Урок позакласного читання. Оксана Забужко”Казка про калинову сопілку”


Скачати 68.82 Kb.
НазваУрок позакласного читання. Оксана Забужко”Казка про калинову сопілку”
Дата16.03.2013
Розмір68.82 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Філософія > Урок
Тема: Урок позакласного читання.Оксана Забужко”Казка про калинову сопілку”

Мета:Познайомити учнів з творчістю Оксани Забужко;опрацювати зміст повісті;

Удосконалювати вміння учнів обгрунтовано висловлювати власні думки;виховувати дотримання вічних цінностей народної моралі крізь призму оновленого міфу про двох сестер;виховувати в учнів почуття добра та любові до найближчих людей.

Обладнання:презентація “Казка про калинову сопілку”

ХІД УРОКУ

І.Мотивація навчальної діяльності учнів.Оголошення теми,мети,завдань уроку.

Слово вчителя:

Давним-давно,коли ще й світу не було,

Коли не було ні води,ні суші,

З’являлися спокусники на зло,

Але були і ті,які добром спасали душі

Ці сили дві такі могутні,

Що їх двобій завжди лякає,

У зла помічники є смутні,

Але,на жаль,не всі їх знають…

Один із них-то заздрість тиха,

Що в грудях десь легенько дише,

Ти ще не відчуваєш лиха,

Та лихо в серці слід залишить…

Ми з вами всі звичайні люди,

Й робити вибір важко,та пам’ятаймо інше:

Коли не знаємо,що завтра буде,

Робімо краще світ навколо нас добрішим!

Т.В.Крук
Сьогодні ми познайомимося з казкою-повістю Оксани Забужко “Казка про калинову сопілку”.Але спочатку послухаймо розповідь про життя самої письменниці,аби знати,якою особистістю є авторка твору-шедевру(для повідомлення мети уроку вчитель користується презентацією на дошці).

Вивчення нового матеріалу

Розповідь учня:

Народилася 19 вересня 1960 р. в Луцьку в родині філологів. 1968 р. переїхала з батьками до Києва.

Друкуватися в літературній періодиці почала з 1972 р. (вірші).

Закінчила: Київську середню школу №82 (1977), філософський факультет Київського університету ім.Шевченка (1982) та аспірантуру при кафедрі етики і естетики цього ж університету (1986). 1987 р. захистила дисертацію «Естетична природа лірики як роду мистецтва» на звання кандидата філософських наук.

В 1986-1988 рр. викладала естетику та історію культури в Київській консерваторії ім.Чайковського. З 1988 р. - співробітник Інституту філософії Академії Наук України. В 1992-1994 рр. перебувала в університетах США (Пенсильванському, Гарвардському, Пітсбурзькому) як “запрошений письменник” та Фулбрайтівський стипендіат. Від 1996 р., коли було видано «Польові дослідження з українського сексу» в Україні та «A Kingdom of Fallen Statues» у Канаді, провадить кар’єру професійного літератора. Багато подорожує (див. Календар). Має низку громадських навантажень - Віце-президент Українського ПЕН-центру, член Наглядової Ради Міжнародного Фонду «Відродження», член багатьох редколегій, журі, конкурсних комітетів в Україні та за кордоном.

Вчитель:Останні кілька років точаться розмови про те,аби представити Оксану Забужко до нагородження Нобелівською премією у номінації “Література”.В Україні до такої нагороди свого часу були представлені:Іван Франко(за поему “Мойсей”),Улас Самчук(за трилогію “Волинь”),Олесь Гончар(за роман “Собор”),Василь Стус,Іван Багряний,Ліна Костенко(за роман “Маруся Чурай”).Жоден з них не отримали нагороди з тих чи інших причин.

До теми вбивства рідних людей українські письменники звертаються досить-таки часто:Юрій Яновський у романі “Вершники”,Ольга Кобилянська в повісті “Земля”,Ліна Костенко у вірші “Калинова сопілка”.

А зараз я пропоную послухати народну казку про калинову сопілку(казку розповідає один з учнів).

Вчитель:До цієї казки як до першоджерела звертались багато митців слова:Богдан Грінченко,Леонід Шиян,Ліна Костенко,Оксана Забужко.Щоразу виходили різні інтерпретації твору.Пропоную вам послухати поезію Ліни Костенко “Калинова сопілка”

Ми з нею разом підем по гриби.

Вона мене ненавидить, я знаю.

Шумлять мені берези і дуби,

шумлять вітри Славутича й Дунаю:

- Ой, стережися, дівчино, її!

Вона той ніж взяла не для опеньків.

Там чорнолісся, там глухі гаї,

німі провалля і дощі сліпенькі.

Вона ледача бабина дочка.

А ти дочка ненависна, ти дідова.

Вона того лиш тільки і чека,

коли ви до гущавини підійдете.

Гей, озирнись!.. А ніколи мені.

Та й берегтись була б мені охота.

Ненависть їй висотує всі дні,

а в мене завжди є якась робота.

Спокійна я. Аж міниться вона.

Все між дерев скрадається у пущі.

Ножа виймає, а того й не зна:

такі, як я, беззахисні, - немрущі.

Коли ж мене в ялиннику густім

таки уб'є ота брехлива дівка, -

минуть віки... Калинова сопілка

всю правду скаже голосом моїм.

Оксана ж Забужко у своєму творі,непомильно використовуючи фольклорні цитати,створила дивовижний твір про історію українського селянського побуту,про велику трагедію українського роду, про добро і зло.Повість невелика за розміром -51ст.Твір складається з 30-ти невеликих частин,що тісно пов’язані за змістом.А композиція повісті-струнка,чітка,красива.

Вчитель звертається до презентації для розгляду композиції твору.

Робота над змістом твору

Запитання для учнів:

1.Коли Ганнуся відчула ,що батько більше любить Оленку?

2.Що робила Оленка(свідомо чи несвідомо),щоб роздратувати Ганну-панну?

3.Знайдіть у тексті місце,в якому розповідається про жінку-прочанку,яка говорить про долю дівчат?

4.Що таке доля?І чи може, на вашу думку,людина сама змінювати хід свого життя?

5.Які приховані таланти мала Ганна-панна?

6.Оленці складали посаг із зароблених Ганною грошей.Чи була Оленка вдячна сестрі?

7.Знайдіть у тексті місце,коли Оленка образилась на Ганну через хлопця,якого Ганна відштовхнула,і він заспівав пісню”А я з сестрою вечір постою…”Як себе повела Ганна,а як-Оленка?

8.Коли прийшли свати від Дмитра,що подумала Ганна-панна?

9.Чому така люта образа зародилась у душі Ганни?

10.Хто наштовхнув Ганнусю на думку про вбивство?

Проблемне запитання:

Чому Ганнуся,яка виросла в нормальній сім’ї,стала вбивцею?

Вчитель постійно звертає увагу учнів на презентацію.

Вчитель:Ганна часто цікавилась легендою про Каїна і Авеля,розпитувала про це у батька,у батюшки.

В Адама і Єви було двоє синів. Старшого звали Каїн а молодшого — Авель. Каїн орав землю, та землі н< любив. І зірок не любив, і птахів не любив, і дерев ні любив. Каїн усім заздрив і всіх ненавидів, тому що вії був злий і жорстокий.
Коли птахи пролітали понад землею, Каїн кидаї у них каміння: заздрив птахам, що вони вміють літати.
Коли зірки спалахували в небі, Каїн і в зорі кидав каміння, тому що зірки вміли світити. Коли опівдні дерева кидали на землю тінь, Каїн обламував гілки — він і тіні чужій заздрив! Злою людиною був Каїн, дуже злою.
А брат Каїна — Авель — був веселий і добрий. Він випасав овець. З ранку й до вечора блукав зі своєю отарою широкими луками, грав на сопілці, співав пісень.
Зірки, дерева й птахи слухали його пісні. То були перші пісні на землі.
Птахи, дерева й зірки полюбили Авеля. А Каїна почали боятися.
Якось холодної ночі надумали брати розпалити вогнище. .
Довго Каїн розпалював своє вогнище. Та не слухався вогонь злих Каїнових рук. Не горів.
А під добрими руками Авеля вогнище спалахнуло відразу. Затріскотіли гілки, наче тільки чекали доторку легких пальців Авеля.
Заграло полум'я. Весело зробилося навкруги, тепло. Заспівав Авель пісню про вогонь і про зірки, про те, як гарно жити.
Позаздрив Каїн Авелю, що вогнище в нього розгорілося. Підняв із землі камінь і вбив брата свого.
Урвалась пісня. Упав Авель на землю. Покотилася сопілка. Не вигравати їй більше веселих пісень.
Озирнувся Каїн. Навкруги — нікого. «Ніхто й не бачив, як я убив Авеля, ніхто й не довідається»,— подумав Каїн. І втік до лісу. Скрадається Каїн лісом, раптом чує — дерева зашепотіли: «Каїне, де твій брат Авель?»
Кинувся Каїн від дерев у степ, а над ним зірки піднялися та як задзвонять із небес: «Каїне, де твій брат Авель?»
Заметушився Каїн: куди втікти від зірок? До землі ригнувся, плазує, наче павук, очима косує.
Прокинулися птахи. З усіх боків галасують: «Каїне, ї твій брат Авель?»
І здалося Каїну — то всесвіт кричить йому навздогін: «Де твій брат Авель?»
— Хіба я вартівник своєму братові? — зухвало відповів Каїн.
Збагнув Каїн, що хоч нікого й не було, коли він убив Авеля, та бачили те зірки, дерева, птахи...
 
І зненавиділи люди Каїна за те, що він заплямував землю кров'ю. І прокляли його. І його ім'я.
Відтоді минуло багато-багато віків. Багато зірок згасло. Люди народжувалися і помирали. Мінялися звичаї. Забувалися казки. Але й до сьогодні про лиху, заздрісну людину кажуть: Каїн. Або окаянний*.
Скрадається, благословилося, зненавиділи, заплямував. Окаянний — грішний, проклятий.

Вчитель:Мова твору Оксани Забужко співуча,калинова.Вона вмістила багатство всього українського словника.В одному з інтерв’ю письменниця зізналася,що вона не прозаїк,вона лірик.Ось,наприклад,як одним реченням письменниця розкриває жіночу долю:”от вам і всенький жіноцький вік-не встигаєм оханутися,а вже й дочка на виданні,а ти-вже бабою,дарма,що й тобі ще брови не злиняли,-агов,люди,а де ж моє життя,в яку ополонку провалилося за щоденним поранням-шпортанням,хата-поле-город-кури-гуси-свині-корови,дитячі хвороби,ніючі надвечір крижі й не згадати коли востаннє на небо дивилася?...Мовчи ,бабо,знай мовчи,менше гріха буде”

Узагальнення.Підсумок уроку.

Вчитель:Фінал твору сумний.Я пропоную вам кольорову арт-терапію,щоб змінити ваш настрій.

Арт-терапія:”Кольори і малюнки”

-як ці картинки можуть бути пов’язані з нашим твором?

-який настрій відповідає цим кольорам?

Малюнки розміщені на презентації

Творче завдання:після арт-терапії я пропоную вам придумати інший,не трагічний фінал твору.(відповіді учнів)

Домашнє завдання:написати відгук про повість,висловивши особисту думку про проблему добра і зла,порушену авторкою.


     

Схожі:

Урок позакласного читання. Оксана Забужко”Казка про калинову сопілку”
Удосконалювати вміння учнів обгрунтовано висловлювати власні думки;виховувати дотримання вічних цінностей народної моралі крізь призму...
Оксана Забужко Казка про калинову сопілку OCR Busya «Забужко О. Сестро,...
Тільки мати вперто казала — молодик, доки сама в це не повірила: відомо ж бо, що молодик — то на долю, а недобір — тим він і недобір,...
Урок позакласного читання в 2 класі Тема: ДО НАС КАЗКА ПРИЙШЛА Вчитель: Маринич Л. П
У руці у мене телеграми. Вранці, йдучи до школи, я зустріла листоношу, який віддав мені їх. Ці телеграми надіслані вам. Зараз треба...
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ «В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА, НЕСПОКІЙНА РІЧКА»
Мета: на зразках художніх творів поглиблювати уявлення дітей про природу рідного краю. Розвивати мовлення учнів, працювати над збагаченням...
Урок позакласного читання в 11 класі
Мета: розкрити красу високого почуття через зразки світової поезії про кохання
Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко,...
Тема. Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко, О.Ільченка. «Життя видатних дітей»
Байка. Особливості в українській і світовій літературі. Сміючись,...
Мета: дати уявлення учням про байку, ознайомити з історією, особливостями структури
Тема: Вічна загадка людської душі… (за новелою М. Коцюбинського «Сон») Мета
Тип уроку: урок позакласного читання, урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору)
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ У 9 КЛАСІ НА ТЕМУ: «СУЧАСНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ...
Україні – зацікавити новими іменами, що заявляють про себе яскравими художніми полотнами
Урок позакласного читання
Мета: вчити учнів аналізувати художній твір, давати характеристику персонажам, порівнювати різні твори
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка