Ю. В. Лєснікова


Скачати 70.05 Kb.
Назва Ю. В. Лєснікова
Дата 26.03.2013
Розмір 70.05 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Ю.В. Лєснікова, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
ТЕХНОЛОГІЧНА ОСВІТА ЯК НЕОБХІДНА СКЛАДОВА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ



Сучасна технологічна епоха загострила проблему взаємодії природи, людини й технологічного середовища. Остання половина XX - початок ХХІ століття характеризувалась появою нових видів техніки й сучасних, у тому числі високих, матеріало й енергозберігаючих, наукомістких технологій. Розпочалася третя технологічна революція в історії людства, з'явилося постіндустріальне суспільство з високим рівнем інтелектуальної складової праці, що прийшло на зміну індустріальному суспільству конвеєрного виробництва. Різке збільшення обсягу використовуваної інформації привело до створення інформаційного світу. Електронно-обчислювальна техніка виступає як інструмент вирішення завдань, в першу чергу, пов'язаних з обробкою матеріалів і використанням енергії, для створення потрібних людям матеріальних виробів. Кожна людина повинна бути спеціально підготовленою до гармонійного існування в інформаційно та технологічно насиченому світі. Жити в такому світі й не знати його — небезпечно. Отже, запровадження у виробництво нової техніки й технологій, становлення й розвиток ринкових відносин та нових форм господарювання, зростання обсягу знань про перетворення матеріалів, енергії й інформації в інтересах людини, про загальні принципи цих перетворень вимагають підвищення рівня технологічної культури підростаючого покоління.

Шлях до високої технологічної культури лежить через ефективну технологічну освіту. А це призвело до введення у навчальні плани загальноосвітніх шкіл багатьох країн світу освітньої галузі або навчального предмета “Технології”, який в обов'язковому порядку вивчається в школах Великої Британії, Франції, ФРН, США, Австралії, Ізраїлю, Нідерландів, Росії, Швеції, Болгарії й багатьох інших країн. Технологічна освіта підростаючого покоління на порозі третього тисячоліття стала необхідною складовою загальної середньої освіти, необхідною умовою цілісного й гармонійного розвитку особистості школяра. “Технології” – це освітня галузь, в основі якої лежить перетворююча діяльність людини в матеріальному світі, спрямована на створення навчального середовища, для розкриття й розвитку в учнів здібностей в особистісно-зорієнтованій сфері проектування та виготовлення виробів і ознайомлення в процесі роботи з різними матеріалами, інформацією й іншими ресурсами у відповідності до потреби творчої ідеї учнів. Поряд із багатьма іншими якостями школа повинна сформувати в учнів потребу в самостійній творчій діяльності. Вітчизняні педагоги завжди надавали цьому надзвичайно великого значення, ставлячи в центрі вирішення проблеми залучення учнів до трудової діяльності. Будь-які спроби уникнути праці закінчуються неприємностями як для особистості, так і для суспільства в цілому. Цю закономірність виявив свого часу ще К.Ушинський, виходячи із того, що вільна праця необхідна людині сама по собі, для розвитку й підтримки в ній почуття людської гідності. За К.Ушинським, тільки внутрішня духовна животворна сила праці є джерелом людської гідності, а разом з тим, і моральності, і щастя. Цей животворний вплив особиста праця має лише на того, хто працює. Матеріальні результати праці можна успадкувати, купити, відібрати, але внутрішньої, духовної животворної сили праці не можна ні успадкувати, ні купити, ні відібрати - вона залишається в того, хто працює. Про значну роль праці в розвитку особистості заявляли відомі педагоги А.Макаренко, С.Шацький, В.Сухомлинський, І.Ткаченко та інші.

Об'єктивна необхідність технологічної освіти обумовлена тим, що практика політехнічної, трудової й професійної підготовки школярів, яка склалась на сьогодні, безсистемно розкиданий по навчальних предметах практичний матеріал не дозволяє в повному обсязі реалізувати принципи системності й цілісності, забезпечити розвиток в учнів технологічного світогляду й мислення, показати загальне значення технологій. Тому технологічна освіта передбачає перехід від предметного до проблемно-орієнтованого навчання.
Технологічна освіта - це процес і результат засвоєння системи знань про сучасне виробництво, формування комплексу вмінь поводження з засобами праці, підготовка підростаючого покоління до активної трудової діяльності. Провідною місією технологічної освіти є формування технологічної культури особистості школяра, виховання внутрішньої потреби й поважного ставлення до праці, підготовка до успішної творчої предметно-перетворювальної діяльності та професійного самовизначення.

Технологічну освіту можна представити таким чином:




Технологічна культура передбачає оволодіння системою понять, методів та засобів перетворювальної діяльності зі створення матеріальних і духовних цінностей. Вона забезпечує вивчення сучасних перспективних енерго-, матеріалозберігаючих технологій перетворення матеріалів, енергії й інформації в сферах виробництва та послуг із використанням ЕОМ, автоматики, роботехніки, лазерної техніки тощо.

Навчальна програма «Технології» (академічний рівень) та навчальна програма «Технології» (рівень стандарту) мають модульну структуру і складаються з двох частин – інваріантної та варіативної. Основою інваріантної складової обох програм є базовий модуль «Проектні технології у перетворюючій діяльності людини», який сприяє оволодінню старшокласниками провідних засад проектно-технологічної діяльності та формуванню навичок пошукової діяльності. Таким чином, базовий модуль умовно можна представити, як інструментарій для вивчення варіативної частини програми. Основний акцент ставиться на формуванні у старшокласників умінь не стільки засвоювати і відтворювати інформацію, як умінь більш високого рівня, які можуть діяти за будь-якого змісту, а саме: умінь здійснювати аналіз та синтез інформації, яка стосується певної проблеми, знаходити та вибирати необхідні ресурси для проекту, свідомо планувати власну діяльність для досягнення поставлених завдань, оцінювати об’єкти та результати власної роботи.

Отже, в основу вивчення варіативних модулів покладено проектну діяльність учнів, результатом якої є творчий проект. Варіативні модулі слід обирати з урахуванням побажань учнів, матеріально-технічної бази шкільних навчальних майстерень, регіональних і національних особливостей виробничого середовища, фахової підготовленості вчителя.

Загальний тематичний план (рівень стандарту)



з/п

Назва модулів


Кількість годин

10 клас

11 клас

1.

Базовий модуль

12

12

2.

Варіативний модуль

20

20

3.

Резерв часу

3

3




Всього:

35

35


Резерв часу, передбачений навчальною програмою, учитель може використовувати на вивчення як базового, так і варіативного модулів.

Загальний тематичний план (академічний рівень)



з/п

Назва модулів


Кількість годин

10 клас

11 клас

1.

Базовий модуль

12

12

2.

Варіативний модуль (по два)

40

40

3.

Резерв часу

18

3




Всього:

70

70


Під час реалізації програми «Технології» учитель має звернути особливу увагу на міжпредметні зв’язки, які набувають особливого значення для проектно-технологічної діяльності учнів, оскільки сприяють формуванню у них цілісних знань, системного практичного досвіду як сукупності технологічних компетенцій. Технологічна компетентність пов'язана з оволодінням досвідом освоювати різноманітні способи перетворення матеріалів, енергії, інформації, врахувати економічну ефективність і можливі економічні наслідки технологічної діяльності, визначати свої життєві й професійні плани.

Ефективність навчально-трудової діяльності на уроках «Технологій» у старшій школі залежить від педагогічних умов, серед яких особливого значення набувають: технологічна компетентність вчителя та рівень сформованості в учнів навичок творчого мислення. Тому актуальним є побудова такої моделі навчально-виховного процесу, де першочерговим буде навчання старшокласників адекватно оцінювати нові обставини та самостійно формувати стратегію подолання викликів, які можуть виникати під час проектно-технологічної діяльності.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Національна доктрина розвитку освіти: Затв. Указом Президента України від 17 квіт. 2002 р. № 347/2002 // Дошкіл. виховання. – 2002. –№ 7. – С. 4-9; Київ. правда. – 2002. – 26 квіт. – Вісник. – С. 1-4;Освіта. – 2002. – 24 квіт.-1 трав. (№ 26). – С. 2-4; Освіта України. –2002. – 23 квіт. (№ 33). – С. 4-6; Проф.-техн. освіта. – 2002. – № 3. – С. 2-8.

  2. Концепція загальної середньої освіти: Затв.постановою спільного засідання колегії М-ва освіти і науки й Президії АПН України від 22 листоп. 2001 р. № 12/5-2 // Інформ. зб. М-ва освіти і науки України. – 2002. – № 2. – С. 2-22; Почат. шк. – 2002. – № 2. – С. 3-5; № 3. – С. 1-6.

  3. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти: Освіт. галузь „Технологія”: Затв. постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 р. № 24 // Інформатика. – 2004. – № 8. – С. 1-7; Комп’ют. У шк. та сім’ї. – 2004. – № 2. – С. 3-5.

  4. Концепція державної системи професійної орієнтації населення: Схвалена постановою Кабінету Міністрів України від 27 січ. 1994 р. № 48 // Людина і праця. – 1994. – № 4. – С. 22-29.

  5. Концепція „Трудового навчання” у загальноосвітній школі: (Проект) / Авт. Д.Тхоржевський // Труд. підгот. в закл. освіти. – 2001. – № 2. – С. 3-5.


Схожі:

ТЕХНОЛОГІЧНИЙ КОМПОНЕНТ ДЕРЖАВНОГО СТАНДАРТУ БАЗОВОЇ І ПОВНОЇ ЗАГАЛЬНОЇ...
...
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників...
Ю. В. Лєснікова, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методичні рекомендації до структур окремих типів уроків трудового...
Виникає питання: як за 45 хвилин встигнути виконати весь обсяг відповідного навчального матеріалу. Перш за все, необхідно відійти...
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка