Роль географії у формуванні візитної карти країни


Скачати 221.5 Kb.
Назва Роль географії у формуванні візитної карти країни
Дата 08.04.2013
Розмір 221.5 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Географія > Документи
Вступ
Практична робота 1
Круглий стіл: Нові напрямки досліджень сучасної географії
Мета: ознайомитися з новими напрямками досліджень сучасної географії та встановити їх значення для розвитку суспільства
Основні терміни і поняття: сучасна географія, напрямки досліджень, природничі дисципліни, комплексні проблеми
Питання для обговорення:

  1. Місце географії у сучасному науковому пізнанні світу.

  2. Основні напрямки і найважливіші проблеми фундаментальних досліджень у галузі природничих дисциплін (наук про Землю): дослідження морів і океанів; метеорологія і фізика атмосфери, кліматологія; наукові основи збереження і поліпшення навколишнього середовища та раціонального використання природних ресурсів і морів; комплексні проблеми; гірничі науки; геофізика.

  3. Розкрийте значення однієї з поданих нижче тем наукових досліджень географії для розвитку суспільства. Чим викликана така тематика досліджень?

  • Виявлення загального тренду розвитку природи, закономірностей функціонування ландшафтів та їх компонентів з метою раціонального природокористування.

  • Географічні дослідження трансформації господарства України в контексті збалансованого економічного, соціального, екологічного і духовного розвитку.

  • Картографічні дослідження природи і суспільства та їх взаємодії з метою обґрунтування збалансованого розвитку регіонів України.

  1. «Світ – це ліс, в якому немає і двох однакових листочків. Різноманітність – це принцип, який лежить в основі життя». Поміркуйте над роздумами поета Е. Вінокурова. Який зв‘язок цих слів з географічними проблемами?


Творчі завдання

  • Запропонуйте тематику учнівських наукових робіт з географії у відповідності до напрямків дослідження сучасної науки. Вкажіть предмет і об‘єкт дослідження.

  • Поясніть, як ви розумієте слова «Сучасна географія – це наука «для людини, від людини і в більшості через людину» (Я.Г.Машбіц).



Практична робота 2
Тема: Роль географії у формуванні візитної карти країни
Мета: обговорити та розкрити основні питання теми; ознайомитися з вимогами до візитних карт країн; визначати роль географії у їх формуванні; навчитися складати візитну карту країни, відбирати матеріал, здійснювати оформлення та представляти перед аудиторією; набути досвіду публічно виступати, обговорювати, дискутувати; розвивати логіку обговорення, оволодівати елементами риторики, дипломатії, толерантності.
Обладнання: атлас, політична карта світу, олівці, білий папір, зразки візитних карт країн
Основні терміни і поняття: візитна карта країни
Хід роботи
1. Ознайомтеся з поняттям «візитна картка країни».

2. Проаналізуйте вимоги до візитної картки країни.

3. Ознайомтеся з вимогами до виступу перед аудиторією.

4. Встановіть місце географічної інформації у візитній картці країни.

5. З’ясуйте, які питання із життя країни недоречно висвітлювати у візитній картці країни.
Питання для обговорення :

  • Що таке візитна картка? Їх види.

  • Вимоги до візитної карки.

  • Яку інформацію про країну необхідно розмістити у візитці?

  • Виберіть із вказаного переліку інформацію суто географічного змісту.

  • Чи всі питання, проблеми та особливості країни можна висвітлювати у візитній картці?

  • Яким чином можна підтримувати подальші спілкування з господарями країни?


6. Об’єднайтеся в класі на дві команди “Господарі країни ” та “Гості країни “. Проведіть телеміст, використовуючи інформацію про національні традиції, звичаї та обряди обраної країни. У ході дискусії дотримуйтеся правил дипломатичного та міжкультурного етикету.
Творчі завдання

  • Складіть візитну картку Венесуели давши відповідь на запитання:

  1. країна – Венесуела

  2. столиця –________________

  3. сусіди – _________________

  4. гори – ___________________

  5. мандрівник –_____________

  6. нагір‘я – ________________

  7. річка – __________________

  8. водопад, висота – _______________

  9. озеро – ________________________

  10. море – _____________________

  11. океан – _______________________

  12. «цариця квітів» -______________________

  13. найбільші міста – ____________________

  14. економічна організація –___________________

  15. грошова одиниця – ________________________

  16. державна мова - ____________________________


Практична робота 3
Семінарське заняття
Тема: Географічні інформаційні системи
Мета: ознайомитися з географічними інформаційними системами; розвивати вміння працювати з науковою літературою, вчитися узагальнювати опрацьоване та робити висновки; вміти користуватися каталогом Інтернет – ресурсів.
Обладнання: Інтернет-ресурси, картографічні джерела, тлумачні словники
Основні терміни і поняття: «географічні інформаційні системи», «програмні та технічні засоби», «електронна карта», «цифрова карта», «геоінформаційні технології», «картометричні операції», «Інтернет-ресурси», «інформаційна система», «дистанційне зондування Землі», «ГІС-пакет», «візуалізація», «банк даних», «атрибутивні дані».
Питання для обговорення
1. Геоінформаційні технології в сучасному світі.

2. Апаратне забезпечення геоінформаційних систем і технологій.

3. Подання інформації в ГІС.

4. Програмні і технічні засоби візуалізації картографічної інформації.

5. Аналітичні можливості сучасних інструментальних ГІС.

6. Програмні засоби та геоінформаційні системи.

7. Сучасні геоінформаційні системи, їх класифікація.

8. Internet-сервіси і ГІС.
Питання для обговорення:

1. Що таке ГІС?

2. Назвіть прикладні галузі науки і господарства які широко використовують ГІС технології.

3. Складіть глосарій нових понять.

4. Ознайомтеся з каталогом Інтернет-ресурсів про географічні інформаційні системи.


Каталог посилань на інтернет-ресурси про геоінформаційні системи (GIS):

  1. ГІС –асоціація Украіни.

  2. TSRI is the GIS Software Leader- на цьому сайті є набір безкоштовних бібліотек для GIS.

  3. ДАТА + Геоінформаційні технології – каталог цікавих посилань з GIS.

  4. NASA (National Aeronautics and Space Administration) — Національне управління з аеронавтики і дослідження космічного простору США (НАСА).

  5. ESRI (Environmental System Research Institute Ltd. — Інститут досліджень систем навколишнього середовища, м. Редландс (Redlands), Каліфорнія, США) — комерційна компанія, світовий лідер у розробці програмних засобів ГІС, заснована в 1969 р. Остання розробка (2004) — сімейство пакетів ArcGIS 9.

MAP (Map Analysis Package — Пакет аналізу карт) — програмний пакет аналізу карт з використанням картографічної алгебри, розроблений С.Д. Томліном (1980-1983) у Иельскому університеті, США.

  1. Open Geospatial Consortium – міжнародний консорціум користувачів та розробників GIS – систем.

  2. Transnavicom / Продукція – Електронні карти, навігаційні та диспетчерські системи GPS.

  3. http//www.cia.goy/cia/publications/factbook/index.html – статистичний довідник ЦРУ по країнах світу.

  4. http://www.gksoft.com/govt/en/world.html – каталог урядових інформаційних ресурсів по всіх країнах світу (список сайтів глав держав, урядів, законодавчих органів, міністерств, статистичних служб та ін..)

  5. http://www.un.org – Інтернет – портал ООН.

  6. http://www.nаto.int – офіційна Інтернет –сторінка НАТО.

  7. http://www.oeсd.Org – Організація економічної співдружності та розвитку (ОЕСР).

  8. http://www.wto.org – Всесвітня торгова організація (ВТО).

  9. http://www.worldbank.org – Всесвітний банк.

  10. http://www.europe.eu.int - сайт Європейського Союзу.

  11. http://www.census. gov - сайт Бюро переписів США. Інформація з перепису населення США та всіх країн світу. Статевовікові піраміди будь якої країни світу.

  12. http://www.statcan.ca – сайт статистичної служби.

  13. http://www.fotw.net/flags - сайт про прапори країн світу.

  14. http://www.ngw.nl/indexgb.htm – сайт Міжнародної геральдної асоціації.


Творчі завдання

  • Складіть логічну схему «Історія ГІС» або «Структура ГІС» (на вибір).

  • Напишіть замітку до шкільної газети (повідомленні) на тему «Географічні інформаційні системи».



Розділ І.
Загальна економіко-географічна характеристика світу

Тама 1. Політична карта світу
Практична робота 4
Тема: Аналіз політичної карти регіону (за вибором)
Мета: навчитись характеризувати геополітичне положення регіону;

працювати з різними географічними джерелами (карти, атласи, довідники) інформації; давати геопросторову і геополітичну оцінку регіону.
Обладнання: політична карта світу, контурна карта світу, кольорові олівці.
Основні терміни і поняття: регіон, політична карта, легенда карти, якісний фон, країна, колонія, кордон
Хід роботи


  1. Складіть словничок (глосарій) основних понять і термінів з теми «Політична карта».

  2. Виберіть географічний регіон для аналізу.

  3. Проаналізуйте політичну карту регіону, вказавши основні держави, їхній політичний статус, членство в політичних блоках.

  4. Охарактеризувати військово-політичний стан в регіоні.

  5. Дати економічну оцінку регіону.

  6. Проаналізувати екологічні, демографічні, культурно-історичні чинники, що діють в регіоні.

  7. Нанесіть на контурну карту основні країни регіону.

  8. Заповніть таблицю:



з/п

Країна

Столиця

Політичний статус

Основні форми державного устрою і правління












































































































Питання для дискусії

1. Стабільність політичної карти світу. Чи можливо це?

2. Сучасні геополітичні зрушення на політичній карті – це позитивно чи негативно?

*Завдання пропонується виконувати у групах. Кожна група дає характеристику одного регіону (за вибором групи або визначає вчитель).
Творчі завдання

  • Продовжте список «Най-най на політичній карті світу»:

  • найбільша за площею держава_____________________________

  • найменша за площею держава_____________________________

  • держава, яка займає цілий материк_________________________

  • найстаріша федеральна держава___________________________

  • найстаріша столиця в світі_________________________________

  • найпівнічніша столиця у світі_______________________________


Вказані об‘єкти позначте на контурній карті світу. Підготуйте розповідь про один із них.
Практична робота 5
Семінарське заняття
Тема: Зони етнічних конфліктів. Проблеми врегулювання
Мета: навчитись використовувати навчальний матеріал для аналізу сучасної етнічної ситуації в регіоні світу; набути практичних навичок і вмінь під час підготовки семінарських занять;

розвивати риторичні здібності, вміння донести слухачам свої знання.
Основні терміни і поняття: «гарячі точки», сепаратизм, етнос, конфлікт, діалог, етнічні конфлікти, міжнаціональні конфлікти, конфліктні проблеми, етнічний ренесанс, міжетнічні конфлікти
План семінару

1. Причини етнічних конфліктів у Європі. Способи їхнього врегулювання.

2. Етнічні конфлікти в Азії. Причини виникнення та способи врегулювання.

3. Особливості етнічних конфліктів в Африці.

4. «Гарячі точки» в країнах Латинської Америки.

5. Етнічна ситуація в Північній Америці.

6. Етнічні проблеми в Австралії.

7. Роль міжнародних організацій у врегулюванні етнічних конфліктів.

8. Явища сепаратизму, невизнані країни у світі.
Творчі завдання

  • Нанесіть на контурну карту зони етнічних конфліктів, дослідіть проблему природи протиріч, встановіть сутність конфлікту. Отримані дані оформіть у вигляді таблиці.




з/п

Зона етнічного конфлікту

Сутність конфлікту

1.







2.







3.







4.







5.








Список джерел інформації:

1. Безуглий В.В., Козинець С.В. Регіональна економічна та соціальна географія світу: Навчальний посібник. – К.: Видавничий центр «Академія», 2007. – 688 с.

2. Економічна і соціальна географія світу: Навч. Посібник/ за ред. Кузика С.П. – Львів: Світ, 2002. – 672 с.

3. Країни світу: Енциклопедичний довідник/ Уклад. Н.О.Чумаслова. – Х.: ВД «Школа», 2008. – 384 с.

4. Максаковский В.П. Географическая картина мира: 230 «каналов углублении»курса «Экономическая и социальная география мира» (10 кл.). В 3 ч. Изд. 2. – Ярославль: Верхняя Волга, 1998.

5. Юрківський В.М. Країни світу. – К.: Либідь, 1999. – 368 с.

6. Юрківський В.М. Регіональна економічна і соціальна географія. Зарубіжні країни. – К.: Либідь 2000. – 416 с.

Практична робота 6
Проект: «Я – миротворець»
Мета: розкрити суть терміну «миротворець»; встановити наявність такої професії її суть та риси, якими повинен володіти миротворець; знати регіони в яких працюють українські миротворці, їх місія.
Завдання проекту:

Використовуючи різноманітні джерела інформації ознайомитися:

  • із Стратегією міжнародної миротворчої діяльності України;

  • досвідом співробітництва України із НАТО;

  • умовами, за яких дозволяється ООН здійснювати операції;

  • переліком операцій на підтримання миру;

  • з історією ООН і прав людини;

  • миротворчою діяльністю України в регіонах світу (Лiванi, ДРК i Ефiопiї та Еритреї, Схiдному Тиморi, Косово, в Демократичнiй Республiцi Конго тощо);

  • ознайомитися з Кодексом честі юного миротворця;

  • написати есе на тему «Що я розумію під суттю поняття «миротворець»


Очікувані результати:

  • орієнтуватися в проблемах сучасного суспільно-політичного життя в Україні та країнах світу;

  • знати процедури участі в миротворчій діяльності та розуміти її суть;

  • використовувати способи діяльності й моделі поведінки, що відповідають чинному законодавству України, задовольняють власні інтереси особи та захищають права людини;

  • робити свідомий вибір та застосовувати демократичні технології прийняття індивідуальних рішень, враховуючи інтереси й потреби громадян, представників певної спільноти, суспільства та держави;

  • застосовувати процедури й технології захисту власних інтересів, прав і свобод своїх та інших громадян, виконання громадянських обов’язків у межах місцевої громади та держави загалом.


Ресурси: Інтернет, контурна карта, атласи.
Учасники проекту: учні, учителі, батьки

Опис діяльності
І етап – підготовчий:

  • узгодження питань про проектну діяльність з учителями, які можуть надати допомогу при вирішенні завдань проекту (учителями історії, географії, екології, військової підготовки);

  • визначення мети та очікуваних результатів;

  • стимулювання пошукової роботи;

  • колективне обговорення запланованої діяльності;

  • формування групи учасників.


ІІ етап – збір необхідної інформації та матеріалів:

  • опрацювання основних джерел інформації;

  • обговорення й вибір методів дослідження та пошуку інформації;

  • розподіл обов‘язків, отримання завдань;

  • підбір матеріалів для написання есе.


ІІІ етап – визначення напрямів діяльності, вирішення організаційних питань:

  • вибір регіон світу;

  • ознайомлення з проблемами протиборства в регіоні;

  • внесення пропозицій щодо способів врегулювання проблеми і рецепти мирного співжиття в регіоні;

  • підготовка мультимедійної презентації даного регіону

  • написати «есе» для шкільної стінгазети на тему: «Що я розумію під суттю поняття «миротворець».


ІV етап – презентація та оцінювання результатів здійснення проекту

  • упорядкування матеріалів;

  • створення демонстраційного стенду, мультимедійної презентації;

  • представлення матеріалів роботи групи;

  • оцінювання результатів з огляду на початкові цілі;

  • узагальнення отриманого досвіду, визначення найбільш сильних і найбільш слабких сторін роботи;

  • озвучення есе, висвітлення у шкільній пресі;

  • визначення можливостей подальшого розвитку проектної діяльності.


Список джерел інформації:

http://peace-edu.un-museum.ru/materials/composition.doc

http://peace-edu.un-museum.ru/materials/peacemakers.doc
Творчі завдання


  • Прочитайте слова пісні Олександра Смика «Миротворець». Поясніть, яку місію виконують миротворці та які риси характеру їм притаманні.

«Миротворець... Янгол спокою і миру...

Голубий берет, і чиста честь твого мундиру...

Миротворець... Хай життєві перехрестя

Збереже, збереже матусин хрестик!..»


  • Складіть перелік миротворчих заходів, які можна реалізувати у вашій місцевості.


Практична робота 7
Тема: Позначення на контурній карті
зон життєво важливих інтересів України, їх ана­ліз

Мета: ознайомитися з Законом України «Про основи національної безпеки України»; визначити і позначити на контурній карті зони життєво важливих інтересів України; встановити питання навколо яких вони сконцентровані; давати їм оцінку, та виробити власні висновки
Обладнання: політична карта світу, контурна карта світу, Інтернет-ресурси, Закон України «Про основи національної безпеки України»
Основні терміни і поняття: національні інтереси, громадянське суспільство, національна безпека, життєво важливі інтереси.
Хід роботи


  1. Користуючись Законом України «Про основи національної безпеки України», дайте визначення понять «національні інтереси», «національна безпека».

  2. Використовуючи різноманітні джерела інформації, Інтернет-джерела назвіть зони життєво важливих інтересів України у світі та проаналізуйте їх заповнюючи таблицю за зразком.






з/п

Зони життєво важливих інтересів України

Країни, які входять

Геополітичні інтереси

сфери життєдіяльності

Проблеми

1.

Чорноморська (Південно-Східна)

Туреччина, Румунія,

Болгарія,

Росія

Грузія

економічна діяльність

економічне співробітництво

- втрата контролю над Чорноморським флотом;

- втрата ринків на Бал­ка­нах через тривале закрит­тя Дунайської транспорт­ної мережі;

- труднощі з розбудовою Кавказького транспортно-енергетичного коридору; Одеського нафто термі­налу

2.

Євразійська








3.

Євроатлантична











  1. Позначте зони життєво важливих інтересів України на контурній карті.


Творчі завдання

  • В Європі сформувалися і реально можуть служити основою регіональної безпеки три інститути - Європейський Союз, Організація безпеки та співробітництва Європи і НАТО. Підготуйте коротке повідомлення про діяльність цих інститутів (за вибором).



Практична робота 8
Тема: Характеристика політико-географічного положення регіону (за вибором)
Мета: удосконалити вміння читати політичну карту світу, оформляти контурну карту,

узагальнювати та оцінювати геополітичне положення регіону.
Обладнання: політична карта світу, атласи, контурна карта світу, кольорові олівці.
Основні терміни і поняття: політико-географічне положення, геополітика, «гарячі точки»,
Хід роботи


  1. Згадайте план опису економіко-географічного та політико-географічного положення. Встановіть та назвіть відмінності між ЕГП і ПГП.

  2. Виберіть регіон для дослідження. Назвіть країни які входять до нього. Позначте їх на контурній карті.

  3. Охарактеризуйте політико-географічне положення регіону за планом (за вибором)




з/п

План опису ПГП

Характеристика регіону

1.

Загальні відомості про регіон




2.

Положення регіону на материку




3.

Участь у міжнародних військових, економічних і політичних організаціях




4.

З якими регіонами (країнами) і де межує




5.

Участь країн-сусідів у міжнародних організаціях




6.

Виділення серед сусідніх країн союзних, ворожих і нейтральних держав




7.

Якими морями (океанами) і де омивається




8.

Вихід до найважливіших ліній міжнародних комунікацій




9.

«Гарячі точки», які загрожують безпеці (військово-стратегічний потенціал і наявність військових баз за рубежем)




10.

Висновок про політико-географічне положення







  1. Для оцінки геополітичного положення регіону використайте атлас та заповніть таблицю. Знайдіть назви географічних об‘єктів, по яких проходили кордони (гори, річки, озера тощо). Підрахуйте кількість «+» і «-» у кожній позиції та зробіть висновок.




з/п

Країни сусіди 1-го порядку

Природні рубежі як кордони («+» здолані, «-» нездолані)

«Конфліктність» кордонів, наявність територіальних проблем (+, -)

«Політичні друзі»

(+, -)

Економічні партнери

(+, -)














































































































Творчі завдання

  • Проаналізуйте фізичну карту України. Знайдіть якомога більше фізико-географічних об‘єктів, по яких проходять державні кордони. Запишіть їх назви у таблицю. Свої висновки оформіть у вигляді аналітичної записки про роль фізико-географічних чинників у формуванні державних кордонів.


Роль природних рубежів у формуванні державних кордонів


Країни, з якими межує

Кордон

по горах

Кордон

по річках

Кордон

по озерах

Кордон

по морях











































































































































  • Яких кордонів більше: по природних рубежах чи по меридіанах і паралелях? З чим це пов’язано?

Схожі:

Роль засобів навчання у формуванні навчального середовища // Нові...
Жук Ю. О. Роль засобів навчання у формуванні навчального середовища // Нові технології навчання. 1998. N 22. С. 106-112
Вступ. Предмет вивчення географії материків і океанів. Карти Джерела...
Північна Америка. Природні зони. Висотна поясність Кордильєр. Природоохоронні території 86
Японія. Історико-культурні особливості. Економіко-географічна характеристика
Формувати в учнів систему знань про специфіку японської історії і культури, основних рис сучасного стану і розвитку економіки країни;...
Японія. Історико-культурні особливості. Економіко-географічна характеристика
Формувати в учнів систему знань про специфіку японської історії і культури, основних рис сучасного стану і розвитку економіки країни;...
Регламент роботи
РОЛЬ ДІЛОВИХ ІГОР У ФОРМУВАННІ КУЛЬТУРИ ІНШОМОВНОГО ДІАЛОГУ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ТОВАРОЗНАВСТВА ТА КОМЕРЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Південна Америка. Загальні відомості. Особливості географічного положення....
Обладнання: фізична карта світу, атласи, контурні карти, портрети дослідників материка, підручники, презентація до уроку
План виховної роботи класного керівника 7 Б класу
Розмови з окремими батьками (татами) „Роль батька у формуванні моральних рис характеру хлопців”
Урок з географії Тема: “Чорна металургія України”
України, атласи, опорні конспекти уроку, зразки корисних копалин, контурні карти, пересувна дошка з ватманом, маркер, малюнки-плакати...
2010/2011 н р. ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з географії
Розкрийте зміст поняття «економічний потенціал країни». Проаналізуйте складові економічного потенціалу України. (12 балів)
Країни Південної і Південно-східної Азії в міжнародних відносинах....
Однією з характерних рис післявоєнного устрою окрім намагання створювати соціалістичну систему, був атиколоніальний рух, тобто країни,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка