Південна Америка. Загальні відомості. Особливості географічного положення. Дослідження і освоєння материка. Відкритий урок в 7 класі Вчитель географії Росохацької ЗОШ І –ІІІ ст. Кучарська О.І. Мета


Скачати 88.13 Kb.
Назва Південна Америка. Загальні відомості. Особливості географічного положення. Дослідження і освоєння материка. Відкритий урок в 7 класі Вчитель географії Росохацької ЗОШ І –ІІІ ст. Кучарська О.І. Мета
Дата 11.12.2013
Розмір 88.13 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Географія > Урок



Південна Америка.
Загальні відомості.

Особливості географічного положення.

Дослідження і освоєння материка.

Відкритий урок в 7 класі

Вчитель географії

Росохацької ЗОШ І –ІІІ ст.

Кучарська О.І.

Мета: Сформувати в учнів загальне уявлення про географічне положення, розміри і форму материка, розширити знання про історію відкриття і дослідження материка; розвивати уміння самостійно складати характеристику фізико-географічного положення, удосконалювати навички роботи з різноманітними джерелами географічної інформації; розвивати пізнавальний інтерес, уміння робити висновки і узагальнення а також уміння роботи з додатковою літературою; виховувати зацікавленість до вивчення теми.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: фізична карта світу, атласи, контурні карти, портрети дослідників материка, підручники, презентація до уроку.

Географічна номенклатура: материки: Південна Америка, Африка, Північна Америка, Антарктида; миси: Гальінас, Фроуерд, Кабу-Бранку, Париньяс, Горн; Карибське море; затока: Ла-Плата; протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна Земля, Фолклендські.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань учнів


  1. Скільки всього материків на Землі? (Шість)

  2. Скільки материків ми вже вивчили? (Три)

  3. Як їх охарактеризувати одним словом? (Африка – найжаркіший; Австралія – найсухіший; Антарктида – найхолодніший)


Південна Америка (цифри і факти):

- найвологіше місце на планеті – Тутунендо в Колумбії;

- найсухіше місце на Землі – Калама в Чилійській пустелі Атакама;

- найповноводніша річка на Землі – Амазонка;

- найвищий водоспад у світі – Анхель;

- найширший водоспад у світі – Ігуасу;

- найбільше високогірне озеро світу – Тітікака;

- найвищий діючий вулкан у світі – Котопахі та ін.
Вступна бесіда

На сьогоднішньому уроці ми з вами почнемо знайомитися ще з одним материком тропічних широт – Південною Америкою ( карта ).

Чому цей материк відноситься до материків тропічних широт і які ще материки розташовані в тропічних широтах? (Учні відповідають).

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Пропоную визначити "Най ..." материка Південна Америка

(перегляд презентації Слайд 1 , 2, 3).
Дана інформація дуже цікава, адже я пропоную розширити свої знання про материк.

На сьогоднішньому уроці познайомимося з фізико-географічним положенням Південної Америки, характером берегової лінії та дослідженням материка.

Для цього я пропоную здійснити мандрівку в часі

  • Гіпотеза дрейфу материків (Слайд 4)

  • Географічне положення

  • 1492 рік. Чим знаменитий цей рік? (Подорож Колумба). Куди нам треба відправитись, щоб здійснити мандрівку разом з Христофором Колумбом? (До Іспанії). Які кораблі ми будемо шукати в порту? ("Нінья", "Пінта", "Санта Марія"). А куди мав плисти Колумб? (В Індію). А нам треба в Південну Америку. Ми не помилилися? (Ні, тому що...)


IV. Вивчення нового матеріалу

1 Фізико-географічне положення

70 днів ми долали води Атлантики матроси "Марії" і нарешті почули "Земля... земля... земля!!!".Давайте знайдемо їх на карті цю землю (робота з картою). З легкої руки Колумба відкриті землі дістали назву "Вест-Індія", а місцеве населення стали помилково називати "індіанцями".

а) положення материка по відношенню до: екватора, нульового меридіана, тропіка (пояснення супроводжується демонстрацією на карті). ( Слайд 6 )

б) пропоную розділитися на групи і дослідити крайні точки. 1-ій групі я пропоную знайти крайню північну точку, 2-ій – крайню південну точку, 3-ій – крайню східну точку, 4-ій – крайню західну точку і визначити їх координати, а також відстань від північної до південної та від східної до західної точок у кілометрах. (Представники груп показують крайні точки материка на карті і називають їх координати, відстані. Дані записують у робочий зошит і роблять порівняння). ( Слайд 7 )

в) Розміри материка та положення відносно інших материків та океанів ( Слайд 8, 9)

г) Берегова лінія( Слайд 10 )

д) вплив течій на материк ( Слайд 11)

Розповідь учителя, робота з картами атласу

Південна Америка розташована у трьох півкулях (Пн., Пд., Зх.) і своїми контурами нагадує трикутник. Від крайньої північної точки материка мису Галлінас до мису Фроудер (крайньої південної точки) – 7400 км. Найбільша ширина материка – 5160 км у приекваторіальних широтах між мисом Париньяс (Зх) та мисом Кабу-Бранку (Сх).

Берегова лінія материка розчленована слабо, що не дає змогу Тихому та Атлантичному океану значно впливати на природу внутрішніх районів материка.

Найбільші затоки – (Сх): Ла-Плата, Сан-Хорхе, Сан-Матіас, Баїя-Бланка, Баїя-Гранде; (Зх): Пеньяс, Гуаякіль.

Найбільша у світі лагуна – Дос Патос (площа 9850 км2) знаходиться на території Бразилії.

Найбільший архіпелаг – Вогняна Земля – відокремлений від материка Магелановою протокою. Крім Вогняної Землі до Південної Америки відносять острови Галапагос, Малі Антильські та Фолклендські острови.

Найширша у світі протока Дрейка (1120 км) відділяє Південну Америку від Антарктиди.

Північні береги материка омивають води Карибського моря.
Південна Америка разом з материком Північна Америка утворюють одну частину світу – Америку. Межа між материками проходить по Панамському каналу.
2. Дослідження материка Як була відкрита Південна Америка? Хто приймав участь у її дослідженні?

  • Вчитель пропонує відеоінформацію про дослідження материка, учні слухають та роблять висновки.

  • Учні згадують інформацію про історію відкриття і дослідження материка

Сухопутні шляхи до Індії були блоковані арабами. Тому європейці були вимушені шукати морські шляхи до держави, де можна було придбати перець, корицю, гвоздику, мускатний горіх, які високо цінувалися в середньовічній Європі, іноді на вагу золота. Христофор Колумб вірив в кулястість Землі, тому вирішив слідувати в Індію у зворотному напрямі - через Атлантичний океан. 12 жовтня 1492 року моряки побачили землю, це був острівець з групи Багамських островів, Колумб назвав його Сальвадор ("святий рятівник"). Відкривши Кубу, Колумб вирішив, що це східна околиця Азії. Офіційною датою відкриття Америки вважається саме 12 жовтня 1492 року.

Чому ж відкриті Колумбом землі названі не його ім'ям? Амеріґо Веспуччі, дослідивши в 1501-1502 р. східний берег від 5° 25' до 25° пд. ш., довів, що ця земля - материк, і описав його природу, дав назву Новий Світ. Через це картограф Лотарингії Мартін Вальдземюллер в 1507 р. назвав цей материк його ім'ям, а потім ця назва поширилася на обидва західні материки.

Першими ученими-дослідниками Південної Америки в 1735-1743 р. стали французькі і іспанські учасники Екваторіальної експедиції. На межі XVIII - XIXст. материк досліджував німецький вчений Олександр Гумбольдт, він опублікував результати своїх досліджень в 30-томний книзі "Подорож в рівноденній області Нового Світу". Чарльз Дарвін - один із перших натуралістів, який здійснив навколосвітню подорож. На судні "Бігль" він пройшов уздовж всього узбережжя Південної Америки. Ним були зібрані численні колекції тварин і рослин. Дослідження Південноамериканського континенту наштовхнули вченого Чарльза Дарвіна на розробку еволюційної теорії розвитку органічного світу Землі. Велике значення мала ботаніко-агрономічна експедиція Миколи Вавілова (1932-1933), під час якої було встановлено формування культурних рослин на території Південної Америки.

Додатковий матеріал до уроку

  • У 16 столітті італійський мореплавець Себастьян Кабот вибрав для судів зручну стоянку в затоці. На її берегах він виміняв у тубільців срібні прикраси, а затока назвала Ла-Плата - "срібло".



  • У 1520 р. Фернан Магеллан, перетинаючи протоку, згодом названу його ім'ям, побачив на березі вогні. Мореплавець назвав цю землю Тьера-дель-Фуэго - "Земля вогню". Чи були це вогнища тубільців, або ще щось - назавжди залишиться таємницею. А на картах з'явилася назва Вогняна земля.



  • Протока Дрейка названа на честь англійського мореплавця-пірата Ф.Дрейка, який в 1578 році в результаті шторму опинився в цій протоці. Назва картах з'явилась після відкриття Антарктиди, було доведено, що Вогняна земля не є виступом материка.



  • Антильські острови. Досягнувши цих островів, Колумб був упевнений, що вони розташовані біля берегів Індії, тому назва походить від грецького слова anti - "навпроти", "перед" і іспанського islas - "острови", "острови, протилежні (Азії)".



  • Згідно з легендою, мореплавці, висадившись на берег цього острова, побачили рослину, повітряні корені якої звисали строчками, які нагадували бороду. Першовідкривачі назвали їх Барбудо - "бородаті". Звідси і назва острова Барбадос.



  • Острів Гаїті має дуже порізаний рельєф з численними скелястими оголеннями. На мові індійців - "кам'яниста країна".



  • Відкривши Галапагоські острови, іспанці виявили на них численних величезних черепах (з іспанського galapago - "черепаха").



  • Голландський мореплавець В. Схаутен, назвав відкритий їм південний мис острівної частини материка по найменуванню свого рідного міста - Горн (точніше, Хорн).

V. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Так – ні»

  1. Христофор Колумб був першовідкривачем Америки?

  2. Береги Південної Америки омиває Північний Льодовитий океан?

  3. Велика частина Південної Америки розташована в Південній півкулі?

  4. В наш час немає необхідності наукового дослідження Південної Америки?

  5. Холодна течія, яка проходить уздовж берегів Південної Америки, впливає на клімат узбережжя?

  6. Південна Америка є прабатьківщиною багатьох давніх цивілізацій?

  7. Берегова лінія Південної Америки дуже порізана?

  8. Екватор перетинає Південну Америку посередині?

  9. Материк Південна Америка розташований в Західній і переважно Південній півкулях, має значну протяжність з півночі на південь.

  10. Першими європейцями були португальці, які перетворили материк на колоніальні володіння.

  11. Південна Америка простягається від екваторіального до помірного поясу Південної півкулі.

  12. Європейці потрапили на материк після подорожей Ф.Магелана

Знайди правильну відповідь в тексті.

У природі Південної Америки багато спільних рис із Африкою та Антарктидою (Австралією).
Першими європейцями, які в 1498 році підійшли до берегів Південної Америки, були учасники другої (третьої) експедиції Фернанда Магелана (Христофора Колумба).
Берегова лінія материка розчленована мало, більше невеликих заток зосереджено на Заході (Сході). Найбільша затока Південної Америки Ла-Плата.

У 1432 (1532) році іспанський конкістадор Ф.Пісарро вийшов до тихоокеанського узбережжя Південної Америки, де заснував кілька опорних фортець. Почалася епоха розквіту культури місцевих народів (кровопролитних воєн).

3. Практична робота № 8

VI. Оцінювання.

VII. Повідомлення домашнього завдання

Загальне: опрацювати параграф 27 та відповісти на запитання.

На вибір:

* скласти хронологічну таблицю "Історія відкриття і дослідження материка;

*підготувати повідомлення про гірські вершини і вулкани, розташовані на материку (випереджаюче завдання)


Схожі:

Тема. П і вденна Америка. Особливості географічного положення. Дослідження...
Тема. Південна Америка. Особливості географічного положення. Дослідження і освоєння материка
Австралія – найменший материк Землі. Загальні відомості, своєрідність...
Австралія – найменший материк Землі. Загальні відомості, своєрідність географічного положення Австралії. Історія відкриття і дослідження....
Тема уроку: Географічне положення Північної Америки. Історія дослідження
Обладнання: Фізична карта світу, фізична карта Північної Америки, портрети дослідників материка, атласи, зошити – практикуми з фізичної...
Урок № Тема: Загальні особливості клімату Африки
Мета: формувати в учнів уявлення про особливості клімату Африки, кліматотвірні чинники. Систематизувати знання учнів про залежність...
Уроку №1
Актуалізувати поняття «фізико-географічного положення» та згадати порядок його характеристики. З’ясувати вплив ФГП на природу Австралії....
Урок №30 Дата: ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ Й ДОСЛІДЖЕННЯ...
Південної Америки; забезпечити розуміння особливостей географічного положення Південної Америки; удосконалити практичні вміння та...
Австралія: географічне положення, історія відкриття і дослідження
Мета: сформувати в учнів уявлення про своєрідність географічного положення Австралії; продовжити формування учнів складати характеристику...
1. Тихий океан. Океанія Загальні відомості. Тихий океан найбільший...
Предмет вивчення “Географії материків і океанів”. Джерела географічних знань. Методи географічних досліджень. Класифікація карт і...
Урок біології 9 клас. Склала: вчитель біології Пугачівської ЗОШ І-ІІІ...
Мета. Узагальнити й закріпити знання про особливості будови, функціонування дихальної системи людини
Тема уроку
Австралія — найменший материк Землі. Загальні відомості, своєрідність ГП материка. Історія відкриття і дослідження. Геологічна будова,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка