Методичні рекомендації щодо викладання географії в 2012-2013 навчальному році


Скачати 128.5 Kb.
Назва Методичні рекомендації щодо викладання географії в 2012-2013 навчальному році
Дата 17.03.2013
Розмір 128.5 Kb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Географія > Методичні рекомендації
Методичні рекомендації щодо викладання географії

в 2012-2013 навчальному році
У 2012-2013 навчальному році залишаються чинними минулорічні рекомендації МОНМС щодо викладання географії. Головним орієнтиром навчання географії в школі залишається формування ключових компетентностей учнів, а її цільовими функціями: формування дослідницького погляду на навколишній світ, географічного мислення і географічної культури учнів; забезпечення виховної ролі навчання і морально-вольової регуляції особистості школяра; розвиток здатності до самореалізації та співробітництва. Гуманізація, екологізація, соціологізація і економізація навчання продовжують бути пріоритетними напрямками розвитку шкільної географічної освіти і відображають наскрізні напрямки розвитку всієї географічної науки.

У цьому навчальному році вивчення географії буде здійснюватись за збірниками програм: «Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка. 6-11», видавництво Перун, 2005, 2006 рр.; «Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка», видавництво Навчальна книга, 2005.; «Збірник навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного та технологічного циклу. Географія України», видавництво Вікторія; 2008; «Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 10-11 класи Географія. Економіка. Рівень стандарту. Академічний рівень. Профільний рівень». – Київ, 2010.

Географічні курси вивчатимуться в традиційному порядку:

6 клас – «Загальна географія» (здійснюється перехід від пропедевтичного курсу «Природознавство» до систематичних курсів географії; закладаються основи понять фізичної географії; вивчається будова й закономірності розвитку географічної оболонки; основні компоненти природного комплексу та взаємозв'язки між ними; формується планетарне уявлення про Землю);

7 клас – «Географія материків і океанів» (розширюються знання про географічну оболонку та її компоненти; розкриваються особливості походження материків і океанів та причини просторової неоднорідності природи; поглиблюються знання про природні закономірності, їх прояв на глобальному та регіональному рівнях; розширюється загальнокультурна компетентність учнів у процесі вивчення особливостей життя та діяльності людей у різних географічних умовах);

8 клас – «Фізична географія України» (завершується шкільна природничо-географічна освіта; поглиблюються й узагальнюються теоретичні знання з фізичної географії; особливості природи розглядаються як умови життя та господарської діяльності людини);

9 клас – курс «Економічна і соціальна географія України» (розкриваються питання історико-географічного формування території; населення і трудових ресурсів держави, розвитку і розміщення господарства; розглядаються проблеми сталого розвитку та її прояв на території України; здійснюється економічна освіта школярів).

МОНМС рекомендує закінчувати вивчення географії України у 8-му та 9-му класах 17-годинним курсом (за рахунок годин варіативної складової навчального плану) «Фізична географія своєї області» та «Економічна та соціальна географія своєї області», метою яких є не тільки формування й узагальнення географічних понять на основі вивчення своєї місцевості, господарської діяльності населення рідного краю, а й прищеплення учням любові до рідної землі, створення підґрунтя для подальшої географічної освіти.

10 клас - курс «Соціально-економічна географія світу» (рівень стандарту - завершується формування знань про географічну картину світу через вивчення положень взаємодії суспільства і природи, особливостей відтворення і розміщення населення світу, світового господарства та географічного поділу праці; розкриваються глобальні та регіональні явища і процеси; профільний рівень - поглиблюється географічна і соціально-економічна освіта учнів через вивчення глобальних територіально-диференційованих господарських, соціокультурних і соціоекологічних проблем, розкриття ролі окремих держав і народів у світовій економіці й політиці, процесів економічної і політичної інтеграції країн і народів; акцентується практична складова дисципліни).

Підручники, що можуть бути використані при вивчені зазначених курсів:

  • для 6 класу: «Географія. 6 кл.» Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш. видавництво Ґенеза, 2006; «Загальна географія. 6 кл.» Бойко В.М., Міхелі С.В. видавництво Педагогічна преса. 2006; «Географія. 6 кл.» Скуратович О.Я. та інш. Видавництво Педагогічна преса. 2006; «Загальна географія. 6 кл.» Булава Л.М., Мащенко О.М., Ільченко В.Р., видавництво Довкілля-К. 2006; «Географія. 6 кл.» Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р., видавництво Навчальна книга. 2006;

  • для 7 класу «Географія материків і океанів. 7 кл.» Бойко В.М., Міхелі С.В., видавництво Зодіак-ЕКО; 2007; «Географія материків і океанів. 7 кл.» Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш., видавництво Ґенеза; 2007; «Географія материків і океанів.7 кл.» Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. видавництво Навчальна книга 2007.

  • для 8 класу: «Фізична географія України», Пестушко В.Ю., видавництво Ґенеза. 2008; «Фізична географія України. 8 кл.» Шищенко П.Г., Муніч Н.В. видавництво Зодіак-Еко. 2008; «Фізична географія України.8 кл.» Дідчук І.Л., Заставецька О.В., Брущенко І.В., видавництво Прем’єр. 2008; «Фізична географія України.8 кл.» Булава Л.М. та ін. АН ГРО ПЛЮС. 2008; «Фізична географія України» Гілецький Й.Р., видавництво Підручники і посібники. 2008.

  • для 9 класу: «Географія. 9 кл.» Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш. видавництво Генеза. 2009; «Географія. 9 кл.» Садкіна В.І., Гончаренко О.В., видавництво Оберіг. 2009; «Географія. 9 кл.» Гілецький Й.Р. видавництво Підручники і посібники. 2009; «Географія. 9 кл.» Надтока О.Ф., Топузов О.М., видавництво Світ знань. 2009.

  • для 10 класу рівня стандарту: «Географія. 10 клас» авт. Уварова Г.Ш., Пестушко В.Ю., видавництво «Генеза»; «Географія. 10 клас» авт. Коберник В.Г., Коваленко Р.Р., видавництво «Оберіг».

  • для 10 класу профільно рівню: «Географія, 10 клас» авт. Безуглий В.В., Гільберг Т.Г., Паламарчук, Л.Б. видавництва «Ґенеза»; «Географія, 11 клас» авт. Гільберг Т.Г., Паламарчук Л.Б., Довгань А.І., видавництво «Ґенеза».

Рекомендуємо до використання у навчально-виховному процесі з географії посібник «Зелений пакет», створений у рамках діяльності ОБСЄ , який успішно пройшов експертизу МОН молодьспорту України і отримав гриф «Схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних закладах». Цей якісний продукт з питань охорони довкілля та сталого розвитку має міждисциплінарний характер і містить матеріали, які дозволяють учням розв’язувати життєві ситуації, приймати свідомі рішення, формувати екологічну поведінку, навчають бережливо ставитися до природи, до здоров’я, стати активним громадянином своєї держави. Матеріали «Зеленого пакету» доцільно використовувати для формування практичних навичок навчання та оцінювання інформації екологічного змісту.

Нагадуємо, що постановою МОНМС № 1392 від 23 листопада 2011 р. затверджено новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, який буде впроваджуватися в частині базової загальної середньої освіти з 1 вересня 2013 р., а в частині повної загальної середньої освіти - з 1 вересня 2018 року. Держстандарт характеризує предметні (галузеві) компетентності і визначає вимоги до освіченості учнів основної і старшої школи. Зміст визначених ним освітніх галузей (“Мова і література”, “Суспільствознавство”, “Мистецтво”, “Математика”, “Природознавство”, “Технології”, “Здоров’я і фізична культура”) має українознавче спрямування, відповідає завданням основної і старшої школи та структурується й реалізується за навчальними предметами, програми яких затверджує міністерство. Відповідно до нового стандарту перелік навчальних предметів у основній школі для всіх учнів єдиний, а у старшій (профільній) - співвідношення навчальних годин для вивчення обов’язкових предметів і предметів, самостійно обраних учнями для профільного навчання, становить орієнтовно 50 на 50 відсотків.

У Держстандарті зазначено, що навчальний предмет «Географія» є складовою освітньої галузі “Природознавство”, метою якої є формування в учнів базової природничо-наукової компетентності та відповідних предметних компетентностей як обов’язкової складової загальної культури особистості і розвитку її творчого потенціалу. Ця освітня галузь включає загально - природничий, астрономічний, біологічний, фізичний, хімічний, екологічний та географічний компоненти. Останній спрямований на засвоєння учнями знань про природну і соціальну складову географічної оболонки Землі, формування в учнів комплексного, просторового, соціально орієнтованого знання про планету Земля в результаті застосування краєзнавчого, регіонального і планетарного підходів та усвідомлення цілісного географічного образу своєї країни.

У зв’язку з затвердженням нового стандарту й уведенням нового базового навчального плану з 2013 р., з метою розвантаження та осучаснення змісту географічної освіти розроблено нові навчальні програми з предмета. Внесено зміни до всіх навчальних курсів предмета та найбільш оновленою буде географія у 8 (курс «Географія України: природа, населення, господарство»/ 2 години на тижд.) і 9 (курс «Суспільна географія світу»/1,5 години на тижд.) класах. У 8 класі курс інтегрований і представлений розділами: “Географічний простір України”, “Природні умови і ресурси України”, “Населення України”, “Господарство України”; суттєво змінено зміст тем: “Ландшафти”, “Особливості господарства України”, “Територіальна структура господарства України”; вилучено зміст про характеристику соціально-економічних районів. У 9 класі пропонується новий курс, що суттєво відрізняється від нині діючого курсу “Соціально-економічна географія світу”. Основні розділи: Розділ 1. “Загальна характеристика світу” (представлений темами: “Природа і людина в сучасному світі”, “Населення світу”, “Сучасне світове господарство і географія основних галузей”), Розділ 2. “Типізація країн світу” (теми: “Політичне облаштування світу”, “Економічна типізація країн”, “Розвинуті країни світу”, “Країни, що розвиваються”, “Країни з перехідною економікою”), Розділ 3. “Міжнародні відносини”( темами: “Політичне облаштування світу”, “Економічна типізація країн”, “Розвинуті країни світу”, “Країни, що розвиваються”, “Країни з перехідною економікою”).

Враховуючи сказане, рекомендуємо: вчителям - докладно ознайомитися з документами, що визначатимуть напрямки шкільної географічної освіти в найближчий період; керівникам методичних об’єднань учителів географії - спланувати і провести ряд заходів з обговорення перспектив розвитку шкільної географічної освіти у світлі нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти та шляхів реалізації нових навчальних програм.

Звертаємо увагу вчителів на лист МОНМС від 01.02.12 № 1/9-72 «Про інструктивно-методичні матеріали «Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних закладів». У наданому документі подається перелік нормативно-правових документів, що регулюють відношення суб'єктів освітянського процесу з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності; описуються загальні положення техніки безпеки в кабінеті та порядок проведення інструктажів з питань безпеки життєдіяльності; особливості проведення екскурсій та подорожей під час ознайомлення з навколишнім середовищем.

Відповідно до інструктивно-методичних матеріалів екскурсії та подорожі проводяться відповідно до Правил проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 06.04.99 № 96 (в редакції наказу від 24.03.2006 № 237, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 01.06.2006 за № 660/12534).

Перед проведенням екскурсії (подорожі) її керівник повинен за можливості ретельно обстежити ту ділянку природного середовища , куди будуть приведені учні, або зібрати інформацію про місце майбутньої подорожі.

Перевезення учнів до місця екскурсії за допомогою різного типу транспорту здійснюється відповідно до Основних вимог щодо забезпечення безпечного перевезення пасажирів під час здійснення нерегулярних пасажирських перевезень, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв’язку України, Міністерства внутрішніх справ України від 25.05.2007 № 450/167, зареєстрованих в Міністерстві юстиції 12.06.2007 за № 614/13881.

Перед проведенням екскурсії (подорожі) з учнями проводять інструктаж з безпеки життєдіяльності щодо безпечної поведінки під час екскурсії (подорожі) та ознайомлюють з питаннями захисту навколишнього середовища, місцевими отруйними рослинами і грибами, отруйними тваринами (змії, павукоподібні тощо), переносниками інфекційних захворювань (гризуни, кліщі, комахи тощо).

З метою попередження травматизму під час екскурсій (подорожі) учні користуються спортивним одягом та взуттям, що захищає ноги від пошкоджень.

При підготовці та проведенні будь-яких екскурсій та подорожей керівник групи та його заступник повинен забезпечити під час подорожі додержання учасниками належного громадського порядку, санітарно-гігієнічних норм, виконання Правил дорожнього руху, правил пожежної безпеки та інших правил безпеки життєдіяльності.

Керівник при вирушенні на екскурсію з дітьми обов’язково запасається похідною аптечкою першої допомоги.

При аварійній ситуації (виникненні загрози життю та здоров’ю учасників екскурсії (подорожі) керівник повинен ужити заходів щодо збереження життя і здоров’я учасників, виходячи з конкретної ситуації та наявності засобів для ліквідації цієї ситуації.

У разі нещасного випадку, що трапився з учасником екскурсії (подорожі), керівник групи повинен терміново організувати надання першої допомоги потерпілому відповідно до Положення про порядок розслідування нещасних випадків.

Нагадуємо, що з метою формування здорового способу життя засобами туристсько-краєзнавчого напряму позашкільної освіти, розширення кругозору дітей та юнацтва, виховання моральних якостей МОНМС (лист від 06.04.2012 р. 1/9-263) рекомендує щороку проводити в загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних навчальних закладах День туризму, включивши його до планів роботи закладів. Координація роботи щодо організації Дня туризму на всеукраїнському рівні покладається на Український центр туризму і краєзнавства учнівської молоді, на місцевому — на обласні центри туризму і краєзнавства.

Терміни проведення Дня туризму кожен навчальний заклад визначає самостійно. МОНМС рекомендує запровадити його до Всесвітнього дня туризму 27 вересня. Програма проведення Дня туризму визначається залежно від особливостей розташування, напрямів діяльності, рівня туристсько-краєзнавчої роботи навчального закладу. При цьому перевага віддається активним формам діяльності з виходом (виїздом) учасників за межі навчальних закладів, населених пунктів. Участь у заходах Дня туризму може зараховуватися учням як елемент проходження навчальної практики.

Проведення Дня туризму передбачає активний і змістовний відпочинок дітей у різних формах: туристсько-краєзнавчі квести (аматорські спортивно-інтелектуальні змагання, основою яких є виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями); проведення змагань з краєзнавчого орієнтування (організаційно вони нагадують змагання зі спортивного орієнтування, однак для успішного виступу на них необхідно не лише вміти орієнтуватися в населеному пункті, а й знати його «малу географію», історію, його історичні пам'ятки та пам'ятні місця); різноманітні туристсько-спортивні естафети (передбачається подолання командою визначеної дистанції, коли кожен учасник долає частину дистанції або ж почергово всю дистанцію, передаючи естафету товаришам по команді); туристсько-краєзнавчий зліт (своєрідний огляд результатів роботи за певний період).

Із метою популяризації туризму та краєзнавчої діяльності рекомендується залучати під час організації та проведення Дня туризму батьківську громадськість, ветеранів туризму, відомих краєзнавців, мандрівників, представників Федерації спортивного туризму України; використовувати потенціал учнівського самоврядування закладу; вручити юним туристам посвідчення про присвоєння спортивних розрядів, довідки про залік здійснених туристських походів, інші відзнаки, відзначити кращих організаторів туристсько-краєзнавчої роботи, керівників гуртків, учителів. Результати проведення Дня туризму необхідно висвітлювати на сайтах, у газетах навчальних закладів, в інших засобах масової інформації та мережі Інтернет.

Консультаційно-методичну та організаційну допомогу в підготовці та проведенні заходів вищезазначеного заходу надаватимуть Український державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді, Луганський обласний та міські центри туризму і краєзнавства учнівської молоді, станції юних туристів.

Суттєву допомогу для підвищення свого фахового рівня та у підготовці до уроків з географії вчителям надають журнал «Географія та основи економіки в школі» видавництва «Педагогічна преса» і газета «Краєзнавство. Географія. Туризм» видавництва «Шкільний світ».

Орієнтовна тематика засідань методоб’єднань учителів географії

  1. Перспективи розвитку шкільної географічної освіти у світлі нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.

  2. Складники якості шкільної географічної освіти.

  3. Шляхи гуманізації шкільної географічної освіти.

  4. Посилення екологічної складової шкільної географії засобами посібника «Зелений пакет».

  5. Методика використання сучасних освітніх технологій у навчально-виховному процесі.

  6. Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес з географії.

  7. Методика використання освітніх веб-ресурсів Інтернет географічної тематики у навчально-виховному процесі.

  8. Використання електронних засобів навчального призначення на уроці географії.

  9. Сучасний урок географії з мультимедійною підтримкою: досвід, перспективи, проблеми.

  10. Методика роботи з картографічними та статистичними матеріалами на уроках географії.

  11. Особливості проведення інтерактивних практикумів у профільній школі.

  12. Особливості формування базових компетентностей учнів у процесі навчання географії.

  13. Формування картографічної компетентності при виконанні практичних робіт.

  14. Професійно-зорієнтована спрямованість процесу допрофільного навчання з географії.

  15. Шляхи формування вміння навчатися на уроці географії.

  16. Підготовка учнів до інтелектуальних змагань з географії.

  17. Організація науково-дослідницької діяльності школярів.


Н.І. Лисенко,

методист з географії ЛОІППО



Схожі:

Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2012-2013н р. Навчання хімії в 2012-2013
Навчання хімії в 2012-2013 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових навчальних...
Методичні рекомендації щодо викладання географії у 2015/2016 навчальному році В. М. Рибчинський
Відповідно до Державного стандарту, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. №1392 року, географія...
Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової...
Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової навчальних планів для історичної та суспільствознавчої освіти...
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку
Співає сонячні пісні уся моя родина, бо ми родились на землі, що зветься Україна: Методичні рекомендації щодо Першого уроку в 2012–2013...
Деякі питання організації виховної роботи у 2012/2013 навчальному році
Міністерство надсилає для практичного використання методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах...
Методичні рекомендації щодо вивчення інформатики у 2013-2014 навчальному році
Для учнів 6 – 11-х класів чинними залишаються рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 01. 06. 2012 року №1/9-426 «Щодо...
Методичні рекомендації щодо викладання фізики у 2007-2008 навчальному році
У 2007/2008 навчальному році реалізація фізичної та астрономічної освіти здійснюється за чинними програмами, затвердженими Міністерством...
Методичні рекомендації щодо викладання фізичної культури в 2015/2016...
...
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін...
...
Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх...
Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2011/2012 навчальному році
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка