ТЕМА Творення прикметників (урок подорож) МЕТА


Скачати 78.27 Kb.
НазваТЕМА Творення прикметників (урок подорож) МЕТА
Дата29.05.2013
Розмір78.27 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Фізика > Урок
ТЕМА Творення прикметників (урок - подорож)

МЕТА: повторити й поглибити знання учнів про способи творення слів в

українській мові;

виробити вміння утворювати прикметники різними способами, визначати

спосіб творення загальновживаних прикметників;

розвивати логічне мислення, пам’ять;

виховувати любов до рідного краю, вміння помічати красу навколо себе.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, плакат (маршрут потяга), картки-завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Очікування (Квітка).

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Діти, ви любите приміряти чи одягати нові речі? Вони роблять нас красивішими, цікавішими. Ось і прикметники, скажу вам по секрету, теж дуже люблять перевдягатися. І тоді змінюються просто на очах. Ось, наприклад, добрий стає найдобрішим, гарний –негарним, круглий – круглолицим, а малий - малесеньким. Як це відбувається і що можна побачити в гардеробі у прикметників? Сподіваюся, що сьогодні на уроці ви знайдете відповіді на ці запитання.

V. Актуалізація знань.

Урок наш незвичайний. Ми з вами будемо подорожувати. Ось цей потяг відвезе нас в країну Прикметникію. Та сісти в потяг ви зможете, відповівши на питання. Бажаю успіху!

«Мозковий штурм»

  1. Що таке прикметник?

  2. Яке загальне лексичне значення прикметників?

  3. На які питання відповідає?

  4. Як змінюється прикметник?

  5. Назвіть групи прикметників за значенням.

  6. Вкажіть ступені порівняння прикметників.

  7. Утворіть всі можливі форми вищого й найвищого ступенів порівняння від прикметника «шкільний »??? «веселий».

  8. Які ви знаєте способи творення слів?


Ви успішно склали іспит, і я запрошую вас зайняти свої місця у потязі. Та не поспішайте. Ви маєте обрати вагон, у якому подорожуватимете. Це залежить від того, з якими завданнями по складності ви відчуваєте, що справитесь. У кожному вагоні оберемо вагоновожатих, які будуть слідкувати за порядком.

А щоб мандрувати нам було весело, давайте заспіваємо пісеньку.

Звучить пісня.

VІ. Формування вмінь та навичок.

1 зупинка «Суфіксальна».

І група – вагон «Супер»

Пояснити значення фразеологізмів. У яких ситуаціях їх можна вживати?Які прикметники (за способом творення) входять до їхнього складу?

Ведмежа послуга; лебедина пісня; медовий місяць; ні за цапову душу; терновий вінець.

ІІ група –вагон «Люкс»

Запишіть прикметники-відгадки до загадок. З’ясуйте, від якого слова утворилися ці прикметники і яким способом.

Який зайчик вовка не боїться? (Сонячний.)

Якою косою не вкосиш трави? (Дівочою, піщаною, морською.)

З якого відра води не нап’єшся? (Порожнього.)

ІІІ група –вагон «Клас»

Від поданих слів утворіть якісні прикметники з різними смисловими відтінками, використовуючи суфікси –еньк-,-есеньк-,-ісіньк-,-усіньк-,(-юсіньк-), -уват-,-ущ- (-ющ-), --енн-, -езн-, -елезн-.

Зразок. Старий – старенький, старесенький,старісінький, старуватий, старющий, старезний.

Білий,кислий, повний.

Складіть речення з одним із прикметників.

Висновок. Побувавши на зупинці «Суфіксальній» ми зрозуміли, що прикметники утворюються за допомогою найрізноманітніших суфіксів.

Звучить пісня.

2 Зупинка «Префіксальна».

І група- вагон «Супер»

Виписати із тексту лише ті прикметники, які утворилися за допомогою префіксів.

На краю лісу виднілася невелика галявина. Тут росли прекрасні квіти. І кожен, хто проходив повз галявину, обов’язково зупинявся, щоб помилуватися цією дивовижною красою.

ІІ група – вагон «Люкс»

Запишіть прикметники, позначте префікси. Із двома на вибір складіть і запишіть речення.

Премудрий, приморський,безводний, ненадійний, визначний, міжнародний, антигуманний.

ІІІ група –вагон «Клас»

Складіть і запишіть речення із прикметниками: невеселий, пресмачний, пришкільний.

Висновок.

  • Ми з вами вже здолали половину шляху. Зовсім трішечки втомилися. Тому вмощуйтеся зручненько, можете заплющити очі, а хочете – дивіться за вікно потяга. І що ж ми бачимо? Височезні багатоповерхові будинки і маленькі біляві хатинки, широчезні ріки і вузенькі потічки, старезні густі ліси і молоденькі гаї, а над нами –ласкаве яскраво-жовте сонечко на тлі безмежно – блакитного неба. А все разом – це наша наймиліша, найщедріша, найрідніша Україна!

3 зупинка «Префіксально-суфіксальна».

І група –вагон «Супер»

Знайдіть у тексті прикметник, який відповідав би схемі:

Ластовинія

Жителі Ластовинії – ластовини – геть усі русі й веснянкуваті. Веснянкуваті чоловіки й жінки,веснянкуваті дідусі й бабусі,веснянкуваті діти.

В Ластовинії вважалося, що найкрасивіша, найдобріша людина тоді, коли вона весело сміється. Тому найталановитіші коміки роз’їжджалися з Ластовинії по всіх країнах світу дарувати людям сміх.

ІІ група –вагон «Люкс»

Виправте помилки. Запишіть речення правильно.

Мама – моя сама вірна подруга. Найбільш улюбленіше заняття у нас з татом – розгадування кросвордів. Найсолодкий сон – під бабусину казку.

ІІІ група – вагон «Клас»

Розберіть слова за будовою.

Зразок. Прибережний

Прикордонний, засніжений, прекрасний.

Висновок

Звучить пісня.

4 Зупинка «Складальна»

І група –вагон «Супер».

Складіть і запишіть твір – мініатюру «Диво-зима», використовуючи словосполучення: білолиця зима, кришталево-срібний сніг, морозяно –свіже повітря, білокорі берізки.

ІІ група – вагон «Люкс».

Трьома реченнями опишіть вашого товариша, використовуючи при цьому прикметники, утворені способом складання.

Наприклад: світловолосий, чорнобровий, кароокий, круглолиций, добродушний, м’якосердний, прямолінійний.

ІІ група – вагон «Клас».

Утворіть складні прикметники. Один із них введіть у речення.

Сивий чуб - ?

П’ять днів - ?

Темний і зелений - ?

Легкі крила - ?

Чорний і білий – ?

Висновок.

VІІ. Підсумок уроку. Продовжіть речення.

У гардеробі прикметників можна побачити …

Прикметники утворюються за допомогою таких способів творення:...

На уроці мені сподобалось…..

На уроці мені не сподобалось…

VІІІ. Оцінювання, самооцінювання, взаємооцінювання.

ІХ. Домашнє завдання.

  1. Складіть сенкан за вивченою темою.

  2. Запишіть по три приклади на кожен спосіб творення прикметників.

  3. Виконайте вправу 428.

Х. Результати очікування. Квітка.

І група – вагон «Супер»

Пояснити значення фразеологізмів. У яких ситуаціях їх можна вживати?Які прикметники (за способом творення) входять до їхнього складу?

Ведмежа послуга; лебедина пісня; медовий місяць; ні за цапову душу; терновий вінець.

ІІ група –вагон «Люкс»

Запишіть прикметники-відгадки до загадок. З’ясуйте, від якого слова утворилися ці прикметники і яким способом.

Який зайчик вовка не боїться?

Якою косою не вкосиш трави?

З якого відра води не нап’єшся?

ІІІ група –вагон «Клас»

Від поданих слів утворіть якісні прикметники з різними смисловими відтінками, використовуючи суфікси –еньк-,-есеньк-,-ісіньк-,-усіньк-,(-юсіньк-), -уват-,-ущ- (-ющ-), --енн-, -езн-, -елезн-.

Зразок. Старий – старенький, старесенький,старісінький, старуватий, старющий, старезний.

Білий,кислий, повний.

Складіть речення з одним із прикметників.

І група- вагон «Супер»

Виписати із тексту лише ті прикметники, які утворилися за допомогою префіксів.

На краю лісу виднілася невелика галявина. Тут росли прекрасні квіти. І кожен, хто проходив повз лісову галявину, обов’язково зупинявся, щоб помилуватися цією надзвичайною красою.


ІІ група – вагон «Люкс»

Запишіть прикметники, позначте префікси. Із двома на вибір складіть і запишіть речення.

Премудрий, приморський,безводний, ненадійний, визначний, міжнародний, антигуманний.


ІІІ група –вагон «Клас»

Складіть і запишіть речення із прикметниками: невеселий, пресмачний, пришкільний.
І група –вагон «Супер»

Знайдіть у тексті прикметник, який відповідав би схемі:

Ластовинія

Жителі Ластовинії – ластовини – геть усі русі й веснянкуваті. Веснянкуваті чоловіки й жінки,веснянкуваті дідусій бабусі,веснянкуваті діти.

В Ластовинії вважалося, що найкрасивіша, найдобріша людина тоді, коли вона весело сміється. Тому найталановитіші коміки роз’їжджалися з Ластовинії по всіх країнах світу дарувати людям сміх.


ІІ група –вагон «Люкс»

Виправте помилки. Запишіть речення правильно.

Мама – моя сама вірна подруга.

Найбільш улюбленіше заняття у нас з татом – розгадування кросвордів. Найсолодкий сон – під бабусину казку.


ІІІ група – вагон «Клас»

Розберіть слова за будовою.

Зразок. Прибережний

Прикордонний, засніжений, прекрасний.

І група –вагон «Супер».

Складіть і запишіть твір – мініатюру «Диво-зима», використовуючи словосполучення: білолиця зима, кришталево-срібний сніг, морозяно –свіже повітря, білокорі берізки.

ІІ група – вагон «Люкс».

Трьома реченнями опишіть вашого товариша, використовуючи при цьому прикметники, утворені способом складання.

Наприклад: світловолосий, чорнобровий, кароокий, круглолиций, добродушний, м’якосердний, прямолінійний.

ІІ група – вагон «Клас».

Утворіть складні прикметники. Один із них введіть у речення.

Сивий чуб - ?

П’ять днів - ?

Темний і зелений - ?

Легкі крила - ?

Чорний і білий – ?

Схожі:

Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні та присвійні. Мета
Лексикологія і фразеологія: засвоєння прикметників-означень, фразеологізмів із прикметниками. Прикметники-синоніми та антоніми
6 клас Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні Мета
Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови“, “Групи прикметників зазначенням” алгоритм, індивідуальні диференційовані картки,...
Тема. Прикметники твердої і мішаної груп. Відмінювання прикметників. Мета
На вивчення теми «Прикметник» відведено 15 годин. Це 6 уроків, через 8 уроків буде контрольний урок. Знання, які ви здобудете під...
Урок №87 Тема. Додавання і віднімання десяткових дробів.( Урок подорож.)
Мета. Формувати вміння та навички учнів додавати і віднімати десяткові дроби, розвивати
Урок 1 Тема: Види спорту
Мета: Ознайомити учнів з новими ЛО теми та з утворенням ступенів порівняння прикметників. Активізувати їх вживання у мові. Розвивати...
Тема: «Підсумковий урок за романом Джонатана Свіфта «Мандри Лемюеля...
Тема: «Підсумковий урок за романом Джонатана Свіфта «Мандри Лемюеля Гуллівера. «Подорож до Ліліпутії»
Урок-подорож у 5-му класі. Тема: «Країна Бухгалтерія»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Натуральні числа та дії над ними»
Урок- подорож Тема: Українська народна вишивка
...
Урок української мови у 4 класі Тема: Прикметник. Повторення вивченого...
У нас незвичайний урок рідної мови. Ми будемо повторювати вивчене та дізнаватись щось нове. А чого ви очікуєте від цього уроку? (визначення...
Тема Квіти-символи року (урок подорож)

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка