Ознаки фізіологічної та соціальної зрілості. Соціальні аспекти статевого дозрівання. Шкідливість для здоров’я раннього статевого життя та вагітності неповнолітніх. Спілкування дівчат і хлопців на засадах дружби. Поняття про ІПСШ. Шляхи зараження ІПСШ. Причини, умови розвитку й наслідки СНІД


Скачати 126.99 Kb.
Назва Ознаки фізіологічної та соціальної зрілості. Соціальні аспекти статевого дозрівання. Шкідливість для здоров’я раннього статевого життя та вагітності неповнолітніх. Спілкування дівчат і хлопців на засадах дружби. Поняття про ІПСШ. Шляхи зараження ІПСШ. Причини, умови розвитку й наслідки СНІД
Дата 14.03.2013
Розмір 126.99 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
Тема. Ознаки фізіологічної та соціальної зрілості. Соціальні аспекти статевого дозрівання. Шкідливість для здоров’я раннього статевого життя та вагітності неповнолітніх. Спілкування дівчат і хлопців на засадах дружби. Поняття про ІПСШ. Шляхи зараження ІПСШ. Причини, умови розвитку й наслідки СНІД.

Мета: поглибити знання учнів про ознаки фізичної та соціальної зрілості, шкідливість для здоров’я раннього статевого життя та вагітності неповнолітніх, СНІД; сформувати уявлення про ІПСШ; розвивати вміння піклуватися про своє здоров’я; виховувати відповідальність за прийнятті рішення.

Хід уроку

  1. Організація класу. Аналіз контрольної роботи.

  2. Оголошення теми, мети уроку, створення мотивації. Сьогодні ми розпочинаємо з вами вивчати нову тему, відомого вам розділу «Соціальна складова здоров’я». і поговоримо про такий складний і цікавий період у вашому житті як підлітковий. Ми поглибимо ваші знання про ознаки фізичної та соціальної зрілості, шкідливість для здоров’я раннього статевого життя та вагітності та СНІД; сформуємо уявлення про ІПСШ; будемо розвивати вміння піклуватися про своє здоров’я та відповідальність за прийнятті рішення. Мені хотілося б, щоб завдяки знанням отриманим на цьому уроці ви могли зробити для кожного, безумовно, свій правильний вибір. І щоб, приймаючи рішення розпочинати чи не розпочинати статеве життя, ви знали про наслідки і небезпеки, які на вас очікують.




  1. Вступне слово вчителя. У різних культурах тривалість підліткового віку визначається по-різному. В примітивних суспільствах він майже збігається з періодом статевого дозрівання. Коли підліток досягає статевої зрілості проводять спеціальний обряд (ініціацію) і його вважають дорослим. У первісному суспільстві, коли юнак вперше здобував здобич на полюванні – з цього моменту його вважали чоловіком. У високотехнічному суспільстві цей вік триваліший, адже, щоб стати повноцінним його членом, людині необхідно отримати ґрунтовну освіту і набути життєвого досвіду.

Підлітковий період – це період багатьох змін.


  1. Робота в групах методом мозкового штурму.

Група 1 – які зміни відбуваються в фізичній складовій здоров’я в підлітковий період?

Група 2 – які зміни відбуваються в соціальній складові здоров’я в підлітковий період?

Група 3 - які зміни відбуваються в духовній складові здоров’я в підлітковий період?

Група 4 - які зміни відбуваються в психологічній складові здоров’я в підлітковий період?

Підсумок вчителя.


  1. Вивчення нового матеріалу. Прийшов час розгорнути листочок і поговорити про те, що ще може хвилювати підлітка. Ви розумієте, що розмова піде про сексуальні стосунки. Дехто думає, що сексуальність з’являється лише тоді, коли людина усвідомлює свою привабливість для протилежної статі і сама відчуває інтерес до неї. Насправді, сексуальність – це вроджена характеристика, і, щойно з’явившись на світ, людина починає сексуально розвиватися. У дитинстві – це усвідомлення власної статі, різниці між статями, гендерних ролей.




  1. Словникова робота:

Стать визначає є людина чоловіком чи жінкою. Вона зумовлена структурою твоїх генів і є поняттям біологічним.

Ґендер – визначає риси характеру й особливості, які вважаються характерними для чоловіків і жінок у даному суспільстві. Ґендер – це поняття психологічне, культурне і соціальне.

Які з цих тверджень є ознакою статі, а які ґендеру?

  1. у Давньому Єгипті жінки вели родинний бізнес, а чоловіки займалися домашнім господарством.

  2. жінки народжують дітей, а чоловіки – ні.

  3. у багатьох країнах жінкам платять за однакову роботу менше, ніж чоловікам.

  4. у підлітковому віці тембр голосу у хлопців змінюється, а в дівчат – ні.

  5. у деяких культурах чоловіки завжди готують їжу, а жінки ремонтують оселі.

  6. у більшості країн традиційний одяг чоловіків – брюки, а в Шотландії – спідниця.

  7. раніше жінки носили тільки спідниці, а тепер часто вдягають брюки.

  8. жінки можуть годувати дітей груддю, а чоловіки – ні.

  9. у багатьох країнах, якщо родині потрібна допомога, дівчата частіше, ніж хлопці, кидають школу.

  10. у чоловіків ростуть борода і вуса, а в жінок – ні.

Тепер я хочу, щоб ви давали відповіді по групах, окремо хлопці, окремо дівчата.

  1. хлопці мають бути енергійними і мужніми, а дівчата – чарівними і поступливими.

  2. спорт важливіший для хлопців, ніж для дівчат.

  3. дівчині треба знайти хорошого чоловіка, а хлопцеві – добру роботу.

  4. дівчата прагнуть шлюбу, а хлопці – ні.

  5. догляд за дітьми – суто жіноча робота.

  6. хлопець, який любить куховарити, недостатньо мужній.

  7. жінки здатні на співчуття, а чоловіки – ні.

  8. дівчата не мають здібностей до точних наук.

  9. дівчині не так важливо мати вищу освіту, як хлопцю.

  10. дівчата повинні носити спідниці, а хлопці – ні.

  11. жінці не місце за кермом автомобіля.

Які з цих тендерних стереотипів ви вважаєте застарілими? Порівняйте позиції хлопців і дівчат.

Ґендерні стереотипи – це спрощені уявлення, що існують у суспільстві, стосовно поведінки людей різної статі.

Початок підліткового віку збігається з початком статевого дозрівання. Це відбувається неодночасно. Придивись до своїх однолітків, і ти побачиш, що дехто має набагато доросліший вигляд, а хтось виглядає ще зовсім дитиною. Усе це нормально.

Взагалі стосунки між людьми різної статі встановлюються з раннього дитинства і зазвичай проходять кілька етапів.

Дитинство. Зовсім маленькі діти граються разом, потім вони починають надавати перевагу своїй статі: дівчатка граються з дівчатками, хлопчики – з хлопчиками.

Підлітковий вік. З початком статевого дозрівання усе змінюється. Дівчата і хлопці виявляють інтерес одне до одного, починають дружити, разом слухати музику, ходити в кіно. Спілкуються вони переважно групами – компаніями. Проводячи разом дозвілля, більше дізнаються одне про одного. Дівчата починають розуміти, якими вірними друзями можуть бути хлопці. Хлопці вчаться цінувати емоційну підтримку дівчат.

Юність. Хлопець чи дівчина відчуває симпатію до когось одного протилежної статі. Якщо вона взаємна, молоді люди мають схожі мрії, погляди та інтереси, між ними виникає емоційна близькість, яка з часом може перерости в глибоке й прекрасне почуття – кохання.

Зрілість. З досягненням біологічної і соціальної зрілості закохані можуть створити родину.

Як свідчить анонімне опитування 150 твоїх однолітків понад 80% хотіли б мати близького друга протилежної статі. Але тільки одиниці – заради фізичної близькості.

Та чи можна сказати, що проблеми ранніх сексуальних стосунків не існує? На жаль, ні. А вони призводять до багатьох небажаних наслідків серед яких:

  • небажана вагітність

  • венеричні хвороби

  • фізичні та психічні травми.




  1. Обговорення проблемної ситуації. Спершу послухайте історію, а потім ми разом пошукаємо шляхи виходу з неї.

Олена давно задивлялася на 10-класника Максима. І не лише вона. Він подобався багатьом дівчатам: гарний, дотепний, має власний мотоцикл. Правда багато дівчат уже плакали через нього. Та це лише додавало йому популярності.

Одного дня Максим зустрів Олену після школи і запросив покататися. Дівчина одразу погодилася: нарешті її мрія здійснилася. «Головне, - подумала вона, - не розчарувати його».

Коли вони залишилися на самоті Максим запитав: «Я тобі подобаюсь? Ти мене любиш?»

- Так - відповіла дівчина.

- Тоді довірся мені, - сказав Максим. Він запропонував їй фізичну близькість і вона не насмілилась відмовити…

Наступного дня Олена побачила Максима в школі, коли той розмовляв з хлопцями. Підійшла, привіталася, але він навіть не глянув на неї. Дівчина кілька тижнів переживала, шукала зустрічі з Максимом, який усіляко уникав її, аж поки відчула, що вагітна…

  • Які можливі варіанти розвитку подій?

  • Чи вдасться їм продовжити навчання?

  • Чи великі шанси на збереження цього шлюбу?

  • З якими проблемами вони зустрінуться?

  • Чи готові вони вирішувати ці проблеми?

  • Чи знаєте ви, до яких наслідків приводять ранні аборти?

  • Які причини призвели до небажаних наслідків?

  • Чому підлітки погоджуються на сексуальні стосунки?

  • Як можна відмовитися від сексуальних стосунків?

  • Що ви знаєте про методи регулювання зачаття, про контрацепцію?

  • До кого слід звертатися за допомогою у таких ситуаціях.




  1. Розповідь вчителя. Статеву поведінку, яка може мати такі наслідки, називають ризикованою. Хоч як це дивно, причиною більшості підліткових вагітностей є відсутність знань про те, «від чого бувають діти». Вагітні дівчата просто не вірили, що таке з ними сталося. Вони, мовляв, не можуть мати дітей, бо самі ще діти. Однак, те, що людина психологічно не готова до вагітності, не означає, що її організм не здатний до зачаття. Статистика свідчить, що 40% дівчат вагітніють протягом перших 2 місяців після початку статевого життя. Чимало з них – після першого статевого контакту.

Одним із можливих наслідків ризикованої статевої поведінки є ІПСШ. Деякі з них передаються й в інший спосіб (наприклад, через кров), але основний шлях передачі – статевий. Інша назва цих хвороб – венеричні. Люди з давніх давен звернули увагу, що деякі хвороби виникають після статевих зносин і назвали їх венеричними, на ім’я богині краси і кохання Венери. Найсерйознішою та найпоширенішою венеричною хворобою є сифіліс. Ще письменники Стародавнього Риму та Греції говорили про ураження кісток та шкіри, що нагадують зміни зумовлені сифілісом. Однак вперше серйозну увагу на цю хворобу звернули лише у ХУ столітті, коли серед французьких воїнів, які оточили Неаполь, поширилася епідемія сифілісу. Боялися цієї хвороби тому, що вона вражає майже всі органи. У наступні роки сифіліс поширився у багатьох країнах. Та люди ще довго не знали, що крім сифілісу є інші венеричні хвороби і вважали будь-які виразки і висип ознаками сифілісу. Набагато пізніше з’ясували, що існує гонорея, хламідіоз, герпес, трихомоноз.


  1. Можливі два варіанта проведення цього етапу уроку: групова робота або заздалегідь учні отримують індивідуальні завдання.

Підготуйте повідомлення про збудника, симптоми, наслідки для здоров’я, а також профілактичні заходи таких хвороб як сифіліс, гонорея, хламідіоз, трихоманоз, геніальний герпес, геніальні бородавки.


  1. Колективна робота по узагальненню почутого. Давайте спробуємо з’ясувати загальні риси та ознаки ІПСШ.

    • Збудником більшості ІПСШ є віруси і бактерії. Бактеріальні ІПСШ породжують серйозні проблеми для людей, що заразилися, але вірусні – найнебезпечніші, оскільки не існує ліків, здатних знищити вірус в організмі.

    • Загальні ознаки: висипи, виразки, пухирці, бородавки навколо статевих органів;

Свербіння і печія статевих органів; Часте сечовиділення, що іноді супроводжується болем і печією; Незвичні виділення зі статевих органів Підвищення температури тіла;

Опухання лімфовузлів.

  • Хвороби, що в більшості піддаються лікуванню. Якщо не лікувати – передається іншим, викликає ускладнення, може призвести до безпліддя, раку і навіть смерті.

  • Людина може уникнути захворювань на ІПСШ, якщо перш ніж подумати про статевий контакт, подумає про безпечний секс (одним із компонентів якого є додержання профілактики, тобто використання презервативу, обмивання статевих органів після зносин, додержання правил особистої гігієни).

Слово вчителя. Але жоден засіб власної профілактики – не гарантує 100% захисту від зараження. Вони значно зменшують ризик захворювання. У випадку, коли трапився випадковий статевий зв’язок, необхідно якомога швидше звернутися у профілактичний пункт при шкірно-венеричному диспансері для проведення проти венеричних заходів. Необхідно знати, що в нашій державі передбачена правова відповідальність стосовно венеричних хвороб. «Ухилення від лікування В. хв.. – карається позбавленням волі на строк до 2 років, або виправними роботами на той же строк, або штрафом» (ст.. 108 Кримінального кодексу України).

Ми розглянули з вами хвороби, що в більшості піддаються лікуванню. А зараз ми поговоримо про іще одну хворобу, яка має назву СНІД.


  1. Перегляд відеофільму. Я пропоную вам подивитися відео, під час перегляду знайдіть відповіді на запитання:

  • Як СНІД передається? Як не передається?

  • Чим характеризується протікання хвороби?

  • Специфічні симптоми.

  • Групи ризику.

  • Профілактика.

  • Які ж наслідки Сніду для людства? (зниження чисельності населення).

  • Організації та установи, куди можна звернутися по консультацію і допомогу.




  1. Зворотній зв’язок. Сьогодні на уроці я ….




  1. Домашнє завдання: параграф 5 + сторінки 58-61.


Додаткова інформація до уроку.
Гонорея — венерична інфекційна хвороба, запалення слизової оболонки сечостатевих органів людини; трипер.

Перебіг гонореї

На слизовій оболонці статевих органів збудник гонореї — гонокок — посилено розмножується, спричиняє її запалення, яке супроводиться набряком і сильним виділенням гною. Ушкоджені місця слизової оболонки починають дуже різати і пекти, на них виникають ерозії. Хвороба ускладнюється порушенням відтікання сечі. У крові гонокок швидко гине, тому на відміну від сифілісу, гонорейна інфекція звичайно має місцевий характер. В ослаблених людей із зниженим імунітетом гонокок може поширюватись по всьому організму, уражаючи суглоби, серцевий м'яз, навколосерцеву сумку. Гонокок виділяє отруту, і через це, крім місцевих уражень, у хворого спостерігається слабкість, втрата апетиту, головний біль.

Визначити гонорею можна за інтенсивним виділенням гною із сечовивідного каналу, сильною різзю і печінням при сечовиділенні, болісними позивами на сечовиділення, пов'язаними з поширенням інфекції на сечовий міхур. Ці ознаки хвороби з'являються через 1—3 дні після зараження й досягають найбільшої інтенсивності через 2—8 днів. Через кілька тижнів вони стихають, і хвороба переходить у хронічну форму, яка протікає майже безболісно. Хвороба може загостритись при вживанні алкоголю, при ослаблені організму, в жінок під час менструації і після пологів.

Хронічна гонорея поступово ускладнюється враженням чоловічих статевих залоз (яєчок) і передміхурової залози; при цьому нерідко розвивається безплідність. У жінок безплідність може спричинитися гонорейним ураженням матки і маткових труб. Хронічна гонорея загострюється під час пологів. Оскільки в післяпологовому періоді слизова оболонка статевих органів особливо сприятлива до інфекцій, хвороботворний процес дуже поширюється на всі статеві органи і ушкоджує їх.
Сифіліс - венеричне захворювання.

Перебіг сифілісу

На слизовій оболонці статевих органів збудник сифілісу – бліда спірохета – посилено розмножується й поширюється на найближчі ділянки тіла. Від 4 до 5 тижнів після зараження триває інкубаційний період, ознаки захворювання при цьому не виявляються. Потім на місці оселення спірохети з’являється виразка або садно округлої форми з блискучою поверхнею та затвердінням в основі. Через кілька днів після появи виразки різко збільшуються найближчі лімфатичні вузли. Це – первісний період сифілісу. Він триває приблизно місяць, та оскільки сифілітична виразка і збільшення лімфатичних вузлів не супроводяться болем, хворий на сифіліс може не помічати ознак хвороби і не звернутися вчасно за медичною допомогою.

Спірохети, інтенсивно розмножуючись, поширюються в організмі. Вони з’являються в усіх його органах і тканинах, у крові й лімфі. У цей вторинний період сифілісу спостерігаються явища інтоксикації (отруєння) організму отрутою спірохет. При цьому немає якихось характерних ознак, за якими можна було б безпомилково визначити захворювання на сифіліс; звичайні загальна слабкість, головна біль, нездужання, біль у м’язах, суглобах і кістках, невелике підвищення температури. Часом усе це хворий розцінює як грип. Єдина характерна ознака вторинного періоду сифілісу – рожево-червоні плями по всьому тілу; вони не завжди легко виявляються , а якщо хворий їх і помічає , то, як правило, вважає, що це алергія на якусь їжу. У вторинний період сифілісу хворий дуже заразний для навколишніх. У третинному періоді сифілісу в місцях скупчення спірохет дуже уражаються тканини: спочатку тканина сильно набрякає, а потім мертвіє і розпадається, на її місці утворюється глибокий рубець, характерний тільки для сифілісу. Такі ураження тканини (гуми) можуть з’ явитись на будь-якій ділянці тіла. Поява гуми на ділянці твердого піднебіння спричиняє руйнування кістки в цьому місці й виникнення характерної для сифілісу гугнявості. Гума на ділянці спинки носа руйнує кістки носа, призводить до його “провалювання”. Ушкодження різних частин тіла спотворюють людину і роблять її інвалідом.

При сифілісі дуже уражаються судини, особливо аорта, стінка якої втрачає свою високу міцність, еластичність і під тиском крові поступово розтягується й може розірватись. Розривання аорти спричиняється до майже миттєвої смерті. Сифілітичні ураження судин і тканин спинного мозку спричиняють появу тяжких неврологічних ускладнень, при яких порушується чутливість різних ділянок тіла, виникають постійні або періодичні сильні свердлячі або “стріляючі” болі. В результаті сифілітичного ураження нервової системи порушується координація рухів, хода стає нестійкою, втрачається рівновага, людина похитується; типовими є порушення мови, випадіння пам’яті, розлад лічби, писання, читання, поступовий розвиток слабоумства. Хворі стають надзвичайно дратівливими, запальними або, навпаки, млявими й апатичними.
Трихомоноз - запальне захворювання органів сечостатевої системи, що викликається вагінальною трихомонадою.

Збудник захворювання передається статевим шляхом. Вагінальні тріхомонади нестійкі до дії різних чинників навколишнього середовища і під їх впливом швидко гинуть, але при порушенні санітарно-гігієнічного режиму можливе застатеве зараження. Таким шляхом хвора мати може заразити дівчинку.

Хворіють чоловіки і жінки, хоча у чоловіків трихомоноз протікає, як правило, непомітно. Запалення сечовипускального каналу, що викликається тріхомонадою, може супроводжуватися лише незначними слизистими виділеннями, що не заподіюють неспокою. Залишаючись практично здоровим, чоловік, не підозрюючи про хворобу, може не лікуватися і служить постійним джерелом зараження. Нелікований трихомоноз може привести до розповсюдження запалення на придатки яєчок, унаслідок якого часто виникає безпліддя; можливий перехід хвороби в хронічну форму, що важко піддається лікуванню. У жінок найчастіше вражається піхва. Захворювання виявляється виділенням білій, що нерідко роз'їдають з неприємним запахом; відчувається свербіння і паління в піхві і в області вульви. При зниженні опірності організму, а також під час менструації запалення може розповсюдитися на матку та її придатки. При виявленні трихомоноза у жінки, лікуватися слід обом подружжю.
Хламідіоз - венеричне захворювання збудником, якого є хламідії, що уражають слизові оболонки. Після інфікування людина відчуває дискомфорт при сечовиділенні, а через 2-3 дні з’являються водянисті виділення зі статевих органів. У жінок ці симптоми часто відсутні. Як і при гонорєї, у жінок може спостерігатися запалення органів малого таза. Якщо інфікована жінка народжує дитину, існує ризик розвитку у немовляти пневмонії або запалення очей. Профілактика: утримання від статевих стосунків, взаємна вірність подружжя чи сексуальних партнерів, використання презервативів; а також для захисту новонародженого – повідомити лікарів.
Геніальний герпес. Збудник – вірус герпесу простого. Симптоми: біль, свербіння, виділення зі статевих органів. Навколо них з’являються пухирці, які через 10-12 днів вкриваються кіркою і зникають. Повторні висипи тривають до 5 днів. У половини інфікованих їх немає, але вірус залишається у крові. Наслідки: визнано, що герпес особливо небезпечний для новонароджених, які були в контакті з вірусом під час пологів. У них можливі запалення очей, шкіри, центральної нервової системи, в окремих випадках настає смерть.
Геніальні бородавки. Збудник – вірус папіломи людини. Симптоми: бородавки різної форми навколо статевих органів. Інкубаційний період – від двох місяців до кількох років. Це захворювання особливо небезпечне для жінок. Вважають, що ВПЛ спричиняє рак шийки матки.

Схожі:

Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту
Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекції серед молоді в Україні, ознайомити учнів зі шляхами зараження організму людини...
Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ/СНІД/ІПСШ: шляхи передачі і методи захисту
Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекції серед молоді в Україні, ознайомити учнів зі шляхами зараження організму людини...
Уроку
Тема уроку: Особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на статеве дозрівання. ІПСШ, СНІД
Година спілкування “Я за здоровий спосіб життя” Мета
Мета: Формувати уявлення молоді про здоровий спосіб життя. Роз’яснити шляхи зараження ВІЛ інфекцією. Викликати в учнів негативне...
Додаток №1 Міфи і правда про ВІЛ/СНІД
Людина-носій ВІЛ може інфікувати свого статевого партнера, якщо не буде користуватися презервативом
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття із гуманітарної підготовки
Тема №10: Життя та здоров’я людей – головна цінність держави. Наркоманія, алкоголізм, ВІЛ/СНІД, як соціальні проблеми: стан, тенденції,...
Дати учням знання про ВІЛ і СНІД, історію їх виникнення та шляхи...
Поняття для засвоєння підлітками: ВІЛ, СНІД, шляхи їхнього передавання. Засоби запобігання інфекції
Виховна година на тему
Мета: Формувати уявлення молоді про здоровий спосіб життя. Роз’яснити шляхи зараження ВІЛ інфекцією. Викликати в учнів негативне...
Конспект виховної години на тему : «СНІД смертельна загроза людству. Знати, щоб жити»
Мета: дати учням елементарні знання про СНІД, основні шляхи зараження цією хворобою, як захиститись від СНІДу, профілактика цієї...
УРОК 1 Тема : Вступ. Життя як феномен. Здоров’я як явище людського...
Формування навичок роботи в групі, виховання відповідального ставлення до свого життя і здоров’я
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка