Урок № Тема: Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі особистості в драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня»


Скачати 74.71 Kb.
Назва Урок № Тема: Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі особистості в драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня»
Дата 08.02.2014
Розмір 74.71 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Філософія > Урок
Урок №

Тема: Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі особистості в драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня».

Мета: розкрити філософський конфлікт, порушений у творі, учити аналізувати образи драми-феєрії, розвивати в учнів творчу уяву, вміння роботи з текстом, вміння визначати підтекст художнього твору, вміння дискутувати, аргументувати власні думки; удосконалювати навички роботи в групах; виховувати активну життєву позицію, почуття прекрасного, прагнення до творчої самореалізації особистості.

Тип уроку: урок вільного спілкування.

Обладнання: ілюстрації до драми-феєрії, тексти драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня»

Методи і прийоми: проблемні питання, робота в групах, «мозкова атака», діалог з літературним героєм, методи «незакінчені речення», «займи позицію», «асоціативний кущ», робота з текстом .

Не зневажай душі своєї цвіту...

Той цвіт від папороті чарівніший –

Він творить скарби, а не відкриває.

Леся Українка

Не можеш ти своїм життям до себе

дорівнятись.

Леся Українка

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація знань учнів.

1. Вступне слово вчителя.

Коли засумував за рідним краєм, напиши листа. Коли на душі радісно, поділися з друзями. А коли захотілося додому, відвідай рідну оселю. Леся Українка на чужині засумувала за рідним Поліссям. Ця туга вилилася у драмі-феєрії «Лісова пісня». У неї вона вклала «цвіт душі» і вилила із свого серця «те, що не вмирає». Це була творчість на межі життя і смерті. Це не звичайна драма, це драма-казка, драма-пісня, пісня волинського замріяного лісу. Це бездонна криниця з живою водою, яку п’єш і не нап’єшся вдосталь. Її треба читати протягом усього життя, і кожне прочитання буде відкривати новий зміст, нову мудрість, приноситиме незмінну радість зустрічі з мистецьким шедевром. Для юних читачів «Лісова пісня» - прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову та водяну. Людей з життєвим досвідом драма приваблює глибоким філософським змістом, кличе до гармонії буття, до згоди з власною душею. Хочеться, щоб цей твір не тільки збагатив кожного духовно, а й спонукав замислитися над людськими цінностями і своїм життям.

«Лісова пісня» - це твір, з якого ми можемо дізнатися багато чого, але ми розглянемо сьогодні лише одне важливе питання - про духовне і матеріальне в житті людини. Питання духовного і матеріального є актуальним для сучасних громадян. І не дивно, що епіграфом до сьогоднішнього уроку є слова Лесі Українки: «Не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись». Про кого Мавка сказала ці слова? Як ви розумієте ці слова?

2. Метод «Незакінчені речення»

  • Драматична поема – це ....(жанр, що поєднує ознаки драматургії та поезії, це віршована п’єса, яка синтезує драматичний і ліричний, а також епічний спосіб відображення дійсності)

  • Жанр твору «Лісова пісня» Лесі Українки – це ...(драма-феєрія)

  • Драма-феєрія – це ...(драма – це літературний рід, характерною ознакою якого є розкриття явищ життя й характерів героїв через розмови дійових осіб (діалоги, монологи), драматичні твори призначнрі для постановки на сцені; феєрія – це театральна або циркова вистава з фантастично-казковим сюжетом, сценічними ефектами й трюками)

  • Темою драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки є.... (зіставлення світу людини й світу природи в їх гармонійних і дисгармонійних взаємин)

  • Ідея драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки –це...(утвердження думки, що краса врятує світ. Краса, яка виявляється у високій, світлій духовності людини, у її гармонії з природою, у жертовній любові й здатності прощати. Така краса очищає й відроджує людину і світ.)

  • В основу «Лісової пісні» лягли спогади...(про дитинство. Відпочинок із сім’єю у Жабориці, Колодяжному, спогади про мавок, гостювання у дядька Лева Скулинського (із листа до матері від 2 січня 1912 року))

  • Твір складається з ...(прологу, 3-х дій)

  • До світу міфологічних істот належать...(Мавка, Лісовик, Перелесник, Потерчата, Русалки, «Той, що греблі рве», Водяник, Куць, «Той, що в скалі сидить»)

  • До світу людей належать...(Лукаш, дядько Лев, мати Лукаша, Килина)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя.

Леся Українка в «Лісовій пісні» склала нечуваної сили й краси «гімн вільній людині». Для того, щоб донести до читача свій замисел, вона створила систему образів, у які вклала свої думки, поривання. Кожен з вас сьогодні має певні переконання щодо поведінки героїв, правильності чи неправильності способу їхнього життя. Таким чином, простежуючи розвиток конфлікту драми, визначимо, яким же має бути життя справжньої людини, справжнього громадянина.

  1. Робота в групах.

І група.

Проблемне запитання. Як через образ Мавки письменниця розкриває мрію про красиву, щиру, обдаровану, волелюбну людину, утверджує думку, що людина – творець краси?

План

  1. Місце Мавки в системі образів «Лісової пісні».

  2. Портретні риси як засіб розкриття душевної краси героїні.

  3. Риси характеру Мавки.

  4. Розкриття характеру Мавки через її вчинки, стосунки з іншими персонажами драми.

  5. Значення образу для розумінн ідейного змісту твору.

ІІ група.

Проблемне запитання. Яким чином у драмі розкривається роздвоєність духовних поривань Лукаша, його вагання між мрією та буденщиною, між поезією та прозою життя?

План.

  1. Позитивні задатки в характері: творча обдарованість Лукаша.

  2. Риси характеру героя.

  3. Спілкування з Мавкою – перемога світлого й благородного в характері Лукаша.

  4. Причини трагедії героя

ІІІ група.

Проблемне запитання. Як за допомогою образів матері Лукаша та Килини письменниця зображує їх духовне обмеження?

План.

  1. Мати Лукаша – скупа, заздрісна жінка.

  2. Килина – хитра, підступна, нещира молодиця.

  3. Нестримний потяг до збагачення.

  4. Дрібновласницькі інтереси.

Слово вчителя.

У драмі «Лісова пісня» порушено гострий конфлікт філософського характеру: невідповідність високих почуттів людини принизливим умовам повсякденного життя. Філософський конфлікт полягає у роздвоєності людської душі, де діють протилежні сили: добро і зло, правда і неправда, любов і ненависть.

2. Робота з текстом.

- Зачитати портрет Лукаша

(Лукаш – дуже молодий хлопець, гарний, чорнобривий, стрункий, в очах ще є щось дитяче; убраний так само в полотняну одежу; тільки з тоншого полотна; сорочка випущена, мережана біллю, з виложистим коміром, підперезана червоним поясом, коло коміра і на чохлах червоні застіжки; свити він не має, на голові бриль)

- Чому Леся Українка обрала для змалювання образу Лукаша

епітет в очах ще є щось дитяче, що хотіла підкреслити у зовнішності, характері Лукаша? (хотіла показати незіпсованість молодої душі, щоб пізніше відтворити різку зміну у зовнішності і характері цього героя через вплив життєвих обставин і людей)

- Чому, на вашу думку, в одязі Лукаша переважає білий одяг? (Лукаш має чисту, світлу душу, такою приходить у світ кожна людина. Потім хлопець зраджує свою чистоту й перетворюється на вовкулаку. Тобто, зраджуючи духовне в собі, людина стає моторошною потворою)

- Яким постає перед нами Лукаш під час першої зістрічі з Мавкою?

(безпосередній, довірливий, наївний, позбавлений лицемірства, брехливості. Саме щирість, безпосередність хлопця привабили до нього Мавку. Дія відбувається навесні, і в душі Лукаша теж весна – молодість.)

- Зачитати діалог між Мавкою і Лукашем (під час першої зустрічі) Проаналізувати

(уже намічаються перші перешкоди, що сковують людське щастя. Мавка здивована, що Лукаш соромиться сказати дівчині про її красу, що він сам собі не знайде пари.)

  • Аналіз ІІ дії (проблема другої дії – зрада Лукаша)

Проблемне запитання: Чи можливе було взагалі кохання між Лукашем і Мавкою? Обгрунтуйте свою відповідь.

Проблемне запитання: Чи можна пробачити зраду?

3. Займи позицію

Звичайно, можна Категорично – ні

1. Лукаш дуже молодий, гарний, 1. Лісовик: «Доню, доню, як

в очах щось дитяче. тяжко ти караєшся за зраду».

2. Мавка має в серці те, що не 2. Лукаш повинен залишитися

вмирає, а Лукаш, можливо, вовкулаком, бо вчинив зло.

цього не знайшов.

3. Прохання матері, лукавство 3. Перше кохання – річ

Килини, безвольний характер неповторна, двічі відчути

Лукаша. Людині його не дано.

Проблемне запитання. Хто з персонажів пов’язаний з проблемою зради і до чого призводить зрада кожного з них?

Лукаш – Мавка – втрачене кохання

Лукаш – талант до музики – бездуховне життя

Мавка – «покинула високе верховіття і низько на дрібні стежки спустилась» - розчарування в людях, втрата кохання, забуття

Мати Лукаша, Килина – прохання дядька Лева і Лісовика – помста лісових діхів.

4. Діалог з літературним героєм.

Дискусія: любов підносить людину, а в житті панує буденність. Що ж протиставляє Мавка цьому?

(Мавка задає питання класу)

  1. Я протиставляю добро, а чи завжди воно торжествує?

  2. Я протиставляю талант, а чи визнають його люди?

  3. Я протиставляю душу, а чи треба її відкривати всім?

  4. Я протиставляю волю, а, можливо, краще бути рабом?

  5. Я протиставляю чистоту помислів, а зустріла байдужість людей. Чому?

  6. Я протиставляю кохання. Лукаш зрадив і карається за зраду. Чи правильно це?

Робота з текстом.

Зачитати епізод перетворення Лукаша у вовкулаку

Що символізує образ Лукаша-вовкулаки?

(символізує народні погляди на людину: хто зрікся духовного життя, загасив у собі порив до прекрасного, той перестав бути людиною.Пройшовши через очищення, страждаючи і розуміючи свою недосконалість, Лукаш стає мудрішим, бо пізнає смисл свого буття. Він гине, але краплина мудрості, придбана у життєвій боротьбі, залишиться людям.)

Скласти «асоціативний кущ» до образу Лукаша.

Лукаш- сільський хлопець- поет у душі- творець чудової музики- не цінує «душі своєї цвіту»і не розуміє голосу своєї сопілки – любов до Мавки – неспроможний урівноважити у собі духовне й матеріальне – не зміг відстояти своє кохання і «своїм життям до себе дорівнятись» - втрата людської подоби - жертовність заради коханої людини

Проблемне запитання: Який образ – Мавки чи Лукаша – ви вважаєте трагічнішим?

(трагічнішим є образ Лукаша. Бо велика біда – не мати злагоди з самим собою. Лукаш зрадив не лише Мавку, а й себе, власними руками зруйнував щастя, зневажив послану йому Долю. Йому навіть немає на кого нарікати, і Лукаш карається пекельною мукою. Трагічність образу посилює епізод з Долею. Наприкінці дії Лукаш з усмішкою на вустах помирає біля Мавки-верби. Поєднавшись з коханою у смерті, він стає щасливішим, ніж за життя, позначеного помилками і тяжкою зрадою)

ІІІ Підсумки уроку.

Слово вчителя.

Повернемося до початку уроку і дамо відповідь на запитання, чи зможе сучасна людина розв’язати конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі і в складних і суперечливих умовах дорівнятись своїм духовним життям до матеріального.

Рефлексія.

  • на уроці я дізнався....

  • на уроці я навчився...

  • знання й уміння, здобуті на уроках, мені знадобляться для...

ІV. Оцінювання роботи учнів на уроці.

V. Домашнє завдання (на вибір)

1. Написати листа до Мавки або Лукаша.

2. Написати есе «Життя і мрія в згоді не бувають і вічно борються».

3. Написати стислу творчу роботу-роздум «Чи я могла б так покохати, як Мавка?», оцінити в роботі вчинок Мавки (дівчата)

4. . Написати стислу творчу роботу-роздум «Якщо б я був на місці Лукаша...»,оцінити в роботі вчинок Лукаша (хлопці)

Схожі:

«Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає (...
Обладнання: портрет Лесі Українки, ілюстрації до твору, грамзапис, комп'ютерні технології
Літературно музична композиція до дня народження
Лесі Українки, знизу напис: «Переможниця ночі» на сцені стоїть фортепіано, на ньому горить свічечка, з іншого боку – декорації для...
Урок української літератури на тему: «Лісова пісня» Лесі Українки шедевр української драматургії
Обладнання: текст твору, фотомонтажі з краєвидами волинської землі, диск із презентацією. Урок проводиться у комп’ютерному класі
Тема. Творчість Лесі Українки Мета
Мета. Розширювати знання дітей про життєвий і творчий шлях Лесі Українки. Формувати вміння аналізувати віршовані твори, удосконалювати...
Урок української літератури 10 клас Тема. «Лісова пісня». Проблема...
«Лісова пісня» — прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову та водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом,...
Гармонійного єднання людини з природою. 63
Образи драми-феєрії «Лісова пісня». Неоромантичне утверд- ження духовно- естетичної сутності людини, її творчих можли
Гармонійного єднання людини з природою. 63
Образи драми-феєрії «Лісова пісня». Неоромантичне утверд- ження духовно- естетичної сутності людини, її творчих можли
Тема: Урок навчання грамоти. Леся Українка “Вишеньки” Мета
Мета : удосконалювати навички читання віршованих творів,ознайомити з життям і творчістю української поетеси Лесі Українки та її віршем...
ВОЛИНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ
Рецензенти: Гаврилюк С. В., доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри документознавства і музейної справи Волинського національного...
До 140 – річчя від Дня народження Лесі Українки І читець
Легендарна поетеса Маруся Чурай, Марко Вовчок, Олена Пчілка, Ольга Кобилянська, Ліна Костенко та ін. У цьому сузір’ї незгасною зорею...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка