1. Бізнес-план у ринковій системі господарювання


Скачати 163.8 Kb.
Назва 1. Бізнес-план у ринковій системі господарювання
Дата 21.03.2013
Розмір 163.8 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
Західнодонбаський інститут економіки і управління

Кафедра фінансів

МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ


до вивчення дисципліни

"БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ РОЗВИТКУ

ПІДПРИЄМСТВА"

для студентів V курсу заочної форми навчання

Павлоград – 2009

Навчально-методичний комплекс з вивчення дисципліни "Бізнес-планування розвитку підприємства" для підготовки студентів V курсу з напрямку "Економіка і підприємництво". / Укладач: О.Ю. Слинько, доцент ЗПІЕУ – Павлоград. – 2009.

Затверджено

Пр. №1від 28.08.2009 р.

ВСТУП



Суттєві зміни у середовищі функціонування вітчизняних підприємств останніх років вимагають нині використання принципово нових підходів та засобів вирішення господарських проблем. У країнах з розвинутою ринковою економікою реалізація будь-якого проекту починається з розробки бізнес-плану. Цей документ розглядається не лише як дійовий інструмент управління, але й як засіб залучення необхідного фінансування.

Саме для того, щоб розвинути у студентів практичні навички складання бізнес-плану введено курс "Бізнес-планування розвитку підприємства", головними завданнями якого є:

  • з'ясувати сутність, мету та логіку розробки бізнес-плану;

  • охарактеризувати структуру та зміст бізнес-плану;

  • визначити методи та підходи до розробки бізнес-плану, які найчастіше використовуються на практиці.

Розв'язанню завдань курсу підпорядковано й логіку його викладання.

Курс бізнес-планування пропонує алгоритм розв'язання проблем, пов'язанних із розробкою бізнес-плану за міжнародними стандартами. У ньому крок за кроком подається процедура підготовки бізнес-плану. Матеріал курсу дає уявлення про інформацію, необхідну для розробки бізнес-плану; розглядає питання, до яких підприємцеві потрібно особливо уважно поставитися під час підготовки бізнес-плану; визначає, до чого будуть особливо чутливими читачі бізнес-плану і на основі чого вони прийматимуть рішення про фінансування проекту.

Після вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти мету, завдання та можливості використання бізнес-плану, мати чітке уявлення про порядок його складання, оволодіти практичними засобами та методами розробки.

П Р О Г Р А М А



Тема 1. Бізнес-план у ринковій системі господарювання.

Сутнісна характеристика бізнес-плану. Об'єктивна необхідність планування підприємницької діяльності. Поняття бізнес-плану. Призначення бізнес-плану та його місце у ринковій системі господарювання. Різновиди бізнес-плану.

Мета розробки бізнес-плану. Причини, що зумовлюють необхідність оволодіння мистецтвом розробки бізнес-плану.

Формування інформаційного поля для бізнес-плану. Поняття та чинники інформаційного поля для бізнес-плану. Джерела отримання інформації. Основні вимоги до інформації. Формування базової інформації для бізнес-плану.

Загальна методологія розробки бізнес-плану. Можливість і доцільність відокремлення в процесі роботи над бізнес-планом двох стадій: підготовчої та основної.

Основні поняття: бізнес-план, інформаційне поле для бізнес-плану, підготовча та основна стадії розробки бізнес-плану.
Тема 2. Підготовча стадія розробки бізнес-плану.

Логіка процесу стратегічного планування на підготовчій стадії. Поняття стратегії. Основні етапи стратегічного планування: оцінка загального стану (зовнішній та внутрішній аналіз); визначення місії фірми; формування мети діяльності фірми; аналіз стратегічних альтернатив та вибір стратегії.

Оцінка сприятливих зовнішніх можливостей та загроз бізнесу. Аналіз загальноекономічних чинників зовнішнього середовища

Оцінка сильних та слабких сторін фірми. Необхідність аналізу ситуації на фірмі. Мета аналізу дії внутрішніх чинників. Основні елементи оцінки сильних та слабких сторін фірми. Використання форми балансу в процесі внутрішнього аналізу. Поняття та сутність SWOT-аналізу.

Визначення місії фірми. Необхідність визначення місії.

Формування мети діяльності фірми. Поняття мети діяльності фірми як кінцевого стану, якого фірма сподівається досягнути у майбутньому. Терміни (показники), що використовуються для формулювання мети. Вимоги до правильно сформульованої мети діяльності фірми. Основні помилки у процесі визначення мети та причини її виникнення.

Типові стратегії бізнесу за класифікацією М. Портера.

Основні поняття: стратегія, етапи стратегічного планування, SWOT-аналіз, місія фірми , мета діяльності фірми.
Тема 3. Структура, логіка розробки та оформлення бізнес-плану.

Структура бізнес-плану. Чинники, що визначають зміст бізнес-плану та його обсяг. Загальні вимоги до змісту бізнес-плану. Структура бізнес-плану, орієнтованого на залучення інвестицій у виробничу діяльність: резюме; галузь, фірма та її продукція (послуги); дослідження ринку; маркетинг-план; виробничий план; організаційний план; оцінка ризиків; фінансовий план. Особливості побудови бізнес-плану залежно від сфери та складності підприємницької діяльності.

Логіка розробки бізнес плану. Внутрішня логіка процесу розробки бізнес-плану: вибір продукції (послуг) для ринку; дослідження ринкового середовища майбутнього бізнесу; вибір місця розташування фірми; прогнозування обсягів продаж; визначення виробничих параметрів бізнесу; розробка цінової та збутової політики; обґрунтування організаційних параметрів бізнесу; опис потенційних ризиків майбутнього бізнесу і пошук шляхів їх мінімізації; оцінка очікуваних прибутків і збитків; написання висновків щодо основних положень бізнес-плану.

Вимоги до стилю написання та оформлення бізнес-плану. Правила оформлення бізнес-плану. Форма титульного аркуша. Функціональне призначення та правила оформлення сторінки змісту. Складання резюме, його призначення та зміст.

Основні поняття: структура бізнес-плану, титульний аркуш бізнес-плану, резюме.
Тема 4. Продукт (послуги) і ринок, маркетинг-план.

Галузь, форма та її продукція. Мета розробки та структура розділу. Аналіз поточного стану справ у галузі та очікуваних тенденцій її розвитку. Концепція поведінки в галузі. Статус бізнесу. Опис продукту (послуги) бізнесу.

Дослідження ринку. Мета та структура розділу. Процедура дослідження ринку та її основні етапи. Сегментація ринку. Визначення цільового ринку бізнесу.

Мета та логіка розробки маркетинг-плану. Основні завдання маркетинг-плану. Визначення мети та завдань маркетингової діяльності фірми. Вибір та обґрунтування стратегій маркетингу та програм, які її забезпечують

Стратегія маркетингу. Принципи вибору загальної маркетингової стратегії бізнесу.

Передбачувані обсяги продаж.

Основні поняття: сегментація ринку, цільовий ринок бізнесу, маркетингова стратегія бізнесу.
Тема 5. Виробничий план і організаційний план.

Головне завдання та складові блоки виробничого плану. Структура виробничого плану. Чинники, що впливають на обсяги та детальність інформації у виробничому плані.

Зміст виробничого плану. Основні виробничі операції (робочі процеси). Схема виробничих потоків. Машини та устаткування: характеристика виробничої бази; витрати на купівлю та (або) оренду; амортизаційні відрахування. Сировина, матеріали та комплектуючі вироби: перелік необхідних видів; їх постачальники; фінансові та інші умови постачання; запаси матеріальних ресурсів. Виробничі та невиробничі приміщення.

Мета та структура організаційного плану. Головні завдання організаційного плану: довести правильність вибору організаційної форми бізнесу; охарактеризувати основний управлінський персонал фірми; визначити потреби бізнесу у персоналі. Послідовність етапів розробки організаційного плану.

Основні поняття: структура виробничого плану, схема виробничих потоків, структура організаційного плану.
Тема 6. Оцінка ризиків.

Мета розробки та структура розділу "Оцінка ризиків". Сутність підприємницького ризику. Концепція управління ризиками: оцінка ступеня ризиків; розробка механізмів реагування на можливі негативні наслідки; здійснення заходів щодо нейтралізації або мінімізації негативних наслідків. Основна мета та параграфи розділу "Оцінка ризиків".

Зміст розділу "Оцінка ризиків". Типи можливих ризиків. Найбільш ймовірні типи ризиків. Способи реагування на загрози бізнесу: розробка організаційних та операційних процедур запобіжного (профілактичного) характеру; розробка альтернативних планів.

Основні поняття: підприємницький ризик. Концепція управління ризиками
Тема 7. Фінансовий план.

Значення та технологія розробки фінансового плану. Мета складання фінансового плану, його значення для самого підприємця, для потенційних кредиторів або інвесторів. Особливості фінансового плану відносно інших розділів бізнес-плану. Структура фінансового плану.

План доходів та видатків (план прибутків та збитків).

План грошових надходжень та виплат (плановий касовий бюджет; план руху готівки

Плановий баланс. Мета складання планового балансу. Аналіз "чутливості".

Основні поняття: фінансовий план, структура фінансового плану, план доходів та видатків (план прибутків та збитків), план грошових надходжень та виплат (плановий касовий бюджет; план руху готівки, плановий баланс.

Після вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти мету, завдання та можливості використання бізнес-плану, мати чітке уявлення про порядок його складання, оволодіти практичними засобами та методами розробки документу.

План семінарських та практичних занять

з дисципліни"Бізнес -планування розвитку підприємства"
Семінарське заняття 1.

Мета: Систематизація знань щодо сутності бізнес-плану.

Аналіз ролі бізнес-плану в системі господарювання.

Набуття практичних навичок розробки бізнес-плану.
Тема: Бізнес-план у ринковій системі господарювання.

Підготовча стадія та структура розробки бізнес-плану.

План.

  1. Сутність бізнес-плану, його призначення.

  2. Місце бізнес-плану у системі планування діяльності фірми.

  3. Зовнішня мета розробки бізнес-плану.

  4. Інформація, яка потрібна для розробки бізнес-плану.

  5. Стадії процесу розробки бізнес-плану.



Питання для обговорення.

  1. Чим відрізняється бізнес-план від інших планів, які складаються фірмою?

  2. Чому бізнес-план складається не лише для нових, але й для існуючих фірм?

  3. Чи розробляється бізнес-план для реалізації некомерційних проектів?

  4. Чим пояснюється відсутність єдиної, стандартної, загальновизнаної методики розробки бізнес-плану?


Семінарське заняття №2.

Тема: Фінансовий план: сутність та особливості розробки.

Мета: Систематизація знань щодо сутності фінансового плану.

Аналіз особливостей розробки фінансового плану

Набуття практичних навичок розробки фінансового плану.
План.

  1. Мета розробки фінансового плану (для підприємця, інвесторів, кредиторів).

  2. Зміст та структура фінансового плану.

  3. Вимоги до інформації, що використовується для складання фінансового плану.

  4. Фінансові коефіцієнти, які мають бути наведені в бізнес-плані.

Питання для обговорення.

Особливості розробки фінансового плану щодо інших розділів бізнес-плану.
Практичне заняття №3.
Мета: Систематизація знань щодо розділів оцінка ризиків та показників фінансового плану.

Набуття практичних навичок визначати необхідні джерела фінансових ресурсів. плану розробки фінансового плану.

Набуття практичних навичок розробки бізнес-плану підприємства згідно міжнародних стандартів.
. Тема: Оцінка ризиків. Визначення основних показників фінансового плану.

План.

1.Методи оцінки ризиків реалізації бізнес-плану.

2.Методика проведення аналізу чутливості.

3.Розробка заходів щодо нейтралізації ризиків або мінімізації негативних наслідків реалізації бізнес-плану.

4 Прогнозування грошових потоків інвестиційного проекту.

5.Визначення основних показників ефективності інвестиційного проекту.
Приклади типових завдань з аудиторної контрольної роботи.

Варіант А.

1. Складіть перелік питань, відповіді на які допоможуть створити основу для написання:

а) розділу "Галузь, фірма та її продукція";

2. Визначте, яку інформацію потрібно зібрати та які дії необхідно виконати, аби розробити відповідний розділ бізнес-плану. Складіть таблицю за наведеною формою:

Розділ бізнес-плану

Потрібна інформація

Перелік необхідних дій

"Галузь, фірма та її продукція"

1.

1.

2.

2.

3.

3.

…………………

………………….

"Дослідження

ринку"

1.

1.

2.

2.

3.

3.

………………….

…………………..

3.Практичне завдання.

Варіант Б.

1. Складіть перелік питань, відповіді на які допоможуть створити основу для написання розділу "Маркетинг-план".

2. Визначте, яку інформацію потрібно зібрати та які дії необхідно виконати, щоб зробити "Маркетинг-план". Складіть таблицю за наведеною формою:

Розділ бізнес-плану

Потрібна інформація

Перелік необхідних дій

"Маркетинг-план"

1.

1.

2.

2.

3.

3.

…………………

………………….

3.Практичне завдання

Варіант С.

1. Складіть перелік питань, відповіді на які допоможуть створити основу для написання розділу "Виробничий план".

2. Визначте, яку інформацію потрібно зібрати та які дії необхідно виконати, щоб розробити "Виробничий план". Складіть таблицю за наведеною формою:



Розділ бізнес-плану

Потрібна інформація

Перелік необхідних дій

"Виробничий план"

1.

1.

2.

2.

3.

3.

…………………

………………….

3.Практичне завдання
Варіант Д.

1

1. Складіть перелік питань, відповіді на які допоможуть створити основу для написання фінансового плану.

2. Визначте, яку інформацію потрібно зібрати та які дії необхідно виконати, щоб розробити фінансовий план. Складіть таблицю за наведеною формою:

Розділ бізнес-плану

Потрібна інформація

Перелік необхідних дій

"Фінансовий план"

1.

1.

2.

2.

3.

3.

…………………

………………….

3.Практичне завдання



Приклади тестових завдань до заліку.




ОДИНИЧНИЙ ВИБІР


  1. План доходів і витрат фірми складається для:

а) характеристики результатів майбутньої діяльності фірми з погляду її прибутковості;

б) визначення періодів, коли фірма відчуватиме дефіцит або надлишок готівки;

в) визначення суми коштів, які необхідно запозичити в плановому періоді.

  1. Результати аналізу чутливості викладаються в такому розділі бізнес-плану:

а) "Дослідження ринку";

б) "Галузь, фірма та її продукція";

в) "Маркетинг-план";

г) "Організаційний план";

д) "Оцінка ризиків";

е) "Фінансовий план".

  1. Фінансові коефіцієнти в бізнес-плануванні розраховують для:

а) визначення потреб фірми у фінансових ресурсах;

б) визначення міри ризику інвестування коштів;

в) розрахунків точки беззбитковості;

г) оцінки фінансової ефективності вкладання коштів у даний проект.

  1. Чистий потік готівки – це:

а) різниця між готівковими коштами на початок місяця і загальною сумою всіх грошових виплат за цей місяць;

б) сума готівкових коштів на початок місяця і загальних грошових надходжень за цей місяць;

в) різниця між загальною сумою всіх грошових надходжень і загальною сумою всіх платежів фірми за місяць;

г) чистий прибуток до сплати податків.

  1. Аналіз чутливості – це:

а) оцінка умов і термінів повернення інвесторам вкладених коштів та їх можливих (передбачуваних) доходів;

б) аналіз найбільш імовірних типів ризиків у даному бізнесі;

в) дослідження еластичності попиту на продукцію фірми;

г) перевірка достовірності базових (початкових) припущень, на яких ґрунтуються розрахунки фінансових документів.

МНОЖИННИЙ ВИБІР


  1. Для розрахунку точки беззбитковості необхідно знати:

а) загальні операційні витрати;

б) обсяги виробництва продукції;

в) ціну продажу одиниці продукції фірми;

г) прямі (змінні) витрати на одиницю продукції;

д) прибуток від реалізації продукції.

  1. У плані доходів і витрат фірми до собівартості проданих товарів включають:

а) операційні витрати;

б) матеріальні витрати;

в) прямі витрати праці;

г) відсотки, сплачені за кредит.

  1. До фінансових коефіцієнтів, що відображають інтереси інвесторів, належать:

а) коефіцієнт термінової ліквідності;

б) коефіцієнт заборгованості;

в) окупність інвестицій;

г) коефіцієнт чистого прибутку;

д) коефіцієнт співвідношення залучених і власних коштів.

  1. Особливості фінансового плану порівняно з іншими розділами бізнес-плану полягають у тому, що він:

а) складається з перспективою на 3 роки;

б) є найбільшим розділом бізнес-плану;

в) містить відповідний перелік фінансових документів, кожен з яких має стандартну форму.

  1. План грошових надходжень і виплат дає змогу визначити:

а) періоди діяльності, коли фірма відчуватиме брак або надлишок готівки;

б) розмір чистого прибутку;

в) розмір сплати відсотків за кредит;

г) скільки коштів треба позичати;

д) термін повернення позикових коштів.

АЛЬТЕРНАТИВНИЙ ВИБІР


  1. Точка беззбитковості дає змогу з'ясувати:

а) скільки одиниць продукції необхідно продати, щоб витрати фірми окупились її доходами (так/ні);

б) за якого обсягу продажу (у фізичних одиницях) бізнес фірми стає прибутковим (так/ні);

в) за якого обсягу продажу (у фізичних одиницях) бізнес фірми залишатиметься збитковим (так/ні).

  1. Плановий баланс, який складають у бізнес-плані, дає змогу:

а) подати в узагальненій формі результати майбутньої діяльності фірми з погляду її прибутковості (так/ні);

б) визначити періоди, коли фірма відчуватиме дефіцит або надлишок готівки (так/ні);

в) визначити суму коштів, яку необхідно взяти в борг у плановому періоді (так/ні).

  1. До поточних активів фірми відносять:

а) матеріальні запаси (так/ні);

б) обладнання (так/ні);

в) дебіторську заборгованість (так/ні);

  1. Інтереси власників капіталу відображають коефіцієнти:

а) ліквідність (так/ні);

б) платоспроможність (так/ні);

в) рентабельність (так/ні).


  1. План доходів і витрат фірми з добрими перспективами щодо прибутку:

а) свідчить про стабільну платоспроможність фірми (так/ні);

б) не є свідченням стабільної платоспроможності фірми (так/ні);

в) забезпечує стабільну платоспроможність фірми (так/ні).

Питання до заліку

  1. Сутнісна характеристика бізнес-плану.

  2. Мета розробки бізнес-плану.

  3. Формування інформаційного поля для бізнес-плану.

  4. Загальна методологія бізнес-плану.

  5. Процес стратегічного планування на підготовчій стадії.

  6. Оцінка сприятливих зовнішніх можливостей та загроз бізнесу.

  7. Характеристика стратегій бізнесу за класифікацією М. Портера.

  8. Чинники, що визначають зміст бізнес-плану та його обсяг.

  9. Структура бізнес-плану, орієнтованого на залучення інвестицій у виробничу діяльність.

  10. Загальні правила та вимоги оформлення бізнес-плану.

  11. Мета розробки та структура розділу "Дослідження ринку".

  12. Мета та структура розділу "Галузь, фірма та її продукція".

  13. Завдання та логіка розробки маркетинг-плану.

  14. Завдання та логіка розробки виробничого плану.

  15. Мета та логіка розробки організаційного плану.

  16. Мета та логіка розробки розділу "Оцінки ризиків".

  17. Заходи для нейтралізації або мінімізації негативних наслідків можливих ризиків бізнесу.

  18. Структура фінансового плану.

  19. Процедура складання плану доходів і витрат.

  20. Процедура аналізу чутливості бізнес-плану.

Список рекомендованої літератури.

1.Бланк И.А. Инвестиционный менеджмент. – Киев: МП 2ИТЕМ" ЛТД. – 1995. – 448 с.

2.Липсиц И.В., Коссов В.В. Инвестиционный проект: методы подготовки и анализа. – М.: Бек. – 1996. – 253 с.

3.Покрапивний С.Ф., Соболь С.М. Швиданенко Г.О. Бізнес-план: технологія розробки та обґрунтування: Навч. посібн. – КНЕУ. – 2006. – 208 с.

4.Савчук В.П., Прилипко С.И., Величко Е.Г. Анализ и разработка инвестиционных проектов: Учебн. пособие. – Киев: Абсолют-В, Эльга. – 1999. – 304 с.

5.Сборник бизнес-планов с комментариями и рекомендациями / Под ред. В.М. Попова. – 2-е изд. – М.: Финансы и статистика. – 1998. – 488 с.

6.Уткин Э.А. Бизнес-план. Организация и планирование предпринимательской деятельности. – М.: Экмос. – 1997. – 96 с.

7.Шудра В.Ф., Беличко А.Н. Как подготовить успешный бизнес-план. – 2-е изд. – К.: Капрал. 1997. – 100 с.

8. Слинько О.Ю. Опорно-логічний конспект лекцій з дисципліни « Бізнес-планування розвитку підприємства» - ЗПІЄУ, 2008.

Схожі:

1. Дефініція «соціально-економічна безпека» в системі понять управління...
Ому середовищі, що характеризується нестабільністю та постійною динамікою. Таке середовище змушує керівництво швидко адаптуватися...
Складання основних розділів бізнес-плану. Титульний лист. Резюме....
Мета: формувати навички складати бізнес-план селянського (фермерського) господарства
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ
По-друге, бізнес-план це документ, який охоплює всі сторони діяльності підприємства
Підприємство в сучасній системі господарювання
Метою цього вивчення є вироблення стандартів економічного управління діяльністю підприємства, пошук та застосування нових і ефективних...
Закон спадної граничної корисності блага та пояснення споживчої поведінки
Конкуренція та монополія в ринковій системі. Сутність і основні види конкуренції
БІЗНЕС-ПЛАН розвитку Лозівського професійного ліцею на 2013-2015 роки
Розробка складових елементів бізнес-плану відбулася під час трьох робочих зібрань
1 Підприємство як суб’єкт господарювання в ринковій економіці
Підприємство – це організаційно відокремлена та економічно самостійна основна (первинна) ланка ви­робничої сфери народного господарства,...
ПРОГРАМА БІЗНЕС-ЗУСТРІЧІ
Бізнес-зустріч розрахована для громадян країн не членів ЄС, які потенційно розглядають можливість інвестувати свої кошти, час та...
ПЛАН проведення перевірок суб’єктів господарювання (виробничих об’єктів)
...
Бізнес-план це документ, який містить систему ув'язаних у часі й...
Бізнес-план – це документ, який містить систему ув'язаних у часі й просторі, узгоджених з метою і ресурсами заходів та дій, спрямованих...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка