Формування стійкої мотивації до знань з географії запорука успіху


Скачати 62.83 Kb.
Назва Формування стійкої мотивації до знань з географії запорука успіху
Дата 13.04.2013
Розмір 62.83 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Географія > Документи
С.Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії

природничо-математичних дисциплін

ЧОІПОПП
Формування стійкої мотивації до знань з географії - запорука успіху

Головною особливістю вивчення географії у 2008-2009 навчальному році є перехід восьмикласників на 12-річний термін навчання та вивчення ними оновленого курсу " Фізична географія України" (Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Географія», видавництво «Перун» Київ, 2005 рік) та за новими підручниками, рекомендованими МОН України. Основну увагу у даному курсі потрыбно приділити вивченню фізико-географічних умов України, як частини світової екосистеми. Поряд з тим вивчення курсу " Фізична географія України " носить практичну спрямованість, а його основні поняття базуються на знаннях курсів «Географія материків і океанів», "Загальна географія", та «Природознавство», а саме на знаннях компонентів природного комплексу, взаємозв’язках між ними й закономірностях, що відбуваються в природі.

Вивчаючи курс “ Фізична географія України”, необхідно поступово реалізовувати принцип переходу до самостійного здобування знань учнями і відходу від репродукції тільки змісту підручника. Із цією метою доцільно залучати методичний та ілюстративний апарат підручників, комплекс карт шкільного атласу, електронні та інші джерела інформації. Тільки тоді цей курс реалізує свої багатопланові функції: освітню, культурну, світоглядну і практичну.

Вивчення географії, поряд із іншими предметами освітньої галузі „Природознавство” має нести не лише теоретичні постулати, а виробляти в учнів певні практичні навички та вміння. Для виконання практичних робіт учні мають оволодіти прийомами, які в сукупності складають уміння читати, різні види карт та працювати з ними. Розвиток вміння аналізувати карти та використовувати їх як джерела різноманітної інформації сприятиме формуванню інформаційної компетенції учнів.

Вивчення географії України здійснюється у 8-му та 9-му класах і спрямоване на формування цілісної науково-географічної картини своєї держави. У 8-класі вивчається курс „Фізична географія України” в якому закріплюються знання про існуючі в природі взаємозв’язки, у 9-му класі – курс „Економічна і соціальна географія України”, який є завершальним для основної та пропедевтичним для старшої школи.

Основною перепоною для більш глибокого вивчення географії в школі завжди було і залишається обмежена кількість годин, відведених на вивчення предмету, а тому, саме профілізація старшої школи дає необмежені можливості для вивчення тих географічних курсів, які сприятимуть поглибленню та поширенню географічних знань. Перелік курсів для профільного та поглибленого навчання можна знайти в інформаційно – методичному листі Міністерства освіти і науки України за 2006 рік. А також, додаткові рекомендації Міністерства освіти і науки України, Академії педагогічних наук та науково-методичного Центру з’являться у серпні 2008року у фаховій географічній літературі.

Нині підготовка до викладання географії має полягати у доборі навчальних планів і навчальних програм з обов’язкових географічних дисциплін та курсів за вибором та створенні методичних рекомендацій, посібників для них. Саме тому, обласні та районні творчі групи матимуть свій напрям роботи – розробку методичних матеріалів для викладання нових географічних курсів, підбору та систематизації інформаційної бази для них.

У цьому році з’явилося чимало авторських програм з географічних дисциплін для профільної школи. Ці програми затверджені на вченій раді обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників і рекомендовані для використання. Авторські програми та інші програми для профільної школи бажаючі можуть знайти на сайті ОІПОПП - http://oipopp.ed-sp.net/.

Головною метою державної регіональної політики є інтеграція регіонів у єдиний український духовний, гуманітарний, політичний та економічний простір при збереженні регіонального різноманіття.

Визначальним залишається у вивченні теми "Економіко-географічне положення України" те , що після розширення ЄС, Україна стала одним з його найближчих сусідів на сході. Тому слід підкреслити, що Європейська комісія запропонувала різні заходи, спрямовані на розвиток зони процвітання і мирного співробітництва - "кільця друзів", серед яких є й Україна. Вона пропонує партнерам можливість взяти участь у різноманітних заходах ЄС через більшу політичну, економічну та культурну співпрацю у сфері безпеки. Пріоритетні завдання європейської політики сусідства увійшли у План дій Україна - ЄС. План дій Україна-ЄС поширюється на ключові сфери: політичний діалог та реформа; торгівля та заходи, спрямовані на підготовку партнерів для поступової участі у внутрішньому ринку ЄС; правосуддя та внутрішні справи; енергетика, транспорт, інформаційне суспільство; охорона довкілля та дослідницько-інноваційна діяльність; соціальна політика та культурно-освітні контакти між людьми.

У зв’язку з цим, пропонований обласною творчою групою вчителів географії факультативний курс „Європейський вибір України” є ще більш актуальним сьогодні. Нагадуємо, що програму курсу, методичні матеріали до нього, розробки практичних робіт, додаткову літературу до даного курсу всі бажаючі можуть знайти у Центрі економічної освіти та євроінтеграції обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників.

Минулого року пройшла регіональну апробацію авторська програма „Географія країн – членів Європейського Союзу”, методичний посібник для вчителів, міні-підручник для учнів Олександри Штирки, учителя географії та економіки Ірдинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради. Даний методичний комплекс отримав схвальну оцінку учнів, вчителів, які працювали з цим комплексом, найвищу нагороду на педагогічній виставці „ Освіта Черкащини-2007” та в складі всіх матеріалів проекту обласного Центру економічної освіти та євроінтеграції „Україна – держава Європейська” був нагороджений Почесним дипломом на третій Всеукраїнській виставці-презентації „Інноваційні технологій навчання”. Цей посібник видрукуваний для вчителів географії України видавництвом «Основа».

Плануючи роботу на новий навчальний рік, приємно відзначити, що учні загальноосвітніх закладів Черкаської області беруть активну участь у Всеукраїнських учнівських олімпіадах, захистах наукових робіт у Малій академії наук, у Всеукраїнських турнірах, показуючи високий рівень знань з географії.

У цьому році хочеться подякувати за плідну роботу таким учителям географії області: Я.Р.Сальваровському, В.В.Юрковській, В.І.Копиці, С.М.Гончар, В.М.Купчин, Н.В.Кропивці. Учні цих учителів стали учасниками та призерами Всеукраїнських олімпіад та конкурсів МАН. Слід відмітити, що за результатами Українського центру оцінювання якості освіти, учні шкіл Черкаської області показали якісні знання з географії і отримали найвищі сумарні бали.

Під час аналізу пробного тестування з географії були виявлені труднощі при роботі з картами-схемами, із схематичними малюнками, де показано певні об'єкти господарської діяльності людини, і, в цілому, при виконанні відкритих завдань, коли необхідно встановити аналогії, упорядкувати причинно-наслідкові зв'язки, спираючись як на сформовані знання і вміння, так і на життєвий досвід. Крім того, проведене дослідження показало, що переважна більшість учнів не вміють працювати в рамках хронометрованого часу, розподіляти свої сили, бути уважними і проявляти наполегливість під час роботи, виконувати роботу охайно.

З огляду на вищесказане, при вивченні географії варто посилити практи­чну спрямованість його викладання; ширше використовувати у навчанні особистісно-орієнтовані методики, спрямовані на інтелектуальний розвиток учнів за рахунок зменшення частки репродуктивної діяльності; удосконалювати систе­му контролю навчальних досягнень школярів шляхом використання завдань, які перевіряють різні види діяльності.

Практичні роботи сьогодні - один із перспективних методів пізнавальної діяльності у навчанні. Відомо, що рівень професійної компетентності вимірюється та оцінюється здатністю учня набувати нові знання, використовувати їх в навчальній і практичній діяльності.

Зважаючи на недоліки у викладанні та оволодінні знань з географії, які можуть стати визначальними у виявленні досягнень учнів під час зовнішнього тестування, вчителі у новому навчальному році мають звернути особливу увагу на формування стійкої мотивації до знань з географії.

Глобалізація стихійних природних і природно-антропогенних явищ та катастроф, загострення планетарних соціально-економічних, природно-ресурсних, геоекологічних, етнічних та інших проблем підвищують роль і значення географії, потребують більшої уваги до розвитку географічної освіти. Тому на кожному уроці географії необхідно звертати увагу на те, як людство використовує природні ресурси, як це використання впливає на навколишнє середовище, як змінює основні принципи формування кліматичних умов та ресурсів, до яких наслідків це призводить і ще може призвести.

Обласною творчою групою вчителів географії створюється хрестоматія та методичний посібник до факультативного курсу «Глобальна географія», який рекомендується для класів природничого профілю та поглибленого вивчення географії.

Географічна наука в старшій школі завжди відображала політичні та економічні події, які відбуваються у світі та причетність України до цих процесів. Тому, на уроках у 9 та 10 класах слід відводити час для роз’яснення наслідків вступу України до СОТ та прагнення нашої держави до співпраці з країнами-членами НАТО, та до спільних дій з цією організацією. Це дасть учням корисну інформацію для становлення власної точки зору, формуватиме вміння аналізу та синтезу теле- та радіоінформації.

Схожі:

Формування здоров’язберігаючої компетентності учнів на уроках основ здоров'я
Воно не повинно зводитися до інформування учнів з питань збереження здоров`я, а має передбачати формування стійкої мотивації щодо...
Районної цільової Програми реалізації в районі державної політики...
ВІЛ- інфекції/СНІДу, формування мотивації молоді до здорового способу життя, безпечної поведінки та стійкої громадянської позиції...
Психокорекційні навчальні ігри як спосіб формування мотивації навчання
На особливу увагу заслуговують дослідження А. К. Маркової, А. Б. Орлова, Т. А. Матіс, які сформулювали основні особливості даної...
Над якою я працюю,— «Мотивація до здорового способу життя в школярів»....
Цей захід актуальний, тому що одним із завдань сучасної освіти є формування особистості, адаптованої до життя в суспільстві; виховання...
План-конспект занять до теми «Робота творчої лабораторії: «Основи...
«Робота творчої лабораторії: «Основи фандрейзингу» як запорука формування фондів громадської діяльності
Шляхи формування мотивації до навчання Потреби, мотиви, стимули
Проблема формування мотивації навчання завжди була актуальною в психолого-педагогічній літературі. Як відомо, зміст навчання, його...
«ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОЇ МОТИВАЦІЇ ДО ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОТРЕБИ...
Серед мотивів, що спонукають навчатися, психологічно найвагомішими є потяг до знань та інтерес до процесу їх набуття
Створення ситуації успіху в навчанні географії
«Він може!» повинен нагадувати колектив. «Я —. можу!» повинен повірити в себе учень». Отже, успіх в навчанні єдине джерело внутрішніх...
Уроки систематизації та узагальнення знань з географії
Тематика творчих робіт для слухачів курсів підвищення кваліфікації вчителів географії
Великосербулівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Однією із актуальних проблем сучасної освіти в Україні є виховання в учнів патріотизму, почуття національної гідності і саме через...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка