ГЕОГРАФІЇ ФОРМУЄ ГЛОБАЛЬНЕ МИСЛЕННЯ


Скачати 55.03 Kb.
Назва ГЕОГРАФІЇ ФОРМУЄ ГЛОБАЛЬНЕ МИСЛЕННЯ
Дата 02.04.2013
Розмір 55.03 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Географія > Документи
С.Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії

природничо-математичних дисциплін

ЧОІПОПП
ГЕОГРАФІЇ ФОРМУЄ ГЛОБАЛЬНЕ МИСЛЕННЯ

(методичні рекомендації на 2012-2013 н.р.)
Географія - це єдина навчальна дисципліна, яка, маючи величезний світоглядний потенціал, формує у молоді комплексне узагальнююче уявлення про Землю як планету людей, виховує патріотизм і любов до свого краю, Батьківщини, вчить орієнтуватися в складних світових соціально-економічних процесах, що постійно змінюються.

Які ж загальні проблеми географічної освіти необхідно вирішити вчителю у наступному навчальному році?

Найважливішою є проблема якості географічної освіти. Вже другий рік в області існує Програма підвищення якості природничо-математичної освіти. Вона розроблена з метою створення механізму стійкого інноваційного розвитку природничо-математичної освіти в регіоні та його застосування у шкільній практиці.

Географія є складовою природничо-математичної освіти і саме тому, для досягнення мети даної Програми необхідно виконати такі завдання:

  • модернізувати систему географічної освіти області щодо подолання диспропорцій та збалансованості кількісного співвідношення навчальних класів, спеціалізованих на вивченні географії та інших шкільних дисциплін;

  • забезпечити якісну географічну освіту учнів на допрофільному і профільному рівнях через упровадження базових навчальних дисциплін та спеціальних курсів географічного спрямування;

  • підвищити доступність, якість та відкритість географічної освіти, щодо надання рівних можливостей якісної освіти всім, хто бажає її отримати;

  • розробити оптимальні форми та організаційні моделі безперервного навчання географії у загальноосвітніх навчальних закладах різних типів Черкаської області;

  • поліпшити матеріально-технічну та методичну бази загальноосвітніх навчальних;

  • організувати системний моніторинг якості географічної освіти;

  • підвищити рівень навчального, навчально-методичного та науково-методичного забезпечення діяльності навчальних закладів;

  • підвищити рівень професійної компетентності вчителя;

  • здійснювати вивчення та розповсюдження досвіду роботи кращих навчальних закладів регіону, створити мережу опорних шкіл, проведення на їх базі творчих лабораторій, шкіл передового досвіду, педагогічних майстерень.

У кожного навчального закладу є свої труднощі, і відповідно, свій підбір методик для їх усунення. Виявити ці проблеми дозволяють: внутрішній моніторинг навчальних досягнень, тематичні перевірки навчальних закладів, аналіз підсумків ЗНО та олімпіад з географії.

Вже в котрий раз пересвідчуємося, що для учнів нашої області підвищену складність становлять питання курсів економічної географії, які вивчаються у 9 та 10 класах. Тому слід звернути увагу на методику викладання цих курсів, наявність сучасних географічних карт, таблиць до них, статистичних даних, мультимедіа-матеріалів.

Постійне використання місцевого матеріалу сприятиме зацікавленню учнів темами що вивчаються, буде «наближеним» до їх сприйняття та ознайомлюватиме з природою та господарством свого краю.

Другою, найбільш гострою проблемою, також пов’язаною з проблемою якості освіти, є запровадження профільної географічної освіти. В області задекларовано 18 класів з поглибленим вивченням географії, але їх формування відбувається за залишковим принципом: після відбору учнів у математичні та філологічні класи. Такі класи дають непоганий ( близько 7-8) середній бал навчальної діяльності, і відсутність результатів вже на рівні обласного етапу олімпіади.

У більшості навчальних закладів області відсутні факультативні географічні курси, навіть ті, що направлені на вивчення рідного краю. Лише окремі навчальні заклади Канівського, Смілянського районів зберегли курс «Рідний край. Черкащина». Адже саме цей курс формує та виховує патріотичні почуття наших учнів – на цей аспект діяльності вчителя звертає увагу у своєму творчому доробку учитель географії Сунківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Смілянської районної ради Хміль К.І.

Нині підготовка до викладання географії має полягати у доборі навчальних планів і навчальних програм з обов’язкових географічних дисциплін та курсів за вибором, створенні методичних рекомендацій, щодо нових програм з географії, які вже через рік будуть дієвими. Саме тому, обласні та районні творчі групи матимуть свій напрям роботи – розробку методичних матеріалів для викладання географії за новими програмами, їх адаптації до існуючих шкільних реалій, створення нових географічних курсів, підбору та систематизації інформаційної бази для них.

Актуальним на сьогодні залишається факультативний курс „Географія країн – членів Європейського Союзу”, методичний посібник для вчителів, міні-підручник для учнів Олександри Штирки, учителя географії та економіки Ірдинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради. Даний методичний комплекс отримав схвальну оцінку учнів, вчителів, які працювали з ним. Він був нагороджений Почесним дипломом на третій Всеукраїнській виставці-презентації „Інноваційні технологій навчання”. Цей посібник надрукуваний видавництвом «Основа».

Плануючи роботу на новий навчальний рік, закладами із поглибленим та профільним викладанням географії основними пунктами своєї діяльності необхідно визначити роботу із обдарованими учнями, підвищення рівня їх компетенцій. Учні нашої області перестають бути конкурентними на рівні ІV етапу Всеукраїнських олімпіад. Вже понад 5 років наші учні не беруть участь у Всеукраїнських турнірах, Всеукраїнських інтернет – олімпіадах з географії. Де ж результати профілізації наших навчальних закладів?

Цього року за плідну роботу слід подякувати учителю географії Іваньківської загальноосвітньої школи Маньківської районної ради Іщенко О.О. Учні Олени Олександрівни стали призерами ІV етапу Всеукраїнської олімпіади та ІІІ етапу конкурсу-захисту МАН. Слід відмітити, що ми почали втрачати свої позиції і за результатами ЗНО. Тож на засіданнях методичних об’єднань вчителів географії необхідно проаналізувати стан географічної освіти в районі і виробити систему заходів до покращення ситуації.

Під час аналізу пробного тестування з географії були виявлені труднощі при роботі з карто-схемами, із схематичними малюнками, де показано певні об'єкти господарської діяльності людини, і, в цілому, при виконанні відкритих завдань, коли необхідно встановити аналогії, упорядкувати причинно-наслідкові зв'язки, спираючись як на сформовані знання і вміння, так і на життєвий досвід.

Відомо, що рівень професійної компетентності вимірюється та оцінюється здатністю учня набувати нові знання, використовувати їх в навчальній, практичній діяльності та життєвих ситуаціях. Тож значну увагу слід приділити виконанню практичних робіт, перетворити їх із формальних у такі, які дають учневі можливість розкрити свої знання, вміння, навички продемонструвати свій творчий підхід до виконання завдань.

Зважаючи на недоліки у викладанні та оволодінні географічними знаннями, які можуть стати визначальними у виявленні досягнень учнів під час зовнішнього тестування, вчителі у новому навчальному році мають звернути особливу увагу на формування стійкої мотивації до знань з географії.

Глобалізація стихійних природних і природно-антропогенних явищ та катастроф, загострення планетарних соціально-економічних, природно-ресурсних, геоекологічних, етнічних та інших проблем підвищують роль і значення географії, потребують більшої уваги до розвитку географічної освіти. Тому на кожному уроці географії необхідно звертати увагу на те, як людство використовує природні ресурси, як це використання впливає на навколишнє середовище, як змінює основні принципи формування кліматичних умов та ресурсів, до яких наслідків це призводить і ще може призвести і як ці явища можуть вплинути безпосередньо на життя кожного індивідуума.

Рекомендації щодо навчально-методичного забезпечення шкільної географічної освіти дивіться на сайті МОНМСУ та Всеукраїнських фахових виданнях.

Схожі:

Розвиток логічного мислення, активізація розумової діяльності, пізнавальної...
Географія –наука дуже давня і разом з цим молода, складна і цікава, відома і невідома. Тому у викладання географії вимагає високої...
Інтегрований предметний тиждень історії та географії
Мета проведення: популяризувати краєзнавчу роботу серед молоді; викликати інтерес учнів до історії та географії рідного краю; показати...
Уроки систематизації та узагальнення знань з географії
Тематика творчих робіт для слухачів курсів підвищення кваліфікації вчителів географії
Роль географії у формуванні візитної карти країни
Мета: ознайомитися з новими напрямками досліджень сучасної географії та встановити їх значення для розвитку суспільства
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Уроки географії у 7 класі по темі Випуск №5
Пропонований методичний посібник продовжує серію «Майстер-клас», у якій узагальнена педагогічна практика вчителів географії Вінницького...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Уроки географії у 7 класі по темі Випуск №4
Пропонований методичний посібник продовжує серію «Майстер-клас», у якій узагальнена педагогічна практика вчителів географії Вінницького...
Всесвітній день боротьби зі СНІДом відзначається щорічно 1 грудня...
Всесвітній день боротьби зі СНІДом відзначається щорічно 1 грудня з 1988 року. Цей день служить нагадуванням про необхідність зупинити...
БРЕЙН-РИНГ. 6 клас «З картою до зірок»
Мета: формування інтересу учнів до географії та інших природничих наук; спонукати учнів до самостійного вивчення природних явищ і...
Узагальнити і систематизувати знання учнів із загальної географії;...
Обладнання: картки для тестування, картки із назвами ігрових категорій, сигнальні картки
Тема Пізнавальні процеси. Пам’ять. Мислення. Уява. Мовлення
Продуктивність пам’яті. Мислення, його основні форми і види. Інтелект та оцінка інтелекту. Особливості професійного мислення. Уявлення...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка