Урок узагальнення та систематизації знань


Скачати 111.58 Kb.
НазваУрок узагальнення та систематизації знань
Дата22.12.2013
Розмір111.58 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Фізика > Урок
Савчук Ірина Григорівна

Розробка уроку української мови

«Складнопідрядне речення. Повторення та узагальнення вивченого»

(для учнів 9 класу)

Мета:

узагальнити та систематизувати знання учнів про складне речення, його види, типи складнопідрядних речень; закріпити вміння знаходити в тексті складні речення, продовжувати працювати над збагаченням словникового запасу та розвитком зв’язного мовлення , удосконалювати вміння розпізнавати орфограми та обґрунтовувати правила їх написання, навички синтаксичного розбору речень; виховувати пошану до Тараса Шевченка як основоположника нової української літератури та літературної мови.

Форми роботи: інтерактивна вправа «велике коло», інтелектуальна розминка «навчаючи - навчаюсь», евристична бесіда «снігова куля», асоціативний диктант (коментоване письмо),творче конструювання, графічний диктант, вибірковий диктант,синтаксичний розбір речення, поетична хвилинка, тестовий контроль знань,репродуктивна бесіда «вільний мікрофон».

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: портрет Тараса Шевченка, блок-схеми, тести, роздатковий матеріал, презентація.

Епіграф: Тарас гранітний дивиться суворо:

- А ви гартуйте ваші голоси…

Бо пам’ятайте, що на цій планеті,

відколи сотворив її пан Бог,

ще не було епохи для поетів,

але були поети для епох!

Ліна Костенко

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель. Доброго дня, діти.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Інтерактивна вправа «велике коло».

Учитель. Я рада Вас вітати на уроці української мови. Переконана, що людина ніколи не повинна зупинятися ні у своєму навчанні, ні у творчості. Отже, невпинний пошук – це потреба душі.

Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість і творчість. А тепер простягніть іншу долоню. На неї я покладу і подарую вам свою любов, терпіння та повагу. А тепер давайте обміняємося дарунками (доторкніться долонею до долоні). Чи відчули ви тепло?(Так). Давайте подаруємо його своїм однокласникам (прикладіть свою долоню до долоні сусіда) і побажаємо один одному добра, старанності, наполегливості й творчої наснаги. Подивіться, яке «велике коло» утворилося. Сподіваюся, що сьогоднішній урок буде результативним, принесе нам не тільки нові знання, але й задоволення від колективної праці, бо разом ми сила.

Працюючи в групах, кожен із вас зможе продемонструвати свої знання,здібності, уміння. Будь ласка, розподіліть ролі (спікер, секретар, посередник, доповідач).

Основні принципи роботи в групах:

—«ми» так само важливе, як і «я»;

—я можу досягти своїх цілей, якщо ти досягнеш своїх;

—допомагаймо один одному;

—оцінка групи - оцінка кожного.

ІІІ. Повідомлення теми,мети та завдань уроку.

Учитель. Запишіть сьогоднішню дату і тему уроку.

Тема. Складнопідрядне речення. Повторення та узагальнення вивченого .

Мета: узагальнити та систематизувати знання про складне речення, його види, типи складнопідрядних речень, будемо продовжувати працювати над збагаченням словникового запасу та розвитком зв’язного мовлення, удосконалювати вміння розпізнавати орфограми та обґрунтовувати правила їх написання, навички синтаксичного розбору речень.

ІV. Актуалізація та корекція опорних знань учнів.

Учитель. Для того, аби реалізувати мету уроку, перевіримо, як ви засвоїли теоретичний матеріал.

1.Інтелектуальна розминка «навчаючи – навчаюсь».

— Які види речень за будовою вам відомі? (Прості та складні).

—У чому полягає відмінність між простими та складними реченнями? (Просте речення має одну граматичну основу, а складне має дві і більше граматичні основи).

— Які види складних сполучникових речень ви знаєте? (Складносурядні та складнопідрядні).

— Яке речення називається складнопідрядним? (Складнопідрядним називається речення, що складається з двох залежних одна від одної частин,з’єднаних за допомогою сполучників підрядності або сполучних слів. Незалежна частина називається головною, а залежна – підрядною).

— Чим відрізняються сполучні слова від сполучників підрядності? (У ролі сполучних слів виступають самостійні частини мови, а саме: займенники та прислівники, і вони обов’язково є членами речення).

— На які види поділяються складнопідрядні речення?(На підрядні означальні, підрядні з’ясувальні, підрядні обставинні(місця,часу,мети,міри і ступеня, способу дії, порівняльні,причини, умови, допусту, наслідку).

—Як ми називаємо складнопідрядне речення, у якому кілька підрядних частин? (Складнопідрядне з кількома підрядними).

—На які види поділяються такі речення? (Речення з послідовною підрядністю, речення з однорідною супідрядністю,речення з неоднорідною супідрядність, речення комбінованих типів підрядності).

—Послідовна підрядність – це…(такий спосіб зв’язку, коли кожна підрядна частина залежить від попередньої).

—Однорідна супідрядність – це…(такий спосіб зв’язку, коли підрядні частини відповідають на однакове питання і залежать від одного члена головної частини або від головної в цілому).

—Неоднорідна супідрядність – це…( такий спосіб зв’язку, коли підрядні частини відповідають на різні питання і залежать від головної частини).

Учитель. Молодці. Переконана, що теоретичні знання допоможуть вам якісно виконати практичні завдання.

2. Робота з епіграфом.

Епіграф уроку – рядки з поезії Ліни Костенко «Кобзарю, знаєш, нелегка дорога…», які стали знаменитими.

Тарас гранітний дивиться суворо:

- А ви гартуйте ваші голоси…

Бо пам’ятайте, що на цій планеті,

відколи сотворив її пан Бог,

ще не було епохи для поетів,

але були поети для епох!

Про кого говорить Ліна Костенко? (Про Тараса Шевченка).

Учитель. Що закликає нас пам’ятати поетеса?

—У поезії йдеться про призначення поета. Адже він завжди загострено відчуває негаразди свого часу.

—Бути поетом для епохи – призначення важке, але й почесне, бо така людина, як на мене, повинна цю епоху осмислювати, виявляти в ній зло та стверджувати правду й красу. Отже, Ліна Костенко закликає нас пам’ятати, що таким «поетом для епохи» є Тарас Шевченко. І я з нею погоджуюся.

Учитель. Дійсно, діти, Тарас Шевченко – геніальний поет, самобутній прозаїк,талановитий художник, національний пророк.

Астрофізики кажуть: «Бувають такі конфігурації зірок, що досить одній із них спалахнути, як надновій зірці ,– і її потужне випромінювання запалює все нові й нові сусідні зірки». Отакою надновою зіркою став для України Тарас Григорович. Гаряче слово поета запалило сотні, тисячі, а в наступних поколіннях – мільйони й десятки мільйонів людей вогнем національної свідомості. І ці мільйони свідомих людей утворили нашу сучасну Україну, яка, сподіваюся, буде найкращою з держав.

3. Евристична бесіда «снігова куля».

Учитель. А що ви запам’ятали з уроків української літератури про життєвий і творчий шлях Тараса Григоровича Шевченка? (Діти відповідають).

  • Де і коли народився?

  • Коли залишився сиротою?

  • Коли покинув Україну?

  • Заповіт батька, коли той помирав?

  • Хто і коли допомагає зібрати гроші, щоб викупити Шевченка з кріпацтва?

  • Коли виходить збірка «Кобзар»?

  • Навчання в Академії мистецтв.

  • За що було заарештовано і який вирок винесено поетові?

  • Експедиція Бутакова.

  • Коли Шевченко отримує звання академіка?

  • Який підручник укладає і видає власним коштом?

  • Коли помер?

  • Де перепоховано?

V. Застосування учнями знань, умінь, навичок.

1.Асоціативний диктант (коментоване письмо).

Учитель. Розпочнемо з асоціативного диктанту.

Завдання: записати, розкриваючи дужки, усно пояснити написання великої букви у власних назвах, прокоментувати, з чим асоціюються у вас ці події стосовно життєвого та творчого шляху поета.

І група

—С(с)ело К(к)ирилівка;

—З(з)бірка К(к)обзар;

—О(о)рська Ф(ф)ортеця;

—А(а)льбом Ж(ж)ивописна У(у)країна;

—М(м)маніфест О(о)лександра ІІ.

ІІ група

—В(в)асиль Ж(ж)уковський;

—П(п)етербурзька А(а)кадемія М(м)истецтв;

—К(к)ирило-М(м)ефодіївське Б(б)ратство;

—А(а)ральська О(о)писова Е(е)кспедиція;

—Ч(ч)ернеча Г(г)ора.

(Перевірка завдань).

2.Творче конструювання.

І група. Завдання: перебудувати прості ускладнені речення на складнопідрядні, вказати вид складнопідрядних речень.

  1. Рано осиротівши, Тарас пішов наймитувати до малярів-дяків.

(Коли Тарас осиротів, він пішов наймитувати до малярів-дяків.) Складнопідрядне з підрядним обставинним часу.

  1. Улітку 1835 р. Тарас, малюючи з натури в Літньому саду, познайомився з українським художником Іваном Сошенком.

(Тарас улітку 1835 р. познайомився з українським художником Іваном Сошенком, коли змальовував з натури в Літньому саду.) Складнопідрядне з підрядним обставинним часу.

  1. Звертаючись у листах до брата Микити, Тарас Григорович просив писати рідною мовою, щоб хоч на папері бути ближчим до домівки.

(Коли Тарас Григорович у листах звертався до брата Микити, то просив писати рідною мовою, щоб хоч на папері бути ближчим до домівки.) Складнопідрядне речення з кількома підрядними, неоднорідна супідрядність, перше підрядне обставинне часу, а друге підрядне обставинне мети.

  1. Шевченко вважав Карла Брюллова надзвичайною людиною, здатною відмовитися від аристократичної розкоші заради спілкування зі своїми учнями.

(Шевченко вважав Карла Брюллова надзвичайною людиною, яка здатна відмовитися від аристократичної розкоші заради спілкування зі своїми учнями.) Складнопідрядне з підрядним означальним.

  1. Першим твором, написаним Тарасом Григоровичем після заслання, була поема «Неофіти».

(Першим твором, який написав Тарас Григорович після заслання, була поема «Неофіти».) Складнопідрядне речення з підрядним означальним.

Пунктуаційний диктант.

ІІ група. Завдання: списати речення, розставляючи пропущені розділові знаки, усно вказати види підрядних.

  • Допитливий хлопчик блукав околицями села,шукаючи краю світу,де залізні стовпи підпирають небо,ловив рибу.

  • Коли померла Тарасова мати,батько одружився із вдовою Оксаною Терещенко.

  • Щоб мати дворового майстра,Енгельгардт віддав його в науку до цехового майстра «кімнатного живопису» Ширяєва.

  • Відомо,що саме Олексій Венеціанов домігся від пана Енгельгардта згоди відпустити Шевченка.

  • Цикл «В казематі» відзначається глибоким ідейним змістом і високою майстерністю,хоча написаний в умовах ув’язнення та допитів.

(Перевірка завдань).

3. Графічний диктант (робота з цитатами із творів Шевченка).

І група. Завдання: побудувати схеми, вказати вид підрядних речень.

ІІ група. Завдання: вказати жанр та назву твору.

  1. В таку добу під горою,Біля того гаю,Що чорніє над водою,Щось біле блукає.

  2. Нема кому розказати,Чого серце хоче,Чого серце, як голубка,День і ніч воркує.

  3. Прилинь,сизий орле,бо я одинокий Сирота на світі. . .

  4. Полюбила молодого,В садочок ходила,Поки себе, свою долю Там занапастила.

  5. Утни,батьку,щоб нехотя На весь світ почули,Що діялось в Україні…

  6. Та хоч крізь сон подивлюся На ту Україну,Де ходили гайдамаки З святими ножами,На ті шляхи ,що я міряв Малими ногами.

  7. Коли б вже швидше розкопали,Тойді б у рай нас повпускали.

Відповіді:

  1. Балада «Причинна»; [ ,(що), ]. – підрядне означальне.

  2. Поезія «Думка»(«Нащо мені чорнії брови»); [ ], (чого),(чого). – з кількома підрядними, однорідна супідрядність(з’ясувальні).

  3. Елегія «На вічну пам’ять Котляревському»; [ ],(бо). – підрядне обставинне причини.

  4. Поема «Катерина»; [ ],(поки). – підрядне обставинне часу.

  5. Послання «До Основ’яненка»; [ ], (щоб), (що). – з кількома підрядними, послідовна підрядність (мети, з’ясувальне).

  6. Поема «Гайдамаки»; [ ,(де), ],( що ). – з кількома підрядними, неоднорідна супідрядність ( означальні).

  7. Поема – містерія «Великий льох»; (Коли б), [ ]. – підрядне обставинне умови.

4.Вибірковий диктант (установіть відповідність).

І група.

Вид речення Приклад

1.Просте речення А)Хто Шевченка прочитав,той багатший серцем став.

2.Просте ускладнене речення Б)Тараса думки будуть жити віки.

3.Підрядне означальне В)Шевченко за народ бідував,бо з народу сам походжав.

4.Підрядне причини Г)Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим.

ІІ група.

Вид речення Приклад

1.Просте речення А)Де нема святої волі, не буде там добра ніколи.

2.Просте ускладнене речення Б)На сторожі коло їх поставлю слово.

3.Підрядне означальне В)В своїй хаті своя й правда,і сила, і воля.

4.Підрядне місця Г)Хто матір забуває, того Бог карає.

Відповіді (І група): 1-Б,2-Г,3-А,4-В

Відповіді (ІІ група): 1-Б,2-В,3-Г,4-А

5.Завдання: синтаксичний розбір речення (підкреслити головні та другорядні члени речення, зазначити над кожним словом частину мови, дати характеристику реченню, побудувати схему).

Ой Богдане, Подивись тепер на матір, на свою Вкраїну, Що, колишучи, співала Про свою недолю, Що, співаючи, ридала, Виглядала волю.

(Перевірка завдань).

6.Поетична хвилинка.

(Під ніжну, журливу мелодію звучить поезія буковинського митця В.Д.Колодія «На поминальному вечорі Тараса Шевченка»).

сканирование0001.tif

Учитель. Багато змін відтоді відбулося в житті нашого народу, заради якого творив і страждав Кобзар. Озираючись назад, згадуючи минуле , я неодноразово запитую себе: «А що б сказав Тарас, якби був нашим сучасником?!». Напевне, його слово було б таке ж суворе і справедливе, як і тоді, коли він бачив рідну землю поневоленою. Сподіваюся, що слова буковинського митця та лірична, ніжна мелодія композитора Дмитра Дмитровича Шостаковича не залишили вас байдужими. А гаряче слово Шевченка зуміло запалити у ваших серцях вогонь національної свідомості.

VI. Закріплення знань, умінь, навичок.

1.Завдвння: тестовий контроль знань (за кожну правильну відповідь 0,5 б.).

І варіант – стор. 78-80

ІІ варіант - стор. 88-90

Відповіді(І варіант):

  1. б,2- в ,3- г ,4- г ,5- б ,6- б ,7- в ,8- г ,9- г,10- б ,11- в ,12-г.

Відповіді(ІІ варіант):

  1. б ,2- б ,3- а ,4- б ,5- б ,6- г ,7- г ,8- в,9- в ,10- б ,11- в,12-г .

VII. Підсумок уроку.

1.Репродуктивна бесіда «вільний мікрофон».

  • На цьому уроці я дізнався (дізналася)…

  • На цьому уроці я навчився (навчилася)…

  • На цьому уроці найважчим для мене було…

  • На цьому уроці найцікавішим для мене було…

VII. Оцінювання, самооцінювання знань учнів. Організація домашнього завдання.

  1. Опрацювати теоретичний матеріал.

  2. Написати твір-мініатюру на тему «Почуй, Тарасе, слово від нащадків», використовуючи складнопідрядні речення.

Схожі:

Урок узагальнення та систематизації отриманих знань, умінь та
Перевірити і встановити рівень оволодіння учнями основами знань, умінь та навичок з теми
Урок узагальнення і систематизації знань з геометрії в 7 класі на тему: «Трикутники»
У тупокутному трикутнику АВС АВ=12 см, АС=15 см, ВС=10 см. Який кут трикутника тупий?
Урок узагальнення і систематизації знань. Хід уроку. Актуалізація...
Мета: узагальнити та систематизувати основні теоретичні положення з теми «Чотирикутники», глибше і повніше розкрити найважливіші...
Урок узагальнення і систематизації знань з теми «Площа та об’єм геометричних фігур»
...
Уроку: Урок узагальнення та систематизації знань
Мета уроку: Узагальнити й систематизувати знання учнів про виробництво електроенергії на електростанціях різних типів
Уроку. Урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок
Мета. Узагальнити і систематизувати знання і вміння учнів з теми „Арифметична і геометрична прогресії”. Розширити кругозір учнів....
Урок узагальнення та систематизації знань (за В. А. Оніщук)
«Способи підготовки різних видів поверхонь під штукатурення», вдосконалювати навички підготовки дерев’яних, цегляних та бетонних...
Уроку. Урок узагальнення і систематизації знань. Хід уроку І. Актуалізація...
Мета. Узагальнити й систематизувати знання учнів про розв'язування задач на відсо­тки усіх видів
Урок узагальнення й систематизації
Мотивація навчання шлях до підвищення рівня мовленнєвої компетентності учнів на уроках англійської мови
Урок узагальнення та систематизації навчального матеріалу
Застосування визначеного інтегралу до розв’язування задач геометричного, фізичного та економічного змісту”
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка