Методичні рекомендації до організації самостійної роботи студентів заочної форми навчання освітньо-професійної програми підготовки магістрів спеціальності 030508 "Фінанси та кредит" магістерських програм «Управління фінансами фінансово-кредитних установ»


Скачати 1.67 Mb.
Назва Методичні рекомендації до організації самостійної роботи студентів заочної форми навчання освітньо-професійної програми підготовки магістрів спеціальності 030508 "Фінанси та кредит" магістерських програм «Управління фінансами фінансово-кредитних установ»
Сторінка 1/14
Дата 02.04.2013
Розмір 1.67 Mb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Фінанси > Методичні рекомендації
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   14



Міністерство освіти і науки, молоді і спорту України

Державний вищий навчальний заклад

НАЦІОНАЛЬНИЙ ГІРНИЧИЙ УНІВЕРСИТЕТ






Фінансово-економічний факультет

Кафедра економічного аналізу та фінансів



УПРАВЛІННЯ ФІНАНСОВОЮ САНАЦІЄЮ ТА БАНКРУТСТВОМ ПІДПРИЄМСТВ

Методичні рекомендації до організації самостійної роботи студентів заочної форми навчання

освітньо-професійної програми підготовки магістрів

спеціальності 8.030508 "Фінанси та кредит"

магістерських програм «Управління фінансами фінансово-кредитних установ»;«Управління фінансами у сфері бізнесу», «Управління фінансами у сфері бізнесу»



Дніпропетровськ

Державний ВНЗ «НГУ»

2012

Управління фінансовою санацією та банкрутством підприємств. Методичні рекомендації до організації самостійної роботи студентів заочної форми навчання спеціальності 8.030508 "Фінанси та кредит» магістерських програм «Управління фінансами фінансово-кредитних установ»;«Управління фінансами у сфері бізнесу», «Управління фінансами у сфері бізнесу»  Автори: Л.Г. Соляник, Лісовенкова І.М. – Д.: ДВНЗ «Національний гірничий університет», 2012. – 28 с.

Автор:

Л.Г. Соляник, к.е.н., проф., Лісовенкова І.М., асис.
Затверджено до видання редакційною радою ДВНЗ «НГУ» (протокол № від 2012) за поданням методичної комісії галузі знань 0305 «Економіка і підприємництво» (протокол № 12 від . .2012).

Методичні рекомендації до організації самостійної роботи студентів заочної форми навчання з дисципліни “Управління фінансовою санацією та банкрутством підприємств» розроблено відповідно до навчального плану та програми навчальної дисципліни. Вони містять завдання та методичні рекомендації до самостійної роботи студентів, завдання для домашньої контрольної роботи, перелік питань до екзамену, критерії оцінки при поточному та підсумковому контролі знань студентів, список рекомендованої літератури.

Рекомендації орієнтовано на активізацію виконавчого етапу навчальної діяльності студентів.
Відповідальний за випуск завідувач кафедри економічного аналізу і фінансів д.е.н., проф. О.С. Галушко

Вступ
Оздоровлення фінансової системи України може дати позитивні результати лише за умови санації фінансів базової ланки економіки — підприємств та організацій всіх форм власності, що потребує вирішення багатьох виробничих, науково-технічних, організаційних та фінансових проблем. Найскладнішими є проблеми, пов’язані зі структурною перебудовою економіки, орієнтацією на фінансові важелі, істотним вдосконаленням системи управління. Лише в такому разі можна буде відновити платоспроможність і прибутковість основної маси платників податків, а отже, оздоровити державну фінансову систему.

Ефективному застосуванню санаційних та ліквідаційних процедур сприяє якісна підготовка фахівців у сфері фінансів, зокрема, через вивчення нормативної дисципліни «Управління фінансовою санацією та банкрутством підприємств».

Самостійна робота є основним засобом засвоєння студентами навчального матеріалу. Вона є складовою частиною засвоєння теоретичних основ “Управління фінансовою санацією та банкрутством підприємств” та напрацювання практичних навичок визначення рівня банкрутства, його прогнозу та ефективності проведення реструктуризації, реорганізації, фінансової санації.

Самостійна робота студентів і слухачів забезпечується підручниками, навчально-методичними посібниками, фактичною фінансовою звітністю конкретних підприємств. Самостійна робота студентів над засвоєнням навчального матеріалу може виконуватись в бібліотеці, навчальних аудиторіях та домашніх умовах. Індивідуальні завдання та контрольні роботи різного рівня складності виконуються студентами і вказують на якість освоєння навчальної програми.

Підсумковий контроль з дисципліни “Управління фінансовою санацією та банкрутством підприємств” здійснюється при здачі екзамену.

1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Згідно з навчальним планом підготовки магістрів спеціальності 8.030508 "Фінанси та кредит» магістерських програм «Управління фінансами фінансово-кредитних установ»;«Управління фінансами у сфері бізнесу», «Управління фінансами у сфері бізнесу» передбачено 144 академічних годин (3 кредити ECTS), у т.ч. аудиторно 16 годин ( лекції – 10 годин, практичні - 6 години), самостійна робота студентів 128 години (0,89). Після вивчення дисципліни «Управління фінансовою санацією та банкрутством підприємств» студенти повинні набути професійні компетенції для подальшої практичної діяльності за фахом, що представлені в табл.. 1.1.

Таблиця 1.1 - Компетенції, що набуваються, та зміст дисципліни

Управління фінансовою санацією та банкрутством підприємств”




Компетенції

(з використанням матеріалу модуля студент повинен уміти)

Змістові модулі

1

Організовувати фінансові відносини в разі загрози банкрутства; своєчасно проводити попереджувальні заходи щодо можливого банкрутства підприємства.

Здійснювати діагностику фінансової кризи на підприємстві з використанням традиційних методів діагностики фінансової кризи, багатофакторного дискримінантного аналізу та інтегральних моделей діагностики українських підприємств.

Застосовувати інструментів фінансового контролінгу (системи збалансованих показників, системи раннього попередження та реагування, АВС-аналіз, портфельний аналіз, бенчмаркінг та інші), спрямованого на обмеження кризових процесів, недопущення збитковості підприємстваю

Розробляти план антикризових (санаційних) заходів на підприємстві.

Лекції

Основи антикризового управління фінансами підприємств

Діагностика фінансової кризи на підприємстві

Контролінг в антикризовому управлінні підприємством





Розраховувати та оцінювати основні показники фінансового стану підприємства.

Оцінювати й прогнозувати ймовірність банкрутства на підприємства з використанням традиційних методів діагностики фінансової кризи, багатофакторного дискримінантного аналізу та інтегральних моделей діагностики українських підприємств.

Розробляти план антикризових заходів підприємства.

Практичні заняття

Оцінка основних показників фінансового стану підприємства. Діагностика фінансової кризи на підприємстві.

Розробка плану антикризових заходів.

2

Розробляти програму проведення та здійснювати санаційний аудит на підприємстві з використанням сучасних методів санаційного аудиту (елімінування, СВОТ- аналізу, портфельного аналізу, нуль-базис бюджетування, вартісного та трендового аналізу).

Оцінювати санаційну спроможність підприємства. Приймати рішення про доцільність санації чи ліквідації підприємства.

Проводити експертне оцінювання ефективності антикризових заходів. Розробляти висновок за результатами санаційного аудиту. Складати акт аудиторської перевірки.

Визначати форми фінансування антикризових (санаційних) заходів. Систематизувати заходи з антикризового управління фінансами підприємства. Визначати потребу в капіталі, необхідному для фінансування антикризових заходів (санації) підприємства: для реалізації санаційних заходів виробничо–технічного характеру, потребу в інвестиційному та оборотному капіталі.

Оцінювати . дотримання на підприємстві правил фінансування та умов забезпечення фінансової рівноваги: золотого правила фінансування, золотого правила балансу та вертикальної структури капіталу. Здійснювати санацію балансу підприємства та визначати санаційний прибуток й дизажіо.

Лекції


Санаційний аудит

Форми та необхідні передумови фінансування антикризових заходів






Оцінювати санаційну спроможність підприємства. Приймати рішення про доцільність санації чи ліквідації підприємства. Оцінювати ефективність антикризових заходів. Розробляти висновок за результатами санаційного аудиту. Складати акт аудиторської перевірки.

Визначати потребу в капіталі, необхідному для фінансування антикризових заходів (санації) підприємства: для реалізації санаційних заходів виробничо–технічного характеру, потребу в інвестиційному та оборотному капіталі.

Оцінювати дотримання на підприємстві правил фінансування та умов забезпечення фінансової рівноваги: золотого правила фінансування, золотого правила балансу та вертикальної структури капіталу. Здійснювати санацію балансу підприємства та визначати санаційний прибуток й дизажіо.

Практичні заняття

Оцінювання санаційної спроможності підприємств. Складання і узгодження плану фінансової санації підприємства.

Фінансування санації підприємств. Визначення потреби у капіталі для фінансування антикризових заходів підприємства.

Перевірка дотримання правил фінансування з метою забезпечення фінансової рівноваги на підприємств

Санація балансу.

3

Класифікувати внутрішні фінансові джерела фінансової стабілізації на підприємстві.

Розробляти заходи щодо зростання виручки від реалізації продукції підприємства. Здійснювати реструктуризацію активів. Управляти витратами підприємства на основі використання сучасного механізму та методів управління: директ-костингу; CVP – аналізу; таргет- костингу; методу ABC,; раціоналізації інвестицій.

Обирати та обґрунтовувати вибір зовнішніх фінансових джерел санації підприємств: за рахунок акціонерного капіталу шляхом двохступінчастої санації, конвертації облігацій, альтернативної санації; участі кредиторів у фінансовому оздоровленні боржника; фінансової участі персоналу в санації підприємства.

Розробляти програму реструктуризації підприємств та визначати етапи реорганізації, спрямованої на їх укрупнення або розукрупнення

Складати передавальний та розподільний баланси підприємств.

Лекції

Внутрішні фінансові джерела санації підприємства

Зовнішні фінансові джерела санації підприємства

Реструктуризація та реорганізація підприємств.





Розраховувати прогнозне зростання виручки від реалізації на основі запропонованих санаційних заходів.

Розраховувати оптимальний рівень витрат підприємства з використанням директ-костингу; CVP – аналізу; таргет- костингу.

Складати баланс підприємств після здійснення двохступінчастої санації, конвертації облігацій, альтернативної санації.

Визначати основні критерії і показники ефективності реструктуризації підприємств.

Практичні заняття


Визначення внутрішніх фінансових джерел санації підприємств.

Визначення зовнішніх фінансових джерел санації підприємств.

Реструктуризація підприємств

4

Визначати ринкову та ліквідаційну вартість майна з використанням сучасних методів оцінки: майнового (дохідного), дохідного та ринкового підходів.

Розраховувати ставку дисконтування. Обґрунтовувати необхідність державної санаційної підтримки підприємства.

Проводити фінансову санацію на ухвалу господарського суду та укладати мирову угоду.

Виявляти ознаки прихованого, фіктивного та зумисного банкрутства.

Визначати форми і методи державної фінансової підтримки підприємств.

Лекції


Оцінювання вартості майна підприємства.

Державна фінансова підтримка санації підприємств




Розрахувати ставку капіталізації відкритого акціонерного товариства, вартість власного капіталу, вартість об’єктів оцінювання за різними методами та моделями

Обґрунтовувати необхідність досудового врегулювання господарських спорів фінансової санації підприємства на ухвалу господарського суду та можливість укладення мирової угоди. Виявляти ознаки прихованого, фіктивного та зумисного банкрутства.

Розраховувати мінімально необхідну суму грошей для надання державної підтримки підприємству. Оцінювати доцільність державної підтримки програми розвитку підприємств

Практичні заняття


Оцінювання вартості підприємств.

Методи і спеціальні програми державної фінансової підтримки санації підприємства


2. навчальна програма дисципліни
Тема 1. Основи антикризового управління фінансами підприємств
Фінансова криза, фінансовий менеджмент та необхідність фінансової санації підприємств

Фінансова санація підприємства. Фінансова криза на підприємстві. Сутність процесу, економічний зміст та причини виникнення. Санаційний менеджмент. Необхідність прийняття рішення про проведення фінансової санації підприємств зі складним фінансовим станом. Класична модель фінансової санації.
Тема 2. Діагностика фінансової кризи на підприємстві

Традиційні методи діагностики фінансової кризи. Моделі прогнозування банкрутства. Одно факторні моделі діагностики банкрутства. Багатофакторний дискримінант ний аналіз. Інтегральні моделі діагностики українських підприємств.
Тема 3. Контролінг в антикризовому управлінні підприємством
Сутність фінансового контролінгу, функції та завдання. Стратегічний контролінг. Система збалансованих показників (balanced - scorecard). Оперативний контролінг. Системи внутрішнього контролю на підприємстві. Антикризовий фінансовий контролінг. Система раннього попередження та реагування. План санаційних заходів.
Тема 4. Санаційний аудит
Санаційна спроможність підприємства. Сутність і завдання санаційного аудиту: оцінка потенційної життєздатності підприємства. Визначення санаційної спроможності підприємства як головна мета санаційного аудиту. Характерні риси санаційного аудиту. Методика та етапи проведення санаційного аудиту. Програма аудиту. Збір і систематизація інформації про підприємство. Оперативне та стратегічне становище підприємства. Методика поглибленого оцінювання фінансового стану неплатоспроможного підприємства. Інтегральна оцінка фінансового стану підприємства. Розрахунок та аналіз фактичних показників і тенденцій розвитку. Оцінка глибини фінансової кризи. Аналіз причин і симптомів фінансової кризи. Виявлення сильних і слабких сторін на підприємстві. Прийняття рішення про доцільність санації чи ліквідації підприємства. Складання акта аудиторської перевірки. Закон України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”.
Тема 5. Форми та необхідні передумови фінансування антикризових заходів
Форми фінансової санації. Джерела фінансування санаційних заходів. Потреба в капіталі. Визначення потреби в капіталі, необхідному для фінансування санації підприємства. Потреба в капіталі для реалізації санаційних заходів виробничо–технічного характеру. Потреба в інвестиційному капіталі. Потреба в оборотних коштах. Зміст фінансової рівноваги на підприємстві. Умови забезпечення фінансової рівноваги. Правила фінансування. Золоте правило фінансування. Золоте правило балансу. Правило вертикальної структури капіталу. Ефект фінансового лівериджу. Оптимальна структура капіталу. Незадовільна структура балансу.
Тема 6. Внутрішні фінансові джерела санації підприємства
Внутрішні джерела фінансової стабілізації. Збільшення вхідних грошових потоків, що мають внутрішній характер. Збільшення виручки від реалізації. Реструктуризація активів. Мобілізація прихованих резервів: рефінансування дебіторської заборгованості, згортання (заморожування) інвестицій.

Управління витратами: механізм управління витратами; директ-костинг; CVP –аналіз; таргет- костинг; метод ABC. Раціоналізація інвестицій.

Тема 7. Зовнішні фінансові джерела санації підприємства
Фінансування санації за рахунок акціонерного (пайового) капіталу: основні цілі та порядок збільшення статутного фонду; методи та джерела збільшення статутного фонду; альтернативна санація.

Участь кредиторів у фінансовому оздоровленні боржника: трансформація боргу у власність; пролонгація та списання заборгованості; санаційні кредити.

Фінансова участь персоналу в санації підприємства
Тема 8. Реструктуризація та реорганізація підприємств
Реструктуризація підприємств як специфічний напрям антикризового управління. Загальні передумови реорганізації. Due Diligence у системі антикризового управління. Укрупнення підприємств: сутність та основні завдання реорганізації, спрямованої на укрупнення підприємств; злиття та приєднання; придбання підприємств.

Реорганізація підприємств, спрямована на їх розукрупнення. Перетворення як окремий випадок реорганізації підприємств.

Передавальний та розподільний баланси.
Тема 9. Оцінювання вартості майна підприємства
Необхідність, мета та види експертного оцінювання вартості майна підприємства. Принципи оцінювання. Методи оцінювання: метод балансової вартості, метод ринкової вартості, метод капіталізованої вартості. Інвентаризація майна як складова частина оцінювання його вартості.

Експертне оцінювання цілісних майнових комплексів підприємств. Оцінювання акцій (часток, паїв) у статутних фондах господарських товариств. Оцінювання нематеріальних активів. Експертне оцінювання вартості машин і устаткування. Експертне оцінювання нерухомості. Звіт про експертне оцінювання вартості майна. Сертифікат об'єкта експертного оцінювання.
Тема 10. Економіко-правові аспекти санації та банкрутства підприємств
Доарбітражне врегулювання господарських спорів. Арбітражне врегулювання господарських спорів. Мета провадження справи про банкрутство підприємства-боржника. Функції законодавства про банкрутство. Суб'єкти банкрутства. Підстави для порушення справи про банкрутство. Неплатоспроможність підприємства. Загроза неплатоспроможності. Учасники провадження у справі про банкрутство. Арбітражний керуючий. Розпорядник майна, його функції та обов'язки. Комітет кредиторів. Функції та повноваження керуючого санацією. Функції та повноваження ліквідаційної комісії. Фінансове забезпечення ліквідаційних процедур. Продаж майна банкрута. Розподіл виручки від продажу ліквідаційної маси. Черговість задоволення вимог кредиторів. Ліквідація підприємства. Порядок складання ліквідаційного балансу. Затвердження ліквідаційного балансу. Санація за рішенням арбітражного суду. Мирова угода. Фіктивне банкрутство. Приховане банкрутство. Умисне банкрутство. Податкові аспекти банкрутства


Тема 11. Державна фінансова підтримка санації підприємств
Зміст та необхідність державної санаційної підтримки підприємств. Органи, які вирішують питання санаційної підтримки підприємств. Форми та методи державної підтримки підприємств. Державне фінансування санації підприємств. Надання фінансових ресурсів на поворотній та безповоротній основі. Державна підтримка інноваційного розвитку підприємств. Непрямі методи державного фінансового сприяння суб'єктам господарювання. Державні гарантії та поручительства як інструменти фінансового оздоровлення підприємств. Податкові пільги. Реструктуризація податкової заборгованості. Дозвіл на порушення антимонопольного законодавства. Вітчизняна практика та зарубіжний досвід фінансової санації підприємств.
3.МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

ДО ВИКОНАННЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ


Тема 1:

Основи антикризового управління фінансами підприємств





Мета роботи:

Засвоєння, закріплення, поглиблення та систематизація знань про основи фінансової санації підприємств
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   14

Схожі:

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до організації самостійної роботи студентів денної форми навчання
Економічний аналіз. Методичні рекомендації до організації самостійної роботи студентів денної форми навчання, освітньо-кваліфікаційний...
Методичні рекомендації до самостійної роботи студентів заочної форми навчання
Створення та обробка даних на ПЕОМ: методичні рекомендації до самостійної роботи студентів заочної форми навчання / Укл. В. П. Ярцев...
Екзаменаційна програма з дисципліни «Економіка праці і соціально-трудові...
«Облік і аудит», 030508 «Фінанси і кредит», спеціалізації: «Фінанси», «Банківська справа» денної форми навчання
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до виконання курсового проекту «Організація...
«Фінанси і кредит», спеціальності 03 05 08 01«Фінанси» / Укл.: Г. О. Партин, Г.І. Кіндрацька, А.І. Ясінська, Задерецька Р.І. – Львів:...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ економічних спеціальностей
Методичні рекомендації для самостійної роботи студентів економічних спеціальностей денної форми навчання з дисципліни «Місцеві фінанси»....
ЗАВДАННЯ І МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИКОНАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ...
МЕНЕДЖМЕНТ В ЕКСПЛУАТАЦІЇ БУДІВЕЛЬ: Завдання і методичні рекомендації до виконання контрольної роботи (для студентів 5 курсу заочної...
Методичні рекомендації до організації самостійної роботи з курсу...
Методична розробка складена на основі робочої навчальної програми курсу «Релігієзнавство» затвердженої у 2011 році
Навчально-методичний посібник для студентів напрямів підготовки 030508 «Фінанси і кредит»
«Фінанси і кредит», 030509 «Облік і аудит», 030502 «Економічна кібернетика», 030505 «Управління персоналом та економіка праці»
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до організації самостійної роботи з курсу...
Методичні вказівки до самостійної роботи курсу “Практична діяльність юриста (Практичне право)” складена на основі робочої програми...
Методичні рекомендації щодо оформлення магістерських робіт для студентів спеціальності
Методичні рекомендації щодо оформлення магістерських робіт для студентів спеціальності “Прикладна статистика” усіх форм навчання...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка