Створення і реалізація плану розвитку ліцею нерозривно пов’язано із загальною системою роботи, яка орієнтована на максимальну взаємодію дітей і дорослих. Для


Скачати 488.82 Kb.
Назва Створення і реалізація плану розвитку ліцею нерозривно пов’язано із загальною системою роботи, яка орієнтована на максимальну взаємодію дітей і дорослих. Для
Сторінка 1/5
Дата 23.09.2013
Розмір 488.82 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Географія > Документи
  1   2   3   4   5
Описова частина проекту

Створення і реалізація плану розвитку ліцею нерозривно пов’язано із загальною системою роботи, яка орієнтована на максимальну взаємодію дітей і дорослих. Для більш чіткого розуміння напрямків вдосконалення діяльності закладу необхідно висвітлити загальні аспекти роботи ліцею в сучасних умовах.

Концептуально ліцейна ідеологія виходить з того, що дитина може отримати досвід, необхідний для повноцінного життя у суспільстві, лише при спілкуванні з однолітками та досвідченими дорослими. „Відтворення досвіду” тут вважається водночас і знаряддям і метою виховання. Сучасна школа має бути робочою соціальною спільнотою, в якій діти, як юні вчені, експериментують з природою та виробництвом. І коли діти самі, під час спільної роботи, відчують еволюцію знань і навчаться, крок за кроком, як їх застосовувати, тоді вони матимуть позитивне і прогресивне ставлення до навчання і життя.

На жаль, на сьогоднішній день тенденція в педагогічній практиці до обмеження освіти передаванням існуючих „об’єктивних” (хоча і доволі якісних знань) є лише новітньою версією стародавньої звички відмежовувати дітей від суспільного досвіду і недооцінювати їхній творчий культурний і соціальний потенціал.

Суспільство, яке вимагає від дорослих громадян певних поглядів і знань, має першочергове завдання навчити молодь необхідних навичок. У сучасній плюралістичній демократії громадянам, окрім іншого, треба вміти вести переговори, складати власну критичну думку з суспільних питань, діяти відповідно по відношенню до суспільства, поважати інших людей, їхні думки та інтереси, а також демонструвати солідарність і колективність. Оскільки демократичні цінності й навички можна вивчити лише на практиці, всі громадяни, старі і молоді, потребують цієї практики і можливості здобути потрібний досвід.

Школа, яка залучає дитину, створює необхідні умови для задоволення основних потреб у соціальній прив’язаності й солідарності. Даючи дітям шанс зробити власний внесок і ставлячись до них як до цінних членів суспільства чи громадян, навчальний заклад має нагоду задовольнити як загальні так і індивідуальні цілі.

Враховуючи подібні моменти, Черкаський гуманітарно-правовий ліцей будує власну систему навчання і виховання, спираючись, насамперед, на стратегію реального залучення учнів до суспільного життя ліцейної і територіальної громади.

Важливим для адміністрації в цьому напрямку є створення відповідних умов в учнівському та педагогічному колективах. До таких умов слід віднести:

  • Інформування (дітей і дорослих). Це є дуже важливим, оскільки їм потрібно знати внутрішні і зовнішні аспекти будь якої проблеми, аби вони могли сформувати свою власну думку.

  • Встановлення певних правил, які додатково до діючих норм внутрішнього розпорядку, зможуть забезпечити участь ліцеїстів у вирішенні різноманітних питань шкільного життя. Учням надається необхідний простір для участі, дорослі надають дітям можливість вільно висловлювати свою думку і обговорювати проблеми. Це означає, що і вчителі і допоміжний персонал є відкритими до участі дітей. Найбільш тяжкою перепоною на цьому шляху було подолання традиційних перепон: низький рівень доступності до дітей, ставлення до них, як до нерівних суб’єктів, звичаї стосунків («вчитель завжди правий»), відсутність ключової інформації тощо. Як наслідок, учні приймають участь в роботі педагогічної ради ліцею, можуть контролювати витрати позабюджетних коштів, реально впливати на стратегію розвитку установи.

  • Відсутність обмежень за віком. Учні як 8-х (наймолодших) так і 11- 12-х класів в однаковій мірі мають можливості реалізації своїх здібностей. В процесі дорослішання вони набувають більшої здатності до участі в суспільному житті і, водночас вчителі та допоміжний персонал також вчаться і набувають нових навичок залучення.

  • Дорослі (перш за все вчителі) повинні вчитись залучати дітей до суспільного життя.

  • Дітям необхідно пояснити, що їхня участь не означає негайного прийняття рішення. Це означає, що вони можуть висловити свої погляди, і їхню думку буде взято до уваги. Значущим є те, що діти будуть розуміти цей процес.

Для ліцею залучення є важливим, оскільки:

  1. Учні отримують право голосу і впливу (вони розуміють свої бажання і потреби).

  2. Вчителі та технічний персонал мають реальну можливість співпрацювати з цією частиною громадянського суспільства.

  3. Учні мають нагоду задовольнити найнеобхідніші для них потреби розвитку (відповідальність, повага, визнання, новий досвід).

  4. Ліцеїсти отримують суспільну і політичну освіту (дебати, вирішення проблем, спілкування, переговори, індивідуальне та групове прийняття важливих рішень).

  5. Учні стають творцями, а не споживачами.

  6. Діти отримують нагоду брати участь у житті навчального закладу в найширшому значенні.

Створена система організації навчально-виховного процесу в ліцеї наочно демонструє розгалужену мережу чинників, які так чи інакше сприяють залученню дітей до шкільного (і не тільки) життя. Побудова такої системи, а особливо – нормальне функціонування, значною мірою залежать від бажання і можливостей адміністрації змінювати не тільки підходи управління школою, але і стосунки з вчителями, а найголовніше – з дітьми.

Провідною ідеєю ліцейного життя є те, що учні є не лише пасивними споживачами турботи чи рішень з боку дорослих. Коли йдеться про здоров’я дітей, їхня можливість отримувати інформацію стає ключовою; якщо йдеться про освіту, їхня здатність набувати навички, досвід і відповідальність є вирішальними; якщо ми розглядаємо становище учнів у соціальній групі, їхній активний внесок у прийняття рішень, що можуть вплинути на їхнє життя, це є необхідним.

Аналізуючи наслідки роботи ліцею за останні 12 років можна впевнено стверджувати, що головні завдання, які ставили перед собою адміністрація та педагогічний колектив у далекому 1997 році виконані.

По перше, правильно вибрано спеціалізацію установи. Доказом цього є відсоток учнів, що вступають у ВНЗ за профілем навчального закладу, зацікавленість різноманітних правоохоронних, політичних, бізнес-структур в абітурієнтах з нашої установи. Вихованці ліцею по закінченню вищої школи знаходять висококваліфіковану роботу за профілем навчання, користуються повагою та авторитетом на своїй роботі, швидко просуваються по службі.

По друге, забезпечена відповідна якість навчання та виховання наших вихованців. Установа постійно проводить моніторинг та враховує в практичній роботі, яким чином випускники ліцею у своєму дорослому житті себе почувають та як адаптуються в суспільстві. Вчорашні учні, які звиклі до систематичної та системної освіти, легко навчаються в вищих навчальних закладах, адаптуються до різних виробничих умов, швидко просуваються кар’єрними сходами, є патріотами країни та достойно стають представниками нової наукової, політичної та керівної еліти нашої держави.

По третє, колектив ГПЛ у важких економічних умовах спромігся якісно покращити матеріальну базу навчально-виховної роботи, створити гідні умови освіти та відпочинку учнів, технічно наситити навчальний процес.

По четверте, за ці роки розроблені цілі комплекси педагогічних заходів направлені на підвищення ефективності розвитку, адаптації учня у суспільну модель, покращення результативності роботи учнівського колективу, пошуки нових мотивацій до навчання. Такі комплекси-програми, як система навчально-виховних походів, система виховної роботи ліцею, система науково-практичної діяльності учня, система рейтингового заохочення, система роботи з обдарованими учнями, система швидкої корекції знань, система пропедевтики до майбутньої професії тощо, дають можливість за чотири роки створити серйозні мотиви учням не тільки на роки навчання в ліцеї, але і на майбутнє.

По п’яте, вдалося підняти в ліцеї авторитет вчителя та його самооцінку, створити додаткові мотивації до професійного зростання. За дванадцять років роботи випробувано дві системи заохочення педагогічних та технічних працівників ліцею (кількісна та якісна). Остання система найбільш демократична та незалежна, працівник отримує матеріальні стимули в залежності від об’єму та якості виконаної роботи.

Виважена кадрова політика адміністрації, ради ліцею та ПК дала можливість не проводити в ліцеї за всі роки існування жодного скорочення кадрів. Вчителі ліцею мають стабільну заробітну плату, впевненість у майбутньому.

Аналіз сучасної освітньої та виховної ситуації в ліцеї

Черкаський гуманітарно-правовий ліцей Черкаської міської ради Черкаської області заснований в 1997 році рішенням Черкаського виконавчого комітету № 500 (власність комунальна, засновник Черкаський міська рада та її виконавчий комітет). Власне приміщення відсутнє, використовується база ЗОШ №11 (частина корпусу).

Ліцей функціонує в складі 1-4(5) курсів, що відповідає рівню 8-11(12) класів.

На сьогодні в структурі ліцею працює 2 факультети: іноземна і право та історія і право.

Поглиблено вивчаються: правознавство, історія, англійська мова.

Є угода про співпрацю з 1996 року з фаховими лабораторіями ЧОІПОПП. За цей час сформувалася плідна спільна діяльність установ з правознавства, історії, інформатики.

З 2000 року тісну співпрацю з історико-філософським та юридичним факультетом ЧНУ. З 2006 року ліцей є членом комплексу «Перспектива» ЧНУ, з 2008 року організована співпраця з лінгвістичним факультетом ЧДТУ. Окремі угоди регулюють порядок співпраці з Головним управлінням МВС, СБУ, прокуратурою, Головним управлінням юстиції в Черкаській області.

Завдяки адаптації своїх начальних планів до потреб учнів, батьків та вищих навчальних закладів за профілем в ліцеї окрім стандартних предметів викладається: правознавство, практичне право, права дитини, права людини, основи філософії, громадянська освіта, формальна логіка, риторика, латинська мова, айкідо, історія держави та права, історичне краєзнавство, друга іноземна мова (німецька, французька), спецкурси англійської мови (граматика, література Англії та США, юридичний переклад).

На сьогоднішній день в ліцеї ефективно діють:


  1. Система моніторингу та контролю за навчальними досягненнями.

Система діє 11 років і охоплює в собі накопичувальну комп’ютерну базу даних (електронної копії оцінок, первинний аналіз), аналітичну базу даних (моделювання та оперативного аналізу стану навчальних досягнень і стану виховання).

1.1. Технологія використання цифрових аналітичних даних:

  • Особиста бесіда учня ліцею з приводу отримання оцінки початкового рівня з представником адміністрації. Така робота кропітка, вимагає багато часу та зусиль від адміністрації, але стає ефективним запобіжником звикання до оцінок початкового рівня, та бар’єром перед можливою педагогічною помилкою викладача. Мета дії – виявити першопричини отримання оцінки початкового рівня, пошук разом з учнем мотивів до кращого навчання, проведення пропедевтичного попереджувальної роботи з учнем.

  • Щотижневі збори з учнями, що погіршили навчальні досягнення за тиждень. Мета виявлення негативних тенденцій в навчанні і доведення цієї тенденції учням.

  • За домашнім телефоном інформування батьків учня про оцінки початкового рівня. При розумній наступній батьківській політиці в вихованні своїх дітей така робота дає видатні наслідки, та не привчає дитину бути в стані вини та тривоги постійно, чекаючи коли проблеми в навчанні відкриються та стануть непереборними проблемами в кінці семестру, або ще й гірше, в кінці навчального року.

  • Щомісяця проводиться навчально-виховна лінійка усіх учасників навчально-виховного процесу. На лінійці підводяться всебічні підсумки за місяць. Ці збори мають свою специфіку – на них використовуються переважно позитивні, іміджеві, об’єднуючі матеріали за наслідками поточного місяця.

  • При проведенні оперативних нарад при директорові, підготовці виступів на педагогічну раду, при підготовці наказів по установі, при визначенні матеріального стимулювання педагогічних працівників використовуються аналітичні матеріали в цифрах, графіках, таблицях, в яких прослідковуються тенденції навчально-виховного процесу.

  1. Створена система стимулювання учнів до якісного навчання: рейтинги, конкурс груп, звільнення від сесії, літньої практики, сертифікати.

Ефективність такої роботи доводить високий середній бал учнів по ліцею (зважаючи на те, що щороку ліцей оновлюється на 30%), контрольні зрізи знань, наслідки зовнішнього тестування, стан виховання та організованості. Як приклад, зовнішнє тестування 2007 року (за вибором участь приймали кращі учні) дало такі результати (середній бал): історія – 10,6, математика 10,5, укр. мова – 10,4).

За 2 роки обов’язкової участі в такому виді оцінювання ліцей показує стабільно високі результати. Так в 2007-08 навчальному році ліцей посів 43 місце серед усіх шкіл України за результатами всіх предметів за рейтингами www.osvita.org.ua. В 2008-09 навчальному році показники ЗНО складають: з української мови – 9,5; з математики – 8,4; історії України – 9,6; географії – 9,2; англійської мови – 9,5; біології – 8,5. Вперше отримано показник 200 балів з історії України.


  1. Система виховної роботи.

Навчально-виховна система гуманітарно-правового ліцею передбачає велику кількість практичних заходів до створення та закріплення навичок командної роботи та соціальної позиції випускника гуманітарно-правового ліцею:

2.1. Система навчально-виховних походів.

Структура навчально-виховних походів:

  • осінній похід (виключно для юнаків). Працює в режимі спортивно-патріотичного табору. Виключно на основі самоврядування та самоорганізації.

  • весняний похід (для юнаків та дівчат). Статус заходу – навчально-виховний оздоровчий похід. Відпрацювання самоврядування та самоорганізації. Головна ідея – кожна справа виконується і контролюється від початку до остаточного завершення силами самих учнів.

Завдяки системі підготовки і проведення походів, учні виконують не менше 85% організаційної та керівної роботи.

Підготовка до кожного походу займає не менше 2 місяців, табір займає 2-3 га, кількість учасників весняного походу складає до 250 учнів ліцею. На території табору працює пересувна електростанція, 2 польові кухні, стаціонарні пости безпеки з телефонним зв’язком, обладнані ігрові майданчики з футболу, волейболу, стріт-болу, бадмінтону, місце для стрільби з пневматичної зброї, спортивного лука. Можливо гарантувати, що такого досвіду в межах України не має ніхто.

  1. Всеукраїнський відкритий фестиваль сучасної дитячої та юнацької пісні «Зоряний дощ».

Участь в подібних заходах дає учням досвід та навички організаційної роботи.

  1. Школа Айкідо.

Структура школи складається з обов’язкових занять для кожного учня (ази самозахисту). Учні, яких зацікавила дисципліна можуть займатись в групі майстерності (приблизно 5% ліцеїстів). Ліцей має відповідну матеріальну базу для ефективного існування школи Айкідо.

  1. Музична студія «Арт-Майстер»

В студії займаються школярі та студенти міста та області. За наслідками діяльності має в своєму арсеналі значну кількість нагород.

В студії щороку навчаються в середньому 15% учнів ліцею.

2.5. Система сертифікатів.

Працює за рішенням педагогічної ради, як експеримент з 2005 року. Таку систему має право використовувати учень ліцею, що не має поточних оцінок початкового рівня і має відповідний середній бал. Система привчає учнів до раціонального використання свого особистого часу.

2.6. Міжнародне співробітництво для вдосконалення комунікаційних навичок.

  • Міжнародна навчальна програма FLEX. Учні ліцею приймають участь в програмі з 2001 року.

  • Міжнародна програма « Праця в ім’я миру». Ліцей приєднався до програми в 2005 році.

  • Міжнародні програми з міжнародною благодійною установою «Hope now» з 2003 року.

  • Міжнародна програма по обміну за участю школярів міст побратимів. Програма створена по ініціативі голови міста Черкаси.
  1   2   3   4   5

Схожі:

Етапи розробки процедури оцінювання
На наш погляд, це пов’язано з відсутністю обґрунтованих підходів до розробки стратегії оцінювання, яка тісно пов’язана з підготовкою...
2009 ЗМІСТ ПЛАНУ ПЕРСПЕКТИВНОГО РОЗВИТКУ
Перспективний план розвитку ліцею має короткостроковий характер і розрахований на 3 роки
Активні методи групової роботи
Тренінг — це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем
Процедури контролю якості навчального процесс
Організація контролю за якістю навчально-виховного процесу проводиться згідно річного плану роботи ліцею на основі плану, графіків...
Н. В. Бугайчук методист лабораторії виховної роботи ЧОІПОПП
Від створення умов сприятливих для творчої діяльності до співробітництва педагога і дітей, та до самостійної творчості, яка і формує...
Уроках математики
Звичайно, немає жодної дорослої людини, яка б не мріяла бути здоровою, бо «здоровому кожен день свято». Незаперечним є той факт,...
Тема. Практична робота "Створення інформаційного бюлетеня і буклета"
Мета: формування практичних навичок роботи із видавничою системою MS Publisher, створення інформаційних бюлетенів, буклетів, оформлення...
СИСТЕМА РОБОТИ В ГУРТКАХ ТА ТВОРЧИХ ОБ
Концепції Державної програми роботи з обдарованою молоддю на 2006-2010 роки, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України...
Ось вони
Людина, яка вміє плавати, почуває себе у воді  спокійно і впевнено. Але, на жаль, для декого відпочинок біля води закінчується трагедією....
РЕАЛІЗАЦІЯ РІВНИХ ПРАВ І МОЖЛИВОСТЕЙ ДІТЕЙ-ІНВАЛІДІВ В УМОВАХ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО ДОШКІЛЛЯ

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка