План-конспект виховної години Тема


Скачати 82.21 Kb.
Назва План-конспект виховної години Тема
Дата 10.04.2013
Розмір 82.21 Kb.
Тип План-конспект
bibl.com.ua > Біологія > План-конспект
Виховна година

на тему:

«Шкідливість алкоголю»



План-конспект виховної години

Тема:«Шкідливість алкоголю»

Мета:

  • виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я громадян як найвищої соціальної цінності;

  • формування валеологічного світогляду; формування та пропаганда здорового способу життя;

  • профілактика шкідливих звичок; формування почуття відповідальності за свої дії та активної життєвої позиції учнів.

Структура заняття

Розповідь вчителя.

Що люди п"ють і наслідки пияцтва.

     Алкогольні напої – це напої, що містять алкоголь (етиловий спирт), воду та речовини, що надають йому запаху та смаку.
Загалом можна виділити тип алкогольних напоїв:
     1. Слабоалкогольні напої типу джин-тонік, бренді-кола, ром-кола, лонгери тощо;
     2. Пиво (за винятком безалкогольні);
     3. Вино (сухі, напівсухі, напівсолодкі, солодкі, кріплені вина, в тому числі шампанське);
     4. Міцні алкогольні напої (горілка, коньяк, віскі, лікер, текіла, ром, джин, абсент, у тому числі коктейлі з їх вмістом тощо);
     5. Напої домашнього приготування (вина, лікери, самогон).
Алкоголь може бути виготовлений як природним шляхом (бродіння), так і штучно.
    Бродіння – найдешевший та найпоширеніший спосіб, що дозволяє перетворити рослинну сировину на алкоголь. У світі мікроскопічних організмів, мабуть, найбільш усюдисущі – дріжджові грибки. Залишіть на якийсь час у темному місці виноградний, фруктовий або ягідний сік – він забродить. Це відбудеться тому, що грибки, які знаходилися в соку, почали посилено розмножуватися. У процесі життєдіяльності вони перетворюють цукор (а також крохмаль) на винний, або етиловий, спирт.

Формування залежності від алкоголю.

     Той, хто вживає алкоголь систематично, ризикує стати алкоголіком, тобто потрапити в психічну та фізичну алкогольну залежність. Залежність тим важча, чим раніше людина починає пити.
      Фізична залежність полягає в тому, що перерва при регулярному вживанні спиртного може спричинити збільшення кров’яного тиску, відчуття туги та неспокою, лихоманку, безсоння. Цей стан можна полегшити медичною допомогою, він зазвичай минає через кілька діб.
      Психічна залежність полягає а прагненні відчути стан сп’яніння, що витісняє всі інші інтереси, оскільки алкоголь стимулює в мозку “центр задоволення”.
     У формуванні алкогольної залежності вирішальну роль відіграють такі фактори:
1.Соціальні (культурний та матеріальний рівень життя, стреси, інформаційні перевантаження, урбанізація);
2.Біологічні (спадкова схильність, за даними досліджень до 30% дітей, чиї батьки зловживали спиртним, можуть стати потенційними алкоголіками). Біологічна схильність до алкоголю може бути встановлена лабораторними методами. Така процедура здійснюється медиками з експериментально-науковими цілями, на практиці ж визначення біологічної схильності до алкоголізму не проводиться, тому що людина має сама визначити це для себе;
3. Психологічні (психоемоційні особливості особистості, здатність до соціальної адаптації та протистояння стресам).

Схильність до алкоголю.

     Основним фактором схильності до алкоголю є ступінь його сприйняття організмом – толерантність до алкоголю. Цей фактор є вродженим і визначається особливостями організму. Підвищена толерантність – передумова хвороби на алкоголізм, частіше підвищена толерантність до алкоголю спостерігається в тих дітей, батьки яких зловживали алкоголем. Переважно схильність до вживання алкоголю передається по чоловічій лінії: батько – син.
     Спадковий характер полягає не в передачі “гена потягу до алкоголю”, а в передачі механізмів, що відповідають за обмінні процеси. Порушення таких механізмів не обов’язково спричиняється пияцтвом батьків, а також і під впливом шкідливих дій на генетичний код – радіаційних, хімічних, токсичних та ін. тобто, невживання родичами спиртного – не гарантія того, що і дитини немає порушень у функціонуванні біохімічних процесів організму. Такі порушення і провокують хворобливий потяг до алкоголю. Саме тому навіть перша спроба алкоголю може стати небезпечною.
     Тимчасове зловживання алкоголем не призводить автоматично до хронічного алкоголізму. Зловживання спиртним – не єдиний фактор розвитку хвороби (алкоголізму), лише 10% людей, що регулярно споживають спиртне, хворіють на алкоголізм.
     До алкоголізму схильні:
1. Люди з підвищеною чутливістю до алкоголю;
2. Люди, в яких батьки страждали на алкоголізм;
3. Особи самотні чи з неповних сімей;
4. Ті, що схильні до депресій або вороже налаштовані до всього, що їх оточує;
5. Активні, імпульсивні, товариські підлітки, котрі прагнуть гострих відчуттів, якщо вони ростуть у ситуації асоціальності та спілкуються з тими, хто зловживає алкоголем.

Причини вживання алкоголю.

      Напевно, Ви не раз чули вислів: “Вип’ємо, зігріємося”. В побуті вважається, що спирт є гарним засобом для зігрівання організму і має лікувальну дію не лише під час застуди, але й при цілому ряді інших захворювань, у тому числі шлунково-кишкового тракту, наприклад, при виразці шлунка. Лікарі ж, навпаки, вважають, що виразковому хворому категорично не можна приймати алкоголь. Де істина? Адже невеликі дози спиртного справді збуджують апетит. Або інше існуюче серед людей переконання: алкоголь збуджує, підбадьорює, поліпшує настрій, самопочуття, робить бесіду більш жвавою і цікавою, що досить суттєво для компанії молодих людей. Недарма спиртне вживають “проти втоми”, при нездужаннях і практично на всіх святах.
     Більше того, існує думка, що алкоголь є висококалорійним продуктом, який швидко забезпечує енергетичні потреби організму, що важливо, наприклад, в умовах походу і т.п. А пиві і сухих виноградних винах до того ж цілий набір вітамінів та ароматичних речовин. У медичній практиці використовують бактеріостатичні властивості спирту, вживаючи його для дезінфекції (при уколах і т.п.), готування ліків, але аж ніяк не для лікування хвороб.
     Отже, алкоголь уживають для підняття настрою, для зігрівання організму, для попередження і лікування хвороб, зокрема як дезинфікуючий засіб, а також як засіб підвищення апетиту й енергетично цінний продукт. Де ж тут правда, а де омана?
     Один з пирогівських з’їздів російських лікарів прийняв таку резолюцію стосовно шкідливості алкоголю: “...немає жодного органа в людському тілі, який би не піддавався руйнівній дії алкоголю; алкоголь не має жодної такої дії, яка б не могла бути досягнута іншим лікувальним засобом, що діє корисніше, безпечніше і надійніше, немає такого хворобливого стану, при якому необхідно призначати алкоголь на будь-який тривалий час”.
     Тому міркування про корисність алкоголю для здоров’я – досить поширена омана. Узяти хоча б очевидний факт – збудження апетиту після чарки горілки або вина. Але це тільки на короткий час, поки спирт викликав “запальний сік”. Надалі прийом алкоголю, у тому числі пива, тільки шкодить травленню. Адже спиртне паралізує дію таких важливих органів, як печінка і підшлункова залоза.

З чого починається пияцтво.

     Причини першого прилучення до алкоголю різноманітні. Але простежуються їх характерні зміни, залежно від віку.   
     До 11 років перше знайомство з алкоголем відбувається або випадково, або його дають “для апетиту”, “лікують” вином, або ж дитина сама з цікавості пробує спиртне (мотив, головним чином, властивий хлопчакам). У більш старшому віці це частіше трапляється з традиційних приводів: “свято”, “сімейне торжество”, “гості” і т.д. Зазвичай, це буває, так би мотиви, “безневинна” чарочка на честь дня народження або іншого свята. І хоча це відбувається за згодою батьків, у колі родини, все ж і таке доручення дітей до вина небезпечне. Адже варто раз доторкнутися до спиртного, як уже знімається психологічний бар’єр, і підліток вважає себе спроможним випити з товаришами або навіть сам, якщо з’являється така можливість. Недарма в народі говорять:”Ріки починаються зі струмочка, а пияцтво з чарочки”.
З 14-15 років з’являються такі приводи, як “незручно було відстати від хлопців”, “друзі умовили”, “за компанію”, “для хоробрості” і т. д.
     У цілому мотиви вживання спиртного підлітками поділяються на дві групи. В основі мотивів першої групи лежить бажання дотримуватися традицій, випробувати нові почуття, цікавість і т. д. Формуванню цих мотивів сприяють деякі властивості психіки неповнолітніх, прагнення дорослості, яке в них пробуджується, бажання бути як усі, намагання наслідувати старших і т. п. Віковими особливостями підлітків певною мірою можна пояснити і вживання ними спиртних напоїв “для хоробрості”. Цей мотив пов’язаний з відсутністю в неповнолітніх життєвого досвіду, що дозволяють їм вільно вступати в спілкування з оточуючими (наприклад, з особами більш старшого віку, дівчатами).
     Усі ці групи мотивів першого знайомства з алкоголем більш притаманні хлопцям. Для дівчат типова в основному друга, “традиційна група мотивів.
До числа цих мотивів входить прагнення позбутися нудьги. У психології нудьгою називають особливий психічний стан особистості, пов’язаний з емоційним голодом. У підлітків цієї категорії істотно ослаблений або втрачений інтерес до пізнавальної діяльності. Підлітки, які вживають спиртне, майже не займаються громадськими справами. Істотні відхилення спостерігаються у структурі їхнього дозвілля. Ці підлітки менше цікавляться художньою літературою, рідко беруть участь у самодіяльності, майже не бувають у театрі, не мають інтересу до серйозної музики, живопису.

Нарешті, деякі підлітки споживають спиртне, щоб зняти із себе напругу, звільнитися від неприємних переживань. Напружений, тривожний стан може виникнути у зв’язку з певною ситуацією в родині, шкільному колективі.
Для підлітків характерно проведення вільного часу переважно з друзями. І хоча підліткові групи складаються стихійно, їх становлять хлопці та дівчата, близькі за рівнем розвитку, запитами й інтересами. Але якщо підліткова група не об’єднана якоюсь корисною діяльністю, у ній переважає “порожнє” проведення часу, і така група нудьгуючих стає сприятливим середовищем для вживання спиртних напоїв.

Отже, загалом мотиви першої спроби алкоголю такі:
а) бажання потрапити до певного кола однолітків, де споживання спиртного є звичаєвим явищем;
б) бажання здаватися дорослішим;
в) вважають, що це модно і “круто”;
г) з метою розслабитися, позбавитися відчуття сором’язливості;
д) з метою позбутися стресу;
е) з метою розвеселитися;
є) стимул до спілкування;
ж) через тиск оточення;
з) заради солідарності з компанією;
и) як “анестезію” від звичайної образи, горя або фізичного болю.
    Головна небезпека першої спроби алкоголю для незрілої особистості полягає в тому, що, відчувши потягу до спиртного, підліток з біологічною схильністю до алкоголізму стає алкоголіком практично відразу, навіть не встигнувши зрозуміти, що з ним сталося.

                     Шкідливі наслідки споживання алкоголю.

     Вплив алкоголю на нервову систему
     Алкоголь потрапляє зі шлунка в кров через 2 хвилини після вживання. У першу чергу страждають клітини великих півкуль головного мозку. Погіршується умовно-рефлекторна діяльність рухів, змінюється співвідношення процесів збудження і гальмування в центральній нервовій системі. Людина втрачає здатність керувати собою.
Порушення роботи нервової системи та внутрішніх органів спостерігається при будь-якому вживанні спиртного: одноразовому, епізодичному чи систематичному.
Кількаразове чи часте вживання алкоголю справляє буквально спустошливий вплив на психіку підлітка. При цьому затримується не тільки розвиток вищих форм мислення, а й втрачаються вже розвинені здібності. Підліток “тупіє” і інтелектуально, і емоційно, і морально.
     Вплив на репродуктивну функцію
     У жінок алкоголь порушує вироблення статевих г

Висновок: Отже, надмірно вживаючи алкоголь Ви губите своє життя.

Зробіть в житті для себе правильний вибір.

Схожі:

План-конспект виховної години Тема
Обладнання: ноутбук, презентація, вирізки з журналів, прислів'я, записані на окремих аркушах, картки
План-конспект виховної години Тема
Обладнання: ноутбук, презентація, вирізки з журналів, прислів'я, записані на окремих аркушах, картки
План-конспект виховної години Тема
Виховувати в учнів гуманність, справедливість і вимогливість до людей, уміння цінувати дружбу, здатність до самооцінки й потребу...
План-конспект виховної години Тема: Шкідлива їжа. Що ми їмо? Мета
Обладнання: ноутбук, презентація, вирізки з журналів, прислів'я, записані на окремих аркушах, картки
План-конспект виховної години Тема: Людина творець власної долі
Учитель читає ствердження, кожен учень обирає для себе найбільш підходящу відповідь щодо нього: 
План-конспект виховної години Тема: Україна моя Батьківщина
Мета: Поглибити знання учнів про символи України, розширити поняття про те, що «я – громадянин України», виховувати любов і повагу...
План-конспект виховної години Тема: «Закон і ми»
Мета: ознайомити учнів з основними питаннями законодавства щодо підлітків та молоді, з найбільш поширеними прикладами правопорушень...
ТЕМА виховної години : ПРАВА дитини – ЩАСЛИВЕ ДИТИНСТВО
МЕТА виховної години: ознайомити учнів з їхніми правами, вчитись розпізнавати ситуації, де порушуються права дітей, вчитись відстоювати...
План-конспект виховної години Тема: Віртуальна залежність
Мета: формувати критичне відношення до інформації, що подається з екрану телевізора, дисплея комп’ютера, сформувати критичне відношення...
План-конспект виховної години на тему: " Життя людини найвища цінність"
Формувати високу мовну культуру, встановлювати тісні стосунки з рідними, однолітками. Виховувати чесність, довіру, відвертість, людяність,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка