізувати та швидко вибирати правильні, раціонально організовувати роботу з тестом. Тестування (локальне та підсумкове) має стати органічною частиною системи навчання. Тоді воно сприятиме розвитку самооцінки, корекції знань учнів, готуватиме до професійного життя.

Більшість учнів не приступали до розв’язування завдань відкритого типу. Це зумовлює необхідність приділяти більше уваги формуванню практичних умінь і навичок на обов’язковому рівні у всіх учнів, систематично повторювати основні поняття та вміння, акцентувати увагу учнів на прикладному значенні хімічних знань та ролі хімії для розвитку суспільства; створювати умови для інтелектуального розвитку учнів. Контрольні роботи повинні містити 7 і більше завдань, розміщених в порядку зростання складності, обов’язково включати питання попередніх тем. Необхідно більше уваги приділяти запису рівнянь реакцій та їх урівнюванню, відпрацьовуванню вміння розв’язування задач (аналіз умови задачі, запис короткої умови та обчислень).

До початку навчального року вчителям та адміністрації шкіл потрібно привести кабінети у відповідність до «Правил безпеки під час проведення навчально-виховного процесу у кабінетах хімії загальноосвітніх навчальних закладів». Відповідно до «Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів» (Наказ Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2004 р. №601) вчитель має оформити документацію кабінету:

  • інвентарна книга – заносяться усі матеріальні цінності кабінету (прошнурована, пронумерована, скріплена печаткою);

  • матеріальна книга – матеріали, що витрачаються в процесі роботи (хімічні реактиви, посуд…) (прошнурована, пронумерована, скріплена печаткою);

  • перспективний план кабінету (оснащення кабінету протягом 5 років);

  • акт-дозвіл на роботу кабінету;

  • журнал реєстрації інструктажів з питань охорони праці для учнів (прошнурована, пронумерована, скріплена печаткою);

  • інструкції з охорони праці при роботі в кабінеті хімії (скріплені печатками та підписами відповідних осіб);

  • каталог підручників, посібників, методичних розробок, роздаткових матеріалів.

Тематична оцінка виставляється на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми (модуля), з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (практичних, самостійних, контрольних, творчих робіт) та навчальної активності школярів. Проведення окремої тематичної атестації при здійсненні відповідного оцінювання не передбачається (наказ МОН України від 03.06.2008 №496 «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»). Обов’язковим є проведення однієї контрольної роботи в семестр. Вчитель приймає рішення про відпрацювання пропущених учнем практичних, контрольних робіт.

У 2009-2010 навчальному році вивчення хімії у 7-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів здійснюватиметься за програмою, затвердженою Міністерством освіти і науки України (лист №1/11-6611 від 23.12.2004 року): Хімія. 7-11 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Ірпінь: Перун, 2005.

Вивчення хімії у 10-11 класах хіміко-біологічного, фізико-математичного, технологічного, філологічного, суспільно-гуманітарного і художньо-естетичного профілів здійснюватиметься за програмами, надрукованими у збірнику «Хімія. 10-11 класи. Програми для профільних класів загальноосвітніх навчальних закладів» – К.: Педагогічна Преса, 2004. Вивчення хімії у 10-11 класах інших профілів буде здійснюватись за програмою: Хімія. 8-11 класи. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів / Автори І. Базелюк, Н. Буринська, Л. Величко, Н. Титаренко/, надрукованою у збірнику «Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 8-11 класи» – К.: Шкільний світ, 2001.

Навчання хімії у 8-9 класах з поглибленим вивченням предмета у 2009/10 навчальному році буде здійснюватись за програмою: Хімія. 8-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням хімії / Автори Н.М. Буринська, Л.П. Величко та ін. (сайт Міністерства освіти і науки України - http://www.mon.gov.ua). На вивчення хімії за цією програмою відводиться 4 год на тиждень.

Навчання хімії у 10-11 класах з поглибленим вивченням предмета у 2009/10 навчальному році буде здійснюватись за програмою: Хімія. 8-11 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів / Автори Н. Буринська, Л. Величко, М. Гладюк, О. Мішина, Н. Романова/, надрукованою у збірнику «Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 8-11 класи – К.: Шкільний світ, 2001.

Програма для 8-9 класів з поглибленим вивченням хімії знаходиться на сайті Міністерства освіти і науки України ()

У вечірніх (змінних) загальноосвітніх навчальних закладах хімія вивчатиметься за програмою: Хімія. 9-12 класи. Програми з природничо-математичних дисциплін для вечірніх (змінних) загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Педагогічна Преса, 2006.

За результатами Всеукраїнського конкурсу підручників для 9 класу гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» отримали підручники: «Хімія. 9 клас» /Автори Буринська Н.М., Величко Л.П. – К.: Ірпінь: ВТФ "Перун"; «Хімія. 9 клас» /Автор Лашевська Г.А. – К.: Генеза; «Хімія. 9 клас» /Автори Попель П.П., Крикля Л.С. – К.: Академія; «Хімія. 9 клас» /Автор Ярошенко О.Г. – К.: Освіта.

Важливе завдання сучасного навчання хімії — забезпечити засвоєння учнями предмета на рівні функціональної грамотності, а у профільних класах — на рівні освітньої компетентності (уміння вчитись, розкривати суть і значення теоретичних побудов і символіко-графічних форм, оперувати мовою науки та ін.).

Нові підходи до організації освіти закладені в Концепції профільного навчання в старшій школі (2003 р.). Профільна освіта є засобом диференціації та індивідуалізації навчання, що дозволяє за рахунок змін у структурі, змісті та організації навчального процесу більш повно враховувати інтереси, нахили, уподобання, здібності та особистісну мету учнів, створювати умови для навчання старшокласників у відповідності до їх професійних інтересів і намірів відносно продовження навчання.

Вивчення хімії в загальноосвітніх закладах може здійснюватись у рамках профільних курсів: гуманітарних (філологічного, суспільно-гуманітарного, художньо-естетичного), загальноосвітніх (фізико-математичного, технологічного) та природничого (хіміко-біологічного). Курс хімії в кожному з профілів включає інваріантну частину, яка визначена програмою з хімії для профільних класів. У кожному з профілів інваріантне ядро змісту доповнюється варіативною складовою (факультативи, спецкурси, предмети за вибором).

В нашій області розроблені авторські програми курсів за вибором і факультативів з хімії для учнів 7 – 11 класів (рекомендовані до впровадження рішенням вченої ради Черкаського ОІПОПП):

Клас

Назва

Кількість годин

Автор

7

факультативний курс «Цікава хімія»

34

Замулко О.І., Смаглюк Ю.І.

спецкурс «Зв’язок між історичним розвитком та сучасною хімією»

17

Стеценко І.В.

8

факультативний курс „Хімія в побуті”

34

Замулко О.І.;

спецкурс «Хімія поряд з нами»

17

Стеценко І.В., Замулко О.І.

спецкурс «Від будови атома до властивостей речовин»

19

Стеценко І.В., Замулко О.І.

спецкурс «В світі окисно – відновних реакцій»

9

Стеценко І.В.

9

спецкурс «Розрахунки з розчинами»

10

Стеценко І.В.

спецкурс «Основні поняття органічної хімії»

9

Стеценко І.В.

спецкурс «Хімія живих організмів»

10

Стеценко І.В.

10

факультативний курс Розв’язування задач з хімії

34

Овчаренко І.Ю.),

спецкурс «Метали і неметали навколо нас»

68

Стеценко І.В.

11

факультативний курс «Експериментальна хімія»

34

Мельник О.М.)

курс за вибором «Біохімія нітрогеновмісних сполук»

35

Короп Л.Б.;

спецкурс «Вибранні питання органічної і неорганічної хімії»

68

Стеценко І.В.

В навчальному процесі доцільно використовувати педагогічні програмні засоби з хімії (ППЗ), сертифіковані Міністерством освіти і науки України. вони містять як теоретичний матеріал, так і практичні та лабораторні роботи, завдання, вправи, довідкову інформацію, персоналії, словники термінів. Зокрема, це такі ППЗ:

  • Дистанційний курс з хімії, 8-11 класи (Н.М. Буринська, Л.П. Величко, Г.А. Лашевська, Н.В. Титаренко);

  • Віртуальна хімічна лабораторія, 8-11 класи (Л.П. Величко, Г.А. Лашевська, Н.В. Титаренко);

  • Навчальне програмне забезпечення для викладання та вивчення хімії у 8 класі ЗНЗ (Н.М. Буринська);

  • ПМК навчального призначення для ЗНЗ «Хімія, 9 клас» (Г.А. Лашевська, Н.В. Титаренко);

  • «Органічна хімія, 10-11 класи» (Л.П. Величко);

  • Бібліотека електронних наочностей «Хімія, 10-11 класи» (Л.П. Величко, Г.А. Лашевська).







Схожі:

Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2012-2013н р. Навчання хімії в 2012-2013
Навчання хімії в 2012-2013 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових навчальних...
Методичні рекомендації щодо викладання української мови в школі з...
Шляхи координації викладання української та російської мов у 5 класі в умовах білінгвізму
Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2015/2016 навчальному році
Міністерства освіти і науки України «Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах», якщо від дати надання грифа...
Методичні рекомендації щодо вивчення хімії у 2007-2008 навчальному році
Отриманні на уроках хімії знання повинні допомогти у самореалізації людини в житті, її соціальній адаптації, суспільній діяльності...
Матеріали методистів ОІПОПП
Кравцов А. К. Методичні рекомендації щодо викладання предмета «Захист Вітчизни», Черкаси – 2008
Методичні рекомендації щодо викладання предмету «Захист Вітчизни»
А. К. Кравцов, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації
Матеріали до серпневих конференцій педагогів області (методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в закладах...
Методичні рекомендації щодо проведення уроків та позакласних заходів,...
Обдаровані учні в свій вільний час під її керівництвом беруть участь в реалізації ІННОВАЦІЙНИХ ЕКОЛОГІЧНИХ ПРОЕКТІВ
Методичні рекомендації щодо вивчення трудового навчання, креслення та предмету «Технології»
Викладання трудового навчання в загальноосвітніх закладах області здійснюватиметься відповідно до таких нормативних документів
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОФОРМЛЕННЯ КУРСОВИХ, ДИПЛОМНИХ
Методичні рекомендації щодо оформлення курсових, дипломних і магістерських робіт для студентів факультету іноземної філології / Уклад.:...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка